TIETÄÄKÖ KUKAAN?

Ei löydy mistään

Äitini lauloi tätä minulle kun olin pieni ja siinä on kaunis ja vaihteleva sävel. Sanat menevät jotenkin näin:

"Äitinsä laulua lapsonen kuulee,
äiti se tuutivi lastaan,
ulkona tuiskuu ja ulkona tuulee,
pilvet ne peltoja kastaa."

Muita säkeistöjä en lauluun tiedä. Osaisiko joku auttaa?

7

4024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Basso minäkin

      Valitettavasti en minäkään tiedä tämän runon tekijää. Tekstinä se on tyylikäs ja kaunis, voisi olla ammattilaisen, vaikkapa Eino Leinon, leipätyönään kirjoittama.

      • Ei löydy mistään

        Niin ja sävel on erittäin kaunis myös. Siitä tässä ei valitettavasti voi antaa näytettä. :) En oikein tiedä miten edetä ja mistä etsiä, haluaisin todella tietää mikä tämä laulu on ja onko siinä useampia säkeistöjä. Äitini ei edes muista mistä on sen oppinut.


    • En tiä onko oikein

      ÄITI LAULAA

      Äitinsä laulua lapsonen kuulee,
      äiti se tuutivi lastaan
      ulkona tuiskuu ja ulkona tuulee
      pilvet ne peltoja kastaa.

      Lapselle laulua hellää ja hiljaa
      laulavi äidin huulet.
      Aurinko kultaapi vainion viljaa
      laihoa tuutivi tuulet.

      Äit` unen saarelle lastansa soutaa
      laulaen lauluja sille.
      Taivas se kastetta antaa ja poutaa
      laivoille lainehtiville

      Äiti se hoitaapi taittansa norjaa
      pilttiä pikkuruista
      taatto se pellolla viljoja korjaa
      talven ruuaksi ruista.

      Soutele salmia untesi uomaa
      voi sitä onnea oivaa.
      Taatosi hankkivi ruokaa ja juomaa
      äitisi hellien hoitaa.

      • Ei löydy mistään
        aaa23 kirjoitti:

        http://www.fono.fi/KappaleenTiedot.aspx?ID=2b884152-7e68-4460-9fc7-5db696993c4b&culture=s

        Olisiko kenties tämä?

        Tuhannet kiitokset kahdelle edelliselle kirjoittajalle! Minähän kysyin tätä asiaa jo vuosia sitten ja nyt tuli mieleeni googlata laulu uudelleen ja täältähän löytyi nyt vastauksia! Ihanat säkeistöt nuo seuraavatkin, onpa mukavaa, että voin opetella lapsuuteni suosikkikehtolauluun uusia säkeistöjä ja laulaa sitä omille lapsilleni! On myös mukavaa tietää säveltäjän ja sanoittajan nimet. Kiitos teille, sunnuntaistani tuli tämän ansiosta vieläkin iloisempi!


    • aaa23

      Oskar Merikannolla on laulu "Maammopa valvoi marjuttansa" Kasimir Leinon tekstiin:

      Maammopa valvoi marjuttansa
      ettei se joutuisi hukkaan,
      ettei huuhkaja aivan varhain
      iskenyt kyyhkysrukkaan.

      Äitipä huonolta maailmalta
      kielteli kieltelemistään.
      Tietäen, ettei pulmustansa
      sitte hän löytäisi mistään.
      --------------------

      Aika jännä, että tuo edellisen kirjoittajan teksti sopii erinomaisesti tämän Merikannon laulun säveleeseen, teksti jää kuitenkin yhtä värssyä (4 riviä) vajaaksi.

    • Anonyymi

      Siskoni nauhoitti tämän isän ja äidin laulamana. Aivan otti sydämestä, kun myöhemmin äänitti sen päälle muuta musiikkia. Itsekin katui aikuisena teini-iän tekoaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe