Kannaatako leikkaus?

Pitkä sairasloma selän takia

Miten teillä muilla on mennyt selänhoidot?

Onko leikkaus tuonut apua? Ja menisitkä vielä uudelleen leikkaukseen?

Mulla mennyt montakuukautta jo sairaslomalla,parit pullistumat on ja rappeumaa parissa välilevyssä!

Alaselkä kipeä melkein päivittäin,puristaa pakaraa ja säteilee molempiin jalkoihin.
On jumpattu,on vesijuostu,on fysioterapiaa jne, paitsi selän käsittelyä ei ole tehty!

Kannttaako lähteä leikkaukseen,onko siitäkään lopullista apua jos työ on raskas(nostelua) vai mitä kannattaa?
Ainakin ammatinvaihto todennäköisesti on edessä tehtiimpä mitä vaan.

Itse olen pähkäillyt etten lähtisi leikkaukseen kun niin monela pullistunut sama tai viereinen välilevy ajan kans ja painaako ne leikkausarvet vielä pahemmin?

Voi kun tietäis mitä tekis??? Kokemuksia pliiiiis!

6

962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

kolme kertaa selkä ja samasta välistä vielä. Aikaa leikkauksista on kulunut jo 10 vuotta ja kaikki on ollut hyvin sen jälkeen. tietysti pitää muistaa esim, miten nostaa ja mitä saat tehdä. Sen kanssa oppii elämään . Palasin normaaliin työhöni (keittiö) leikkausrumban jälkeen. Tsemppiä sinulle

• Kaularanka leikattu

Mielestäni kannattaisi miettiä.

Leikkaus on kuitenkin aika lopullista. Kukaanhan ei voi tietää, mikä on oikein mikä väärin. Varmaankin löytyy monta tapaa hoitaa vaivaasi. Kun on leikattu, ei sitä voi enää muuttaa. Itselläni pari titaanilevyä laitettu kaularankaan, eikä kivut ole muuttunut miksikään, päinvastoin pahentunut. Mulla tosin oli uhkana halvaus.

Toi on totta, jos joku paikka leikataan ja jäykistetään vaiva siirtyy seuraavaan paikkaan. Tarkista onko rankasi suorassa. Tietoa löytyy, esim. si-nivel ym.

Mieti, älä tee mitään harkitsematonta. Apua löytyy muualtakin, kun perusterveydenhoidosta, se ei ole ainoa.

• hpää

minulla laitettiin syyskuun alussa L5/S1 väliin välilevyproteesi ja kivut ovat ohi. Toipuminen nopeaa ja selkä toimii, kun ei tehty perinteistä luudutusta. Lue lisää välilevy yms. selkäsairauksista terveyskeskus.net:sta

• kokemusta leikkauksista

Että leikkaus ei TODELLAKAAN kannata! Ensimmäisessä leikkauksessa tehtiin (käsittääkseni...) jokin virhe, sillä sen jälkeen tuli jalkaan tunto- ja toimintapuutokset ja säteilykipu koveni. Toinen leikkaus ei auttanut tilanteeseen pätkääkään. Ja nyt ei enää lääkärit edes uskalla leikata. Minulla tosin muodostuu selkään paljon arpikudosta, mutta kaikillahan sitä jonkun verran muodostuu... Eli hermo saattaa jäädä uudelleen puristuksiin, tai arpikudos kasvaa hermoon kiinni, kuten minulla kävi. Ja tutkimustenkin mukaan leikattu selkä on keskimäärin viiden vuoden kuluttua huonommassa kunnossa kuin leikkaamaton.

• kannata!

Leikkauksessa riski hermovaurioon, josta seuraa kovat kivut loppuiäksi. Arpikudos voi kiinnittyä hermoon ja/tai painaa muuten hermoja. Leikatulle selälle ei voida enää paljon mitään tehdä, esim. hieronta, osteopatia jne. eivät käy. En menisi leikkauksiini, jos tietäisin mitä nyt tiedän! Työkyky mihinkään työhön meni!

Kokeile lepoa, särkylääkitystä, kylmäpakkauksia ja lihasvoimaharjoitteita ja epiduraalipuudutusta (annetaan sairaalan kipupolilla), tässä järjestyksessä. Vältä kaikkea selän kuormitusta, ei nostoja eikä kantamista. Leikkaus on todellakin viimeinen vaihtoehto, jos päätät siihen mennä, muista riskit ja valmistaudu niihin!

• pool

Minulle tehtiin neljä kaularanka leikkausta Töölön sairaalassa.Mikään ei onnistunut pahempi tilanne nyt kuin ennen leikkausta.Omat riskit niissä aina on.Asennettin kipustimulaattori vielä kipuja poistamaan,aluksi hyvä nyt hyöty nolla.Olen 53 vuotta vanha ja jouduin eläkkeelle.Jos kiinnostaa kysellä saat kysellä [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1602
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      33
      1251
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26