Stafylokokki-bakteeri...

iholla...

mikä aiheuttaa tämmöstä?

16

30927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä on joka puolella

Mikä aiheuttaa ? Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta.

Stafylokokki on bakteeri ja bakteereita on joka puolella ympäristössämme jatkuvasti, myös iholla.
      Bakteerit viihtyvät ja lisääntyvät siellä missä niille on edulliset elinolosuhteet.

Mitä stafylokokki(eli "staffari") on aiheuttanut sinulle? Olisiko joku märkivä tulehdus ?

Kyllä sellaisen pois saa hoidettua. Hae apteekista sopivat lääkkeet ja hoitoaineet.
      Apteekin henkilökunta neuvoo mitä kannattaa käyttää.

• kuitenkin ensin

resepti niille mahdollisille lääkkeille."Apteekin henkilökunta neuvoo mitä kannattaa käyttää."
        Jep, voi neuvoa, mutta esim. yhtäkään antibioottia EI myydä ilman reseptiä, ei ole olemassakaan reseptivapaita antibiootteja, ei yhtään oraalisesti nautittavaa ja harvassa on paikallishoidotkin joihin ei reseptiä tarvita.

• sain kerran

stafylokokkus aureus bakteeri tartunnan ja sen hoitaminen kesti pitkään. monta antibioottikuuria piti syödä mut se on voitettavissa. Minä voitin lopulta. toivon että myös sinä.

• Tosi harmillinen

Mikä oli se lääkeaine,joka nujersi bakteeriin? 8 kk ja lukuisia kuureja riittäisi jo.

• skäribo

Stafylokokki on varsin yleinen bakteeri, mutta se tarttuu harvoin terveisiin. Suurin osa sairaalabakteereista on stafylokokin aiheuttamia, ja se on erittäin hankala hoidettava. Harva antibiootti puree siihen.

Me allergikot saamme stafylon herkemmin kuin muut, ja minullakin sellainen on toisessa kädessäni. En tiedä mistä sen olen tartunnan saanut, mutta ilmeisesti joskus lähes 20v. sitten kun minulla oli urtikarea, eli käsissä oli haavaumia.

Lääkärit ovat sanoneet, etten luultavasti koskaan pääse siitä eroon, lääkettä ei yksinkertaisesti ole. Olen huomannut ihottuman puhkeamisen yhteyden stressiin ja pieniinkin nuhakuumeiluihin jne.

Nykyisin vesikellot nousevat pinnalle enää harvoin, ehkä kerran parissa vuodessa. Ja paras lääke niille muuten ei löydy apteekista! En enää muista mistä aikoinaan sain vihjeen, mutta Tabasco nitistää ihottuman heti alkuunsa paremmin kuin mitkään salvat.

Koskaan en siitä parane, mutta pysyypähän kurissa. :)

• :):D

ite meinasin kuolla siihen ja olin viikon sairaalahoidos 99...oon jo tottunu stafylokokkiini

• ihon siirteinen
        :):D kirjoitti:

ite meinasin kuolla siihen ja olin viikon sairaalahoidos 99...oon jo tottunu stafylokokkiini

minulla jalkaterä kipeytyi ja nilkka turposi. aluksi sitä hoidettiin kihtinä eli annettiin kortisonia kuurina ja lopulta niveleen, sitten löytyi bakkeeriviljelyssä stafylokokki aureus verestä. Olin sairaalassa 5 viikkoa , antibioottia suoneen neljän tunnin välein, keskellä yötäkin, lisäksi suun kautta 6 pilleriä dalanssia. Alussa jalasta löytyi bakteeripesäke ja se leikattiin auki, siihen laitettiin alipainepumppu (vakki) ja se oli siinä kaksi viikkoa, sitten ihon siirre reidestä haavaan. Päkiän varaan en saanut astua kuukauteen, pöyrätuolilla ajelin vessaan ja kotonakin käytin kyynärkeppiä . Kenkää oli vaikea alussa löytää, kun ihon siirre ei kestä hankausta

• ihon siirteinen
        ihon siirteinen kirjoitti:

minulla jalkaterä kipeytyi ja nilkka turposi. aluksi sitä hoidettiin kihtinä eli annettiin kortisonia kuurina ja lopulta niveleen, sitten löytyi bakkeeriviljelyssä stafylokokki aureus verestä. Olin sairaalassa 5 viikkoa , antibioottia suoneen neljän tunnin välein, keskellä yötäkin, lisäksi suun kautta 6 pilleriä dalanssia. Alussa jalasta löytyi bakteeripesäke ja se leikattiin auki, siihen laitettiin alipainepumppu (vakki) ja se oli siinä kaksi viikkoa, sitten ihon siirre reidestä haavaan. Päkiän varaan en saanut astua kuukauteen, pöyrätuolilla ajelin vessaan ja kotonakin käytin kyynärkeppiä . Kenkää oli vaikea alussa löytää, kun ihon siirre ei kestä hankausta

jatkan vielä vähän, kun oli vielä lonkassa tekonivelpinnoitteet, bakteeri olisi voinut mennä lonkkiin ja se olisi ollut paha, Tekonivelet pois, Myös sydämen läppiin. Voin sanoa, että hyvä kun henki säilyi eikä tullut amputaatioita jalkaan

• stafylokokkihirmutus
        ihon siirteinen kirjoitti:

jatkan vielä vähän, kun oli vielä lonkassa tekonivelpinnoitteet, bakteeri olisi voinut mennä lonkkiin ja se olisi ollut paha, Tekonivelet pois, Myös sydämen läppiin. Voin sanoa, että hyvä kun henki säilyi eikä tullut amputaatioita jalkaan

Minulla oli stafylikokki aureus v. 2014 niskassa. Se oire tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Olin kallistumassa yöpuulle, kun niskassa tuntui viiltävä kipu. Menin kumminkin nukkumaan. En enää muista, miten nukuin, mutta aamulla oli niskassa ankara kipu. Terveysasemalle aika. Sieltä sain jotain särkylääkereseptin. Seuraavana päivänä eikä sitä seuraavana päivänä kipu ei hellittänyt tippaakaan, päinvastoin. enpystynyt nostamaan päätäni sängyltä ilman miehen tukea. Silti oli tuskallista. Lääke ei auttanut, joten yhteyttä terv.as. Sain ajan heti päivystykseen sinne. Lääkäri oli niin fiksu, että otatti pikaverinäytteen. Kun tuloksen näki, oitis sairaalaan. Ehdin käydä kääntymässä kotona ja siitä sairaalaan. Siellä lääkäri kysyi heti, että olenko ollut ulkomailla. Näköjään epäilys, että sieltä saanut pahan pöpön. Annoin kielteisen vastauksen. Muistaakseni (olin vähän kuin pää pyörryksissä) otettiin niskaröntgen . Kuvista selvisi vika ja syy. Lääkäri tuli kertomaan, mikä aiheuttaa kivun ja missä syy, eli niskanikamien (ylempien?) välissä on tämä arvon pahabakteeri tehnyt pesäkkeen (märkäpesäke). Se on kuulemma sellainen epeli, että hakee ihmisestä sen heikon kohdan. Olihan verenmyrkytyskin. Ilmanko olin vähän kuin... Minulla on niskavaivoja ollut iät ja ajat. Yksi paikka on myös sydämen läppä, jonne se keinottelee itsensä.Minultakin otettiin jos jonkinmoista kuvantaa ja koetaa, kun Infektiosairaalaan pääsin. Tosin ensin olin Korva -nenä -ja kurkkuklinikalla viikon. Siellä tutkittiin hampaista alkaen. Antibioottitiputus alkoi heti. Infektiosairaalassa olin neljä viikkoa, antibioottia suoneen 4 tunin välein eli ympäri vuorokauden plus uut lääkkeet päälle. Kovasti kuvannettiin oli TE-kuvausta, magnettikuvantaa jne. Kyllä tuli koko kroppa kuvattua moneenkin kertaan. kaikki tehtiin varman päälle. Olen niin kiitollinen suomalaisesta terveydenhoidosta, että sanat eivät riitä kertomaan!! Olen ylistänyt sitä joka käänteessä. Pidettiin niin hyvää huolta! Niin myös sairaalan muu henkilökunta! Kiitos Hyksin Infektiosairaalalle täsä tapauksessa. Se oli silloin Auroran sairaala-aluella. Nyt siirretty Meilahteen. On lottovoitto syntyä Suomeen yksistään hyvän terveydenhuollonkin takia! Sairaalassa meni kaikenkaikkiaan viisi viikkoa. Kolme kuukautta sieltä päästyäni söin vielä vahvoja antibiootteja plus muita vahvoja lääkkeitä. Kyllä se bakteeri siitä tokeni, vaaniiko vielä jossain... Se vaanii nenässä, hoitamattomissa hampaissa... Minulla ei ollut mitään avohaavaa käsissä eikä muualla. Mistä sitten tuli, ehkä nenästä - kaivelen! Joka tapauksessa se on vaarallinen bakteeri. Minullakin oli jopa halvaantumisen vaara... Nyt ok.

• ihon normaaliin bakteerikan...

Stafylokokkibakteeri kuuluu myös ihon normaaliin bakteerikasvustoon, siis meidän iho on bakteereille hyvä elinalusta. Paljon muitakin bakteereita elää iholla ja kilokaupalla suolistossa.

Mikäli sinulla ei ole mitään iho-oireita, et tarvitse mitään antibioottia, mutta esim. atoopikot voivat saada herkasti ihorikosta paikallisen tulehduksen kun tulee pieni ihorikko ja ihon puolustautumiskyky on heikentynyt.

Usein kroonisissa haavoissa, esim. säärihaavoissa kasvaa stafylococcus aureus, jota on aika turha yrittääkkään hoitaa antibiooteilla, koska se ei haavasta häviä. Silti aivan turhaan syötetään antibiootteja näille potilaille, jos ei ole mitään laajempaa viitettä tulehduksesta, vaan haava on vain kolonisoitunut ko. bakteerilla. Eli kyse ei siis ole tulehduksesta tällöin.

• naamatauti

Sain kans jostakin tämän ks. bakteerin.

Kävin lääkärillä kun huomasin, että naamassani ei ole normaaleja finnejä vaan pieniä pyöreitä jälkiä, jotka vuotivat kirkasta nestettä. Parantumisen edetessä (mikä tapahtuu hyvin hitaasti) jäljet alkoivat muodostamaan keltaista rupea. Lääkäri epäili märkärupea ja määräsi antibiootteja ja voidetta. Seitsemän päivän antibioottikuuri kuivatti jäljet. Jäljet eivät kuitenkaan pysyneet poissa kuin kaksi viikkoa kunnes taas ilmestyi läiskiä. Toinen lääkäri määräsi vahvan antibioottikuurin (amoxin) kymmeneksi päiväksi, mutta sekään ei auttanut kuin muutaman viikon. Menin ihotautilääkärille ja ihostani otettiin näyte, jossa selvisi että kyseessä on tämä stafylokokki-bakteeri. Nyt syön kuukauden kestävää Apocyclin-antibioottikuuria ja käytän fucidin-voidetta. Toivotaan, että näillä lähtee...!

• Stafylokokki veressä

Itse oli viikon sairaalassa ja sain antibiotit suoraa suoneen kyll kuoli pöpö pois verenkierrosta

• Yks äiti

Meidän 2-vuotias poika sai rikkoutuneen ihon kautta (raapi kutinan ja kuivan ihon takia) kys. bakteerin vereensä, joka sieltä siirtyi lonkkaluuhun ja vielä luiden väliseen niveleen aiheuttaen jalkakipua, jonka johdosta sitten veimme lääkäriin. Joutui heti antibiootti-tiputukseen viikoksi sairaalaan. Magneettikuvasta vasta löysivät missä bakteeri piileskeli, sitten syötiin vielä 5 viikkoa antibioottia kotona. Kohta on vuosi takana, alku vuodesta käytiin kontrolleissa, ettei jalkaan ollut jäänyt kasvuhäiriötä ja että bakteerista oli päästy eroon. Aina kun jalkaan sattuu, tulee mieleen että eikai taas.... Eli voi olla vaikea ja pitkäaikainen hoidettava tuo Stafylokokki.

• oi voi
        Yks äiti kirjoitti:

Meidän 2-vuotias poika sai rikkoutuneen ihon kautta (raapi kutinan ja kuivan ihon takia) kys. bakteerin vereensä, joka sieltä siirtyi lonkkaluuhun ja vielä luiden väliseen niveleen aiheuttaen jalkakipua, jonka johdosta sitten veimme lääkäriin. Joutui heti antibiootti-tiputukseen viikoksi sairaalaan. Magneettikuvasta vasta löysivät missä bakteeri piileskeli, sitten syötiin vielä 5 viikkoa antibioottia kotona. Kohta on vuosi takana, alku vuodesta käytiin kontrolleissa, ettei jalkaan ollut jäänyt kasvuhäiriötä ja että bakteerista oli päästy eroon. Aina kun jalkaan sattuu, tulee mieleen että eikai taas.... Eli voi olla vaikea ja pitkäaikainen hoidettava tuo Stafylokokki.

ai oikeesti, onko niin vaikea tuo stafylokki... pojalla nyt Staphylococcal Scalded Skin Syndrome, ja sairaalahoidossa lääketiputuksessa ollaan parhaillankin.. huh huh

• sasuu

Mulla alko elokuussa tää homma, ja ainaki lääkäri epäilee et on stafylokokki. Mulla oli toisessa kädessä pieni haavauma, ja jonkun ajan jälkeen huomasin että käsi on täynnä pieniä rakkuloita (nestettä sisällä). Ovat kutisevia ja inhottavia mutteivat vaarallisia. Menimme sitten ihotautilääkärillä ja otettiin verikokeet, nielunäyte, ihonäyte ja sitte sain antibioottikuurin. Autto kolmeks viikoks. Sitten sama homma toistu 3 kertaa eli uusiutu ja lääkäris käytiin. Mun piti kans liuottaa käsi semmoses kaliumperganaattiliuokses joka värjää kädet ja kynnet ruskeiks.. Ei se mua muuten hoitanna nää rakkulat, mut sittenkun niistä tuli isompi, ja alko vuotaa kudosnestettä ja ei pystyny kunnolla sormia taittaa ni oli vähä vaikee ottaa mistään kiinni. Öisin käytin lääkävoidetta ja pidin puuvillahanskoja kädessä ettei voide tahraa. Sitten se taas uusiutu mut vaa lievästi, rakkulat pysy noin viikon ihan pieninä ja päätettii ettei mennä viel lääkärii ja se meniki ohi noin viikos rakkulat alko katoilemaan. Oon käyttäny A-vitamiinivoidetta, bebanteenia ja stafylokokkirasvaa. Aina välillä huomaan että sormiin ja kämmeniin on tullut vähän rakkuloita mut ne on ollu nyt nii pieniä ettei lääkäriin oo tarvinnu mennä. Katotaan nyt et joudutaanko vielä menemään. Onneks tää ei oo vakavaa :) Jaksakaa vaan sitkeesti hoitaa kyllä se bakteeri taittuu vielä jokupäivä!!

• Joku tuntematon

Onko oireita: uloste joka on hyvin vaaleaa ja tulee pieninä pätkinä ja noin 30min välein,kupliva vatsa ja pieni väsymys? Jos minulla on tämä se on tullut koulun kalasta... Vai onko kyseessä clostridium perfringens? Vai joku muu?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1568
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      980
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      914
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe