Työttömän ihmisarvo

Pera

Mielipiteitä aiheesta työ, työttömyys ja ihmisarvo.
Onko nyky-yhteiskunta niin tulospainotteinen, että työttömän ihmisarvo on alempi kuin työllisen?
Onko se oikein?

10

910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HR

1.kysymys: Kyllä
      2.kysymys: Ei

Yleinen harhaluulo hyvin toimeentulevien keskuudessa on, että työttömät eivät edes halua tehdä työtä tai ovat niin tyhmiä, etteivät siksi saa työtä. Totuus on kuitenkin, että suurin osa työttömistä haluaisi tehdä työtä ja ovat älykkyydeltään ihan tavallista keskiverto porukkaa. Työpaikkoja vaan on vähemmän, kuin työnhakijoita.

Järjetön tapa "kannustaa" työn tekoon on jatkuvasti supistaa työttömyyskorvauksia ja muita toimeentulotukia tai jättää ne vuosiksi samalle tasolle. Puhutaan myöskin jonkinlaisesta "työpakosta"(risusavottaa, ojankaivuuta, vanhusten kärräämistä yms.) peruspäivärahan saamisen edellytyksenä. Orjatyöstä siis lähinnä olisi kyse ja kaikki ihmiset eivät sovellu esim. vanhusten, vammaisten tai lasten hoivailuun, näitähän yleensä ehdotetaantaan työvelvoite työksi, koska sos.& terveysalalla on liian vähän työntekijöitä/avoimia virkoja/huonohko palkka ja raskas työ. Oikea tapahan olisi nostaa minimipalkkoja ja tehdä osa-aikaisesta työnteosta oikeasti kannattavaa. Ja työttömyyspäivärahalla/ toimeentulotuella tms. olevalle ihmiselle suoda mahdollisuus pieneen lisäansioon, ilman että se heti pienentäisi tukea, niin että käteen jää käytännössä vain sama rahasumma ja "työnilo".

Myöskin opiskelua tulisi tukea suuremmilla summilla, kuin nyt. Esim. minua olisi kiinnostanut opiskella vähän lisää, ihan päiväkoulussa, mutta jopa maksimi opintotuet & -laina ovat niin pienet, että tässä elämäntilanteessa se ei ole mahdollista. Iltaopiskelu ei myöskään tällä hetkellä oikein ole mahdollista. Jatkan siis näitä pätkätöitäni edelleen. Olen sentään kuitenkin ollut n. 5 vuotta nyt lähes jatkuvasti täystyöllistetty, noin kymmenen vuoden pääsääntöisen työttömyyden jälkeen. Vaikka vakiduunia ei ole nytkään ja siksi ei voi mitään suurempia ja pidemmän tähtäyksen suunnitelmia tehdä elämässään, mutta hyvä kun nyt edes näin on asiat...

• Humanisti

Yleinen käsitys on, että työttömät ovat itse syypäitä työttömyyteensä, vaikka se ei pidäkään paikkaansa.

Yleinen käsitys on myös se, että työttömät ovat laiskoja ja työtä vieroksuvia, vaikka sekään ei pidä paikkaansa.

Työnantajat eivät halua ottaa työttömiä töihin vaan kierrättävät niitä, joilla on vielä töitä yrityksestä toiseen.

Työnantajat myös pitävät itsestään selvänä, että työttömän täytyy hyväksyä huonompi palkka samasta työstä kuin työllisen.

Kyllä asia on ikävä kyllä niin, että työttömät kuuluvat alempaan kastiin kuin ne joilla vielä toistaiseksi on työpaikka.

• Marcel

Miksi työtön olisi arvoton? Yhteiskunta, jossa on paljon työttömyyttä, on arvoton. Työttömyys on yhteiskunnan, joka edellyttää työn tekoa, ongelma.
      Työttömästä tulee huolehtia. Mikäli jollakin perheesi jäsenellä ei ole työpaikkaa, ei häntä ilman ruokaa jätetä. Olemme yhteiskunta -nimisen perheen jäseniä kaikki.

• Pera

kaikista jo tulleista ja tulevista vastauksista!

• luter.

Kyllä se toisaalla näyttää sille,työttömät olisi kuin ajettavaa karjaa.Joka ei todellakaan ole oikein.Ihminen kun arvostaa yleensä vaan,mikä on titteli yms.enpä usko että viimesellä rajalla kysytään mikä oli sun titteli?Jos ei muuta arvoa ole ihmisellä niin on ainaki ihmisarvo,tämän pitäisi jokasen ymmärtää,vaan ei niin aina ymmärretä.Tuo asia että mieluumin ollaan kauniiden,rohkeiden,menestyvien,rikkaimpien ystäviä kuin niiden joilla ei tälläsii ole eikä mahdollisuuttakaan.Vaan jokainen ihminen on arvokas aivan sellasena kuin on!!!Työtöntä jopa syyllistetään vaikka ei ole syytäkään.Kaikille työttömille Raamatun sana:Joka ei töitä tee,vaan uskoo Häneen,joka vanhurskauttaa jumalattoman,sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi Room.4:5 Kyllä muutosta tulisi tulla näihin asioihin.

1. kyllä. Olen sen itse kokenut. Pätkätyöläisenä arvoni sijoittuu työttömän ja oikean työntekijän välimaastoon.

2. Ei taatusti ole oikein!!!

• kaske

Mutta minkä sitä voi pikkusieluisille ihmisille jotka määrittelevät ihmisen niin monen muunkin ulkoisen asian mukaan kuin työllisyystilanteen. Myönnän kyllä silti suuren huudonkin uhalla, että itse kyllä katson alaspäin ihmisiä jotka ovat työttömänä omasta laiskuudestaan. Töitä ei vastaanoteta tai niistä hankkiudutaan mahd. pian eroon koska kotona on kivempi olla. Muut siinä sitten joutuvat maksumiehiksi ja rahat ovat pois niiltä jotka niitä todella tarvitsisivat. Olen kyllä hyvin tietoinen, että kaikki eivät tähän sarjaan kuulu, mutta heitäkin kyllä valitettavasti on. Samoin kuin terveyspalveluiden väärinkäyttäjät jotka vievät ajat niiltä jotka sitä tarvitsisivat. Hyvää jatkoa ja työtilaisuuksia teille. Pätkistä minäkin lopulta paikkani löysin.

• Yleinen mielipide

aiheesta? Vai sisältääkö sun kysymys jo vastauksen siihen? Meidän yhteiskunta ja sen toiminta perustuu työntekemiselle, mutta valitettavasti aina on ollut ja tulee olemaan työttömiä, mutta vain jos puhutaan palkkatyöstä.Tekemätöntä työtä maailmassa riittää mutta kaikesta ei makseta palkkaa ja arvostushan määritellään palkkapussin paksuuden mukaan.Täälläkin joku määritteli "vanhusten ja vammaisten kärräämisen ynnä lastenhoidon" vähempiarvoiseksi työksi.Sanoisko tuohon ettei työ miestä pahenna jos ei mies työtä.:=)

• HR

En sanonut ko. töiden olevan vähempiarvoisia, kuin muut työt, pikemminkin päin vastoin, mutta kunnon palkkaa niistä ei makseta.

Työnantajat (siis monesti valtio/kunnat) ja kansanedustajat, jotka laittaisivat ko. ammattiin ammattitaidottomat työttömät pakkotyöhön naurettavan pienen peruspäivärahan eteen, eivät tunnu arvostavan näitä töitä. Eihän siinä ole järkeä, että ihan jonkin muun alan työttömät laitetaan tekemään orjatyötä, johon he luultavasti eivät edes olisi mitenkään motivoituneita. Ei se ole oikea tapa saada sosiaali- ja terveydenhoitoalan asioita kuntoon. lisää koulutusta ja tarpeeksi palkkaa, niin jo löytyy ammattitaitoista väkeä työhön kuin työhän.

Esim. juuri sairaanhoitajilla on raskas ja kiireinen työ ja huono palkka. Siivoojia ei arvosteta, koska palkkaus on naurettavan pieni. Poliisit ja palomiehet jopa vaarantavat henkensä työssään, mutta palkka ei ole mitenkään hulppea.

Minä siis puhuin nimenomaan siitä ehdotuksesta, että työttömyyskorvauksen eteen pitäisi tehdä "velvoitetyötä" yhteiskunnalle. Eihän se sitten mikään työttömyyskorvaus olisi vaan uusi superminimipalkkaluokka pakkotyöllistetyille. Kaikilla ei ole ko. aloille vaadittavaa mielenlaatua ja se ei olisi oikein sitä työtöntä kohtaan, eikä varsinkaan sitä "kärrättävää vanhusta" tai päiväkodin lasta kohtaan. Tätä tarkoitin.

• kassialma85

Työttömällä ei ole ihnis et arvoa tässä hyvinvointivaltiossa,itse olen koulut suorittanna ja armeijatki mitä yhteiskuntakelpoisin mut ei ehkä just ole jotain pilunnnussinta korttia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe