Miksi diesel on halvempaa?

Jami

Aloin tässä aikani kuluksi miettimään muutamia dieselin hintaan liittyviä juttuja:
- miksi on luotu sellainen hinnoittelu/verotus järjestelmä, että paljon ajavan kannattaa käyttää diesel-autoa?
- onko dieselin valmistaminen halvempaa vai onko siinä vain vähemmän veroa kuin bensiinissä?
- miksi dieselistä maksetaan erikseen veroa, eli miksei vero ole mukana sen hinnassa?

9

2371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku

      Diesel on hinnoiteltu halvemmaksi ammattiautoilun takia.

      Eilen USA:n öljynkulutusta käsittelevässä ajankohtaisohjelmassa näkyi USA:laisia hintamainoksia joissa diesel oli kalliimpaa kuin bensa. Ainakin briteissä diesel taitaa myös olla kalliimpaa.

      Terveys- ja saastesyistä dieseliä ei kannattaisi suosia. Toyota tuo juuri markkinoille DCAT dieselkatalysaattorin, jonka pitäisi merkittävästi puhdistaa dieselin pakokaasuja. Eli dieselitkin muuttuvat koko ajan puhtaammiksi. Bensamoottori lienee silti puhtaampi vaihtoehto edelleen ja kulutuslukematkin on saatu koko ajan alemmiksi mm. suoraruiskutuksen ja laihaseostekniikan kehittyessä.

      • on pahin

        Hiilidioksidi on nykyisin pahin liikenteen saasteongelma. Sen määrä riipuu suoraan polttoaineenkulutuksen mukaan, eli diesel on selvästi bensakonetta parempi. Öljy on myös rajallinen luonnonvara, joten sitä pitäisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyväksi - tässäkin pieni kulutus on selvä etu. dieselin haittana on hiukkaspäästöt, mutta suomen liikennetiheydellä se on pikkujuttu ja toisaalta ensinmäiset hiukkasloukulla varusetut koneet ovat tulleet markkinoille.


    • Viki

      Kyse on siitä että valtiovallan mielestä tavaroiden kuljettaminen on kannatettavaa toimintaa, kansalaisten kuljettaminen taasen yhteiskunnalle epäedullista.

      Dieselverokin on yksi esimerkki aikoinaan "väliaikaiseksi" säädetyistä veroista.

      Mutta eipä mene kauan kun tilanne muuttuu, EU-komission mietinnöstä selviää että Euroopan markkina-alueella mennään yhtenäiseen liikenteen verotukseen: http://europa.eu.int/eur-lex/fi/com/cnc/2002/com2002_0431fi01.pdf

      loppupäätelmistä:
      Henkilöautojen käyttämän dieselin valmisteveroa pitäisi korottaa asteittain siten, että
      se saataisiin keskipitkällä aikavälillä vastaamaan lyijyttömän bensiinin
      valmisteveroa. Samalla dieselautojen käyttöveroa pitäisi muuttaa vastaamaan
      bensiiniautojen käyttöveroa.

      Vikin selityksiä: "dieselautojen käyttövero" = dieselvero käyttömaksu. Meikäläisen henkilöautosta tuo on 898,93 euro / vuosi nykyisin.

      Valittavat että käyttömaksut ovat korkeita sitten autoveron poistuttua, mutta ei tarvitsisi korottaa yhtään, hitonmoinen summahan siitä tulee jos kaikki reilut pari miljoonaa henkilöautoa maksaisivat edes tuon pikkusumman mitä minä nyt..., pari miljardia euroa. Mikäs se autoveron tuotto olikaan?

    • Viki

      Kyse on siitä että valtiovallan mielestä tavaroiden kuljettaminen on kannatettavaa toimintaa, kansalaisten kuljettaminen taasen yhteiskunnalle epäedullista.

      Dieselverokin on yksi esimerkki aikoinaan "väliaikaiseksi" säädetyistä veroista.

      Mutta eipä mene kauan kun tilanne muuttuu, EU-komission mietinnöstä selviää että Euroopan markkina-alueella mennään yhtenäiseen liikenteen verotukseen: http://europa.eu.int/eur-lex/fi/com/cnc/2002/com2002_0431fi01.pdf

      loppupäätelmistä:
      Henkilöautojen käyttämän dieselin valmisteveroa pitäisi korottaa asteittain siten, että
      se saataisiin keskipitkällä aikavälillä vastaamaan lyijyttömän bensiinin
      valmisteveroa. Samalla dieselautojen käyttöveroa pitäisi muuttaa vastaamaan
      bensiiniautojen käyttöveroa.

      Vikin selityksiä: "dieselautojen käyttövero" = dieselvero käyttömaksu. Meikäläisen henkilöautosta tuo on 898,93 euro / vuosi nykyisin.

      Valittavat että käyttömaksut ovat korkeita sitten autoveron poistuttua, mutta ei tarvitsisi korottaa yhtään, hitonmoinen summahan siitä tulee jos kaikki reilut pari miljoonaa henkilöautoa maksaisivat edes tuon pikkusumman mitä minä nyt..., pari miljardia euroa. Mikäs se autoveron tuotto olikaan?

    • joku toinen

      että dieselpolttoaineen valmistaminen per tilavuusyksikkö olisi kalliimpaa kuin vastaavansuuruiseen bensiinimäärän valmistaminen.

      Jutun juju oli se että "melkein mitä vaan" voidaan myydä bensiininä, mm. 98-bensassa on mukana 5% metanolia

      • Viki

        Aika lailla saman hintaista tavaraa, hintaerot ovat enemmin hetkellisestä markkinatilanteesta riippuvaisia. Talviaikaan dieselin hinta nousee...

        Tässä vähän hintoja (US senttejä / gallona), lukusarjat 3.1. - 10.1. päivittäiset hinnat. Sekä bensa että diisseli näyttäisivät olevan meikäläisissä yksiköissä 0,21 - 0,24 euro / litra välillä.

        Motor Gasoline
        Conventional Regular
        New York Harbor 89.78 86.25 81.75 80.25 86.98 84.48
        U.S. Gulf Coast 88.03 84.23 80.73 79.23 85.23 83.63
        Los Angeles 84.50 86.50 84.00 80.50 81.00 82.00
        Rotterdam (ARA) 76.77 78.75 75.07 72.52 73.37 79.03
        Singapore 80.00 80.71 79.88 77.38 76.43 76.43
        Reformulated Regular
        New York Harbor 91.75 88.00 83.90 83.05 88.80 86.10
        U.S. Gulf Coast 90.28 86.23 82.33 81.23 87.23 85.73
        Los Angeles 90.50 92.50 90.00 86.50 87.00 88.00
        Heating Oils
        No. 2 Heating Oil
        New York Harbor 91.80 89.08 84.95 83.46 87.28 86.10
        U.S. Gulf Coast 89.43 86.53 82.53 80.38 84.33 83.98
        Gasoil
        Rotterdam (ARA) 87.85 87.61 85.06 79.63 81.55 81.23
        Singapore 77.14 78.81 75.71 75.00 75.48 75.48


      • Viki
        Viki kirjoitti:

        Aika lailla saman hintaista tavaraa, hintaerot ovat enemmin hetkellisestä markkinatilanteesta riippuvaisia. Talviaikaan dieselin hinta nousee...

        Tässä vähän hintoja (US senttejä / gallona), lukusarjat 3.1. - 10.1. päivittäiset hinnat. Sekä bensa että diisseli näyttäisivät olevan meikäläisissä yksiköissä 0,21 - 0,24 euro / litra välillä.

        Motor Gasoline
        Conventional Regular
        New York Harbor 89.78 86.25 81.75 80.25 86.98 84.48
        U.S. Gulf Coast 88.03 84.23 80.73 79.23 85.23 83.63
        Los Angeles 84.50 86.50 84.00 80.50 81.00 82.00
        Rotterdam (ARA) 76.77 78.75 75.07 72.52 73.37 79.03
        Singapore 80.00 80.71 79.88 77.38 76.43 76.43
        Reformulated Regular
        New York Harbor 91.75 88.00 83.90 83.05 88.80 86.10
        U.S. Gulf Coast 90.28 86.23 82.33 81.23 87.23 85.73
        Los Angeles 90.50 92.50 90.00 86.50 87.00 88.00
        Heating Oils
        No. 2 Heating Oil
        New York Harbor 91.80 89.08 84.95 83.46 87.28 86.10
        U.S. Gulf Coast 89.43 86.53 82.53 80.38 84.33 83.98
        Gasoil
        Rotterdam (ARA) 87.85 87.61 85.06 79.63 81.55 81.23
        Singapore 77.14 78.81 75.71 75.00 75.48 75.48

        Sorry, väärin laskettu, valuuttakurssi (tänään 1,065) jäi ottamatta huomioon.

        Bensa tai diiseli maksaa siis maailmanmarkkinoilla 0,19 - 0,22 euro/l. Loput on sitten jakeluketjun kustannuksia, katetta ja veroa...


    • poika

      Todellisuudessa dieselin hinta markkinataloudellisesti on alhaisempi, koska bensiini on huomattavasti pidemmälle jalostettu tuote kuin diesel.
      Verot ovat sítten vielä oma lukunsa.

    • Sekä että

      Siksi diesel on halvempaa ,kaikki tavara jopa se bensa jossain vaiheessa kuljetetaan dieselin voimalla.
      Poltto aineena Suomessa per/vrk kuluu litramääräisesti monin kertainen määrä diiseliä enemmän bensaan verrattuna.
      Siksi diisel on halvempaa. Jotta kuljetus kustannukset pysyisivät aisoissa ja sitä kautta tavaroiden hinnat. Suomi on pitkämaa.
      Siis bensaa myydään vain murto osa diiseliin verrattuna ja se on suoraan kuluttajalta pois eikä vero vähennyksillä pelaavilta kuljetusfirmoilta. Siis polttoainenn hinnasta 75 % on aina veroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe