Suomalaisuus?

Muikku.

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta suomalaisuus? Mitä suomalaisuus merkitsee sinulle?

18

1494

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saunakalja ..

      Metsän tuoksu, nuotion sytyttäminen ja teltan pystyttäminen. Hyttysten huitominen, saunominen kesäillassa, uimaan pulahtaminen alasti mökin laiturilta.

      Isoisän KK vintillä, mummun saamat puhdetyöt, naapurin viinaan kuollut mies.

      Sisu, terva, vihta. Kännykkä, puhdas vesi, pakkanen ja lumi. Juhannus, yötön yö, kaamos. Joulupukki ja Väinämöinen.

      Suomalaisuus - mitä se minulle merkitsee? Kaikkea.

      • Kauniisti kirjoitettu.. Muistetaan myös kunnia, velvollisuus ja tahto..


    • Sauna ja kesäinen järvimaisema ovat ensimmäiset mielleyhtymät. Vaikka nuo ovatkin mukavia asioita, niin suomalaisuudella ei ole minulle juurikaan merkitystä. Pelkkää sattumaa että olen tänne syntynyt, eikä se tee minusta sen parempaa tai huonompaa kuin muidenkaan maiden kansalaisista.

    • Muikku.

      Itselleni suomalaisuudesta tulee mieleen itsemurhatilastot, alkoholismi, järvimaisema, sisu, siniset silmät ja sota-ajan kovat jätkät.

      Suomalaisuus merkitsee minulle syviä juuria, joita ei katkaista vaikka muuttaisin kauas Nevadaan.

    • Hossi37

      Sisu ! Sauna, viina ja perkele :)

      Jylhä, jäykkä ja koreilematon kansa pohjoisesta.

      Suomalainen olen ja ylpeä siitä, mihinkään muuhun en vaihtaisi.

    • Ihan äkkiä ajateltuna. Ekana on kiekko :D ja ikuinen voiton tavoittelu. Sisu ja sauna tietysti

      Seuraavat asiat on kai jo isompia juttuja Itsenäisyys tasa-arvo ja demokratia.

      Nii ja RUOTSI.. se ...tana

      Mitä suomalaisuus merkitsee minulle...
      Aika kova juttu. Se että saa olla suomalainen. En Häpeä sitä missään ja koskaan. On kivaa olla suomalainen, vaikka tässäkin on lieveilmiönsä niin kyllä se on todella JEES.

      Ehkä se liittyy jotenki perinteisiin ja juuriin, mut se mitä suomalaisuus mulle on niin on jotain sanoin kuvaamatonta. Se on juhannusyö ja joulun hiljaisuus, yhtä hyvin kuin letkajenkka Maajoukkue matsissa. Sanaton yhteenkuuluvuuden tunne kansakuntaan joka on selvinny niin monesta vastoinkäymisestä sellaista se suomi mulle on. Koivuja lunta aurinkoa, kaamosta ja revontulia. Sekä täynnä ihmisiä jotka ovat tulleet siksi jotka ovat sitkeällä tahdonvoimalla.

      • Muikku.

        Mut äläs unohda, että Ruotsi antoi meille aika hyvät pisteet euroviisuissa;)mitä mahtavaa naapurimaan rakkautta....;)


      • Muikku. kirjoitti:

        Mut äläs unohda, että Ruotsi antoi meille aika hyvät pisteet euroviisuissa;)mitä mahtavaa naapurimaan rakkautta....;)

        Mut entä lätkän olympia kulta.... *mur* ja samaa rataa ne jatko kevään mm-kisoissa... Ei yhdet euroviisu pisteet siinä hirveesti muuta, mut yhdeksän ratkaisevaa maalia arvokisojen ratkaisupeleissä ois vähän eri juttu...


      • Muikku.
        Frederico kirjoitti:

        Mut entä lätkän olympia kulta.... *mur* ja samaa rataa ne jatko kevään mm-kisoissa... Ei yhdet euroviisu pisteet siinä hirveesti muuta, mut yhdeksän ratkaisevaa maalia arvokisojen ratkaisupeleissä ois vähän eri juttu...

        Äläs nyt ota sitä niin vakavasti;=)


      • Muikku. kirjoitti:

        Äläs nyt ota sitä niin vakavasti;=)

        Noin voi sanoa vain nainen :D

        "On peli tämä meille elämä ja henki..." Se oli kuitenki vaan euroviisu voitto... Toista ois ollu voittaa olympia kultaa kiekossa....


    • YogaYin

      Siinä pari ensimmäistä. Suomalaisuuteen kuuluu tietty myös itsenäisyys, itsepäisyys. Sisut ja saunat joku jo mainitsikin, niin ja Leijonat.

      Musiikin kautta suomalaisuus on muuttunut paljon - eri vuosikymmenien ajankuva on heijastunut siihen mitä kansa haluaa kuulla ja laulaa mukana.
      Eput sai suomalaisuuden kuulostamaan juuri siltä mitä se oli 70-luvun lapsuusvuosina; einari epätoivoja ja turmiolan tommeja suomi väärällään, työttömyyttä ja perheväkivaltaa. Vähän aiemmin Irwin lauloi työmiehen lauantaista: viideltä saunaan ja kuudelta putkaan, siinä välissä jossain taisi olla Danny joka lauloi covereita sitä mukaa kun kääntäjät ehti suoltaa. Suomalaisuus kuului niidenkin takaa, jostain tuulahti aina tuttu kaiho.

      Suomalaisuus soi kevätjuhlissa, jouluhartauksissa. Suomalaisuus oli hurskautta, pullakahveja mummolassa, päivankakkaroita ojanpientareilla tai Naapurilähiössä.

      Suomalaisuus räjähti käsiin kun eurooppa tupsahti syliin ja markka jäi historiaan. Sinne meni oma valuuttaidentiteetti. Sikäli siitä mitään oli jäljellä Viinasen ja Ahon masinoiman devalvaation jälkeen. Suomiletti sai siniset raidat ja elovenasta tuli pelkkä love.

      Suomalaisuus on EU:n myötä pakostakin osa jotain suurempaa. Palanen yhdestä kokonaisuudesta. Silti se ei estä olemasta edelleen se miksi edelleen moni sanoo että on lottovoitto syntyä. Suomeen, suomalaiseksi. Itse en tuota allekirjoita, en tosin moiti sen sanojaakaan.

      Ja jos vielä lopuksi saa sanoa, olisi piirun verran turvallisempi elää Suomessa mikäli liittyisimme sotilasliitto Natoon.

      Amen.

    • vähäiset luonnonvarat

      pimeä räntäsateinen ilmasto, sekä vittumainen naapurimaa

    • MMies

      Sana tuo mieleen suomalaisuuteen liitettyä yltiöromanttista roskaa: järvet, sauna järven rannalla kuulaana kesäiltana, kuikka korvessa, matalaotsainen orjakansa, joka yrittää päteä keinolla millä hyvänsä tehden itsensä vain naurettavaksi. Mannerheim, Ehnrooth ja muut natsit, "talvisodan henki" ja finninaamaiset inttipellet kännissä uhoomassa snägärillä, pakolaisten potkimiset. Sinisilmäinen hölmö pikkutyttö, rupipolvinen vesipää-poika. Lihava nalkuttava äiti, jolla on suuri sydän ja jurottava töillä itsensä tappava isäntä. Kirves, hurme ja ladon kattopalkista roikkuva köysi. Itseään täynnä olevat idioottipoliitikot, vitun tyhmät julkkikset, ameriikan matkiminen kaikessa ala-arvoisessa ja vahingollisessa. Matti Nykänen. Menneisyyden "loistossa" ( eli II maailmansodan kurjuudessa) muistoissaan elävä aivoton keskiluokkainen massa, joka nuolee Brysselin herrojen- vittu, kenen tahansa persettä, joka vain kehuu. Systemaattinen aivopesu, herraviha ja kunnioitus samanaikaisesti.
      Tämän kaiken merkitystä itselleni olen jäävi arvailemaan.

    • scale

      Uistimen vetoa isolla selällä auringon laskun aikaan, onkimista mökkilaiturin penkiltä, kossupullo penkin jalan vieressä.
      Mahtavia maisemia tunturin laelta.
      Leipäjonoja, vanhainkodeissa paskavaipoissaan kituvia vanhuksia, työttömiä joiden työpaikat ovat kadonneet Kiinaan.
      Kolikolla on kaksi puolta, kysymys on lopultakin siitä, miten kakkua jaetaan.
      Kokonaisuutena tämä on hyvä maa elää, verrattuna moneen muuhun.

    • - tärkein minulle

      Suomen kieli on minulle tärkeintä suomalaisuudessa. Suomalaisuudesta tulee mieleen myös, etenkin näin nykypäivän perspektivistä, hyvin erikoisen historian omaava maa, jossa on valittu aina oma tie, vaikka se muita ei koskaan olisi miellyttänytkään.

      Suomalaiset ihmiset sensijaan eivät tunnu mitenkään erityisen läheisiltä - usein omituisilta lähinnä. Asun ulkomailla enkä kaipaa Suomeen. Suomi on silti sydämessäni omalla tavallaan.

      • tie??

        Suomea on hallinnut joko Ruotsi, Keisarin Venäjä tai Neuvostoliitto. Nykyään Suomea hallitsee Brysseli. Missä se "oma tie" on? Vapaaehtoinen orjuus toisten kansojen alaisuudessa?


    • Anonyymi

      Suomalaiset on munatonta kansaa

    • Anonyymi

      Suomalaisuus on lopulta tämän pohjoisen alueen asukkien yhteinen kohtalo. Sellainen immateiaali joka jollain tasolla sitoo alueella olevia ihmisiä.

      Jos täällä halutaan asioiden olevan hyvin silloin suomalaisten olisi tehtävä yhteistyötä alueensa puolesta, tämä yhteistyö ja halukkuus siihen on lopultakin "vain" alueellla olevien ihmisten tahtotila yhteiselle tulevaisuudelle.

      Jos tätä tahtotilaa ei ole on kyse virailijasta, turistista.

      Lopultakaan kukaan muu ei tästä alueesta ja sen asukkaista piittaa kuin suomalaiset itse. Siksi kannatan kansallisvaltiota ja vahvaa kansalais-identiteettiä sekä reaalista itsenäisyyttä mutta en ole valmis sitomaan tätä vaikkapa etnisyyteen - vaan eettiseen ja funktionaaliseen kansalaisuuteen jossa yhteisön mukaisesti ja yhteisön etua kohti toimiminen määrittää suomalaisuuden.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe