Ajastettava sähkötolppa...

tyttönen*

Kuka sähkö insinööri voisi kertoa miten autojen sähkötolpan voi ajastaa antamaan sähköä haluttuun aikaan... Onko oikealla ylhäällä oleva valkoinen nuoli se joka osoittaa lämmityksen alkamis ajankohdan, mitä ulkokehällä olevat vihreä ja punainen nuoli sitten merkkaavat? Koko rulla härdelli on niin omituinen etten ole saanut siitä mitään selkoa...

10

6012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajastettujen sähkötolppien

      kellomalleja on tähän mennessä tullut vastaan
      872 erilaista.
      Joku on varmaan noinkin omituinen.

    • kellomaailman ihmeitä

      Kuulostaa siltä tavaomaisimmalta tapaukselta, eli ajastinkellossa on 24 h kehä, joka pyörähtää täyden kierroksen per vuorokausi. Nykyinen kellonaika luetaan nuolen kohdalta. Jos aika ei ole oikea, pitää kello laittaa aikaan pyörittämällä kehää. Huom. se pyörii vain yhteen suuntaan, luultavimmin vastapäivään.

      Vihreä ja punainen muovipalikka tod. näk. merkkaavat lämmityksen alkua ja loppua. Olisiko kellon kehällä pieniä reikiä, joihin nämä ns. ratsastajat saa tökättyä? Siis vihreä palikka klo 6:n kohdalla olevaan reikään -> lämmitys kytkeytyy päälle, kun muovipalikka on kiertynyt valkoisen nuolen kohdalle eli klo 6. Poiskytkentä samaan tapaan. Toiminnan voi testata pyörittämällä kellokehää täyden kierroksen.

      Muitakin ratkaisuja on. Joissain kelloissa on vastaavaan tapaan pyörivä kehä, mutta reikiin painettavien muovipalikoiden / metallitappien sijaan kehän ulkolaidalla on muovinipukoita, joita saa painettua sisäänpäin. Nipukka sisällä = lämmitys päällä nipukan kohdalla olevalla kellonlyömällä.

      Sitten on "munakelloja", joihin vain asetetaan tuntimäärä, jonka kuluttua lämmitys käynnistyy. Siis kello nyt 19:45, lähtö aamulla klo 7:30, lämmitys pitäisi saada päälle 2 h aikaisemmin, joten kelloon pitää asettaa 9:45. Kätevää, eikö?

      Ja sokerina pohjalla on mielestäni fiksuin = helppokäyttöisin kellotyyppi, jossa ei tarvitse tehdä muuta kuin vääntää nuoli liikkeellelähtöajan kohdalle. Lämmitys alkaa 2 h lähtöaikaa aikaisemmin. Toki tässäkin tyypissä pitää katsoa, että kellokoneisto on oikeassa ajassa (kesä/talviaika).

      • tyttönen*

        Tulipa siihenkin asiaan selvyys ja tämä tyttö on jälleen astetta fiksumpi ;)


      • herra yksinkertaisuus

        Se on kyllä joku vi*un fiksu insinööri taas joka on noitten käytettävyyttä ajatellut. Ihan simppeliä sen käyttö on kunhan lukee läpi 10-sivuisen manuskan ja on koulutukseltaan vähintään sähköinsinööri..


        t. 3 vuotta asiaa ihmetellyt


      • eiosaavaikkamaksaa

        Kyllähän sen ajastimen nyt osaa vääntää, mutta mitäs kun se ajastin ei raksuta? Ei lähde pyörimään.

        Ei ollut aamulla siirtynyt viisari mihinkään eikä sähköä tullut yhtään. Siinä sähkötolpassa on jotain sulakkeen näköisiä nappuloita. Saako niitä napsutella? Vasemmalla kaksi sulakkeen näköistä ja oikealla yksi painonappi ja sen vieressä vielä yksi sellainen sulakevivun näköinen. Hitostako niistä tietää, minkä oikosulun saa aikaan jos niihin namikoihin menee koskemaan?!

        Aattakee! Naapurini ovat väkivaltaisia juoppoja, joiden ovikelloa ei uskalla mennä soittamaan.


      • Niinpä...
        herra yksinkertaisuus kirjoitti:

        Se on kyllä joku vi*un fiksu insinööri taas joka on noitten käytettävyyttä ajatellut. Ihan simppeliä sen käyttö on kunhan lukee läpi 10-sivuisen manuskan ja on koulutukseltaan vähintään sähköinsinööri..


        t. 3 vuotta asiaa ihmetellyt

        Niin, noita kellolaitteitahan on käytännössä kahden laisia. Toisen tyypin toimintaperiaatetta joutuu hetken tuumimaan, mutta käyttö on todella helppoa kun sen oppii. Toinen malli taas on se jota on helppo käyttää, mutta jonka ajastaminen on v**tumaista hommaa...

        Meidän taloyhtiössä on käytössä tuo jälkimmäinen malli. Kytkin toimii kuten munakello. Jos haluat lähteä liikkeelle 10 tunnin päästä, niin käännät kelloon kymmenen tuntia ja kello kytkee auton lämmitykseen kaksi tuntia ennen lähtöä. Tosi helppoa!

        Entä käytännössä? Kello on nyt 20:10. Lähden aamulla liikkeelle klo 6:20 ja haluaisin että auto olisi ennen lähtöä lämmityksessa yhden tunnin. Kivoja laskuharjoituksia aina kun autoa laittaa lämmitykseen...


      • Nolo Sika
        eiosaavaikkamaksaa kirjoitti:

        Kyllähän sen ajastimen nyt osaa vääntää, mutta mitäs kun se ajastin ei raksuta? Ei lähde pyörimään.

        Ei ollut aamulla siirtynyt viisari mihinkään eikä sähköä tullut yhtään. Siinä sähkötolpassa on jotain sulakkeen näköisiä nappuloita. Saako niitä napsutella? Vasemmalla kaksi sulakkeen näköistä ja oikealla yksi painonappi ja sen vieressä vielä yksi sellainen sulakevivun näköinen. Hitostako niistä tietää, minkä oikosulun saa aikaan jos niihin namikoihin menee koskemaan?!

        Aattakee! Naapurini ovat väkivaltaisia juoppoja, joiden ovikelloa ei uskalla mennä soittamaan.

        Oikea asenne, näin kuuluukin protestoida ylläpidon uudistuksia vastaan ja nostaa ikivanhoja viestejä.

        Itsekin on kiva joskus johonkin 2002 vuoden viestiin vastata missä kysytään jotain 2001 fiatin hintaa, ja sitten huudella "ei ei ei ei se ole kuin joku maksimissaan 3 tonnin arvonen"


      • Napsuttele vaan
        eiosaavaikkamaksaa kirjoitti:

        Kyllähän sen ajastimen nyt osaa vääntää, mutta mitäs kun se ajastin ei raksuta? Ei lähde pyörimään.

        Ei ollut aamulla siirtynyt viisari mihinkään eikä sähköä tullut yhtään. Siinä sähkötolpassa on jotain sulakkeen näköisiä nappuloita. Saako niitä napsutella? Vasemmalla kaksi sulakkeen näköistä ja oikealla yksi painonappi ja sen vieressä vielä yksi sellainen sulakevivun näköinen. Hitostako niistä tietää, minkä oikosulun saa aikaan jos niihin namikoihin menee koskemaan?!

        Aattakee! Naapurini ovat väkivaltaisia juoppoja, joiden ovikelloa ei uskalla mennä soittamaan.

        Saa niitä napsutella. Siinä on varmaan molemmille pistorasioille oma automaattisulake ja yhteinen vikavirtasuoja. Painonapilla testataan vikavirtasuojan toiminta.

        Eikö niissä sulakkeen näköisten nappuloiden vivuissa lue onko ne ON vai OFF ?

        Yleensä virta kulkee silloin, kun vipu on ylhäällä.


    • Yliinsinööri

      Voi teitä tyhmiä! Ensinnäkin sähköinsinööri on yhdyssana ja toisekseen virtaa ei kulje mihinkään ellei virtapiirissä ole kuormaa! Ei vaikka vivut ois missä asennossa tahansa.

      • tyhhmmmäääää!

        ihminen on insinööriä viisaampi, lauloi jo Pelle aikoinaan ja näyttää pitävän paikkaansa jos katsoo kuinka vanhaan viestiin "Yliinsinööri" vastailee ja vielä kesällä?!?!?!?!?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe