Meneekö auton ovet itsekseen lukkoon?

kun en tiedä, niin kysyn

Onko mahdollista, että kun avain on virtalukossa ja auto käy, että auto lukitsee itsekseen ovet, kun olet ulkona putsaamassa ikkunoita?

On meinaan eka kauko-ohjauksella lukot avaava auto käytössä, enkä (vielä) luota siihen ollenkaan :)

35

15672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakki

      mulla ovet lukkiutuu (oletusarvoisesti, saa säädettyä toisin) kun auto lähtee liikkeelle tai jos ne avaa 'kaukosäätimellä', mutta ei vetäise oven kahvasta, niin nehän lukittuu taas puolen minuutin kuluttua mitään kysymättä, mutt jos sulla muutenkin lukittuu, niin älä aja ...kun/jos oot ottanu edellisenä iltana enempikin kuin muistat...

    • skraba

      lukitse. Putsaa vaan kkunat rauhassa.

      • autoilija3

        Voihan oven jättää hiukan raolleen. Tai vara-avain taskussa.


    • työkaverille

      Työkaverille tapahtui juuri näin muutama vuosi sitten firman pihassa.

      Auto käynnissä, kaikki tavarat ml. känny avaimet autossa, ovi lukossa. Pakkasta noin viisi astetta.

      Auto oli silloin noin vuoden ikäinen ruåttalaisvalmisteinen traktori.

      Itsellä aikoinaan alle 3v vanhassa Mondeossa keskuslukko toimi omia aikojaan, pahimmillaan Turn motaria Kehä III-Kehä II välillä lukot naksuivat kiinni 23 kertaa (kun joka naksun jälkeen käsin avasi). Syynä oli hapettunut johtosarja.

      Aika tehokas joutokäynnin estäjä tällainen...

      • kun en tiedä, niin kysyn

        Tää just on mun pelko. Täytyykö nyt alkaa kuljettaa vara-avainta taskussa ja aina muistaa vaihtaa se takista takkiin? Menee liian vaikeaksi. Ei kai nää kuitenkaan mitään yleisiä juttuja kuitenkaan ole? Alkuun voisi kuljetella sitä vara-avainta mukana ja sitten jos kaikki menee hyvin, niin ehkä uskallan luopua siitä...

        Auto on muutaman vuoden ikäinen VW Golf. Ja auto lukitsee itse itsensä, jos ovien avaamisen jälkeen kukaan ei mene puoleen minuuttiin sisälle. Ehkä tästä juuri tämä pelko.


      • katsoisit
        kun en tiedä, niin kysyn kirjoitti:

        Tää just on mun pelko. Täytyykö nyt alkaa kuljettaa vara-avainta taskussa ja aina muistaa vaihtaa se takista takkiin? Menee liian vaikeaksi. Ei kai nää kuitenkaan mitään yleisiä juttuja kuitenkaan ole? Alkuun voisi kuljetella sitä vara-avainta mukana ja sitten jos kaikki menee hyvin, niin ehkä uskallan luopua siitä...

        Auto on muutaman vuoden ikäinen VW Golf. Ja auto lukitsee itse itsensä, jos ovien avaamisen jälkeen kukaan ei mene puoleen minuuttiin sisälle. Ehkä tästä juuri tämä pelko.

        siitä ohjekirjasta niitä toimintoja niin ei tarvitsisi täällä kysellä, koska jokainen automerkki/malli tahtoo olla vähän erilainen toiminnoiltaan. Jos auto on vasta pari vuotias niin tuskin olet hukannut vielä kirjaa. Mulla ainakin saa nuo lukitukset ohjelmoitua kaukosäätimestä pois tai päälle KÄYTTÖOHJEKIRJASTA löytyvillä ohjeilla. Myös automerkin jälkimarkkinoinnin pitää pystyä auttamaan ko asiassa.


      • Nokivasara
        kun en tiedä, niin kysyn kirjoitti:

        Tää just on mun pelko. Täytyykö nyt alkaa kuljettaa vara-avainta taskussa ja aina muistaa vaihtaa se takista takkiin? Menee liian vaikeaksi. Ei kai nää kuitenkaan mitään yleisiä juttuja kuitenkaan ole? Alkuun voisi kuljetella sitä vara-avainta mukana ja sitten jos kaikki menee hyvin, niin ehkä uskallan luopua siitä...

        Auto on muutaman vuoden ikäinen VW Golf. Ja auto lukitsee itse itsensä, jos ovien avaamisen jälkeen kukaan ei mene puoleen minuuttiin sisälle. Ehkä tästä juuri tämä pelko.

        No ei varmasti mene lukkoon ikkunoita putsatessa, eli älä suotta huolehdi. Jokaikinen päivä miljoonat autoilijat tekevät juuri noin, eli käynnistävät auton ja tulevat sitten ulos putsaamaan lasit.

        Mersussa ovet menevät lukkoon kun nopeus nousee yli 8 kmh:n. Ominaisuuden saa toki kytkettyä pois, mutta minusta ihan hyvä piirre. Onnettomuuden sattuessa lukitus pompsahtaa auki, eli ei ole pelkoa että roikut tiedottomana turvavöissä ja auttajat eivät pääse sisään.

        Kaikissa tuntemissani autoissa automaattinen lukitus toimii niin että kun avaat lukituksen mutta ovia tai takaluukkua ei avata, niin puolen minuutin päästä ovet menevät itsestään uudelleen lukkoon. Jollain merkeillä takaoven avaamista ei noteerata, ainoastaan etuovet ja takaluukku. Toimii kuin junan vessa, eli ei tuo lukitse omistajaansa auton ulkopuolelle ilman avainta.

        Tuon piirteen tarkoitus on siinä että jos tumpelo autoilija ensin lukitsee auton mutta painaa sitten saman tien uudelleen auki, niin auto hiffaa että nyt piti jäädä lukkoon kun omistaja on poistunut. Tai muuten vaan penskat leikkivät kaukosäätimellä ja räpsivät autoa auki ja kiinni, auto jää lukkoon kun tenavat kyllästyvät leikkiin.


      • toyota-kuski
        kun en tiedä, niin kysyn kirjoitti:

        Tää just on mun pelko. Täytyykö nyt alkaa kuljettaa vara-avainta taskussa ja aina muistaa vaihtaa se takista takkiin? Menee liian vaikeaksi. Ei kai nää kuitenkaan mitään yleisiä juttuja kuitenkaan ole? Alkuun voisi kuljetella sitä vara-avainta mukana ja sitten jos kaikki menee hyvin, niin ehkä uskallan luopua siitä...

        Auto on muutaman vuoden ikäinen VW Golf. Ja auto lukitsee itse itsensä, jos ovien avaamisen jälkeen kukaan ei mene puoleen minuuttiin sisälle. Ehkä tästä juuri tämä pelko.

        Ainakin Toyotalla on ollut käytössä sellainen systeemi, että jos kaukosäätimellä avaa lukot eikä avaa mitään ovea, niin ovet lukittuvat puolen minuutin kuluttua. Tämä vain, jos ovet pysyvät koko ajan kiinni.


      • kun en tiedä, niin kysyn
        Nokivasara kirjoitti:

        No ei varmasti mene lukkoon ikkunoita putsatessa, eli älä suotta huolehdi. Jokaikinen päivä miljoonat autoilijat tekevät juuri noin, eli käynnistävät auton ja tulevat sitten ulos putsaamaan lasit.

        Mersussa ovet menevät lukkoon kun nopeus nousee yli 8 kmh:n. Ominaisuuden saa toki kytkettyä pois, mutta minusta ihan hyvä piirre. Onnettomuuden sattuessa lukitus pompsahtaa auki, eli ei ole pelkoa että roikut tiedottomana turvavöissä ja auttajat eivät pääse sisään.

        Kaikissa tuntemissani autoissa automaattinen lukitus toimii niin että kun avaat lukituksen mutta ovia tai takaluukkua ei avata, niin puolen minuutin päästä ovet menevät itsestään uudelleen lukkoon. Jollain merkeillä takaoven avaamista ei noteerata, ainoastaan etuovet ja takaluukku. Toimii kuin junan vessa, eli ei tuo lukitse omistajaansa auton ulkopuolelle ilman avainta.

        Tuon piirteen tarkoitus on siinä että jos tumpelo autoilija ensin lukitsee auton mutta painaa sitten saman tien uudelleen auki, niin auto hiffaa että nyt piti jäädä lukkoon kun omistaja on poistunut. Tai muuten vaan penskat leikkivät kaukosäätimellä ja räpsivät autoa auki ja kiinni, auto jää lukkoon kun tenavat kyllästyvät leikkiin.

        Tiedän kyllä, että juuri sen takia ovet menevät takaisin lukkoon, jos ne vahingossa avaa.

        Aloin vain pienillä älynystyröilläni (taas liikaa) ajatella, että jos ne osaavat toimia itsekseen ja kun kerran kaikki on niin sähköistä, niin miten voi mennä takuuseen, etteivät ne innostu omin päin toimimaan :)

        Tää on niin tätä, kun kaikki on nykyään niin hienoa. Se hyvä puoli siinä vanhassa romussani oli, että mitään se ei puuhaillut itsekseen (aina ei kyllä toiminut edes käskystä...).


      • Keen
        kun en tiedä, niin kysyn kirjoitti:

        Tää just on mun pelko. Täytyykö nyt alkaa kuljettaa vara-avainta taskussa ja aina muistaa vaihtaa se takista takkiin? Menee liian vaikeaksi. Ei kai nää kuitenkaan mitään yleisiä juttuja kuitenkaan ole? Alkuun voisi kuljetella sitä vara-avainta mukana ja sitten jos kaikki menee hyvin, niin ehkä uskallan luopua siitä...

        Auto on muutaman vuoden ikäinen VW Golf. Ja auto lukitsee itse itsensä, jos ovien avaamisen jälkeen kukaan ei mene puoleen minuuttiin sisälle. Ehkä tästä juuri tämä pelko.

        Jos systeemi toimii kun pitää, ei ole hätää sillä automaattilukitussysteemi kytkeytyy pois päältä kun avaat oven. Eli kunhan et avonaisen ikkunan läpi käynnistä autoa ei pitäisi olla ongelmaa (saattaa nollautua käynnistyksestäkin...)


    • kkjjiiii

      kaveri osti 04 seat leonin ja siinä ne menee ainakin lukkoon itestään.

      Esim. istuu kyytiin, odottaa, kohta napsahtaa lukkoon. jos haluaa ulos, niin vetää kahvasta kerran, lukko aukee, toisen kerran, ovi aukee.

      • kysymys se on

        VW-konsernin autoissa lukot voi ohjelmoida toimimaan eri tavoin. Tuo on yksi tapa.


    • K.Ä.

      Itselläni on kokemusta tällaisesta. Auto oli vuoden -90 MB 190. Kyseisessä autossa on ilmanpainetoiminen keskuslukitus, mutta sähkö sitäkin ohjaa. Jossain muussa autossa todennäköisyys voi olla vielä suurempi, mun joka ovessa on omat sähkömoottorit. Kaikki, mikä on ihmisen tekemää voi mennä rikki ja näin se taitaa lopulta olla Luojan luomienkin kanssa (vaikken tiedäkään, onko Luojalla luomia).

      Vahinko on kuitenkin helppo välttää jättämällä ovi raolleen (ensimmäiseen lukkoon) skrabaamisen ajaksi, sillä kun ovi ei ole kiinni, lukittuminen estyy mekaanisesti.

      Kyseisessä Mersussa muuten tämä automaattinen uudelleenlukittuminen ei reagoinut lainkaan takaovien aukenemiseen, koska lukko anturina toimivat sisävalojen anturit, eikä tietenkään näin halvassa autossa sisävaloilla takaovissa ole katkaisijaa.

      Niinpä joskus kävi niinkin, että auton lukot auki, takaovesta tavaraa sisään, avaimet tuli ajatuksissaan laskettua takapenkille... ja naps.

      • ....edes lisävarusteena :-)

        Vanha vitsihän on että mersun ovh:ssa ei ole mitään varusteita.

        Nauruttaa vaan, kun niinkin halvassa autossa kuin Toyota on takanakin ovitunnistimet. Nehän on sitä varten myös, että varoitetaan huonosti suljetusta ovesta......


      • 19+y=a/d

        Kyllä mun autossa ovet menee lukkoon vaikka ovi olisi puolikiinni. Varashälytin vaan ei kytkeydy.

        Entäsitten vaikka menee lukkoon? Hakee varavaimen sisältä ja avaa oven. Poliisikin tarvittaessa auttaa :-=


      • oidukjkjh
        19+y=a/d kirjoitti:

        Kyllä mun autossa ovet menee lukkoon vaikka ovi olisi puolikiinni. Varashälytin vaan ei kytkeydy.

        Entäsitten vaikka menee lukkoon? Hakee varavaimen sisältä ja avaa oven. Poliisikin tarvittaessa auttaa :-=

        Entä sitten kirjoitetaan erikseen ja vara-avain kirjoitetaan näin. Tollo.


    • tyttönen*

      Onneksi oltiin kotipihassa, sai juostua vara-avaimen sisältä... Mutta tosiaan, luultavasti johtui melko kovastapakkasesta; keskuslukitus alkoi elää omaa elmäänsä ja lukitsi auton ovet. Auto käynnissä, avaimet virtalukossa... iiks!

      • sitroen.

        elektroniikkaroskaa tuollaiset lukitussysteemit.
        Ensinnäkin toimintaperiaate on suuniteltu vain yhtä tilannetta varten, toiseksi vikojen mahdollisuutta ei ole huomioitu ja kolmanneksi redundanssiperiaatetta ei ole edes tiedostettu.
        Näistä johtuen systeemillä ei ole edes teoreettista mahdollisuutta toimia kaikissa odotettavissa olevissa tilanteissa.
        Toisin sanoen: Pelkkää roskaa tuollaiset. Ja siitä jotkut vieläpä haluavat maksaa!


    • roikkuu

      Joissain autoissa keskuslukitus lukitsee ovet jos ovet jääneet auki riittävän pitkäksi aikaa, eikä avain ole virtalukossa.

      Periaatteessa tietenkin mahdollista että elektroniikka häröilee, kuten se joskus tekee ja lukitseekin ovet vaikka avain virtalukossa.

      Itse en siksi ikinä laita autoa käyntiin mene ulkopuolelle ja sulje auton ovea, korkeintaan pidän ikkunan auki että käden saa sisään.

      Mulla ei kyllä mitään automaattista lukitusta ole, mutta jos vahingossa hipaisee turhan herkkää lukitusnappia autosta noustessa (ei ole tappi kuten yleensä vaan hiukan valonkatkaisijan näköinen keinukytkin käsinojassa), voi tulla ikävä yllätys oven sulkemisen jälkeen.

    • mahdollista!

      Mulla kävi muutama vuosi sitten uuden Honda Civicin kanssa niin, että avaimet virtalukossa, mutta moottori ei käynnissä, auto päätti lukita ovet kun rapsutin kuuraa ikkunasta.
      Auto piti siirtää lavetilla merkkihuoltoon, koska vara-avaimet olivat puolison mukanana toisella puolella Suomea.

      • Ja TÄSTÄKIN ominaisuudesta olit maksanut! Paljon!


      • 3246g2
        sitroen kirjoitti:

        Ja TÄSTÄKIN ominaisuudesta olit maksanut! Paljon!

        kuin huonompi uusi. Tuommosta paskaa en itse ikinä käyttäisi. Tahdon auton tekevän mitä MINÄ käsken, en alistu auton tahtoon. Valitettavasti uusien autojen kuljettajat joutuvat alistumaan.


    • Sähköikkunatkin

      Moi!

      Meille on käynyt muutaman kerran niin, että kun kuski on ehtinyt ulos autosta jja minä olen vielä autossa, niin ovet napsahtaa lukkoon. No avaimet on kuskilla ja en ole päässyt heti ulos, kun kuski ei huomannut minun jääneen autoon. Siinä vaiheessa kaipasin ikkunoita, jotka toimivat veivillä.

      No onneksi kuski aina hetken päästä alkoi ihmetellä, mihin jäin ja tuli päästämään minut ulos autosta. Viime kerrasta lähtien olen pitänyt toista avainta mukana.

      • 12+09

        Löysit seitsemän vuotta vanhan ketjun! HURAA!


      • Hiivojicifufdf
        12+09 kirjoitti:

        Löysit seitsemän vuotta vanhan ketjun! HURAA!

        Ja meiksi 8 VUOTTA VANHAN!!!! JEE JEE


    • kesäautojen varuste

      Mulla on Suzuki Alto -11 ja siinäkin on keskuslukituksessa toiminto että ovet menevät lukkoon jos ovea ei avata puolen minuutin kuluttua.

      Ensimmäisenä talvena olin kakella napsauttanut ovet auki, avasin takaoven ottaakseni takajalkatilasta lumiharjan. Takaoven vielä ollessa auki ovet napsahtivat lukkoon. Ihmettelin tuota ja huomasin että oven sisävalokytkin on niin kohmeinen että edes sisävalo ei syttynyt joten auton tietokone luuli oven olevan kiinni. Varsinainen ovikytkin on paksun kumisuojuksen peittämä ja ilmeisesti tämä kumisuojus jäykistyy pakkasella niin ettei varsinaisen kytkimen jousivoima riitä työntämään sitä "tappia" niin paljon ulos että katkaisin saisi kontaktia sisävalolle ja keskuslukituksen tietokoneelle oven aukiolon tunnistamiseksi.
      En päivänvalossa huomannut että sisävalo ei syttynytkään, huomasin sen vasta kun erikseen katsoin.

      Tämän jälkeen en ole luottanut ainakaan talvella keskuslukitukseen vaan raapannut lasit ennen käynnistystä ja avaimet taskussa.

    • 35262364234

      Mulla ei oo kaukoohjausta mutta joskus kun ajaa töyssyyn keskuslukitus lukitsee kaikki ovet.

      • ådäkäl

        Kauko-ohjaus kirjoitetaan näin. Uuno.


      • Tyhmyyttä pukkaa
        ådäkäl kirjoitti:

        Kauko-ohjaus kirjoitetaan näin. Uuno.

        "Kauko-ohjaus kirjoitetaan näin. Uuno. " Ei täällä kaivata noin näsäviisaita.


    • hienot autosähköt
    • diippaadaii

      Ongelma toisinpäin. Et saa autoa lukittua millään jos moottori käy ja meet vaikka röökii ostamaan ärrältä.

    • Anonyymi

      Juuri tapahtui niin henkilö jätti auton käymään , lämpiämään .Kipaisi vielä puhelimen talostaan niin auton ovet olivat lukittuneet itsekseen.Kohtuu kusinen paikka ,ellei olisi vara-avimia heti saatavilla.

      • Anonyymi

        Sinä et osaa kirjoittaa ja ilmeisesti tuo "uhri" ei osaa lukea?
        Tämäkin ketju on 2006 pantu alulle ja viimeisin kirjoitus ennen sinua vuodelta 2017.
        Etkö yhtään ajattele ja mieti mitä teet?


    • Anonyymi

      No kun nyt kerran on tämäkin aihe nostettu niin mainitsenpa vaan että minullakin kerran vanha pösö teki niin että raksutteli ovia lukkoon ja auki omia aikojaan. Ainoa avain oli virtalukossa, auto käynnissä ja ukko itse tietenkin ulkona raapimassa jäätä ikkunoista. Sattumalta raksuttelu pysähtyi kuitenkin niin päin että ovet ei jääneet lukkoon. Sen jälkeen jätin aina oven raolleen, vaikka ei tuota sitten kuitenkaan tapahtunut toista kertaa.

    • Anonyymi

      On se..

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe