Pankki kusetti

Marjaana32

Voi vide ku ottaa päähän ku pankki kusettaa yksinhuoltajaa. Mä otin ison asuntolainan eli 150 tuhatta € vuosi sitte ja pankki suositteli ottaan tasalyhennysjutskan ku se kuulemma kokonaisuutena on halvin vaik aluksi joutuukin maksamaan isompii erii. Mut se äijä väitti että ne erät sit pienenee mut paskat mitään.

Eka erä vuos sitte oli 1208,33 ja se kyl koko ajan vähä pieneni nii et viime kuus maksoin 1185,42. Mut mitäs sit tapahtu??? Seuraava erä onki pankin mukaan sit 1340,83!!! Ei vide mitä kusetusta!!! Voiks toi mikä kuluttajasuojajutska auttaa jotenki?? Toi oli vedetty mulla jo niin tiukille toi alkuperäinenki!! Voiks pankki oikeesti kusettaa näin???

151

57748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään muuta

kuin provo.

• Marjaana32

No ei todellakaa ole!!! Ihan sentilleen mä noi katsoin tiliotteesta ja tosta viden maksusuunnitelmasta, jonka ne lähetti ja on se tuolla mun nettipankissaki toi suunnitelma. Kusetusta!!

• tuossa nyt on
        Marjaana32 kirjoitti:

No ei todellakaa ole!!! Ihan sentilleen mä noi katsoin tiliotteesta ja tosta viden maksusuunnitelmasta, jonka ne lähetti ja on se tuolla mun nettipankissaki toi suunnitelma. Kusetusta!!

Et sitten älynnyt ottaa huomioon lainaa ottaessasi, että korot voivat noustakin ja silloin nousee lainaeräkin.

• Marjaana32
        tuossa nyt on kirjoitti:

Et sitten älynnyt ottaa huomioon lainaa ottaessasi, että korot voivat noustakin ja silloin nousee lainaeräkin.

Se äijä sano että tollasessa tasalyhennysjutskassa maksuerä pienenee!!! Ja videt ku pomppas kaks sataa ylöspäin kerralla!!

• myöntäneet
        Marjaana32 kirjoitti:

sinulle noin ison lainan?Kyllä pankin pitäisi tietää pystytkö maksamaan sitä takaisin?

• Marjaana32
        myöntäneet kirjoitti:

sinulle noin ison lainan?Kyllä pankin pitäisi tietää pystytkö maksamaan sitä takaisin?

No ku mä just sanoin et sen erän piti PIENETÄ eikä KASVAA!!! Tiukkaa toi on mut pärjään, mut nyt en enää tiä kun se nousi melkeen kaks sataa!

• p.ete
        Marjaana32 kirjoitti:

No ku mä just sanoin et sen erän piti PIENETÄ eikä KASVAA!!! Tiukkaa toi on mut pärjään, mut nyt en enää tiä kun se nousi melkeen kaks sataa!

Vittu mikä pahvi,erä pienenee jos korko ei kasva noin tyhmä ei voi olla kuin yh

• peiliin
        p.ete kirjoitti:

Vittu mikä pahvi,erä pienenee jos korko ei kasva noin tyhmä ei voi olla kuin yh

Taitaa se tyhmyys olla siellä. No ehkä tämä ketjun aloittaja ei mikään nero myöskään ole, mutta ei silti pidä yleistää. Kyllä yksinhuoltajissa erittäin fiksuja on, minun tuntemissani enemmän, kuin "tavallisen perheen" omaavissa.

• TYHMIÄ !!
        Marjaana32 kirjoitti:

Se äijä sano että tollasessa tasalyhennysjutskassa maksuerä pienenee!!! Ja videt ku pomppas kaks sataa ylöspäin kerralla!!

.
        Tasalyhennys koskee vain LAINAN MÄÄRÄÄ !!
        .
        Korot määräävät sen lopullisen suuruuden !!
        .
        ÄLÄ VALITA, VAAN MAKSA !!
        .

• ...

Olet ilmeisesti sitonut lainasi 12 kk euriboriin, ja nyt on kulunut tuo vuosi lainan nostamisesta. Lainan korko muuttui tuona päivänä vuodeksi eteenpäin, ja on valitettavasti korkeampi kuin vuosi sitten. 12 kk euriboriin sitominen tarkoittaa juuri tätä. Vaihtoehtoisesti olisit tietysti lainaa nostaessasi voinut sitoa lainan esimerkiksi kiinteään 5 tai 10 vuoden korkoon, jolloin näitä vuosittaisia korontarkistuksia ei tapahtuisi.

Pankki on oikeassa siinä, että tasalyhennyslaina on kokonaisuutena halvin. Maksuerätkin kyllä pienenevät vuosien varrella, vaikka nousevat korot voivatkin alkuvaiheessa aiheuttaa tällaisia hypähdyksiä. Mitä enemmän lainaa on maksettu pois, sitä pienempi osa kuukausittaisesta maksuerästä on korkoa, ja sitä pienempi euromääräinen vaikutus korkoheilahduksillakin on.

Joudut siis maksamaan noin 150 euroa kuukaudessa enemmän kuin aiemmin. Tämä ei kuitenkaan ole kusetusta, vaan tekemääsi lainasopimukseen perustuva muutos. Niihin lainapapereihin kannattaisi tutustua hyvin ennen niiden allekirjoittamista. Jos asiat eivät ole itselle itsestäänselvyyksiä, aina voisi tietysti pyytää jonkun asiantuntevamman kaverin avuksi selittämään asioita. Tämä on tietysti jälkiviisautta - nyt ei taida auttaa muu kuin maksaa se mitä kuuluu.

Ihan vain vinkkinä: Kannattaa pikkuisen seurata sitä, miten 12 kuukauden euribor käyttäytyy vuoden aikana. Jos se on menossa ylöspäin, todennäköistä on, että joudut seuraavana vuonna maksamaan lainastasi enemmän ja päinvastoin. Kun muutos ei tule yllätyksenä, se voi olla hieman helpompi käsitellä.

• Marjaana32

Siis jos äijä sanoo että kuukausimaksu pienenee ja sitten se hyppääkin melkein kaks sataa ylös niin se ei ole kusetusta sun mielestä!!! Siis jos sä soitat huoltikselle ja kysyt et paljonko maksaa renkaanvaihto ja ne sanoo et viis kymppiä ja ku meet hakeen autoos takas niin ne periiki kaks sataa. Oisko toi kusetusta?? Ei varmaan sun mielestä.

Eikä niistä sopimuspapereista normaali ihminen mitään ymmärrä. Hirveetä jargonia. En mä ainakaa kattonu kun kuukausimaksun ja laina-ajan ja summan.

Ja tarkotitko sä tolla lopulla et ne voi kusettaa taas vuoden päästä ja lätkäistä maksun taas johonkin tonniviiteensataan? Eihän toi voi olla noin!!!

• pankkipomo
        Marjaana32 kirjoitti:

Siis jos äijä sanoo että kuukausimaksu pienenee ja sitten se hyppääkin melkein kaks sataa ylös niin se ei ole kusetusta sun mielestä!!! Siis jos sä soitat huoltikselle ja kysyt et paljonko maksaa renkaanvaihto ja ne sanoo et viis kymppiä ja ku meet hakeen autoos takas niin ne periiki kaks sataa. Oisko toi kusetusta?? Ei varmaan sun mielestä.

Eikä niistä sopimuspapereista normaali ihminen mitään ymmärrä. Hirveetä jargonia. En mä ainakaa kattonu kun kuukausimaksun ja laina-ajan ja summan.

Ja tarkotitko sä tolla lopulla et ne voi kusettaa taas vuoden päästä ja lätkäistä maksun taas johonkin tonniviiteensataan? Eihän toi voi olla noin!!!

Jos olet maksanut lainasi oikein ja vaikka korko nouseekin, niin ei se välttämättä vaikuta maksuusi

• Marjaana32 kirjoitti:

Pidemmällä välillä maksuerä toki pienenee, mutta lyhyellä tähtäimellä korkotason nousu voi nostaa sitä. Lisäksi koska korko tarkastetaan kerran vuodessa, laskee maksuerä hieman aina jokaisen vuoden sisällä. Katso laskelmista mikä on koron ja mikä lyhennyksen osuus.

Korkotason mahdollisesta noususta on puhuttu niin paljon, ettei sen pitäisi olla kellekään mikään yllätys. 12kk Euribor oli 30.9 3,715 % ja vuotta aikaisemmin 2,220 %. Tämä ero tekee 150 tuhannen lainassa 187 euroa kuussa. Vuodessa tulee luultavasti yksi prosettiyksikkö lisää, eli n. 125 euroa lisää. Toisaalta lyhennysten kautta kuukausittainen korkoerä pienenee n. 25 eurolla vuodessa, eli varaudu ensi¨vuonna n. 1450 euron kuukausierään. Ennenpitkää kuitenkin lyhennykset alkavat purra ja korko pienentyä.

• ...
        Marjaana32 kirjoitti:

Ei se pankki harkinnanvaraisesti lätkäise sitä korkoa yhtään mihinkään. Se määräytyy viitekorkojen mukaan. Jos tämä ei ole sinulle sopiva vaihtoehto, olisit valinnut joko kiinteän tasaerän (jolloin olisit saanut mukavasti lisävuosia lainaasi kun korkoprosentti nousee) tai kiinteän koron (joka lainanottohetkellä olisi ollut hieman kovempi kuin tuo 12kk euribor).

Ne lainapaperit kannattaa ihan OIKEASTI lukea läpi ja ymmärtää, mitä niissä lukee. Jos olet ollut niin tyhmä ettet ole tätä tehnyt, niin ei auta kuin maksaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

• ...totta.
        Marjaana32 kirjoitti:

Jos ei lainasopimuksesta ja ehdoista ymmärrä yhtään mitään,niin oisko kannattanu jättää laina ottamatta.Ei helvetti kukaan normaali ihminen tee noin.Toivottavasti on provo.

• keukeu
        Marjaana32 kirjoitti:

Jos ei järki tämän vertaa juokse, niin olisi ollut parempi jättää koko laina sikseen tai hakea itselleen holhooja.

• raukkoja....
        Marjaana32 kirjoitti:

Meno on taas samanlaista kuin 80 luvun lopussa. Lainaa otetaan hirveitä summia, vailla mitään varmuutta pystyykö niitä koskaan maksamaan pois. Oota vaan sitä hetkee jos korot alkavat nousta vielä kiivaampaa vauhtii niin sinun rahasi eivät riitä edes korkojen maksuun :( Pitäisi ottaa selvää pikkasen enemmän ennen kuin menee hirveitä lainoja ottamaan. Voin vaan toivoa itsekkin ettei lainakorot hirveesti pomppaa, siinä tapauksessa et oo todellakaan ainut joka ihmettelee kun maksuerät vaan kasvaa....

• pankkimaisteri

ei taida pankki pissittää tuossa.

Jos maksat pääomaa tasaisesti vaikka 2000 euroa kuussa ja erikseen sitten koron kulloisenkin pääoman ja korkotason suhteessa, niin kyllä se tosiaan kuoleutuu nopeammin pois kuin se, että maksat sitä ´lainaa vaikka 2500 euroa, josta ensin otetaan korko pääoman ja korkoprosentin mukaiseti ja jäljelle jääneestä osasta sitten loppu lyhennykseen.

Itseasiassa tämä on fiksumpaa kuin ns. annuiteetti, ja kyllä se kuukausimaksukin pienenee ja varmasti nopeastikin.

• Marjaana32

Siis eihän toi oikeesti voi olla lainmukaista noin!! Siis että vuodenkin päästä pankki voi vaan lätkäistä että okei sun maksu onkin nyt 1500 kuussa. Eli kun ne saa asiakkaan koukkuun niin sitkö muka voi laillisesti periä ihan mitä huvittaa?? Ei voi ol
        la näin!!!

• qwertyu
        Marjaana32 kirjoitti:

Siis eihän toi oikeesti voi olla lainmukaista noin!! Siis että vuodenkin päästä pankki voi vaan lätkäistä että okei sun maksu onkin nyt 1500 kuussa. Eli kun ne saa asiakkaan koukkuun niin sitkö muka voi laillisesti periä ihan mitä huvittaa?? Ei voi ol
        la näin!!!

periä mitä huvittaa, mutta lyhennys perustuu sinun hyväksymääsi lainaehtoon jota tässäkin noudatetaan.

• Pankkiukko
        Marjaana32 kirjoitti:

la näin!!!

Mutta ei sisälly tähän viestiin, sainpahan sinutkin lukemaan, kuten marjaanakin.

• tarkemmin.....
        Marjaana32 kirjoitti:

la näin!!!

mikä siitä korotuksen osuudesta on korkoa ja mieti sit muutama kerta mitä tuli tehtyä! Jos pikkasen vaivaudut kyselemään 80-90 luvun taitteesa kuseen joutuneiden tarinoita saattasit itsekkin oppia hiukan harkitsemaan. Silloin korot nousi reippaaseen 10 % ja monella ihmisellä ei ollut varaa enää maksaa edes
        korkojakaan. Tästä johtuen asunnot meni pilkkahintaan esim. sijoittajille ja velat jäi näille varattomille/asunnonmenettäneille.

• äläkä valita

Mene pankkiisi ja vaihda lainatyyppisi sellaiseen, että maksat vaikka 1100e/kk ja laina-aika vaan muuttuu korkojen muuttuessa.

Sekin summa "pienenee" reaalisesti ajan myötä sillä palkkasi nousee ja inflaatio syö.

• Marjaana32

Tai näin se äijä ainakin silloin väitti!! Mut mennyt kyllä usko jo sen jorinoihin!

• hyvä. Olet

nyt sitten mennyt rustaamaan nimesi 900.000 markan papereihin ymmärtämättä mistään yhtään mitään.

Pankin setä ei ole sinulle valehdellut. Et vain ole itse tainnut ymmärtää yhtään mitään. Pankki perii korkoja aivan niin kuin lainapapereissasi on sovittu. Eivät korot ole mitään kiveen kirjoitettuja, jotka eivät koskaan muutu. Tämä on kerrottu lainaehdoissa ja vaikka pankkien nettisaiteilla. Tai oikeastaan - tuon pitäisi kuulua normaali-ihmisellä myös ihan yleistietoon.

Kun nyt ensin yrität ymmärtää, ettei pankki ole tässä ketään kusettamassa - yksinhuoltajaa tai muitakaan ;) - ja sen jälkeen voit miettiä mitä teet. Että käytkö muuttamassa lainan lyhennystapaa vai maksatko nykyisen suunnitelman mukaan vai myytkö kämpän, jos tuli haukattua liian iso kakku.

• Marjaana32

Vide kun ette ymmärrä!! Vai enkö mä osaa selittää tarpeeks selkeesti.

Siis mä selitän vielä kerran:
        Facta 1: Otin tasalyhennysjutskan lainaan kun se äijä sanoi sen olevan kokonaisuutena halvin.
        Facta 2: Se äijä sanoin tuossa olevan vain sen huonon puolen, että siinä aluksi suuremmat erät, mutta NE PIENENEE KOKO AJAN. Näytti vielä sellasen taulukonkin, että kuinka paljon missäkin kuussa pitää maksaa.
        Facta 3: Nyt sitten vuoden kuluttua tuleekin uus taulukko jossa maksu KASVAA melkein kahdella sadalla kuussa!!!

Joko meni jakeluun? Eikö siis kusetusta???

Enkä mä liian isoo kakkua ottanu. Mä laskin että mä oon pari ekaa vuotta aika lujilla, mut pärjään. Mut paskat enää kun ton tekivät!!!

• sasasa
        Marjaana32 kirjoitti:

Facta 1: Otin tasalyhennysjutskan lainaan kun se äijä sanoi sen olevan kokonaisuutena halvin.
        Facta 2: Se äijä sanoin tuossa olevan vain sen huonon puolen, että siinä aluksi suuremmat erät, mutta NE PIENENEE KOKO AJAN. Näytti vielä sellasen taulukonkin, että kuinka paljon missäkin kuussa pitää maksaa.
        Facta 3: Nyt sitten vuoden kuluttua tuleekin uus taulukko jossa maksu KASVAA melkein kahdella sadalla kuussa!!!

Enkä mä liian isoo kakkua ottanu. Mä laskin että mä oon pari ekaa vuotta aika lujilla, mut pärjään. Mut paskat enää kun ton tekivät!!!

Hohhoijaa. Kyllä pankki on toiminut aivan sopimuksen puitteissa, ei tuossa ole kyse mistään kusetuksesta.

Se miksi tuo kuukausierä on muuttunut, johtuu siitä että korko johon lainasi on siduttu (12kk Euribor?) on noussut ja se on nyt sopimuksen mukaisesti tarkistettu.

Pankin myyjä on myös siinä oikeassa, että tuo tasalyhenteinen laina tulee kokonaisuudessaan halvemmaksi. Tasaeräisella lainalla kuukausierä olisi toki pysynyt vakiona myös korkojen noustessa, mutta vastaavasti laina-aika olisi pidentynyt, todennäköisesti jopa useammalla vuodella.

• Marjaana32
        sasasa kirjoitti:

Hohhoijaa. Kyllä pankki on toiminut aivan sopimuksen puitteissa, ei tuossa ole kyse mistään kusetuksesta.

Se miksi tuo kuukausierä on muuttunut, johtuu siitä että korko johon lainasi on siduttu (12kk Euribor?) on noussut ja se on nyt sopimuksen mukaisesti tarkistettu.

Pankin myyjä on myös siinä oikeassa, että tuo tasalyhenteinen laina tulee kokonaisuudessaan halvemmaksi. Tasaeräisella lainalla kuukausierä olisi toki pysynyt vakiona myös korkojen noustessa, mutta vastaavasti laina-aika olisi pidentynyt, todennäköisesti jopa useammalla vuodella.

No jos muka on sopparin mukainen niin ainakin tollanen sopimus on rikollinen!!! Aivan taatusti tollaseen pitää olla joku raja! Jos pankki ei suostu alentamaan tota maksua pienemmäksi niin otan kyllä yhteyttä kuluttajatoimistoon!!

• sasasa
        Marjaana32 kirjoitti:

No jos muka on sopparin mukainen niin ainakin tollanen sopimus on rikollinen!!! Aivan taatusti tollaseen pitää olla joku raja! Jos pankki ei suostu alentamaan tota maksua pienemmäksi niin otan kyllä yhteyttä kuluttajatoimistoon!!

Niin, kannattaisi lukea ja ymmärtää sopimus ennen kuin menee sitä allekirjoittamaan. Kyllä nuo ovat ihan normaalit lainaehdot ja samaten nuo kuukausierät tai laina-ajat ovat kasvaneet meillä kaikilla velallisilla, sen se korkojen nouseminen tekee. Kannattaa myös henkisesti varautua siihen, että korot voivat vielä tässä vuoden sisällä nousta tuonne 5% tuntumaaan (nythän korot ovat olleet keskimääräistä alhaisempia), eli myös ensi vuonna kuukausierä saattaa hieman nousta.

Jos tuo kuukausierän nouseminen todellakin noin haittaa, niin voithan siirtää sen lainan tasalyhenteiseksi, tai pitää edelleen tasaeräisenä, mutta pienentää lyhennystä muutamalla satasella.

Kannattaa myös muistaa, ei se pankki ota sinulta enempää itselleen kuin aiemminkaan, pankin ottama marginaali on sama kuin lainaa otettaessa. Käytännössä pankki myös itse lainaa tuon sinulle lainaamansa rahansa, ja korkojen noustessa myös heidän lainasta maksamansa korot ovat nousseet. Saahan tuosta toki valittaa, mutta ei se siitä miksikään muutu.

• Marjaana32
        sasasa kirjoitti:

Niin, kannattaisi lukea ja ymmärtää sopimus ennen kuin menee sitä allekirjoittamaan. Kyllä nuo ovat ihan normaalit lainaehdot ja samaten nuo kuukausierät tai laina-ajat ovat kasvaneet meillä kaikilla velallisilla, sen se korkojen nouseminen tekee. Kannattaa myös henkisesti varautua siihen, että korot voivat vielä tässä vuoden sisällä nousta tuonne 5% tuntumaaan (nythän korot ovat olleet keskimääräistä alhaisempia), eli myös ensi vuonna kuukausierä saattaa hieman nousta.

Jos tuo kuukausierän nouseminen todellakin noin haittaa, niin voithan siirtää sen lainan tasalyhenteiseksi, tai pitää edelleen tasaeräisenä, mutta pienentää lyhennystä muutamalla satasella.

Kannattaa myös muistaa, ei se pankki ota sinulta enempää itselleen kuin aiemminkaan, pankin ottama marginaali on sama kuin lainaa otettaessa. Käytännössä pankki myös itse lainaa tuon sinulle lainaamansa rahansa, ja korkojen noustessa myös heidän lainasta maksamansa korot ovat nousseet. Saahan tuosta toki valittaa, mutta ei se siitä miksikään muutu.

No ei sitä sopparitekstiä kyllä kukaan normaali ihminen voi ymmärtää!! Kauheeta jargonia koko paperi. Eli kyllä mä katson tän loppuun asti!!

• sasasa
        Marjaana32 kirjoitti:

No ei sitä sopparitekstiä kyllä kukaan normaali ihminen voi ymmärtää!! Kauheeta jargonia koko paperi. Eli kyllä mä katson tän loppuun asti!!

Onnea matkaan - sitä tarvitaan. :)

• Herätys taas
        Marjaana32 kirjoitti:

On moraalisesti väärin antaa melkein miljoonan markan laina henkilölle jolla ei selvästikään riitä kapasiteetti ymmärtämään tällaisia asioita.

Mutta eihän se rikollista sentään ole. Kyllä jokaisen joka kirjoittaa nimensä noin isoon paperiin, täytyy ymmärtää mitä siinä sanotaan.

Lue nyt helvetissä ne paperit läpi ja käsitä mitä se tarkoittaa. Pahimmillaan lopunelämäsi kestävää velkahelvettiä ellet luovu koko hankkeesta ja nopeasti.

• senkin hölmö
        Marjaana32 kirjoitti:

kyllähän se koko ajan pienenee se lyhennettävä pääoma mutta tokihan tuo kuukaisittainen lyhennys vaihtelee korkojen mukaan. ja tuo on kyllä sinun kannaltasi ehdottomasti järkevin tapa maksaa pois koska a) näet realisesti korkojen muutokset b) saat pääoma lyhennettyä vaikka korot nousevat.

tosin oma syysi jos olet niin tiukille lainan ottanut ettei hommasta tule enää mitään parin sadan korotuksen jälkeen. kyllä se nousee vielä toisetkin parisataa ja enemmänkin.

• okalinnut
        Marjaana32 kirjoitti:

Taitaa Marjaana olla niin, ettet sinä ymmärrä, mihin olet nimesi kirjottanut!

Factasi 1:
        Se on halvin, koska lyhennät kuukausittain saman summan. Korko lasketaan koko ajan jäljellä olevalle velkapääomalle ja kun se kuukausittain pienenee, pienenee kokonaismaksusummasi. Annuiteetissa maksaisit saman summan joka kuukausi (laina lyhennykset), ja laina lyhenisi hitaammin alussa, koska korkojen osuus olisi suurempi. Näin ollen kun laina on kokonaisuudessaan maksettu, olisi korkojen osuus suurempi kuin ottamassasi lainassa. Simple, isn't it?

Factasi 2:
        Kts. edellinen facta.

Factasi 3:
        ONKO LAINAN PERUSTEENA OLEVA KORKO MUUTTUNUT SEN JÄLKEEN KUN OLET LAINAN NOSTANUT????

Mikä oli korko silloin, kun laina otettiin? Entä mikä on korko tällä hetkellä?
        Minusta tuntuu, että tuon nousun aiheuttaa korkotason yleinen nousu. Eihän se pankinjohtaja voi tietää, mitä korkotasolle tapahtuu seuraavien vuosien aikana. Jos menet lainan ottamaan, kehoittaisin tutustumaan lainaehtoihin niin että ne myös ymmärrät. Älä syytä pankinjohtajaa siitä, että kirjoitat nimesi paperiin, mistä et ymmärrä mitään. Vain sinä olet vastuussa tekemistäsi sitoumuksistasi.

Voit varmasti sopia pankin kanssa, että laina-aikaasi pidennetään (lyhennysosuus kk:ssa pienempi), niin että kokonaismaksueräsi ei suurene kohtuuttomasti.

Ja ihan ystävän neuvo: älä mene meuhkaamaan sinne pankkiin, että pankinjohtaja on sinua viilannut linssiin. Saat idiootin maineen...

Hoh hoijaa...tämän täytyy olla provo!

• jooo...
        Marjaana32 kirjoitti:

ehkäpä siellä ne saavat järkeä taottuu sun päähän.

• Pankkilaskelma

Tein mallin 150 000 euron lainasta, jota lyhennetään tasasuurissa erissä, eli pääoma jaetaan laina-ajalle ja erillään maksetaan korot.

150 000 euroa jaetaan 180:llä, eli 15-vuoden aika on kuukaudessa 833,33 euroa, jolla se pääoma tippuu kuukausittain.

Jos korko on ensimäisenä maksupäivänä 6,5 niin koron suuruus on ensimmäisenä vuotena 812,50 - 762,85 euroa.

Toisen vuoden ensimmäinen erä on siis 140 000 euroa, mutaa koska korko on mallissani noussut vuodessa 1,25 prosenttiyksikköä, niin 140 000 euron pääomassa koron summa onkin 904,17 - 844,97 euroa.

Eli lainan hoidon keskiarvo on 1. vuonna 1621 euroa / kuukausi ja 2. vuonna pienemmällä pääomalla 1707 euroa / kuukausi, eli erä vaatii 80 euroa lisää maksuun putoavasta pääomasta huolimatta.

Ei kait tässä muuta, mutta se pääoman maksu tasaerässä vaatisi kait jonkinlaisen summan tuon jakojäännöksen päälle suojaamaan tältä...

Miettikääs tätä.

• raha-asioiden

"ihmeelliseen" maailmaan!

Soita huomenna sinne pankkiin ja sovi tapaaminen, pyydä vääntämään rautalangasta nämä korkoasiat ym..

Et ole varmastikkaan ainoa velallinen, joka ei ole perehtynyt syvällisesti korkoasioihin.

Minäkään en tiennyt kovinkaan paljoa lainoista, vasta kun lainanoton aika läheni, aloin kiinnostua aiheesta, ja kyllä ne asiat selvisivät.

• Marjaana32

Koko päivän tuskaillu tän kaa ku aamulla ton pankin kirjeen aukaisin. Kaikki täällä tuntuu olevan sitä mieltä et mä olen väärässä, mut en mä vielä usko sitä!!! Enkä mä koskaan oo perehtyny noihin kun mun mies hoiteli aina kaikki rahajutskat, mut pari vuotta sitten tuli ero ja sit pitäny itse näitä värkätä. Mut huijaukselta toi tuntuu!!!

Sori että tää on jo toistoo, mut edelleen mä meen sanomaan että äijä sanoi että TASALYHENTEISESSÄ KK-MAKSUT PIENENEE, mutta nyt ton kirjeen mukaan KK-MAKSUT KASVAA!!! Ei vaan mahdu mun päähän!!!

• lisää tietoa,
        Marjaana32 kirjoitti:

Koko päivän tuskaillu tän kaa ku aamulla ton pankin kirjeen aukaisin. Kaikki täällä tuntuu olevan sitä mieltä et mä olen väärässä, mut en mä vielä usko sitä!!! Enkä mä koskaan oo perehtyny noihin kun mun mies hoiteli aina kaikki rahajutskat, mut pari vuotta sitten tuli ero ja sit pitäny itse näitä värkätä. Mut huijaukselta toi tuntuu!!!

Sori että tää on jo toistoo, mut edelleen mä meen sanomaan että äijä sanoi että TASALYHENTEISESSÄ KK-MAKSUT PIENENEE, mutta nyt ton kirjeen mukaan KK-MAKSUT KASVAA!!! Ei vaan mahdu mun päähän!!!

Pankin "äijä" ei ole ollut tarpeeksi tarkka selostaessaan asiaa sinulle ja ehkä unohtanut mainita että korkojen muuttuessa, muuttuu myös maksumäärä.
        Heidän pitää kertoa asiat selvästi ja asiakkaan pitää kysyä.

Yleinen korkotaso on noussut.
        http://www.kauppalehti.fi/4/i/raha/korot/korko.jsp?intid=KOR_EUR12M&days=max

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6481&id=7359&mode=readdoc
        Marginaalin taso on nykyään n.0,4 - 0,6%

• Marjaana32
        lisää tietoa, kirjoitti:

Pankin "äijä" ei ole ollut tarpeeksi tarkka selostaessaan asiaa sinulle ja ehkä unohtanut mainita että korkojen muuttuessa, muuttuu myös maksumäärä.
        Heidän pitää kertoa asiat selvästi ja asiakkaan pitää kysyä.

Yleinen korkotaso on noussut.
        http://www.kauppalehti.fi/4/i/raha/korot/korko.jsp?intid=KOR_EUR12M&days=max

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6481&id=7359&mode=readdoc
        Marginaalin taso on nykyään n.0,4 - 0,6%

Tuolla kuluttajavirastonkin sivulla sanotaan just se sama: "Tasalyhennyksessä lyhennyksen osuus on joka maksukerralla yhtä suuri, ja se saadaan jakamalla lainamäärä laina-aikaan sisältyvien maksukertojen määrällä. Tällöin koron markkamäärä pienenee jokaisen lyhennyksen jälkeen, kun lainamääräkin pienenee. Lainanhoitomenot ovat siis alussa suuremmat, mutta pienenevät loppua kohden."

No tossa puhutaan markkamäärästä mut ei kai se et nyt ollaan euroissa voi tota muuttaa. Tossahan sanotaan suoraan että menot PIENENEE loppua kohti, mutta nyt pankki KASVATTAA niitä. Ei vide tää voi olla oikein.

• sasasa
        Marjaana32 kirjoitti:

Tuolla kuluttajavirastonkin sivulla sanotaan just se sama: "Tasalyhennyksessä lyhennyksen osuus on joka maksukerralla yhtä suuri, ja se saadaan jakamalla lainamäärä laina-aikaan sisältyvien maksukertojen määrällä. Tällöin koron markkamäärä pienenee jokaisen lyhennyksen jälkeen, kun lainamääräkin pienenee. Lainanhoitomenot ovat siis alussa suuremmat, mutta pienenevät loppua kohden."

No tossa puhutaan markkamäärästä mut ei kai se et nyt ollaan euroissa voi tota muuttaa. Tossahan sanotaan suoraan että menot PIENENEE loppua kohti, mutta nyt pankki KASVATTAA niitä. Ei vide tää voi olla oikein.

Voihan vide, et nyt taida Marjaana edes haluta ymmärtää tätä asiaa.

Tuo edellä mainitsemasi on täysin totta, tasalyhennyksellä kuukausierä pienenee lainan loppua kohden. Mutta koeta ymmärtää, että tämä on sillä olettamuksella, että korko pysyy vakiona.

Kun korot nousevat, rahan lainaaminen on kalliimpaa. Tasalyhenteisessä lainassa tuo koron nouseminen näkyy kuukausierien nousemisena, vastaavasti tasaeräisessä lainassa se näkyisi laina-ajan pitenemisenä.

Kuten tuolla kuluttajaviraston sivullakin mainitaan:

"Korko - Pankkien perimää rahan hintaa kutsutaan koroksi. Asiakkaalle ilmoitettu korko (esim. 6,0 %) koostuu pohjana olevasta viitekorosta (4,25 %) ja ns. pankin marginaalista (1,75 %). Marginaali on se osa rahan hinnasta, jolla pankit kilpailevat asiakkaistaan. Siihen voit siis yrittää vaikuttaa. Viitekoron (pankin Prime tai euribor) määrästä et voi neuvotella, koska se määräytyy markkinoilla. Sen sijaan voit neuvotella, mihin viitekorkoon lainasi sidotaan. Kun viitekorko muuttuu, muuttuu myös sinun lainasi korkoprosentti. Siksi ei ole sama, sidotaanko lainasi viitekorkoon, jota tarkistetaan vuoden välein, vai viitekorkoon, jota tarkistetaan viiden vuoden välein. Kukaan tuskin pystyy ennustamaan, nousevatko vai laskevatko viitekorot seuraavien kymmenen vuoden aikana. Pitkäaikaisen lainan ottaminen sisältää siis tietyn riskin, joka vaikeuttaa menojen tarkkaa ennakointia pitkällä aikavälillä."

Eli kun viitekorko (joka ei ole pankin päätettävissä) muuttuu, muuttuu myös sinun lainaprosenttisi. Siitä johtuvat nuo nousseet kuukausierät.

• Marjaana32
        sasasa kirjoitti:

Voihan vide, et nyt taida Marjaana edes haluta ymmärtää tätä asiaa.

Tuo edellä mainitsemasi on täysin totta, tasalyhennyksellä kuukausierä pienenee lainan loppua kohden. Mutta koeta ymmärtää, että tämä on sillä olettamuksella, että korko pysyy vakiona.

Kun korot nousevat, rahan lainaaminen on kalliimpaa. Tasalyhenteisessä lainassa tuo koron nouseminen näkyy kuukausierien nousemisena, vastaavasti tasaeräisessä lainassa se näkyisi laina-ajan pitenemisenä.

Kuten tuolla kuluttajaviraston sivullakin mainitaan:

"Korko - Pankkien perimää rahan hintaa kutsutaan koroksi. Asiakkaalle ilmoitettu korko (esim. 6,0 %) koostuu pohjana olevasta viitekorosta (4,25 %) ja ns. pankin marginaalista (1,75 %). Marginaali on se osa rahan hinnasta, jolla pankit kilpailevat asiakkaistaan. Siihen voit siis yrittää vaikuttaa. Viitekoron (pankin Prime tai euribor) määrästä et voi neuvotella, koska se määräytyy markkinoilla. Sen sijaan voit neuvotella, mihin viitekorkoon lainasi sidotaan. Kun viitekorko muuttuu, muuttuu myös sinun lainasi korkoprosentti. Siksi ei ole sama, sidotaanko lainasi viitekorkoon, jota tarkistetaan vuoden välein, vai viitekorkoon, jota tarkistetaan viiden vuoden välein. Kukaan tuskin pystyy ennustamaan, nousevatko vai laskevatko viitekorot seuraavien kymmenen vuoden aikana. Pitkäaikaisen lainan ottaminen sisältää siis tietyn riskin, joka vaikeuttaa menojen tarkkaa ennakointia pitkällä aikavälillä."

Eli kun viitekorko (joka ei ole pankin päätettävissä) muuttuu, muuttuu myös sinun lainaprosenttisi. Siitä johtuvat nuo nousseet kuukausierät.

Ja nuo lainaukset on suoraan ton pankin äijän puheista ja sitten tuolta kuluttajajutskan sivuilta!! Ja niissä noin sanotaan!!

Ja kyllä mä ymmärrän että rahan lainaaminen on kalliimpaa ku korot nousee, mut mä olen lainannut rahani vuosi sitten enkä nyt!!! Eli ei ton pitäis mun lainaan vaikuttaa yhtään mitää!! Eikä saakaan vaikuttaa!! Mistä mä voin tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu?? Mä otin lainaa eikä sitä pankki voi mennä sorkkimaan noin vaan!

• kuluttajaviraston sivulta
        Marjaana32 kirjoitti:

Ja nuo lainaukset on suoraan ton pankin äijän puheista ja sitten tuolta kuluttajajutskan sivuilta!! Ja niissä noin sanotaan!!

Ja kyllä mä ymmärrän että rahan lainaaminen on kalliimpaa ku korot nousee, mut mä olen lainannut rahani vuosi sitten enkä nyt!!! Eli ei ton pitäis mun lainaan vaikuttaa yhtään mitää!! Eikä saakaan vaikuttaa!! Mistä mä voin tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu?? Mä otin lainaa eikä sitä pankki voi mennä sorkkimaan noin vaan!

"Viitekoron (pankin Prime tai euribor) määrästä et voi neuvotella, koska se määräytyy markkinoilla. Sen sijaan voit neuvotella, mihin viitekorkoon lainasi sidotaan. Kun viitekorko muuttuu, muuttuu myös sinun lainasi korkoprosentti. Siksi ei ole sama, sidotaanko lainasi viitekorkoon, jota tarkistetaan vuoden välein, vai viitekorkoon, jota tarkistetaan viiden vuoden välein. Kukaan tuskin pystyy ennustamaan, nousevatko vai laskevatko viitekorot seuraavien kymmenen vuoden aikana. Pitkäaikaisen lainan ottaminen sisältää siis tietyn riskin, joka vaikeuttaa menojen tarkkaa ennakointia pitkällä aikavälillä."

• korkotaso
        Marjaana32 kirjoitti:

ei olisi lainasi nostamisen jälkeen noussut, kuukausittainen eräsi ei olisikaan noussut. Eihän pankkitoimihenkilö voinut tietää, kuinka paljon korot tässä vuoden aikana pompsahtavat ylöspäin. Euriborit mokomat kun ovat nousseet noin puolitoistaprosenttia, joten koron nousu on "syönyt" ja reilusti sen edun, joka lainatyypissäsi on ollut (eli sen, että kk-erä olisi laskenut).

• Marjaana32
        korkotaso kirjoitti:

ei olisi lainasi nostamisen jälkeen noussut, kuukausittainen eräsi ei olisikaan noussut. Eihän pankkitoimihenkilö voinut tietää, kuinka paljon korot tässä vuoden aikana pompsahtavat ylöspäin. Euriborit mokomat kun ovat nousseet noin puolitoistaprosenttia, joten koron nousu on "syönyt" ja reilusti sen edun, joka lainatyypissäsi on ollut (eli sen, että kk-erä olisi laskenut).

Siis kyllä mä sen ymmärrän että jos korkotaso nousee niin korot nousee!!! En mä nyt sentään mikään nuija ole!

Mutta mä otin lainani vuosi sitten! Ajattelepas jos sä olisit ravintolassa syömässä pihviä. Kesken syönnin tuleekin tarjoilija sanomaan, että niiden lihantoimittaja on nostanut lihan hintaa, joten toi sun pihvi maksaakin nyt vitosen enemmän kuin tilatessa!!! Eikö olis kusetusta???

Laitoin sähköpostia sille pankin äijälle ja pyysin soittaan. Katsotaas miten käy!!!

• Meduuli
        Marjaana32 kirjoitti:

Siis kyllä mä sen ymmärrän että jos korkotaso nousee niin korot nousee!!! En mä nyt sentään mikään nuija ole!

Mutta mä otin lainani vuosi sitten! Ajattelepas jos sä olisit ravintolassa syömässä pihviä. Kesken syönnin tuleekin tarjoilija sanomaan, että niiden lihantoimittaja on nostanut lihan hintaa, joten toi sun pihvi maksaakin nyt vitosen enemmän kuin tilatessa!!! Eikö olis kusetusta???

Laitoin sähköpostia sille pankin äijälle ja pyysin soittaan. Katsotaas miten käy!!!

Lainapapereissasi nuo koron määräytymiskuviot muutosmahdollisuuksineen on selostettu. Allekirjoittamalla lainapaerit olet hyväksynyt ehdot. Vaikea tuosta on enää irti rimpuilla.

• kun nimenomaan
        Marjaana32 kirjoitti:

vaihtuvakorkoisen lainan ottamalla olet myös hyväksynyt sen riskin, että korko nousee. Mikset ottanut kiinteäkorkoista lainaa? Väitätkö ihan todella, ettet lainaa ottaessasi ymmärtänyt, että jos korko nousee, myös lainanhoitokustannuksesi nousevat?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, oletko ihan tosissasi, kun kerrot tuosta käsityksestäsi, että pankki ei voisi pakkomyydä asuntoasi, jos laiminlyöt lainan hoitosi? Etkö ihan oikeasti ymmärtänyt sitä, että se, että asuntosi on lainasi vakuutena tarkoittaa, että jos et lainaasi maksa, pankki voi pakkohuutokaupalla myydä asunnon ja ottaa saatavansa siitä kauppahinnasta? Vaikea uskoa...varsinkin jos nimimerkissäsi numero 32 viittaa ikääsi. Olet siis aikuinen ihminen.

• kyllä
        Marjaana32 kirjoitti:

Hei,

jos lainasi on sidottu 12 kk:n välein tarkistettavaan korkoon (Euribor 12 kk), muuttuu korkosi korontarkistuspäivänä 12 kk:n välein sen hetkisen koron mukaiseksi. Sillä ei ole merkitystä, milloin olet lainasi nostanut. Sama tilanne, kuin jos olisit nyt ottanut uuden lainan, jonka suuruus olisi se osa, jota sinulla on nyt jäljellä. Tämä tulee toistumaan 12 kk:n välein, joten kannattaa katsoa esimerkiksi pankin kotisivuilta tai talousuutisista, että miten Euribor 12 kk käyttäytyy. On ihan mahdollista myös, että korko tulevaisuudessa laskee, jolloin eräsi voisi vuoden kuluttua taas pienentyä. Älä kuitenkaan laske sen varaan!

Jos et halua koron tarkistuksen tapahtuvan näin usein, on olemassa myös kiinteäkorkoisia lainoja, joissa korko vaihtuu esimerkiksi 5 vuoden välein. Nämä ovat kalliimpia lainoja, mutta silloin voit olla varma, että 5 vuoden ajan maksusuunnitelma on voimassa.

Valitettavasti pankkisi ei ole sinua kusettanut mitenkään. Eräsi saat todennäköisesti pienemmäksi tekemällä pankin kanssa uuden lainasopimuksen ja maksusuunnitelman, jossa laina-aika pitenee. Valitettavasti tämä on vain kokonaisuutena kalliimpaa, koska korkoa kertyy pidemmältä ajalta ja maksat siksi lainaa muutamia vuosia pidempään.

Toivottavasti löydätte pankissa molempia osapuolia miellyttävän lainanlyhennystavan. Kaikkea hyvää Sinulle!

• hyvät naurut...
        Marjaana32 kirjoitti:

Nyt viimeistään sinun tietää vaan provoilevan...ahhahhaa, otit lainasi vuosi sitten, joten kyllähän koronkin pitää olla samalla tasolla...AHAHHAAHHAAAA

• vastuu?
        Marjaana32 kirjoitti:

Jos nyt kuvitellaan, ettei tä mukamas ole provo, niin pitää varmaan miettiä, että kenen vastuulla on, että lainataan rahaa ihmiselle jonka älykkyysosamäärä on niin pieni, että pitäisi olla edunvalvonnassa?

• Pankinjohtaksi aikova
        Marjaana32 kirjoitti:

Voi vi u sie Marjaana oot PÖLJÄ.

• lopeta tämä
        Marjaana32 kirjoitti:

jankutus pihvistä ym, jota ei ole sidottu mihinkään korkoon, sinun lainasi on et todellakaan ymmärrä

• Flightman

Ei pankki sinuu oo kusettanu, mutta yhtä typerät ihmiset kuin sinä, usko pois niitä on paaaljon.

Laman merkkejä Laman merkkejä...
      Tästä se lähtee. Kun tätäkin palstaa seuraa, nämä tarinat vain yleistyvät.

Kun pankki pakkohuutokauppaa asuntosi kun sinulla ei enää ole sitä varaa maksaa, ostan sen pois polkuhintaan. Minä saan hienon asunnon, sinä menetät sen ja vielä kourallinen velkaakin jääpi sulle maksettavaksi.

• Marjaana32

Miten niin pakkohuutokauppaa? Ei kai mun kämppää voi myydä kukaan muu kuin omistaja eli minä!!!

• Flightman
        Marjaana32 kirjoitti:

Miten niin pakkohuutokauppaa? Ei kai mun kämppää voi myydä kukaan muu kuin omistaja eli minä!!!

Et sinä sitä asuntoa omista. Pankki sen omistaa siihen asti kun olet maksanut lainasi sentilleen loppuun.

Sinä et voi olla tosissaan noin höntti?

• näitä pahviaivoja
        Marjaana32 kirjoitti:

riittää, joidenkin on ihan pakko päästä näyttämään "tietojansa".

• Marjaana32
        Flightman kirjoitti:

Et sinä sitä asuntoa omista. Pankki sen omistaa siihen asti kun olet maksanut lainasi sentilleen loppuun.

Pankki ei satavarmasti omista mitään mun kämpästä!!! Ei ole yhtään paperia jossa noin sanottais!!

Mulla on omistuksessa noi osakkeet! Mulla on pankista laina! Ei oo mitään paperia jossa pankilla olis oikeus tehdä mun kämpälle mitään!!

• Marjaana32
        näitä pahviaivoja kirjoitti:

riittää, joidenkin on ihan pakko päästä näyttämään "tietojansa".

Monenlaisii valopäitä täällä tuntuu olevan!! Mut ei tää oikeesti voi olla tollasta mitä noin uhkailee! Kyllä tästä jotenki selvitään!!

• Flightman
        Marjaana32 kirjoitti:

Monenlaisii valopäitä täällä tuntuu olevan!! Mut ei tää oikeesti voi olla tollasta mitä noin uhkailee! Kyllä tästä jotenki selvitään!!

Eli olet sitten taannut lainan jollain muulla kuin "omistamallasi" asunnolla?

Jos asunto on lainan vakuutena, vaikka vain osittainkin. Voi pankki sen pakkohuutokaupata jos et kykene lyhentämään lainaa.

• mahdollista
        Marjaana32 kirjoitti:

säätää laki, joka velvottaisi pankit edellyttämään pankkilainaa hakevalta kansalaiselta tietty vähimmäisälykkyysosamäärä?

• Marjaana32
        Flightman kirjoitti:

Eli olet sitten taannut lainan jollain muulla kuin "omistamallasi" asunnolla?

Jos asunto on lainan vakuutena, vaikka vain osittainkin. Voi pankki sen pakkohuutokaupata jos et kykene lyhentämään lainaa.

Oliks toi jotain pottuilua vaan puhutko ihan asiaa??? Miten siis pankki voi myydä jotain mitä se ei omista???

• Marjaana32
        mahdollista kirjoitti:

säätää laki, joka velvottaisi pankit edellyttämään pankkilainaa hakevalta kansalaiselta tietty vähimmäisälykkyysosamäärä?

No eiks Suomessa ole jo niin että tollaset on holhouksessa tai jossain??? Ei kai täs nyt kenenkään älykkyydestä ole kyse ku vaan pankin kusetusyrityksestä!!!

• ..Homma
        Marjaana32 kirjoitti:

No eiks Suomessa ole jo niin että tollaset on holhouksessa tai jossain??? Ei kai täs nyt kenenkään älykkyydestä ole kyse ku vaan pankin kusetusyrityksestä!!!

Koittakaa selvitä ja soittele pankkiin, niin eiköhän "kusetus" paljastu ja kuukausieräsi laskee. Vahvasti tuntuu, että se pankinsetä yrittää vetää omaan taskuun sulta ylimääräistä...(mullekin kävi niin..) Mutta kun on kovana ja vähän uhkaileekin niitä siellä pankissa, niin sopuun pääsee kyllä.

Reino68

• kaikki sekaisin
        ..Homma kirjoitti:

Koittakaa selvitä ja soittele pankkiin, niin eiköhän "kusetus" paljastu ja kuukausieräsi laskee. Vahvasti tuntuu, että se pankinsetä yrittää vetää omaan taskuun sulta ylimääräistä...(mullekin kävi niin..) Mutta kun on kovana ja vähän uhkaileekin niitä siellä pankissa, niin sopuun pääsee kyllä.

Reino68

1234567890xxxxxxxxxxxx

• lisää liksaa
        kaikki sekaisin kirjoitti:

1234567890xxxxxxxxxxxx

Homma ratkeaa helposti, lisäät vähän tulojasi. Varmaan pomosi palkankorotukseen suostuu, kun oikein ruikutat tukalaa tilaasi. Tarvittaessa ja muutenkin käytä naisellisia keinoja, ne tepsivät paremmin kuin uhoaminen ja muut epämiellyttävät keinot.
        Pankinjohtajalle ei kannata uhota, koska olet sitonut lainasi johonkin viitekorkoon, jotka ovat nousseet maailmanlaajuisesti. Korko varmaan tarkistetaan vuoden välein, jos olet sitonut lainasi 12 kk euriboriin.Siitä tuo nousu, joka koskee kaikkia lainoja.

• Oku
        Marjaana32 kirjoitti:

Pankki ei satavarmasti omista mitään mun kämpästä!!! Ei ole yhtään paperia jossa noin sanottais!!

Mulla on omistuksessa noi osakkeet! Mulla on pankista laina! Ei oo mitään paperia jossa pankilla olis oikeus tehdä mun kämpälle mitään!!

osakekirjat ovat niin kauan tarkassa säilössä pankin holvissa, kun lainaa on senttikin jäljellä. Jos asunto on lainan vakuutena.

Jos sinä et pysty selviämään maksuista, niin pankilla on oikeus pakkohuutokaupata sinun asuntosi.

Pankki saa jopa operaatioon apua poliisilta ja ulosottomieheltä.

• Marjaana32
        lisää liksaa kirjoitti:

Homma ratkeaa helposti, lisäät vähän tulojasi. Varmaan pomosi palkankorotukseen suostuu, kun oikein ruikutat tukalaa tilaasi. Tarvittaessa ja muutenkin käytä naisellisia keinoja, ne tepsivät paremmin kuin uhoaminen ja muut epämiellyttävät keinot.
        Pankinjohtajalle ei kannata uhota, koska olet sitonut lainasi johonkin viitekorkoon, jotka ovat nousseet maailmanlaajuisesti. Korko varmaan tarkistetaan vuoden välein, jos olet sitonut lainasi 12 kk euriboriin.Siitä tuo nousu, joka koskee kaikkia lainoja.

Kyllä aionkin pyytää ja mä luulen et tohon olis mahkujakin!! Luulen et voisin reilun satasen saada lisää. Ei se kokonaan tota erotusta vielä korvaa, mut päästäis jo lähelle!! No tänään tästä aloitan!

• verot
        Marjaana32 kirjoitti:

Kyllä aionkin pyytää ja mä luulen et tohon olis mahkujakin!! Luulen et voisin reilun satasen saada lisää. Ei se kokonaan tota erotusta vielä korvaa, mut päästäis jo lähelle!! No tänään tästä aloitan!

Muista, että verot vie osan. Esim. jos veroprosenttisi 20, saat satasesta 80 € käteen. Mitoita siis palkankorotuspyyntösi tämä huomioiden.

• Marjaana32
        verot kirjoitti:

Muista, että verot vie osan. Esim. jos veroprosenttisi 20, saat satasesta 80 € käteen. Mitoita siis palkankorotuspyyntösi tämä huomioiden.

Siks mä sanoinkin tossa että mä voisin vähän toista sataa ekee saada bruttoon lisää, mut se ei riitä ottamaan tota kokonaan kii. Mut olis se jo hyvä apu!!!

• Reijo-setä

Tavallinen osake myydään välittäjän toimeksiantona.

Marjaana32: Kyllä pankki voi myydä asuntosi jos et maksa lainaasi, luepa allekirjoittamasi panttaussitoumus.. Asunto on velan vakuutena (=panttina).

• Marjaana32
        Reijo-setä kirjoitti:

Tavallinen osake myydään välittäjän toimeksiantona.

Marjaana32: Kyllä pankki voi myydä asuntosi jos et maksa lainaasi, luepa allekirjoittamasi panttaussitoumus.. Asunto on velan vakuutena (=panttina).

Toi oli oikeesti järkytys et toisen koti voidaan myydä alta pois!! Senkin se pankin äijä osas jotenki vaan sanoo että se kuuluu kuvioon et osakekirjat otetaan pankille et mä maksasin maksut. Mut ei se taaskaan sanonu muuta kun että tasalyhennysjutskassa maksut pienenee!!

No tänään oon oppinu lainoista sata kertaa enemmän ku koskaan ennen ja mä vielä näistä selviin!!!

• Uskon niin
        mahdollista kirjoitti:

Tiedän jopa johtotehtävissä olevia ihmisiä,yksi yyhookin, joilla "leikkaa" yhtä hyvin, valitettavasti.

• vaan pankin
        Marjaana32 kirjoitti:

Toi oli oikeesti järkytys et toisen koti voidaan myydä alta pois!! Senkin se pankin äijä osas jotenki vaan sanoo että se kuuluu kuvioon et osakekirjat otetaan pankille et mä maksasin maksut. Mut ei se taaskaan sanonu muuta kun että tasalyhennysjutskassa maksut pienenee!!

No tänään oon oppinu lainoista sata kertaa enemmän ku koskaan ennen ja mä vielä näistä selviin!!!

>> Toi oli oikeesti järkytys et toisen koti voidaan myydä alta pois!! Senkin se pankin äijä osas jotenki vaan sanoo että se kuuluu kuvioon et osakekirjat otetaan pankille et mä maksasin maksut. Mut ei se taaskaan sanonu muuta kun että tasalyhennysjutskassa maksut pienenee!!

ei ne sun kotias alta pois myy mutta omansa saavat pois myydä.

tuutko multa ottamaan vaikka korvaavan 200.000 lainan. saat hyvällä korolla ja lupaan että "ne" vaan pienenee kokoajan. muista sitten pistää nimi alle kanssa.

• Reijo-setä
        vaan pankin kirjoitti:

>> Toi oli oikeesti järkytys et toisen koti voidaan myydä alta pois!! Senkin se pankin äijä osas jotenki vaan sanoo että se kuuluu kuvioon et osakekirjat otetaan pankille et mä maksasin maksut. Mut ei se taaskaan sanonu muuta kun että tasalyhennysjutskassa maksut pienenee!!

ei ne sun kotias alta pois myy mutta omansa saavat pois myydä.

tuutko multa ottamaan vaikka korvaavan 200.000 lainan. saat hyvällä korolla ja lupaan että "ne" vaan pienenee kokoajan. muista sitten pistää nimi alle kanssa.

Vaan lainanantajan/pantinantajan. Osakekirjassa lukee omistaja, isännöitsijäntodistuksessa samoin, ja siellä ei lue Oy Pankki Ab.

Panttaus ei muuta omistusoikeutta, jos pankki omistaisi asuntosi se maksaisi myös vastikkeen!

• Marjaana32
        Reijo-setä kirjoitti:

Vaan lainanantajan/pantinantajan. Osakekirjassa lukee omistaja, isännöitsijäntodistuksessa samoin, ja siellä ei lue Oy Pankki Ab.

Panttaus ei muuta omistusoikeutta, jos pankki omistaisi asuntosi se maksaisi myös vastikkeen!

Just näin mäkin olen tänään oppinut!! Mun pitää selvittää omani, mut pankki ei omista mun kämppää!!! Osakasluettelossa on mun nimi!!

• Mikäli Marjaanan kertomus
        Flightman kirjoitti:

pitää paikkansa, omistaa hän asuntonsa (tai tarkemmin sanottuna sen hallintaan oikeuttavat osakkeet, jos kyse on asunto-osakeyhtiön omistamasta asunnosta).

Pankin oikeus asuntoon/asunnon hallintaan oikeuttaviin osakkeisiin perustuu siihen, että asunto/osakkeet on pantattu velan pantiksi. Pantatun omaisuuden haltija ei ole sen omistaja.

• on oikeus
        Marjaana32 kirjoitti:

Oliks toi jotain pottuilua vaan puhutko ihan asiaa??? Miten siis pankki voi myydä jotain mitä se ei omista???

realisoida pantti, mikäli pantinantaja laiminlyö velvollisuutensa.

Miksi luulet pankin haluavan lainan pantiksi asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet?

• Baskeriville
        Marjaana32 kirjoitti:

Just näin mäkin olen tänään oppinut!! Mun pitää selvittää omani, mut pankki ei omista mun kämppää!!! Osakasluettelossa on mun nimi!!

On lainan vakuutena. Tästä syystä myös osakekirjat ovat pankin hallussa.

• JA HALVALLA

Lainan kuukausi erät alkavat olla jo sietämättömät,
        MYY ja äkkiä sillä kaltaisiasi on paljon ja monet luulevat oikeasti selviävänsä.

Voit tietysti vetkutella ja kikkailla siihen asti kunnes markkinat ovat kyllästetty paniikissa alehintaan myyviä.

Itse en odoittasi joulun yli...

• Velaton
        JA HALVALLA kirjoitti:

Lainan kuukausi erät alkavat olla jo sietämättömät,
        MYY ja äkkiä sillä kaltaisiasi on paljon ja monet luulevat oikeasti selviävänsä.

Voit tietysti vetkutella ja kikkailla siihen asti kunnes markkinat ovat kyllästetty paniikissa alehintaan myyviä.

Itse en odoittasi joulun yli...

Urpo! Sinunlaisia ihmisiä on kieli pitkällä odottanut hintojen romahdusta jo 6vuotta...ei näytä tulevan...ja vaikka hinnat laskisivat, niin sulla ei ole silloinkaan rahaa ostaa asuntoa. Muuta koti paikkakunnallesi takaisin..sieltä saat savimaata halvalla..tosin sekin voi olla sulle jo liian kallista.

• ole omistaja
        Marjaana32 kirjoitti:

kuule vielä piiitttkkkäään aikaan. Jos sinulla on noin paljon lainaa, niin kyllä sinun kämppäsi on pitänyt kiinnittää myös laina takuisiin. Ja sehän sulta menee alta jos et pysty velkojas hoitamaan.

• Tarve ja maltti :D
        Velaton kirjoitti:

Urpo! Sinunlaisia ihmisiä on kieli pitkällä odottanut hintojen romahdusta jo 6vuotta...ei näytä tulevan...ja vaikka hinnat laskisivat, niin sulla ei ole silloinkaan rahaa ostaa asuntoa. Muuta koti paikkakunnallesi takaisin..sieltä saat savimaata halvalla..tosin sekin voi olla sulle jo liian kallista.

Omalle kämpälläle on tarvetta nyt mutta odotan ensi vuodelle ja ostan halvalla, sekö ketuttaa teidän laisia jotka ostitte heti liian ison, malttia pitää olla ja nyt sellainen puolivuotta voi olla hyvä aika
        etsiä sitä omaa.
        Mistä sait tuon 6 vuotta, vasta nyt on ensimmäiset merkit lamasta näkyvissä kun rakennuttajat joutuvat
        laittamaan omistusasuntoja vuokralle ja velkaneuvonta on ruuhkautun, tyhmöä on se joka nyt ei odota ja se joka odotti sen 6 vuotta :)

• Ei mee läpi

Sunnuntaisin saat postia?
      Aika hyvän provon keksit ja moni siihen lankesi.
      Mutta pitää osata lopettaa ajoissa, muuten jekku vesittyy.

• tai ei,

jokatapauksessa Marjaana saa tällä tavoin "apua".

• Ei mee läpi
        tai ei, kirjoitti:

Tämän puolen asiasta unhoitin.

• Marjaana32

En mä ole missään kohti sanonut et mä olisin saanut postia eilen aamulla!! Oli se jo perjantaina tullut, mut avasin sen vasta eilen aamulla ku olin aatellu et siellä vaan normaali tiliote!! Eikä tää tosiaan ole mikää trolli!!

• höh?
        Marjaana32 kirjoitti:

En mä ole missään kohti sanonut et mä olisin saanut postia eilen aamulla!! Oli se jo perjantaina tullut, mut avasin sen vasta eilen aamulla ku olin aatellu et siellä vaan normaali tiliote!! Eikä tää tosiaan ole mikää trolli!!

Siinä tapauksessa sinä olet aivan saatanan tyhmä.
        Ei ihme että mies lähti.

Tuolla sun ÄO:lla (32) ei pitäisi edes ymmärtää mikä on "trolli" tai "provo", mutta näytät silti käyttävän käsitteitä varsin luontevasti.

• Baskeriville
        höh? kirjoitti:

Siinä tapauksessa sinä olet aivan saatanan tyhmä.
        Ei ihme että mies lähti.

Tuolla sun ÄO:lla (32) ei pitäisi edes ymmärtää mikä on "trolli" tai "provo", mutta näytät silti käyttävän käsitteitä varsin luontevasti.

Tällaisia talousmatemaatikoita tulee vastana kadun vilinässä jatkuvalla syötöllä. Ja kun korot tässä vähän nousee ja asuntojen vakuusarvoja aletaan tarkistella alaspäin, niin kun ei porukoilla velkojen maksu onnistukaan, niin parin vuoden päästä meikäläinen saa sijoitusasuntoja ja halavalla :) Tuskin maltan odottaa !!!!!

• Mandatum "tietää"
        tai ei, kirjoitti:

Näitä pankkisetiä ja marjaanoitakin kyllä on.

Mandatumin sijoitusneuvoja antoi takavuosina
        exälleni omaisuudenjaossa ohjeet sijoittaa
        Mandatumin rahastoihin, kun "sai ilmaiseksi
        merkitä".
        Itse neuvoin exää maksamaan opintovelkansa ja
        pistämään korkotilille - varovainen ja viisas
        neuvo näin jälkikäteen.

Ex valitsi rahastot ja rahasta oli puolet haihtunut ilmaan jo vuoden päästä, kun kurssit
        tippui lujaa vauhtia. Lainat on
        edelleen maksamatta ja pakon edessä lunastetut
        reilusti halventuneet rahasto-osuudet käytetty.
        Semmoista se on kun kantaa vettä kaivoon.
        No onneksi meillä ei ollut jaettavaa kovin
        paljon mutta itse maksan vieläkin tasinkolainaa
        eli tuota sijoituskokeilua.

• onpi tämä

Eihän nyt kukaan voi olla noin luupää, joten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin että trolli on kyseessä.

Mutta tällaisia tapauksia ihan oikeastikkin varmaan tullaan näkemään lähivuosina. Korkokäyrät ovat olleet taulukon alareunasta yläreunaan aika kauan ja sama suuntaus jatkunee. Kaikissa asuntokauppaa koskevissa haastatteluissa on haastateltavana aina jonkun kiinteistövälitysfirman toimitusjohtaja tms. Nämä eivät tahdo kertoa totuutta nykytilanteesta, koska eivät haluaa edessauttaa asuntokauppojen hidastumista. Todellisuudessa nyt ollaan jo odottavassa tilassa, ostajat ovat varovaisempia ja tarjonta lisääntynyt.

Esimerkkimme, marjaana32, todennäköisesti kuitenkin selviäisi lainastaan, olettaen että sitä ei ole otettu maksimi takaisinmaksuajalla. Lyhennystä voisi pienentää pidentämällä laina-aikaa. Tämän jälkeen korot edelleen nostaisivat lyhennyserää, mutta marjaana32 varmaankin olisi lyhentänyt lainaa jo niin paljon, että koron nousut eivät tekisi hänen tapauksessaan koskaan lyhennyserästä niin suurta, etteikö siitä selviäisi.

Ensimmäisenä kannattaisi tietysti mennä pankkiin ja tehdä vaadittavat muutokset lainaan. Kuukausierä olisi nyt hyvä pitää niin suurena kuin suinkin pystyy maksamaan, ainakin parin kolmen vuoden ajan.

• matemaatikko toisella nickillä

Nii!

Otetaampa uusiksi tälläinen tuolla aiemmin esittämäni laskumalli, yritetään käydä se läpi mahdollsimman tarkaan vaihe vaiheelta.

1. pääomaerä. Siis jos on 150 000 euroa lainaa ja se jaetaan 15 vuodelle, niin kuukaisttainen erämäärä on siis 12 kuukautta kerrottuna 15 vuodella, eli 180.

150 000 jaetaan 180 on 833,33 euroa

Korkoerä, joka maksetaan maksupäivän pääomalla, eli lasketaan erään uudelleen, saadaan kaavalla : pääoma kertaa korkoprosentti kertaa 30 jaettuna 360 jaettuna sadalla.

Olkoon siis korkoprosentti vaikka 5 ja pääoma 150000 , niin kaava on silloin 150000 kertaa 5 kertaa 30 jaettuna 360/100, eli maksettava korko on 625 euroa, erässä yksi.

Kun on sovittu, että lainan pääoman kuoletus on vakiko, niin ensimäisen erän summa on siten 833,33 625 = 1458,33 euroa

Kun pääomaa lyhennetään tasaisesti, niin päästään helposti toisen korkovuoden ensimmäiseen erään. Jos korkovuoden aikana korko nousee vaikka prosentin, ja pääoma on 140 000 euroa, niin kaava on sama kuin ensimäisen vuoden ensimmäisessä erässä.

140000 kertaa 6 kertaa 30 jaettuna 360 jaettuna 100, eli 13. maksuerän korko on 700,00 euroa.

Tasakuolletuksen ollessa tuo aieemin laskettu 833,33 euroa, niin maksu on 1533,33 euroa.

Jos korko ei muutuisi, niin maksusi pienenisi... Mutta kiitä luojaasi, korot asuntolainassa tuskin tulee muuttumaan 2 numeroisiin kokonaislukuihin.
      Tää on aina hyvin kiisteltyä, että kirjasta kopsii kaavaan ja esittään totuuden.... mutta ei se pankkimatematiikkakaan ole mitään supersalaista.

Mene pankkiin ja ilmoista maksavasi muutama kymppi lisää, nii koron nousu on pehmeämpi.

• noloan

Olisko oikeesti liikaa pyydetty, että Ihmiset miettis mitä menee tekeen, miettis onko pakko ottaa se iso asuntolaina ja elää kuten massa. Eikö vois olla rehellinen ja myöntää ettei osaa laskea korkoja ja olla sit velaton.

Jossakin on ollut sellanen ohje, että pankista voisi ottaa asuntoon vain 70% sen asunnon hinnasta, jos asuntolaina on 150, nii sen asunnon hinta olis sit kait 215? Sehän on aivan tolkuton määrä rahaa!

Tuossa aiemmin olleessa tekstissähän oli se lainanhoitokulu 1400 euroa ja sillä summalla kyllä asuu hyvin vuokralla ja syökin vielä.

Jos sais toivoa, nii pankit vois oikeesti tehdä nii, että annettas nämä korkolasku työvälineet asiakkaalle jo ennen asuntolainan antamista. ja oikeesti asuntojen hinnat nousee niin pitkää, ku ihmiset ei opi laskemaan korkoyhtälöitä. Mutta kuka kärsii... Tietenkin Marjaanan kaltainen elämäsnsä tiukalle vetävä, jolla muutaman vuoden päästä on osakkeen pakkohuutokauppa ja tietenkin asuntovelattomat jos nyt tulee tarve myydä asunto ja ei ole enää markkinoilla tilaa, kun on nämä ongelmalliset asuntolainat. Ja ennen kaikkea kuka kärsii nii sen on työtön tai muutoin vähävarainen joka asuu vuokralla. Kohta nykyiset asuntovelalliset tulee kuntien asuntovuokralaisiksi ja heillä kuitenkin on maksukykyä ja se nostaa myös köyhimpien vuokria kun tulee kysyntää.

Tässä on sellanen yhtälä, että voi että....

• sulle Marjaana

Oli oikein viihdyttävä ketju :)

• Marjaana32

Ei tosiaan kovin viihdytä!!!

• aikuisten oikeesti

Hehheh! Tämä on ollut oikeasti todella viihdyttävää luettavaa. Jengi on vääntänyt paksua rautalankaa yh-äipälle, joka kieltäytyy uskomasta selvää faktaa. No ei se mitään, mitään Marjaanaa ei ole olemassakaan, vaan kaiken takana on teinipoika tai joukko heitä. Meillä kaikilla on kumminkin ollut tosi hauskaa.

Hmmm. Tai saattaahan Marjaana32 sittenkin olla Marjaana. Silloin en kyllä yhtään ihmettele, että ukko lähti lätkimään...

• tämä on

vaikuttanut, sarjassamme "eihän kukaan aikuinen VOI". Mutta, kun näillä palstoilla törmää mitä ihmellisimpiin harhakäsityksiin ja aivan perusasiatkin tuntuvat usein olevan pahasti hukassa (tietämättömyyden määrä ihmeen suuri), niin tuli mieleen että tämä Marjaana jopa saattaisi olla tosissaan. Hurjaa.

• Marjaana32

Viel kerran sanon et mä olen tosissani!! Oltiin miehen kaa yksissä yli 10 vuotta enkä mä silloin perehtyny yhtään raha-asioihin ku mies ne hoiti!! Eikä tällasii kukaan oo opettanu missään! Nyt sähköpostia sille äijälle laitoin ja odottelen et se soittais niin saatais selvyys tähän.

• Meduuli
        Marjaana32 kirjoitti:

Viel kerran sanon et mä olen tosissani!! Oltiin miehen kaa yksissä yli 10 vuotta enkä mä silloin perehtyny yhtään raha-asioihin ku mies ne hoiti!! Eikä tällasii kukaan oo opettanu missään! Nyt sähköpostia sille äijälle laitoin ja odottelen et se soittais niin saatais selvyys tähän.

lue lainasi ehdot kauheasta jargonista huolimatta ajatuksella läpi.

• selvyys on jo
        Marjaana32 kirjoitti:

useassa viestissä tullut esille. Se sinun "pihvintilaus ravintolassa" on itse asiassa hyvä esimerkki! Jos siis pihviä tilatessasi sopimuksessa lukee, että pihvin hinta muuttuu, mikäli tuottajahinnat muuttuvat, et voi laskun tullessa napista vastaan. Muutoshan voi yhtä hyvin olla toisinkinpäin, eli hinta/korko olisi voinut muuttua sinun eduksesi (niin kuin pääsääntöisesti onkin tapahtunut noin viimeisten 15 vuoden ajan). Sitäpaitsi, historiallisesti katsoen korot ovat edelleen poikkeuksellisen alhaalla. Ajattelepa, jos korko olisikin sellainen kuin 90-luvun alkupuolella, jotain 15-20 prosenttia vuodessa! Tulisi asuntolainalle hintaa.

• provo olet
        Marjaana32 kirjoitti:

Olet trolli.

Ja jos todellakin olet aito niin olet uskomattoman yksinkertainen tapaus. Todistaahan sen jo se että kaikkien mielestä olet provo.

Parempi että myyt kämpän ja muutat vuokralle.

• yrittänyt jaksaa

sen miehesi kanssa, jos hän olisi kenties osannut hoitaa sinunkin raha-asiasi.

Tuollaisella "itsenäisyydellä" on aina hintansa, eikä yh-tilanteeseen kannata suin päin rynnätä. Nykyajan naiset luulevat selviytyvänsä kaikesta ilman miestä, mutta huomaavat sitten kuitenkin vähän ajan kuluttua, että olisi siitä miehestäkin kenties jotain apua.

Siitä palkankorotuksesta vielä sen verran, että olehan varovainen, ettet joudu saneeratuksi, kun alat kitisemään palkasta. Uskoisin, että asuntosi pakkohuutokaupataan ensimmäisten joukossa ja pääset maksamaan sitten pienempiä eriä siitä jäljellä olevasta lainasta...kylläkin ilman asuntoasi.

Elämä on kovaa...

• ...

Miten yh-äipällä on aikaa roikkua netissä jollain hulivili-palstalla inttämässä?

Eiks sun pitäs olla imettämässä jotain vaavia tai tekemäs perunamuussia?

...ai niin, sähän oletkin 15 v. käytöshäiriöinen nassikka...

• Marjaana32

Muihin provoihin en ole edes vastannut, mutta tähän pitää kun tää oli niin surkee. Anteeks vaan!!!

Sä oot siis sitä mieltä että 8-vuotiasta pitäis imettää??? Kuis terve oot???

• Reijo-setä

Hei vaan täältä pankista.

Sinua ei ole kusetettu, lainasi korko on mitä todennäköisimmin sidottu 12kk euriboriin ja sen päälle tulee pankki/asiakaskohtainen marginaali.

Kun viitekorko (se euribor) muuttuu, muuttuu myös lainasi korko.

Tällä kertaa korko oli noussut, ja vaikka lyhennystapa on tasalyhennys, tuntuu koron nousu alkuvaiheessa melko lailla, koska pääoma ei ole vielä ehtinyt pienentyä kovinkaan paljon.

Sinänsä kökkö juttu mutta kannattaisi kysyä pankissa jos ei jotain ymmärrä, nyt kannattaisi mennä sinne ihan kiltisti sovinnollisella mielellä vähän juttelemaan, täällä parkuminen ei asiaasi auta, sorry vaan.

• Marjaana32

Kiitti jotka on jaksaneet opastaa, mut mä en ymmärrä mitä iloo kellekään on tulla pottuileen!! Kävin just pomon kans jutteleen töissä tai oikeestaan mun pomon pomon kans, vaikka mulla vapaapäivä onki tänään. Meil on tulossa muutenki kaikille palkankorotus joulukuussa, joka mulle olis 89 euroo, mut siinä vois loytyy joustoo niin et korotus oliski jotai 110 euroo!! Toi auttaa jo paljo!!!

Sit mä selitin sille muutenkin tän sopan ja se selitti mulle tosi hyvin mitä noi sopparijutut tarkoittaa! Kiitti kiitti Sulle!!!

En mä oikeesti ollu tajunnu mitä viitekorko tarkoittaa, mut nyt tiän. Tai tiesin mä et mun korko riippuu siitä, mut et se ei riipu pelkästää siitä mikä se oli sillon ku mä otin lainan! Ja tosiaan toi mun laina on sellanen Euribori12kk!!

Eikä mulla pitäis tosta laina-ajasta olla niin tiukkaa et mä voisin muuttaa sen sellaseks tasaeräks. Sellanen se varmaan olis kannattanu ollakin, mut ku se äijä pankissa vaan koko ajan sano et tasalyhennejutska on pitkässä juokussa halvin!! Ja siks mä sen otin. Ku luulin et ne erät laskee vaan!!!

Ja torstaiaamuks mulla on varattu pankkiin aika kattoon noi jutskat läpi. Ja mä osaan ny paljon paremmin ku sain noi neuvot!!!

Mä tän taistelen kunnialla loppuun!!

Sit sen verran mun pakko sanoo et ihan oikeessa oli ne jotka sano ettei pankki oo kusettanu!!! Ei se virallisesti oo!! Mut tosi sekavasti puhunu noi jutskat. Toivottavasti ei muille samalla soopalla!!!

Ja anteeks vaan. En mä varmaan ole Einstein, mut en vaan oo näitä ennen opetellu. Olis kai kantsinu!! Mut kyl nää vielä tästä menee!!

• järjestyy

Kiva kuulla, että asiat järjestyvät ja pomokin tulee vastaan palkankorotuksen kanssa. Olet varmaan nyt saanut sellaisen talousoppitunnin, että asiat menevät jatkossa parempaan suuntaan ja osaat varautua korontarkistuksiin. Halvinta on aina maksaa laina mahdollisimman nopeasti pois, mutta maksuerät ovat tietenkin silloin suuremmat. Toivottavasti pankissa löydätte sen toiseksi halvimman vaihtoehdon, jossa joudut laina-aikana kyllä valitettavasti maksamaan enemmän korkoa, mutta lyhennys on pienempi ja talous ei ihan näin tiukilla.

Tsemppiä!

p.s. kätevä työkalu lainaerien laskemiseen eri lyhennystavoilla löytyy osuuspankin nettisivuilta: www.op.fi kohdasta henkilöasiakkaat, luotot, asuntolainalaskuri. Voit laskurin avulla miettiä, mikä lyhennystapa olisi paras. Viimeisellä rivillä lukee myös koko laina-aikana maksamasi koron määrä, josta huomaat, mitä pankissa tarkoittivat sillä, että lainamuotosi on edullisin. Yritä lyhentää mahdollisimman paljon niin säästät.

• JT13
        järjestyy kirjoitti:

Kiva kuulla, että asiat järjestyvät ja pomokin tulee vastaan palkankorotuksen kanssa. Olet varmaan nyt saanut sellaisen talousoppitunnin, että asiat menevät jatkossa parempaan suuntaan ja osaat varautua korontarkistuksiin. Halvinta on aina maksaa laina mahdollisimman nopeasti pois, mutta maksuerät ovat tietenkin silloin suuremmat. Toivottavasti pankissa löydätte sen toiseksi halvimman vaihtoehdon, jossa joudut laina-aikana kyllä valitettavasti maksamaan enemmän korkoa, mutta lyhennys on pienempi ja talous ei ihan näin tiukilla.

Tsemppiä!

p.s. kätevä työkalu lainaerien laskemiseen eri lyhennystavoilla löytyy osuuspankin nettisivuilta: www.op.fi kohdasta henkilöasiakkaat, luotot, asuntolainalaskuri. Voit laskurin avulla miettiä, mikä lyhennystapa olisi paras. Viimeisellä rivillä lukee myös koko laina-aikana maksamasi koron määrä, josta huomaat, mitä pankissa tarkoittivat sillä, että lainamuotosi on edullisin. Yritä lyhentää mahdollisimman paljon niin säästät.

Marjaana, ei ne pankissa voi millään tietää että sä olet noin tyhmä!
        Omalla vastuulla sä sen lainan sieltä hait, nyt vaan makselet kiltisti, etkä valita.
        Sitä saa mitä tilaa, pässi!

• Himatuikkusammui

Oikein pomon pomon kanssa kävit vapaapäivänä juttelemassa?
        Oikein palkankorotus joulukuussa?
        Olet huonoimpia provoilijoita aikoihin, mutta hyvin tuntuu purevan.
        Ehkä siinä on se, että jokainen ajattelee, että onneksi minä en ole noin tyhmä ja pääsee pätemään.
        Keksi jotain uutta.

• Marjaana32
        Himatuikkusammui kirjoitti:

Oikein pomon pomon kanssa kävit vapaapäivänä juttelemassa?
        Oikein palkankorotus joulukuussa?
        Olet huonoimpia provoilijoita aikoihin, mutta hyvin tuntuu purevan.
        Ehkä siinä on se, että jokainen ajattelee, että onneksi minä en ole noin tyhmä ja pääsee pätemään.
        Keksi jotain uutta.

Kun oma pomo ei oo päättämässä palkoista niin se käski mennä pomonsa juttusille. Sillä on vastuu palkkajutskissa. Meidän osastolla kaikilla on tulossa joulukuussa 50 euroo per nuppi ja lisäks joku pikku prossakorotus. Mut siinä viel henkilökohtasta joustonvaraa ja mä oon ollut meidän tiimissä kauimmin, joten mä voisin saada sen reilun sata euroo!!!

Ja kai mä voin käydä juttelemassa vaik onki mulla vapaa??? Ku huomenna mä meen iltaan ja toi pomo lähtee samaan aikaan pois ku mä meen!! Millon mun ois pitäny jutella senkaa???

Sori edelleen mut tää on tositilanne mut näyttää ny paremmalta!!!

• Marjaana32
        JT13 kirjoitti:

Marjaana, ei ne pankissa voi millään tietää että sä olet noin tyhmä!
        Omalla vastuulla sä sen lainan sieltä hait, nyt vaan makselet kiltisti, etkä valita.
        Sitä saa mitä tilaa, pässi!

Jos alempaa luet niin asia alkaa selvetä!! Eikä se mun vika ole jos se äijä pankissa ei selitä mulle asioita selkeesti!!

Jos ainoo mitä se sanoo on että tasalyhennysjutska on halvin ja että siinä maksut pienenee!! Ja sekään ei pidä paikkansa niin kukahan tässä se huijari on!!

Mut tänään sain vähän selkoo asioihin ja kiitos siitä!! Oikeesti sen pankin äijän olis pitäny noi selittää mut ei vaan selittäny!!

• asiat oli juuri
        Marjaana32 kirjoitti:

Jos alempaa luet niin asia alkaa selvetä!! Eikä se mun vika ole jos se äijä pankissa ei selitä mulle asioita selkeesti!!

Jos ainoo mitä se sanoo on että tasalyhennysjutska on halvin ja että siinä maksut pienenee!! Ja sekään ei pidä paikkansa niin kukahan tässä se huijari on!!

Mut tänään sain vähän selkoo asioihin ja kiitos siitä!! Oikeesti sen pankin äijän olis pitäny noi selittää mut ei vaan selittäny!!

sillälailla kun tuolla aiemmin sulle arvelinkin.
        Eli pankin "äijä" ei ole selostanut riittävästi, oli sitten vahinko tai vika.
        Pääasia on, että joka päivä oppii uutta, tai ainakin silloin tällöin.

Joka tapauksessa nämä laina-asiat ym.. ovat aivan oma alansa, jolle on koulutettuja ammattilaisia, joiden tulee valaista maallikkoa eikä antaa tiedon rippeitä, jotka saattavat jättää asiasta väärän käsityksen.

Ymmärrän kyllä hieman pankin "äijjääkin", asioita on paljon ja kaiken läpikäymiseen menee paljon aikaa, ja aika on rahaa jne..

Ammattilainen syyllistyy suhteellisen helposti oletuksiin, että "kyllä asiakas tietää tämän jne.." kun itse ammattilaiselle asia on jokapäiväinen ja päivänselvä.
        Eikä asiaa helpota lainkaan ihmiset asiakkaina, koska jokainen ihminen on erilainen.
        Pankin asiakkaista löytyy suuryrityksen talousjohtaja sekä pikkupoika säästöpossuineen.

Ja näille palstan näsäviisaille:
        Itsetyydytys on tylsää luettavaa.

• sama Marjaana
        Marjaana32 kirjoitti:

Kun oma pomo ei oo päättämässä palkoista niin se käski mennä pomonsa juttusille. Sillä on vastuu palkkajutskissa. Meidän osastolla kaikilla on tulossa joulukuussa 50 euroo per nuppi ja lisäks joku pikku prossakorotus. Mut siinä viel henkilökohtasta joustonvaraa ja mä oon ollut meidän tiimissä kauimmin, joten mä voisin saada sen reilun sata euroo!!!

Ja kai mä voin käydä juttelemassa vaik onki mulla vapaa??? Ku huomenna mä meen iltaan ja toi pomo lähtee samaan aikaan pois ku mä meen!! Millon mun ois pitäny jutella senkaa???

joka on naimisissa Harrin kanssa?

• Marjaana32
        sama Marjaana kirjoitti:

joka on naimisissa Harrin kanssa?

En ole ollut naimisissa minkään Harrin kaa!!

• Marjaana32
        asiat oli juuri kirjoitti:

sillälailla kun tuolla aiemmin sulle arvelinkin.
        Eli pankin "äijä" ei ole selostanut riittävästi, oli sitten vahinko tai vika.
        Pääasia on, että joka päivä oppii uutta, tai ainakin silloin tällöin.

Joka tapauksessa nämä laina-asiat ym.. ovat aivan oma alansa, jolle on koulutettuja ammattilaisia, joiden tulee valaista maallikkoa eikä antaa tiedon rippeitä, jotka saattavat jättää asiasta väärän käsityksen.

Ymmärrän kyllä hieman pankin "äijjääkin", asioita on paljon ja kaiken läpikäymiseen menee paljon aikaa, ja aika on rahaa jne..

Ammattilainen syyllistyy suhteellisen helposti oletuksiin, että "kyllä asiakas tietää tämän jne.." kun itse ammattilaiselle asia on jokapäiväinen ja päivänselvä.
        Eikä asiaa helpota lainkaan ihmiset asiakkaina, koska jokainen ihminen on erilainen.
        Pankin asiakkaista löytyy suuryrityksen talousjohtaja sekä pikkupoika säästöpossuineen.

Ja näille palstan näsäviisaille:
        Itsetyydytys on tylsää luettavaa.

Kiitti sulle!!!

Ammattilaisen (eli sen pankin tyypin) pitääkin osata nää asiat! Sehän tekee näitä työkseen!

On se kai ihan inhimillistä et se ei jaksa kaikille selittää, mut pitää sen ymmärtää seki et jos se ei jaksa jolleki selittää niin se voi tulla kalliiks sille jollekin!!

Ja toi loppu oli samaa mitä mä sanoin jossain jo aiemmin!! Jos joku saa siitä kicksei et on pottuilemas ja v*******as tällasissa ketjuissa niin en mä kyl kadehdi sellasiikaan!!! Vaikkei se herkuu aina ookaan niin oma elämä kantsii hankkia!!

• selvin merkki
        Marjaana32 kirjoitti:

siitä, että tämä on provo, on se, että ei kai kukaan 32-vuotias aikuinen nainen (mikäli tuo numero viittaa "Marjaanan" ikään), jolla on lapsiakin (elämänkokemusta ja kypsyyttä siis pitäisi olla), käytä ilmaisuja "pankin äijä" ja "jutska" lisättynä kolmella huutomerkillä. Vaikuttaa enemmänkin ainakin 15-vuotta nuoremman henkilön tekstiltä.

• ottaa päähän
        Marjaana32 kirjoitti:

Kiitti sulle!!!

Ammattilaisen (eli sen pankin tyypin) pitääkin osata nää asiat! Sehän tekee näitä työkseen!

On se kai ihan inhimillistä et se ei jaksa kaikille selittää, mut pitää sen ymmärtää seki et jos se ei jaksa jolleki selittää niin se voi tulla kalliiks sille jollekin!!

Ja toi loppu oli samaa mitä mä sanoin jossain jo aiemmin!! Jos joku saa siitä kicksei et on pottuilemas ja v*******as tällasissa ketjuissa niin en mä kyl kadehdi sellasiikaan!!! Vaikkei se herkuu aina ookaan niin oma elämä kantsii hankkia!!

että tällä palstalla aina esiintyy niitä tekoviisaita, jotka uhkaavat pakkohuutokaupalla heti kun joku kysyy miksi korot nousee.. ja pitävät yh-äitejä jotenkin luvallisena riistana, Itse yh na olen selvinnyt ison lainan kanssa myötä- ja vastamäessä. Pankissa voi neuvotella, laina-aikaa voi pidentää jos kuukausimaksu nousee liian isoksi, voi jopa saada lyhennysvapaata. Mutta silloin kokonaishinta tietysti nousaa. Tarkista ensin mikä on pankin marginaali , jos pankkiseta kusetti hän ehkä lätki lainaan ylisuuren marginaalin.Asuntolainoissa marginaali on alle 1 % voipi olla jopa 0,5%. Sitten menet johonkin pankin verkko-sivuille ja otat esille laina-laskurin ja siihen voi syöttää lainan määrä(jäljellä oleva) ja kokeilla eri korkoprosenteilla ja takaisinmaksu vaihtoehtoja.

• Baskeriville

Keskustele sen "pankki-äijän kanssa" valmiiksi myös asiat siltä kannalta, että mitkä ovat kuukausittaiset lainanhoitokorot, jos se 12 kk:n Euribori nousee vaikka 5, 6 tai 7 %:iin. Sekin on nimittäin mahdollista.. tuonne vitosen ja kutosen välille nouseminen voidaan sanoa että on jopa todennäköistä.

Pyydä pankki-äijää printtaamaan samanlainen "maksuohjelma" paperille erikseen niin, että näet kuukausittaisten lainanhoitokulujen määrän vuoden päästä (jolloin lainan korkoasi taas tarkistetaan) lainan loppuun asti. Pyydä häntä printtaamaan siitä kolme eri versiota: 5%:n, 6%:n ja 7%:n euriborilla. Sitten näet ne kuukausierät eri tilanteissa, ja voit vertailla että kuinka pitkälle palkankorotuksellasi pötkitään, jos korot jatkavat nousuaan.

Vaikka muuttaisit lainan sellaiseksi, että kuukausierä on aina samansuuruinen, mutta laina-aika muuttuu kun korot muuttuu, niin siinäkin voi tulla ongelma: jos korot nousevat sen verran korkealle, että se sinun kuukausieräsi ei riitä enää kuin pelkkiin korkoihin, tai ei edes niihin, niin silloin pankki kyllä pyytää sinut taas juttusille ja silloin pitäisi löytyä lisää rahaa kuukausittain. Muista myös keskustella, että onko tällainen tilanne mahdollinen.

Lisäksi, keskustele pankki-äijän kanssa sun asunnon vakuusarvosta. Kysy siltä, että mitä tapahtuu, jos asuntojen hinnat laskevat ratkaisevasti. Kysy aivan erikseen sitä asiaa, että voiko pankki sanoa yksipuolisesti lainan irti, jos se katsoo että lainan vakuutena olevan asunnon (siis sun kotisi) arvo laskee alle jäljellä olevain lainamäärän.

Minä nimittäin olen siinä käsityksessä, että ainakin teoriassa pankki voi sanoa irti sun lainasi (mikä tarkoittaa, että se on maksettava kerralla pois), jos lainan vakuudet ovat liian pienet. Jos pankki-äijä vakuuttaa, että "Pankki ei missään olosuhteissa voi sanoa lainaasi irti, kunhan hoidat kuukausittaiset lainanhoitomaksusi (korko lyhennys)", niin pyydä se lausunto vielä paperille ja äjiän allekirjotus alle!

• Pankkimies

Moi. Noi sun jutut on ihan potaskaa ja itse pankissa töissä olleena tiedän miten asiat asiaikkaille selitetään. Nää termit vide ja jutska kyllä kertoo, että olet todellakin hiukkasen liian paljon katsonut näitä kahta tiepalvelumiestä televisiossa. Toivottavasti kukaan ei nyt tosissaan ottanut tuota keskustelua.BULLSHITTIÄ totaalisesti.

• bannattu1

nyt saa rikkaat rahoistaan sen koron mikä kuuluu

• järjen ääni

pitäny hiffata et se korkojutska ei oo kiveen hakattu. Tai oisit sit ottanu kiinteellä korolla mut ku se ois tullu kalliimmaks ni et sit viittiny. Kait ne sit kusetti mut ei ne yleiselle koronnousulle mitään mahda. Sit sä voit kyllä olla hiukka ihmeissäs jos korko nousee 10%:iin, maksat pelkkää korkoa sitten noilla erillä.

• tosi törkeitä!

>Marjaana32: Kyllä pankki voi myydä asuntosi
        >jos et
        >maksa lainaasi, luepa
        >allekirjoittamasi panttaussitoumus..
        >Asunto on velan vakuutena (=panttina).

Ja kaikista pahinta on, että pankki voi myydä asunnon ja sit jää vielä velkaa! Järjetöntä! Eli ekaks pankki antaa SULLE lainaa vaikka 150 donaa, sitten lyhennät sitä vuoden, lainaa on jäljellä 145 donaa, sitten tulee vaikeuksia ja pankki voikin myydä SUN asunnon vaikka 120 donalla. Siis sulle jäisi (pankin mukaan) 25 donaa velkaa, ja vaikka pankki vie asunnon. Siis se asuntohan on siellä sen velan panttina, kyllä sen pitäis riittää pankille. Jos mä vien mun sähkökitaran kaniin ja ne antaa siitä 150 euroo, niin ei ne tuu jälkeenpäin huutelemaan, että me möimme sen sun kitaran, anna meille vielä 25 euroo lisää. Mutta pankki voi noin menetellä. Aika kusetusta tämäkin! Ja sitä ei siellä pankin papereissa missään lue, että näin voi tehdä, tääkin selvisi mulle vastakun yks tuttu kertoi. Pankit on tosi törkeitä! Jos kerran pankki ottaa asunnon, niin ei mahdu mun järkeen, että MUN pitäis siitä vielä sen jälkeen maksaa pankille jotain extraa!!!

• tosi-tutkija
        tosi törkeitä! kirjoitti:

>jos et
        >maksa lainaasi, luepa

Ja kaikista pahinta on, että pankki voi myydä asunnon ja sit jää vielä velkaa! Järjetöntä! Eli ekaks pankki antaa SULLE lainaa vaikka 150 donaa, sitten lyhennät sitä vuoden, lainaa on jäljellä 145 donaa, sitten tulee vaikeuksia ja pankki voikin myydä SUN asunnon vaikka 120 donalla. Siis sulle jäisi (pankin mukaan) 25 donaa velkaa, ja vaikka pankki vie asunnon. Siis se asuntohan on siellä sen velan panttina, kyllä sen pitäis riittää pankille. Jos mä vien mun sähkökitaran kaniin ja ne antaa siitä 150 euroo, niin ei ne tuu jälkeenpäin huutelemaan, että me möimme sen sun kitaran, anna meille vielä 25 euroo lisää. Mutta pankki voi noin menetellä. Aika kusetusta tämäkin! Ja sitä ei siellä pankin papereissa missään lue, että näin voi tehdä, tääkin selvisi mulle vastakun yks tuttu kertoi. Pankit on tosi törkeitä! Jos kerran pankki ottaa asunnon, niin ei mahdu mun järkeen, että MUN pitäis siitä vielä sen jälkeen maksaa pankille jotain extraa!!!

Pankkihan myy asunnon markkinahintaan, jos olet ostanut liian kalliin asunnon velaksi, pankinko pitäisi sinun virheesi ottaa tappiokseen?

• Onnex olkoon
        tosi törkeitä! kirjoitti:

>jos et
        >maksa lainaasi, luepa

Eli löytyy ainakin yksi joka tajuaa kuinka kuseen voi joutua ;)

Tämähän se on kuplahintaisen kämpän vaara; kun otat velkaa 30 vuodeksi niin sinä aikana saatat joutua hyvinkin todennäköisesti muuttamaan, jos ei avioero tai työttömyys aja myymään asuntoa niin sitten työpaikka siirtyy toiselle paikkakunnalle. Ja siinähän olet sitten: koitat myydä sikakalliilla ostamaasi kämppää halvemmalla (kun hinnat kuitenkin joskus putoaa) ja maksat pankille silti velkaa.

Hassua kuinka monet aattelee "Jos tulee ongelmia, niin ainahan kämpän voi myydä." No niinhän sen voi, mutta loput velat siitä jää maksettaviks jos kämppä menee tappiolla alta.

• täysin pieleen
        Onnex olkoon kirjoitti:

Tämähän se on kuplahintaisen kämpän vaara; kun otat velkaa 30 vuodeksi niin sinä aikana saatat joutua hyvinkin todennäköisesti muuttamaan, jos ei avioero tai työttömyys aja myymään asuntoa niin sitten työpaikka siirtyy toiselle paikkakunnalle. Ja siinähän olet sitten: koitat myydä sikakalliilla ostamaasi kämppää halvemmalla (kun hinnat kuitenkin joskus putoaa) ja maksat pankille silti velkaa.

Hassua kuinka monet aattelee "Jos tulee ongelmia, niin ainahan kämpän voi myydä." No niinhän sen voi, mutta loput velat siitä jää maksettaviks jos kämppä menee tappiolla alta.

tuo pätee, mutta jos ostaa itselleen joku muu luukku niin siinäkin hyötyy alentuneesta hinnasta.

• virhearvio!
        tosi-tutkija kirjoitti:

Pankkihan myy asunnon markkinahintaan, jos olet ostanut liian kalliin asunnon velaksi, pankinko pitäisi sinun virheesi ottaa tappiokseen?

Joo, aika ihmeellistä, että pankit ei suostu kantamaan omaa vastuutaan näissä panttiasioissa. Se tilannehan arvioidaan silloin, kun pankki sen lainan myöntää. Eli jos pankki silloin arvoi, että asunto riittää lainan vakuudeksi, niin se on sitten pankin virhearvio, jos niin ei lopulta käykään, eli vastuun pitäisi olla pankilla, eikä lainan ottajalla. Siksi siinä on se 70%:n sääntö. Lainasopimus solmitaan jollakin hetkellä, ja sen mukaan sitten mennään, vaikka tilanne muuttuisikin laina-aikana. Tuo pihvivertaus on tosi hyvä aikaisemmin ketjussa. Kerran sovittuja asioita voi pankin puolelta muutella ihan noin vaan, mutta jos kuluttaja menisi vastaavaa tekemään, niin olisi varmasti heti lakimiehet kimpussa.

• nnm
        Onnex olkoon kirjoitti:

"koitat myydä sikakalliilla ostamaasi kämppää halvemmalla (kun hinnat kuitenkin joskus putoaa) ja maksat pankille silti velkaa"

Kolmeenkymmeneen vuoteen mahtuu useampi nousu- ja laskukausi. Jos ei ole pöllö, ostaa asunnon alueelta joka on haluttu. Ei todellakaan ole vaaraa, että hinnat putoaisivat jos kämpän joutuu myymään. Kysynnän ja tarjonnan lakia ihan simppelisti.

Palataan asiaan vaikka kymmenen vuoden päästä ja katsotaan miten asuntojen hinnat ovat kehittyneet esim. Tampereen Pispalassa tai jollain Helsingin suositulla alueella.

• ottanut

tasaerä lainan, niin kk-maksu on aina sama, helppo muistaa ja pystyy hoitaan, aluksi koron osuus ainakin asuntolainassa(kun on yleensäkin iso summa) on suurempi kuin itse lyhennys, mutta ajan kans se muuttuu toisinpäin, mitä vähemmän on velkaosuus korkoon menee vähemmän. Asuntoa ostaessa ei kannata ottaa mitään euriborlainoja, täysiä liskuja, koska aina asuntolaina otetaan väh. 10-15v. Ei kukaan voi ennustaa korkojen tasoa vuosien päähän.

• Yksi mikrosiru

Kannattaa kilpailuttaa lainansa. Minä tein joskus vuosia sitten. Lähetin toisen pankin edullisen tarjouksen pankkiin, jopa rupesi ehdot paranemaan. Pistäkää toimeksi!

• Baskeriville

Ihan sama asia, kun juhla-mokka paketti on eri hintaista eri kaupoissa. Vai onko sekin kusetusta?

• Jupe2006

Eri kuussa on on eri määrä korkopäiviä.
      Vaihtelu johtuu siitä. Pankin olisi pitänyt kertoa.

• hehehehehheh

Pitää olla päässä vikaa jos ei tätä ymmärrä provoksi. :)

• eniten ihmetyttää

tuo kirjoitettu tekstimuoto suhteessa lainanlyhennykseen =) Noilla lainanlyhennyssummilla luulisi ihmisen olevan niiiiin sivistynyt, että osaa kirjoittaa kuin aikaihminen konsanaan. Eikä mitään ihme hesan slangia! Teksti vaikuttaa joltain korkeintaan parikymppisen rääväsuuneidin tekemältä, ja se yhdistettynä tuohon lainasummaan kuulostaa todella absurdilta.
        Minä henk.koht. opettelisin jo puhumaan ja kirjoittamaan kuin hieno neiti tai rouva, jos kerta osakkeilla voi puljata tuollaisia lainasummia.

• ne myy

sun auntos ja puoleen hintaan pakkohuutokaupalla,,, kusessa oot ja pahoin

• provosointia

tai ei, niin onpas ainakin hyödyllistä lukea tämmösistä tapauksista. Muistelkaa vaan niitä " lama " vuosia, kuinka paljon sillon ihmisiä oli otsikoissa velka-ahdingoistaan ja on vielä tänä päivänäkin. t. Köyhä vuokralla asuja

• saa!!

.. kun on tymä, ei osaa lukea, laskea, eikä ymmärrä edes muiden puhetta.
      Kieltämättä edesvastuutonta, kun pankki myöntää liian heikkolahjaiselle liian suuren lainan!

• sitten saa...

.. kun on tymä, ei osaa lukea, laskea, eikä ymmärrä edes muiden puhetta.

Kieltämättä edesvastuutonta, kun pankki myöntää liian heikkolahjaiselle liian suuren lainan!

Back to hiekkalaatikko & kotileikki! :)

• Marjaana32

No niin!! Eilen kävin sitte pankissa ja lainaehtoja muutettiin ja kaikki näyttää ny hyvältä. Lainaa mulla jäljellä se 140 tuhatta ja se muutettiin nyt sitte tasaeräksi. Mä sitä vähän alensinkin ettei oo ihan niin tiukoilla eli mä maksan 1100 euroo kuussa. Pankki laski sitä niiden provikkaa ja korko nyt noin 4,3%.

Ja nyt mä tiedän et se voi muuttuakin siitä tulevaisuudessa :D

On ollu opettavainen viikko. Kiitti kaikille neuvojille!!

Mut täytyy sanoo että en edelleenkään ymmärrä miten joku saa kicksejä siitä et tulee tänne vinoileen.

Ihanaa talvee kaikille!!

• Baskeriville

.. juttuja, mitä kehottelin kysymään tossa kirjotuksessa, missä kirjoitin että "Lue tämä"?

• Marjaana32
        Baskeriville kirjoitti:

.. juttuja, mitä kehottelin kysymään tossa kirjotuksessa, missä kirjoitin että "Lue tämä"?

Kiitti sulle avusta!! Katsottiin läpi noi tonne 8% korkoon asti.

Lisäks mulla ei kovin helposti pitäis tulla tota vakuusongelmaa ku asunnon arvo on kuitenki yli 300 tuhatta. Tai voihan teorias romahtaa, mut en silti usko et niin paljoo.

• Markku,
        Marjaana32 kirjoitti:

Lisäks mulla ei kovin helposti pitäis tulla tota vakuusongelmaa ku asunnon arvo on kuitenki yli 300 tuhatta. Tai voihan teorias romahtaa, mut en silti usko et niin paljoo.

Moi, ota yhteyttä, mulla samankaltainen "pankkipalvelukokemus". Minulla useita neuvoja asiaan liittyen.

• tyydyttävät pahviaivot

ovat kuin koulukiusaajatkin, ainoastaan sillä erotuksella että koulukiusaaja kehtaa näyttää naamansa kiusatulle.

(Pieni kysymys näille näsäviisaille:
        Jos löydät jostain itseäsi viisaamman ihmisen, muututko itse tyhmemmäksi?)

Mitä lämpöisimmät talven toivotukset sulle,
        Marjaana! :)

• pahalla
        tyydyttävät pahviaivot kirjoitti:

ovat kuin koulukiusaajatkin, ainoastaan sillä erotuksella että koulukiusaaja kehtaa näyttää naamansa kiusatulle.

(Pieni kysymys näille näsäviisaille:
        Jos löydät jostain itseäsi viisaamman ihmisen, muututko itse tyhmemmäksi?)

Mitä lämpöisimmät talven toivotukset sulle,
        Marjaana! :)

Mutta itse olen kyllä hieman huolestunut,kuinka tietämättömiä ihmiset ovat asuntolainojen ehdoista lainapapereita allekirjoittaessaan.Kyse on mielestäni pahemman luokan ymmärtämättömyydestä,jos ei tuollaistakaan perusasiaa ymmärretä,että lainojen korot määritellään rahamarkkinoilla ja että ne vaihtelevat.

• jos tivattaisiin
        pahalla kirjoitti:

Mutta itse olen kyllä hieman huolestunut,kuinka tietämättömiä ihmiset ovat asuntolainojen ehdoista lainapapereita allekirjoittaessaan.Kyse on mielestäni pahemman luokan ymmärtämättömyydestä,jos ei tuollaistakaan perusasiaa ymmärretä,että lainojen korot määritellään rahamarkkinoilla ja että ne vaihtelevat.

velallisilta lainasopimuksta edes perusteita, kovinkaan moni ei pääsisi läpi, jokatapauksessa olen eniten huolissani asenteesta tulevaisuusteen, joka lainan ottajilla nykyään on.

• -Rami-
        pahalla kirjoitti:

Mutta yhtä huolestunut olen noista jotka saavat kicksinsä siitä että pottuilevat näille raukoille. Itse uskon tuon Marjaanan oikeasti joutuneen tilanteeseen, jota hän ei ollut ymmärtänyt - ehkä elämäntilanne on ollut selláinen kuten hän sanoi. Mutta jos joku saa p*******sä seisomaan sillä että käy täällä puhumassa uhoilevia niin veikkaan että Marjaanalla on asiat paremmin kuin noilla kuittailijoilla.

• kalliimmaksi

Tuossa tasaerälainassahan maksetaan aluksi lähinnä vain korkoja,joka pienentää alussa maksettavia kk-eriä,mutta samalla lainan pääoma ei lyhene niin nopeasti kuin tasalyhennyksessä,joten lainan kokonaishinta nousee nykyisellä korkotasolla ehkä noin 15.000 euroa.
        Tasaerälainassahan myöskään koron nousu ei vaikuta kk-erään,vaan lainan takaisinmaksuaika vastaavasti pitenee.
        Toivottavasti tämä asia selvitettiin sinulle pankissa ja myös ymmärryksesi riitti,ettet tule sitten vuoden päästä valittamaan "pankin kusetusta",jos huomaat lainan takaisinmaksuajan kasvaneen esim.kahdella vuodella Euribor-koron nousun takia. Ihanaa Talvea vain myös minunkin puolestani.

• Baskeriville
        Marjaana32 kirjoitti:

Et sitten kysynyt, että mitä JOS vakuusongelma tulisi, mitä pankki sitten tekee? Musta tuo vaikuttaa taas siltä kiertelyltä ja kaartelulta, jos eivät sanoneet että mitäs sitten JOS vakuusarvo ei heidän mielestään enää riitäkään.

Toisaalta, jos sullon joku 150 tonnia lainaa ja asunnon arvo on 300 ni ei se sitten äkkiä kyllä tuu vastaan, elleivät markkinat jostain ihmeen syystä toisin päätä. Sen kyllä pidän jonkinverran ihan mahdollisenakin, että vaikkei tuon asunnon hinta sinänsä menisi niin alas, mutta tulee lidvidiysongelma, eli että tuon hintaisille asunnoille ei syystä tai toisesta löydy kirveelläkään ostajia. Jos jostain syystä tulee sellainen tilanne, että markkinat päättävät että asunnot helsingissä eivät ole sen kalliimpia kun muuallakaan Suomessa.

Mutta.. jos sulla 8%:n korollakin vielä happi riittää, niin ei sulla nyt kuppi varmaan ihan hetkessä mene kumoon.

Hyvää talven jatkoa ja kiva että sait hommat tasapainoon :)

• ...miten monta tapaa pankilla on kusettaa. Viime laman aikana olin kahden asunnon loukussa ja silloin luvattiin valtion korkotukilainaa velkaantuneille. Sitä ei mainostettu, mutta erään pankin antaman tiedon mukaan sitä sai 99% hakijoista, jotka arvasi vaan hakea. Hain sitä ja pankinjohtaja sanoi laittaneensa paperit eteenpäin. Muutanan kk:n päästä hän ilmoitti, että lainaa ei myönnetty. Jouduttuani velkajärjestelyyn rupesin peräämään sitä päätöstä ja osottautui, että paperit ei ole lähteneet eteenpäin, kun päätöstä ei löytynyt.
      Arvaa tuntuiko silloin siltä, että ei tarvita kyyhkysenmetsästysaikaa, tämä herra Kyyhkynen kohtaa määränpäänsä.

• kehitys ja

koulutus on vähän jäänyt puolitiehen.

Tuo pankkilaina on sidottu korkoon - päälaina ei vähene, mutta päälle tulevat korot lasketaan aina kerran vuodessa uudestaan. Korko saattaa laskea aina vuodessa jonkin verran, ja tosiaan lainan määrä on joku 1100e. Sitten tulee korontarkistus, ja korko onkin noussut esim. prosentin niin maksuun tuleekin hyppäämällä 400e lisää. Samalla tavalla jos korot ovat laskeneet, voit maksaakin vain 900e.

Kannattaa kuunnella siellä pankissa, eikä hokea vittua kuin teini-ikäinen kakara...

• hörhöjä

on paljon,kohta saadaan taas halvalla.
        jokainen prosentti korkoa 150 000 euron lainassa
        tekee 1500 vuodessa eli 125 euroa kuussa.
        ja todennäköisesti korkokin tulee nousemaan 2-5 prosenttia vielä ,eli parhaassa tapauksessa yli 600 euroa kuussa.
        ja asuntojen hinnat sitten laskevat kun ei mene kaupaksi enää tollaisilla sikahinnoilla.
        ja samalla asunnon arvo ei sitten riitä lainan vakuudeksi enää ja honmma alkaa olla siinä ,pankki vie asunnon ja velka jää.
        eikö sitä opittu 10 v mitään..

• yksinhuoltaja????

Kun pystyt ton verran lyhentään... luulis ettei ihmistä joka noin paljon tienaa kovin helposti kustas silmään... tai sitten oot sairas kiero paskiainen ja naurat ittes uneen kun empaattiset laumatoverit täällä "ongelmaas" ratkovat...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      76
      4026
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      161
      3513
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3129
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      191
      1905
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      27
      1737
    6. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      44
      1736
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      23
      1734
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1684
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1587
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18