Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

luunapit, pureminen&isovanhemmat

huono äiti, kun en kurita

Hei!
Tahtoisin neuvoja (itse yleensä neuvon muita).
Eli mieheni vanhemmat hyväksyvät lasten ruumiillisen kurituksen. Olen perustellut miksen hyväksy asiaa. He kuitenkin inttävät vastaan ja aikovat tulevaisuudessa tarpeen vaatiessa käyttää ruumiillisia kuritus keinoja (kuten omille lapsilleen).
Lapsellani on nyt peremis vaihe (1v.) puree lähinnä vain minua (aika harvoin kuitenkin), isovanhemmat neuvovat puremaan takaisin. Niin hekin aikoinaan tekivät. Aikovat myös itse tehdä niin... ÄRSYTTÄVÄÄ!!! Minulla on runsaasti muitakin keinoja, mutta mitä tehdä mieheni vanhemmille!

29

3264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep

      Mulla on 5vee lapsi joka puri minua todella paljon ollessaan paljon pienempi. Päätin sitten kerran puraista takaisin,en tietenkään lujaa vaan niin että jotenkin tunsi sen,ei ole lapsi sen jälkeen purrut kertaakaan minua :)

      • sitä

        pittää :):)
        siitä ne oppii.. ei tietenkää niin kovaa saa purra et siitä ois jotai haittaa


    • Mr. Satan_

      Itse en myös hyväksy lapsen hakkaamista ym. Mutta kyllä jonkinlainen kuritus on sallittua. Vaikka ottaa välillä hiuksista kiinni, jos ei muuten usko. Ja myös tuo takaisin pureminen on hyvä vaihtoehto, mikäli ei toruminen auta. Tosin enpä vielä tuon ikäisenä tiedä... mutta mikäli lapsi alkaa tuota joskus ihanihanihan tarkoituksella / ilkeyttään tekemään, niin sitten se on jopa suositeltavaa. Se on nimenomaan sitä hyvää kasvatusta.

      Hyvä kasvatus ei aina tarkoita sitä, että lapsi on iloinen ja yhtä hymyä koko lapsuusaikansa. Heille on opetettava oikea ja väärä. Mikäli lapsen päästää liian helpolla, hänestä tulee isompana hyvin suurella todennäköisyydellä koulukiusaaja tms.

      Mutta siis suoranaista kurittamista (kuten selkäsauna) en hyväksy. Ei silti liian helpollakaan saa päästää. Muuten lapsesta tulee joko pelkuri nynnerö, joka ei koskaan pärjää omillaan. Tai sitten kauhea pahis, joka luulee saavansa tehdä mitä vaan ja kenelle vaan.

      • TheDevill...

        Samoilla linjoilla minäkin.

        Ollaankohan me muuten sukua?


      • ---------

        Totta


    • Pepsa

      Jaa-a. Ei ole vielä lapsia eikä tällä sinkkuilulla ihan pian tulekaan. ;) Muuten lasten kanssa paljon työnkin puolesta.

      Minä en hyväksy edes pientä fyysistä kuristusta. Olkoon mikä tahansa fyysinen kuritusmuoto niin lapsi siitä oppii että "okei! tuo on sallittu kasvatustapa, purempa minäkin omaa lastani!" Eläimetkin purevat toisiaan vain silloin kun tappelevat! Minä purin kerran hevosta turvasta kun se näykkäisi minua, mutta se olikin HEVONEN, ja hoidin asian väärin. Ei eläimeenkään todella kehoteta käyttämään väkivaltaa, isoa tai pientä, vaan hommat hoidetaan paremmin ihan muulla tavalla. Miksi sitten ihmistä pitäisi kurittaa fyysisesti jos kerran elukallekin on muut keinot olemassa? Ja fyysinen kuritus ON kouluissakin kielletty. Ihan syystä! Miksi siis kotona pitäisi olla toiset säännöt?

      Miehen vanhemmista en tiedä. Pääset kyllä riitoihin heidän kanssaan, se on varma. ;) Ongelmallista jos he tosiaan käyttävät eri keinoja kuin sinä tai miehesi? Joka paikassa pitäisi olla samat säännöt. Kun ei ole niin siinä sitä sitten ollaan lapsen kanssa joka ei oikeen tiedä mitä, missä ja milloin?

      • ihmiset että

        lapsen kaikenlainen ruumiillinen kuritus on Suomessa laitonta?
        itsella yli 2v. poika, joka aika mahdoton välillä; olen sortunut läpsäsemään sormenpäillä päälakea ja huutamaan inhottavasti, jokainen tietää missä menee itsellään (aikuisella) raja jossa huudetaan tai käyttäydytään uhkaavasti niinkuin lapselle ei pitäisi.
        en tiedä millä keinoin kasvatan lastani kun on niin tottelematon, mutta väkivalta ei ole se keino. pieni lapsi ei "ilkeyttään " tee mitään (niinkun joka tossa ohjasi). huomaan kyllä eron "tahallisen tottelemattomuuden ja vahingon välillä. kyllä sanktioita pitää olla ja olen "ankara " kasvattaja, mutta pelko ei ole oikea kasvatus keino! lapset kokeilevat rajoja ja paljon sellaisia asioita, joista aiheutuu aikuiselle vaivaa (siivoamista )etc. mutta niin sen kuuluukin olla. Siitä tietää että lapsella on toimivat ja kehittyvät aivot!
        onko kellään kasvatusvinkkiä iloluontoisen , mutta tottelemattoman pikkupojan kasvatukseen??


      • puree pentujaan

        jos ne ei tottele, tiedox.


      • tyyppi...
        ihmiset että kirjoitti:

        lapsen kaikenlainen ruumiillinen kuritus on Suomessa laitonta?
        itsella yli 2v. poika, joka aika mahdoton välillä; olen sortunut läpsäsemään sormenpäillä päälakea ja huutamaan inhottavasti, jokainen tietää missä menee itsellään (aikuisella) raja jossa huudetaan tai käyttäydytään uhkaavasti niinkuin lapselle ei pitäisi.
        en tiedä millä keinoin kasvatan lastani kun on niin tottelematon, mutta väkivalta ei ole se keino. pieni lapsi ei "ilkeyttään " tee mitään (niinkun joka tossa ohjasi). huomaan kyllä eron "tahallisen tottelemattomuuden ja vahingon välillä. kyllä sanktioita pitää olla ja olen "ankara " kasvattaja, mutta pelko ei ole oikea kasvatus keino! lapset kokeilevat rajoja ja paljon sellaisia asioita, joista aiheutuu aikuiselle vaivaa (siivoamista )etc. mutta niin sen kuuluukin olla. Siitä tietää että lapsella on toimivat ja kehittyvät aivot!
        onko kellään kasvatusvinkkiä iloluontoisen , mutta tottelemattoman pikkupojan kasvatukseen??

        sillä ei oo mitää välii jos tekee lapselle samalla lailla takasin jos se vaan oppii siit


    • Yksilöikööt

      Mitä se sillä tarkoittavat?
      Ei trvitse pitää lasta niin lähellä, että hän pystyy puremaan.
      Pian se vaihe ohi menee.
      Kun römeä-ääninen ukki kerrankin karjahtaa EI, kun lapsi yrittää iskeä hampaan ukin nilkkaan, niin puremishalu häviää sen siliän tien.

      Miksi aina arvellaan, että lapsi oppii lyömisellä?

    • maikki-

      sinä olet huono äiti kun et kurita.

      Kyllä isovanhemilla on elämänkokemusta tässä asiassa.

      Ja jos lapsesi puree isoäitiään niin isoäidin asia on rankaista häntä kohtaan tehty vääryys, ole huoleti hän tekee sen lempeydellä.-

      Minäkin purin lastani aikanaan. Tulokset olivat hyviä.

      • Ei purtu

        Mahdoinkohan purra jotakuta pienenä? Purikohan se takaisin?
        Olikohan ympärilläni pahan makuisia aikuisia?

        Minulla ei ole tietääkseni ollut puremisvimaa. Jos se tuleekin nyt myöhäisemmällä iällä!


      • miten hyvät tulokset

        sait rankaisemalla ruumillisesti lasta joka ei ymmärrä tekevänsä pahaa?

        mitä hän tekee nykyään?
        onko hän Sudanin Darfourissa auttamassa hädässä olevia lapsia? onko han YK:n pääsihteeri?
        kuinka hyvät tulokset!?


    • Lapsen kasvatus on vanhempien asia. Isovanhemmilla ei ole asiaan mitään tekemistä ohi lapsen vanhempien.

      Pari neuvoa:
      1) Keskustele edellä oleva miehesi kanssa selväksi
      2) Selvittäkää asia yhdessä miehesi kanssa appivanhemmillesi
      3) Tee selväksi, että mikäli appivanhemmat millään tavalla ruumiillisesti kurittavat lapsiasi sinä teet asiasta rikosilmoituksen. Tarvittaessa myös tee se.

      Missään vaiheessa älä korota ääntäsi, muista, että selvität vain päivänselvää asiaa.

      Voi kuulostaa julmalta mutta joskus elämä on tuollaista. Kokemusta on, piti vain mennä suoraan kohtaan 3), kun ei kumppanista ollut äidilleen vastaan sanomaan. Anoppi onneksi uskoi minun olevan tosissani mutta vasta ilmoitettuani mikä tulee olemaan toimintatapani mikäli hän toteuttaa uhkauksenssa piiskasta. Lapsi oli viikon vierailla mumminsa luona tuolloin ja keskustelu käytiin puhelimitse.

      • maikki-

        Toki lasten kasvatus on myös isovanhempien asia.
        Varsinkin jos lapsi "asuu" viikon vierailla isovanhempien kotona.

        No, itseppä siis valitsit, Sinun lapsistasi tulee siis henkisen väkivallan uhreja, ja ihan omaa syytäsi. Jotenkin isovanhemmat kuitenkin puolensa pitävät. usko pois. Hölmö olit kun puutuit selvään asiaan. Tämän jälkeen sitten karsastavat myöskin Sinua, kun tietävät henkisen tasapainottomuutesi.

        Vai onko vaimosi kertonut että vanhempansa ovat syyttä hakanneet? tai erityisen huonoja vanhempia olleet? kenties vaimollasi on saatuja ruumiinvammoja, vanhemmiltaan? sittenhän pelkosi EI ole ollut turha.


      • maikki- kirjoitti:

        Toki lasten kasvatus on myös isovanhempien asia.
        Varsinkin jos lapsi "asuu" viikon vierailla isovanhempien kotona.

        No, itseppä siis valitsit, Sinun lapsistasi tulee siis henkisen väkivallan uhreja, ja ihan omaa syytäsi. Jotenkin isovanhemmat kuitenkin puolensa pitävät. usko pois. Hölmö olit kun puutuit selvään asiaan. Tämän jälkeen sitten karsastavat myöskin Sinua, kun tietävät henkisen tasapainottomuutesi.

        Vai onko vaimosi kertonut että vanhempansa ovat syyttä hakanneet? tai erityisen huonoja vanhempia olleet? kenties vaimollasi on saatuja ruumiinvammoja, vanhemmiltaan? sittenhän pelkosi EI ole ollut turha.

        nimimerkille "maikki-"

        Helpottaako sanoa toista sokeaksi, hölmöksi ja henkisesti tasapainottomaksi? Se sinulle suotakoon.

        Kasvatus on isovanhenpienkin asiaa mutta ei vanhempien "ohi". Kasvatus on muuta kuin fyysinen rankaiseminen tai henkinen nöyryyttäminen joka on Suomen rikoslaissa säädetty rikokseksi.

        Kertomastani tapauksesta on parikymmentä vuotta aikaa. "Selvä tapaus"; noin kuusivuotias osasi ulkona ollessaan omakotitalon pihalla pissata housujaan kastelematta pensaan juurelle kun ei sisälle kerinnyt, mielestäni kehumisen paikka, anopin mielestä selkäsaunan paikka.

        Anoppi ja appi ovat jo manan majoilla, eivät tietääkseni sieltä pääse "karsastamaan" minua. Minulla on tuon ikäisiä lastenlapsia. Ei tulisi mieleenikään ryhtyä millään tavalla vastoin lapsen vanhempien linjausta edes toimimaan saati sitten rankaisemaan lasta.

        Anopin linjaus oli Raamatun mukainen: "Joka vitsaa säästää se vihaa lastaan", kirjaimellisesti, oli syytä tai ei. Sillä ja henkisellä hän väkivallalla tuhosi lasteni äidin omanarvontunnon.


    • uskopois

      Isovanhemmat on aivan oikealla tiellä tuossa, että pitää purra takaisin. Näin lapsi ymmärtää, että pureminen sattuu.

      Mitä muita keinoja sinulla on käytössäsi, mitkä eivät kokeiluisssaan vie samalla kaikkea aikaasi ja terveyttäsi?

      Hiukan järkeä tuohon pehmoäiteilyyn. Fyysinen väkivalta on jo käsitteenä liikkunut ihan väärään suuntaan. Lasta on pidettävä kurissa ja jos puhe, arestit ja komento ei auta, pitää lasta ojentaa jollakin muilla tavoin niin, että käy selväksi se, että kaikkea ei vaan voi tehdä.
      Kasvatusasioita ei voi koskaan tarkastella noin yksipuolisesti.

    • Neuvojakokemuksenkautta

      Tervehdys!
      Kuuntele oman sydämmesi ääntä, äläkä anna periksi. Älä väittele heidän kanssaan, jos se on mahdollista, mutta tee kuten itse koet oikeaksi. Lapsi puree siksi, että ikenet kutiavat hampaiden kasvaessa. Lapsi ei kykene ajattelemaan vielä pitkään aikaan sellaista, että tuottaako hän eleillään kipua jollekkin ulkopuoliselle, eikä täten ajattelemaan tekojensa seurauksia. Osta lapselle kuminen purulelu, niin sen pureskelu helpottaa kutinaa. Joillakin lapsilla hampaiden kasvu tuottaa jopa kipua. Lasta pitää suojella ja vaalia kuin hentoa kukkaa, sillä hänellä on herkkä sielu. Isovanhemmilla on väärät asenteet, eivätkä he näe asioita pintaa syvemmältä. Jaksa sinä vain taistella lapsesi oikeuksien puolesta olla lapsi; Vasta maailmaan syntynyt ihmistaimi, joka ei tiedä eikä käsitä vielä mitään. Eikä hänen tarvitse vielä käsittääkkään, kun hänellä ei ole siihen kokemuksen kartuttamia aineksia. Hän on syntynyt siksi, että äiti hänen kauttaan oppisi rakastamaan ja oppisi rakkauden merkityksen. Suojele lastasi, niinkuin sydämmesi sanoo, ettei se lakkaa sanomasta ja muutu äänettömäksi. Se on työlästä, mutta palkitsevaa.
      Kokenut

      • hemmetin tollo...

        Jos lapsi tarhassa puree muita lapsia saadakseen
        tahtonsa läpi niin sitä saa potkaista ja lujaa.


    • on, että

      pure takaisin? (siis niitä isovanhempia)

      • tiitin

        nuorempi pojista puri muutamia kertoja tuossa iässä (pari vuotta sitten). Toruin ja nostin pinnasänkyyn istumaan ja menin pois. Olin itsekin valmis puremaan jo takaisin. Poika puri yleensä aina 4 vuotta vanhempaa siskoaan. Meillä rangaistus on lyhyt aresti omassa huoneessa teosta riippuen. Tarkoitus ei kuitenkaan ole sulkea lasta pitkäksi aikaa yksin varsinkin jos on kyse pienestä lapsesta. Pari vuotias rauhoittuu jo muutamassa minuutissa ja sitten vielä puhutaan nopeasti mitä ei saanut tehdä.


      • vuotiasta ei saa
        tiitin kirjoitti:

        nuorempi pojista puri muutamia kertoja tuossa iässä (pari vuotta sitten). Toruin ja nostin pinnasänkyyn istumaan ja menin pois. Olin itsekin valmis puremaan jo takaisin. Poika puri yleensä aina 4 vuotta vanhempaa siskoaan. Meillä rangaistus on lyhyt aresti omassa huoneessa teosta riippuen. Tarkoitus ei kuitenkaan ole sulkea lasta pitkäksi aikaa yksin varsinkin jos on kyse pienestä lapsesta. Pari vuotias rauhoittuu jo muutamassa minuutissa ja sitten vielä puhutaan nopeasti mitä ei saanut tehdä.

        pitää arestissa yli 30 sekuntia...niillä ei ole aikuisen aivokapasiteettia! ne vaan hätääntyy.
        nimim. syyllinen


    • ääliöitä...

      Sano että pureskelevat toisiaan tai seuraa rikosilmoitus.

      Jos purevat lastasi niin vie se heti lääkärille.


      Ehkä alkaa meneen sitte kaaliin paremmin.

    • Ei se ymmärrä...

      Elikkä älä puhu lapselle, lyö sitä.

      Ei lapsi ymmärrä kun luunappeja, puremista jne.

      Isovanhempasi ovat oikeassa.

      Paskaako niitten kanssa kärsii, luunappia vaan.

      • ole täydellinen

        vaikka täällä selvästi seikkalee joku provosoija (edellinen!) kerrattakoon vielä:
        lasta ei saa opettaa tai kasvattaa minkäänlaisella pelottelulla ja uhalla. Äitiys ja isyys(?) on kasvun paikka miltei kaikille, siinä pitää tsempata henkisesti ja fyysisesti. ei kukaan halua nähdä rakkaan lapsensa silmissä pelkoa ja ymmärtämättömyyttä. lapsen varhaisiin kehitysvaiheisiin kuuluu kokeilu, uhma ja myös se ettei ihan ymmärrä tekojaan. niistä ei pidä RANGAISTA vaan lasta pitää ohjata hellästi. ts nostaa perse pallilta ja tehdä uhdessä ja koittaa edes olla huutamatta, fyysinen koskemattomuus on ITSESTÄÄNSELVYYS.
        t. nimim itselläkin kasvun paikka ja rankkaa on


      • tähhh
        ole täydellinen kirjoitti:

        vaikka täällä selvästi seikkalee joku provosoija (edellinen!) kerrattakoon vielä:
        lasta ei saa opettaa tai kasvattaa minkäänlaisella pelottelulla ja uhalla. Äitiys ja isyys(?) on kasvun paikka miltei kaikille, siinä pitää tsempata henkisesti ja fyysisesti. ei kukaan halua nähdä rakkaan lapsensa silmissä pelkoa ja ymmärtämättömyyttä. lapsen varhaisiin kehitysvaiheisiin kuuluu kokeilu, uhma ja myös se ettei ihan ymmärrä tekojaan. niistä ei pidä RANGAISTA vaan lasta pitää ohjata hellästi. ts nostaa perse pallilta ja tehdä uhdessä ja koittaa edes olla huutamatta, fyysinen koskemattomuus on ITSESTÄÄNSELVYYS.
        t. nimim itselläkin kasvun paikka ja rankkaa on

        Mihin vittu koskee???????


    • vanhempien

      tulee kunnioittaa Sinun/Teidän kasvatus menetelmiä. Heillä ei ole mitään oikeutta tehdä lapsillesi mitään minkä sinä kiellät! Ja laissakin sanotaan, ettei ketään saa pahoinpidellä, ei edes lastaan tai lapsen lapsiaan. Pidät vain huolen, että sinua kuunnellaan ja kunnioitetaan, jos ei niin älä vie lapsiasi sinne. Kyllä ne ehkä sitten tulevat järkiinsä.

      • Kyllä olen samaa mieltä, että sinun lapsesi kasvatetaan yksinomaan sinun ja miehesi ehdoilla. Tehän lapsistanne kannatte vastuunkin. Aikoinaan jouduin itsekin omalle isälleni tekemään selväksi, että meidän lapsia kasvatetaan toisella tavalla kuin minua aikoinaan kasvatettiin. Siihen aikaan kun itse olin pieni, oli ruumiillinen kuritus välittämistä ja rakastamista ja sen ajan vanhemmat tekivät mielestään oikein antaessaan piiskaa. Nyt se on rikos ja väkivaltaa. Sinuna minä en veisi lapsia isovanhemmille ennenkuin lupaavat taipua teidän sääntöihinne.


    • eräs väkivaltaa nähnyt/kokenut

      jos puret lastasi, se on lapsen pahoinpitelyä. Kuinka joku voi antaa noin tyhmiä/sairaita neuvoja, että pure takaisin?! Dr Philissä oli kerran aivan samanlainen tapaus, en muista tarkkaan mutta neuvoksi hän sanoi että älä MISSÄÄN tapauksessa pure takaisin. On parempia ja VÄKIVALLATTOMIAKIN keinoja opettaa lasta. Kysehän on pelkästää vanhempien omasta viitsimisestä. Väkivalta on se helppo ja varmasti huonoin vaihtoehto. En myöskään ymmärrä kuinka annat isovanhempien kurittaa lapsiasi ruumiillisesti. Kirjoitit ettet hyväksy sitä, mutta et voi olla varma tekevätkö he silti sitä? Jos joku yrittäisikin koskea minun lapsiini siten niin turpaan tulisi. Kai suojelet lastasi heiltä?

      En tiedä millainen lapsuus sinulla on, kun koet olevasi huono äiti kun et kurota lapsiasi ruumiillisesti? Kai ymmärrät että terveesti ajatteleva ihminen ei ajattele noin? Kuule, osta jokin kasvatusopas, vaikka nyt se Dr Philin kirja, uskon että siitä voisi olla hyötyä sinulle. Voi olla että appivanhempasi ovat saaneet sairaalla ajatusmallillaan myös sinun ajatuksesi sekasin...Toivottavasti miehesi on samoilla linjoilla kanssasi? Vai onko hänestä ollut lapsena kiva saada ruumiillista kuritusta? AIVAN VARMASTI löydät paremmat keinot kasvattaa lastasi, yritä vain etsiä apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe