Palkasta pois

Ko-kö

Paljonko autoetu suunnilleen "nappaa" palkasta pois? Siis keskimäärin. Ja ottaako automyyjien palkasta pois mitään?

8

7333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoetuilija

      Tuo on täysin yritys- ja työtehtäväkohtaista. Autoa työssään tarvitsevat maksavat kai ainoastaan veron autoedun määrästä.

      Niillä joille autoetu tarjotaan vain 'palkanlisänä' työnantaja monesti ottaa edun itselleen ja pienentää auton ottaneen työntekijän palkkaa joko koko leasingvuokran verran tai osan siitä.

      Sinun pitää siis selvittää kysymyksen kohteena olevan yrityksen käytäntö.

      Karkea esimerkki kuitenkin tässä. (tasaluvuin jotta helpompi laskea)

      Palkka ilman autoetua 2.500, josta veroa 30%, eli 750 ja käteen jää 1.750.

      Autoedun kanssa, bruttoa pienennetään leasing-vuokran verran (500), eli palkka 2.000.

      Autoedun verotusarvo 400 lyödään palkan päälle verotettavaksi tuloksi. Maksat veroa summasta 2.400 (30%), eli veroa menee 720 / kk.

      Nettopalkka autoedun kanssa (alennettu brutto - vero autoedun kanssa): 2.000 - 720 = 1.280. Autoetu tulee siis maksamaan 1.750 - 1280 = 470 euroa / kk.

      Eli kuten näet laskelmasta käteen jäävä palkka pienenee karkeasti ottaen leasinvuokran verran (oikeilla luvut voivat olla vieläkin lähempänä toisiaan, tai sitten kauempana...). Lopputulos on sama kuin jos ostaisit auton pankkilainalla, mutta lainaversiossa saat itse autosta vaihdossa tulevan summan, autoedussa se menee rahoitusyhtiölle.

      • jussiaa

        Äskeinen oli hyvä esimerkki tuosta käytännöstä ja kuten mainittiin käytäntöjä on lukemattomia.

        Itselleni auton käyttöetu lisättiin palkan päälle muutamia vuosia sitten.
        Kerron esimerkkinä tasalukuina.
        Palkka oli 3000 josta vero 30 %.
        Veroa meni 900 eli käteen jäi 2100 euroa.

        Auton käyttöetu lisättiin päälle, 500 euroa.
        Nyt veroa menee 32 % summasta 3500 euroa,
        eli veron määrä on 1120 euroa.
        Käteen jää 3000 - 1120 = 1880 euroa.

        Eli maksan auton käyttöedusta nettona 220 euroa.

        Näinhän tämä on aika kannattavaa mutta koska
        nyt vuosien saatossa tuo autoedun raha-arvo on
        "muuttunut" osaksi palkkaa tulenkin yrittämään auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi luopumaan autoedusta ja muuttamaan tuon edun rahamäärän rahapalkaksi.
        Mielestäni käyttöedun ollessa kyseessä on järkevämpää ottaa vastaava summa rahana jos vain se on mahdollista.


      • pitää
        jussiaa kirjoitti:

        Äskeinen oli hyvä esimerkki tuosta käytännöstä ja kuten mainittiin käytäntöjä on lukemattomia.

        Itselleni auton käyttöetu lisättiin palkan päälle muutamia vuosia sitten.
        Kerron esimerkkinä tasalukuina.
        Palkka oli 3000 josta vero 30 %.
        Veroa meni 900 eli käteen jäi 2100 euroa.

        Auton käyttöetu lisättiin päälle, 500 euroa.
        Nyt veroa menee 32 % summasta 3500 euroa,
        eli veron määrä on 1120 euroa.
        Käteen jää 3000 - 1120 = 1880 euroa.

        Eli maksan auton käyttöedusta nettona 220 euroa.

        Näinhän tämä on aika kannattavaa mutta koska
        nyt vuosien saatossa tuo autoedun raha-arvo on
        "muuttunut" osaksi palkkaa tulenkin yrittämään auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi luopumaan autoedusta ja muuttamaan tuon edun rahamäärän rahapalkaksi.
        Mielestäni käyttöedun ollessa kyseessä on järkevämpää ottaa vastaava summa rahana jos vain se on mahdollista.

        huomioida, että autoetu kasvattaa tulevaa eläkettäsi...

        Mun mielestä ei ole ollenkaan huono diili oma vapaa autoetuni palkan päälle. Nettohinta on n. 230 euroa kuussa. Samanlaista autoa myydään jo nyt puolen vuoden jälkeen 3000 euroa listahintaa halvemmalla ja arvo tulee vielä tippumaan.

        Eikä tarvitse huolehtia mistään ja tähän sisältyy kaikki: huollot, vakuutukset, renkaat vaihtoineen, pientarvikkeet, bensat ja pesut niin usein kuin sattuu huvittamaan.

        Joo ja puhdasta työajoa on ehkä muutama sata kilsaa vuodessa...


      • jussiaa
        pitää kirjoitti:

        huomioida, että autoetu kasvattaa tulevaa eläkettäsi...

        Mun mielestä ei ole ollenkaan huono diili oma vapaa autoetuni palkan päälle. Nettohinta on n. 230 euroa kuussa. Samanlaista autoa myydään jo nyt puolen vuoden jälkeen 3000 euroa listahintaa halvemmalla ja arvo tulee vielä tippumaan.

        Eikä tarvitse huolehtia mistään ja tähän sisältyy kaikki: huollot, vakuutukset, renkaat vaihtoineen, pientarvikkeet, bensat ja pesut niin usein kuin sattuu huvittamaan.

        Joo ja puhdasta työajoa on ehkä muutama sata kilsaa vuodessa...

        Vapaa autoetu ja vielä palkan päälle on tietenkin kannattava vaihtoehto.


      • Ko-Kö
        jussiaa kirjoitti:

        Äskeinen oli hyvä esimerkki tuosta käytännöstä ja kuten mainittiin käytäntöjä on lukemattomia.

        Itselleni auton käyttöetu lisättiin palkan päälle muutamia vuosia sitten.
        Kerron esimerkkinä tasalukuina.
        Palkka oli 3000 josta vero 30 %.
        Veroa meni 900 eli käteen jäi 2100 euroa.

        Auton käyttöetu lisättiin päälle, 500 euroa.
        Nyt veroa menee 32 % summasta 3500 euroa,
        eli veron määrä on 1120 euroa.
        Käteen jää 3000 - 1120 = 1880 euroa.

        Eli maksan auton käyttöedusta nettona 220 euroa.

        Näinhän tämä on aika kannattavaa mutta koska
        nyt vuosien saatossa tuo autoedun raha-arvo on
        "muuttunut" osaksi palkkaa tulenkin yrittämään auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi luopumaan autoedusta ja muuttamaan tuon edun rahamäärän rahapalkaksi.
        Mielestäni käyttöedun ollessa kyseessä on järkevämpää ottaa vastaava summa rahana jos vain se on mahdollista.

        Onko muuten työsuhdeautoilla mitään maksimi kilometrimäärää minkää saa ajaa esim. kuukaudessa?


      • juhaaaaaa
        Ko-Kö kirjoitti:

        Onko muuten työsuhdeautoilla mitään maksimi kilometrimäärää minkää saa ajaa esim. kuukaudessa?

        Autoedun verotusarvo perustuu 18000 kilometrin vuosiajoon. Jos esittää luotettavan selvityksen vähemmästä saa takaisin mutta jos ajaa enemmän niin veroa voidaan korottaa. Nämä nimenomaan omaa ajoa, varsinaista työajoa ei tähän lasketa.

        Leasingsopimuksissa voi olla muita rajoituksia.


      • on...
        Ko-Kö kirjoitti:

        Onko muuten työsuhdeautoilla mitään maksimi kilometrimäärää minkää saa ajaa esim. kuukaudessa?

        Minulla on käyttöautoetu (ei siis työsuhdeautoa), ja sopimus 75tkm / 3v. Nuo kilometrit saa kyllä ajaa täyteen vaikka yhden kuukauden aikana. Itseasiassa tuossa on - 5tkm toleranssi: siis sopimuksen mukainen km-määrä saa ylittyä (tai alittua) max. 5000 km:llä. Jos ylittyy enempi, niin ylimenevistä kilometreistä pitää lopussa maksaa (sopimuksen mukaisesti), jos taas kilometrit jää enempi kuin 5tkm alle, niin leasin-firma maksaa.
        Tuon rajan saa itse valita; mitä suurempi kilometrimäärä - sitä isompi vuokra. Minä olen kahdella edelliseää omalla autolla ajanut jotakuinkin juuri tuon 75tkm kolmessa vuodessa, joten sen mukaisesti tietysti otin rajan etuautoonkin.


      • jokkecc
        on... kirjoitti:

        Minulla on käyttöautoetu (ei siis työsuhdeautoa), ja sopimus 75tkm / 3v. Nuo kilometrit saa kyllä ajaa täyteen vaikka yhden kuukauden aikana. Itseasiassa tuossa on - 5tkm toleranssi: siis sopimuksen mukainen km-määrä saa ylittyä (tai alittua) max. 5000 km:llä. Jos ylittyy enempi, niin ylimenevistä kilometreistä pitää lopussa maksaa (sopimuksen mukaisesti), jos taas kilometrit jää enempi kuin 5tkm alle, niin leasin-firma maksaa.
        Tuon rajan saa itse valita; mitä suurempi kilometrimäärä - sitä isompi vuokra. Minä olen kahdella edelliseää omalla autolla ajanut jotakuinkin juuri tuon 75tkm kolmessa vuodessa, joten sen mukaisesti tietysti otin rajan etuautoonkin.

        "Minulla on käyttöautoetu (ei siis työsuhdeautoa), "

        Mitä tuo lause ihan tarkalleen tarkoittaa?


        Siis onko sinulla työajoja varten työpaikalla auto jota käytät ainoastaan työajoihin ja jota säilytetään työpaikalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe