Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hautajaiset.

tyttöpieni__

Elikkäs perjantaina ois hautajaiset ja siellä pitäis laulaa jotain.. Ei innosta virret joten ajattelin teiltä kysästä että mitä biisejä te keksisitte tähän tilaisuuteen? Esim. Yöltä?

Jospa ymmärsitte mitä meinasin :)

4

7916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuija-Sisko

      Vähän kiire tulee, mutta niinhän se aina on hautajaisten kanssa, kun ei tiedä milloin se kuolo korjaa...

      Minä tunnen huonosti ns. maallista musiikkia. Yötäkin olen joskus teininä kuunnellut, ja monilla maallisilla bändeillä tosiaan on ihan hienoja lauluja, jotka sopisivat vaikka hautajaisiinkin.

      Yksi hyvä ohje musiikin valintaan on se, että mitä musiikkia vainaja ITSE kuunteli? Minkälaisesta musiikista hän tykkäsi ja mitä kappaleita kuunteli/lauleli?

      Minä olin vuosi sitten soittamassa eräissä hautajaisissa Satulinna-tangon, koska tuota laulua oli vainaja itsekin laulellut. Satulinna laulettiin siellä yhteislauluna. Seurakuntamme kanttori säesti kaikki virret siellä, mutta minut tilattiin tuonne hautajaisiin vain tuota yhtä kappaletta varten siksi, että kanttori ei suostu soittamaan maallisia kappaleita!

      Kuinkahan teidän kanttorinne? Oletko itse soittotaitoinen? Muistotilaisuuteen sopii minun mielestäni erittäin hyvin juuri ne laulut, jotka olivat vainajalle itselleen tärkeitä. Keinotekoistahan se on hoilata virsiä, jos niitä ei vainaja eläessäänkään harrastanut.

      Hengellisen musiikin puolelta voisin suositella Petri Laaksosen laulua "Ota hänet vastaan". Nuorisokuoroni on esittänyt tuota laulua usein jumalanpalveluksissa siinä kohtaa, kun vainajat luetellaan. Erittäin kaunis laulu, varsinkin jos alku- ja välisoittoon löytyy esim. huilisti tai viulisti. Tuo laulu löytyy Petri Laaksosen ja Anna-Mari Kaskisen yhteisestä kirjasta "101 kauneinta laulua" tai jotain sinne päin, en ihan muista. Sellainen violettikantinen kirja.

      Muita hyviä peruslauluja hautajaisiin on Maan korvessa kulkevi lapsosen tie (sopii tietysti ristiäisiinkin) ja virsi 30 Maa on niin kaunis. Tuota lauletaan muulloinkin kuin jouluna etenkin hautajaisissa olen kuullut sitä laulettavan. Virsistä myös "Titanic-virsi" "Käyn kohti sinua, oi Herrani" on yleisesti tunnettu ja samoin monet tutut lastenvirret on hyviä esim. "Herra kädelläsi", siitä erityisesti neljäs säkeistö.

      No niin, minä en osaa kuin ehdotella näitä virsiä, kun paremmin ne tunnen, kuin maallisen musiikin, mutta toivottavasti löydät edes joitain hyviä lauluja.

      • orgelist

        Riippuu siitä laulatko siunaustilaisuudessa vai muistotilaisuudessa. Hautajaiset ovat kirkollinen toimitus joten musiikin pitäisi olla sen mukaista. Siis hengellistä, kirkkoon sopivaa. Muistotilaisuudessa saa olla vapaampaa musiikkia, vainajan toivetta kannattaa noudattaa. Onko kuitenkaan Yö yhtyeen musiikki sopivaa, pitäisikö vainaja siitä. Ehkä tähän sopisi paremmin hengelliset laulut. Vaikka P. J. Hannikaisen "Suojelusenkeli" on hyvin kaunis kappale.


      • Tuija-Sisko
        orgelist kirjoitti:

        Riippuu siitä laulatko siunaustilaisuudessa vai muistotilaisuudessa. Hautajaiset ovat kirkollinen toimitus joten musiikin pitäisi olla sen mukaista. Siis hengellistä, kirkkoon sopivaa. Muistotilaisuudessa saa olla vapaampaa musiikkia, vainajan toivetta kannattaa noudattaa. Onko kuitenkaan Yö yhtyeen musiikki sopivaa, pitäisikö vainaja siitä. Ehkä tähän sopisi paremmin hengelliset laulut. Vaikka P. J. Hannikaisen "Suojelusenkeli" on hyvin kaunis kappale.

        Kyllä siunaustilaisuuteen kuuluu nimenomaan vain hengellinen musiikki, vaikkei vainaja uskossa olisi ollutkaan. Tietenkään emme tiedä, kuka on ollut uskossa ja kuka ei, sen tietää vain Jumala. Mutta jos halutaan siunata vainaja kirkollisin menoin, niin silloin sinne myös nuo virret kuuluvat.

        Tarkoitin tosiaan noita maallisia lauluja vain tuonne muistotilaisuuteen.


      • oletko valmis?
        Tuija-Sisko kirjoitti:

        Kyllä siunaustilaisuuteen kuuluu nimenomaan vain hengellinen musiikki, vaikkei vainaja uskossa olisi ollutkaan. Tietenkään emme tiedä, kuka on ollut uskossa ja kuka ei, sen tietää vain Jumala. Mutta jos halutaan siunata vainaja kirkollisin menoin, niin silloin sinne myös nuo virret kuuluvat.

        Tarkoitin tosiaan noita maallisia lauluja vain tuonne muistotilaisuuteen.

        siunattava ja haudattava on pieni lapsi, niin hän on Jeesuksen sanojen mukaan uskossa, ja esimerkkinä vanhemmille. Tällaiselle ei sovi mikään maallinen musiikki. Ei se kyllä hänelle tulisikaan vaan läsnäolijoiden viihdyttämiseksi, ettei vain tulisi mieleen, että itsekin pitää kerran lähteä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe