Moi
Löytyykö jostakin jonkinlaista taulukointia keskimääräisistä keuhkojen tilavuuksista eri ikäisille?
Oon parikymppinen ja mun mielestä mun keuhkot on aika pienet. Muutama vuos sitten mittarilla mitattiin vähän päälle 4 litraa. Toisilla oli kuuttakin litraa ja yli. Liikun kyllä melko vähän joten se varmaan vaikuttaa. Onko tommonen 4-5 litraa vielä normaali vai onko jotakin häikkää?
Millaisia tilavuuksia teillä on? Naisilla varmaan keskimäärin pienempiä kuin miehillä.
Keuhkojen tilavuudesta?
8
9129
Vastaukset
- löytänyt...
...taulukoita, mutta itse kävin spirometriatutkimuksessa kuukausi sitten. Mun keuhkojen tilavuus on alle vähän alle 3 litraa, kun viitearvo on yli 4 litraa. Muutkin arvot olivat alakanttiin. Olen pitkä parikymppinen nainen. Minäkin olen liikkunut vähän ja selässä on jotain häikkää niin ettei keuhkot pääse laajenemaan kunnolla. Lisäksi arvoihin luullakseni vaikuttaa ruumiinrakenne. Itselläni on aika "littana" rintakehä, joten arvot tulee aina olemaan alakanttiin, mutta normaalin rajoihin ne olisi kuitenkin saatava. Mut passitettiin vielä jatkotutkimuksiin huonojen arvojen takia, kun hengenahdistustakin on päivittäin, eikä jaksa liikuntaa juuri lainkaan. Nyt pitää vaan odotella.
Jos sulla ei ole mitään oireita, niin kai sulla ihan riittävän tilavat keuhkot on. Voithan kuitenkin käydä spirometriatutkimuksessa, jos haluat lisää tietoa tilanteestasi.- perimä?
Varmaan pitkälti synnynnäistä. Miehelläni luokkaa 6 litraa samoin pojallani tilavat. Minulla pienet, samoin tyttärelläni.
- LasseN
Ei mulla mitään ongelmia ole asian suhteen. Ei ahista eikä mitään semmosta. Rivakkaa liikuntaa tosin ei hirmu pitkään jaksa (hapenottokykykin kehnohko), mutta rauhalliseen tahtiin jaksaa melkein vaikka maailman ääriin asti.
Vois sitä harkita lääkärivisiittia tietysti ihan mielenkiinnon vuoks. - astmaatikko
Nämä PEF - arvot eivät kuvaa keuhkojen tilavuutta vaan sekunnin aikana puhallettua maksimivirtausta.
Normaalitilavuus 20 v miehellä 5-6 litraa.
- liian isot
olen nainen (170cm 58kg) 30v ja minulle tuli sellainen tulos kuin: 5,6litraa, eli voi sanoa että mul on miesten keuhkot! jännä juttu, sillä hengästyn todella helposti, tuntuu usein kuin happi loppuisi! tuskin noi sunkaan keuhkot liian pienetkään on.
- du7ytgfdfghjiyutfd
mulla keuhkojen tilavuus 1,5 litraa.. ainii ja oon 15v
- kennel1
Olen 62 vuotias mies.En ole polttanut.Vuoteen 2000 harrastin Hirven hiihtoa ja juoksua.Marraskuussa puhallustesti oli 7,35.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047