Vinkkejä valvomiseen/jaksamiseen??

yömyyrä

Jaetaanpa me yön hiljaiset puurtajat pikkaisen vinkkejä keskenämme kuinka saataisimme yömme töissä kulkemaan ettei tarvis aivan zombina olla.

itse teen 12h työvuoroja 0600-1800 ja toisinpäin esim aamu aamu yö yö. olen huomannut että kun aamuvuoron jälkeen valvoo yö vuoroa vasten jonnekin klo 02:teen ja menee sitten nukkumaan niin ensimmäinen yö on helpompi valvoa, toinen yö menee jo paremmin omalla painollaan. ruokavaliosta olen huomannut ettei oikein raskaita nakkeja ja muusia kannata vetää lärviin, tuppaa sitten käymään läskit silmillä kovin raskaaksi, mielummin jotain kevyttä esim keittoja.
koti matkat autolla on joskus käynyt raskaaksi mutta silloin kun olen syönyt tulehduskipulääkkeitä esim puranaa on väsymys kasvanut entisestään ja pari kertaa olen nähnyt jo aivan omiani väsymyksestä maantiellä...

onko muulla kansalla vinkkejä? onnistuuko valvominen perocalla vai tujulla kahvilla?

syksyt ovat olleet aina raskaampia valvomisen kanssa kuin muut vuoden ajat. kroppa reagoi valonmäärään, ota tämä huomioon työpisteesi valaistuksessa.

87

49586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haihai

      Itse olen huomannut, että lasi beroccaa auttaa ihan oikeasti paljon. Itse en juo kahvia lainkaan ja berocca piristää tosi paljon. Oikein yllätyin sen tehosta. Myös liikuntaa auttaa jaksamaan, ja kannattaa pitää huolta hyvästä kunnosta. Rytminvaihto onnistuu hyvin, kun viimeisen yön jälkeen nukkuu vain neljä tuntia ja nousee väkisin ylös.

      Yöllä kannattaa syödä kevyemmin, hedelmiä ja muuta kevyttä. Itse keitän jo töissä itselleni aamupuuron valmiiksi pakastusrasiaan, niin ei tarvitse aamulla kotiin mennessä kuin vähän lämmittää mikrossa ja sitten suihkun jälkeen yöpuku päälle, korvatulpat korviin ja peiton alle. Täydellä mahalla saa nukuttua paremmin ja myöhempään.

      Pidän myös rentoja vaatteita öisin, en laita farkkuja tai muuta kiristävää. Verkkarit ovat paremmat päällä.

      Öisin lueskelen netissä uutisia ja katselen telkkaria. Välillä käyn happihyppelyllä ulkona. Lukea en pysty, sillä se alkaa väsyttämään valtavasti.

      • lähes joka yö

        että ylittyy edes 20h viikkounet


      • tipahdin paalin päältä
        lähes joka yö kirjoitti:

        että ylittyy edes 20h viikkounet

        mutta miten yövuorosta selviää unilääkkeillä.

        oletko kenties Piscinan testimakaaja??

        mun tarttee ainakin valvoa koko yö, päivällä nukutaan niinä aikoina...


      • Sis,Kir Lähihoitaja

        ,,hento ja melkein aina haukuttu.
        Teen erikoisairaalassa yösuunia,,ja sellaisessa paikassa, missä EI aina edes kerkee vetää esim;Beroccaa huiviin.
        Iuse syön c-vitamiineja yöllä/hdelmiä taikka käyn kun alkaa väsyttään,,olemassa hetken esim;parvekkeella ottamassa happee.
        Mutta, niinkuin jo sanoin eipä aina kerkee,,tosin kiire pitää hereillä! Mutta, kun sulla on silmät ristissä paikkoja särkee,,niin, miettikääpä onko silloin kiva kuunnella jonkun paska-omaisen marmatusta,,PIKKUASIOISTA.
        Minun työni on, että ihminen ysyy hengissä,,ei se, onko potilaalla mukana, esim;KAMPAA??
        Kaikkee paskaa sitä kuulee ja näkee!
        Olkaa omaiset/ystävät kilttekjä,,pitäkää turpanne hoitajille kiinni,,jos tulette vaikka yöllä akuutin asian takia ensiapuun taikka muuhun vastaavaan!
        Ei me koneita olla,,nimittäin, se teidän ihana omainen/ystävä saattaa olla YÖLLÄKIN tarpeeksi raskas ja vaativaa osaamista tarvitseva.Niin,fyysisesti, kuin psyykkisestikkin,,,


      • sulle
        Sis,Kir Lähihoitaja kirjoitti:

        ,,hento ja melkein aina haukuttu.
        Teen erikoisairaalassa yösuunia,,ja sellaisessa paikassa, missä EI aina edes kerkee vetää esim;Beroccaa huiviin.
        Iuse syön c-vitamiineja yöllä/hdelmiä taikka käyn kun alkaa väsyttään,,olemassa hetken esim;parvekkeella ottamassa happee.
        Mutta, niinkuin jo sanoin eipä aina kerkee,,tosin kiire pitää hereillä! Mutta, kun sulla on silmät ristissä paikkoja särkee,,niin, miettikääpä onko silloin kiva kuunnella jonkun paska-omaisen marmatusta,,PIKKUASIOISTA.
        Minun työni on, että ihminen ysyy hengissä,,ei se, onko potilaalla mukana, esim;KAMPAA??
        Kaikkee paskaa sitä kuulee ja näkee!
        Olkaa omaiset/ystävät kilttekjä,,pitäkää turpanne hoitajille kiinni,,jos tulette vaikka yöllä akuutin asian takia ensiapuun taikka muuhun vastaavaan!
        Ei me koneita olla,,nimittäin, se teidän ihana omainen/ystävä saattaa olla YÖLLÄKIN tarpeeksi raskas ja vaativaa osaamista tarvitseva.Niin,fyysisesti, kuin psyykkisestikkin,,,

        ihan vakavalla naamalla oikeasti alan vaihtoa.

        Ensinnäkin siksi että olet ihan väärässä paikassa jos potilaiden omaiset ja potilaat itse käyvät hermojen päälle. Työ saa olla raskasta ja siitä saakin valittaa, vaatikaa johtajilta lisää palkattuja apulaisia mukaan, mutta jos aletaan valittamaan siitä että "paskaomaiset" valittavat "pikkuasioista", niin silloin olet alunperinkin täysin väärässä työpaikassa töissä! Tämä ei ole mitään vittuilua tai ilkeilyä, vaan ihan vakava kehotus alan vaihtoon.

        Toiseksi voisit vaihtaa työtäsi johonkin helpompaan, on nimittäin sen näköistä suomenkielen raiskaamista että ihmettelen miten yleensä olet hoitajaksi asti pystynyt lukemaan? Tämäkään kommentti ei ole vittuilua vaikka siltä varmastikin kuulostaa. Näyttää vain siltä että olet ihan oikeasti hermoromahduksen partaalla. Hanki itsellesi ensiksi apua ja pientä lomaa, sitten haet johonkin kouluun tai kurssille. Kyllä suomessa voi uudelleen kouluttautua ja saada uuden alan töitä.


      • hoitsuminäkin
        sulle kirjoitti:

        ihan vakavalla naamalla oikeasti alan vaihtoa.

        Ensinnäkin siksi että olet ihan väärässä paikassa jos potilaiden omaiset ja potilaat itse käyvät hermojen päälle. Työ saa olla raskasta ja siitä saakin valittaa, vaatikaa johtajilta lisää palkattuja apulaisia mukaan, mutta jos aletaan valittamaan siitä että "paskaomaiset" valittavat "pikkuasioista", niin silloin olet alunperinkin täysin väärässä työpaikassa töissä! Tämä ei ole mitään vittuilua tai ilkeilyä, vaan ihan vakava kehotus alan vaihtoon.

        Toiseksi voisit vaihtaa työtäsi johonkin helpompaan, on nimittäin sen näköistä suomenkielen raiskaamista että ihmettelen miten yleensä olet hoitajaksi asti pystynyt lukemaan? Tämäkään kommentti ei ole vittuilua vaikka siltä varmastikin kuulostaa. Näyttää vain siltä että olet ihan oikeasti hermoromahduksen partaalla. Hanki itsellesi ensiksi apua ja pientä lomaa, sitten haet johonkin kouluun tai kurssille. Kyllä suomessa voi uudelleen kouluttautua ja saada uuden alan töitä.

        Kyl se vaan niin on, että jos vois niin yöllä toivottais mielellään alimpaan paikkaa ne humalaiset, nistit, muuten vaan rääkyjät ja nipottavat omaiset/ potilaat. Ne pikkuasioista valittavat omaiset hakee hoitajan vaikka vessasta, jos ei oo peiton kulma oikeas asennos niiden mielestä. Yövuoros ei jaksa nauraa niille niinku päivävuoros.. anteeks ku ollaan kylmiä mut ollaan ihmisiä..


      • ihmisiä
        hoitsuminäkin kirjoitti:

        Kyl se vaan niin on, että jos vois niin yöllä toivottais mielellään alimpaan paikkaa ne humalaiset, nistit, muuten vaan rääkyjät ja nipottavat omaiset/ potilaat. Ne pikkuasioista valittavat omaiset hakee hoitajan vaikka vessasta, jos ei oo peiton kulma oikeas asennos niiden mielestä. Yövuoros ei jaksa nauraa niille niinku päivävuoros.. anteeks ku ollaan kylmiä mut ollaan ihmisiä..

        eipä näytä hyvältä jos tuo teidän suhtautuminen on totta, miten voi pitää työnsä jos melkein vihaa niitä jotka palkan maksaa ,eli jos ei potilaita ja omaisia olisi kukas teitäkin tarviisi.Minulle kuolutuksessa toi tehtiin selväksi kolmekymmentä vuotta sitten, onko koulutus niin muutunut ihmettelen, ja samoja hommia tehdään.


      • asenne muuttuu
        ihmisiä kirjoitti:

        eipä näytä hyvältä jos tuo teidän suhtautuminen on totta, miten voi pitää työnsä jos melkein vihaa niitä jotka palkan maksaa ,eli jos ei potilaita ja omaisia olisi kukas teitäkin tarviisi.Minulle kuolutuksessa toi tehtiin selväksi kolmekymmentä vuotta sitten, onko koulutus niin muutunut ihmettelen, ja samoja hommia tehdään.

        totta on yöllä saa kuulla valitusta,myös päivällä, mutta kas kummaa kun huomasin ,olikin mun juttu suhtautua erilailla väsyneenäkin,eli kannattaa ottaa positiivinen ote, jo ennen lähtöä, sattui mitä vain , työ aina tehtävä potilaita ja omaisia hyvin sietäen,heillä se hätä on, ei hoitajalla.


      • sis,kir
        ihmisiä kirjoitti:

        eipä näytä hyvältä jos tuo teidän suhtautuminen on totta, miten voi pitää työnsä jos melkein vihaa niitä jotka palkan maksaa ,eli jos ei potilaita ja omaisia olisi kukas teitäkin tarviisi.Minulle kuolutuksessa toi tehtiin selväksi kolmekymmentä vuotta sitten, onko koulutus niin muutunut ihmettelen, ja samoja hommia tehdään.

        Kokeilkaa itse,,,ennenkuin haukutte yöhoitajia!
        Rakastamme varmasti työtämme,,onhan tää myös kutsumusammatti,,,mutta raja se on meilläkin!
        Että..tere tulemast vaan duuniin,,,jos jaksatte hymyillä ja ymmärtää läpi yön,,ilman taukojakin!


      • ihmettelen.......
        Sis,Kir Lähihoitaja kirjoitti:

        ,,hento ja melkein aina haukuttu.
        Teen erikoisairaalassa yösuunia,,ja sellaisessa paikassa, missä EI aina edes kerkee vetää esim;Beroccaa huiviin.
        Iuse syön c-vitamiineja yöllä/hdelmiä taikka käyn kun alkaa väsyttään,,olemassa hetken esim;parvekkeella ottamassa happee.
        Mutta, niinkuin jo sanoin eipä aina kerkee,,tosin kiire pitää hereillä! Mutta, kun sulla on silmät ristissä paikkoja särkee,,niin, miettikääpä onko silloin kiva kuunnella jonkun paska-omaisen marmatusta,,PIKKUASIOISTA.
        Minun työni on, että ihminen ysyy hengissä,,ei se, onko potilaalla mukana, esim;KAMPAA??
        Kaikkee paskaa sitä kuulee ja näkee!
        Olkaa omaiset/ystävät kilttekjä,,pitäkää turpanne hoitajille kiinni,,jos tulette vaikka yöllä akuutin asian takia ensiapuun taikka muuhun vastaavaan!
        Ei me koneita olla,,nimittäin, se teidän ihana omainen/ystävä saattaa olla YÖLLÄKIN tarpeeksi raskas ja vaativaa osaamista tarvitseva.Niin,fyysisesti, kuin psyykkisestikkin,,,

        sis.kir lähihoitaja. on tullut näköjään uusi nimike mahtaako olla jo suojattu??eikö lahihoitaja ole aina vaan lähihoitaja joten jos jätettäs tollaset yli lyönnit kun sis.kir lähihoitaja pois. Kaikilla olis paljon mukavampaa.t: opiskelija vaan


      • totten waffen ss
        ihmettelen....... kirjoitti:

        sis.kir lähihoitaja. on tullut näköjään uusi nimike mahtaako olla jo suojattu??eikö lahihoitaja ole aina vaan lähihoitaja joten jos jätettäs tollaset yli lyönnit kun sis.kir lähihoitaja pois. Kaikilla olis paljon mukavampaa.t: opiskelija vaan

        nähtäväst tääl on kaikki jotaa kipusiskoja kirjottelemas,,tehkää kunnon tehdastyötä ni tiiätte mitä ruumiillinen valvominen on..stana!!


      • Millis 31
        Sis,Kir Lähihoitaja kirjoitti:

        ,,hento ja melkein aina haukuttu.
        Teen erikoisairaalassa yösuunia,,ja sellaisessa paikassa, missä EI aina edes kerkee vetää esim;Beroccaa huiviin.
        Iuse syön c-vitamiineja yöllä/hdelmiä taikka käyn kun alkaa väsyttään,,olemassa hetken esim;parvekkeella ottamassa happee.
        Mutta, niinkuin jo sanoin eipä aina kerkee,,tosin kiire pitää hereillä! Mutta, kun sulla on silmät ristissä paikkoja särkee,,niin, miettikääpä onko silloin kiva kuunnella jonkun paska-omaisen marmatusta,,PIKKUASIOISTA.
        Minun työni on, että ihminen ysyy hengissä,,ei se, onko potilaalla mukana, esim;KAMPAA??
        Kaikkee paskaa sitä kuulee ja näkee!
        Olkaa omaiset/ystävät kilttekjä,,pitäkää turpanne hoitajille kiinni,,jos tulette vaikka yöllä akuutin asian takia ensiapuun taikka muuhun vastaavaan!
        Ei me koneita olla,,nimittäin, se teidän ihana omainen/ystävä saattaa olla YÖLLÄKIN tarpeeksi raskas ja vaativaa osaamista tarvitseva.Niin,fyysisesti, kuin psyykkisestikkin,,,

        Hoitotyö on palveluammatti jossa laadukkaaseen työhön kuuluu potilaan huomioiminen perheeseensä kuuluvana kokonaisuutena. Hoitotyön perusasioita.

        Asennevammaisena hoitajana olisi alan vaihto paikallaan sinulla ettet ole tuolla asenteellasi tekemässä ala-arvoista työtä potilaiden ja heidän omaistensa parissa.

        Otappa kohdallesi jos olisit itse tajuttomana ja äitisi istuisi vierelläsi murehtimassa vointiasi ja hoitaja asenteellaan ja käytösellään ilmaisisi että menisit jo pois tieltäni typerine ajatuksinesi, turha omainen. Miltä sinusta tuntuisi ja miltä tuntuu omaisestasi jolle sinä olet tärkeä?

        Jos ei huvita omaiset ja potilaat, on alan vaihto paikallaan. Hoitotyö kun on ihmisarvon kunnioittamista(jokaisella sellainen on, myös juopoilla, narkkareilla, lihavilla, vanhuksilla jne) ja asiakkaan palvelua.

        Kohtele toista niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan, on hyvä sinunkin muistaa

        -Sairaanhoitaja-


      • muuan sh
        Millis 31 kirjoitti:

        Hoitotyö on palveluammatti jossa laadukkaaseen työhön kuuluu potilaan huomioiminen perheeseensä kuuluvana kokonaisuutena. Hoitotyön perusasioita.

        Asennevammaisena hoitajana olisi alan vaihto paikallaan sinulla ettet ole tuolla asenteellasi tekemässä ala-arvoista työtä potilaiden ja heidän omaistensa parissa.

        Otappa kohdallesi jos olisit itse tajuttomana ja äitisi istuisi vierelläsi murehtimassa vointiasi ja hoitaja asenteellaan ja käytösellään ilmaisisi että menisit jo pois tieltäni typerine ajatuksinesi, turha omainen. Miltä sinusta tuntuisi ja miltä tuntuu omaisestasi jolle sinä olet tärkeä?

        Jos ei huvita omaiset ja potilaat, on alan vaihto paikallaan. Hoitotyö kun on ihmisarvon kunnioittamista(jokaisella sellainen on, myös juopoilla, narkkareilla, lihavilla, vanhuksilla jne) ja asiakkaan palvelua.

        Kohtele toista niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan, on hyvä sinunkin muistaa

        -Sairaanhoitaja-

        ,,,taidat kuule istua perseelläs,,ja netissä,, ja jauhaa puhelimessa??
        Oletko koskaan ollut edes "hoitotyössä"..kokeile kaikkee maan ja taivaan väliltä..hoitotyössä..niin katotaan,,hymyileekö sisar hento valkoinen.
        Ps; Mulla on ainakin ollut nyt kiva yö ja potilaat TYYTYVÄISIÄ!
        Hymyilyttää lähtee nukkuun,,,
        Häpeäisit,,"kanssasisar"!


      • mikä provo
        Sis,Kir Lähihoitaja kirjoitti:

        ,,hento ja melkein aina haukuttu.
        Teen erikoisairaalassa yösuunia,,ja sellaisessa paikassa, missä EI aina edes kerkee vetää esim;Beroccaa huiviin.
        Iuse syön c-vitamiineja yöllä/hdelmiä taikka käyn kun alkaa väsyttään,,olemassa hetken esim;parvekkeella ottamassa happee.
        Mutta, niinkuin jo sanoin eipä aina kerkee,,tosin kiire pitää hereillä! Mutta, kun sulla on silmät ristissä paikkoja särkee,,niin, miettikääpä onko silloin kiva kuunnella jonkun paska-omaisen marmatusta,,PIKKUASIOISTA.
        Minun työni on, että ihminen ysyy hengissä,,ei se, onko potilaalla mukana, esim;KAMPAA??
        Kaikkee paskaa sitä kuulee ja näkee!
        Olkaa omaiset/ystävät kilttekjä,,pitäkää turpanne hoitajille kiinni,,jos tulette vaikka yöllä akuutin asian takia ensiapuun taikka muuhun vastaavaan!
        Ei me koneita olla,,nimittäin, se teidän ihana omainen/ystävä saattaa olla YÖLLÄKIN tarpeeksi raskas ja vaativaa osaamista tarvitseva.Niin,fyysisesti, kuin psyykkisestikkin,,,

        vai känniläisen horinoita?


      • Mää vaan
        Millis 31 kirjoitti:

        Hoitotyö on palveluammatti jossa laadukkaaseen työhön kuuluu potilaan huomioiminen perheeseensä kuuluvana kokonaisuutena. Hoitotyön perusasioita.

        Asennevammaisena hoitajana olisi alan vaihto paikallaan sinulla ettet ole tuolla asenteellasi tekemässä ala-arvoista työtä potilaiden ja heidän omaistensa parissa.

        Otappa kohdallesi jos olisit itse tajuttomana ja äitisi istuisi vierelläsi murehtimassa vointiasi ja hoitaja asenteellaan ja käytösellään ilmaisisi että menisit jo pois tieltäni typerine ajatuksinesi, turha omainen. Miltä sinusta tuntuisi ja miltä tuntuu omaisestasi jolle sinä olet tärkeä?

        Jos ei huvita omaiset ja potilaat, on alan vaihto paikallaan. Hoitotyö kun on ihmisarvon kunnioittamista(jokaisella sellainen on, myös juopoilla, narkkareilla, lihavilla, vanhuksilla jne) ja asiakkaan palvelua.

        Kohtele toista niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan, on hyvä sinunkin muistaa

        -Sairaanhoitaja-

        nuo narkkarit ja juopot ole itse tietoisesti tilanteensa aiheuttaneet!! Alkoholistinkin vielä jotenkin ymmärtä (vaikkei kyllä juuri sen kummempi) mutta narkkarit...niitä kohtaan ei kuitenkaan ymmärrys riitä. Taatusti on ottaessaan tiennyt mitä tekee! Tyhmästä päästä kärsi koko ruumis!

        Vanhukset ja oikeasti sairaat ihmiset ovat asia erikseen ja omaisten hädän voi ymmärtääkkin, toki se hätä varmasti on narkkareiden ja juoppojenkin omaisilla joten kaikki myötätunto myös heille mutta ei niiden käyttäjille!!!!!
        Jaksamista siis kaikille ihanille ja hienoille ihmisille jotka hoito työtä jaksatte, teitä tarvitaan!


      • Mieltä
        sulle kirjoitti:

        ihan vakavalla naamalla oikeasti alan vaihtoa.

        Ensinnäkin siksi että olet ihan väärässä paikassa jos potilaiden omaiset ja potilaat itse käyvät hermojen päälle. Työ saa olla raskasta ja siitä saakin valittaa, vaatikaa johtajilta lisää palkattuja apulaisia mukaan, mutta jos aletaan valittamaan siitä että "paskaomaiset" valittavat "pikkuasioista", niin silloin olet alunperinkin täysin väärässä työpaikassa töissä! Tämä ei ole mitään vittuilua tai ilkeilyä, vaan ihan vakava kehotus alan vaihtoon.

        Toiseksi voisit vaihtaa työtäsi johonkin helpompaan, on nimittäin sen näköistä suomenkielen raiskaamista että ihmettelen miten yleensä olet hoitajaksi asti pystynyt lukemaan? Tämäkään kommentti ei ole vittuilua vaikka siltä varmastikin kuulostaa. Näyttää vain siltä että olet ihan oikeasti hermoromahduksen partaalla. Hanki itsellesi ensiksi apua ja pientä lomaa, sitten haet johonkin kouluun tai kurssille. Kyllä suomessa voi uudelleen kouluttautua ja saada uuden alan töitä.

        Olen aivan samaa mieltä kanssas! Jos omaiset ja muut ihmiset tympii tolla tavalla, on alan vaihdos paikallaan!!!!!!!


      • Kiitos ymmärryksestä, niill...
        Mää vaan kirjoitti:

        nuo narkkarit ja juopot ole itse tietoisesti tilanteensa aiheuttaneet!! Alkoholistinkin vielä jotenkin ymmärtä (vaikkei kyllä juuri sen kummempi) mutta narkkarit...niitä kohtaan ei kuitenkaan ymmärrys riitä. Taatusti on ottaessaan tiennyt mitä tekee! Tyhmästä päästä kärsi koko ruumis!

        Vanhukset ja oikeasti sairaat ihmiset ovat asia erikseen ja omaisten hädän voi ymmärtääkkin, toki se hätä varmasti on narkkareiden ja juoppojenkin omaisilla joten kaikki myötätunto myös heille mutta ei niiden käyttäjille!!!!!
        Jaksamista siis kaikille ihanille ja hienoille ihmisille jotka hoito työtä jaksatte, teitä tarvitaan!

        ,,olen tässä lueskellut ihmisten kommentteja,,ikävä kyllä suurinosa ei ymmärrä ollenkaan "yleensä haukuttavaa ja aliarvostettavaa" hoitjaa.
        On meilläkin huonot päivämme,,syystä tai toisesta. ja varmasti pyrimme (vaikka tekohymyin) olemaan ystävällisiä huolestuneille ja muuten vaan sitten (erikseen) valitteleville omaisille.Siis, niillekkin ystävällisiä.
        Mutta,,miltä tuntuu, jos kaikkea mitä teet ja teet sitten mitenkäpäin vaan,,niin kaikki on heidän mielestä päin persettä!
        Hoitakoon sitten itse jos voivat omaisensa,,hehän tuntuvat sen parhaiten tietävä.
        On aivan ihaniakin omaisia, niinkuin potilaita/asiakkaitakin,,ja heitä on ILO auttaa,, vaikka paikkoja kolottaa ja uni painaa.

        Olen ollut aikanaan myös "tehdastyössä" muutaman vuoden. Ja tiedän myös sen puolen,,tehdä töitä!
        Kunnioitan heidän,,kin ammattikuntaa.

        Minulla on "siviilissä kaikki suht ok,,enkä tuo paineita duuniin".

        Ja yötyöläisiä on erilaisilla aloilla,,,
        mutta tässä on minu ja varmasti monen muunkin hoitoalalla työskentelevän näkemys.
        Tosin, minä kirjaan sen karskisti miten asia on!
        Itse hoidin oman äiti vainaani kotonani,,ilman hoitoalan koulutusta,,,vuosia sitte. Ja kun olin hänen kanssaa sairaalassa,,joko käynnillä, taikka häntä katsomassa...niin, luotin "kireinpiinkin" hoitajiin,,ja annoin heidän tehdä työnsä!

        Että tälläaista,,,,
        Miettikäähän,,joka ei tätä ole kokenut millään saralla,,minullakin on tunteet ja kusirakko,,ja paskaa peräsuolessa,,,

        Hauskaa, viihtyisää, ja rentoa yötyötä,,itse kullekkin,,

        T;Eräs sisar,,joka on todellakin v...nut teihin joihinkin kirjoittajiin,,,ja ai niin, itse kun olen potilaana,,en silloinkaan sählää ja neuvo kanssasisariani.


      • ei voi olla totta
        Kiitos ymmärryksestä, niill... kirjoitti:

        ,,olen tässä lueskellut ihmisten kommentteja,,ikävä kyllä suurinosa ei ymmärrä ollenkaan "yleensä haukuttavaa ja aliarvostettavaa" hoitjaa.
        On meilläkin huonot päivämme,,syystä tai toisesta. ja varmasti pyrimme (vaikka tekohymyin) olemaan ystävällisiä huolestuneille ja muuten vaan sitten (erikseen) valitteleville omaisille.Siis, niillekkin ystävällisiä.
        Mutta,,miltä tuntuu, jos kaikkea mitä teet ja teet sitten mitenkäpäin vaan,,niin kaikki on heidän mielestä päin persettä!
        Hoitakoon sitten itse jos voivat omaisensa,,hehän tuntuvat sen parhaiten tietävä.
        On aivan ihaniakin omaisia, niinkuin potilaita/asiakkaitakin,,ja heitä on ILO auttaa,, vaikka paikkoja kolottaa ja uni painaa.

        Olen ollut aikanaan myös "tehdastyössä" muutaman vuoden. Ja tiedän myös sen puolen,,tehdä töitä!
        Kunnioitan heidän,,kin ammattikuntaa.

        Minulla on "siviilissä kaikki suht ok,,enkä tuo paineita duuniin".

        Ja yötyöläisiä on erilaisilla aloilla,,,
        mutta tässä on minu ja varmasti monen muunkin hoitoalalla työskentelevän näkemys.
        Tosin, minä kirjaan sen karskisti miten asia on!
        Itse hoidin oman äiti vainaani kotonani,,ilman hoitoalan koulutusta,,,vuosia sitte. Ja kun olin hänen kanssaa sairaalassa,,joko käynnillä, taikka häntä katsomassa...niin, luotin "kireinpiinkin" hoitajiin,,ja annoin heidän tehdä työnsä!

        Että tälläaista,,,,
        Miettikäähän,,joka ei tätä ole kokenut millään saralla,,minullakin on tunteet ja kusirakko,,ja paskaa peräsuolessa,,,

        Hauskaa, viihtyisää, ja rentoa yötyötä,,itse kullekkin,,

        T;Eräs sisar,,joka on todellakin v...nut teihin joihinkin kirjoittajiin,,,ja ai niin, itse kun olen potilaana,,en silloinkaan sählää ja neuvo kanssasisariani.

        jaa vain niin on näpäkät? Että ilkeät ja kaikkitietäväiset potilaat/heidän omaiset ansaitsevat siis saada ala-arvoista kohtelua? Voi hitto, toivottavasti en koskaan tule olemaan sinun potilaasi! Varmasti tuolla asenteella ne veemäiset asiakkaat on vielä veemäisempiä, no itse olet alasi valinnut. Nuku vähän enemmän taidat olla aika hiilenä jo täälläkin...


      • Millis taas
        muuan sh kirjoitti:

        ,,,taidat kuule istua perseelläs,,ja netissä,, ja jauhaa puhelimessa??
        Oletko koskaan ollut edes "hoitotyössä"..kokeile kaikkee maan ja taivaan väliltä..hoitotyössä..niin katotaan,,hymyileekö sisar hento valkoinen.
        Ps; Mulla on ainakin ollut nyt kiva yö ja potilaat TYYTYVÄISIÄ!
        Hymyilyttää lähtee nukkuun,,,
        Häpeäisit,,"kanssasisar"!

        Jos tuo vastauksesi oli minulle tarkoitettu, niin vastaan siihen tällä kohtaa.

        Minun työssäni ei ole aikaa istua perseellä, eikä surffata netissä saatika että aikaa olis puhua puhua henkilökohtaisia puheluita.
        Sairaanhoitajana olen ollut vuosikaudet, niin lasten, aikuisten kuin vanhusten parissa,sekä osasto työssä että akuuttihoitotyössä ja huomioi tämä: olen nauttinut toimiessani palveluammatissa jonka olen itse valinnut!

        Jokainen potilas ei välttämättä miellytä mutta asiakaspalvelu työssä jokaisen hoitaminen kuuluu työhöni. Ja jo opiskelu aikana minulle opetettiin jokaisen potilaan ihmisarvon kunnioittaminen.

        Kannattaisi tarkistaa sairaanhoitaja liiton tekemät sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Siellä sanotaan mm näin:
        Sairaanhoitaja auttaa kaikenikäisiä ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Sairaanhoitaja palvelee yksilöitä, perheitä ja yhteisöjä. Sairaanhoitaja kohtaa potilaan arvokkaana ihmisenä ja luo hoitokulttuurin, jossa jossa otetaan huomioon yksilön arvot, vakaumus ja tavat.

        Jos et viihdy työssäsi, niin ainakin kannattaa kokeilla toisenlaista työympäristöä jos et alaa meinaa vaihtaa. Jokaisella potilaalla kun on oikeus saada hyvää palvelua ja hoitoa. Esim jos narkkarit ei miellytä vaan lähinnä ärsyttävät, niin kannattaa hakeutua jonnekin toiseen yksikköön, sillä varmaan löytyy niitäkin jotka nauttivat työstään päihdeongelmaisten parissa..

        -sairaanhoitaja-

        ps: ja olen myös miettinyt niinkuin joku toinenkin aikaisemmin tuota sinun kirjoitustyyliä, miten se toimii hoitotyössä kirjaamisessa...


      • Millis taas
        muuan sh kirjoitti:

        ,,,taidat kuule istua perseelläs,,ja netissä,, ja jauhaa puhelimessa??
        Oletko koskaan ollut edes "hoitotyössä"..kokeile kaikkee maan ja taivaan väliltä..hoitotyössä..niin katotaan,,hymyileekö sisar hento valkoinen.
        Ps; Mulla on ainakin ollut nyt kiva yö ja potilaat TYYTYVÄISIÄ!
        Hymyilyttää lähtee nukkuun,,,
        Häpeäisit,,"kanssasisar"!

        ja vielä lisäys noihin eettisiin ohjeisiin:

        Sairaanhoitaja hoitaa jokaista potilasta yhtä hyvin ja kunkin hoitotarpeen mukaan, riippumatta potilaan terveysongelmasta, kulttuurista, uskonnosta,äidinkielestä, iästä, sukupuolesta, rodusta, ihon väristä, poliittisesta mielipiteestä tai yhteiskunnallisesta asemasta


      • hoitajaa aina,,
        ei voi olla totta kirjoitti:

        jaa vain niin on näpäkät? Että ilkeät ja kaikkitietäväiset potilaat/heidän omaiset ansaitsevat siis saada ala-arvoista kohtelua? Voi hitto, toivottavasti en koskaan tule olemaan sinun potilaasi! Varmasti tuolla asenteella ne veemäiset asiakkaat on vielä veemäisempiä, no itse olet alasi valinnut. Nuku vähän enemmän taidat olla aika hiilenä jo täälläkin...

        ...aina tarvitaan!!
        Äläkkää luulkokkaan että meitä olisi vain yksi taikka kaksi hoitajaa,,joita ottaa pattiin TURHASTA ja pienistä asioista valittavat ihmiset!
        Meitä on aika helvetisti,,ja lisää tulee,,siis valmistuu,,,ja on niitä lääkäreitäkin,,kaupan kassoja,autokuskeja yms!


      • kirurgisella osastolla
        ihmettelen....... kirjoitti:

        sis.kir lähihoitaja. on tullut näköjään uusi nimike mahtaako olla jo suojattu??eikö lahihoitaja ole aina vaan lähihoitaja joten jos jätettäs tollaset yli lyönnit kun sis.kir lähihoitaja pois. Kaikilla olis paljon mukavampaa.t: opiskelija vaan

        ,,,hän halusi vaan "vihjaista" millä "puolella" hän on duunissa,,,
        Oletpa sinä "opiskelijaksi JO",,täysin liian pikkutarkka nipottaja!! VAIHA ITSE ALAA,,kun ei sulla ole tutkintoakaan,,ja toivottavasti ei tule!


      • hoitaja ,,jo valmis
        ihmettelen....... kirjoitti:

        sis.kir lähihoitaja. on tullut näköjään uusi nimike mahtaako olla jo suojattu??eikö lahihoitaja ole aina vaan lähihoitaja joten jos jätettäs tollaset yli lyönnit kun sis.kir lähihoitaja pois. Kaikilla olis paljon mukavampaa.t: opiskelija vaan

        ,,olet itsekkin,,jos hän halusi vaan vihjata millä puolella hän on duunissa!
        Aikamoinen nipottaja olet,,aika kakara taikka ilman kunnon miestä! Vaihda alaa ja äkkiä!Lopeta opiskelu pelle...


      • LH-YÖ
        sis,kir kirjoitti:

        Kokeilkaa itse,,,ennenkuin haukutte yöhoitajia!
        Rakastamme varmasti työtämme,,onhan tää myös kutsumusammatti,,,mutta raja se on meilläkin!
        Että..tere tulemast vaan duuniin,,,jos jaksatte hymyillä ja ymmärtää läpi yön,,ilman taukojakin!

        Tuleekohan edes oikeaan kohtaan tämä...

        Itse teen vakinaista yötyötä. Jaksan marinat ja murinat. Kyse on asenteesta. Itse nukun iltapäivästä-iltaan ja valvon yön ja aamupäivän. Joskus otan unet kotiin tultuani, max. 2tuntia.
        Hoitoalan töissä kohdataan ihmisiä laidasta laitaan, ei kaikista voi eikä tarvitsekkaan pitää, mutta ei sitä ääneen tarvitse sanoa.

        Omaisilla yleensä on hätä koska ei ole tietoa tilanteesta, samoin potilaalla samasta syystä usein. Typerien asioiden kyseleminen on paniikkikäytöstä ja hoitaja voisi suorittaa sen ja keskustella hetki omaisen/potilaan kanssa. Pienikin positiivinen ele ja hoitajan rauhallisuus rauhoittaa myös vastapuolta. Jos hoitaja on äreä ja kiireinen paniikki vain kasvaa. Miettikää jos itse olisitte siellä potilaina missä olette töissä. Ja muistakaa että esimerkilläne joku jatkaa tyyliänne etenpäin ja pian on 50 ja enemmänkin kaltaistasi hoitajaa ympäri eri hoitopisteitä, kun itse olet vanha ja sairas, mieti millaista hoitoa ja kohtelua haluat.

        Itse ainakin teen kaikkeni että meidän opiskelijat oppisivat hyvän ja kunnioittavan asenteen potilaita ja omaisia kohtaan, sillä kun se aika koittaa että itse hoitoa tarvitsen, en halua että tältä palstalta eräät hoitajat tulevat lähellekkään minua.

        Miettikkää asennettanne!


      • äkkiä
        Sis,Kir Lähihoitaja kirjoitti:

        ,,hento ja melkein aina haukuttu.
        Teen erikoisairaalassa yösuunia,,ja sellaisessa paikassa, missä EI aina edes kerkee vetää esim;Beroccaa huiviin.
        Iuse syön c-vitamiineja yöllä/hdelmiä taikka käyn kun alkaa väsyttään,,olemassa hetken esim;parvekkeella ottamassa happee.
        Mutta, niinkuin jo sanoin eipä aina kerkee,,tosin kiire pitää hereillä! Mutta, kun sulla on silmät ristissä paikkoja särkee,,niin, miettikääpä onko silloin kiva kuunnella jonkun paska-omaisen marmatusta,,PIKKUASIOISTA.
        Minun työni on, että ihminen ysyy hengissä,,ei se, onko potilaalla mukana, esim;KAMPAA??
        Kaikkee paskaa sitä kuulee ja näkee!
        Olkaa omaiset/ystävät kilttekjä,,pitäkää turpanne hoitajille kiinni,,jos tulette vaikka yöllä akuutin asian takia ensiapuun taikka muuhun vastaavaan!
        Ei me koneita olla,,nimittäin, se teidän ihana omainen/ystävä saattaa olla YÖLLÄKIN tarpeeksi raskas ja vaativaa osaamista tarvitseva.Niin,fyysisesti, kuin psyykkisestikkin,,,

        ..muualle töihin noilla mielipiteilläsi ennenku käy ikävästi jollekin omaiselle. Sääli niitä jotka kuuluu sulle, huh huh..Seulontaan tollasia negatiivisia ajatuksia viljelevät aikapommit hoitoalalta ja äkkiä. Kohta saadaan lukea taas kun jollain hoitajalla järki tipahti paskan mukana pönttöön. No sitä saat mitä tilaat itsekin kun sinne hoitoon joskus itse joudut. Odota vaan..hehe


      • mie vaan..
        hoitaja ,,jo valmis kirjoitti:

        ,,olet itsekkin,,jos hän halusi vaan vihjata millä puolella hän on duunissa!
        Aikamoinen nipottaja olet,,aika kakara taikka ilman kunnon miestä! Vaihda alaa ja äkkiä!Lopeta opiskelu pelle...

        Sun asenteella ja kirjoitusvirheillä toivon että tajuat lopetta hoitoalalla suhteelisen nopeasti. Arka aihe sinulle kun henkinen kantti ja asenne työssä noin huono.. Sinulle löytyy 100% varmasti parempi työntekijä työyksikköösi ja sinä voit mennä opiskelemaan vaikka sitä tehdastyötä lisää...
        hyi helvetti mikä hoitaja. toivottavasti en koskaan osu potilaaksesi.


      • kommentti
        hoitajaa aina,, kirjoitti:

        ...aina tarvitaan!!
        Äläkkää luulkokkaan että meitä olisi vain yksi taikka kaksi hoitajaa,,joita ottaa pattiin TURHASTA ja pienistä asioista valittavat ihmiset!
        Meitä on aika helvetisti,,ja lisää tulee,,siis valmistuu,,,ja on niitä lääkäreitäkin,,kaupan kassoja,autokuskeja yms!

        niin kyllä joka alalla niitä löytyy joiden kannattais vaihtaa nopeasti alaa..


    • auttaa!

      Tosiaan, ennen yövuoroa valvominen tuonne 02 - 03 välille auttaa kummasti! Lisäksi käytin itse taktiikkaa, jonka toimivuudesta saa laittaa mielipiteitä. Kohtuullisen tukeva ateria ennen yövuoroa välillä 22 - 23, jonka jälkeen töihin vatsa täytenä. Työvuoron aikana sitten vain nestelinjalla ja ruokaa vatsaan aikaisintaan pari tuntia ennen vuoron päättymistä. Vaatii hieman totuttelua, mutta ainakin itselläni toimii kuin junan vessa!

      • Ryystäjä

        Oletko kokeillut Battery energy drink? Tai Redbull antaa siivet? Minua auttaa!!!!


    • Emilia_Erikoinen

      Mie nukun paremmin, jos teen aamupätkän töissä eli 7-11 ja sit vatsa täyteen ja untenmaille. Töissä en tällöin syö mitään, ehken viilin,jos kovasti on nälkä. Mikäli on suora yö, niin edeltävänä iltana valvon pidempään kuin normaalisti ja sit nukun pidempään. Yritän kestää sängyssä 11-12 asti. En sinä päivänä tee mitään ajatustyötä virkistävää, vaan löhöän sohvalla ja torkun, jos nukuttaa. Syön hyvin ja otan iltapäivällä toiset torkut. Näin mie jaksan. Töissä sitten miulla on mukana joku harraste, esim. käsityö tai sit sanaristikko. Lukeminen ei onnistu yövuorossa, kun alkaa väsyttää. Hyvänä apuna on työkaveri juttukaverina ja sitten ne meiän potilaat, jotka tarttee tasasin väliajoin apua. Soittelevat kelloa. Toisinaan katsotaan joku jännäri telkusta ja toisinaan vain jutellaan. Miulle kuuluu myös ensiavun hoitaminen yövuorossa ja se polin puhelin on myös hyvä herättäjä. Toisinaan haukkaan ikkunasta tai ulko-ovesta raitista ilmaa hetken verran, sekin auttaa väsymykseen. Yhdeltä taksikuskilta kuulin, että pureskelu auttaisi kestämään virkeänä, siis jenkkiä huuleen ja matka jatkuu. :)

      voimia kaikille yötyöläisille ja virkeitä öitä.

      • vuorotyöläinen

        Heippa!
        Just viime yön valvoneena sattui silmiin tämä keskustelu. Minulla yleensä vain yksi yö kerralla se sopii mulle. Pitääpä kokeilla tuota aamupätkän tekemistä ensin, jospa saisi nukuttua päivällä paremmin. Minulla yövuoro menee tosi hyvin, mutta mulla pitää olla koko ajan tekemistä. Meillä on siitä hyvä työpaikka että voimme vapaasti tehdä mitä halutaan; leivomme öisin, siivousta, vaatehuoltoa, itselläni on sitten vastuulla tietokoneella tehtäviä kansliatöitä. Tietysti asukkaiden hyvinvoinnista huolehtiminen on aina ykkösjuttu, ja muuta vapaaehtoista hommaa tehdään sen mukaan miten rauhallinen tai levoton yö on. Viime yö oli suht rauhallinen, noin kolmen jälkeen alkoi väsyttää tosi paljon ja oli nälkä, väsymyskin meni kun söin voileivät ja jogurtin. Tein koko ajan jotain, kiertojen välillä, mielestäni yö meni tosi nopeaan. Aamulla pääsin klo 8 sänkyyn ja nukuin 11 asti. Päänsärkyinen on olo, ja odotan iltaa että pääsen ajoissa nukkumaan. Joskus olen tehnyt kaksi yövuoroa peräkkäin, se on vain suuri ongelma, kun ei saa nukuttua enempää ensimmäisen yön jälkeen ja tuntuu ihan painajaiselta ajatella toiseen yövuoroon menoa kun ei oo nukkunut tarpeeksi. Ja se päänsärky joka yltyy ihan migreeniksi.
        Työn iloa kaikille hoitajille ym. yövuorolaisille ynnä Hyvää Uutta Vuotta! :)


    • jep jep,.,..,

      masturboin monta kertaa työpaikan vessassa hyvin pysyy hereillä..

      • valvomossa

        pyörii televisiossa pornoa koko ajan. Töihin tullessa kaikki ottavat suoraan pukuhuoneessa jo housut pois. Koko yö menee siinä kun neljä äijää runkkaa valvontapöytien ääressä. Aamulla päivävuorolaiset töihin tullessaan ensimmäiseksi pyyhkivät rätillä mittaristot että näkee.


    • minä vain

      Vanha rakkakuski neuvo on että kynä suuhun ja istualteen unten maille kun kynä tippuu niin herää ja on taas virkeänä jatkamaan seuraavat 500km. Pienet torkut tekevät tosiaan hyvää mutta pitää olla varovainen ettei nuku yli 10 minuuttia. Mistään rytmistä ei ole kyllä mitään hajua aina tulee uni kun tahtoo aina kuitenkin sen verran silmät ristissä. Kovaan ääneen laulaminen ja pää ulos ikkunasta pakkasessa on aika varmoja vinkkejä.

      • teekuppiin

        kuumaa vettä,ota teepussi ja laita se kupiin.Anna hautua 1/2tuntia,niin että juoma on mustaa.Autta varmasti.


      • Entinen valvoja

        Kyllä oli nuppi sekaisin kun ajttiin 400 tuntia
        kuukaudessa. Toivottavasti kukaan ei joudu
        nykyisin sellaiseen rääkkiin.


      • Werdi
        Entinen valvoja kirjoitti:

        Kyllä oli nuppi sekaisin kun ajttiin 400 tuntia
        kuukaudessa. Toivottavasti kukaan ei joudu
        nykyisin sellaiseen rääkkiin.

        Niin ajetaan vieläkin?
        Ilman ylityökorvausta,sairasloma.kesäloma ym työsuhde etuja?
        Ammulla kotona klo 8 listassa jonka poliisilaitos on hyväksynyt lukee vapaa ilalla vuoro alkaa klo 18 lopuu 04,30 jota voi jatkaa puolituntia jos tulee jatko jopa aamu 6?
        Kilometrejä ?-400 jos meinaa johonkin järkevään ansioon päästä,siis stadissa?
        Eu on kieltänyt kilometri korvaukseen perustuvan palkan,mutta se ei kai koske taksi kuskeja jotka ajava % palkalla alvittomasta kassasta joka voi olla pari% suurempi yövuoroissa!
        Tossa yhtenä iltatana eka neljä tuntia kassa oli 26€ siitä % ei paljon naurata joten se ansio on vedettävä aamuyön tunteina ja vuoroa jatkamalla yleensä se on 12-14 tuntia -400 km kuunnella kännisten valitusta,nuorison suunsoittoa kun radiossa ei ole oikea kanava volumia väärä ajoreitti"bussi kulkee toista kautta"
        Ai niin hilloo ei nyt satu olemaan päällä,eli kyyti jää maksamatta,vielä yrjökin tuli kun on niin mulkku kuski
        Et semmoista on yötyö,sitä muuten on tarjolla vaikka miten paljon tekevälle


    • selkeyttä

      Jos tekee 5 yötä niin pitää olla 5 vapaata. Sillä tavalla yöt sujuisivat kivutta tai ainakin vähemmillä kivuilla. 3-vuototyö on idioottimaista.

      • fixxxer

        niin meillä on neljän yön jälkeen kuusi vapaata..


    • yömies

      Itse olen tehnyt vuosia yövuoroja keskeytymättömässä vuorotyössä, enkä ole kokenut siinä ongelmia. Sama pätee siinä kuin muutenkin, että nukkua pitää väh. 8 tuntia vuorokaudessa. Aamulla kun tulen töistä menen heti nukkumaan, ja nukun iltapäivälle klo. 15 asti. Yöllä olen yhtä virkeänä kun aamuvuorossa ollessanikin. Teen aina 4 yötä peräkkäin, ja viimeisen yön jälkeen nukun vain 4 tuntia, että saan katkaistua yörytmin. Nukkuminen on kaiken a ja o muuten ei yötyö suju.

      • make

        alallani tehdään 3 vuorotöitä.yövuoro alkaa sunnuntai
        iltana ja loppuu perjantai aamulla.nukun yleensä heti aamulla noin 5-6 tuntia ja illalla vielä ennen töihin menoa parituntia.perjantaina nukun aamulla sen 5-6 tuntia ja valvon johonkin 22-23.00 ja taas uni maittaa aamuun asti ainakin meikäläisellä.nukkuminen on kyllä kaiken a ja o niinkuin joku tuossa jo sanoikin.lisäksi suosittelen kevyttä ravitsevaa syömistä mukaan eikä kannata vetää itseään ähkyksi.pysy liikkeessä paitsi tietysti taukojen aikana ja ole tavallista varovaisempi.


      • yömies
        make kirjoitti:

        alallani tehdään 3 vuorotöitä.yövuoro alkaa sunnuntai
        iltana ja loppuu perjantai aamulla.nukun yleensä heti aamulla noin 5-6 tuntia ja illalla vielä ennen töihin menoa parituntia.perjantaina nukun aamulla sen 5-6 tuntia ja valvon johonkin 22-23.00 ja taas uni maittaa aamuun asti ainakin meikäläisellä.nukkuminen on kyllä kaiken a ja o niinkuin joku tuossa jo sanoikin.lisäksi suosittelen kevyttä ravitsevaa syömistä mukaan eikä kannata vetää itseään ähkyksi.pysy liikkeessä paitsi tietysti taukojen aikana ja ole tavallista varovaisempi.

        Mielestäni vuorotyöt on mukavampia, kuin päiväduunit, koska saa paljon vapaata. Vuotuinen työaika on 1576 tuntia. Yövuorojen jälkeen 7 vapaapäivää. Tosin joutuu olemaan myös töissä viikonloppuina, ja nytkin joulu meni töissä. Lisäähän se myös ansioita n.30%, mutta jokainen meistä on erilainen, kaikille se ei sovi. Esim. sairaaloissa on ihmeellisiä vuorojärjestelyjä, sellaisiin en minäkään sopeutuisi.


      • olisipa minullakin...
        yömies kirjoitti:

        Mielestäni vuorotyöt on mukavampia, kuin päiväduunit, koska saa paljon vapaata. Vuotuinen työaika on 1576 tuntia. Yövuorojen jälkeen 7 vapaapäivää. Tosin joutuu olemaan myös töissä viikonloppuina, ja nytkin joulu meni töissä. Lisäähän se myös ansioita n.30%, mutta jokainen meistä on erilainen, kaikille se ei sovi. Esim. sairaaloissa on ihmeellisiä vuorojärjestelyjä, sellaisiin en minäkään sopeutuisi.

        Itse mätän vaneria keskeytymättömässä kolmivuorotyössä ja yövuoron jälkeen ei ole kuin kaksi vapaata - toinen menee yleensä nukkuessa...Rytmit menee minulla niin että 4 työpäivää ja 2 vapaata: aamuvuoro, yövuoro ja iltavuoro ja sitten taas aamu, yö, ilta...Seitsemän vapaata, se olisi poikaa! Mutta eipä vuorotyössä ole mitään vikaa, ihan kiva palkka ja yöt menee ihan näppärästi töitä tehden. Kunhan vaan nukkuu kunnolla päivällä. Itse yöllä en kyllä syö oikeen mitään ja pidän 1-2 taukoa, en enempää. Joskus en yhtään.


    • Yörjö

      Herrat tekis jos yötyö olis herkkua,yötyöt tuo ennenaikaisesti sairaudet kärsittäväksi,ystäväpiiri karsiutuu herkästi,iho vanhenee varsinkin kasvoissa,luonteesi muuttuu kärttyisäksi,arvostus Ihmisenä sinuun laskee,yötyö on aina jonkin asteinen rangaistus,tuotannollinen ja taloudellinen hyöty yötyöstä on erittäin pieni.Jaksat paremmin jos pysyt pois yötyöstä.

    • asenne...

      niin jaksaa valvoa!!!

      • vuorotyönainen

        Asenne ei yksin riitä jaksamiseen.Itse en saa nukutuksi yövuoron jälkeen vaikka mikä olisi.Olen tehnyt hoitoalalla sekä tehdassysteemein yötyötä.Kun ei uni tule niin ei tule vaikka mitä temppuja kokeilisi.Lopputuloksena yleensä migreeni.


    • Paikkeri

      ollut nyt viis vuotta vuorotöissä. Tätä ennen 15 vuotta päivätöissä. Täytyy sanoa, että tämä nykyinen duuni sopii mulle hyvin. Duuni on tylsähköä valvomotyötä, mutta hereillä pysyminen ei ole ongelmia tuottanut. Painamme tällä hetkellä keskeytymätöntä viisvuoroa ja yövuoroja on neljä putkeen.

      Eka yö on mulle helppo. Menee jotenkin helposti ja nopeasti tokkurassa läpi. Toka yö on vaikeampi jostain syystä, mutta kolmas ja neljäs taas helppoja. Lukeminen vuoron aikana on kiellettyä, mutta mua se auttaa hereillä pysymiseen jota kuitenkin pidän lukemista tärkeämpänä asiana...

      Itse en yleensä syö mitään yön aikana, mutta oon kyllä sen huomannut auttavan vireystasoon jos jotain pientä napostelee. Kahvia menee myös jonka huomaa kyllä mahassaan aamulla...

    • säi säi

      energia juomaa..esim. battery. Liiallinen kahvin juonti ei ole hyväks ja tuju kahvi ei taas maistu kovinkaan hyvälle:@.

    • viisvuorotyötä 30v

      4-5tunnin unet ennen töihinlähtöä on minua auttanut,aamulla saan nukutuksi 3tuntia.
      Päivätyö ei ole käynyt mielessä koskaan.
      12 tunnin vuorot ei kait oikein laillisiakaan?

      • yötyöt pois

        Tiedän entisen naapurini, tekee 24 tunnin työvuoroja sairaalassa. Vieläpä tehovalvontayksikössä, missä minun mielestäni pitäisi olla henkilökunta, mikä on virkeä ja terävä tekemään nopeita ja oikeita päätöksiä. Minusta erittäin vaarallinen yhdistelmä. Ja on kuulemma laillista. Itse teen 3 vuorotyötä ja olen aina väsynyt on sitten mikä vuoro tahansa tai vapaapäivä. Vasta kun olen ollut 2 viikkoa kesälomalla väsymys vähenee normaaliin. Ei tervettä todellakaan. Jos saisin päättää, kieltäisin yövuorot, mikäli niille ei löydy elintärkeää tarvetta (mikä ei tarkoita sitä, että omistajat saisivat enemmän rahaa).


    • Puhelintyttö

      Iltatorkut ovat välttämättömät. Muuten nukahtaa istualleen, vaikka mitä tekisi. Heh heh.

      Iltatorkkujen jälkeen istun parvekkeella haistellen raitista ilmaa. Tässä käpykylässä ei happihypellä illalla. Puhetta siitäkin.

      Kun tulen sisälle, menen suihkuun ja juon ison mukillisen kahvia. Työasu päälle ja unipeiton alle, puolen tunnin torkut taas. Kun herään, kahvi vaikuttaa piristävästi. On raikas, puhdas, naisellinen olo. Ei kun puhelin seinään ja lirkuttelemaan suloisia.

      • Sairas hoitaja

        En halua olla ilkeä,mutta sinun työssäsi ei varmaan haittaa vaikka et pysyisikään hereillä-et varmankaan ainakaan syyllisty kuolemantuottamukseen!On aloja joissa pitää hereillä pysymisen lisäksi suorittaa vaativia tehtäviä läpi yön.Ja on raskasta ja huono palkka!!!!!!!!


      • Sama
        Sairas hoitaja kirjoitti:

        En halua olla ilkeä,mutta sinun työssäsi ei varmaan haittaa vaikka et pysyisikään hereillä-et varmankaan ainakaan syyllisty kuolemantuottamukseen!On aloja joissa pitää hereillä pysymisen lisäksi suorittaa vaativia tehtäviä läpi yön.Ja on raskasta ja huono palkka!!!!!!!!

        Tuota vastausta odotinkin ja tietämättömyyttä työn kuvasta ym. Teki mieli mainita asiasta ja odottaa reaktiota. En itsekään ihan terve ole, astmaatikko ei tee mitä töitä tahansa. Mulla on ollut 4 vuotta kaksi työpaikkaa, sittenkin.

        Olen ollut pitkissä työsuhteissa ja valvonut. Kyllä on pompotettu ja töitä on tehty. Kun ei nuku päivällä liikaa, niin saa illalla otettua iltaunet. Kevyttä iltapalaa ja karpaloita, karpalomehua, nestettä/vettä riittävästi. Kyllä jaksaa. Kahvia ennen torkkuja. Kahvin piristävä vaikutus alkaa muutaman tunnin kuluttua vasta. Ulkoilu ja suihku ennen töihin menoa. En vilustu ym. Joillekin ei sovi. Mitä raikkaampi olo, sen pirteämpi. Jokaisella on omat tapansa. Sängyssä pyöriminen vie unet...viimeisetkin.

        Ole nähnyt joidenkin sairaanhoitajien tekevän koko ajan jotakin. Kun on tekemistä, niin on helpompaa pysyä hereillä. Raikas huoneilma. Kaipa vartijallakin on muutakin tekemistä kuin istua tuijottaen luukkua. Jos ei, niin tekisin ristikoita, lukisin, kahvia, tupakkaa. Joku juu joku ei.


    • satunnainen kävijä

      Jos yötyön tekeminen on liian rankkaa, toimivin ja terveellisin tapa ratkaista ongelma on ottaa lopputili ja etsiä työ, joka sopii sinulle. Ei kannata "tappaa" itseään työn takia. Kokeile!

    • toisinpäin

      Parikymmentä vuotta yövuoroja tehneenä ei mulla ole isoja vaikeuksia yövuororytmiin siirtymisessä,mutta viime vuosina on kääntö takaisin "normaalirytmiin" muuttunut kovin hankalaksi.Kun nukkuu vaan pari tuntia viimesen yön päälle,niin saa kyllä helposti seuraavana yönä unen,mutta sitten onkin univelat kuitattu ja seuraavina 4-5 yönä ei kannata sänkyyn edes ajatella menoo ennen yhtä.Elimistö kun on yhä yörytmissä.

    • tälleen..

      Teen kolmivuorotyötä,yllättävää kyllä hoitoalalla.Joskus oon valvonut 4 yötä putkeen,mutta yleensä on se yksi vaan.Itse toivoisin kahta,ois jotenkin helpompaa.
      Minulla auttaa kahvi ja limsa.Batterysta yms en ole huomannut apua saavani.
      Meillä on yleensä pätkä 7-12 ja olen huomannut että uni tulee paremmin sen jälkeen,kuin mitä suoraan yöhön menisi.Sellaset 2-3h päiväunet ja kyllä jaksaa.Yövuoron jälkeen nukun yleensä sen 6-8h ja sitten ehtii ottaa vielä 1-2h unet ennen töihin lähtöä.
      Syöminen on yöaikaan kevyttä,mutta juon paljon.

      • Valvoja

        Valvoin kerran 4 vrk putkeen, enkä juonut pisaraakaan kahvia. Jos juon kahvia rupeaa väsyttämään, paitsi jos juon aamulla. Ennen luulin, että ruoka väsytti, kun se olikin ruoan jälkeen juotu kahvi. Kahvi ei virkistä heti, ja varsinkin pitkään valvoessa tulee juonnin jälkeen armoton väsymys, jolloin tarvitsee lisää ja lisää...


    • Kokenut tietää...

      Jos sinun on ehdoton pakko olosuhteiden pakosta ajaa väsyneenä autoa, niin varaa pieniä näkkileivänpaloja taskuusi ja pureskele niitä aian kokiessasi väsymyksen pyrkivän valtaamaan mielesi. Auttaa kummasti peräti moneksi tunniksi. Intissä valamarssilla tuli kokeiltua, kun olin nukahtaa kesken reissun maantien päällä...

      Apu johtunee ilmeisesti seuraavista seikoista:
      -Puremisen aiheuttama rutina välittyy aivoihin korviesi kautta ja pakottaa olemaan hereillä.
      -Pureskeleminen pakottaa enemmän verta virtaamaan pääsi leukalihaksiin ja sen ohessa myös aivoihisi.

      Lopuksi vielä: Muista, ettet ota tavaksesi ajaa väsyneenä autoa, sillä silloin tahallasi vaarannat itsesi lisäksi myös muuta liikennettä, etkä vähiten jalankulkijoita!

    • Kokenut tietää

      Jos sinun on ehdoton pakko olosuhteiden pakosta ajaa väsyneenä autoa, niin varaa pieniä näkkileivänpaloja taskuusi ja pureskele niitä aian kokiessasi väsymyksen pyrkivän valtaamaan mielesi. Auttaa kummasti peräti moneksi tunniksi. Intissä valamarssilla tuli kokeiltua, kun olin nukahtaa kesken reissun maantien päällä...

      Apu johtunee ilmeisesti seuraavista seikoista:
      -Puremisen aiheuttama rutina välittyy aivoihin korviesi kautta ja pakottaa olemaan hereillä.
      -Pureskeleminen pakottaa enemmän verta virtaamaan pääsi leukalihaksiin ja sen ohessa myös aivoihisi.

      Lopuksi vielä: Muista, ettet ota tavaksesi ajaa väsyneenä autoa, sillä silloin tahallasi vaarannat itsesi lisäksi myös muuta liikennettä, etkä vähiten jalankulkijoita!

    • karhuI

      Ei yötyössä ole mitään ongelmaa, kolme ensimmäistä aiheutaa vähän hämminkiä,mutta sen jälkeen ei ole mitään ongelmia kunhan et vaan lopeta yövalvomista.Jokainen päivärytmin muutos aiheutta stressiä ja unirytmi kärsii.Olen itse joutunut lopettamaan keskeytymättömän 3-vuoron johtuen alituisesta päivärytmin muutoksesta.

    • jalli57

      kyllä se rankkaa on kun valvoo öitä. säännöllinen yötyö käy minulle viikko töitä ja viikko vapaata. viimeisen yön jälkeen en käy nukkumaan aamulla vaan taistelen iltaan klo 18-19 asti ja sitten pitkät unet niin saan rytmin toisin päin.
      eka yö on aina vaikein kun työviikko alkaa.
      tietty perheelämä kärsinyt kovasti pari eroa että silleen. yötyöläisen kannattaa olla yksinään asuva. yötyön rankkuus johtuu varmaan siitä että pääsääntöisesti nukut aamulla ja heräät iltapäivällä ja valvot sitten useita tunteja ennen töihin menoa kun taas muut ovat nukkuneet koko yön ja aamulla pirteänä lähtevät töihin meilla on valvomista jo alla riittävästi.
      kaikille se ei sovi mutta minulle kyllä

      • yes_rohkee_Suomalainen

        olemme kaikki yksilöitä, emmekä koneita silloinkaan. Itse pidän myöhöäilta ja yötyöstä, se vain sopii luonnostaan minullekin. Sen sijaan eipä tarvitse enää kuunnella puoliskon murinoita, ei rekka-, dösä-, tai taxi -kuskienkaan suhteet kauaa kestä yleensä, eikä sen puoleen ehdi uutta elämänkumppania etsiskelläkään, kun " aina " on töissä... No, vapaana sitä saa rallatella Irwinin laulua " itse päätän huvini ja itse päätän työni, kenen kanssa milloinkin vietän yöni "... yleensä omassa vieressä, ellei ole töissä : )


    • joskus kun

      itse olin vielä vuorotta töissä (ajoin rekkaa) ja kun viikkoon mahtui 2 kpl n. 60 tuntista työpäivää, päätin että 5 vuotta tätä hulluutta piisaa.

      Asia ratkesi helposti: otin lopputilin ja tuumasin että seuraava hullu saa jatkaa...

    • yöhoitsu

      Yöhoitajana olen huomannut, että nukkua kannattaa aina ennen yövuoroa, pari tuntia. Lisäksi kannattaa nauttia suklaata,teetä, hedelmiä yön aikana. Iloa öihin !

      • tupus42

        Teen itse 7 yötä ja 7 vapaata.2 tuntia unta ennen yötä ja 6 yön jälkeen,niin hyvin jaksaa valvoa ja nauttia työstään. Pidän työstäni enkä vaihtaisi päivävuoroon.


    • yötyöyötyö5555

      joo kyllähän se yks yö menee,,mutta teeppä 4 yötä putkee ni alkaa kyllä zombi olo olla,,kyl se niin on että yks yövuoro on aina yks naula arkkuu,,eikä siihe väsymyksee ainakaa mul mikää auta,,vaik mitä söisit ja joisit,,pahin aika on ainakii itel 02-04 ja sit ne kitutunnit kuutee asti..ja erehdyppäs lähtemää viihteelle kapakkii viimisen yö-vuoron jälkee illal,,ni sillo on rytmi viimiseltää sekasi,,niiko sinkkosen akalla

      • Yötyö ei toimi

        Itse olen 13 vuotta tehnyt, eikä todellakaan ole nautittavaa hommaa valvominen. Kahvi toimii, mutta ruokatottumukset ovat kärsineet. Helposti tulee mässättyä öisin jotain yltiöraskasta, mikä tietysti vuosien mittaan kertyy kehoon.

        Useampien, kuin kerran kuukaudessa tapahtuvien yövuorojen teettäminen tulisi kieltää lailla jo niiden rasittavuuden takia. Moni kärsii näistä....


      • tosi öittentyöllistämä

        Turhaan nuo hoitsut kitajaa noista öistään. Nehän joko tekee 1-2 yövuoroa kuukaudessa tai tekevät pelkkää yövuoroa. Tulkaa tekemään kunnon vuorotyötä jossa joka olet kolmenviikon välein 5 yötä töissä joskus jopa 8-9. Hirvittävän ihanaa vaihtaa joka viikko rytmiä, ei ihme että pumput hajoaa. Pahimpana aikoina olen tehnyt joka toinen viikko yötä ja joka toinen viikko aamuvuoroa (21-05 ja 05-13) kokonaisen vuoden. Saatte uskoa, että ei ollut enää elämää. Ja helppo teidän pääkaupunkiseutulaisten on sanoa, jotta vaihda työpaikkaa, täällä periferiassa ei noita työpaikkoja kasva puissa, niinkuin siellä kasvaa. Jollain rahalla sitä on maksettava vuokrat ja ruuat, ei niin huvita lähteä sossun luukulle.


    • Campariman

      Kaikkihan nukkuu yövuorossa, älä ole liika skarppina, se käy psyyken päälle. Tai ota viinaa riittävästi, kaikki työkaverisikin ovat humalassa(et sitä ehkä huomaa). Vedä niitä nakkeja vasta kun olet täysin tietoinen humalatilastasi, alle 3promillen ei tarjoilla!

    • yksinäinen puurtaja

      HEI. Minä teen pelkästään yövuoroja,4 peräkkäin ja sitten on kaksi vapaata. Olen tehnyt tätä hommaa nyt puol vuotta ja vielä jaksan tätä tehdä.En tiiä kyllä miten pitkään. Valvon yksin paikassa missä n.20 henkilöä mitkä eivät juuri öisin apua kaipaile,pari kuivitusta ja puuron teko aamuksi,siinähän se se oikeastaan on. Joskus sitä vaan kaipailee juttuseuraa ja tavallista kanssa käymistä muiden ihmisten kanssakun tahtoo nää päivät mrnnä nukkuessa.Muutaman tunnin oon päivällä hereillä jolloin teen kotitöitä ja autan lapsiani koulutehtävissä.Illalla sit ennenkuin lähtee töihin niin ehtii muutaman sanan vaihtaa isännän kaa. Et perhe tässä kait kärsii vaikka ne sanovat et heille sopii hyvin tämmöinen järjestely

    • yes_rohkee_Suomalainen

      tuskin on olemassa, varsinkin kun valvomista on erillaista, eli mitä teet kun valvot? Itseajoin rekkaa helsinki-oulu väliä, eikä sellaiset istumis/ajamis valvomiset tai niiden kokemukset taas taida sopia joka alalle.

      Yleispätevänä voi todeta, tupakka on aine joka edistää väsymystä ja rentouttaa, joten savuttelut mahdollisimman välille.

      Jos sopivaa taukojumpan kaltaista vaivautuu harrastamaan, niin esim. kädet suoriksi ylös ja pitää ne siinä asennossa riittävän kauan, jotta veri kulkee erisuuntaan kuin normaalisti. Päälläseisontaan harva meistä pystyy, varsinkin jos on ylipainoa tms. syitä, mutta autossa onnistuu tällainen: jalat ratin päälle tai kojelaudalle, tai muutoin koholleen. Jos on mahdollista, niin koko keho jalat kohti taivasta, pää alaspäin riipuntaa. Kaikki kevennetyt vaihtoehdot, jossa vain jalat on ylemänä kuin normaalisti, laittaa verenkiertoon toisenlaisen rasituksen ( maan vetovoima vetää alaspäin, sen vetovoiman periaatteen vaikutusta hyväksikäyttäen siis )ja kädet kohotettuina piristää oloa väsyneenä. Jos tulee pahoinvointia tms . pään ollessa roikutus asennossa tai vastaavassa, voi kevennettynä vain nostaa jalat koholle kun taas ylävrtalo on osapuilleen normaali istuma asennossa ( kuin ns. linkkuveitsi tai kuin V ). Jos on mahdollista mennä makuulleen seljälleen, ja nostaa jalat esim. rahin päälle, jo sekin aiheuttaa jalkojen osalta verenkierrossa muutoksen, joka on sekä piristävä että rentouttava jo sellaisenaan.

      Kunnon juoksu piristää nopeasti, jos valvomista ja väsymystä on ajamiseen liittyvässä tekemisessä. Yks spurtti, vaikka vain 10 metriä, venyttelyä ja samat uusiksi, ei tule uni heti silmään vaikka yrittäisi, ja taas matka jatkuu.

      Siis, tavallisia jooga, voimistelu ja reippailu liikkeillä saa jo jotakin piristäviä vaikutuksia aikaiseksi. Jokainen joka on valvonut autonratissa parivuorokautta tietää, ei mikään ole oikeaa lääkettä jaksamiseen kuin uni. Kofeiini-tabletit on keksitty, vaikka niitä popsivat jenkeissä kuulemma rekkakuskit, on niiden vaikutus lähinnä arveluttava, samaa fuulaa on energiajuomat. Saa aikamoisen määrän batteria kiskoa, jos meinaa sen oikeasti piristävän. Toisaalta kaikki mikä on keinotekoista piristettä, vaikuttaa siihen, että keho jaksaa valvoa, mutta pää ei, aivot tarvitsevat leponsa, se on luonnon laki.

      Luontaistuotteista saattaa löytyä jotakin, eikö Etelä-Ameriikan intiaanit pureskele coca pensaan lehtiä juri jaksamiseenkin? No, annos speeduä ja varmasti on vipinää punteissa, mutta kaikkihan tietävät, huumeet ei ole oikea ratkaisu eikä korvike.

      Olen valvonut muutaman otteen kolme vrk yhteen soittoon ja maksan edeleen siitä kovaa hintaa, en suosittele kokeilemaan ja enkä tuota kehu mielessä kertonutkaan, omakohtaisesti vain tiedän paljon ns. unikynnysten ylittämisestä, enkä ole ainoa, ent. työtovereilla on samanlaisia kokemuksia, kun niistä joskus ajatuksia vaihdettiin, kun kynttilä vielä paloi molemmista päistä ja suurella liekillä.

      Jos ruokavaliosta jotakin sanoisi, sokeri piristää. Karkkien syönti on väärä sokerin lähde, vaelluksilla käytetty ruokosokeri tai vastaavat ei valkeat sokerit ovat luonnon omaa sokeria, kuten myös hunaja. Varmasti terveellisempiä kuin makeiset tai ns. batteryt tai vastaavat, joissa on lisäaineita yms.

      Juo vettä, juo teetä ( teessä on enemmän kofeiinia kuin kahvissa ), syö hunajaa, raakasokeri valmisteita, jätä lihat ja tupakka, syö riisiä ja kanaa tms. Tutki vaelluksilla käytettäviä lisäenergia elintarvikkeita, tutustu ruoansulatukseen ( mikä antaa ns. pika energiaa, mikä tuote on hitaammin sulavaa ja siis vaikuttaa pidemmän aikaa ) ja perehdy aku-paineluun, joogan liikkeisiin, itämainen lääketiede " yllättää " taas luonnollisilla keinoillaan ja nohda lääkevalmisteet, syö mieluummin soija valmisteita, ne ovat terveellisiä ja kaikenlisäksi eivät edes lihota.

      Nykyisin nukun 4-6 tuntia/vrk. Vaikka pitkät ja raskaat yövalvomiset sekoitti sisäisen kellon niin, että päiväunitta en selvinnyt yli kahteen vuoteen. Kuinka nyt saatan ajaa linja-autoa? Elimistö palautuu, korjaa itse itseään, mutta se vaatii pitkät ajat ja kun lääkäri näytti vihreää valoa perusteellisten tutkimusten jälkeen, olen taas ajokuntoinen. Valvomis väsymykseen on siis monta konstia, unohda poppakonstit, mutta älä valvo enempää kuin on tarpeen... puhun jonkinlaisella kokemuksen tuomalla viisudella.

    • millis31

      Moi!
      Minä teen töitä klo 22-08. 5 yötä töissä ja 5 vapaata. Valvomista helpottaa ne mukavat lisät mitkä päivätyöstä puuttuu. Kun yö putki alkaa niin myöhemmin nukkumaan ed. iltana ja aamulla myöhään nukun. Iltapäivällä vielä kunnon tirsat niin johan on rytmi kääntyny. Kun vapaa putki on edessä niin viimeisen työyön päälle nukun vain noin 3 tuntia aamusta. Sitten illalla väsyttää ja pääsee nukkumaan niinkuin muukin perhe. Berocca auttaa valvomaan tarvittaessa koska siinä on runsaasti c -vitamiina(oliko 500mg.. tuoremehussa desissä taitaa olla 40mg..) Yötyö putken aikana syön puuron klo 16 kun olen herännyt, tuhdin iltapalan perheen kanssa klo 20, töissä kevyehkön keiton tai leipää ja hedelmiä. Minulle on sopinut paremmin se kun yötyö putken aikana syö vähän kevyemmin kokonaan.
      Onneksi on hyvät unen lahjat vaikka perhe touhuaa kotona. yö viikoilla tulee nukuttua 8.30-16.00. Ja lapsille on mukava kun tulevat koulusta kotiin että tarvittaessa äiti on paikalla ja saa herättää. Ei koskaan ole tyhjä koti.Välipalan teen heille valmiiksi jääkaappiin ja läksyjen kanssa menee tuonne 16 saakka ja sitten jo heräilenkin.

    • mari83

      Olen hoitaja, teen paljon yötöitä (10h -> klo21-07) Itselleni yötyöt ovat melko kivuttomia koska tekemistä riittää ts. ei jää aikaa väsymykselle, mutta toki jotkut yöt on toisia rankempia. Ennen join paljon batterya, mutta terveys ei monen vuoden energiajuoman juontia enää kestänyt. Nyt valvon pirtsakkana ihan kunnon 8-10h päiväunien ansiosta. Ainoastaan sosiaalinen elämähän tässä kärsii aika lailla jos monta yötä putkeen painaa..

      • energiajuoma...

        Millä lailla muka battery vaikuttaa terveyteen??


      • mie123
        energiajuoma... kirjoitti:

        Millä lailla muka battery vaikuttaa terveyteen??

        Batteryssä on paljon kofeiinia ja oliko se tauriinia. Ne saattavat herkemmille aiheuttaa huonoa oloa ja jopa rytmihäiriöitä


      • Nimetön
        energiajuoma... kirjoitti:

        Millä lailla muka battery vaikuttaa terveyteen??

        Ei se muuten erikoisemmin vaikuttanut kuin että verenpaineet alkoivat pikkuhiljaa nousta taivaisiin, ja verensokeriarvot samoin tein. Mutta eihän se nyt kohtuullisesti otettuna vaikuta paljoakaan.. Pitemmässä käytössä. :)


    • Eevamaija

      Teen kolmivuorotyötä, noin kerran kuussa viikon yövuorot (10h/yö). Kun yövuoroviikko alkaa, siivoilen kotia, haen ja teen ruokia valmiiksi. Otan rennosti edeltävän päivän. Ennen yövuoroa syön kevyen ruuan, öisin paljon vettä, hedelmiä, jogurttia, täysjyväleipää, puuroa, ei siis mitään raskaita eväitä. Kotiuduttuani heti nukkumaan, jos heräilen yritän kuitenkin nukkua 15-16 asti. Sosiaalinen elämä supistuu viikoksi, en tee mitään mitä ei ole pakko, ei siivoile yms. stressaa mistään. Töissä on niin kiire, että vuorot menevät nopeasti. Viimeisen yövuoron jälkeen nukun n. 4 tuntia, sitten ylös vaikka väsyttäisi kuinka, näin rytmi kääntyy kyllä ja yöllä uni maistuu. Ainut haitta on kun ulkoilu jää vähäiseksi.

    • fast-

      aina yövuoron jälkeen heti nukkumaan. ja kunnon "yö"unet. jos unirytmin saa pidettyä koko viikon tuollaisena niin ei kahvia tartte.

    • amba

      Minä juon ennen yövuoroa purkillisen Marlin red energy mehua,cocista,mountain dewiä ja kahvia. Myös mustan teen juominen piristää.. Mitkään berocat eivät auta. Toisaalta ennenyövuoroa syön tuhdsti ja sitten nukun 1-2 tuntia
      Olen nytkin valvonut kohta vurokauden...

    • -Yöduunari-

      Batteryä/kahvia/efeä. Virtaa vaikka maratonille.

    • Jeeper

      Oikeastaan mitään poppakonstia ei ole. Ihmistä ei vain ole suunniteltu valvomaan öitä. Rytmit menevät väistämättä vuosien saatossa täysin sekaisin, eivätkä juurikaan enää korjaannu.

      Ainoa konsti, jos haluaa pysyä terveenä ja hengissä, on lopettaa yötyöt. Mikään rahallinen korvaus ei ole riittävä menetetyistä elinvuosista, terveydestä, ihmissuhteista ja ihmisarvoisesta olemisesta.

      Sairaanhoidon, palo- ja pelastustoimen, sekä poliisin rajavalvonnan 24-tuntisuuden ymmärrän, mutta miksi ihmeessä esim. huoltamon tai marketin pitää olla auki 24h?

      Terv. 8 vuotta öitä - ei enää!

      • uneton

        hei , teen kolmivuoroa. Ongelmanani on , etten yövuoron jälkeen saa nukutuksi kuin 3-4 tuntia ja se ei oikein riitä seuraavan yön valvomiseen,on aivan kankumainen olo koko päivän ja päätä särkee kun pitäisi mennä valvomaan seuraavaksi yöksi. Olen kokeillut nukahtamislääkettä ja siitä seurasi kaamea olo. ei sopinut yhtään. Miten saisi unta yön jälkeen?


    • yötyöllistetty

      Aloitin yötyöt joskus viime keväänä, ei ongelmia valvomisessa. Kun vaan nukun ennen töihin lähtöä kolmisen tuntia, Ja yön jälkeen aamulla toiset kolme tuntia.

    • yöllä

      mahdollisimman vähän sekin kevyttä ei mitään makkaroita korkeintaan yksi voileipä, hedelmiä, rasvatonta jogurttia, pari kuppia kahvia , aamulla nukkumaan mennessäni en syö ollenkaan vain puoli lasia vettä siten nukun hyvin muuten herään joka välissä jos täytän vatsani jollain aamupuurolla tai kahvilla , kunnon aterian syön joskus neljän viiden maisssa, yövuoroni päättyy 07:00 joten nukun jonnekkin kahteen

      • minttu32..

        Samaa systeemiä käytän ja hyväksi todennut. Minun työt loppuu klo 8 ja nukun 15-17 saakka, riippuu perheen menoista ja siitä kauanko itellä unta riittää


    • Valon ystävä..

      2 yötä taas takana..Heräsin tos neljän aikaan iltapäivällä,joten unensaanti ongelmia mulla ei ole.Yöt on vaan melko raskaita valvoo näin talvella.On pimeetä ja synkkää ja se vaikuttaa ainakin muhun.Kesällä yöt menee paljon helpommin ja teenkin niitä useempia peräkkäin eli 4-5.
      Hereillä mua pitää kahvi ja pieni näpräily, jos sattuu muuten oleen rauhallista.
      Hyvää Uutta Vuotta ja jaksamista kaikille kanssa sisarille!

    • guess who

      jos ei kofeiini auta niin sitten efedriini,johan rupes auttamaan

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe