kuka on äippä?

anoppi

kysyn koska en tiedä?

27

4415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara

      on degeneroituneen sukupolven kehittelemä nimitys, joka kuulemma tarkoittaa äitiä. Todellakin oksettavaa.

      Joissakin perheissä on myös äiskä ja iskä. Eivät nekään mitään kielilautakunnan lahjoja ihmiskunnalle, mutta kyllä äippä on ainutlaatuisessa kammottavuudessaan aivan omaa luokkaansa.

    • äiti36

      En ole mikään kielipoliisi, mutta tuo sana nostaa niskavillat pystyyn.

      • Lelle

        Kaikista yököttävin ilmaus on kyllä ÄITYLI.


      • Saara
        Lelle kirjoitti:

        Kaikista yököttävin ilmaus on kyllä ÄITYLI.

        Olet oikeassa. Varmasti jonkun infantiilin pissiksen lanseeraama. Mitä ihmettä naisten itsekritiikille tapahtuu raskauden yhteydessä....


      • tyhmä akka
        Saara kirjoitti:

        Olet oikeassa. Varmasti jonkun infantiilin pissiksen lanseeraama. Mitä ihmettä naisten itsekritiikille tapahtuu raskauden yhteydessä....

        kysyn kun en tietä


      • saa lukea
        tyhmä akka kirjoitti:

        kysyn kun en tietä

        varsinkin äitienpäivän Hesarista, sieltä löytyy koko kirjo ja rakkaalla lapsellahan on monta nimeä - pätee myös äiteihin, joten koettakaa vaan kestää...


      • ällöttää kovastikin
        saa lukea kirjoitti:

        varsinkin äitienpäivän Hesarista, sieltä löytyy koko kirjo ja rakkaalla lapsellahan on monta nimeä - pätee myös äiteihin, joten koettakaa vaan kestää...

        sellaiset nimitykset kuin "avoanoppi" ja "anoppikokelas" kas kuin ei sitten umpianoppi kanssa...

        samoin kuin pilkkanimi "pissis"

        ja vielä sitten tää "syrjäytynyt" (kas kun ei nyrjähtänyt), jota nimenomaan akateeminen virkamieskoneisto käyttää. että hoh hoijaa nimityksille.


      • minnannana
        ällöttää kovastikin kirjoitti:

        sellaiset nimitykset kuin "avoanoppi" ja "anoppikokelas" kas kuin ei sitten umpianoppi kanssa...

        samoin kuin pilkkanimi "pissis"

        ja vielä sitten tää "syrjäytynyt" (kas kun ei nyrjähtänyt), jota nimenomaan akateeminen virkamieskoneisto käyttää. että hoh hoijaa nimityksille.

        miksi äippä on ällöttävä? kysyn koska en ymmärrä..
        oma äitini on äippä.. eikö se kuitekin ole parempi kuin mutsi?
        ja tosiaan.. rakkaalla äidillä on monta nimeä..
        ja ei tota äippää nyt ihna joka päivä käytetä, joskus vaan,,


      • kuin invadiili
        tyhmä akka kirjoitti:

        kysyn kun en tietä

        paitsi että infantiilissä on kyse vammautuneesta norsusta=)


      • aaargh!

        Yhtä ellottava väännös on nykyinen "iskä" joka tulee joka mutkassa vastaan!
        Aaargh! - varmaan joidenkin mielestä huisin lämminhenkinen ja vekkuli ilmaisu ihan niinkuin "äippäkin", mutta minä ainakin saan välittömästi vakavaa, välitöntä hoitoa vaativaa ihottumaa kuullessani sitä lässytystä.


      • riippuu ihan
        minnannana kirjoitti:

        miksi äippä on ällöttävä? kysyn koska en ymmärrä..
        oma äitini on äippä.. eikö se kuitekin ole parempi kuin mutsi?
        ja tosiaan.. rakkaalla äidillä on monta nimeä..
        ja ei tota äippää nyt ihna joka päivä käytetä, joskus vaan,,

        siitä, missä ihmiset puhuvat. Mutsit ja faijat ovat mielestäni huomattavasti luontevampia täällä ykkösen sisä-, kuin ulkopuolella. Äipät ja äitylit eivät istu suuhuni.

        Itseäni ärsyttää se, ettei stadilaiset saisi tuntea samankaltaista ylpeyttä murteestaan, kuten esim. pohjanmaalaiset. Stadilaisten slangi on vain kusipäisyyttä, siinä missä muut murteet ovat merkki kantajansa vahvasta identiteetistä;)


      • ehkä tasaa eroja?
        aaargh! kirjoitti:

        Yhtä ellottava väännös on nykyinen "iskä" joka tulee joka mutkassa vastaan!
        Aaargh! - varmaan joidenkin mielestä huisin lämminhenkinen ja vekkuli ilmaisu ihan niinkuin "äippäkin", mutta minä ainakin saan välittömästi vakavaa, välitöntä hoitoa vaativaa ihottumaa kuullessani sitä lässytystä.

        Iskä ja Äiskä ovat Kotkalaisia sanoja.


        Varmasti jonkun infantiilin pissiksen lanseeraama.
        Mikä on pissis?


      • hä?tä?
        riippuu ihan kirjoitti:

        siitä, missä ihmiset puhuvat. Mutsit ja faijat ovat mielestäni huomattavasti luontevampia täällä ykkösen sisä-, kuin ulkopuolella. Äipät ja äitylit eivät istu suuhuni.

        Itseäni ärsyttää se, ettei stadilaiset saisi tuntea samankaltaista ylpeyttä murteestaan, kuten esim. pohjanmaalaiset. Stadilaisten slangi on vain kusipäisyyttä, siinä missä muut murteet ovat merkki kantajansa vahvasta identiteetistä;)

        eikös mutsi ja fatsi ole taivutettu enklannista? mother ja father?
        jaa-a.. en sitte tiä mitään..
        ja yleensä kun kuulee oikeaa helsinkin "slangia" on puhumassa vanhahko mies tai rouva. Nuoret henkilöt käyttävät näitä uudempia versioita.
        On se vaan se "stadin slangi" niiiiin kamalan kuuloista että..


      • äipän lapsi

        Miksi se äippä on niin kauhea sana? Äitini pitää siitä nimityksestä, tiedän koska käyttää sitä itsekin. Äippä on oikeastaan sellainen sisäpiirijuttu perheessämme, muille ihmisille puhun korrektisti "äidistä" :). Toinen nimi mitä käytän on äit/äet, savolaisia kun ollaan. Se on hyvä jos tarvitsee etsiä äiti huoneistosta (äidin apua kun tarvitsee niin usein) ja kiinnittää huomio.


      • myös..........
        hä?tä? kirjoitti:

        eikös mutsi ja fatsi ole taivutettu enklannista? mother ja father?
        jaa-a.. en sitte tiä mitään..
        ja yleensä kun kuulee oikeaa helsinkin "slangia" on puhumassa vanhahko mies tai rouva. Nuoret henkilöt käyttävät näitä uudempia versioita.
        On se vaan se "stadin slangi" niiiiin kamalan kuuloista että..

        maakuntiin. Useimmiten ne "aidot" murteen osaajat ovat vanhuksia. Kieli muuttuu ajan myötä, jokaisella sukupolvella on oma tapansa puhua. Samalla se toimii niin erottavana (eri sukupolvia), kuin yhdistävänäkin (oma sukupolvi) merkkinä. Lainasanoja on kaikissa murteissa. Pohjanmaalla pruukaavat tehdä yhtä sun toista, mutta sanan alkuperä ei suinkaan ole suomalais-ugrilaisissa kielissä...

        Eipä ne kaikki muutkaan murteet niin mukavilta korvaan kuulu;). Piipahdin savossa ja tapasin todella komean nuoren miehen. Muuten ihan mukava ja kohtelias, mutta se puhe... Sain todella tyhmän ja kieron kuvan puhetyylin perusteella. Sai juttu jäädä sikseen.. Mutta tämähän oli taas asia, jota ei saa sanoa;) On ihan oikeutettua haukkua stadilaisia, mutta maalaisista ei ole korrektia sanoa samaa...


      • useita merkityksiä
        tyhmä akka kirjoitti:

        kysyn kun en tietä

        Infant (engl.) = imeväinen, imeväisikäinen, vastasyntynyt, lapsi.

        infantiili, infantilis = lapsenomainen, lapsimainen, lapsellinen, kehittymätön, imeväis-

        Ei se tyhmä ole, joka kysyy.


      • Ketämikäkin
        aaargh! kirjoitti:

        Yhtä ellottava väännös on nykyinen "iskä" joka tulee joka mutkassa vastaan!
        Aaargh! - varmaan joidenkin mielestä huisin lämminhenkinen ja vekkuli ilmaisu ihan niinkuin "äippäkin", mutta minä ainakin saan välittömästi vakavaa, välitöntä hoitoa vaativaa ihottumaa kuullessani sitä lässytystä.

        Niin sitä ketä mikäkin häiritsee :) Meillä on äiti ja iskä tai isi. Itse saan karvat pystyyn sanoista vuosikas ja avokas (EI se kenkämalli) tai avokki.


      • Anonyymi

        Minkä ihmeen tähden. Ei se nimi äitiä loukkaa vaan se äänensävy jolla kutsutaan. Äippä ei ole tämänpäivän nimi. Jo 40v sitten osa kutsui äitiään pitkäksi. Herkkänahkaisuutta koko homma. Monihan kutsuu äitiään emännäksi eikä sekään ole loukkaavaa.


    • mato

      Ootteko kuullu ääti. Mun miehen puhelimessa lukee äitinsä kohdalla ääti. :D Ei kyllä tainnu koskaan sanoa niin, vaan ihan äitiksi puhuttelee.. Jotenki hassun suloinen nimitys.. :)

      En kyllä ite ymmärrä tätä äippää, enkä äityliä, enkä mutsia, enkä mammaa, mamia yms. En myöskään faijaa tai fatsia enkä iskääkään halua sanoa. En sijaan isi, isä ja myös joskus isukki menee. Äitistä on paras sanoa äiti.

    • tappelu?

      ...ja ottaa lapsesta vastuun.Siis,anoppi tai miehen siskot eivät ole äitejä vaikka kuinka yrittäisivät!

      • Anonyymi

        Paitsi omille lapsilleen ovat Äitejä.


    • ÄIPPÄ

      minä kuulin Äipän ensimmäistä kertaa lapseni suusta, on ihana sana jota lapseni käyttää.

    • äite ja tytärkin

      Näinkin yksinkertaisesta kysymyksestä sukeutui monta mielipidettä. Kyllä huomaa, kuinka suuri tunnelataus ja rakkaus kohdistuu äitiin. Nimitettiin häntä sitten miten tähänsa

      • Anonyymi

        Musta on kiva olla Äippä.


    • oleoel

      Olet äippä. Serkkuni kutsui äitiään äkyksi, olipa tuossa vielä 'sukunimikin', itsekeksitty, rakkaan äidin kutsumanimi.
      Äiti, äiskä, äippä, mami, ätyy, äky, rakas äiti!

      • itse käytän nimitystä mamma, äiti tai äiskä ja kun piti kaverin äidille nimi antaa laiton kaverin nimen ja äippä sitä kummemmin ajattelematta. En edes muista mistä olen moisen nimityksen kuullut, mutta minusta se ei ole ällöttävä.


    • Anonyymi

      idiootti pelle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      80
      679
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe