takahampaan poisto kotikonstein

konihampi

onko kellään kokemuksia hampaan poistosta kotikonstein, pitäis repästä takaa yksi hammas pois.

25

14592

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaarallista yrittää

      en tiedä oletko ihan tosissas?

      takahampaissa on kuitenkin usein erittäin isot ja haaraiset juuret. Nehän usein otetaan pois leikkauksella jos tarvii. Juuret menee sinne leukaluun sisään, tietty.
      Jos jotain jää, voi tulla vaarallinen tulehdus. (ja tuleekin). Kotikonstein ei voi edes hygieniaa sinnepäinkään yrittää.

      jos haluut kiusata itsees, niin työnnä vaikka tikkua kynnen alle. Ja hampaiden hoito hammaslääkärille...

    • maitohammas

      Kun hammaslääkäri repii hampaan irti, voi seurata tikit ja antibiootit, jos hammas ei lähde irti helposti. En kyllä itse repis irti, eikä se nyt kovin kallistakaan ole hammaslääkärissä.

    • kuule..

      ..sellaseen rupee. Voipi tulla isompi revohka!!
      Kun ei voi tietää miten isot juuret siellä leuassa on vastaan haraamassa. Ja varmaan liian kivuliastakin kotona.
      Onpa sitte noloo mennä lääkäriin naama turvoksissa kun se tulehtuu ja rueta kertomaan että "tuossa eelen illalla ku hohtimilla yritin..."

      • on halpaa

        ja yksityiselläkään ei maksa paljo enempää. Suosittelen..


      • herrahippo
        on halpaa kirjoitti:

        ja yksityiselläkään ei maksa paljo enempää. Suosittelen..

        No ennenvanhaan laitettiin naru hampaan ympärille ja toinen pää oveen kiinni. sit kun joku tuli ja tempasi niin lähtihän se hammas :)


      • 277
        herrahippo kirjoitti:

        No ennenvanhaan laitettiin naru hampaan ympärille ja toinen pää oveen kiinni. sit kun joku tuli ja tempasi niin lähtihän se hammas :)

        En kyllä usko että näin on tehty rautahampaiden kanssa. Kakarana heitin narun hampaaseen ja narun kiinni liukumäkeen :D


    • mutta kivuliasta

      Takahampaat, kuten edellä todettiin, ovat juurtuneet hyvin leukaluuhun. Hammas on saatatva kokonaan pois, ei kuitenkaan kokonaisena. Tässä kahdeksan kohdan ohje hampaanpoistamiseen kotioloissa.
      1. Osta tasakärkinen ruuvimeisseli, pihdit, väkevää viinaa, särkylääkettä, ortoepoxia ja peili.
      2. Kurluttele viinalla suusi ja niele viina. Kivun välttämiseksi ota vähintään kuusi 400mg:n särkylääketablettia ja 5 annosta viinaa.
      3. Kokeile aluksi pihdeillä lähteekö hammas irti.
      4. Jos se ei lähde, aseta ruuvimeisselin kärki hampaan kiilteen päälle, laita silmät kiinni ja kumauta nyrkillä meisseliä.
      5. Jos hammas ei haljennut, toista kohta 4.
      6. Vedä haljennut hammas pihdeillä ulos.
      7. Pursota Ortoepoxia syntyneeseen kuoppaan ikenen sisään, älä niele!
      8. Anna liiman kuivua.
      Onneksi olkoon, olet nyt onnistuneesti irroittanut vaivanneen hampaan.

      • hammas lääkäriin

        Hydraulisella puristimella hammas kyllä halkeaa.
        Tai sit mene sepän luo ja yritä saada hammas alasimelle niin, että seppä voi laittaa taltan hampaaseen ja sepän kisälli iskee lekalla taltan päähän, jolloin hammas varmana halkeaa ja kipu on infernaalinen.
        Vai saisiko hampaan kuoletettua, jos sitä ensin punaoranssin hehkuisella taltalla kuumentaisi, siinä voi huuli palaa.

        Yksi hampaanpoistokeino löytyy, ettei tarvi kiskoa hammasta pois on laittattaa hampaaseen happoa, kuten rikkihappoa, jolloin hammas liukenee.
        Tai sitten mekaanisesti porakoneeseen vaan sellainen hionta kara, jolla hiot hampaan pois, mutta sitten kun kara osuu hermoon, niin silloin vihlasee ja tosi kipeesti.


    • konihampi

      ...tulee sen verran rajua "hoitoa" :)

    • Nanna321

      Miten hampaan poistaminen itse on edes mahdollista? Olin tänään viisaudenhampaan poistossa, ja oli kyllä sellaiset juuret, että lääkärisetä joutui poraamaan hampaan keskeltä kahtia. Tuskimpa kotikonstein mahdollinen temppu, ja kipu varmasti niin hirveä että vähintään henki siinä menis. Nytkin sattui leukaluuhun vaikka puudutuspiikit oli laitettu..

    • Ham83

      Mulla on lyhytjuurinen maitohammas, joka pitäs poistaa. Kai se lähtee omin voimin, niinku edellisetki sillon lapsena:)

      • onnea vaan

        Lyhytjuurinen? Normaalisti psysyvä hammas syövyttää edestään maitohampaan juuren, siksi ne lähtee lapsena helposti. Jos pysyvää ei ole, on maitohammas edelleen hyvin tukevasti kiinni.


      • Maitohammaskeski-ik
        onnea vaan kirjoitti:

        Lyhytjuurinen? Normaalisti psysyvä hammas syövyttää edestään maitohampaan juuren, siksi ne lähtee lapsena helposti. Jos pysyvää ei ole, on maitohammas edelleen hyvin tukevasti kiinni.

        Juuret syöpyvät, vaikka rautahampaan aihio puuttuu. Itsellän ollut neljä vuosikymmentä kaksi maitohammasta suussa. En saa niitä itse repimällä irti, vaikka ovat risat ja kuluneet, eivätkä paikat pysy niissä.

        Juurien rakenne on yksilöllinen. Itselläni viisurit lähtivät juurineen, tosin kanttini ei todellakaan olisi riittänyt niiden irrottamiseen itse.

        Hampaan saanee irti itse lienee ainoastaan silloin, kun kärsii hampaiden tukikudoksen sairaudesta. Ja sehän samalla tarkoittaa verisuonisairaus- ja aivohalvausriskiä, joten niitäkään hampaita ei pidä kiskoa itse irti, vaan hoidattaa ammattilaisella.


      • Miten selvitetty
        Maitohammaskeski-ik kirjoitti:

        Juuret syöpyvät, vaikka rautahampaan aihio puuttuu. Itsellän ollut neljä vuosikymmentä kaksi maitohammasta suussa. En saa niitä itse repimällä irti, vaikka ovat risat ja kuluneet, eivätkä paikat pysy niissä.

        Juurien rakenne on yksilöllinen. Itselläni viisurit lähtivät juurineen, tosin kanttini ei todellakaan olisi riittänyt niiden irrottamiseen itse.

        Hampaan saanee irti itse lienee ainoastaan silloin, kun kärsii hampaiden tukikudoksen sairaudesta. Ja sehän samalla tarkoittaa verisuonisairaus- ja aivohalvausriskiä, joten niitäkään hampaita ei pidä kiskoa itse irti, vaan hoidattaa ammattilaisella.

        Miten päättelet että nuo hampaat on "maitohampaita"? Onko hammaslääkäri jotenkin todennut sen. Jotkut hampaat voivat kasvaa suoraan "rautahampaiksi" eikä hampaiden herkkä reikiintyminen ole peruste maitohampaalle. Reikiä voi syntyä runsaammin rautahampaaseenkin.


    • Ham83

      Kiitos tiedosta:) Tällä maitohampaalla on paljo lyhyemmät juuret kuin pysyvillä hampailla, eikä uutta oo tulossa tilalle, näin röntgen-kuvan. Kipee ja heiluuki kuulemma vähän jo. Saa nähä, tohtiiko sitä sitte ite irrottaa, ku noin peloteltiin..

      • auts ja oih

        Tom Hanks näytteli kaveria joka irrotti hampaan elokuvassa "Cast away" luistimella.
        Kaveri oli siis ypöyksin autiolla saarella ja poskihammasta alkoi särkeä.
        Katsoppa se kohtaus juutubeesta (cast away -rotten tooth) jos mahollista -- ja päätä sitte.


    • asiantuntija.

      No voisiko todeta että mikäli hampaissa on vikaa, niin infektio on hampaan juuressa, vaikka paskalääkärit muuta väittävät. Terve hammas osaa nimittäin uudistua ajan mukana. Dentiinitubulukset puskevat uutta tavaraa pinnalle. Jos ydin on paskana, tai heikko, ei tämä toimi. Hampaan harjaus ei riitä. Mikäli hammas reikiintyy, vahinko on ENSIN tapahtunut hampaan ytimessä.

      Vetäkää lääkäreitä pataan, kunnes ymmärtävät: te olette asiakkaat, ja teidän on tiedettävä paremmin mitä haluatte, muuten myyvät konitohtoriuttaan teille kalliilla.

    • näin

      Isäukko irrotti vaivaavan takahampaan ihan vain käsin. Nitkutti ylätakahammasta niin kauan kunnes löystyi, ja veti sitten kummankin käden etusormien välissä puristamalla pois. Aina kun tuli vähän ulos niin paperilla sormet ja hammas kuivaksi jotta ote pysyi. Lopulta se sitten putkahti ulos. Laittoi sideharsotaitoksen siihen hampaan tilalle ja sitten piti vaan leuat yhdessä. Illalla otti sideharsotaitoksen pois ennen nukkumaan menoa ja sen pituinen se. Seuraavalla hammaslääkärikäynnillä sitten todettiin tapahtunut... ja oli umpeutunut ien hyvin.

      • Anonyymi

        Noin voinee tehdä jos hammas on katkennut ja juuri jää leukaluuhun. Tässä tapauksessa juurihoito voidaan tehdä myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin voinee tehdä jos hammas on katkennut ja juuri jää leukaluuhun. Tässä tapauksessa juurihoito voidaan tehdä myöhemmin.

        Voi hyvinkin tapahtua, jos ikenessä on pitkälle edennyt parodontiitti ja hammas jo melkein irti. Näitä on, ennen oli paljonkin. Ihmisiltä tippui hampaita juurineen itsestään.


    • dbvsgga

      Toi kahdeksan kohdan hommahan toimii.

    • SEMMOSTA1

      KYLLÄ ON JUTUT , HELPOLTA VAIKUTTAA MUTTA ITE KÄVIN EILEN LÄÄKÄRILLÄ POISTATTAMASSA TAKAHAMPAAN JA SE REPI SITÄ IRTI TUNNIN JA VIELÄKIN ON LEUVAT SAATANAN KIPEENÄ VERI MAISTUU SUUSSA JA SILLEEN, EI EHKÄ KANNATA ITE ALKAA IRROTTAMAAN ON SEN VERRAN ISO ROJEKTI.

      • Suomalainen Potilas

        Tais olla paska lääkäri.. olisko ollut valelääkäri?


    • trolli

      trololololololoooo

    • Anonyymi

      Yritän itse repiä kulma hammasta, oon 12 eikä oo lähteny kun yks poskihammas ja etuhampaat raivostuttavaa🙄.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9696
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2837
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      169
      2620
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1501
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe