2-tahti autot

Kyselevä

Miksi 2-tahtitekniikasta luovuttiin autoteollisuudessa?

33

4483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 353W

      Saasteongelmat, polttoaineen kulutus sen aikaisella tekniikalla suurempi kun 4-tahtisissa, samoin öljyn kulutus. Pakoäänet vittumoista rutkutusta. Ym. Luojan kiitos että Itä-Saksa romahti. Niitä Warreja rutkuttaisi vieläkin teillämme.

      • JP

        mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)


      • whiic
        JP kirjoitti:

        mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)

        "mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)"

        Jepsistäkeikkaa. Kaksitahtidieselillä on käsittääkseni yksitahtista parempi hyötysuhde. Käyntinopeus voidaan myös pitää alhaisempana, koska vastaava määrä työtahteja saavutetaan puolta pienemmällä kierrosnopeudella. Toki kyllä ennenkin on voitu välityksiä käyttää momentin muuntamiseksi, mutta aina niissä hukkaa syntyy. Kaksitahtidieselit ovat nykyään lähinnä laivakäytössä, autokäytön tulevaisuudesta en mene sanomaan puoleen enkä toiseen. Mahdollista jopa?

        Enkä tajua mikä hirveä asia on kaksitahti-Warren pakoäänissä. Ne ovat jo harvinaisuuksia ja tekisi mieli pelastaa itsellekin joku yksilö. Ihanan pirteä pärätys. Eikä se savu ole kuitenkaan yhtä sankka kuin legenda väittää. Olen nähnyt alle 5 vuotiaan Audinkin päästelevän sinisempää ja sankempaa savuverhoa. Se Audi tosin (sanomattakin selvää) ei varmastikaan ollut ihan täydessä vedossa.

        Kyllä kaksitahtiset ovat nerokkaita. Kuvitelkaa vaikka Trabia: ei bensiinipumppua (polttoainetankki moottorin päällä, tulee valumalla), ei venttiileitä, ei nokka-akselia, ei työntötankoja, ei öljypumppua, ei ...
        Moottorissa on vain pari liikkuvaa osaa, männät, kiertokanget ja kampiakseli. Helppo rempata. Luulisi myös, että talvinen 4-tahtisten voiteluongelmakin olisi historiaa, sillä bensiinin sekoitettuna öljy on takuulla notkeaa ja moottori ei yksinkertaisesti VOI käynnistyä ennen riittävän voitelun alkamista (en tiedä miten se vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta ei ainakaan synny moottorivauriota).

        Mitä muuten tuli mainittua 2-tahti-Warresta niin kyllä Trabantkin kelpaisi, mutta hinnat ovat pilvissä. Mutta Warre... *kuola valuu* :p


      • 353W
        whiic kirjoitti:

        "mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)"

        Jepsistäkeikkaa. Kaksitahtidieselillä on käsittääkseni yksitahtista parempi hyötysuhde. Käyntinopeus voidaan myös pitää alhaisempana, koska vastaava määrä työtahteja saavutetaan puolta pienemmällä kierrosnopeudella. Toki kyllä ennenkin on voitu välityksiä käyttää momentin muuntamiseksi, mutta aina niissä hukkaa syntyy. Kaksitahtidieselit ovat nykyään lähinnä laivakäytössä, autokäytön tulevaisuudesta en mene sanomaan puoleen enkä toiseen. Mahdollista jopa?

        Enkä tajua mikä hirveä asia on kaksitahti-Warren pakoäänissä. Ne ovat jo harvinaisuuksia ja tekisi mieli pelastaa itsellekin joku yksilö. Ihanan pirteä pärätys. Eikä se savu ole kuitenkaan yhtä sankka kuin legenda väittää. Olen nähnyt alle 5 vuotiaan Audinkin päästelevän sinisempää ja sankempaa savuverhoa. Se Audi tosin (sanomattakin selvää) ei varmastikaan ollut ihan täydessä vedossa.

        Kyllä kaksitahtiset ovat nerokkaita. Kuvitelkaa vaikka Trabia: ei bensiinipumppua (polttoainetankki moottorin päällä, tulee valumalla), ei venttiileitä, ei nokka-akselia, ei työntötankoja, ei öljypumppua, ei ...
        Moottorissa on vain pari liikkuvaa osaa, männät, kiertokanget ja kampiakseli. Helppo rempata. Luulisi myös, että talvinen 4-tahtisten voiteluongelmakin olisi historiaa, sillä bensiinin sekoitettuna öljy on takuulla notkeaa ja moottori ei yksinkertaisesti VOI käynnistyä ennen riittävän voitelun alkamista (en tiedä miten se vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta ei ainakaan synny moottorivauriota).

        Mitä muuten tuli mainittua 2-tahti-Warresta niin kyllä Trabantkin kelpaisi, mutta hinnat ovat pilvissä. Mutta Warre... *kuola valuu* :p

        Minkalainen on yksitahtinen dieselmoottori?


      • Anonyymi
        whiic kirjoitti:

        "mutta en ihmettele jos ne vielä tekevät paluun.. ahtamistekniikan kehittyminen sekä suorasuihkutus myös bensiinimoottoreissa helpottaa kaksitahtisten ongelmia. dieselpuolella (isoissa) kaksitahtisuus on jo tullut takas. (wärtsilä)"

        Jepsistäkeikkaa. Kaksitahtidieselillä on käsittääkseni yksitahtista parempi hyötysuhde. Käyntinopeus voidaan myös pitää alhaisempana, koska vastaava määrä työtahteja saavutetaan puolta pienemmällä kierrosnopeudella. Toki kyllä ennenkin on voitu välityksiä käyttää momentin muuntamiseksi, mutta aina niissä hukkaa syntyy. Kaksitahtidieselit ovat nykyään lähinnä laivakäytössä, autokäytön tulevaisuudesta en mene sanomaan puoleen enkä toiseen. Mahdollista jopa?

        Enkä tajua mikä hirveä asia on kaksitahti-Warren pakoäänissä. Ne ovat jo harvinaisuuksia ja tekisi mieli pelastaa itsellekin joku yksilö. Ihanan pirteä pärätys. Eikä se savu ole kuitenkaan yhtä sankka kuin legenda väittää. Olen nähnyt alle 5 vuotiaan Audinkin päästelevän sinisempää ja sankempaa savuverhoa. Se Audi tosin (sanomattakin selvää) ei varmastikaan ollut ihan täydessä vedossa.

        Kyllä kaksitahtiset ovat nerokkaita. Kuvitelkaa vaikka Trabia: ei bensiinipumppua (polttoainetankki moottorin päällä, tulee valumalla), ei venttiileitä, ei nokka-akselia, ei työntötankoja, ei öljypumppua, ei ...
        Moottorissa on vain pari liikkuvaa osaa, männät, kiertokanget ja kampiakseli. Helppo rempata. Luulisi myös, että talvinen 4-tahtisten voiteluongelmakin olisi historiaa, sillä bensiinin sekoitettuna öljy on takuulla notkeaa ja moottori ei yksinkertaisesti VOI käynnistyä ennen riittävän voitelun alkamista (en tiedä miten se vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta ei ainakaan synny moottorivauriota).

        Mitä muuten tuli mainittua 2-tahti-Warresta niin kyllä Trabantkin kelpaisi, mutta hinnat ovat pilvissä. Mutta Warre... *kuola valuu* :p

        Samaa mieltä itse asiasta. Ne kaikki muuten olivat samaa Dkw alkujuurta ,eli siis itä Saksan ihmeet Dkw ja Saab .Tietääkseni ei ole kuin yksi poikkeus Gutbord Superior ,siinä oli polttoaineen ruiskutus ja muutenkin persoonallinen kulkine. Englannin Ford teki 90-luvun jossain vaiheessa pienen sarjan "nykyaikaisella 2-tahti"tekniikalla varustettuja Fiestoja ja teki poliiseista koekaniineja ,jotenkin siitä tuli Fiasko. Olihan vielä joukko pienoisautoja ,mukaanlukin Egyptiläinen Ramses .Mutta esimerkiksi Bmw oli 4-tahtinen. Olisi mielenkiintoista tietää ,josko tässä oli kaikki ? Ai niin Puolalaisten Syrenä.


    • X-spot

      2-tahtista yritettiin uudelleen tarjota autoihin parikymmentä vuotta sitten. Muistaakseni GM piti kehittäjien pyytämää lisenssimaksua 10 taalaa/moottori mahdottomana.
      Kehittelijät näyttää olevan yhä pelissä mukana. Lukekaa ja yllättykää:
      http://www.orbeng.com.au/orbital/home/home.htm

    • Anonyymi

      mitä vähän tästä tiedän on että 2-tahtimoottori kuluu loppuun nopeasti. Siis: pakosarja/putkisto ym. palaa puhki, voitelutapa arveluttava (sylinterissä bensalla ohennettuna) ym. Pakopuolella vastapaine henkimaailman juttuja ja varmaan kriittinen siten virtausten suhteen. Jostain syystä kaikki kaksitahtimoottorit mitä olen nähnyt ovat liki uudesta saakka tosi kälyisen näköisiä ulkoisesti, öljyä ja likaa, ylikuumenemisen merkkejä ym. sekä toistaiseksi huonon/halvan työnlaadun jälkiä. Kaksitahtisuutta vaivaa vielä itäblokin leima minun ikäiselle, jonnet toki asia erikseen.

    • Anonyymi

      Maailma muuttuu ja menee eteenpäin. Puolijohdetekniikka poisti radioputket joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Ilmeisesti evoluutio poisti kaksitahtiset liikenteestä, muutoinhan nelitahti olisi nyt hopealla jos kaksitahtinen olisi ollut jotenkin ylivoimainen. Kaksitahtisia autoja ei kai kukaan enää valmista edes halpa hinta tai helppo huollettavuus vetonaulana. Enkä usko salaliittoihin tässä asiassa.

    • Anonyymi

      Olihan Warren lisäksi mm. Saabissa se vapaakytkimellä varustettu 2T-kone, mistä oli olemassa myös Sport versio eli kolmella kaasarilla varustettu.
      Se kulkikin jopa 160 , mikä oli 60-luvulla kova nopeus, sillä 130 oli Warren huiput.
      Warre oli itse asiassa hyvin tilava perheauto, mikä maantiellä kulki mukavasti, mutta oli kaupungissa ja kurveissa hieman hankala kallistelija . Piti ajaa maltilla.

    • Anonyymi

      Husse esitteli ns. 3 tahtikoneen. Se on oikestaan 2-tahtinen mutta polttoaine ruiskutetaan huuhtelukanavaan. Öljy ei enää kulje bensan mukana kampikammiosta joten joten öljyn kulutustakaan ei käytännössa ole. Kone ei myöskään käy kyin perinteinen 2-tahtinen.

      Voihan se olla että 2-tahtinen tekee pakuun. autoissakin. Se olisi kevyempi, pienempi ja halvempi valmistaa. Voisi olla riittävän pieniruokainenkin töpselihybrideihin.

    • Anonyymi

      2-tahtiautoista tulee mieleen mullekin ne itäsaksalaiset paskakasat, inhosin niitä pentuna kun ne haisi ja moottorin käyntiäänikin oli typerä, "jätän tän tän tänne".

      No Petro-Saabeja ja Talbotteja vihasin kanssa, pakokaasut haisivat, jos mahdollista, vieläkin pahemmalle.

      • Anonyymi

        Se hussen kone eliminoisi nuo molemmat. Se käyt enempi kuin nelari ja se vie vähemmän öljyä kuin VAG normaalikoneet.


      • Anonyymi

        Olihan ensimmäiset Saabitkin kolmepyttyisellä kaksitahtikoneella. Ihan kelvollinen ajettava, 7 hengen farmarina ennen kuin meni romuksi kolarissa.


    • Anonyymi

      ...muistini sopuskoissa kummittelee, uutisointi vuosikummenen takaa.
      Fordin kerrottiin tutkiván 2-t mahdollisuutta Fiesta kokoluokkaan, vai olisiko vanhempi uutinen, kun oli kaasarillisesta autosta kyse.

      2-t dsl moottoreita on myös kuorma-autoissa... edelleen..

      ...varmaankin suuret yhtiöt eli autonvalmistajat tekevät kokoajan tutkimusta myös 2-t kanssa, onhan moottori jo edullisempi valmistaa kuin 4-t

    • Anonyymi

      Oisko kellään lainata pultteja skeitti lautaan, pitäs huuhdella jäähalli kermalla

    • Anonyymi

      Onhan esim Mergury perämoottoreita 2-tahti koneita uusia malleja.
      Aiemmin myös 2-tahti moottoripyöriä, olivat kevyitä ja paljon tehoa
      puristettu. Helposti oli reilut 150 HV .Ihme ettei niitä kehitetty autoihin
      Esim joku Nissan mikra tai Ford fiesta olisi ollut tosi kovia vehkeitä.Kulu-
      tus olisi nykytekniikalla saatu kuriin (esim Turbo ja Ruisku)Ja vielä yksin-
      kertainen kansirakennelma olisi ollut halpa valmistaa.
      Itsekin nuorena poikana Warrella tuli ajeltua ja hyvin sai pimuja kyytiin
      kun toiset saivat ajaa polkupyörillä tai kävellä.Oli sekin hienoa aikaa
      Prässihousut ja ikioma Rintintin.

    • Anonyymi

      jonnet ei tietenkään muista mutta neljä rengasta keulalla oli myös aikanaan DKW:ssä. Mielestäni DKW Junior on yhä sympaattisen näköinen pikku siipiauto ja keulan ilme suorastaan uhkuu menohaluja kaikilla luokkaa 30 hevosvoimalla. Ja kaksitahtinen, vaikkei olekaan itäpuolelta luulen? Mutta vastausta kysymykseen on jo hyvä tuo evoluutio, yleensä kelvottomat poistuvat ellei muuta todeta. Poikkeuksia toki on tehty tehokkaalla markkinoinnilla (esim. VHS vrt. Beta, joku kohta toteaa historiasta että bensiinimoottori ylipäätään). Luultavasti kukaan ei myöskään viitsinyt lännessä lähteä sille itälinjalle (paitsi mainittu DKW?). Itäpuolen "työnjako" oli poliittisista syistä sellainen että itäsaksassa sai valmistaa noita päristimiä. Tsekkiläinen Tatra-henkilöauto käytti kai tosin jopa V8:a ja automaattilootaa ja muuta edistyksellistä mistä neukut hermostuivat kun omat vehkeet uhkasivat jäädä hopealle, siispä tankeilla Prahaan käymään.

      Vanhat jenkkiläiset koulubussit ja jotkut rekat ajoivat kyllä kaksitahtisella dieselillä mutta dieselistä ei kai ollut kyse?

    • Anonyymi

      Nykyään nelareista otetaan sarjatuotantomoottoreissakin yli 200 hv litra ja ahdettuna 326 hv/litra.

      Kaksitahtisissa kestävyys on ongelma. Ei nimittäin ole kauhean optimaalista, että bensiiniä pyörii paikoissa joissa pitäisi olla hyvä voitelu.

    • Anonyymi

      Äskeinen on aivan totta, bensiinihän on liuotin.
      Wartburgin moottorissa on tunnetusti vain seitsemän liikkuvaa osaa.
      Sekä kaksi- ja nelitahtinen ovat kuitenkin periaatteeltaan ns.
      "Otto-moottoreita.
      Kaksitahtisten auto- ja moottoripyörille tarkoitettujen haitat ovat
      ovat osoittautuneet hyötyjä suuremmiksi.
      Onhan niitä kaksitahtisia rahtilaivan moottoreita, joissa voiteluöljyjä
      ei polteta, mutta kysymys ei tietenkään ole autoteollisuudsta.

    • Anonyymi

      Kommunistien kikottimia nuo olivat ei mitään järkeä tekniikasta ja taloudellisuudesta!🤧🤧

    • Anonyymi

      Luulisi että kehitettäisiin nykytekniikalla paljon vähemmän osia ja tehoa tulee nopeammin kuin 4 tahtisissa varmaan se Pieni diesel 2 tahti antamaan virtaa

    • Anonyymi

      GM teki kaksitahtisia dieselmoottoreita, joita aikanaan kehuttiin. Saksan (?) Ford teki kaksitahtisia V4 ja V6 dieselmoottoreita kuorma-autoihin. Niitten ääni oli lähinnä örinää ja kuului kauas! Pakoputki oli jotain 15 cm läpimitaltaan. Keneltäkään en ole saanut kommenttia käyttökokemuksista tai miksi niistä luovuttiin. Hyvin vähän on kuviakaan.
      Rootes teki kolmisylinteristä ja kuusimäntäistä vastaiskukaksitahtidieselmoottoria.
      Huhujen mukaan Rootesin mäntien teräs- (vai valurauta-) päät eivät kestäneet lämpörasitusta. Samaa vikaa saattoi olla Fordinkin sylinteriputkilla. Näitten käyttökokemuksista vain ei valitettavasti löydy luotettavaa tietoa kuten ei monista muistakaan sittemmin poisjääneistä ratkaisuista, esimerkiksi henkilöautojen Heron -palotiloista. Ei luulisi olevan salaista tietoa, mutta kun vaan näköjään on!
      Jossakin traktorissa oli myös kaksitahtidieselmoottoreita. Olikohan Hanomag?

    • Anonyymi

      Eikö 2-tahtisille ole mitään päästötestejä? Melkoisesti savuttavat, saastuttavat paljon enemmän kuin 4-tahtinen mikä ei läpäise testejä.

      • Anonyymi

        Eihän uusia päästönormeja sovelleta vanhoihin ajoneuvoihin, vaan niitä arvostellaan
        oman aikansa normeilla. Uusien 2T tekeminen voisikin olla todella haastavaa.
        Aikanaan tuli laajennettua kokemuspiiri ajamalla sekä Warrea että Saabia.
        Harmi, ettei ollut sitä kuivaa latoa, mihin 2T farmari-saabin olisi voinut taltioida
        myöhempää entisöintiä varten. Se olisi nykyään melkoinen harvinaisuus.
        Noissa oli melkoista räpeltämistä, kun Warressakin oli kolme puolaa ja jakajassa
        kolmet katkojan kärjet. Yksikertainen, mutta työläs huollettava.
        Vapaakytkin oli toki mieluinen keksintö mikä helpotti alamäen rullausta.


    • Anonyymi

      Kuvitelkaa, aloituksesta on 20 vuotta. Aloituksesta 20 vuotta taaksepäin oli vuosi 1983, jolloin 2-tahtisia warreja vielä näkyi miltei jokapäivä, samoin kuin petro-Saabeja ja Talbotteja, katalysaattoreista ei tietoakaan täälläpäin maailmaa, bensiinikin oli lyijyllistä.
      Oikeastaan viimeisen 20 vuoden aikana ei ole muita muutoksia tullut kuin 95E10 bensiinin korkeampi etanolipitoisuus ja sähköautojen yleistyminen tietysti.

    • Anonyymi

      Mopoiässä opin, että kakstahdit leikkaavat kiinni.

      • Anonyymi

        RÄNNNÄNNÄNNÄNvooTsupf... perrrrkeele!


    • Anonyymi

      Minusta joka ikinen Warre pitää säästää ja elvyttää ajokuntoon ja pitää liikenteessä. Eikä sitten yhtään mistään aatteellisesta syystä. Tai no oikeastaan kyllä, sillä se epäonnistuneempi aate johti muun muassa wartburgeihin ja juuri siitä syystä niitä pitää jäädä varoitukseksi mihin se kommailu johtaa. Sillä ilman todisteita joku ei usko tai muista. Hullut, juopot, uskovaiset tai kommunistit eivät kyllä todisteiden edessäkään mutta ne pitääkin pitää poissa vallasta ja vastuusta. Myöskään ei saa unohtaa, sillä joku kohta keksii saman katastrofin uudelleen. Minulla on sellainen teoria että joku osa ihmiskunnasta oppii virheistä, omistaan tai muiden.

    • Anonyymi

      Alamäessä löysäät kaasua. Kone ei saa ilmaa eikä bensiiniä eikä siksi myöskään 2-tahtiöljyä., mutta pyörii silti melko kovaa. PANNGS! 2-tahti leikkaa kiinni, jos ei ole tuoreöljyvoitelua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      no yks syy...jätän tän tän tän tänne,,,,karstapiikki tulpassa...

    • Anonyymi

      kaksitahti bensan haju sai ennen naiset kuumaksi....onkohan 2t barffyymiä tehty...jos olisi niin saanti olisi 100% varmaa tanssipaikoilla..toine hyvä vihje naisen saantiin olisi ruutupaita ja metsurin hiki..

    • Anonyymi

      😆😄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3940
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2933
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2223
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1860
    5. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1760
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1742
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      50
      1587
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1527
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1475
    Aihe