Miksi 2-tahtitekniikasta luovuttiin autoteollisuudessa?
2-tahti autot
33
4483
Vastaukset
- 353W
Saasteongelmat, polttoaineen kulutus sen aikaisella tekniikalla suurempi kun 4-tahtisissa, samoin öljyn kulutus. Pakoäänet vittumoista rutkutusta. Ym. Luojan kiitos että Itä-Saksa romahti. Niitä Warreja rutkuttaisi vieläkin teillämme.
- JP
mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)
- whiic
JP kirjoitti:
mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)
"mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)"
Jepsistäkeikkaa. Kaksitahtidieselillä on käsittääkseni yksitahtista parempi hyötysuhde. Käyntinopeus voidaan myös pitää alhaisempana, koska vastaava määrä työtahteja saavutetaan puolta pienemmällä kierrosnopeudella. Toki kyllä ennenkin on voitu välityksiä käyttää momentin muuntamiseksi, mutta aina niissä hukkaa syntyy. Kaksitahtidieselit ovat nykyään lähinnä laivakäytössä, autokäytön tulevaisuudesta en mene sanomaan puoleen enkä toiseen. Mahdollista jopa?
Enkä tajua mikä hirveä asia on kaksitahti-Warren pakoäänissä. Ne ovat jo harvinaisuuksia ja tekisi mieli pelastaa itsellekin joku yksilö. Ihanan pirteä pärätys. Eikä se savu ole kuitenkaan yhtä sankka kuin legenda väittää. Olen nähnyt alle 5 vuotiaan Audinkin päästelevän sinisempää ja sankempaa savuverhoa. Se Audi tosin (sanomattakin selvää) ei varmastikaan ollut ihan täydessä vedossa.
Kyllä kaksitahtiset ovat nerokkaita. Kuvitelkaa vaikka Trabia: ei bensiinipumppua (polttoainetankki moottorin päällä, tulee valumalla), ei venttiileitä, ei nokka-akselia, ei työntötankoja, ei öljypumppua, ei ...
Moottorissa on vain pari liikkuvaa osaa, männät, kiertokanget ja kampiakseli. Helppo rempata. Luulisi myös, että talvinen 4-tahtisten voiteluongelmakin olisi historiaa, sillä bensiinin sekoitettuna öljy on takuulla notkeaa ja moottori ei yksinkertaisesti VOI käynnistyä ennen riittävän voitelun alkamista (en tiedä miten se vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta ei ainakaan synny moottorivauriota).
Mitä muuten tuli mainittua 2-tahti-Warresta niin kyllä Trabantkin kelpaisi, mutta hinnat ovat pilvissä. Mutta Warre... *kuola valuu* :p - 353W
whiic kirjoitti:
"mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)"
Jepsistäkeikkaa. Kaksitahtidieselillä on käsittääkseni yksitahtista parempi hyötysuhde. Käyntinopeus voidaan myös pitää alhaisempana, koska vastaava määrä työtahteja saavutetaan puolta pienemmällä kierrosnopeudella. Toki kyllä ennenkin on voitu välityksiä käyttää momentin muuntamiseksi, mutta aina niissä hukkaa syntyy. Kaksitahtidieselit ovat nykyään lähinnä laivakäytössä, autokäytön tulevaisuudesta en mene sanomaan puoleen enkä toiseen. Mahdollista jopa?
Enkä tajua mikä hirveä asia on kaksitahti-Warren pakoäänissä. Ne ovat jo harvinaisuuksia ja tekisi mieli pelastaa itsellekin joku yksilö. Ihanan pirteä pärätys. Eikä se savu ole kuitenkaan yhtä sankka kuin legenda väittää. Olen nähnyt alle 5 vuotiaan Audinkin päästelevän sinisempää ja sankempaa savuverhoa. Se Audi tosin (sanomattakin selvää) ei varmastikaan ollut ihan täydessä vedossa.
Kyllä kaksitahtiset ovat nerokkaita. Kuvitelkaa vaikka Trabia: ei bensiinipumppua (polttoainetankki moottorin päällä, tulee valumalla), ei venttiileitä, ei nokka-akselia, ei työntötankoja, ei öljypumppua, ei ...
Moottorissa on vain pari liikkuvaa osaa, männät, kiertokanget ja kampiakseli. Helppo rempata. Luulisi myös, että talvinen 4-tahtisten voiteluongelmakin olisi historiaa, sillä bensiinin sekoitettuna öljy on takuulla notkeaa ja moottori ei yksinkertaisesti VOI käynnistyä ennen riittävän voitelun alkamista (en tiedä miten se vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta ei ainakaan synny moottorivauriota).
Mitä muuten tuli mainittua 2-tahti-Warresta niin kyllä Trabantkin kelpaisi, mutta hinnat ovat pilvissä. Mutta Warre... *kuola valuu* :pMinkalainen on yksitahtinen dieselmoottori?
- Anonyymi
whiic kirjoitti:
"mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)"
Jepsistäkeikkaa. Kaksitahtidieselillä on käsittääkseni yksitahtista parempi hyötysuhde. Käyntinopeus voidaan myös pitää alhaisempana, koska vastaava määrä työtahteja saavutetaan puolta pienemmällä kierrosnopeudella. Toki kyllä ennenkin on voitu välityksiä käyttää momentin muuntamiseksi, mutta aina niissä hukkaa syntyy. Kaksitahtidieselit ovat nykyään lähinnä laivakäytössä, autokäytön tulevaisuudesta en mene sanomaan puoleen enkä toiseen. Mahdollista jopa?
Enkä tajua mikä hirveä asia on kaksitahti-Warren pakoäänissä. Ne ovat jo harvinaisuuksia ja tekisi mieli pelastaa itsellekin joku yksilö. Ihanan pirteä pärätys. Eikä se savu ole kuitenkaan yhtä sankka kuin legenda väittää. Olen nähnyt alle 5 vuotiaan Audinkin päästelevän sinisempää ja sankempaa savuverhoa. Se Audi tosin (sanomattakin selvää) ei varmastikaan ollut ihan täydessä vedossa.
Kyllä kaksitahtiset ovat nerokkaita. Kuvitelkaa vaikka Trabia: ei bensiinipumppua (polttoainetankki moottorin päällä, tulee valumalla), ei venttiileitä, ei nokka-akselia, ei työntötankoja, ei öljypumppua, ei ...
Moottorissa on vain pari liikkuvaa osaa, männät, kiertokanget ja kampiakseli. Helppo rempata. Luulisi myös, että talvinen 4-tahtisten voiteluongelmakin olisi historiaa, sillä bensiinin sekoitettuna öljy on takuulla notkeaa ja moottori ei yksinkertaisesti VOI käynnistyä ennen riittävän voitelun alkamista (en tiedä miten se vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta ei ainakaan synny moottorivauriota).
Mitä muuten tuli mainittua 2-tahti-Warresta niin kyllä Trabantkin kelpaisi, mutta hinnat ovat pilvissä. Mutta Warre... *kuola valuu* :pSamaa mieltä itse asiasta. Ne kaikki muuten olivat samaa Dkw alkujuurta ,eli siis itä Saksan ihmeet Dkw ja Saab .Tietääkseni ei ole kuin yksi poikkeus Gutbord Superior ,siinä oli polttoaineen ruiskutus ja muutenkin persoonallinen kulkine. Englannin Ford teki 90-luvun jossain vaiheessa pienen sarjan "nykyaikaisella 2-tahti"tekniikalla varustettuja Fiestoja ja teki poliiseista koekaniineja ,jotenkin siitä tuli Fiasko. Olihan vielä joukko pienoisautoja ,mukaanlukin Egyptiläinen Ramses .Mutta esimerkiksi Bmw oli 4-tahtinen. Olisi mielenkiintoista tietää ,josko tässä oli kaikki ? Ai niin Puolalaisten Syrenä.
- X-spot
2-tahtista yritettiin uudelleen tarjota autoihin parikymmentä vuotta sitten. Muistaakseni GM piti kehittäjien pyytämää lisenssimaksua 10 taalaa/moottori mahdottomana.
Kehittelijät näyttää olevan yhä pelissä mukana. Lukekaa ja yllättykää:
http://www.orbeng.com.au/orbital/home/home.htm - Anonyymi
mitä vähän tästä tiedän on että 2-tahtimoottori kuluu loppuun nopeasti. Siis: pakosarja/putkisto ym. palaa puhki, voitelutapa arveluttava (sylinterissä bensalla ohennettuna) ym. Pakopuolella vastapaine henkimaailman juttuja ja varmaan kriittinen siten virtausten suhteen. Jostain syystä kaikki kaksitahtimoottorit mitä olen nähnyt ovat liki uudesta saakka tosi kälyisen näköisiä ulkoisesti, öljyä ja likaa, ylikuumenemisen merkkejä ym. sekä toistaiseksi huonon/halvan työnlaadun jälkiä. Kaksitahtisuutta vaivaa vielä itäblokin leima minun ikäiselle, jonnet toki asia erikseen.
- Anonyymi
Maailma muuttuu ja menee eteenpäin. Puolijohdetekniikka poisti radioputket joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Ilmeisesti evoluutio poisti kaksitahtiset liikenteestä, muutoinhan nelitahti olisi nyt hopealla jos kaksitahtinen olisi ollut jotenkin ylivoimainen. Kaksitahtisia autoja ei kai kukaan enää valmista edes halpa hinta tai helppo huollettavuus vetonaulana. Enkä usko salaliittoihin tässä asiassa.
- Anonyymi
Olihan Warren lisäksi mm. Saabissa se vapaakytkimellä varustettu 2T-kone, mistä oli olemassa myös Sport versio eli kolmella kaasarilla varustettu.
Se kulkikin jopa 160 , mikä oli 60-luvulla kova nopeus, sillä 130 oli Warren huiput.
Warre oli itse asiassa hyvin tilava perheauto, mikä maantiellä kulki mukavasti, mutta oli kaupungissa ja kurveissa hieman hankala kallistelija . Piti ajaa maltilla. - Anonyymi
Husse esitteli ns. 3 tahtikoneen. Se on oikestaan 2-tahtinen mutta polttoaine ruiskutetaan huuhtelukanavaan. Öljy ei enää kulje bensan mukana kampikammiosta joten joten öljyn kulutustakaan ei käytännössa ole. Kone ei myöskään käy kyin perinteinen 2-tahtinen.
Voihan se olla että 2-tahtinen tekee pakuun. autoissakin. Se olisi kevyempi, pienempi ja halvempi valmistaa. Voisi olla riittävän pieniruokainenkin töpselihybrideihin. - Anonyymi
2-tahtiautoista tulee mieleen mullekin ne itäsaksalaiset paskakasat, inhosin niitä pentuna kun ne haisi ja moottorin käyntiäänikin oli typerä, "jätän tän tän tänne".
No Petro-Saabeja ja Talbotteja vihasin kanssa, pakokaasut haisivat, jos mahdollista, vieläkin pahemmalle.- Anonyymi
Se hussen kone eliminoisi nuo molemmat. Se käyt enempi kuin nelari ja se vie vähemmän öljyä kuin VAG normaalikoneet.
- Anonyymi
Olihan ensimmäiset Saabitkin kolmepyttyisellä kaksitahtikoneella. Ihan kelvollinen ajettava, 7 hengen farmarina ennen kuin meni romuksi kolarissa.
- Anonyymi
...muistini sopuskoissa kummittelee, uutisointi vuosikummenen takaa.
Fordin kerrottiin tutkiván 2-t mahdollisuutta Fiesta kokoluokkaan, vai olisiko vanhempi uutinen, kun oli kaasarillisesta autosta kyse.
2-t dsl moottoreita on myös kuorma-autoissa... edelleen..
...varmaankin suuret yhtiöt eli autonvalmistajat tekevät kokoajan tutkimusta myös 2-t kanssa, onhan moottori jo edullisempi valmistaa kuin 4-t - Anonyymi
Oisko kellään lainata pultteja skeitti lautaan, pitäs huuhdella jäähalli kermalla
- Anonyymi
Onhan esim Mergury perämoottoreita 2-tahti koneita uusia malleja.
Aiemmin myös 2-tahti moottoripyöriä, olivat kevyitä ja paljon tehoa
puristettu. Helposti oli reilut 150 HV .Ihme ettei niitä kehitetty autoihin
Esim joku Nissan mikra tai Ford fiesta olisi ollut tosi kovia vehkeitä.Kulu-
tus olisi nykytekniikalla saatu kuriin (esim Turbo ja Ruisku)Ja vielä yksin-
kertainen kansirakennelma olisi ollut halpa valmistaa.
Itsekin nuorena poikana Warrella tuli ajeltua ja hyvin sai pimuja kyytiin
kun toiset saivat ajaa polkupyörillä tai kävellä.Oli sekin hienoa aikaa
Prässihousut ja ikioma Rintintin. - Anonyymi
jonnet ei tietenkään muista mutta neljä rengasta keulalla oli myös aikanaan DKW:ssä. Mielestäni DKW Junior on yhä sympaattisen näköinen pikku siipiauto ja keulan ilme suorastaan uhkuu menohaluja kaikilla luokkaa 30 hevosvoimalla. Ja kaksitahtinen, vaikkei olekaan itäpuolelta luulen? Mutta vastausta kysymykseen on jo hyvä tuo evoluutio, yleensä kelvottomat poistuvat ellei muuta todeta. Poikkeuksia toki on tehty tehokkaalla markkinoinnilla (esim. VHS vrt. Beta, joku kohta toteaa historiasta että bensiinimoottori ylipäätään). Luultavasti kukaan ei myöskään viitsinyt lännessä lähteä sille itälinjalle (paitsi mainittu DKW?). Itäpuolen "työnjako" oli poliittisista syistä sellainen että itäsaksassa sai valmistaa noita päristimiä. Tsekkiläinen Tatra-henkilöauto käytti kai tosin jopa V8:a ja automaattilootaa ja muuta edistyksellistä mistä neukut hermostuivat kun omat vehkeet uhkasivat jäädä hopealle, siispä tankeilla Prahaan käymään.
Vanhat jenkkiläiset koulubussit ja jotkut rekat ajoivat kyllä kaksitahtisella dieselillä mutta dieselistä ei kai ollut kyse? - Anonyymi
Nykyään nelareista otetaan sarjatuotantomoottoreissakin yli 200 hv litra ja ahdettuna 326 hv/litra.
Kaksitahtisissa kestävyys on ongelma. Ei nimittäin ole kauhean optimaalista, että bensiiniä pyörii paikoissa joissa pitäisi olla hyvä voitelu. - Anonyymi
Äskeinen on aivan totta, bensiinihän on liuotin.
Wartburgin moottorissa on tunnetusti vain seitsemän liikkuvaa osaa.
Sekä kaksi- ja nelitahtinen ovat kuitenkin periaatteeltaan ns.
"Otto-moottoreita.
Kaksitahtisten auto- ja moottoripyörille tarkoitettujen haitat ovat
ovat osoittautuneet hyötyjä suuremmiksi.
Onhan niitä kaksitahtisia rahtilaivan moottoreita, joissa voiteluöljyjä
ei polteta, mutta kysymys ei tietenkään ole autoteollisuudsta. - Anonyymi
Kommunistien kikottimia nuo olivat ei mitään järkeä tekniikasta ja taloudellisuudesta!🤧🤧
- Anonyymi
Luulisi että kehitettäisiin nykytekniikalla paljon vähemmän osia ja tehoa tulee nopeammin kuin 4 tahtisissa varmaan se Pieni diesel 2 tahti antamaan virtaa
- Anonyymi
GM teki kaksitahtisia dieselmoottoreita, joita aikanaan kehuttiin. Saksan (?) Ford teki kaksitahtisia V4 ja V6 dieselmoottoreita kuorma-autoihin. Niitten ääni oli lähinnä örinää ja kuului kauas! Pakoputki oli jotain 15 cm läpimitaltaan. Keneltäkään en ole saanut kommenttia käyttökokemuksista tai miksi niistä luovuttiin. Hyvin vähän on kuviakaan.
Rootes teki kolmisylinteristä ja kuusimäntäistä vastaiskukaksitahtidieselmoottoria.
Huhujen mukaan Rootesin mäntien teräs- (vai valurauta-) päät eivät kestäneet lämpörasitusta. Samaa vikaa saattoi olla Fordinkin sylinteriputkilla. Näitten käyttökokemuksista vain ei valitettavasti löydy luotettavaa tietoa kuten ei monista muistakaan sittemmin poisjääneistä ratkaisuista, esimerkiksi henkilöautojen Heron -palotiloista. Ei luulisi olevan salaista tietoa, mutta kun vaan näköjään on!
Jossakin traktorissa oli myös kaksitahtidieselmoottoreita. Olikohan Hanomag? - Anonyymi
Eikö 2-tahtisille ole mitään päästötestejä? Melkoisesti savuttavat, saastuttavat paljon enemmän kuin 4-tahtinen mikä ei läpäise testejä.
- Anonyymi
Eihän uusia päästönormeja sovelleta vanhoihin ajoneuvoihin, vaan niitä arvostellaan
oman aikansa normeilla. Uusien 2T tekeminen voisikin olla todella haastavaa.
Aikanaan tuli laajennettua kokemuspiiri ajamalla sekä Warrea että Saabia.
Harmi, ettei ollut sitä kuivaa latoa, mihin 2T farmari-saabin olisi voinut taltioida
myöhempää entisöintiä varten. Se olisi nykyään melkoinen harvinaisuus.
Noissa oli melkoista räpeltämistä, kun Warressakin oli kolme puolaa ja jakajassa
kolmet katkojan kärjet. Yksikertainen, mutta työläs huollettava.
Vapaakytkin oli toki mieluinen keksintö mikä helpotti alamäen rullausta.
- Anonyymi
Kuvitelkaa, aloituksesta on 20 vuotta. Aloituksesta 20 vuotta taaksepäin oli vuosi 1983, jolloin 2-tahtisia warreja vielä näkyi miltei jokapäivä, samoin kuin petro-Saabeja ja Talbotteja, katalysaattoreista ei tietoakaan täälläpäin maailmaa, bensiinikin oli lyijyllistä.
Oikeastaan viimeisen 20 vuoden aikana ei ole muita muutoksia tullut kuin 95E10 bensiinin korkeampi etanolipitoisuus ja sähköautojen yleistyminen tietysti. - Anonyymi
Mopoiässä opin, että kakstahdit leikkaavat kiinni.
- Anonyymi
RÄNNNÄNNÄNNÄNvooTsupf... perrrrkeele!
- Anonyymi
Minusta joka ikinen Warre pitää säästää ja elvyttää ajokuntoon ja pitää liikenteessä. Eikä sitten yhtään mistään aatteellisesta syystä. Tai no oikeastaan kyllä, sillä se epäonnistuneempi aate johti muun muassa wartburgeihin ja juuri siitä syystä niitä pitää jäädä varoitukseksi mihin se kommailu johtaa. Sillä ilman todisteita joku ei usko tai muista. Hullut, juopot, uskovaiset tai kommunistit eivät kyllä todisteiden edessäkään mutta ne pitääkin pitää poissa vallasta ja vastuusta. Myöskään ei saa unohtaa, sillä joku kohta keksii saman katastrofin uudelleen. Minulla on sellainen teoria että joku osa ihmiskunnasta oppii virheistä, omistaan tai muiden.
- Anonyymi
Alamäessä löysäät kaasua. Kone ei saa ilmaa eikä bensiiniä eikä siksi myöskään 2-tahtiöljyä., mutta pyörii silti melko kovaa. PANNGS! 2-tahti leikkaa kiinni, jos ei ole tuoreöljyvoitelua.
- Anonyymi
Ruotsissa on kehitetty 2-tahtiauto. Amazoniin laitettu evinruden 300 hp kone.
https://www.youtube.com/watch?v=mrhsUXnodfw
Mahtaiskohan tuo mennä katsastuksen päästömittauksista läpi ?? - Anonyymi
no yks syy...jätän tän tän tän tänne,,,,karstapiikki tulpassa...
- Anonyymi
kaksitahti bensan haju sai ennen naiset kuumaksi....onkohan 2t barffyymiä tehty...jos olisi niin saanti olisi 100% varmaa tanssipaikoilla..toine hyvä vihje naisen saantiin olisi ruutupaita ja metsurin hiki..
- Anonyymi
😆😄
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475