Makeutusaineet

menhir

Mietin vain tässä, että mitkä makeutusaineista sit on sallittuja vhh:lla. Et jos vaikka nyt välttämättä täytyisi saada jälkiruokaan makeutta niin mitä ainetta nyt kannattaa käyttää kun jokaisessa tuntuu olevan huonot puolensa?

Aspartaamissa on tärkkelystä ja imeytyviä hiilareita suurin osa ja tämän lisäks se on todettu myrkyksi.

Samoin hedelmäsokeri nostaa verensokeria ainakin finelin mukaan, mutta onhan sitä marjoissa ja hedelmissäkin ja ne taas ovat sallittuja...

Polyolit aiheuttaa taas laksatiivisia vaikutuksia ja ruuansulatus tuskin tykkää hyvää.
Huomasin juuri Sokoksen uusimmasta esitteestä, että sinne on ilmestynyt sokeritonta suklaata ja joulukalenteri, jotka on makeutettu sukraloosilla. Mikäköhän makeutusaine se sitten mahtaa olla?

Ois tosiaan kiva löytää joku muu sokeriton suklaa kuin Brunbergin maltitolilla makeutettu.

23

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on epäilty

myrkyksi, mutta väite on tutkimuksin kumottu.

• Höpönlöpöh

Aspartaami on elohopean tasoinen myrkky. Missä on se puolueeton tutkimus? Ei ole. Miten on selitettävissä Coca-colan juojien huonous ylioppilaskirjoituksissa?

Hunaja on paras... Saatan joskus syödä purkillisen... En siltikään liho.

• linkki tuohon
        Höpönlöpöh kirjoitti:

Aspartaami on elohopean tasoinen myrkky. Missä on se puolueeton tutkimus? Ei ole. Miten on selitettävissä Coca-colan juojien huonous ylioppilaskirjoituksissa?

Hunaja on paras... Saatan joskus syödä purkillisen... En siltikään liho.

yo-kirjoitusten ja coca-colan yhteyteen? Taitaa tuo olla enempi huuhaata. Tässä yksi lähde aspartaamista, vai epäiletkö brittitutkijoilla olla yhteyksiä cocisfirmaan :)?

Aspartaamipelko vailla perusteita
        Lähetä palaute artikkeliin

Makeutusaine aspartaamin terveyshaittoja pelätään suotta, vakuutetaan uusimman British Medical Journalin pääkirjoituksessa. Kirjoituksen mukaan aspartaamin huono maine johtuu lähinnä mediassa ja Internetissä sitkeästi kiertävistä väitteistä, joiden mukaan aspartaami aiheuttaisi muun muassa syöpää, masennusta, dementiaa, käyttäytymishäiriöitä ja hiusten lähtöä. Väitteiden tueksi ei kuitenkaan ole näyttöä.

Virallisten suositusten mukaan ihmisille varmasti turvallinen päiväannos on 40 milligrammaa painokiloa kohti, mikä tarkoittaa keskikokoiselle aikuiselle noin kymmentä tölkillistä pelkällä aspartaamilla makeutettua virvoitusjuomaa. Käytännössä ns. kevytjuomat kuitenkin makeutetaan useilla eri aineilla, joten niitä voi juoda enemmänkin kuin kymmenen tölkillistä ennen kuin 40 milligramman raja ylittyy. Tutkimusten perusteella tätäkin suuremmat annokset ovat turvallisia.

Pääkirjoituksessa muistutetaan myös, että aspartaami on vaarallista henkilöille, joilla on synnynnäinen entsyymihäiriö fenyyliketonuria. Fenyyliketonuria on Suomessa harvinainen, mutta muualla melko tavallinen. Häiriön seurauksena fenyylialaniini ja sen aineenvaihduntatuotteet kertyvät elimistöön, mikä johtaa hoitamattomana vaikeaan älylliseen kehitysvammaisuuteen. Aspartaami on asparagiinihapon ja fenyylialaniinin yhdiste.

Uutispalvelu Duodecim
        (BMJ 2004;329:755-756)
        http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/329/7469/755

• Parantuneet ei tiedä osalli...

• Myös omatekoiseen suklaaseen!
      • skäribo

hunaja ei kuitenkaan usein sovi. Voin olla väärässä, mutta muistelisin, että Menhirillä on allergioita. (?)

• menhir
        skäribo kirjoitti:

hunaja ei kuitenkaan usein sovi. Voin olla väärässä, mutta muistelisin, että Menhirillä on allergioita. (?)

allergioita, muuta kuin keliakia ja sekin siis sairaus.

Mutta eihän hunajaa nyt voi esim. johonkin kermavaahtoon laittaa... :D. Hedelmäsokeria olen tähän asti käyttänyt.

• skäribo
        menhir kirjoitti:

Mutta eihän hunajaa nyt voi esim. johonkin kermavaahtoon laittaa... :D. Hedelmäsokeria olen tähän asti käyttänyt.

sori. :(

• menhir
        skäribo kirjoitti:

sori. :(

anteeks tarvi pyydellä :D

• JariJo
        menhir kirjoitti:

Kermavaahto maistuu mun suussa miellyttävältä ilman mitään makeutusta.

• skäribo
        menhir kirjoitti:

anteeks tarvi pyydellä :D

pyytää anteeksi kaikissa mahdollisissa käänteissä. Muuten on taas häirikkö, valehtelija ja Puskan salarakas. ;)

• JariJo

Jos nimenomaan suklaata haet, niin kokeile 85 % suklaata, niissä on sokeria niin vähän, ettei sillä ole juurikaan käytännön merkitystä.

Saa ainakin Stockmannin herkusta ja viikinkilaivoilta.

• menhir

sitten kun suklaassa on vähän sitä sokeria niin se kuitenkin aiheuttaa insuliiniryöpyn?

Äh, meen kohta ihan sekasin Montin ja Atkinsin dieeteistä kun oon alkanut noudattaa niitä molempia sekasin :S.

• skäribo
        menhir kirjoitti:

sitten kun suklaassa on vähän sitä sokeria niin se kuitenkin aiheuttaa insuliiniryöpyn?

Äh, meen kohta ihan sekasin Montin ja Atkinsin dieeteistä kun oon alkanut noudattaa niitä molempia sekasin :S.

Olen pitkään ihmetellyt, miksi tuo tumma suklaa on sallittu VHH:lla. Ainakin diabeetikolle on yksi lysti ottaako hän sokerien romahtaessa tummaa vai vaaleaa suklaata, kumpikin kun humpsauttaa sokerit yhtälailla nopeasti ylös.

Kuka osaa selittää?

• JariJo
        skäribo kirjoitti:

Olen pitkään ihmetellyt, miksi tuo tumma suklaa on sallittu VHH:lla. Ainakin diabeetikolle on yksi lysti ottaako hän sokerien romahtaessa tummaa vai vaaleaa suklaata, kumpikin kun humpsauttaa sokerit yhtälailla nopeasti ylös.

Kuka osaa selittää?

Esim. Maraboun 86 % suklaassa on hiilareita 20 g (/100 g) kun taas noissa suurimmassa osassa kaupan hyllyä täyttävissä sokerisuklaissa yli 50 g. Onhan siinä sokerin määrässä reilu ero. Rasvan määrä menee sitten toisin päin, eli oikeasti tummassa suklaassa on reilusti enemmän rasvaa.

Reilusti vähäisempi sokerimäärä ja korkeampi rasvamäärä yhdessä pitävät verensokerin nousun loivempana, ja lisäksi tummaa suklaata tulee syötyä vähemmän, koska se on niin täyteläistä.

• JariJo
        menhir kirjoitti:

Jos on hirveän herkkä sokerille, niin kannattaa varmaan jättää tummakin suklaa ja kaiken maailman makeutusaineet väliin.

• menhir
        JariJo kirjoitti:

Jos on hirveän herkkä sokerille, niin kannattaa varmaan jättää tummakin suklaa ja kaiken maailman makeutusaineet väliin.

sokerinsietokyky riippua siitä, miten äiti on syönyt sokeria raskauden aikana? Kun mulla oli alhainen verensokeri syntyessäni ja sairaanhoitajat vähän torui äitiäni liiasta sokerinsyönnistä.

• JariJo
        menhir kirjoitti:

sokerinsietokyky riippua siitä, miten äiti on syönyt sokeria raskauden aikana? Kun mulla oli alhainen verensokeri syntyessäni ja sairaanhoitajat vähän torui äitiäni liiasta sokerinsyönnistä.

Tuolla Hesarin keskustelussakin on pohdittu äidin raskaudenaikaisen ruokavalion yhteyttä. Suomessa vaan äitien syyllistäminen tuntuu olevan jonkinasteinen tabu.

Luulen, että perinnöllisyys on näissä asioissa vähemmän merkittävää kuin yleisesti uskotaan. Äiti voinee vaikuttaa valinnoillaan aika paljon herkässä tilassa olevaan kasvavaan sikiöön, puhumattakaan koko lapsuuden ajan opetetusta ruokakulttuurista.

• skäribo
        JariJo kirjoitti:

Miten ne makeutusaineet vaikuttaa sokerinsietokykyyn?

• JariJo
        skäribo kirjoitti:

On arveltu ja koettu, että joillakin henkilöillä myös makeutusaineet pompottavat insuliinia. Enemmän tai vähemmän mutu-tietoa.

• skäribo
        JariJo kirjoitti:

On arveltu ja koettu, että joillakin henkilöillä myös makeutusaineet pompottavat insuliinia. Enemmän tai vähemmän mutu-tietoa.

Lisäaineita niissä ainakin on. Ei hyvä.

• menhir
        skäribo kirjoitti:

lähinnä nyt hunajaa ja sitä tummaa suklaata.

• skäribo
        menhir kirjoitti:

lähinnä nyt hunajaa ja sitä tummaa suklaata.

Mutta TsariTsou puhui kaikista makeutusaineista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60