ei löydy kohtaa Raamatusta?

hellarikäytäntö

Miksi hellarien käytäntö puuttuu kokonaan Raamatusta? MIKSI?

Miksi en löydä Raamatun alkuseurakunnista yhtään sellaista kohtaa, jossa pieni vastasyntynyt lapsi olisi jätetty pelkän IHMISEN ANTAMAN SIUNAUKSEN varaan kristillisen perhekasteen korvikkeena?

JA voiko pelkkä IHMISEN siunaus lapselle milloinkaan korvata kristillistä kastetta Kristuksen kuolemaan: Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, jossa Jeesus lupaa olla mukana (Mt.28:19-20).

Miksi helluntailaiset pelkäävät sitä, että lapsi saa kasteessa Pyhän Hengen lahjan, eivätkä edes halua, että heidän lapsilla olisi asuvaisena Pyhä Henki?

51

1230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun raamatusta ei. Minun raamatusta kyllä löytyy uskovaisten kaste. "Jotka nyt uskoivat ottivat kasten"

Ap. t. 19:5

Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Löytyyhän raamatusta myös kasteen hauta, tarkoittaa upottamalla kastamista. Hautaavatko muuten luterilaiset ihmisiltä vain pään, vaiko koko ruumiin niinkuin esimerkiksi helarit tekevät ?
      1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
      2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
      3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
      5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
      10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
      11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
      12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
      13 Älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
      14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
      15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
      16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
      17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
      18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
      19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
      20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
      21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
      22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
      23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Teilläpäinhän opetetaan kasteen armosta, että se teidät pelastais. Raamattu sanoo kuitenkin ettei kaste teitä pelasta, vaan se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Ensimäinen pietarinkirja 3 luku opettaa meitä, että...

16 pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.
      17 Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden.
      18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
      19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
      20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
      21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
      22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

Minusta raamatussa on aikamonta kuvausta helluntailaistenkin käyttämästä uskovaisten upotuskasteesta, mutta ei ensimmäistäkään kuvausta lapsikasteesta. Sekin kohta missä puhutaan koko perhekunnasta käsittää vähän muutakin kuin vain äidin ja isän jalapset, Lapsetkin voivat olla jo täysi- ikäisiä. Luterilaiset ovat senkin kohdan kääntäneet ympäri tukeakseen omia harhojaan.

Siunausta sinulle.

• Pietaria

Teilläpäinhän opetetaan kasteen armosta, että se teidät pelastais. Raamattu sanoo kuitenkin ettei kaste teitä pelasta, vaan se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Ensimäinen pietarinkirja 3 luku opettaa meitä, että...1. Piet. 3:21
        -----------------------------------------------
        1.Piet.3:21 (viattomuus ei pelasta lapsia)

"Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus," [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
        ----

Milloinkas ne helluntailaisten kastamattomat lapset olisivat Kristuksen ruumiiseen oksastettu ja liitetty, kun pyhä kaste on maahan poljettu?

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
        1.Kor.12:13
        [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

• Pietaria kirjoitti:

Teilläpäinhän opetetaan kasteen armosta, että se teidät pelastais. Raamattu sanoo kuitenkin ettei kaste teitä pelasta, vaan se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Ensimäinen pietarinkirja 3 luku opettaa meitä, että...1. Piet. 3:21
        -----------------------------------------------
        1.Piet.3:21 (viattomuus ei pelasta lapsia)

"Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus," [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
        ----

Milloinkas ne helluntailaisten kastamattomat lapset olisivat Kristuksen ruumiiseen oksastettu ja liitetty, kun pyhä kaste on maahan poljettu?

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
        1.Kor.12:13
        [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

Luterilainen kirkko kastaa kaikki, olivatpa he sitten kuinkasyntisiä tahansa he kuuluvat sinun kanssasi samaan ristuksen ruumiiseen :D

Kuitenkin minun raamattuni opettaa etteivät huorintekijät murhajat ym. voi periä Jumalan valtakuntaa.

• ....
        sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

Luterilainen kirkko kastaa kaikki, olivatpa he sitten kuinkasyntisiä tahansa he kuuluvat sinun kanssasi samaan ristuksen ruumiiseen :D

Kuitenkin minun raamattuni opettaa etteivät huorintekijät murhajat ym. voi periä Jumalan valtakuntaa.

Sinulla taitaa olla aivan eri raamattu kuin kaikilla muilla

• hirvas

kastaa ymmärtämättömät vauvat, koska he eivät tunne vielä Jumalan totuutta. Samalla turvataan taloudellinen puoli, jotta kirkon pramea organisaaatio pysyy pystyssä.
        Suuri Babylon on ansainnut Jumalan tuomion.

• gal.5:20-21

Lahkoserkut eivät pääse mielettömyydessään uudestikasteineen edes taivaanportteja pitemmälle.
        Matt.7
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• hellevim

Eiköhän se Evankeliumin mukaan mene niin, että Kristus kärsi kaikkien syntisten (siis kaikkien) edestä ja nousi kuolleista; syntinen saa katua ja saa syntinsä anteeksi.
        Sen sijaan Kristus sanoi, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
        Sitä niin helposti unohtaa oleellisen, kun tarkastelee toisten syntjä eikä omiaan.

• gal.5:20-21 kirjoitti:

Lahkoserkut eivät pääse mielettömyydessään uudestikasteineen edes taivaanportteja pitemmälle.
        Matt.7
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Laitomuden tekijät eivät pääse taivasten valtakuntaan. Tehkää siis parannus ja ottakaa kaste Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Ellette synny uudesti ylhäältä...

Siunausta.

• Nerre

Niin miksi ei voisi helluntaiseurakunnissa ottaa käytäntöön perheen lapsen kastamista? Ajattelen että jos on Kristukseen uskova perhe. Miksi ei haluta omaa lastaan saattaa Jeesuksen nimessä kastettavaksi, niinkuin itsekin on kasteen saanut.
      Kysehän on lähetyskäskyn täyttämistä ja vastuuntekemistä asiassa. Kastehan ei kuitenkaan itsessään pelasta. Vaan on ulkoinen merkki/vahvistus Kristuksen osallisuudesta omaan elämään. Ja tämän merkin tekeminen on saattamista/ valmistamista jo odotettavaan >>>uskon

• .Lucia

että sä olet adventisti...?

Asiaan:lähetyskäskyhän on jostain syystä esitetty perinteisesti siten, että osa siitä jätetään pois tai sitä ei huomioida ollenkaan, jos kerran se ei omaa etua hyödytä, ikävä kyllä.
        Sehän kuuluisi kokonaisuudessansa niin, että "tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni", sen kastekäskyn lisäksi.
        Mä oon huomannut, että yksin ei kukaan uskossa kestä eikä se olekkaan Jumalan tahto.
        Tarvitaan sellasia isiä ja äitejä, jotka"tekevät opetuslapsia"siis opettavat"lapsensa"uskoon.
        ...meillä taitaa siis olla sama ajatus, en saa sitä vaan oikein sanoiksi puettua...tarkotan siis sitä, että ei pelastuminen munkaan mielestä liity kasteeseen tai sihen, minkä ikäisenä kaste otetaan, ennemminkin turvalliseen (:vahvaan), hengelliseen ympäristöön.
        Se on tärkeämpi kuin se, että minkä ikäisenä.
        Omia en kastattaisi kuin vasta "isona."

• Nerre
        .Lucia kirjoitti:

että sä olet adventisti...?

Asiaan:lähetyskäskyhän on jostain syystä esitetty perinteisesti siten, että osa siitä jätetään pois tai sitä ei huomioida ollenkaan, jos kerran se ei omaa etua hyödytä, ikävä kyllä.
        Sehän kuuluisi kokonaisuudessansa niin, että "tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni", sen kastekäskyn lisäksi.
        Mä oon huomannut, että yksin ei kukaan uskossa kestä eikä se olekkaan Jumalan tahto.
        Tarvitaan sellasia isiä ja äitejä, jotka"tekevät opetuslapsia"siis opettavat"lapsensa"uskoon.
        ...meillä taitaa siis olla sama ajatus, en saa sitä vaan oikein sanoiksi puettua...tarkotan siis sitä, että ei pelastuminen munkaan mielestä liity kasteeseen tai sihen, minkä ikäisenä kaste otetaan, ennemminkin turvalliseen (:vahvaan), hengelliseen ympäristöön.
        Se on tärkeämpi kuin se, että minkä ikäisenä.
        Omia en kastattaisi kuin vasta "isona."

Olen hellari:) Helluntailaisten lapsena minua ei siis lapsena kastettu. Vaan otin aikuiskasteen, kun tulin uskoon. Tämä ihan ok!

Helluntailaisten joukossa on tapauksia, että tullaan uskoon nuorena ja käydään kasteella, mutta sitten luovutan uskosta..joksikin aikaa, ja palataan taas takaisin alkulähteille. Eihän silloinkaan aina uudestaan käydä kastella kun tullaan "tuhlaajapoika" kokemuksen saattelemana takaisin. Eli vanha kaste riittää!. Jotenka tasapeli>> lapsikaste vastaan aikuiskaste.

• Nerre kirjoitti:

Olen hellari:) Helluntailaisten lapsena minua ei siis lapsena kastettu. Vaan otin aikuiskasteen, kun tulin uskoon. Tämä ihan ok!

Helluntailaisten joukossa on tapauksia, että tullaan uskoon nuorena ja käydään kasteella, mutta sitten luovutan uskosta..joksikin aikaa, ja palataan taas takaisin alkulähteille. Eihän silloinkaan aina uudestaan käydä kastella kun tullaan "tuhlaajapoika" kokemuksen saattelemana takaisin. Eli vanha kaste riittää!. Jotenka tasapeli>> lapsikaste vastaan aikuiskaste.

Lapsikastetta ei ole olemassakaan, eikä myöskään aikuisten kastetta. On vain uskovien kaste.

• väärä

kas kun Pyhä Henki ei tule kasteessa.
      Syykin on ihan selvä, väärä luterilainen opetus, jota on iät ja ajat opetettu lapsikasteen puolusteluksi.

Esim. minä tulin uskoon ja silloin Pyhä Henki tuli sydämeeni, puoli vuotta sen jälkeen sain Pyhän Hengen lahjan eli voiman korkeudesta armolahjoineen ja sen jälkeen kuukauden kuluttua kävin kasteella.

• uudet astiat

Uusi viini lasketaan uusiin leileihin.(lapset)

Pyhä Henki tulee puhtaaseen huoneeseen.

Totisesti, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei sinne sisälle pääse.

• sari73
        uudet astiat kirjoitti:

Uusi viini lasketaan uusiin leileihin.(lapset)

Pyhä Henki tulee puhtaaseen huoneeseen.

Totisesti, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei sinne sisälle pääse.

Tota mä just tarkotin. Paitsi ett mä en oikein ymmärrä tota viini-kohtaa .

• Markku Tampio

on nyt sunnuntaina 21.11. kastejuhla, jossa viisi uskovaa kastetaan upotuskasteella. Niin että käykääpäs te kaikki tyypit ja lyylit, jotka tällaista upotuskastetta vastustatte, kysymässä upotuskasteen perusteluja näiltä kastettavilta ja kastajalta, niin asia selviää siinä sitten.

• Hän siunatkoon kasteellemenijöitä armossaan.

• Markku Tampio

Sorry.. :(

Se kastejuhla on nyt 5.11.06, eikä 21.11.06. Sattui olemaan kalenteri väärästä kohdasta auki, niin siitä tuli tuo väärä päivämäärä kasteajankohtaan.

Kastejuhla on siis nyt ens'sunnuntaina klo: 11:00.

Siunausta! Iloitkaa Herrastamme Kristuksesta Jeesuksesta kaikki kynnelle kykenevät!

• Markku Tampio kirjoitti:

Sorry.. :(

Se kastejuhla on nyt 5.11.06, eikä 21.11.06. Sattui olemaan kalenteri väärästä kohdasta auki, niin siitä tuli tuo väärä päivämäärä kasteajankohtaan.

Kastejuhla on siis nyt ens'sunnuntaina klo: 11:00.

Siunausta! Iloitkaa Herrastamme Kristuksesta Jeesuksesta kaikki kynnelle kykenevät!

Kiitos ylistys ja kunnia elävälle Jumalalle.

• Tämä on kopioitu Heluntaiseurakunnan virallisilta sivuilta. Tutustu rauhassa. Mieti onko tässä Jumalan sananmukaista opetusta. Siunausta.

Kaste ja pelastus

Kristillisten kirkkojen ja yhteisöjen suhde kasteeseen vaihtelee kahden äärimmäistulkinnan välillä. Yhdellä äärilaidalla opetetaan, että ihminen kasteessa pääsee pelastuksen osallisuuteen. Tämän tulkinnan mukaan kaste on perustava sakramentti, jonka varaan koko pelastusoppi rakentuu. Toisella äärilaidalla ollaan taas sitä mieltä, ettei kaste ole lainkaan tarpeellinen. Kasteelle annetaan korkeintaan symbolinen arvo. Edellistä tulkintaa eri muunnelmineen edustaa roomalaiskatolinen kirkko ja muut vanhaa traditiota seuraavat kirkot. Jälkimmäinen tulkinta on tyypillinen esim. Pelastusarmeijalle, kveekareille ja monille uuskarismaattisille yhteisöille.

Kaste ei ole kenenkään ihmisen eikä minkään kirkon keksintö, vaan itse Herramme Jeesuksen säätämys. Maallisen toimintansa päätteeksi Jeesus antoi käskyn Evankeliumin julistamisesta kaikille kansoille. Lähetyskäskyyn sisältyi kastekäsky: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.” (Matt. 28:19–20).
      Apostolien toiminta noudatti johdonmukaisesti Jeesuksen käskyä. Halki koko Uuden Testamentin voimme lukea, että apostolit yhdistivät kasteen pelastustapahtumaan. Pietari julisti helluntaipäivänä Jerusalemissa: ”Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.” (Apt.2:38). Filippos saarnasi Samariassa, ja hänen toiminnastaan kerrotaan: ”Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.” (Apt.8:12). Samalla tavalla pelastuksen vastaanottaminen ja kaste yhdistyvät myös muissa esimerkeissä.
      Apostolit saarnasivat Evankeliumia Jeesuksen käskystä ja kastoivat saman käskyn perusteella. Jeesuksen antama tehtävä jatkuu hänen tulemukseensa saakka. Siksi kaste kuuluu olennaisena osana kristillisen seurakunnan missioon myöskin meidän ajassamme. Kaste ei ole harkinnanvarainen erilliskysymys, vaan osa pelastusopillista kokonaisuutta.

Onko väliä, miten kaste tapahtuu?

Uusi Testamentti sisältää sekä kasteopetusta että kasteeseen liittyviä käytännöllisiä esimerkkejä. Niiden perusteella voimme hahmottaa suhteellisen selkeän kuvan siitä, millainen kastekäytäntö alkuseurakunnassa oli vallalla.
      1. Kaste tapahtui Jeesuksen antaman lähetyskäskyn mukaisesti kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Kun Apostolien teoissa kerrotaan kastetapahtumista, käytetään myös ilmaisua ”Jeesuksen Kristuksen nimeen”. Tällä kristillinen kaste erotettiin selkeästi muista kasteista, joita harjoitettiin juutalaisuudessa. Kuitenkin on selvää, että alkuseurakunnan usko Jeesukseen sisälsi myös uskon Isään ja Pyhään Henkeen, vaikkei sitä erikseen mainittukaan. Kristukseen tunnustautuminen oli myös Kolminaisuuteen tunnustautumista.
      2. Kasteen vastaanottaminen edellytti henkilökohtaista uskoa. Filippos kysyi Etiopian hoviherralta ennen tämän kastamista: ”Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.” Hoviherran antaman uskontunnustuksen jälkeen Filippos kastoi hänet (Apt.8:37). Usko ja kaste seuraavat toisiaan erottamattomasti halki koko Uuden Testamentin opetuksen. Myöhemmässä kirkkohistoriallisessa kehityksessä kasteelle valmistautumista pidettiin niin tärkeänä, ettei moni uskaltanut uskonsa heikkouden takia mennä kasteelle, vaan siirsi sitä mahdollisimman lähelle kuolinhetkeään. Kasteelle menon edellytyksenä ei kuitenkaan alun perin ollut pyhityskilvoitus, vaan yksinkertainen uskontunnustus. Jokainen, joka tunnusti uskonsa Jeesukseen, voitiin kastaa jo samana päivänä.
      3. Kaste tapahtui veteen upottamalla. Kreikankielisessä tekstissä käytetty verbi ”baptizoo” merkitsee upottamista, pistämistä veden alle, kastamista veteen. Kasteen ulkoinen muoto säilyi kristikunnan läntisessä perinteessä toista tuhatta vuotta. Kristikunnan itäinen haara on säilyttänyt upottamalla tapahtuvan kasteen näihin päiviin asti. Myös Luther viittaa kasteen merkitykseen kuoleman ja ylösnousemuksen symbolina ja sanoo: ”Tästä syystä tahtoisin, että kastettavat upotettaisiin syvälle veteen, sillä tätähän sana (kaste) ja salaisuus tarkoittavat” (Huovinen; Tutkimuksia Lutherin ajattelumuodoista, s. 76).
      Edellä mainituista varhaiskristillisen kasteen tunnusmerkeistä vallitsee teologisen tutkimuksen perustella suhteellisen laaja yksimielisyys. Suuri osa tämän päivän tunnustavista kristityistä eri puolilla maailmaa on käynyt uskovien upotuskasteella. Näyttääkin siltä, että alkukristillinen kastekäytäntö on valtaamassa uudelleen alaa kristikunnan keskellä.

Miten kaste liittyy elastukseen?

Vanhojen kirkkojen kasteopetuksessa on tapahtunut kehitys, joka on tehnyt kasteesta pelastuksen kannalta perustavan sakramentin. Tällainen pelastustapahtuman aineellistaminen on johtanut käytännössä siihen, että ihmisen henkilökohtaisen uskon merkitys on marginalisoitunut.
      Uuden Testamentin opetuksessa usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa. Usko on Jumalan lahja, jonka Jumala yksin synnyttää Sanallaan ja Hengellään. Uskon kautta ihminen tulee Jumalan lapseksi. Kasteessa usko saa aineellisen ja näkyvän todistuksen: uskova puetaan Kristukseen. Paavali kirjoittaa: ”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.” (Gal. 3:26-27). Kaste ei ole omien ansioiden hankkimista, vaan päinvastoin Pelastajaan turvautumista. Kristukseen pukeutunut julistaa näkyvän ja näkymättömän maailman edessä panevansa kaiken toivonsa Kristukseen. Viran puolesta kannettavan univormun tavoin kaste todistaa sekä vallanalaisuudesta että valtuuksista: uskova on Kristuksen vallan alainen ja hänen palveluksessaan.
      Kaste on vahvasti ankkuroitu Jeesuksen sovitustyöhön. Tästä todistaa Paavalin käyttämä kuva: ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:3-4). Kaste merkitsee syvää kohtalonyhteyttä Vapahtajan kanssa. Kasteessa uskova tulee tietoisesti osalliseksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Kristuksen työ ei ole pelkästään uskon kohde, vaan koko uskovan elämää ympäröivä todellisuus. Sen päämääränä on, että uskova alkaisi elää uutta elämää, että jumalallinen elämä tulisi hänessä todeksi keskellä arkea. Kristuksen osallisuus saa aikaan pyhitystä, johon ihminen ei koskaan omilla ponnistuksillaan pystyisi.
      Kasteen ulkoinen muoto kertoo myös kätkeytymisestä Jumalan pelastavaan armoon: ”Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätketty Jumalaan.” (Kol.3:3). Kasteessa uskova sananmukaisesti upotetaan Jumalan armoon, joka ympäröi hänet jokaisena elämän päivänä. Siitä syystä kasteella on myöskin varjeleva merkitys. Armo ympäröi, suojelee ja kannattaa. Uskovan lopullinen pelastus ei ole hänen itsensä, vaan Jumalan armon varassa. Elämän pettymysten ja tappioiden keskellä tai uskonelämän kriisivaiheissa uskovan ei tarvitse pelätä. Kaste muistuttaa häntä läpi elämän siitä, että hän saa levätä Jumalan armossa ja turvata Jumalan aloittamaan työhön.

Voiko ilman kastetta pelastua?

Jo varhaisen kirkon kasteopetukseen alkoi liittyä yhä enemmän apostoliselle opetukselle vieraita aineksia. Kasteen sakramentti ohitti Jumalan vaikuttaman uskon ja alkoi saada suorastaan maagisia piirteittä. Niinpä äärimmäisimmän tulkinnan mukaan kastamattomat sylilapset joutuisivat kadotukseen. Katolinen kirkko kohtuullisti tämän tulkinnan opettamalla, ettei kastamaton lapsi kuollessaan joudu positiivisesti rangaistavaksi, vaan ainoastaan negatiivisesti; toisin sanoen lapsi ei joutuisi helvettiin, muttei myöskään pääsisi nauttimaan autuudesta.
      Lasten asema Jumalan edessä onkin jäänyt perinteisille kirkoille vaikeaksi kysymykseksi, johon eri teologit antavat hyvin erilaisia vastauksia. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa vanhoillislestadiolaisten opetus lienee lähinnä helluntailais-baptistista käsitystä. Lestadiolaiset eivät hyväksy lasten tuomitsemista kadotukseen, mutta eivät myöskään kirkkojen traditionaalista käsitystä, että usko syntyisi kasteessa. Uuden testamentin opetukseen sekä Apostolisen uskontunnustuksen kirjaimeen ja henkeen vedoten he opettavat, että lapset sellaisinaan ovat kelvollisia Jumalalle ”Kristuksen valmistaman täydellisen ansion ja sovituksen tähden”. (Reinikainen: Usko ja kaste, 44, 66)
      Evankeliumissa on kerrottu Jeesuksen sanat pienistä lapsista: ”Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta” (Matt.19:14; Mark. 10:14; Luuk. 18:16). Lapset ovat siis sellaisenaan taivaskelpoisia. Silti hekään eivät pelastu oman puhtautensa, vaan ainoastaan Kristuksen sovitustyön perusteella. Koko ihmiskunnan tavoin myös lapset ovat osallisia perisynnistä, mutta ilman mitään ihmistekoja he ovat osallisia myös sovituksesta, sillä ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa” (2. Kor. 5:19).
      Ihmisen pelastumisesta Raamattu antaa kirkkaan ilmoituksen: ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja.” (Ef. 2:8). Kaste ei milloinkaan voi korvata pelastavaa uskoa. Kuitenkaan uskoa ja kastetta ei voida myöskään erottaa toisistaan. Ne kuuluvat yhdessä Jumalan tarjoamaan pelastukseen. Fariseukset ja lainoppineet ”tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.” (Luuk.7:30). Yleensä protestanttinen teologia yhtyy Augustinuksen tulkintaan, jonka mukaan sakramentin halveksiminen on tuomioksi, mutta ei siitä vaille jääminen.
      Kaste on syvimmältä olemukseltaan salaisuus, jonka selittäminen jäänee ihmiseltä aina vajavaiseksi. Pelastuksen kannalta ratkaisevaa ei olekaan kasteen ymmärtäminen, vaan Jumalan vaikuttama usko. Kun ihminen sydämen uskolla ottaa vastaan kasteen, hän samalla tunnustaa Kristuksen ainoaksi Pelastajakseen ja avaa elämänsä Jumalan armotyölle ja siunaukselle. Siksi opetamme, että jokaisen uskovan tulisi ottaa vastaan se Jumalan työ, jota meille kasteessa tarjotaan.

Klaus Korhonen

Artikkeli on julkaistu Kristitty-lehdessä nro: 10/2004

• raamatussa

jossa vasta synytynyt siunataan ja annetaan nimi maallikkosaarnaajan eli ihmisen toimesta.

• sari73

Jeesus kastettiin 12-vuotiaana.
        Silloin se oli vasta lapsi.
        Mulle kaste oli semmonen kokemus(24-v.), että en unohda sitä ikinä.
        En hyväksy sellasia lasten vanhempia, jotka tavallaan käyttää omia lapsiaan hyväksi, kun omaa hengellisyyttä pönkittääkseen kastattavat omansa.
        Tuntuu, että silloin on päätetty lapsen puolesta.
        Toinen ei uskalla sanoa ei tai muuten jää viikkoraha saamatta.
        Sellasta on hellareitten"piireissä"paljon.
        Tällä palstallakin kirjoitti yx täti, kun oli iloissaan kun "pikkuiset"oli laulaneet sille kokouksen päättyessä.
        "Voiko elämä enää ihanampaa olla"se kysyi.
        Kukaan ei sanonu sille mitään.
        Aattelin että asiaan vaikutti tän naisen maine muuten: hyvässä ammatissa jne.
        Itsekäs ...en viitti ees sanoo.
        Mutta voi lapsiraukkoja.
        Täytyy vaan toivoa, että suhteet kestää vielä aikuisenakin...ettei tule liian jyrkkää pudotusta maailmaan.

• dgjshj

Jeesus siunasi lapsia, ei siis kastanut ja jätti näin esimerkin uskoville, miten tulee tehdä lapsille.
        Jeesuksen seuraaja, uskova ihminen, siunaa lapsen Jeesuksen nimessä.
        Mark. 10:16
        "Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä".

Lapsikastetta ei Raamatussa ole, uskovien kaste kylläkin, hyvin monin kerroin kerrottuna.

• hirvas
        dgjshj kirjoitti:

Jeesus siunasi lapsia, ei siis kastanut ja jätti näin esimerkin uskoville, miten tulee tehdä lapsille.

Lapsikastetta ei Raamatussa ole, uskovien kaste kylläkin, hyvin monin kerroin kerrottuna.

on lapsikaste, joka on epäraamatullinen:

Perustelen tällä kantaani.

APT.2:41-42

38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
        41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Siis " jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin "
        Tarkoittaa sitä, että kastettavat olivat niin vanhoja, että ymmärsivät Jumalan sanan merkityksen, ja menivät kasteelle sen jälkeen.

• liitto.
        dgjshj kirjoitti:

Tuolla mantralla eksytetään vaan niitä, jotka eivät tiedä, että kristillinen kaste alkoi vasta helluntaina, ei vielä Jeesuksen eläissä.

• vihmottiin
        hirvas kirjoitti:

on lapsikaste, joka on epäraamatullinen:

Perustelen tällä kantaani.

APT.2:41-42

38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
        41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Siis " jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin "
        Tarkoittaa sitä, että kastettavat olivat niin vanhoja, että ymmärsivät Jumalan sanan merkityksen, ja menivät kasteelle sen jälkeen.

Helluntain vihmontakasteessakin oli tosi monta perhettä. Kastetuista suurin osa oli eri ikäisiä lapsia ja nuoria.

Perheiden kasteista kerrotaan tarkemmin Apt.16-luku.

Kristityt on koko ajan kastaneet lapsensa kristityiksi, eikä jättäneet lapsiaan hellarilahkon tavoin tähän maailmaan ilman häävaatteita.

• nimenkin
        dgjshj kirjoitti:

samassa yhteydesä
        "jeesus siunasi lapsia, ei siis kastanut ja jätti näin esimerkin uskoville, miten tulee tehdä lapsille. "
        Vai onko jälkeenpäin tullut rituaali?

Tarkoittaako tosiaan hellareitten lasten kastaminen samaa, mitä Jeesus teki aikoinaan.

Raamatusta ei löydy paikkaa, jossa Jeesus kehottaa siunaamaan vasta syntyneet???

• siunaamista
        nimenkin kirjoitti:

samassa yhteydesä
        "jeesus siunasi lapsia, ei siis kastanut ja jätti näin esimerkin uskoville, miten tulee tehdä lapsille. "

Tarkoittaako tosiaan hellareitten lasten kastaminen samaa, mitä Jeesus teki aikoinaan.

Raamatusta ei löydy paikkaa, jossa Jeesus kehottaa siunaamaan vasta syntyneet???

en kastamista eli tarkoittaako tosiaan hellareitten lasten siunaaminen samaa, mitä Jeesus teki aikoinaan vasta syntyneille.

• sari73 kirjoitti:

Jeesus kastettiin 12-vuotiaana.
        Silloin se oli vasta lapsi.
        Mulle kaste oli semmonen kokemus(24-v.), että en unohda sitä ikinä.
        En hyväksy sellasia lasten vanhempia, jotka tavallaan käyttää omia lapsiaan hyväksi, kun omaa hengellisyyttä pönkittääkseen kastattavat omansa.
        Toinen ei uskalla sanoa ei tai muuten jää viikkoraha saamatta.
        Sellasta on hellareitten"piireissä"paljon.
        Tällä palstallakin kirjoitti yx täti, kun oli iloissaan kun "pikkuiset"oli laulaneet sille kokouksen päättyessä.
        "Voiko elämä enää ihanampaa olla"se kysyi.
        Kukaan ei sanonu sille mitään.
        Itsekäs ...en viitti ees sanoo.
        Mutta voi lapsiraukkoja.
        Täytyy vaan toivoa, että suhteet kestää vielä aikuisenakin...ettei tule liian jyrkkää pudotusta maailmaan.

Upotamalla. Jeesus sai uskovaisten kasteen. Ei ihmisen ikä ole mikään määräävä tekijä, vaan elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Miksi te kokoajan sekotatte lapsikasteen ja aikuisten kasteen soppaanne mukaan. Kumpaakaan ei löydy raamatusta uudentestamentin puolelta. On vain uskovaisten kaste.

***Mulle kaste oli semmonen kokemus(24-v.), että en unohda sitä ikinä.***

Pakottiko vanhempasi ?

***En hyväksy sellasia lasten vanhempia, jotka tavallaan käyttää omia lapsiaan hyväksi, kun omaa hengellisyyttä pönkittääkseen kastattavat omansa.
        Toinen ei uskalla sanoa ei tai muuten jää viikkoraha saamatta. ***

En hyväksy minäkään, sillä kaste on uudestisyntyneen Jumalan lapsen henkilökohtainen ratkaisu. Siihen ei ole muilla mitään sanomista.

*** Sellasta on hellareitten"piireissä"paljon.***

Epäilempä väittämääsi. Onko todistusaineistoa ?

***Tällä palstallakin kirjoitti yx täti, kun oli iloissaan kun "pikkuiset"oli laulaneet sille kokouksen päättyessä.
        "Voiko elämä enää ihanampaa olla"se kysyi.***

Mitä pahaa siinä oli sinun mielestä kun lapset lauloivat kokouksen päätteeksi. Minä ainakin siunaan uskovaisten kotien lapsia jos he käyvät pyhäkouluissa ja laulavat esim. äitienpäivänä äideilleen.

***Kukaan ei sanonu sille mitään.
        Itsekäs ...en viitti ees sanoo***

Muten, miksi et itse rohjennut sanoa mitään ? Ujostuttiko ?

*** Mutta voi lapsiraukkoja.***

Miksi lapset olivat mielestäsi raukkoja ? Olisiko heidän pitänyt olla kadulla muiden lasten kanssa opettelemassa kiroilua ja pahantekoa ?

***Täytyy vaan toivoa, että suhteet kestää vielä aikuisenakin...ettei tule liian jyrkkää pudotusta maailmaan.***

Voisitko selventää ? Miksi oletat uskovaisten lasten joutuvan maailmaan takaisin ? Eikö Jumala ole voimallinen heitä pitämään uskontiellä ?

Minä tunnen monia uudestisyntyneitä Jumalan lapsia jotka ovat antaneet elämänsä alle kymmenvuotiana Jeesukselle ja ovat vielä vanhallakin iällä uskossa.

Omassa elämässäni harmittaa se kun en tullut aikaisemmin uskoon. Tulin vasta 28 vuotiaana tenukeppinä uskoon. Jos olisin tullut vaikka murkkuna uskoon olisvat monet vankilavuodet jääneet minun osaltani pois.

Siunatkaa lapsia, sillä heidän kaltaisensa on taivasten valtakunta.

• vihmottiin kirjoitti:

Helluntain vihmontakasteessakin oli tosi monta perhettä. Kastetuista suurin osa oli eri ikäisiä lapsia ja nuoria.

Perheiden kasteista kerrotaan tarkemmin Apt.16-luku.

Kristityt on koko ajan kastaneet lapsensa kristityiksi, eikä jättäneet lapsiaan hellarilahkon tavoin tähän maailmaan ilman häävaatteita.

etkö sinä todellakaan ymmärrä sitä, että kaste ei pelasta ketään. Luuletko sinä, että kun ryöväri ristinpuulla teki parannuksen, niin roomalaiset sotilaat hänet hätäkastoivat:D

Raamattu opettaa selkeästi, että sydämen uskolla ja suun tunnustuksella pelastutaan. Kasteella ei ole mitään tekemistä varsinaisen pelastuksen kanssa, kaste on vain kuliaisuuden osoitus ja hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.

Jeesus opetti, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Lapsi on siis viaton ja puhdas sydäminen, sillä taivaaseen ei päse mitään saastaista. Jeesus katkaisi kaikki synninkahleet Golkatan keskimmäisellä ristillä. Menneisyyden synnit eivät periydy tuleville sukupolville, vaan jokaisen on tehtävä omat syntinsä.

- Miten luulet sylivauvan ehtineen syntiä tehdä, kun se ei osaa kävellä eikä puhua:D

• nimenkin kirjoitti:

samassa yhteydesä

Me emme tunne lapsikastetta. Tunnemme vain ja ainoastaan raamatullisen uskovaisten kasteen ja se tapahtuu upottamalla.

• valelukaste

Upotamalla. Jeesus sai uskovaisten kasteen. Ei ihmisen ikä ole mikään määräävä tekijä, vaan elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Miksi te kokoajan sekotatte lapsikasteen ja aikuisten kasteen soppaanne mukaan. Kumpaakaan ei löydy raamatusta uudentestamentin puolelta. On vain uskovaisten kaste.

Pakottiko vanhempasi ?

***En hyväksy sellasia lasten vanhempia, jotka tavallaan käyttää omia lapsiaan hyväksi, kun omaa hengellisyyttä pönkittääkseen kastattavat omansa.

En hyväksy minäkään, sillä kaste on uudestisyntyneen Jumalan lapsen henkilökohtainen ratkaisu. Siihen ei ole muilla mitään sanomista.

***Tällä palstallakin kirjoitti yx täti, kun oli iloissaan kun "pikkuiset"oli laulaneet sille kokouksen päättyessä.

Mitä pahaa siinä oli sinun mielestä kun lapset lauloivat kokouksen päätteeksi. Minä ainakin siunaan uskovaisten kotien lapsia jos he käyvät pyhäkouluissa ja laulavat esim. äitienpäivänä äideilleen.

Miksi lapset olivat mielestäsi raukkoja ? Olisiko heidän pitänyt olla kadulla muiden lasten kanssa opettelemassa kiroilua ja pahantekoa ?

***Täytyy vaan toivoa, että suhteet kestää vielä aikuisenakin...ettei tule liian jyrkkää pudotusta maailmaan.***

Voisitko selventää ? Miksi oletat uskovaisten lasten joutuvan maailmaan takaisin ? Eikö Jumala ole voimallinen heitä pitämään uskontiellä ?

Minä tunnen monia uudestisyntyneitä Jumalan lapsia jotka ovat antaneet elämänsä alle kymmenvuotiana Jeesukselle ja ovat vielä vanhallakin iällä uskossa.

Omassa elämässäni harmittaa se kun en tullut aikaisemmin uskoon. Tulin vasta 28 vuotiaana tenukeppinä uskoon. Jos olisin tullut vaikka murkkuna uskoon olisvat monet vankilavuodet jääneet minun osaltani pois.

Missään ei mainita, että Jeesus olisi kokonaan veden alle upotettu. Veteen astuminen ja vedestä nouseminen ylös rannalle, niin eihän se samaa tarkoita, kuin mennä kokonaan veden alle.

Vanhimmat Jeesuksen kastetta kuvaavat mosaiikkikuvat katakombeissa (vainonut kristityt tekivät) kuvaavat Jeesuksen VALELUKASTETTA Jordanilla.

• Jeesukselle.

etkö sinä todellakaan ymmärrä sitä, että kaste ei pelasta ketään. Luuletko sinä, että kun ryöväri ristinpuulla teki parannuksen, niin roomalaiset sotilaat hänet hätäkastoivat:D

Raamattu opettaa selkeästi, että sydämen uskolla ja suun tunnustuksella pelastutaan. Kasteella ei ole mitään tekemistä varsinaisen pelastuksen kanssa, kaste on vain kuliaisuuden osoitus ja hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.

Jeesus opetti, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta. Lapsi on siis viaton ja puhdas sydäminen, sillä taivaaseen ei päse mitään saastaista. Jeesus katkaisi kaikki synninkahleet Golkatan keskimmäisellä ristillä. Menneisyyden synnit eivät periydy tuleville sukupolville, vaan jokaisen on tehtävä omat syntinsä.

- Miten luulet sylivauvan ehtineen syntiä tehdä, kun se ei osaa kävellä eikä puhua:D

5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Kastamattomat pakanuskoisten lapset ovat niitä tyhmiä neitsyitä, joilta puutuu Pyhän Hengen lahja lampuista, eikä enää ehditä kastaa yljän tullessa.

• valelukaste kirjoitti:

Missään ei mainita, että Jeesus olisi kokonaan veden alle upotettu. Veteen astuminen ja vedestä nouseminen ylös rannalle, niin eihän se samaa tarkoita, kuin mennä kokonaan veden alle.

Vanhimmat Jeesuksen kastetta kuvaavat mosaiikkikuvat katakombeissa (vainonut kristityt tekivät) kuvaavat Jeesuksen VALELUKASTETTA Jordanilla.

Luterilainen hautaustapa on omituinen.LOL

• Jeesukselle. kirjoitti:

5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Kastamattomat pakanuskoisten lapset ovat niitä tyhmiä neitsyitä, joilta puutuu Pyhän Hengen lahja lampuista, eikä enää ehditä kastaa yljän tullessa.

Ps. 51:5

(51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Etkö sinä ole lukenut aikaisempia postauksia.

Jeesus katkaisi Golkatan ristillä synninkahleet. Koskee myös pikkulapsia.

Jokaisen on itse tehtävä omat syntinsä.

Jumalan luomat Aadam ja Eva olivat synnittömiä oltuaan paratiisissa. He käyskentelivät yhdessä Jumalan kanssa. Mutta otettuaan kielletyn puun hedelmän heidän ymmäryksensä avautui ja he näkivät oman syntisyytensä. He lymysivät Jumalan silmistä pensaikkoon. Samalla tavalla kuin Aadam ja Eva olivat synnittömiä ennen kuin he ymmärsivät tehneensä syntiä, on pieni lapsikin synnitön kunnes hän erottaa hyvän ja pahan ja tekee teon joka on Jumalan silmissä kielletty.

Siunausta.

• sari73

Pakottiko vanhempasi ?

Ei oo.
        Mutta on olemassa ns.3.ja 4.polven uskovia ja he ovat aivan eri maata kuin me"maailmasta pelastuneet."
        Mä oon kuunnellut heitä aikanaan ja tiedän monelle olevan kova homma ymmärtää esim. sitä, että Jumala rakastaa kadotettua yhtä paljon kuin häntä.
        Hehän ovat pahoja; torjuvat Jeesuksen.
        Mä oon nähnyt läheltä miten symbioottinen suhde tällä porukalla on toisiinsa-ja lapsiinsa.
        He oikein loistaa sellaista "viattomuutta", "puhtautta"
        Mutta yritäppä puhua heille muusta kuin heidän asioistaan, eivät ymmärrä.
        Heidän lapsensa kasvavat "pumpulissa", osaavat vaatia.
        Mä uskon, että sullakin on tuttavapiirissä lapsena uskoontulleita...Mutta kiittääkkö tästä Jumalaa vai inhimillisesti kasvualustaa.
        Ei se ole Jumala vaan rakastavat vanhemmat ja suku, jotka sen saavat aikaan.
        Esim.mun kirkossa evankelistoina toimivat evankelistojen "lapset."(Voisit tulla vaikka katsomaan, siinä ois sulle sitä todistusaineistoa...)
        Siis älä syytä itseäsi siitä, ettet tehnyt ratkaisua lapsena, sydämen usko pelastaa.

• hirvas

(51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Jumalan luomat Aadam ja Eva olivat synnittömiä oltuaan paratiisissa. He käyskentelivät yhdessä Jumalan kanssa. Mutta otettuaan kielletyn puun hedelmän heidän ymmäryksensä avautui ja he näkivät oman syntisyytensä. He lymysivät Jumalan silmistä pensaikkoon. Samalla tavalla kuin Aadam ja Eva olivat synnittömiä ennen kuin he ymmärsivät tehneensä syntiä, on pieni lapsikin synnitön kunnes hän erottaa hyvän ja pahan ja tekee teon joka on Jumalan silmissä kielletty.

Siunausta.

olemme syntisiä.

Psalmi 51:7

7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

• kalliohauta

Luterilainen hautaustapa on omituinen.LOL

Jeesusta ei haudattu upottamalla maahan, kuten pohjolassa tehdään.
        Jeesus haudattiin nostamalla ylöspäin uuteen kalliohautaan.

"upotustekniikka" kastamisessa ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta, kyse ei ole kastetavasta, vaan hengellisestä asiasta, joka pitää tutkia hengellisesti

Kasteen ja hautaamisen yhdistämisessä on kyse kastettavan liittämisestä Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, mikä tapahtuu kasteessa yhden kerran (Room6:3-4)

Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
        5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]

• tapahtui

Siunausta.

Vanhurskautus ja sovitus on kuitenkin saatava lapselle henkilökohtaiseksi samalla tavalla kuin aikuisella.

Paavali sanoi vielä n. 40 v. Golgatan jälkeen näin: "ei ole yhtään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei yhden yhtäkään, kaikki me olemme edelleen synnin alla"

Ap. t. 16:33

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

1. Tim. 5:8

Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.

älä jätä lapsiasi kastamattomiksi tähän maailmaan, väärälle puolelle Jordanin

• sari73 kirjoitti:

Ei oo.
        Mutta on olemassa ns.3.ja 4.polven uskovia ja he ovat aivan eri maata kuin me"maailmasta pelastuneet."
        Mä oon kuunnellut heitä aikanaan ja tiedän monelle olevan kova homma ymmärtää esim. sitä, että Jumala rakastaa kadotettua yhtä paljon kuin häntä.
        Hehän ovat pahoja; torjuvat Jeesuksen.
        Mä oon nähnyt läheltä miten symbioottinen suhde tällä porukalla on toisiinsa-ja lapsiinsa.
        He oikein loistaa sellaista "viattomuutta", "puhtautta"
        Mutta yritäppä puhua heille muusta kuin heidän asioistaan, eivät ymmärrä.
        Heidän lapsensa kasvavat "pumpulissa", osaavat vaatia.
        Mä uskon, että sullakin on tuttavapiirissä lapsena uskoontulleita...Mutta kiittääkkö tästä Jumalaa vai inhimillisesti kasvualustaa.
        Ei se ole Jumala vaan rakastavat vanhemmat ja suku, jotka sen saavat aikaan.
        Esim.mun kirkossa evankelistoina toimivat evankelistojen "lapset."(Voisit tulla vaikka katsomaan, siinä ois sulle sitä todistusaineistoa...)
        Siis älä syytä itseäsi siitä, ettet tehnyt ratkaisua lapsena, sydämen usko pelastaa.

Joidenkin kohdalla. Valitettavasti. Mutta luultavasti he eivät ole tehneet uskonratkaisua ja näinollen ottaneet myöskään uskovaisten kastetta. Kuitenkin on olemassa saarnamiehiä jotka ovat tehneet uskonratkaisun jo viis vuotiaana. Eli ei pidä yleistää.

En ole syyttänyt itseäni enkä syytä edelleenkään. Uskon kuitenkin edelleen siihen, että mitä nuorempana ihminen tekee uskonratkaisunsa, sitä ehyempi on sisäinen elämä.

Siunausta.

• tapahtui kirjoitti:

Vanhurskautus ja sovitus on kuitenkin saatava lapselle henkilökohtaiseksi samalla tavalla kuin aikuisella.

Paavali sanoi vielä n. 40 v. Golgatan jälkeen näin: "ei ole yhtään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei yhden yhtäkään, kaikki me olemme edelleen synnin alla"

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

1. Tim. 5:8

Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.

älä jätä lapsiasi kastamattomiksi tähän maailmaan, väärälle puolelle Jordanin

Kannattaisiko meidän viedä torille toripäivänä kasteasia ja ruveta ihmisiä väkisin kastamaan Jumalan lapsiksi. Jatketaan siitä mihin katollinen kirkko aikanaan jäi. Saisimme tämän kansan äkkiä Jumalan omiksi. Saarnataan sitten kirkossa myöhemin :D

• hirvas kirjoitti:

olemme syntisiä.

Psalmi 51:7

7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Jossa Daavid tunnusti syntinsä Jumalalle. Tapahtuma koski aikaa ennen Kristuksen sovitustyötä. Jeesus Kristus teki tyhjäksi kaikki perkeleen kavalat juonet. Kertakaikkisella sovitustyöllä hän katkaisi kahleet. Sovitus oli täydellinen koskien myös pieniä lapsia.

Miksi teidän lutherilaisten on niin vaikeaa luopua lapsikasteesta ja palata raamatullisen opetuksen pariin ? Onko syntien tunnustaminen Jumalalle niin vaikeaa, että turvaudutaan mielummin kasteen pelastavaan armoon jota Kylliäine on paras opettamaan. "Kaikki pääsee taivaaseen " oppi tuntuu olevan luterilaisille kovin rakasta.

Hyvin kuvaa luterilaisten oppia se, että kuudesta piispaehdokkaasta vain yksi uskoo raamatun olevan kokonaansa totuus.

• Matheus

Kannattaisiko meidän viedä torille toripäivänä kasteasia ja ruveta ihmisiä väkisin kastamaan Jumalan lapsiksi. Jatketaan siitä mihin katollinen kirkko aikanaan jäi. Saisimme tämän kansan äkkiä Jumalan omiksi. Saarnataan sitten kirkossa myöhemin :D

Kerran aikaisemmin jo lapsina kastettuja ei tietenkään pidä enää uudestaan kastaa. Kastamista tulee seurata opetus, lain saarna ja synnin tunto ja parannus kuolleista teoista takaisin Kristuksen yhteyteen, johon on kerran lapsena kasteessa liitetty.

Raamattu tuntee kyllä "pakottamisenkin" . Menkää toreille ja aitovierille ja pakottakaa heitä tulemaan sisälle, jotta minun häähuoneeni täyttyisi.

Evankeliumin liikkeelle lähdöstä, josta Raamatussa kirjoitetaan, niin perheenpäämiehen uskon ja tahdon mukaan koko perhekunta, johon luettiin orjat ja palvelijat perheineen kastettiin välittömästi krsitityiksi jopa keskellä yötä.
        Orjia ja palvelijoita ei voitu tietenkään kastaa ennen kuin isäntä oli kastettu. Yhteiskunta oli patriarkaalinen.

Ap. t. 16:15

ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin. Hän sanoi sitten meille: "Jos kerran pidätte minua Herraan uskovana, tulkaa kotiini ja jääkää vieraikseni." Hän vaatimalla vaati meitä tulemaan. [Hepr. 13:2]

1.Kor.12
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

Milloinkas ne kastamattomat olisivat juoneet Kristuksen Henkeä, kun kaste on laiminlyöty ja maahan poljettu.?

9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. [1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]

en ole koskaan kuullutkaan, että helluntailaiset edes rukoilisivatkaan tai pyytäisivätkään lapsilleen Kristuksen Henkeä asuvaiseksi.

• Matheus kirjoitti:

Kerran aikaisemmin jo lapsina kastettuja ei tietenkään pidä enää uudestaan kastaa. Kastamista tulee seurata opetus, lain saarna ja synnin tunto ja parannus kuolleista teoista takaisin Kristuksen yhteyteen, johon on kerran lapsena kasteessa liitetty.

Raamattu tuntee kyllä "pakottamisenkin" . Menkää toreille ja aitovierille ja pakottakaa heitä tulemaan sisälle, jotta minun häähuoneeni täyttyisi.

Evankeliumin liikkeelle lähdöstä, josta Raamatussa kirjoitetaan, niin perheenpäämiehen uskon ja tahdon mukaan koko perhekunta, johon luettiin orjat ja palvelijat perheineen kastettiin välittömästi krsitityiksi jopa keskellä yötä.
        Orjia ja palvelijoita ei voitu tietenkään kastaa ennen kuin isäntä oli kastettu. Yhteiskunta oli patriarkaalinen.

Ap. t. 16:15

ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin. Hän sanoi sitten meille: "Jos kerran pidätte minua Herraan uskovana, tulkaa kotiini ja jääkää vieraikseni." Hän vaatimalla vaati meitä tulemaan. [Hepr. 13:2]

1.Kor.12
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

Milloinkas ne kastamattomat olisivat juoneet Kristuksen Henkeä, kun kaste on laiminlyöty ja maahan poljettu.?

9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. [1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]

en ole koskaan kuullutkaan, että helluntailaiset edes rukoilisivatkaan tai pyytäisivätkään lapsilleen Kristuksen Henkeä asuvaiseksi.

Tarkoittako tuo sinun oppisi siis sitä, että sastaisessa asuisi Jumalan henki ? Minusta se on täysin raamatun vastainen opetus.

12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Miten sylivauva voi ottaa Jeesuksen Kristuksen vastaan ? Onko nyt kuitenkin mahdollista että hätäkasteesta huolimatta lapsi ei olekaan ottanut Jeesusta vastan ?

Miten siten on niiden miljoonien ihmisten lapset joita ei voida kastaa, kun ei ole vettä. Tai kun vanhemmat eivät tunne lapsikaste käytäntöä ? Mikä on heidän kohtalonsa arvon lapsikaste asiantuntija ?
        room.10:
        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Jos sinä osaat lukea, niin tuo raamatunkohta selvästi opettaa miten tullaan uskoon. Siinä ei ole kasteella osaa eikä arpaa.

Siunausta.

• kaikki kastettuja

Tarkoittako tuo sinun oppisi siis sitä, että sastaisessa asuisi Jumalan henki ? Minusta se on täysin raamatun vastainen opetus.

12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Miten sylivauva voi ottaa Jeesuksen Kristuksen vastaan ? Onko nyt kuitenkin mahdollista että hätäkasteesta huolimatta lapsi ei olekaan ottanut Jeesusta vastan ?

Miten siten on niiden miljoonien ihmisten lapset joita ei voida kastaa, kun ei ole vettä. Tai kun vanhemmat eivät tunne lapsikaste käytäntöä ? Mikä on heidän kohtalonsa arvon lapsikaste asiantuntija ?
        room.10:
        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Jos sinä osaat lukea, niin tuo raamatunkohta selvästi opettaa miten tullaan uskoon. Siinä ei ole kasteella osaa eikä arpaa.

Siunausta.

Nämä on kaikki kastettuja ja he ovat saaneet kasteessa luvatun Pyhän Hengen lahjan (te ja teidän lapset,perhekunnittain) siksi heillä on sydämen usko ja suun tunnustus

Kastamaton pakana/lahkouskoisen lapsi ei ole vielä seurakunnan eli Kristuksen ruumiin jäsen eikä sellaiseen ole vielä pantu Pyhän Hengen sinettiä.

Yksi ruumis, monta jäsentä
        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

• kaikki kastettuja kirjoitti:

Nämä on kaikki kastettuja ja he ovat saaneet kasteessa luvatun Pyhän Hengen lahjan (te ja teidän lapset,perhekunnittain) siksi heillä on sydämen usko ja suun tunnustus

Kastamaton pakana/lahkouskoisen lapsi ei ole vielä seurakunnan eli Kristuksen ruumiin jäsen eikä sellaiseen ole vielä pantu Pyhän Hengen sinettiä.

Yksi ruumis, monta jäsentä
        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

Jeesus kutsuu sinua pelastukseen. Aloita oikeasti raamatun tutkiminen ja Jumalan rakkauden etsiminen. Sinun teksteistäsi saa sellaisen kuvan, ettet ole koskan tullut Jeesuksen ristinjuurelle. Ota Jeesus henkilökohtaisesti omaan sydämeesi.

Siunausta etsimiseen.

• uskossa tänään

-siunauksella,-miten se veden lirutus sen muuttaa Jumalalliseksi vaikka Jeesus itse toimi aivan päinvastaisella tavalla,-kastattamalla itsensä ja muitakin kastettiin vasta kun he olivat ymmärryksen iässä ja runsaissa,-vesissä uskovien upotuskasteella?

-eivät helluntailaiset tai muutkaan pelkää mitään kastetta,-mutta he toimivat vain Raamatullisesti tässä asiassa..

-ei sylilapsi missään lapsikasteessa saa mitään Pyhää Henkeä se on varmaa !

-eikä pieni lapsi tarvitse mitään muuta kuin sen siunauksen,-se riittää siihen asti kunnes hän ymmärtää ottaa,pelastuksen vastaan omakohtaisesti jne..ne on vain niitä pappien lörinöitä ne kastetouhut lapsena ja sillä siisti !

• näin ei-hellarina on minunkin myönnettävä, että lähempänä he totuutta ovat kuin sinä. Sinunko jakeluun ei mene, että ei taivaaseen suinkaan ketään pakoteta, et edes sinä voi sinne pakkokastaa lapsiasi. Heillä on aivan vapaa valinta, mitä nyt heitä ajetaan kahtaalta takaa, sinä et ole niissä asioissa boss. He tekevät aikanaan oman valintansa ja sitten menevät kasteelle.

• Tuskin kaste - tapahtuipa se sitten vauvana tai aikuisena - on mikään Coca-Cola automaatti, joka kolauttaisi P. Hengen kastettavalle tai kastettuun heti kun vettä päähän valellaan tai kastettava on sysätty altaaseen.

Nähdäkseni molempien kastetapojen puolestapuhujat tarkastelevat kastetta eri lähtökohdista, eivätkä edes halua myöntää raamatullisia perusteita omastaan poikkeavalle näkökannalle.

• Pyhän Hengen lahja

hellarit eivät edes pyydä vastasyntyneille lapsille Pyhän Hengen lahjaa...MIKSI?

• Pyhän Hengen lahja kirjoitti:

hellarit eivät edes pyydä vastasyntyneille lapsille Pyhän Hengen lahjaa...MIKSI?

Tuohonpa en osaa mitään vastata koska en ole helluntalaisuuden spesialisti. Varmaan joku tällä palstalla oleva helluntalainen osaa kysymykseen vastata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      34
      2353
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      47
      2096
    3. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      40
      2032
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      320
      1850
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      117
      1493
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1425
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1308
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1157
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      41
      1055
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1036
    Aihe