Morjens!
Minut irtisanottiin joku aika sitten, ja koeaika oli vielä voimassa. Syyksi annettiin se, etten "sovi työporukkaan", joka on siis hyvin pieni ja koostuu pelkistä naisista. Mitä mieltä, ihmiset? Onko tämä ihan "OK"-syy sanoa joku irti, vaikka koeajalla ollaankin? Työtäni en ole laiminlyönyt. Pitääkö pyytää pamia varten joku "irtisanomistodistus" tms., tai tuleeko minulle tästä joku ihme karenssi? Eli miten ihmeessä maksan joulukuun vuokran?
Asiallisia vastauksia toivoo hän!:)
Irtisanouttu koeajalla!
9
1576
Vastaukset
- Saman kokenut
Ilman oikeaa syytä sain kenkää. Potkujen varjo seuraa minua lopun elämääni. Minulle sanottiin eräänä aamuna vain, siis koeajan aikana että "Sinä et halua olla meillä töissä" ja että siksi ei enää tarvitse tulla töihin. Itse en tuota mieltä koskaan ollut ajatellut enkä ääneen mennyt sanomaan. Se oli heidän oletuksensa. Totta kyllä että inhosin työilmapiirin kalseaa luonnetta kun ihmiset alati haukkuivat toisiaan ja eivät toinen toistaan tiimityössä arvostaneet. Minun tuloni oli heille shokki, koska uusia ajatuksia ei sinne kaivattu eikä niitä haluttu kuunnella.
Irtisanomiseni OIKEAA syytä en tiedä. Mutta koska kyseessä oli koeaika, ei selittelyjä lain mukaan edes tarvita.
Kuultiinko sinua ollenkaan ennenkuin sinut irtisanottiin? Mielestäni työntekijälle itselleen pitäisi suoda oikeus keskustella asiasta ennenkuin potkupäätös tehdään, mikäli heillä ei ole ollut antaa kunnon perusteluja asialle. Itseäni ei kuunneltu. Ei mitään ennakkovaroitusta.
Itseäni vaivaa vielä näin vuoden jälkeenkin kyseinen asia, sillä viikon kuluttua potkuistani sain uuden työpaikan, paremman ja sellaisen jota en koskaan haluaisi vaihtaa, eikä ongelmia ole ollut. Olen jopa ylentynyt yrityksessä ennenkuin olen ehtinyt kissaa sanoa. Nauran potkut minulle antaneelle firmalle vahingoniloisesti ja jatkan elämääni pää pystyssä. En alistu heidän oikkuihinsa, vaan melkeinpä säälin heidän toimintatapojaan. Tähän päivään mennessä en ole irtisanomista kirjallisena saanut, enkä välitä enää saadakaan.
Karensseista ja irtisanomisista en tiedä. Itse totesin irtisanomisesta että "no huh huh" ja hain töitä jostain KUNNON firmasta. Ja sain. Nyt työtäni arvostetaan oikeasti.
Mietin jonkunaikaa mahdollisuuksiani riitauttaa asia, mutta mahdollisuuteni olivat melko heikot koska tosiaan koeajalta saa potkia pois ilman syytä. (miten laki tämän kiertää, en ole koskaan perehtynyt) Sinun tapauksessa en tiedä, että jos he ovat kuitenkin syyn antaneet (ei sovi porukkaan?), että onko se riittävä peruste irtisanomiselle. Luulisi kaipaavan vastausta että miksi ei sovi porukkaan. Pam saattaa jopa neuvoa että mitä voit ja kannattaa nyt tehdä. Heiltä saa kyllä hyviä neuvoja kiperiin tilanteisiin kun vaan rohkenee ottaa yhteyttä.
Sen tiedän, että olotilasi on tällä hetkellä varmasti se, että sinusta on epäreilua ja että kyllä nyt sapettaa ja nyppii. Vaan ei auta kuin mennä eteenpäin. Tuollaiset ihmefirmat maailmalla tiedetään, jotka ei osaa olla avoimia ja rehellisiä tekemisissään. Harmi, että niitäkin on. Älä ota liikaa itseesi.- Nimetön
Kiitos tästä!
Kiva huomata, että täälläkin on porukkaa, jotka ovat kokeneet saman ja antavat asiallisia vastauksia. Eteenpäin, sanoi mummo hangessa! Tähän tää homma ei kaadu, uusia haasteita päin vaan.
- sitten hutkitaan
Ensin työtodistus sulle, jossa lukee työsuhteen purkamisen syy. Työtodistus on virallinen paperi, ja tarkoitus sillä on se, ettei siihen voi työnantajat kuitenkaan kirjoitella ihan mitä sattuu. Pitää olla selvä syy, miksi työsopimus purettiin. Työnantaja voi myös päättää, ettet sovi sinne, ja silloin syy ei ole sinun, vaan työnantaja vain käyttää sitä valtaa, mitä sillä on valitessaan työntekijöitä.Käy lukemassa työsuojelupiirin nettisivuilta KAIKKI mitä tarjotaan; aika paljon taitaa olla sinun asiaasi liittyvää.
Heti ilmottautumaan työkkäriin työttömäksi, sillä saa sen Pamin korvauksen ainakin käyntiin. Työsuhteen purkamisen syytä kysyy työkkäri, koska sen pitää arvioida se että voitko saada heti työttömyyskorvausta vai tuleeko sulle karenssi.
JOs työtodistukseen ei työnantaja saa mitään syytä purkamiseen kirjoitettua, soittaa työkkäri pomolle. Kysymys on yksinkertainen: johtuiko koeaikapurku työntekijästä vai työnantajasta. Jos sinä olet laiminlyönyt työtäsi tai muuten aiheuttanut irtisanomisen, tulee sulle karenssi.Jos pomo vaan sanoo, että et voi siellä enää jatkaa ilman sun omaa syytä, ei tule karenssia.
Joka tapauksessa Pamin maksamien korvausten saaminen kestää aika monta viikkoa, sillä sun karenssiasia pitää ensin selvittää Pamille. Ennen sitä ne ei maksa mitään.
Maanantaina työkkäriiin ja asia käyntiin. Sitten hakemaan työtodistus ja uudestaan työkkäriin. Ja siitä sitten eteenpäin...- PERSE
Joo, kuullostaa siltä että olet joutunut taas yhden ropelikotsa-työnjohtajan uhriksi, niillähän ei ole mitään todellista fakta-tietoa mistään, vaan fiiliksellä rankkaa ihmisiä ja hoitelee hommiaan.Ne on niitä tyyppejä jotka kumartelee kaikille ja kumartaessaan samalla pyllistää sille jolle ne äsken kumarsi,niinhän sitä sanotaan että kaikkien kaveri ei ole kenenkään kaveri ja jälleen kerran,PERSE tietää mistä puhuu, on nimittäin tiedossa semmoinen ropelikotsa että sen vois lähettää Greenwichiin kiipijän patologiseksi havaintomalliksi. Ainoa syy miksi ne on vakanssissaan on se että ne on hyviä käsikassaroita ylemmälle johdolle, joka voi sitten rauhassa golfailla tai käydä purjehtimassa työ-aikana, eli tollasta ei kannata edes funtsia vaan hakea parempaa työpaikkaa ja unohtaa nuo perselävet.
- roikkua?
Et kai kuvittele, että voisit väkisin roikkua jossain työpaikassa?
Kukaan ei sinua sinne halua! Sehän olisi manpäällinen helvetti. - työkkärille
Kuten joku jo sanoi, tarvitse työtodistuksen, jossa kerrotaan irtisanomisen syy. Lisäksi sun kannattaa ehdottomasti tehdä työkkärille kirjallinen selvitys siitä, mitä sun mielestä on tapahtunut!
- lakiko mahdollistaa?
Onko todella niin, että laki ei suojaa millään tavalla koeajalla olevaa, eli irtisanominen voi perustua ns pärstäketoimeen? Mikä lainkohta näin sanoo? Olen itse koeajalla ja joudun työskentelemään jo kaksi varoitusta saaneen henkilön kanssa, mistä olen useasti käynyt valittamassa esimiehelle, koska ko henkilö delegoi kaikki työtehtävänsä minulle pelätessään itse tekevänsä virheen. Tästä työnantaja on hyvin suivaantunut, sillä hänen mielestään pitäisi vain "niellä"
- Kannattaa...
lakiko mahdollistaa? kirjoitti:
Onko todella niin, että laki ei suojaa millään tavalla koeajalla olevaa, eli irtisanominen voi perustua ns pärstäketoimeen? Mikä lainkohta näin sanoo? Olen itse koeajalla ja joudun työskentelemään jo kaksi varoitusta saaneen henkilön kanssa, mistä olen useasti käynyt valittamassa esimiehelle, koska ko henkilö delegoi kaikki työtehtävänsä minulle pelätessään itse tekevänsä virheen. Tästä työnantaja on hyvin suivaantunut, sillä hänen mielestään pitäisi vain "niellä"
Koeajalla kannattaa olla mahdollisimman huomaamaton, jos paikan haluaa pitää. Missään tapauksessa ei kannata lähteä valittelemaan työtovereista, ei kukaan siitä tykkää ja vaarannat oman työsuhteesi.
- Syyllinen vai syytön?
Kannattaa... kirjoitti:
Koeajalla kannattaa olla mahdollisimman huomaamaton, jos paikan haluaa pitää. Missään tapauksessa ei kannata lähteä valittelemaan työtovereista, ei kukaan siitä tykkää ja vaarannat oman työsuhteesi.
Totta puhut, mutta tilanne on niin epäreilu, että se koettelee jaksamistani pahasti. mielestäni minua ei palkattu kyseisen henkilön lapsenvahdiksi, vaan sairaanhoitajaksi, ja esimieheni menettelee väärin tässä. Myös työterveyshuolto on määrännyt osastollemme ylimääräisen hoitajan, mutta työnantaja ei sitä ole järjestänyt.Ko hoitaja on myös tehnyt vakavia virheitä työssään. Itse olen myös esimiesteni mukaan hoitanut työni hyvin. siis: voiko todella sanoa irti sillä perusteella, etten halua olla heidän kaatiksensa irti???? Eikö siihen kuuluisi olla laillinen syy?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760