Jarrupalojen asbesti

Pölykeuhko

Milloin asbestin käyttö jarrupalojen kitkapinnoissa kiellettiin tai lakkasi muuten? Ja onko tässä eroja uusien autojen tai niiden valmistusmaiden osalta? Mikä asbestin tehtävä oikein oli, oliko se vain lämmönkestonsa ja pikäkuituisen rakenteensa vuoksi sopiva jarruihin?

Pitääkö paikkansa väite, että asbestittomat palat pitävät huonommin ja ovat äänekkäämpiä, jopa ulisevia? Kummat kestävät paremmin?

16

8070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Romppanen

      Osta titaanipalat ja lopeta turha höpötys.

      • pölykeuhko

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ensi kerralla kun et tiedä vastausta, niin jätä vastaamatta. Ja titaanipalasi saat työntää syvälle sinne missä aurinko ei paista.


      • Topias

        Onkos kellään täällä vielä kokemuksia titaani-jarrupaloista? Niitä ei taida ainakaan meillä saada läheskään kaikkiin automerkkeihin. Kuluttavatko ne kovasti jarrulevyjä?


    • oi

      Asbesti oli hyvä materiaali, valitettavat haittailmiöt vain siirsivät sen onneksi syrjään.
      Uudet kitkapalamateriaalit syövät aivan toisella nopeudella jarrulevyjä kuin asbestipohjaiset, joten säästäkää jarrujanne!

    • oi

      Asbesti oli hyvä materiaali, valitettavat haittailmiöt vain siirsivät sen onneksi syrjään.
      Uudet kitkapalamateriaalit syövät aivan toisella nopeudella jarrulevyjä kuin asbestipohjaiset, joten säästäkää jarrujanne!

      • pölykeuhko

        Eli onko asbesti syrjäytynyt 5, 10 vai 15 vuotta sitten? Äkkiä muistelisin että olisi hyvin voinut olla -80 ja -90 luvun vaihteessa? Kiellettiinkö asbestipalat?


      • oi
        pölykeuhko kirjoitti:

        Eli onko asbesti syrjäytynyt 5, 10 vai 15 vuotta sitten? Äkkiä muistelisin että olisi hyvin voinut olla -80 ja -90 luvun vaihteessa? Kiellettiinkö asbestipalat?

        Asbestin käyttöä alettiin rajoittaa vuonna 1976, vuonna 1988 asbestin käyttö säädettiin luvanvaraiseksi ja sen käyttö väheni huomattavasti. Vuonna 1994 asbestin käyttö kiellettiin kokonaan sen syöpähaitallisen vaikutusten vuoksi.


      • tuning jee

        Jälleen kerran eriävä mielipide!
        Jarrujen "säästämisessä" ei todellisuudessa säästä juuri mitään.
        asian laita on näin mitä enemmän ja VOIMAKKAAMMIN käytät jarruja sen paremmin ne toimivat.
        Vaikka sitten ehkä joudut uusimaan paloja/levyjä vähän useimmin säästyt yleensä monilta jarruosien "jumituksilta" (kallista remppaa)
        Jarrut ovat vaudin turma ja turvallisuuden tunne.


      • oi
        tuning jee kirjoitti:

        Jälleen kerran eriävä mielipide!
        Jarrujen "säästämisessä" ei todellisuudessa säästä juuri mitään.
        asian laita on näin mitä enemmän ja VOIMAKKAAMMIN käytät jarruja sen paremmin ne toimivat.
        Vaikka sitten ehkä joudut uusimaan paloja/levyjä vähän useimmin säästyt yleensä monilta jarruosien "jumituksilta" (kallista remppaa)
        Jarrut ovat vaudin turma ja turvallisuuden tunne.

        että parempi kevyt kolari kuin kuluneet jarrulevyt :-).
        Muuten olen siitä säästämisestä periaatteessa eri mieltä. Jos säästät jarruja säästät tietenkin vastaavasti myös mm polttoainetta.

        Oli jonkinlainen ylläri ensi kertaa 35 vuoden autoilun jälkeen vaihdattaa jarrulevyt. Ja syyksi nimenomaisesti nimettiin uudet kitkapalamateriaalit.

        Jarrujen nikottelusta vielä, sehän usein johtuu siitä, että levyssä on korkeaksi jäänyt ulkokehän reuna, johon kitkapala nappaa kiinni.


      • Japski

        Mitähän ne ennen vanhaan levyt kesti, kun mun -90 mallisen levyt on nyt loppuunkuluneet ja sillä on ajettu vasta 420 000 km?


      • TuuSaR
        pölykeuhko kirjoitti:

        Eli onko asbesti syrjäytynyt 5, 10 vai 15 vuotta sitten? Äkkiä muistelisin että olisi hyvin voinut olla -80 ja -90 luvun vaihteessa? Kiellettiinkö asbestipalat?

        Saab korvasi asbestin muilla materiaaleilla vuonna 1982, luultavasti ensimmäisenä autonvalmistajana.


    • tdipd ja hajis

      paloja, jotka ovat kestäviä ja hiljaisia sekä ainakin mainosten mukaan säästävät myös levyjä eivätkä kovemmassakaan käytössä kuumu kuten tavalliset orgaaniset palat.

      • Tarzan

        Kyllä ne nykyiset asbestittomat kitkamateriaalit on riittävän hyviä tavalliseen autoon (no formulan jarrut on vähän eri asia). Ja kaikki palat ja levyt kuumenevat käytössä, miksipäs muuksi se liike-energia muuttuisi kuin lämmöksi.

        Eikä jarrujen ryytyminen ja toimintahäiriöt johdu kitkamateriaalista, ruostuminen ja sonta ne jumittaa aikaa myöden jarrusylinterit ja -satulat.

        Jarrulevyt ja -palat ovat kulutustavaraa, ne on vaihdettava aika ajoin.


    • Anonyymi

      Skoda käyttää jenkem-yhdisteitä nykyisin asbestin sijaan. On myös biohajoava, joten ympäristö kiittää.

      Terveisin,
      Keijo

      • Anonyymi

        Ei asbestista sen biohajoamattomuuden vuoksi luovuttu vaan koska asbestikuidut on keuhkosyöpää voimakkaastiaiheuttava aine. Siksi ei vanhoja talojen asbestirakenteitakaan saa purkaa kuin ammattilainen silloinkin pölyn leviäminen on estettävä 100% myös ulos.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen uutena ostamani auto oli Fiat Uno -95, niitä aivan viimeisiä siis. Sen ohjekirjassa varoitettiin asbestista jarruissa, mutta ohjekirjan väliin oli sujautettu lisälehti joka kertoi, että No Asbestos

    • Anonyymi

      Asbestin käyttöhän yleensäkin Suomessa kiellettiin paljon myöhemmin kuin muualla. Eli vasta sitten, kun Tuusniemen Paakkolan (?) asbestikaivos ehtyi.
      Sillä seudulla muuten asbestimalmikiviä käytettiin ahkerasti saunassa kiuaskivinä. Vaikutukset arvaattekin...
      Hengitin koko 1960 -luvun tai oikeasti silloin yhteensä vain 3 vuotta joka työpäivä asbestipölyä sen 8 tuntia/päivä. Nyt käyn 5 v välein (keuhkotautien erikoislääkäri määräsi 3 v välein) keuhkoröntgenissä. Vielä ei ole asbestoosia ole todettu - täytän pian 81 v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe