Kastelaulu?

Rompula

Olisko kellään tiedossa jotain nättiä laulua, jonka vois esittää vauvan ristiäisissä? Siskot on lupautuneet laulamaan, pitäis vaan sopiva laulu löytää. Varsinainen virsi sen ei tarvii olla.

21

28062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sari875

      Moi,

      tässä kaunis laulu ristiäisiin. Löytyy messulaulukirjasta (se vihreä) ja sieltä laulu numero 88´"kastelaulu". Petri Laaksosen sävellys ja anna mari kaskisen sanat.

      "Jo ennen syntymääni näit minut Jumala, puhalsit sisimpääni Henkesi taivaasta. Niin pieni olen vasta, varjele minua kauaksi joutumasta luotasi Jumala." jne.. suosittelen

      • Ansku mediakurssilta

        Näihin sanoihin sopisi myös sävel virrestä 620 (Sen suven suloisuutta).


    • tat lapsesi lue

      ajatuksella, siis ajatuksella Apostolien teot 16 luku.Rukoile ensin.

    • Tuija-Sisko

      Voi, kun minulla ei ole nuotit täällä vaan äitini luona, jossa on piano. Olisi paljonkin hyviä lauluja, mutta en niitä äkkisältään muista. Minun siskoni vauvan ristiäisissä lauloimme Pekka Simojoen Sama taivas, sama maa. Laulu löytyy ainakin Nuoren seurakunnan veisukirjasta (se punainen laulukirja toiselta nimeltään).

      Tuossa laulussa ei varsinaisesti ole tehty sanoja lapsen ristiäisiin, mutta laulu sopii hyvin kastejuhlaan. Toinen laulu mitä harkitsin laulaa, oli Pekka Simojoen Aukaise verhot.

      Vastaisuuden varalle, jos saat (tyttö)vauvan talvella, niin ihana laulu on Simojoen Tyttö onnellinen. Tuo laulu laulettiin viime talvena, kun siskoni sai toisen tytön ja hänet kastettiin. Tuohon lauluun voi myös hyvin vaihtaa nimeksi Poika onnellinen. Sanat siinä sopivat talveen, koska laulu alkaa: "Luoksemme lensit, kuin keijukainen, keskelle talven ja pakkasien..." Tuo laulu on Simojoen levyllä Puolimatkan majatalo, jossa sen esittää Simojoki vaimonsa kanssa.

      No niin, menen ihan aiheesta ulos, milloinkas ne ristiäiset on, voisin kyllä plarata nuottejani kun tänään äitini luo menen ja etsiä lisää ristiäisiin sopivia lauluja, jos tarvitset vielä ideoita? Onko teillä mitään soitinta, joka tulisi mukaan esitykseen, vai ihan pelkkänä laulunako aiotte esittää?

      • en kastetilaisuudessa

        En kastetilaisuudessa laulaisi sitä. Se on tehty kuolleelle lapselle.
        Kaunis silti.


      • Tuija-Sisko
        en kastetilaisuudessa kirjoitti:

        En kastetilaisuudessa laulaisi sitä. Se on tehty kuolleelle lapselle.
        Kaunis silti.

        Ohhoh! Enpäs tuota tiennyt! Silti sen esitimme siskoni lapsen ristiäisissä, ja se sanoiltaan sopi täydellisesti kastetilaisuuteen. Eikä kukaan tykännyt huonoa laulusta, kun ei kukaan tiennyt, että se oli kuolleelle lapselle sävelletty.

        Noh, ei voi mittään, eihän se, että laulu on kuolleelle tehty, vähennä laulun arvoa. Se on hyvä laulu, ja sopii hyvin kastetilaisuuteen sanojensa puolesta, viis siitä, kenelle tuo laulu on alunperin tehty. Minun mielestäni.

        Silti, enpä taida tätä uutista siskolleni kertoa, ettei hänelle tule vahingossakaan mitään taikauskon poikasta tuon asian takia.


      • Tuija-Sisko
        en kastetilaisuudessa kirjoitti:

        En kastetilaisuudessa laulaisi sitä. Se on tehty kuolleelle lapselle.
        Kaunis silti.

        Minulla on Pekka Simojen levy Puolimatkan majatalo. Sen cd:n esittelyvihkossa Simojoki on laittanut Tyttö onnellinen -laulun esipuheeksi seuraavan tekstin:

        "Mitä voisin vastata, kun pieni 6-vuotias Heidi-tyttönen istuu syliin, kietoo kädet kaulan ympärille, katsoo silmiin ja kysyy: "Isi, kuka sinun mielestäsi on maailman mukavin Heidi?" Katselen usein häntä, kun hän nukkuu omassa sängyssään Elina-pehmolelu kainalossaan ja näyttää niin onnelliseslta. Iltarukouksessa hän pyytää siunausta "kaikille, joita me ei tunneta, mutta varsinkin niille, joita me tunnetaan". Elämä on yhtä suurta seikkailua. Tämä laulu on omistettu maailman mukavimmalle Heidille. Hän sattuu olemaan minun tyttäreni. Joskus on isänkin osa onnellinen."

        Tästä laulun esittelytekstistä päätellen, tuo Heidi ei olisi kuollut. Niin minä ymmärtäisin. Eli ei laulua ole omistettu kellekään kuolleelle lapselle. Tai ollaksemme varmoja, meidän pitäisi ottaa yhteyttä Pekka Simojokeen ja kysyä, onko Heidi kuollut.


      • Tyttö onnellinen

        Miten ton "Tyttö onnellinen"-laulun sanat menee? Löytyykö niitä jostakin netistä? Kiitos! :)


      • Rompula

        Viikko sitten saimme ihanan pienen tytöntyllerön. Joten ristiäiset pidämme joskus joulukuussa. Erityisesti minua kiinnostaisi tuo Simojoen Tyttö onnellinen. Vauvan syntymäpäivänä kun sopivasti satoi ensilumikin. Jos vain jostain saisi siihen sanat ja nuotit.

        Jos sinulla on vielä muita ehdotuksia niin otan niitä mielelläni vastaan. Tarkoitus olisi että laulu säestetään kitaralla.


      • Tuija-Sisko
        Tyttö onnellinen kirjoitti:

        Miten ton "Tyttö onnellinen"-laulun sanat menee? Löytyykö niitä jostakin netistä? Kiitos! :)

        Tyttö onnellinen

        Luoksemme lensit kuin keijukainen
        keskelle talven ja pakkasien.
        Tyttöni pieni ja hentoinen
        sinua niin tänne odotettiin,
        lapsi rukousten.

        Silmät kuin keijukaisen,
        laulu kuin enkeleiden,
        vain siivet sinulta puuttuu.
        Auringon nauramaan saat,
        kukkimaan autiomaat,
        tyttö onnellinen.

        Silmiisi katson ja koukussa oon
        huoleni jälleen unohtukoon!
        Voi, kuinka tahtoisin muistaa sen:
        Hetkeksi vain sinut syliini sain,
        lapsi rukousten.

        Silmät...

        Taas ihmetellen huomata saan:
        Sinä voit nähdä sen salatun maan.
        Tahtoisin kanssasi löytää sen
        maan, jossa on kesä loppumaton,
        lapsi rukousten.

        Silmät...


        Elikkä ei ole kauhean "yliuskonnolliset" sanat, mutta mielestäni sävel ja sanat on valtavan kauniit. Uskonnollisempia sanoja on kuitenkin ristiäisissäkin niissä pakollisissa virsissä. Tuo "lapsi rukousten" sopi myös siskoni tyttöön, koska ei ollut mitenkään itsestäänselvyys, että koko lapsi sai alkunsa.

        Olen Pekka Simojoki -fani. Tyttö onnellinen -laulu löytyy levyltä Puolimatkan majatalo, ja tuon laulun Pekka laulaa yhdessä vaimonsa Arjan kanssa.


      • Tuija-Sisko
        Tuija-Sisko kirjoitti:

        Tyttö onnellinen

        Luoksemme lensit kuin keijukainen
        keskelle talven ja pakkasien.
        Tyttöni pieni ja hentoinen
        sinua niin tänne odotettiin,
        lapsi rukousten.

        Silmät kuin keijukaisen,
        laulu kuin enkeleiden,
        vain siivet sinulta puuttuu.
        Auringon nauramaan saat,
        kukkimaan autiomaat,
        tyttö onnellinen.

        Silmiisi katson ja koukussa oon
        huoleni jälleen unohtukoon!
        Voi, kuinka tahtoisin muistaa sen:
        Hetkeksi vain sinut syliini sain,
        lapsi rukousten.

        Silmät...

        Taas ihmetellen huomata saan:
        Sinä voit nähdä sen salatun maan.
        Tahtoisin kanssasi löytää sen
        maan, jossa on kesä loppumaton,
        lapsi rukousten.

        Silmät...


        Elikkä ei ole kauhean "yliuskonnolliset" sanat, mutta mielestäni sävel ja sanat on valtavan kauniit. Uskonnollisempia sanoja on kuitenkin ristiäisissäkin niissä pakollisissa virsissä. Tuo "lapsi rukousten" sopi myös siskoni tyttöön, koska ei ollut mitenkään itsestäänselvyys, että koko lapsi sai alkunsa.

        Olen Pekka Simojoki -fani. Tyttö onnellinen -laulu löytyy levyltä Puolimatkan majatalo, ja tuon laulun Pekka laulaa yhdessä vaimonsa Arjan kanssa.

        voi ostaa täältä:

        http://www.karavaanikulkee.net/pekka.php4#


      • Tyttö Onnellinen
        Tuija-Sisko kirjoitti:

        Tyttö onnellinen

        Luoksemme lensit kuin keijukainen
        keskelle talven ja pakkasien.
        Tyttöni pieni ja hentoinen
        sinua niin tänne odotettiin,
        lapsi rukousten.

        Silmät kuin keijukaisen,
        laulu kuin enkeleiden,
        vain siivet sinulta puuttuu.
        Auringon nauramaan saat,
        kukkimaan autiomaat,
        tyttö onnellinen.

        Silmiisi katson ja koukussa oon
        huoleni jälleen unohtukoon!
        Voi, kuinka tahtoisin muistaa sen:
        Hetkeksi vain sinut syliini sain,
        lapsi rukousten.

        Silmät...

        Taas ihmetellen huomata saan:
        Sinä voit nähdä sen salatun maan.
        Tahtoisin kanssasi löytää sen
        maan, jossa on kesä loppumaton,
        lapsi rukousten.

        Silmät...


        Elikkä ei ole kauhean "yliuskonnolliset" sanat, mutta mielestäni sävel ja sanat on valtavan kauniit. Uskonnollisempia sanoja on kuitenkin ristiäisissäkin niissä pakollisissa virsissä. Tuo "lapsi rukousten" sopi myös siskoni tyttöön, koska ei ollut mitenkään itsestäänselvyys, että koko lapsi sai alkunsa.

        Olen Pekka Simojoki -fani. Tyttö onnellinen -laulu löytyy levyltä Puolimatkan majatalo, ja tuon laulun Pekka laulaa yhdessä vaimonsa Arjan kanssa.

        Suurkiitos sanoista! Muistelinkin, että kertosäe menisi jotenkin noin..


      • Riitta 55

        Hei! Innostuin heti tuosta Tyttö onnellinen, tyttäreni sai poikavauvan ja sanat käyvät kyllä muunneltuna kastetilaisuuteen hänellekin. Pappa osaa säestää uruilla jos vain saisi nuotit, kukahan voisi toimittaa?


    • ainakin

      Ystävä sä lapsien on aina varma valinta!
      Myös Jumalan kämmenellä, sekä Soi kunniaksi Luojan
      sopivat kastetilaisuuteen.

      • Tuija-Sisko

        Minun lempivirsiini kuuluu myös Taivaan Isä suojan antaa, hän on isä jokaisen. Muistaakseni virsi 503?

        Virsikirjassa on lastenvirsille ja kastevirsille omat osastonsa. Mielestäni tuolta lastenvirsistä löytyy parempia lauluja kuin kastevirsien hieman keinotekoisistakin versioista.


    • annalaura

      Tämä tulee varmaan jo myöhässä, mutta pakko kertoa: Ihana laulu kastejuhlaan olisi Jari Levyn säveltämä ja sanoittama kappale Helmi. Laulu löytyy Levyn & Grammarin CD:ltä Merten teitä. Se ei kerro välttämättä syntymästä, vaan ehkä pikemminkin uudesti syntymisestä, mutta sopii mielestäni yhtä hyvin vastasyntyneelle.

    • Kati Pirttimaa

      Ehdottaisin Anna Puun laulua Mestaripiirros, se sopisi oikein hyvin kastetilaisuuteen, täällä jo mainittujenkin ehdotusten lisäksi.

      Kati Pirttimaa
      Kallion seurakunnan kanttori

      • Liinuko

        Hei Kati!

        Anna Puun kappale on kaunis, ja ajattelimme laulaa sen siskontyttömme ristiäisissä. Tiedätkö, mistä saisimme nuotit kyseiseen kappaleeseen? Jos mahdollista, vastaisitko minulle sähköpostitse, kiitos!

        t- Leena
        liinuko(at)hotmail.com


    • Mummi Munkasta

      Mielestäni laulu: Kiitos Isä, Luoja taivaan maan,
      Mulle paljon annoit, kiittää saan.
      Kädet jalat, nenän pienoisen jne

      En muista, kuka sen on tehnyt, mutta ehkä jostain löytyy.

      Mummi Munkasta

    • ainaki suomalaisiin
    • by the way

      Tyttö onnellinen -laulun Heidi on kyllä ihan elossa edelleen, kuuluu tutuntuttuihin. Todella kaunis laulu ja sopii hyvin myös kastejuhlaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe