Seuraavista elintarvikkeista saa enemmän veteen liukenematonta kuitua per annos kuin leivästä:
-hernekeitto
-kaakaojauhe
-pavut
-kookosmaito (!)
-ruusunmarja, pihlajanmarja, tyrnimarja
-herkkutatti kokoon keitetty
Lisäksi leivän vertaisia lähteitä ovat:
-pellavansiemen, auringonkukansiemen
-sieni rouskut, tatti, hapero
-vadelma, mustaherukka, karpalo, mustikka, karviainen, punaherukka, puolukka
-maapähkinä, suolapähkinät, manteli, hasselpähkinä, saksanpähkinä
-päärynä, aprikoosi, persikka, avokado
Leivän kuitupitoisuuden laskiessa näitä löytyy varmasti vielä enemmänkin.
Lähde: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2266&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=m&lang=fi
Hyviä kuidun lähteitä
15
1811
Vastaukset
- skäribo
mutta eivät toki leivän veroisia kuidun suhteen.
- JariJo
Luettelemani tuotteet ovat kuidun suhteen nimenomaan leivän veroisia tai parempia. Voit tarkistaa kuitupitoisuuden finelistä.
- kunnolla
"Seuraavista elintarvikkeista saa enemmän veteen liukenematonta kuitua per annos kuin leivästä:"
- skäribo
kunnolla kirjoitti:
"Seuraavista elintarvikkeista saa enemmän veteen liukenematonta kuitua per annos kuin leivästä:"
who?
- skäribo
-hernekeitto -teen itse kasvisversiota - talviruokaa
-kaakaojauhe - en voi allergian vuoksi käyttää
-pavut - kuuluvat ruokavalioon
-kookosmaito (!) - sopii diabeetikolle vain harvoin, juhlatilaisuuksissa
-ruusunmarja, pihlajanmarja, tyrnimarja - kaikkia löytyy tuoreena (puissa vielä) ja säilöttynä
-herkkutatti kokoon keitetty - en tiedä mitä "kokoon keitetty" tässä tarkoittaa, mutta löytyy kuivattuna, kuten monia muitakin sieniä
-pellavansiemen, auringonkukansiemen - käytämme joka päivä, joskin pellavaa ei saa syödä kovin paljon!
-sieni rouskut, tatti, hapero - ks. yllä, käytetään viikottain
-vadelma, mustaherukka, karpalo, mustikka, karviainen, punaherukka, puolukka - punaherukkaa lukuun ottamatta kaikkia löytyy pakasteesta
-maapähkinä, suolapähkinät, manteli, hasselpähkinä, saksanpähkinä - suolapähkinät??? Allergian vuoksi meiltä löytyy vain mantelia
-päärynä, aprikoosi, persikka, avokado - avocadoa on lähes aina, muita - jälleen allergian vuoksi harvoin.
En ole VHH:lla, mutta kuten huomaat, suurin osa mainitsemistasi tuotteista on taloudessamme itsestäänselvyys. Siihen muutama viipale ruisleipää ja moniviljapuuroa, niin kyllä lähtee! :)- kirjoitukseen
> En ole VHH:lla, mutta kuten huomaat, suurin osa
> mainitsemistasi tuotteista on taloudessamme
> itsestäänselvyys. Siihen muutama viipale
> ruisleipää ja moniviljapuuroa, niin kyllä lähtee! :)
Mikä lähtee? Paska perseestä? - skäribo
kirjoitukseen kirjoitti:
> En ole VHH:lla, mutta kuten huomaat, suurin osa
> mainitsemistasi tuotteista on taloudessamme
> itsestäänselvyys. Siihen muutama viipale
> ruisleipää ja moniviljapuuroa, niin kyllä lähtee! :)
Mikä lähtee? Paska perseestä?ja kusi päästä. ;)
- JariJo
"kookosmaito (!) - sopii diabeetikolle vain harvoin, juhlatilaisuuksissa"
Miksei kookosmaito sopisi diabeetikolle? Sehän pitää verensokerin tasaisena, pieni tai olematon GI. - skäribo
JariJo kirjoitti:
"kookosmaito (!) - sopii diabeetikolle vain harvoin, juhlatilaisuuksissa"
Miksei kookosmaito sopisi diabeetikolle? Sehän pitää verensokerin tasaisena, pieni tai olematon GI.tyydyttynyttä rasvaa.
- JariJo
skäribo kirjoitti:
tyydyttynyttä rasvaa.
Hyvä tyydyttyneen rasvan lähde kasvissyöjille.
- skäribo
JariJo kirjoitti:
Hyvä tyydyttyneen rasvan lähde kasvissyöjille.
me ei olla kasvissyöjiä, ja parhaat rasvat saamme kalasta, jota syömme lähes päivittäin.
- p*skan määrä tärkein
skäribo kirjoitti:
ja kusi päästä. ;)
ja sitähän sulla riittää, ette varmaan muuta lannoitetta tarvitsekaan.
- Jaanajaana
Mihin sitä kuitua tarvitaan? Kyllä rasvattu suoli toimii.
- leea k.
...paljon energiaa tuossa tummassakin kaakaojauheessa. Kuitua sitäkin vähemmän. Katsohan vaikka pirkan tumma kaakaojauhe etikettiin.
Käytätkö muuten kaakaossa täysmaitoa vai rasvatonta versiota?- JariJo
Finelin linkissä on tarkemmat tiedot kaakaosta. Itse käytän lähinnä 85 % suklaata ja luomukevytmaitoa toisinaan kunnes löydän jostain luomutäysmaitoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849