pienet ruokamenot

Ihmetyttää

Lueskelen täältä keskustelupalstalta eri paikoista ihmisten ruokamenoista. esim. 4 ja 5 henkinen perhe syö 250eurolla. Miten se voi olla mahdollista? kertokaas nyt joukolla kuinka paljon teillä menee keskimäärin ruokaan kuussa? tai montako kertaa kuussa käytte kaupassa ja paljonko menee per kerta? Meitä on kaksi ihmistä ja 400e menee hulppeasti kuussa ruokaan. Noin kerran viikossa käydään marketissa ja joka kerta ruokalasku on n 60-90 e välillä ja sitten siinä välillä käydään lähikaupastakin hakemassa lisää maitoa ja jotain muutakin lopussa olevaa. Ihmettelen kuinka aneeminen ruokapöytä on 5hengen perheessä jossa menee vain 250e (50e per lärvi) ruokaan kuussa. Me ainakin nautitaan ruuasta ja syömme hyvin, mutta kyllä me tarjouksetkin seurataan tarkasti. Ihme juttu. kertokaa kuinka paljon teidän perheessänne menee ruokaan.

23

7495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä 200 euroa kuussa

Minulla yhden ihmisen taloudessa (en syö lihaa), menee keskimäärin 200 euroa/kk.
      En osta valmiita eineksiä.
      Ruokavalio koostuu terveellisesti kasviksista, vihanneksista, juureksista, kalasta, kokojyväviljasta ja vähärasvaisista maitotuotteista.
      Pyrin ostamaan lähiruokaa ja kotimaista jos vain mahdollista. Talvella tosin pakko välillä ostaa ulkolaista kotimaisen maksaessa hunajaa.

Pyrin tekemään paljon itse alusta alkaen ja töihinkin otan eväät eli en syö juuri missään ulkona tai lounasravintoloissa.

Käyn lisäksi marjassa ja sienessä, säilön ja pakastan, leivon itse jos tulee vieraita jne.
      En osta makeisia, keksejä, limsoja enkä sipsejä. En juo kahvia vaan teetä ja joskus talvella kaakaota hiihtolenkin jälkeen.
      Kesällä menee muutama kymppi enemmän vielä kuukaudessa, koska on kiva joskus ostaa jätskiä tai vaikka torilta tuoreita mansikoita jne.

Kallista on. Halvin yhtälö olisi varmasti elää kahden aikuisen taloudessa, jossa syötäisiin makkaralenkkiä ja jauhelihaa tai tarjouspizzoja eikä mitään terveellistä.

Kauppojen etu-bonus-kantakorteista ei ole mitään hyötyä yhden ihmisen taloudessa. Suosin kauppoja jotka sopivasti työ/kotimatkan varrella tai on tietty tuote tarjouksessa. Lisäksi käyn torilla ja kauppahallissa.

• --------

200e/kk niin on varmasti aika tukeva nainen kyseessä.

• ruokaan 150,-euroa kk.

Enempää ei saa mennä.En tupakoi,enkä juo alkoholia.Olen hoikka/laiha ja osaan olla kokonaankin syömättä.

• siinä 300 egeä kk
        -------- kirjoitti:

en usko että kasvissyöjät kauhean paksuja ovat. mitä jos lukisit tarkemmin mitä ko. nainen sanoi syövänsä. ei ole yhtään iso lasku, itse miehenä menee sellainen 300 egeä/kk, keliakia kun pakottaa myös valikoimaan sen mitä syö. roskaruokaa saa halvalla, alle 100 egeä/kk voisi elää.

• ja hoikka olen
        -------- kirjoitti:

200 euroa kk tekee 50 euroa vkossa, pvässä 7 euroa. Mitä syöt sillä 7 eurolla? aamupalan, 2 ateriaa ja iltapalan. muutaman hedelmän, kentis vkonloppuna lasin valkkaria tai pari olutta. siinä se jo on. ruoka on sairaan kallista suomessa!

• ruoka on kallista
        ja hoikka olen kirjoitti:

200 euroa kk tekee 50 euroa vkossa, pvässä 7 euroa. Mitä syöt sillä 7 eurolla? aamupalan, 2 ateriaa ja iltapalan. muutaman hedelmän, kentis vkonloppuna lasin valkkaria tai pari olutta. siinä se jo on. ruoka on sairaan kallista suomessa!

eurojen myötä on hävinnyt kaikki tolkku ostoksista. aivan kuin kyseessä olisi markka. Se mikä vaikuttaa hyvältä tarjoukselta ei olekaan sitä jos sen laskee markoiksi. 7e:lla koko päivän ruoka on vähän. Kyllä taiteilla saa että 200e riittää sinkulle kuussa.

• saita-iita-
        -------- kirjoitti:

ja sillä nyt ei kovin kummosta saa,ja hänhän ei syö muualla, vie eväät töihin...Meitä on kaksi,joista toinen teini,menee samanverran,mutta mä en syö ku leipää ja flooraa ja kahvia,koska syön töissä. Loppu jää lapselle. Ei 200e ole paljoa.

• Jos opettelee tietämään eri tuotteiden hinnat ja seuraa lähikauppojen tarjouksia, pääsee kahden aikuisen talous helposti summaan 150 e/kk.

Edellä mainittu summa ei luonnollisestikaan kestä baareissa syömistä, pitsojen tilailua tms., vaan ruuan tulee olla hyvää ja terveellistä ja edullista kotiruokaa.

Vaatii tosin hiukan viitseliäisyyttä. Kauppaan kun kannattaa mennä juuri silloin, kun siellä on jotain edullista myynnissä.

Bonuksistakin toki on hyötyä. Silti liika keskittäminen ei kannata, koska se hyvä tajous ei ole aina saman ryhmän kaupassa.

• tarkka tyttö

Ostamme kerran kuussa suurostokset.
      Lihan suoraan yksityiseltä, silloin kun on mahdollisuus. Esim koko sian voi jakaa jonkun toisen perheen kanssa.
      Käymme ruoka kaupassa vain kaksi kertaa viikossa, hakemassa tuoretavarat.
      Silloinkin tarkasti vain se mitä listalle lukee.
      Etninen kauppa on kerta kuussa kiepissä.( sieltä saa tosi halvalla monta tuotetta)
      Maa-jussilta suoraan perunat ja porkkanat ym.
      Eikä heräte-ostoksia, suurperheisellä ei ole varaa ostaa joka toinen päivä munkkipussia tai pullaa, vaan leipoo itse.

• ¿ostaja?

Viime vuosina, kun emme vaimon kanssa ole valittaneet kustannuksista, paivittaisostoksiin menee noin 200 - 250E/kk/2henkiloa.
      Hetken "herkkuihin" ja hedelmiin kuluu tuosta huomattava osa.
      Samoilla kustannuksilla ruokkisimme tanaankin myos kasvavat lapsemme.

Poikamme urheili. Oli SM-tilastoissa heitoissa useana vuotena 6:n parhaan porukoissa.
      Paini, nyrkkeili ym.
      Tuskin oli anemiaa.
      Soimme paljon lihaa. Kavin teurastamassa lampaita, oston mullin puolikkaan ym.
      Toimme aikanaan automatkoilta Unkarista ja Saksasta hunajat, kaakaot, lihasailykkeet (kokolihaa eika mossoa) 40 - 60kg ( n. 7 - 8Fim/kg)

Tein paljon pataruokia (lihasta), kundin myslitarpeisiin kaurahiutaleet ostin sakeittain (sakujen kaakaon jatkeeksi), kulutus oli pahimmoillaan noin 700g hiutaleita/paiva.
      Valkuaisen varmistin soijapavuilla.
      Muuten tavallista lihapitoista monipuolista kotiruokaa.

Anemiasta ei tietoakaan vaan lihasmassa vaan kasvoi!

Tanapaivanakin katsomme vaimon kanssa vaihtoehdot.
      Kotimaisen mullin fileen asemesta ostamme brassia kun sattuu tarjoukseen.
      Lihaa ja runsaasti hedelmia ja vihanneksi kuluu paivittain, kotimaassakin.
      Kaikkine ostoksineen 250E/kk/2henkiloa ei ylity koskaan.
      Siihen mahtuu vierasvarat va penskojen satunnaisten kayntien ruokkiminen.

• ...

Kauhistuttaa näin opiskelijana tuollaiset ruokamenot :)

Noin 50 euroa menee kuukaudessa ruokaan kokonaisuudessaan. Eihän tämä sitä tarkoita, että söisin pelkkää makaroonia, mutta kaikki kalliit einekset sun muut ovat pannassa. Maito on tiukasti säännöstelty, eikä lihaa tule ostettua juuri lainkaan. Joskus punaisella lapulla joku jauheliha saattaa eksyä mukaan.

• Itse kaiken maksava
        ... kirjoitti:

Kauhistuttaa näin opiskelijana tuollaiset ruokamenot :)

Noin 50 euroa menee kuukaudessa ruokaan kokonaisuudessaan. Eihän tämä sitä tarkoita, että söisin pelkkää makaroonia, mutta kaikki kalliit einekset sun muut ovat pannassa. Maito on tiukasti säännöstelty, eikä lihaa tule ostettua juuri lainkaan. Joskus punaisella lapulla joku jauheliha saattaa eksyä mukaan.

Eikös opiskelijoilla ja monessa työpaikassa ole hyvin halpa ruokala, jossa saa kunnon aterian tosi halvalla työnantajan tai verovaroilla sponsoroiduin hinnoin? Silloin ei juuri tarvitse itse ostaa ruokaa, kun juhlapyhinä, kun syödään kalliimmin, käy vielä kotona tai sukulaisilla syöässä.

• ___
        Itse kaiken maksava kirjoitti:

Eikös opiskelijoilla ja monessa työpaikassa ole hyvin halpa ruokala, jossa saa kunnon aterian tosi halvalla työnantajan tai verovaroilla sponsoroiduin hinnoin? Silloin ei juuri tarvitse itse ostaa ruokaa, kun juhlapyhinä, kun syödään kalliimmin, käy vielä kotona tai sukulaisilla syöässä.

Meillä on työpaikalla kyllä ravintola (Uniresta), mutta alennuksellakin aterian hinnaksi tulee yli viisi euroa. Jos söisin viiden euron aterian joka työpäivä, menisi minulla jo pelkkään työpaikalla syömiseen 100 euroa kuukaudessa!

Samalla 100 eurolla pyrin nyt pärjäämään koko kuukauden. Käyn kaupassa pari kertaa viikossa, ja yritän olla käyttämättä enempää kuin 25 euroa per viikko. Olen vasta pari kuukautta sitten alkanut kunnolla seuraamaan ruokaan menevää rahaa, mutta suunnilleen noissa luvuissa olen pysynyt. Voisi kokeilla ruokarahojen nostamista tililtä palkkapäivänä sen sijaan että maksaa kortilla, niin näkisi miten hyvin toimii.

Olen yksin asuva nainen, mutta syön vanhempieni luona pari kertaa viikossa, mistä tulee tietysti jonkin verran säästöä.

• homma meillä

terve! Olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Meitä on 2-henkinen perhe, mieheni ja minä ja ruokakauppaan menee 400 euroa kuussa, joskus ei edes riitä. Ja ei, emme todellakaan ole paksuja vaan hoikkia. Ruokakaupasta (isosta marketista) ostamme kyllä myös hygieniatuotteet itselle sekä kodin puhd.aineet. Emme syö työpaikalla lounaita ulkona vaan otamme eväät kotoa. Ei se tosiaan ole mitenkään liikaa, kuten joku laskikin, kun kaikki talouden ruoka ja vastaavat menot kyseessä.

• Vähälläkin pärjää

Kuten edellinenkin kirjoittaja mainitsi, he ovat ottaneet laskuissaan huomioon kaikki marketin kuitissa olevat tavarat. Eli kuinka suuri se ruokaan menevä osuus oikeasti on? Ja kyllä aika hulppeilta nämä luvut kuulostavat. Ensimmäinen säästövinkki on valmisruokien pois jättäminen. Jos itse tekee esim. pizzan alusta asti, niin se on varmasti terveellisempää ja halvempaa kuin kaupan roiskeläpät ja lisäksi lapset tykkäävät kokkauksesta ja pizzan kokkauksessahan ei tarvitse kovin tarkka olla ;)

• ihmetyttää vieläkin
        Vähälläkin pärjää kirjoitti:

Kuten edellinenkin kirjoittaja mainitsi, he ovat ottaneet laskuissaan huomioon kaikki marketin kuitissa olevat tavarat. Eli kuinka suuri se ruokaan menevä osuus oikeasti on? Ja kyllä aika hulppeilta nämä luvut kuulostavat. Ensimmäinen säästövinkki on valmisruokien pois jättäminen. Jos itse tekee esim. pizzan alusta asti, niin se on varmasti terveellisempää ja halvempaa kuin kaupan roiskeläpät ja lisäksi lapset tykkäävät kokkauksesta ja pizzan kokkauksessahan ei tarvitse kovin tarkka olla ;)

eli meillä ei syödä eineksiä. Koskaan. Vaan ihan perusruokaa ja kotona valmistetaan kaikki. Lisäksi omasta maasta tulee paljon satoa. mutta rahaa palaa silti sen 400e/kuussa. Joulukuussa ei riitä sinnepäinkään. mitä ihmettä nämä halvalla syöjät sitten oikein syövät? Vettä ja leipää vai? Eikö ruuan pitäisi olla monipuolista ja hyvää? Emme ole lihaviakaan vaan esim minun painoindeksi on alipainoinen. Repikää siitä. Kumma mysteeri tämä meidän ruokalasku tai sitten teidän muiden vasta mysteeri itse asiassa onkin. heh. Antakaa konkreettisia esimerkkejä miten 150e kuussa syödään. Me teemme työtä kotona ja kaikki ateriat syödään kotona. Ulkona emme syö kuin kerran parin kolmen kuukauden välein ja ne ei kuulu ruokalaskuihin.

• saita-iita
        ihmetyttää vieläkin kirjoitti:

eli meillä ei syödä eineksiä. Koskaan. Vaan ihan perusruokaa ja kotona valmistetaan kaikki. Lisäksi omasta maasta tulee paljon satoa. mutta rahaa palaa silti sen 400e/kuussa. Joulukuussa ei riitä sinnepäinkään. mitä ihmettä nämä halvalla syöjät sitten oikein syövät? Vettä ja leipää vai? Eikö ruuan pitäisi olla monipuolista ja hyvää? Emme ole lihaviakaan vaan esim minun painoindeksi on alipainoinen. Repikää siitä. Kumma mysteeri tämä meidän ruokalasku tai sitten teidän muiden vasta mysteeri itse asiassa onkin. heh. Antakaa konkreettisia esimerkkejä miten 150e kuussa syödään. Me teemme työtä kotona ja kaikki ateriat syödään kotona. Ulkona emme syö kuin kerran parin kolmen kuukauden välein ja ne ei kuulu ruokalaskuihin.

se on helppo juttu: keräät jokaikisen kauppakuitin talteen,kahdelta kuukaudelta.
        Sitten alat järjestelmällisesti tutkia,mitä olet ostanut. Viivaat pois kaikki tarpeettomat ruuat,siis mitä ilman tulee toimeen mainiosti (esim. nonparelleja kolme putkea kun yksikin riittää,jauhoja kolmea sorttia, kun yksikin...)jne.
        Siis kaikki tarpeeton pois.
        Sitten tutkit ruoka-komerosi. Mitä vanhaa sulla pyörii siellä,mitä et ole käyttänyt,on vanhentunut jne.
        Alat tekemään kauppalistaa, etkä poikkea siitä. Vertaat hintoja, aina ei se suurin ole halvin. Joskus on edullisempaa ostaa se pienempi paketti, ei kuivu tms. Kauppojen omat merkit on usein halvempia, et kai halua maksaa mainostamisesta.
        Muuta ostoskäyttäytymistäsi,heräteostot pois.
        Pullat,kakut,patongit,ne on helppo tehdä itse.
        Siinäpä muutama vinkki.

• Mies , minä ja kaksi lemmik...

Tuohon summaan sisältyvät hammastahna, deodorantti, shampoo, saippua, astianpesuaine, pyykinpesuaine ja tietenkin paperit, talous ja wc -paperi, sis kaikki hygieniatuotteet. Eläinten ruoat ovat enimmäkseen valmis, kuivamuonaa. Yli 400 euron ei saa mennä. Siitä pidän huolen. Tupakkaa ja kaljaa emme osta laskuun, mutta joskus saattaa sukkapari mennä ostoskärryyn. Maksamme kaupan laskun joka kuukauden ensimmäinen päivä, eikä mitään pesämuna jätetä. Eräs tuttu rouva kertoi, että hän jättää aina nin 100 euroa pesämunaksi kauppaan, eli ei maksa koko laskua. Koskaan meillä ei mene se 400 ekeä tasan, vaan jää hivenen alle - yli ei saa mennä, sen olen päättänyt.

• esimerkiksi
        ihmetyttää vieläkin kirjoitti:

Toukokuussa tuli laskeskeltua että ravintolakäynnit ja satunnaiset alkoholit pois lukien ruokaan meni noin 150 euroa tai vähän alle. Nykyään menee vähän enemmän, kun kaikki peruskasvikset kallistui kesällä vähintään puolella eikä ole siitä juuri halventuneet... mutta ei tuo kahtasataa ylitä, ei tule lähellekään.

Kahden semikasvissyöjän taloudessa syödään lähinnä linssi- ja papuruokia, kaalia, currya, joskus kalaa jos edullisesti saa ja tekee mieli. Riisit, linssit ja pavut ostetaan bulkissa - kymmenen kilon riisisäkki maksaa kahdeksan euroa, kaksi kiloa linssejä ~4 euroa, papujen kilohinta on 3-4 euroa. Tuoreista kasviksista kaapissa on yleensä porkkanaa ja sipulia, kaalia myös aika usein talvella. Perusainekset siitä, ja lisäksi tarjousten mukaan tulee ostettua kukka- ja parsakaalia ja muita vihanneksia. Hedelmiä ostellaan siinä 1-2 e/kg hintahaarukasta ja niitä kuluu melko paljon. Ruisleipä ostetaan, vaaleat tehdään itse. Maitotuotteista menee lähinnä lindahlin turkkilaista jugurttia ja juustoja.

Kun vähän viitsii nähdä vaivaa ja katsoa mitä ostaa ei ole mikään ongelma syödä hyvin ja monipuolisesti alle kahdellasadalla kuussa. Tietysti jos käsitys "monipuolisesta" ruoasta on härän sisäfilettä homejuustokastikkeessa ja kalleimpia leikkeleitä niin kyllähän sitä rahaa saa palamaan.

• _lotta_

En kyllä käsitä millä laskuopilla noin pieniin ruokamenoihin päästään. Laskeskelin tässä ruokamenoja ihan päiväkohtaisesti ja tulin siihen tulokseen, että 5 euroa päivässä ruokaan on ihan minimi mihin voin päästä. Ja tuo 5 euroa tuskin joka päivä toteutuu, sillä en vain jaksa pihistellä koko aikaa. Ajatellaan esim. niin että aamiaiseen ja iltapalaan 1,5 euroa ja lounaaseen ja päivälliseen 3,5 euroa. Mitä nuillakin summilla saa, juuri ja juuri melkein terveellistä ja täysipainoista ruokaa.
      On tämä kallista.

Pari kertaa kuussa ehdin leipomaan pari pellillistä sämpylöitä ja einesruokaa syön korkeintaan kerran viikossa, jos oikein hoppu tahtoo olla.

• Skoijari

Ruokakauppaan menee 200-250 eur / kk
        nelihenkinen perhe. Toki välillä käydään
        ulkona syömässä ja töissä lounaalla, mutta
        kauppalasku tuo 200-250 eur kk.

Tuohon pääsee helposti:

1. Kauppalista aina kauppaan mentäessä
        2. Kaupassa käydään vain kerran viikossa.
        3. Ostetaan kerralla paljon. Esim jos kanasuikaleet ovat 2 euroa paketti, niin
        niitä ostetaan sitten 10 kpl pakkaseen.
        4. Jätetään limunaadit, karkit ja einekset
        vähemmälle.

• parisataa kuussa

riittää meidänkin viidelle hengelle. Käyn kaupasta tilipäivänä pakastimen täyteen. Muuten kaupasta ostetaan vaan ne maidot muut mitä ei pakastimeen voi laittaa. Ai niin siihen vajaaseen kahteen sataan sisältyy myös pesuaineet, wc-paperit ym. mitä taloudessa kuluu. Hyvin syödään ja herkutellaan meilläkin.

• Ruokamenot/kk

Sunnuntaina käyn lidlissä ja ostan sieltä edullisia ruokatarpeita joista valmistan lämmintä ruokaa viikolla. Leipätehtaan myymälästä haen edullista leipää. Viikottaiset kulut näistä yht. 15 euroa. Opiskelija-ruokalassa nautin päivittäin päivällisen jonka hinta on 2.2 euroa.

Tästä kun lasketaan niin ruokamenot on: (2.2*25 15*4)=115 euroa/KK

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7150
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2510
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1947
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      949
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe