Voisiko tai kannattaisiko jäähdyttäjän eteen laittaa talvella jonkinlainen "viimasuoja", jos moottori käy viileänä ja sisälläkin on viileää? Mitä ainetta se voisi olla ja mihin kiinnitetään? Myydäänkö sellaisia valmiina?
Viimasuoja?
14
4505
Vastaukset
- Suojaaja
Valmiita suojia voi kysyä Deltalta tai autotarvikeliikkeistä - tosin Fiatti on sen verran harvinainen auto, ettei tarvikkeenakaan kukaan ehkä suojia valmista. Eräs vaihtoehto on tehdä itse:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001059&posting=22000000020547562Jos se kerran voi olla kumia, niin helpointa on varmaankin ostaa jalkatilaan tarkoitettu kumimatto, leikata siitä sopivan kokoinen ja kiinnittää nippusiteillä. Hiukan kyllä epäilyttää, kestävätkö nuo materiaalit kuumuutta riittävästi. Täytyy käydä tutkimassa auton rakennetta, mihin sen saisi kiinni ja vielä niin, ettei moottori kuumenee liikaa.
Onkohan tuollainen oma viritelmä laillinen? Autoja koskevat määräykset ovat joskus yllättävänkin tarkkoja. Esim. katsastusmies vaati edellisestä autostani poistettavaksi laittomana lisäjarruvalon, joka seisoi tukevalla telineellä hattuhyllyllä, mutta ei ollut kiinni takalasissa.- Keulapeitto
Timontti kirjoitti:
Jos se kerran voi olla kumia, niin helpointa on varmaankin ostaa jalkatilaan tarkoitettu kumimatto, leikata siitä sopivan kokoinen ja kiinnittää nippusiteillä. Hiukan kyllä epäilyttää, kestävätkö nuo materiaalit kuumuutta riittävästi. Täytyy käydä tutkimassa auton rakennetta, mihin sen saisi kiinni ja vielä niin, ettei moottori kuumenee liikaa.
Onkohan tuollainen oma viritelmä laillinen? Autoja koskevat määräykset ovat joskus yllättävänkin tarkkoja. Esim. katsastusmies vaati edellisestä autostani poistettavaksi laittomana lisäjarruvalon, joka seisoi tukevalla telineellä hattuhyllyllä, mutta ei ollut kiinni takalasissa.Keulapeittoa ei saa laittaa jäähdyttäjään kiinni, vaan esim. auton keulassa olevaan säleikköön. Mikäli moottori esim. paikallaan käydessä kuumenee niin paljon, että puhallin käynnistyy, pitää puhaltimen pystyä vetämään ilmaa jäähdyttäjän läpi.
- suojus
Keulapeitto kirjoitti:
Keulapeittoa ei saa laittaa jäähdyttäjään kiinni, vaan esim. auton keulassa olevaan säleikköön. Mikäli moottori esim. paikallaan käydessä kuumenee niin paljon, että puhallin käynnistyy, pitää puhaltimen pystyä vetämään ilmaa jäähdyttäjän läpi.
minä ostin viime talveksi pösöliikkeestä 406:n viimasuojan ja klipsit (hintaa en muista). Sain laitettua sen suorilla säleikköön kiinni ilman mitään eri virityksiä. Koko talven pysyi ja nyt laitoin sen taasen. Auto on Stilo MW JTD, ei ole palellut.
- - MOK -
suojus kirjoitti:
minä ostin viime talveksi pösöliikkeestä 406:n viimasuojan ja klipsit (hintaa en muista). Sain laitettua sen suorilla säleikköön kiinni ilman mitään eri virityksiä. Koko talven pysyi ja nyt laitoin sen taasen. Auto on Stilo MW JTD, ei ole palellut.
... rekisterikilven alla vai päällä olevan säleikön vai molemmat. Entä lauhduttimen säleikkö kuskinpuolen lyhdynlasinpesimen alla?
- suojus
- MOK - kirjoitti:
... rekisterikilven alla vai päällä olevan säleikön vai molemmat. Entä lauhduttimen säleikkö kuskinpuolen lyhdynlasinpesimen alla?
se peittää kilven alla olevan säleikön kokonaan, mutta ei yllä lampunpesinten alle.
- maskimies
Sanottakoon tässäkin että tuolla maskipeitolla on kyllä hyvin vähän merkitystä sisäilman lämpöön...jos auto on kunnossa ja termostaatti toimii niin sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Termostaattihan ohjaa vedenkiertoa jäähdyttimelle ja mitä kylmempi ilma ja sitä kautta kylmempi vesi jäähdytysjärjestelmässä niin sitä vähemmän veden tulee kiertää jäähdyttäjän kautta. Eli esim. todella kovilla pakkasilla vesi ei välttämättä kierrä juuri lainkaan syylärissä jolloin maskinpeitosta on vielä vähemmän hyötyä. Noita maskipeittoja laitetaan nykyautoissa pääosin sen takia että monilla merkeillä tuppaa olemaan esimerkiksi sellainen ongelma että öljynhuohotinputki saattaa kelivaihteluiden takia pakkasen tultua jäätyä umpeen ja sitä myöten peli on monesti selvä eli kone pukkaa jotain kautta öljyt pihalle...tilanne on ainakin sillon huono jos öljyt pääsee pihalle esim. akselitiivisteiden välistä ja tuuppaa esim. tiivisteen pihalle.
- Marealla ajava
Kun on todella kova pakkanen. Esim yli -30 astetta, niin pelkästään moottoritilaan käyvä kylmä viima estää moottorin lämpenemisen normaalilämpöön saakka tai ainakin hidastaa sitä. Tämä on havaittavissa lämpömittaristakin. Silloin auttaa kun moottoritila on mahdollisimman hyvin eristetty ajoviimalta. Pienillä pakkasilla näillä suojilla ei juurikaan ole merkitystä. Myös eri automerkeissä toki on eroja. Varsinkin dieselmoottorit tahtovat käydä kylmänä ja tarvitsevat kovalla pakkasella jopa lisälämmitystä ajon aikana. (esim. automaatti-Webasto)
Aikanaan traktorihommissa muistan kuinka Valmetissa kovilla pakkasilla lämpömittari laski aivan sinisen puolelle, kun traktori jäi hetkeksi tyhjäkäynnille. Kun moottorin ympärille laittoi lisä eristystä asia korjaantui.
Suojia kannattaa ainakin kokeilla kovilla pakkasilla. Lämpömittaria on sitten kyllä muistettava seurata. Suojat usein unohtuvat sinne auton nokalle ja suojakeleillä lämmöt nousevat liikaa. - maskimies
Marealla ajava kirjoitti:
Kun on todella kova pakkanen. Esim yli -30 astetta, niin pelkästään moottoritilaan käyvä kylmä viima estää moottorin lämpenemisen normaalilämpöön saakka tai ainakin hidastaa sitä. Tämä on havaittavissa lämpömittaristakin. Silloin auttaa kun moottoritila on mahdollisimman hyvin eristetty ajoviimalta. Pienillä pakkasilla näillä suojilla ei juurikaan ole merkitystä. Myös eri automerkeissä toki on eroja. Varsinkin dieselmoottorit tahtovat käydä kylmänä ja tarvitsevat kovalla pakkasella jopa lisälämmitystä ajon aikana. (esim. automaatti-Webasto)
Aikanaan traktorihommissa muistan kuinka Valmetissa kovilla pakkasilla lämpömittari laski aivan sinisen puolelle, kun traktori jäi hetkeksi tyhjäkäynnille. Kun moottorin ympärille laittoi lisä eristystä asia korjaantui.
Suojia kannattaa ainakin kokeilla kovilla pakkasilla. Lämpömittaria on sitten kyllä muistettava seurata. Suojat usein unohtuvat sinne auton nokalle ja suojakeleillä lämmöt nousevat liikaa.Tottakai se vaikuttaa siihen jonkin verran että moottori itsessään lämpeää ajossa nopeammin ja sisälle alkaa hieman nopeammin tulla lämmintä, mutta edelleenkin uskallan väittää että tuo keulalla oleva maski ei nosta sisälle tulevan ilman lämpötilaa ainakaan niin paljoa että sitä itse huomaisi...jos sitä pakkasta rupeaa olemaan tosiaan se 20-30 astetta niin kyllä se termari kierrättää nestettä pelkästään koneessa enää joten mitä tuo maskipeite auttaa kun kone kuitenkin todennäköisesti käy lämpimänä siinä vaiheessa kun vesi ei enää kierrä syylärissä ajon aikana? Dieselissä tilanne varmasti toinen onkin, koska sitä hukkalämpöä muodostuu huomattavasti vähemmän mitä bensakoneessa joten kaikki mahdollinen lämpö on tarpeen. Kuten jo sanoin niin lähinnä esim. citikoissa mukana tuleva peite on nimenomaan sitä varten että sillä pidetään tuota jäätymisongelmaa aisoissa...näitä tarinoitahan on pirusti että kone on työntänyt öljyt pihalle huohottimen jäädyttyä.....
- Marealla ajava
maskimies kirjoitti:
Tottakai se vaikuttaa siihen jonkin verran että moottori itsessään lämpeää ajossa nopeammin ja sisälle alkaa hieman nopeammin tulla lämmintä, mutta edelleenkin uskallan väittää että tuo keulalla oleva maski ei nosta sisälle tulevan ilman lämpötilaa ainakaan niin paljoa että sitä itse huomaisi...jos sitä pakkasta rupeaa olemaan tosiaan se 20-30 astetta niin kyllä se termari kierrättää nestettä pelkästään koneessa enää joten mitä tuo maskipeite auttaa kun kone kuitenkin todennäköisesti käy lämpimänä siinä vaiheessa kun vesi ei enää kierrä syylärissä ajon aikana? Dieselissä tilanne varmasti toinen onkin, koska sitä hukkalämpöä muodostuu huomattavasti vähemmän mitä bensakoneessa joten kaikki mahdollinen lämpö on tarpeen. Kuten jo sanoin niin lähinnä esim. citikoissa mukana tuleva peite on nimenomaan sitä varten että sillä pidetään tuota jäätymisongelmaa aisoissa...näitä tarinoitahan on pirusti että kone on työntänyt öljyt pihalle huohottimen jäädyttyä.....
Tarkennetaan nyt termostaatin toimintaa. Sehän siis aukenee sitä mukaa kun jäähdytysneste lämpenee.
Tällöin se siis pyrkii kierrättämään nestettä syylärissä aina enemmän mitä enemmän neste lämpenee.
Kun on paljon pakkasta niin moottori ei tahdo saavuttaa normaalilämpöä millään. Tämä ilmeni oikein selkeästi vm. 96 Opel Astrassa. Myös takaveto-Ladassani aikoinaan kone kävi mittarin mukaan yli kolmenkympin pakkasilla selvästi alle normaalilämmön ilman lisätilkkeitä. Tokihan auton sisätilojen lämpiämiseen vaikuttaa moni muukin asia. Esim. auton korin eristys vaikuttaa ja lämmityslaitteen kennon koko ja materiaali, mutta selvää on, että jos moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa, ei täyttä lämmityslaitetehoakaan saavuteta. - maskimies
maskimies kirjoitti:
Tottakai se vaikuttaa siihen jonkin verran että moottori itsessään lämpeää ajossa nopeammin ja sisälle alkaa hieman nopeammin tulla lämmintä, mutta edelleenkin uskallan väittää että tuo keulalla oleva maski ei nosta sisälle tulevan ilman lämpötilaa ainakaan niin paljoa että sitä itse huomaisi...jos sitä pakkasta rupeaa olemaan tosiaan se 20-30 astetta niin kyllä se termari kierrättää nestettä pelkästään koneessa enää joten mitä tuo maskipeite auttaa kun kone kuitenkin todennäköisesti käy lämpimänä siinä vaiheessa kun vesi ei enää kierrä syylärissä ajon aikana? Dieselissä tilanne varmasti toinen onkin, koska sitä hukkalämpöä muodostuu huomattavasti vähemmän mitä bensakoneessa joten kaikki mahdollinen lämpö on tarpeen. Kuten jo sanoin niin lähinnä esim. citikoissa mukana tuleva peite on nimenomaan sitä varten että sillä pidetään tuota jäätymisongelmaa aisoissa...näitä tarinoitahan on pirusti että kone on työntänyt öljyt pihalle huohottimen jäädyttyä.....
Näinhän se termari tietysti toimii, mutta kun on se 20-30 astetta pakkasta niin eipä se termari juuri kierrätä nestettä syylärissä...tottakai kun kone lämpeää niin termari rupeaa avautumaan ja vesi kiertää syylärille, mutta kolmen kympin pakkasella taas neste jäähtyy jo syylärissä niin paljon että kone kävisi reilusti alilämpöisenä jos vesi siellä kiertäisi...ja kun neste ei siellä kierrä kovalla pakkasella jotta koneen käyntilämpö pysyy hyvänä niin edelleenkään en näe suoranaista hyötyä keulapeitolle?...siinä kyllä olet oikeassa että normaali käyntilämpötila saavutetaan ajamaan lähtiessä hieman nopeammin...
maskimies kirjoitti:
Näinhän se termari tietysti toimii, mutta kun on se 20-30 astetta pakkasta niin eipä se termari juuri kierrätä nestettä syylärissä...tottakai kun kone lämpeää niin termari rupeaa avautumaan ja vesi kiertää syylärille, mutta kolmen kympin pakkasella taas neste jäähtyy jo syylärissä niin paljon että kone kävisi reilusti alilämpöisenä jos vesi siellä kiertäisi...ja kun neste ei siellä kierrä kovalla pakkasella jotta koneen käyntilämpö pysyy hyvänä niin edelleenkään en näe suoranaista hyötyä keulapeitolle?...siinä kyllä olet oikeassa että normaali käyntilämpötila saavutetaan ajamaan lähtiessä hieman nopeammin...
Vaikka vesi ei kiertäisi lainkaan jäähdyttäjän kennostossa, niin eikö auton nokassa olevien ilmanottoaukkojen osittainenkin peittäminen kuitenkin vähennä kylmän ilman virtausta moottoritilaan ja siten edesauta moottorin lämpenemistä ja lämpimänä pysymistä?
Edellisessä autossani (Saabissa) oli sisälämmitysilman otolle kaksi vaihtoehtoa eli kesäasento ja talviasento. Bravassa ei taida olla sellaista valintaa? En ole ainakaan löytänyt autosta enkä käsikirjasta. Siinä on kyllä sellainen valinta, että tuleeko ilmaa ulkoa sisälle ollenkaan vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa ikkunat höyrystyvät nopeasti hengitysilman kosteudesta.- maskimies
Timontti kirjoitti:
Vaikka vesi ei kiertäisi lainkaan jäähdyttäjän kennostossa, niin eikö auton nokassa olevien ilmanottoaukkojen osittainenkin peittäminen kuitenkin vähennä kylmän ilman virtausta moottoritilaan ja siten edesauta moottorin lämpenemistä ja lämpimänä pysymistä?
Edellisessä autossani (Saabissa) oli sisälämmitysilman otolle kaksi vaihtoehtoa eli kesäasento ja talviasento. Bravassa ei taida olla sellaista valintaa? En ole ainakaan löytänyt autosta enkä käsikirjasta. Siinä on kyllä sellainen valinta, että tuleeko ilmaa ulkoa sisälle ollenkaan vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa ikkunat höyrystyvät nopeasti hengitysilman kosteudesta.Tokihan se jäähdyttäjän aukon peittäminen pienentää sen kylmän ilman virtausta moottoritilaan, mutta voinee edelleenkin sanoa ettei sillä valitettavasti mitään suurta merkitystä ole. Jos sen miettii järjelläkin niin kun lähdet kylmällä moottorilla ajamaan niin termostaattihan on silloin kiinni kunnes vesi rupeaa moottorin vesitilassa lämpeämään yli termostaatin lämpöarvon jolloin termari lähtee aukeamaan ja päästää vettä jäähdyttimeen kiertoon. Toisin sanoen mitä kylmempi ilma niin sitä vähemmän vesi kiertää syylärissä, jotta kone voi käydä normaali lämpötilassa. En tästä asiasta sen enempää tahdo paasata tai väitellä, mutta puhun lähinnä tosiaan siitä käytännön vaikutuksesta...kone saattaa pikkasen verran nopeammin lämmetä ns. normaaliin käyntilämpötilaan, mutta tuo keulan peittäminen ei kyllä nosta jäähdytysjärjestelmän eikä sitä mukaa myöskään lämppärin kennoon kiertävän veden lämpötilaa eikä siten myöskään varmasti ole käytännön eroa lämpötilassa auton sisällä....eriasia on taas se kun esim. joihinkin vanhempiin autoihin on saatavilla esim. korkeamman asteen termareita eli jotka salliin veden lämpötilan nousevan korkeammaksi ennen kuin termari aukeaa...uusiin autoihin niitä erilaisia termostaatteja on heikosti saatavilla ja monesti nykyvehkeissä ei edes pelkkää termostaattia saa erikseen vaan on ostettava koko termostaattikotelo.
- uskossasi
maskimies kirjoitti:
Tokihan se jäähdyttäjän aukon peittäminen pienentää sen kylmän ilman virtausta moottoritilaan, mutta voinee edelleenkin sanoa ettei sillä valitettavasti mitään suurta merkitystä ole. Jos sen miettii järjelläkin niin kun lähdet kylmällä moottorilla ajamaan niin termostaattihan on silloin kiinni kunnes vesi rupeaa moottorin vesitilassa lämpeämään yli termostaatin lämpöarvon jolloin termari lähtee aukeamaan ja päästää vettä jäähdyttimeen kiertoon. Toisin sanoen mitä kylmempi ilma niin sitä vähemmän vesi kiertää syylärissä, jotta kone voi käydä normaali lämpötilassa. En tästä asiasta sen enempää tahdo paasata tai väitellä, mutta puhun lähinnä tosiaan siitä käytännön vaikutuksesta...kone saattaa pikkasen verran nopeammin lämmetä ns. normaaliin käyntilämpötilaan, mutta tuo keulan peittäminen ei kyllä nosta jäähdytysjärjestelmän eikä sitä mukaa myöskään lämppärin kennoon kiertävän veden lämpötilaa eikä siten myöskään varmasti ole käytännön eroa lämpötilassa auton sisällä....eriasia on taas se kun esim. joihinkin vanhempiin autoihin on saatavilla esim. korkeamman asteen termareita eli jotka salliin veden lämpötilan nousevan korkeammaksi ennen kuin termari aukeaa...uusiin autoihin niitä erilaisia termostaatteja on heikosti saatavilla ja monesti nykyvehkeissä ei edes pelkkää termostaattia saa erikseen vaan on ostettava koko termostaattikotelo.
Senhän näkee jo otsallaan että kylmän viiman vähentäminen lämmittää! Miksi siis kitistä vastaan? Kysymys on vain siitä että kuinka paljon vaikuttaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510352
- 816913
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445054- 614597
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella724326Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme333913- 472908
- 362695
- 402330
- 2161922