Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

yövuorolisä?

palkanlisä?

Teettekö yötyötä saadaksenne enemmän liksaa??
Oletteko tyytyväisiä yövuorolisäänne??

Siinäpä muutama kysymys yötyöläisille.

Henkilökohtainen vastaukseni kumpaankin kysymykseen on EN!
Teen 3-vuorotyötä jossa yövuoroa on su-ma yöstä-> 4 yötä. Yötyö on mulle yhtä murhaa. Painonhallinta ja unen vähyys on suurimpia ongelmia. Yövuorolisä on 1,81€ eli metallin TES:en mukainen, enkä ole siihen tyytäväinen lainkaan.
TES neuvotteluissa keskitytään nostamaan palkkoja, muttei vuorolisiä vaikka vuorotyötä suomessa tehdään euroopan toiseksi eniten.

Sydämmen rytmihäiriöt, ruoansulatushäiriöt, korkea verenpaine, ylipaino-ongelmat jne jne. Lista on pitkä ja eläkeikää vaan nostetaan.
Kuinka moni ikänsä 3-vuorotyötä tehnyttä joutuu ennenaikaiselle eläkkeelle?

3

7181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päälle

      kai se tuntuisi palkassakin niin että erottaisi, mutta muutaman yön kuukaudessa tekevänä ei huomaa.
      Lisä voisi olla enemmänkin. 0,84 e meillä.

      Hyvä puoli öissä on että on rauhallisempaa kuin päiväsaikaan. Verenpaineelle ei tee hyvää päivävuorossa stressaaminen.

      Nukkuminen päivällä onnistuu erittäin hyvin varsinkin näin talviaikaan kun on pimeää pitkään.

      Omalla kohdallani painonhallinta on paremmalla tolalla pitemmän yöputken aikoihin, silloin ei tule syötyä juuri mitään.

      Kokonaisuudessaan siis olen tyytyväisempi öihin kuin päiviin, palkkaa kyllä saisivat maksaa enemmänkin :)

    • Se menee

      Et ollaan joko päivässä tai vuorossa ja vuorossa palkka on n.38% enemmän kaikki suur.juhlapyhät ym. ku on töissä ja övereissä saa ita -ja yölisät pronsenteilla(yölisä on yli 3€/h perus).Muuten yöt on kyllä rasittavia(4-peräkkäin) ku alkaa niitten jälkeen 6-päivän vapaa menee pari päivää aivan kuutamolla kun unta tulee yöputken aikana yhteensä n.12-16h eli 3-4/h päivä.Ja syöminen on kauheeta nälkä on kokoajan ja syön melkein kokoajan painoa on tullu alle 2-vuoteen (vuorotyön alettua) yli 10kg vaikka työ on paljon fyysisempaa kuin edellinen työ!

    • mutta en vaihtaisikaan

      En pelkästään lisien takia, vaan osittain olosuhteiden pakosta. Olen kyllä aina tykännyt tehdä yövuoroa, tällainen yökyöpeli kun olen muutenkin. 6-8 tuntia tulee nukuttua joka päivä, eikä muitakaan ongelmia ole esiintyntyt. Itse teen viikon eli 7 yötä putkeen ja sen jälkeen viikon vapaa. Normi rytmiin pääsen vapaaviikoksi pääsen että nukun vikan yön jälkeen vain 3-4 tuntia ja sitten seuraavana yönä 10-12 tuntia.

      Mutta palkkanauhassa tämä pelkkää yövuoroa tekeminen näkyy. Yölisä kun on niinkin kova kuin 40 % perustuntipalkasta, päälle vielä viikonlopuista muutama tunti lauantailisää (25%) ja 13 tuntia sunnuntaikorotusta, niin lisät nostavat palkkaa n. 50% peruspalkasta. Tein aikaisemmin vuorotyötä ja palkka nousi yököksi siirtymisen jälkeen niin että sen myös tuntee rahatilanteessa.

      Onneksi ovat edes lisät sos- ja terveysalalla osanneet neuvotella kunnollisiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe