valkoiset näpyt kasvoissa

jotain_apua

Olen kärsinyt tosi kauan aikaa valkoisista näpyistä kasvojen alueella, lähinnä poskissa ja leuassa. Joskus niitä on enemmän ja joskus vähemmän, mutta koskaan en ole saanut niitä kokonaan pois. Nämä eivät kuitenkaan ole sellaisia näppyjä (valkopäitä), jotka rikkoutuessaan pompsahtaisivat (pallomaisesti)pois, vaan lähinnä jos sen saa rikottua, niin siitä tulee lankamaista mönjää. Osasta muodostuu lopulta mustapäitä. Mutta ne ovat todella tiukassa.
En usko, että puute olisi kosteutuksesta, koska laitan aamua iltaa kosteusvoidetta. Olen yrittänyt miettiä myös olisiko joku ruoka-aine, joka saattaisi aiheuttaa tuollaisia valkopäitä (juusto?). Karkillehan olen kyllä perso ja syön niitä, että sekin voisi aiheuttaa..? Mutta toisaalta olen aina syönyt karkkia, enkä aiemmin ole vastaavasta kärsinyt. Ja niin, ikäkin lähestyy kohta 30v...
Minulla alkaa keinot loppua itsehoidossa, olisiko kellään samanlaista ongelmaa ja ratkaisua tällaiseen ongelmaan? Niin, kosmetologilla käynti tietenkin voisi olla ratkaisu, mutta haluaisin itsehoitokeinoja.
Kaikki apu otetaan vastaan!

40

29823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä^

      kärsin samoista valkoisista näpyistä, ja itse voin sanoa että mikään ei oikeastaan tehoa. Vinkkinä voisin antaa: 1. kastele kasvot 2. ota pyyhe ja kastele sitä vähän. 3. hinkkaa koskealla pyyhkeellä
      valkoisista näpyistä. Näin minä olen saannut valkoiset näpyt vähäksi aikaa pois. Kannattaa kokeilla. :)

    • Yksi myös

      Ovatko ne sellaisia vähän kovia pieniä patteja, jotka vaan ovat, mutta eivät välttämättä kehity miksikään? Itselläni on niitä ja kosmetologi sanoi niiden olevan miliumeja/komedoja. En ole saanut millään aineella pois, en Skinorenillä tai rasvaamalla ihoa pehmeäksi. Kosmetologi puristelee ja puhkaisee niitä, leuka on hetken parempi ja taas alkaa tulla. Olen kokeillut kuivatusta, kosteutusta, kaikkea, eikä mikään auta. Todella ärsyttävää, tiedetään.

      Basiron tuntuisi tepsivän vähän, mutta ei sekään kaikkea poista.

      • ap.

        eli joo, ovat kovia valkoisia eivätkä oikeastaan muutu miksikään. No välillä näyttäisi, että joistain niistä näpyistä tulisi (muuttuisi) ehkä mustapäitä.
        Mistä ihmeestä nuo oikein syntyvät?!!?
        Valkopäiden/miliumien sanotaan syntyvän kosteutuksen puutteesta, mutta enpä itse ainakaan jaksa tuohon uskoa omalla kohdallani.


    • elina

      Silloin kun iho tuottaa liikaa öljyä, se on tavallisesti hormonien aikaansaannosta. Öljy ei pääse ulos ihosta, jos sen esteenä on kuolleita ihosoluja ja se puolestaan johtaa mustapäihin tai miliumeihin. Mustapää muuttuu mustaksi hapen vaikutuksesta (siitäpä nimikin) ja miliumi pysyy valkoisena, koska öljy ja kuolleet ihosolut ovat ihon peittämässä ihohuokosessa. Näiden ihotukkeumien syntyyn vaikuttavat esim. geeniperimä ja kosmeettiset tuotteet.

      Näiden miliumien hoitoon pätevät aika lailla samat säännöt kuin mustapäihinkin, paitsi savipohjaista kasvonaamiota en suosittelisi. Savipohjaisen naamion tarkoituksena on poistaa ihon pinnalta öljyä ja miliumissa öljy on ihon sisällä. Eipä savinaamiot sinne asti vaikuta. Kuorinnassa voisi harkita sitä mikrokuorintalaitettakin (esim. RoCin Renewex on sellainen), mutta se muuttaa ihon pintaa, ei siis paranna epämuodostuneiden, tukkeutuvien ihohuokosten rakennetta. Ja jos miliumeja on silmän ympärillä niin eihän sillä alueella voi mikrokurintalaitetta käyttää! Erään edellisen kirjoittajan märkä pyyhe -menetelmä on taitaa olla vähän sama juttu kuin tuo mikrokuorinta.

      Siihen ihohuokosen muodon muuttamiseen pitäisi olla jotain mahdollisuuksia AHA- ja BHA-hapoilla. Glykolihappokuorintaakin suositellaan mustapäistä ja miliumeista kärsiville. En osaa sanoa saako glykolihappoa Suomesta, omani olen tilannut nettikaupasta. Myös retinolia sisältävistä tuotteista voisi olla hyötyä miliumien hoidossa. Tietysti varma keino miliumien poistoon on tehdä ihoon reikä neulalla ja puristaa sisällä oleva massa pois. Jos tuntuu siltä, ettei omat tiedot ja taidot riitä neulan kanssa, kannattaa mennä lääkärille.

      On vähän vaikeaa arvioida kaikkia tekijöitä, jotka vaikuttavat ihosi kuntoon. Jos geneettiset syyt unohdetaan, voisi olla, että joku ihon- tai hiustenhoitorutiiniisi kuuluva aine on syynä ihosi tukkeutumiseen. Syynä voi olla ihohuokosia tukkiva kosteusvoide, vääränlainen meikinpoistoaine, hiuslakka tai –geeli tai vaikkapa huulirasva (jos tukkeumia on huulten ympärillä). Sitten ongelmana voi olla liian monta kertaa auringossa palanut iho, joka on paksuuntunut. Näitäkin kannattaa miettiä kun suunnittelee ihonhoito-ohjelmaa itselleen! :)

      • ap.

        Kiitoksia kaikille vastanneille.
        Kosteusvoiteitakin olen kokeillut monen merkkisiä: mm. Nivea, Lumene, Favora, Essex ja tällä hetkellä käytössä on Revlonin 24 Hour-kosteusvoide. Ja meikinpuhdistusaineitakin on tullut kokeiltua eri merkkisiä.
        Pitääpä kokeilla kasvojen kuorintaa vähän useammin ja muuttaa tuota hiuslakan suhuuttamista hiuksiin :)
        Sen olen huomannut, että jotkut huulipunat ja -rasvat aiheuttavat mustapäitä huulieni ympärille.


      • missä vastaus??
        ap. kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille vastanneille.
        Kosteusvoiteitakin olen kokeillut monen merkkisiä: mm. Nivea, Lumene, Favora, Essex ja tällä hetkellä käytössä on Revlonin 24 Hour-kosteusvoide. Ja meikinpuhdistusaineitakin on tullut kokeiltua eri merkkisiä.
        Pitääpä kokeilla kasvojen kuorintaa vähän useammin ja muuttaa tuota hiuslakan suhuuttamista hiuksiin :)
        Sen olen huomannut, että jotkut huulipunat ja -rasvat aiheuttavat mustapäitä huulieni ympärille.

        Minulla itselläni on tuo sama ongelma. Vaaleita näppyjä kauttaaltaan ihossa. Ei miliumeja, enemmänkin umpikomedoja. Tukkeumia? Vaikka olenkin kosmetologi en vieläkään ole löytänyt vastausta! Eri kosmetiikkatuotteet on kokeiltu, kosteutus eri voiteilla ja naamioilla. Puhdistus on tärkeä. Käytän cliniquen vaahtoavaa sekaiholle tarkoitettua puhdistusta iltaisin, se on auttanut ehkä vähän. Jos lopetan sen käytön naama räjähtää jälleen.. Kuorin myös ihoa huolella 1krt/vko. Myös mikrokuorintaa olen kokeillut sarjana, eipä näytä tuokaan auttavan. Vaikka saisin osan pois puristamalla, ne tulevat joka tapauksessa taas takasin. Kääntyisinkö kohta jo ihotautilääkärin puoleen..?


    • näppyjen uhri

      itselläni on sama ongelma, mutta näpyt esiintyvät silmien ympärillä! sain yhden puristettua pois, mutta sen jälkeen niitä pomppasi _4!!_ saman silmän ympärille, mutta vain alaluomelle. mitä ihmettä?! nämä 4 ovat niin lähellä silmää, että en uskalla neulallakaan puhkaista (niin kuin tein ensimmäisen kanssa), jos vaikka siinä puhkaisee koko silmän. en käytä mitään silmänympärysvoiteita, kannattaisiko? voisiko auttaa?
      kiitos mahdollisesta vastauksesta!

      • Itselläkin ennen

        Kyseessä on siis juurikin nuo aikaisemmin mainitut Milliumit. Syy siihen miksi niitä esiintyy on kuiva iho. Ihon rasvaus auttaa siis tähän vaivaan, mutta jos ovat päässeet muodostumaan isoiksi niin kosmetologit poistavat niitä hyvinkin edullisesti. Syy siihen miksi ne esiintyvät juuri erityisesti silmien ympärillä on se että iho silmien ympärillä on erityisen ohutta verrattuna muihin kasvonosiin joten ihon kuivuminen on myös voimakkaampaa.


    • Valkonaama::

      Minulla kans joskus on niitä kasvoissa ja itse puhkaisen ja puristan talin pois.
      Näppy on pieni ja sisältö kova, siksi niitä ennen sanottiinkin kivinäpyksi.

      Minulla joskus on tullut silmäluomiin ja on aika kivuliasta puhkasta, koska iho on silmäluomilla ohutta. Olenpa huomannut että silmien hierominen aiheuttaa minulle niitä näppyjä.

      • .....

        itse plastiikkakirurgilla poistattamassa nuo miliumit, koska kosmetologi ei suostunut kun olivat liian lähellä silmää. No pysyivät aika kauan pois mutta sitten niitä rupesi taas tulemaan. Haluaisin itse myös tietää millä voisin ehkäistä miliumien muodostumista?


      • Ccrista
        ..... kirjoitti:

        itse plastiikkakirurgilla poistattamassa nuo miliumit, koska kosmetologi ei suostunut kun olivat liian lähellä silmää. No pysyivät aika kauan pois mutta sitten niitä rupesi taas tulemaan. Haluaisin itse myös tietää millä voisin ehkäistä miliumien muodostumista?

        http://www.kauneusjaterveys.fi/kysy-vastaa/15/700/9898


    • one random

      mullakin on niitä miilumeja!! miten niitä sais pois??? HELP ME

    • lopulta apua

      Minulla on ollut niitä silmänalusiholla viimeiset kymmenen vuotta ja ehdin kokeilla kaikki kotikonstit höyryttämisestä alkaen, mutta mikään ei auttanut. Lopulta ymmärsin ongelman johtuvan herkistymisestä kasvovoiteille, minkä vuoksi iho ei päässyt puhdistumaan luonnollisesti, kun pintakerros oli tukossa ja kovettunut. Nyt kun löysin voiteen, jota ihoni kestää, niin rasvapatit ovat alkaneet pikkuhiljaa avautua ja ovat varovasti puristettavissa. Osa on lähtenyt ihan itsestään kuoriutumalla. Allergiatesteissä en ole vielä käynyt, joten ärsyttävää ainesosaa en tiedä, mutta kaikki aiemmin käyttämäni tuotteet olivat ihotautilääkärien suosittelemia, allergiselle iholle tarkoitettuja.

      • Sama ongelma!

        Mitä tuotteita käytit? itelläni on sama ongelma ja kärsin siitä minulla on niitä silmän alusilla,poskissa,otsassa! haluaisin sen loppumaan mutta en tiedä miten,kuka voisi auttaa? kiitos jos joku auttais!


    • samavaiva

      mitä ei kestänyt ja mitä voidetta nyt kestää...jos vaikka samoista olisi itselle apua...;)

    • Sama setti

      Minulla oli yksi tuollainen kasvoissa ja kävin plastiikkakirurgilla juuri poistattamassa. Toivotaan että se jää viimeiseksi. Se oli siinä noin vuoden verran. Olen kova auringon palvoja ja kasvojen iho on palanut muutamaan otteeseen. Olen käyttänyt kasvoissa myös paljon aurinko öljyä onkohan se voinut johtaa kyseiseen pattiin...?

    • vuodatus

      Minulla on ollut valkoisia pieniä talikeräymäpatteja ryppäinä silmien alla jo vuosia, ja kun iho on niin ohutta siinä, niin ettei ole voinut edes yrittää puristellla saati pistellä jollakin neulalla ja siitä ne eivät ole hievahtaneet mihinkään.

      Kaikki vähääkään järkeviltä kuulostavat kotihoitovihjeet olen kokeillut, erilaiset kosteusvoiteet, lämpöhauteet, sun muut. Kävin näyttämässä kosmetologille ja hän totesi, että voi olla vaikeaa saada niitä poistettua. Hoitolakäynteihin ei ole ollut edes liiemmälti varaa, ja kun iho näyttää herkistyneen joillekin hoitoaineissa yleisesti käytettäville ainesosille, niin ei paljoa hyödytä enää lähteä sitä hoitolaan ihmettelemään.

      Ongelman syy on juuri niinkuin tässä ketjussa on tuotu esille ihon pintakerroksen kuivuminen ja minulla se on johtunut osittain ainakin kosmetiikalle herkistymisestä, luultavasti meikkivoiteet aiheutti ongelman alunperin.
      Vähitellen yrityksen ja erehdyksen kautta on tapahtunut edistymistä, suurin apu on ollut sellainen ihonhoito, mikä ei enää kuivata pintakerrosta. Mutta minun kohdalla se on tarkoittanut, etten ole voinut käyttää vettä, puhdistusmaitoja ja vain joitakin tiettyjä allergisen ihon hoitovoiteita, eikä tietenkään mitään meikkiä. Tällä keinoin toisen puolen silmän alus puhdistui talikeräymistä kutakuinkin suunnilleen puolen vuoden kuluttua aloittamisesta. Viimeisimpänä oljenkortena olen kokeillut mietoa glygolihappokuorintaa (noin 10-20 %) ja näyttäisi että sillä voisi saavuttaa hyvinkin tuloksia, mutta en oikein usko, että siitä on apua yksistään, vaan sen perusongelman syy, eli ihon pintakerroksen kuivuminen pitää saada ensin hallintaan ja voi olla, että pelkästään jo silläkin selviäisi.

      • vimpa

        Minulla on tullut iänmyötä myös noita ryynimäisiä talikertymiä silmien ympärille ja muuallekkin kasvoihin. Minun kosmetologi epäili että johtuvat rasvaisesta ruoasta ja huonoista ruokatottunuksista, kehoitti myös minua jättämään kalanmaksaöljy kapselit pois, joita olen syönyt jo pitemmän ajan. Täytyy kokeilla ja katsoa, että helpottaako vaiva.


      • kotkotkoo
        vimpa kirjoitti:

        Minulla on tullut iänmyötä myös noita ryynimäisiä talikertymiä silmien ympärille ja muuallekkin kasvoihin. Minun kosmetologi epäili että johtuvat rasvaisesta ruoasta ja huonoista ruokatottunuksista, kehoitti myös minua jättämään kalanmaksaöljy kapselit pois, joita olen syönyt jo pitemmän ajan. Täytyy kokeilla ja katsoa, että helpottaako vaiva.

        olen kuullut että jos on korkeat kolestroliarvot niin silloin ilmestyy näitä keltaisia talipatteja silmän ympärille.


      • tupskis
        vimpa kirjoitti:

        Minulla on tullut iänmyötä myös noita ryynimäisiä talikertymiä silmien ympärille ja muuallekkin kasvoihin. Minun kosmetologi epäili että johtuvat rasvaisesta ruoasta ja huonoista ruokatottunuksista, kehoitti myös minua jättämään kalanmaksaöljy kapselit pois, joita olen syönyt jo pitemmän ajan. Täytyy kokeilla ja katsoa, että helpottaako vaiva.

        vai kehoitti kosmetologi jättämään kalanmaksaöljy kapselit pois!

        no olipa se tyhmä kosmetologi! Vai tarkoittiko että alat ottamaan kalanmaksaöljyä pullosta? Se olis parempaa kuin kapselit.

        Mulla on tosi ongelma noista näpyistä. vähän on auttanut kun käytän kalanmaksaöljyä ja helokkiöljykapseleita. kaikki transrasvat on pahasta.


    • muilim

      Vai tulee ihosta öljyä.... :D Tottakai ne miliumit (jotka itseasiassa ovat hyvänlaatuisia kasvaimia) tulevat takaisin, kun hoidatte vain pintaa. Johtuvat kyllä ihon kuivumisesta ja perinnöllisyydestä, mutta miettikää myös mitä laitatte suuhunne, ei pelkkä ulkoinen kosteutus riitä.

    • Hei! itsellänikin on näppyjä, mutta otsassa. ne ovat finnejä. finnin/mustapään, lähes sama asia, muttei melkein, tunnistaa siitä, että niiden pää on valkoinen... en tiedä onko eri asia jos ne ovat kokonaan valkoisia. Joten suosittelen, että kokeilet puristamaan yhtä näpyistäsi ja katsot, että ovatko finnejä.... kun finnin puristat, sen sisältä tulee valkoinen putkilo, joka on inhottava, mutta sille ei voi mitään. jos ei onnistu, mene lääkäriin kysymään mikä voi olla. jos näppyjä on paljon/rykelmässä, kyseessä voi olla Akne. katso wikipediasta, jos haluat aknesta lisää tietoa, tai laita se googlen kuvahakuun niin voit vertailla , onko kyseessä finni vai akne vai mikä. voi myös kokeilla jotain finneihin tarkoitettua puhdistusvoidetta, itselläni on sellaista ja finnit lähtivät aika lujaa suurin osa! :) Kaikkea hyvää ja toivon että ongelmaasi löytyy ratkaisu. olen erittäin pahoillani etten osaa auttaa enempää :(

    • öiehwdjrvg

      Mulle tulee silmien alle välillä miliumeja, hyvin varovasti aina puhkasen terävällä ja ohuella neulalla ja puristan pois. Mut jos niitä on paljon, en välttämättä puhkoisi ainakaan kerralla kaikkia, niistä pikkuinen rupi aina jää.

    • gipstips

      kannattaa kokeilla meikkilakkoa jos käyttää meikkivoiteita päivittäin, toiseksi itsellä tehosi kun en pessytkään illalla vedellä ja puhdistusaineella pyyhinkin kasvoni paperilla ja agualan perusvoiteella, aamulla otsani oli tasaisempi kuin pitkään aikaan. itsellä ollut hyvä iho, syksyllä koko otsa yhtäkkiä täynnä pientä näppyä, olen miettinyt mikä muuttunut, vaihdoin syksyllä myös hoitoaine merkkiä ja nyt olen pitänyt tukan takana jos johtuukin siitä, kokeilkaa kaikki näppynaamat poistaa elämäntavoistanne asioita ja katsokaa alkaako paranemaan sen sijaan että joka viikko kokeilette erinlaisia uusia aineita kasvoillanne, itsekin kokeillut jos jonkin moisia aineita epätoivoisena.. tsemppiä kaikille taistoon näppyjä vastaan!!

    • women_83

      Iho pitää puhdistaa aamuin-illoin. "Vesipesua" eli runsasta veden käyttöä kannattaa talvelle välttää, koska iho on kovilla pakkasista/ kuivasta huone ilmasta johtuen. En allekirjoita meikkivoiteen pois jättämistä, se on loistava ihon suoja oli sitten kyseessä epäpuhdas tai normaali iho. Meikkivoiteen on oltava vaan HYVÄ joka päästää hapen läpi ja ei tuki ihoa. Jossakin tekstissä oli puhe pha/aha hapoista ja glygolihappo kuorinnasta joka voisi auttaa epäpuhtaaseen ihoon ja näinhän se ON. Hoitovoiteet hoitaa ihoa PINNASTA.. ongelma on syvemällä ihossa hapot on pieni molekyylisiä joten näin ollen "imeytyvät" syvemälle ihoon.. exuviance on loistava sarja kaikkiin näihin ongelmiin!! Kotihoito tuotteet sisältävät happoja jotka hellävaraisesti ja turvallisesti kuorivat/ uusivat ihonpintaa..yms,yms googlettakaa lähin paikkakuntanne hoitola jossa on exuviance ja ei kun kosmetologin juttusille :)

    • Luupää...

      Mullakin on näitä samoja näppyjä ollu vuosia ja olen kuullut niistä puhuttavan luu-finneinä (kovan ulkokuoren ja sisälmyksen vuoksi) Kasvavat jotkut todella isoiksikin eivätkä lähde, jos puristaa jää iso punainen jälki. Joskus sattunut käymään hyvin ja kun on pyyhkäissyt lähtee kuin itsestään. talvella kun atopiani on pahimmillaan ei näppyjä ole, iho uusiutuu niin hurjan nopeaan tahtiin ettei finnejäkään näy pitkälle kevääseen :)

      Tietääkö joku muuten atopia/psoriasis yhdistyksen järjestämistä reissuista ulkomaan puoleen tai mistä niistä voi ottaa selvää ja kysellä? Onko joku käynyt näillä vastaavilla? millaisia kokemuksia, hintoja? Oliko apua vai ei? Itse joudun käymään talvet valohoidoissa, kortisoneistakaan ei koskaan ole ollut suurempaa apua.. Liekkö joutuu ihon kanssa taistelemaan lopun ikänsä..

    • Sama,mut ne on pois!

      Mullakin oli ne mut ne meni pois! käytä vaa jotai voidetta tai sit mee kirurgille,joka voi poistaa ne...

    • toivonkipinää nähtäv

      Kokeilla voi ihonpesuveden vaihtamista suodatettuun, minulla näyttäisi kraanaveden kemikaalit olevan ratkaiseva tekijä (eikä siinä pelkästään veden kovuus). Olen kyllä yrittänyt kasvojen puhdistusta ilman vettä lukuisilla eri aineilla, mutta jostakin syystä tuloksetta. Asun pääkaupunkiseudulla, ja sinänsä vesi on kaiketi hyvälaatuista ja juotavaksikelpaavaa, iho vain sattuu olemaan keskimääräistä herkempi tässä suhteessa.

    • näpyt pois, pleace

      mulla myös valkoisa kovia näppylöitä kasvoissa, kipeitä, pakko näplätä tai yrittää puristaa, mutta usein niin kipeitä ettei pysty, ei mitään kamalan pieniäkään, jos niiden antaa olla muutaman viikon kuluttua "kasvaa" moska ulospäin jolloin jo se pystyy puristamaan, jää punainen näppylä jonka päälle rupi, se aina lähtee tai sitä repiii. Luulen että kun aloin ihoani enemmän rasvaamaan ja Lumenen anti wrinkle rasvalla niitä alkoi ilmestyä, minulla aina ollut kuiva iho. Joku kyllä puhuu että kahvikin niitä aiheuttaa, mutta minulla ainakin toi rasva oli uusi.

    • VAnhatalinaama

      Mää pesen naaman hienolla hiekalla, keitetyllä. Ei pää oo ihoongelmii. Ammatti sen verta paskanen, niin aattelin tollasta. Oli kaiken maailman milumit ja paiseet päässä sitä ennen. Nyt on naama ku vauvan peppu vanhal äijäl.

    • ...viittiskö testata

      ...aikas raju neuvo.

    • 70+

      Hei, minulla ollut kymmeniä vuosia toisella alaluomella rykelmä miliumeja. Onneksi joudun käyttämään silmälaseja, joten en ole huolehtinut asiasta. Ja nyt vanhoilla päivilläni tapahtui yllätys. Sisareni antoi minulle silmänympärysvoidetta, jota sipaisin muutaman viikon ajan myös alaluomelle. Ja kas nyt huomaan että vain häivähdys näistä vaaleista röhelmistä on enää jäljellä. Ja tässäpä kerron sen tuotteen: Cliniquen puikkomainen silmänympärysvoide.

      Olen iloisesti yllättynyt. Ongelmahan on se, etteivät ainakaan kohtaamani kosmetologit ole uskaltautuneet poistamaan näitä miliumeja.

    • ei yksioikoista

      Maidotonta ja/tai gluteenitonta ruokavaliota kannattaa kokeilla muutama viikko ja merkittävää paranemista pitäisi tapahtua parissa kuukaudessa, jos niissä ongelman syy.

    • Itselläni ei koskaan miliumeja ole ollut mutta kolmisen vuotta sitten laitatin hormonikierukan runsaiden vuotojen vuoksi ja kappas, otsaan alkoi jonkun ajan kuluttua näitä kivinäppyjä tulla. Puhkoin pinnan ja puristin kivet pois. Nyt yksi näppy on tullut kulmakarvan alapuolelle. Ja johtuvat kuulemma tuosta hormonikierukasta. Eli myös hormonaaliset syyt vaikuttavat.

    • vuodatus jatkoa

      Kirjoitin joskus aiemmin tähän ketjuun glykolihappokuorinnasta ja päivitän vähän tilannetietoja sillä nyt on alkanut tapahtua ihan todellista paranemista.

      Minulla siis ollut vuosia paheneva ongelma, talinäppyjä silmienalusihon lisäksi otsassa ja muualla kasvoissa. Happokuorinnat piti jättää kun iho alkoi tulehtumaan pahemmin. Löysin sitten sattumalta yhden apteekkirasvan (Novalan), mikä näyttää sopivan iholleni, mutta välttämättä siitä ei ole samallatavoin apua kaikille, koska minulla syy luultavammin herkistymisessä jollekin ainesosalle ja sitämyötä talikertymätkin voivat olla aiheutuneet pelkästään ihon herkistymisstressistä.

      Toinen mahdollinen syy-seuraus voi piillä ruokavaliossa. Olen ollut nyt kokeiluluonteisesti maidottomalla-gluteenittomalla dieetillä muutaman kuukauden alkavan nivelrikon vuoksi ja auttanut ainakin siihen, mutta josko kasvojen ihon paraneminen johtuisi tästä, niin sitä en voi varmuudella sanoa, kuitenkin vähän semmoista olen alkanut uumoilla. Ja jos jotakin muuta, niin korkeintaan kalaöljy tai D-vitamiini, mutta en oikein usko että niillä varsinaisesti mitään tekemistä tämän kanssa.

      Näköjään paranee hitaasti, ensin paksumman ihon kohdalta, jossa iho alkanut uusiutua ja talikertymät vähitellen hilseilee kuivumalla pinnalta. Jos edistyy tätä rataa, niin vuoden kuluttua voisi olla jo täysin terve iho, joten ei ole mikään päivän päälle juttu.

      • vuodatus jatkoa

        Tuosta helmikuun vuodatuksesta on nyt puolisen vuotta ja tänä aikana kasvojen iho uusiutunut aikalailla plus että talikeräytymät silmien alta ovat lopultakin kutakuinkin poissa.

        Kuten aiemmin kerroin, olin maidottomalla-gluteenittomalla dieetillä viime kesään saakka, jolloin siirryin vähägluteeniseen ruokavalioon ja aloin taas käyttää maitotuotteita. Kasvojen ihon paranemisen lisäksi, niin syystä tai toisesta rasvaluomet ja miilumit alkoivat lähteä viime keväänä kaulalta alkaen ja siitä viikkojen kuluessa vähitellen muualtakin kehosta. Tämä prosessi ollut täysi mysteeri, mutta löysin jostakin mainintoja, että voivat joskus kadota itsestään, joten olisiko se sitten selitys tähän, tai jos ne kolesterolit siinä osallisena, kun arvattavasti arvot parantuneet maitorasvojen poisjäännin myötä.


    • vaaaavi

      Minä sain miliumit kiusakseni kun aloin käyttämään Argania-öljyä iltaisin. Iho oli yhtäkkiä aivan täynnä pientä valkoista näppyä! Meni puolisen vuotta, että sain pikku hiljaa näpyt puristettua pois.

    • hpop

      Kokeilkaas kookkosöljy laittaa muutamana iltana kasvoille, niin minulta ne suorastaan tippui pois.

      • Anonyymi

        Paras itsehoitolääke on manteliöljy ja etikka.
        Minulta lähti kaikki ns luufinnit 2 viikossa pois.
        Hyvin toimi minulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe