purentakiskoista

ongelmia

Hammaslääkärini suositteli ja laittoi minulle yöpurentakiskot viime kesä-heinäkuun vaihteessa. Elokuun puolenvälin jälkeen kävin taas hänen vastaanotollaan, koska kieleni jäi hampaiden väliin puhuessa ja kipeytyi. Hän hioi muutaman hampaan sisäreunaa ja kommentoi, että "mitä työnnät kieltäsi hampaiden väliin". Kiskoista hän ei kysellyt mitään. Jatkoin edeleen yökiskojen käyttöä ja tilanne paheni edelleen. Syyskuun lopulla kielen sivu oli auki ja kielen tyvessä verisuonikohju. Hakeuduin toisen hammaslääkärin vastaanotolle, joka totesi, että kiskot eivät ota kiinni kuin yhdestä kulmasta ja toinen puoli leukaa jää auki. Hän suositteli purentalääkärille menoa ja käski jättää kiskot heti pois.
Purentalääkäri totesi kiskot myös epäsopiviksi ja sen, että kaikki purentaan osallistuvat lihakset olivat tosi kireät. Kiskoja en enää voinut pitää, vaikka hän laittoi ne minulle sopiviksi, koska olin jo allergisoitunutkin kiskojen akryylille. Nyt olen 7. viikkoa sairaslomalla työstä, käyn fysioterapiassa ja syön jo 4.viikkoa mössöruokaa, koska purenta ei vielä kestä pureskelua eli leuka liikkuu epäsymmetrisesti lihasjännityksistä johtuen. Kieli oli myös vähitellen opetellut omat reitit ja nyt niitä yritän korjailla. Jokainen päivä on ollut yhtä helvettiä, korjautuminen kestää kuulemma vähintäänkin tuplasti verrattuna vaurion syntyyn kuluneeseen aikaan.
Tämä kertomus vain teille muille varoituksena, jotka kiskoja mietitte:
Oletko varma, että oma hammaslääkärisi on riittävän pätevä kiskoja laittamaan?
Olen ollut mahallaan nukkuja ja onko tällä asennolla ollut myös merkitystä, kun kiskoja käytin...
Tuli vain mieleen laittaa tämä kertomus luettavaksi, kun nuo kiskot näyttävät vähän olevan muuotijuttu tällä hetkellä.

8

2284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

Oletpa saanut kärsiä kiskojen vuoksi!

En usko, että kiskot ovat mikään muoti-ilmiö. Nykyisin ihmiset ovat usein stressaantuneita, ja narskuttelevat öisin hampaitaan. "Järsiminen" voi olla myös perinnöllistä, meilläkin koko sisarusparvi on järsijöitä. Kisko on se ensimmäinen, halvin ja helpoin tapa suojata hampaita ja vähentää mahdollisia kipuja.

Kiskot sinulle määrännyt hammaslääkäri kuulostaa kyllä omituiselta. Yleensähän kisko sovitetaan tarkasti jo silloin kun sen saa, ja uusi tsekkaus on 2-4 viikon päästä, vaikka ongelmia ei olisikaan. Jos kisko ei joiltain osin sovi, kiskoa hiotaan, ei suinkan hampaita! Hampaiden hiominen kuuluu oikomislääkärille. Hyvä, että lopulta pääsit sellaiselle.

Minulla on kiskoista vain hyvää sanottavaa (olen käyttänyt vuoden verran), mutta aina kaikki ei mene niin kuin toivoisi. Toivottavasti saat nyt hammasasiasi kuntoon paremmalla hammaslääkärillä ja paremmalla onnella. :)

• yksi vaan

Ovat tosiaan muotijuttu nyt. Minullakin oli sellainen kunnes selvisi, että kas minulla onkin purentavirhe. Kerettiin siinä kiskon kanssa värkkäillä ihan turhaan. Purentahammaslääkäri ei edes sanonut, että purennassani oli vikaa vaikka ihmettelin kyllä kun aiemmin minulla ei ollut ollut oireita. sain vaan kuulla syytöksiä tyyliin, "Älä pure niitä hampaita yhteen". No vaikea olla purematta jos puuttuu toiselta puolelta kulmahammasoj´hjaus ja suu pääsee heilumaan miten sattuu. Omaa järkeä saa kyllä käyttää purentakiskon kanssa ja kannattaa selvittää kysymällä suoraan miksi tarvitsen purentakiskoa. Ja varmistaa ettei vaan ole varsinaisesti purennassa vikaa. No,sai sekin purentahammaslääkäri hyvät rahat

• hoitomuoto

Purentakisko on purentavirheiden eräs hoitomuoto. Läheskään kaikki vaikeankaan purentavirheen omaavat eivät halua oikomishoitoa. Purentavirhe voi kuitenkin altistaa hankalille ja kivuliaille toimintahäiriöille, joita purentakiskon on tarkoitus lievittää/estää pahenemasta.

• äskeiseen
        hoitomuoto kirjoitti:

Purentakisko on purentavirheiden eräs hoitomuoto. Läheskään kaikki vaikeankaan purentavirheen omaavat eivät halua oikomishoitoa. Purentavirhe voi kuitenkin altistaa hankalille ja kivuliaille toimintahäiriöille, joita purentakiskon on tarkoitus lievittää/estää pahenemasta.

Niin, ideaalipurenta on erittäin harvalla, normaalipurentaa sentään tapaa.

• käsittämätöntä

Mainitsemasi kulmahammasohjaus on niin perusasioita purennassa, että jos hammaslääkärisi ei sitä tiedä niin kannattaa heti vaihtaa hammaslääkäriä.

Kaikille hammaslääkäreille opetetaan, että ihmisen vahvimmat ja tärkeimmät hampaat ovat kulmahampaat. Niiden menetys johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin. Kaikki muut hampaat voi periaatteessa menettää.

Kulmahampaiden tärkeyden huomaa siitäkin, että vanhoilla ihmisillä ne jäävät yleensä aina viimeisenä suuhun. Saman näkee kun katselee ihmisiä Venäjällä tai Baltian maissa. Monella on jäljellä vain kulmahampaat. Jos niitä ei ole niin ei ole muitakaan jäljellä.

• aikaisemmin kirjottanut
        käsittämätöntä kirjoitti:

Mainitsemasi kulmahammasohjaus on niin perusasioita purennassa, että jos hammaslääkärisi ei sitä tiedä niin kannattaa heti vaihtaa hammaslääkäriä.

Kaikille hammaslääkäreille opetetaan, että ihmisen vahvimmat ja tärkeimmät hampaat ovat kulmahampaat. Niiden menetys johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin. Kaikki muut hampaat voi periaatteessa menettää.

Kulmahampaiden tärkeyden huomaa siitäkin, että vanhoilla ihmisillä ne jäävät yleensä aina viimeisenä suuhun. Saman näkee kun katselee ihmisiä Venäjällä tai Baltian maissa. Monella on jäljellä vain kulmahampaat. Jos niitä ei ole niin ei ole muitakaan jäljellä.

Joo näin jälkikäteen olen todella ihmetellyt kun tosiaan se oli purentaan erikoisutnut joka värkkäili suuni kanssa eikä kertonut että minulla ei ole kulmahammasohjausta!!! Uskomatonta mutta totta. vaikka epäilin itse että joku on oikeasti vialla. Värkkäiltiin vielä pitkään ja mulla meni paljon rahaa. Oli ihan turhaa rahan menoa. Sain vaan syyttelyä osakseni, että muka jännitän leukojani. Kiva kun jouti sitten kalliilla oikomaan sen jälkeen vielä hampaat.Purentalääkäri oli töissä Oulun zeppelinissä, miespuolinen lääkäri että suosittelen välttämään(myös Valkealinnan hammaslääkäriasemalla)

• Yasuni
        aikaisemmin kirjottanut kirjoitti:

Joo näin jälkikäteen olen todella ihmetellyt kun tosiaan se oli purentaan erikoisutnut joka värkkäili suuni kanssa eikä kertonut että minulla ei ole kulmahammasohjausta!!! Uskomatonta mutta totta. vaikka epäilin itse että joku on oikeasti vialla. Värkkäiltiin vielä pitkään ja mulla meni paljon rahaa. Oli ihan turhaa rahan menoa. Sain vaan syyttelyä osakseni, että muka jännitän leukojani. Kiva kun jouti sitten kalliilla oikomaan sen jälkeen vielä hampaat.Purentalääkäri oli töissä Oulun zeppelinissä, miespuolinen lääkäri että suosittelen välttämään(myös Valkealinnan hammaslääkäriasemalla)

Kuulostaapa uskomattoman tutulta..! Teini-iässä kysyin uteliaisuuttani hammastarkastuksessa, miksi purentalihakseni joskus väsyvät ja päädyin traagisin seurauksin purenta"spesialistille". Hän teetätti minulle kiskon, jota tunnollisesti käytin, mutta jotenkin se oli huonoksi leukanivelilleni.

Lopulta sain kuulla, että oikeassa nivelessä oli pahaa nivelrikkoa ja myöhemmin selvisi, että silloin sain riesakseni "molemminpuolisen palautuvan anteriorisen diskus-dislokaation" eli leukanivelten niveltyynyt siirtyvät joka suun avauksessa pois paikaltaan ja palaavat takaisin. Tai palaavat takaisin Yleensä.

Lääkäri luovutti hoidon ja sanoi ettei minua auta hoitaa, kun jatkuvasti valitan, että kisko lukitsee yöllä leukaniveleni ja aina hiontayritysten jälkeen oikea nivel menee jumiin ja on tolkuttoman kipeä. (Luun pintahan silloin kuoriutui iloisesti pois, kun lääkäri löi leukojani yhteen enkä saanut itse sulkea leukaa siten, että tyynyt asettuvat paikalleen.)

Kymmenisen vuotta antaumuksella reistaltuaan oikea leukanivel tulehtui ja lukkiutui kokonaan. Työterveydestä sain lähetteen TYKSiin. Menin työterveyslääkärin TYKS-ylistysten saattelemana varovaisen toiveikkaana hoitoon.

Ensin sain relaksaatiokiskon (200 €), jota lääkäri piti tilanteessani ehdottoman välttämättömänä. Oireet pahenivat. Lääkäri pyysi paikalle gurun, joka totesi, ettei missään nimessä lähdetä relaksoimaan. Ai jaaha.

Sain farrar-kiskon (200€), jonka tarkoituksena oli ohjata purentaani siten, että tyynyt pysyvät kyydissä. Ei mitään apua. Lopulta päätin sanoa vastaanotolla, etten halua enää maksaa tällaisesta, mutta minua ei kutsuttu sisään. Ajattelin että mikäs siinä, jääköön tähän ja painelin kotiin. Lasku viimeisestä kerrasta löysi kuitenkin erinomaisesti perille. Soitin klinikalle ja minua oli kuulemma huudeltu kolmeen otteeseen. Tuskastuin täysin (aikani sotkettiin siellä tätä ennen kahdesti ja kovasti kyllä ennen tätä kertaa mokiaan pahoittelivat) ja sanoin, että ihan sama, mutta joka tapauksessa haluan lopettaa hoidon.

Kuukausia myöhemmin klinikalta soitetaan: "Olisitko halukas jatkamaan hoitoa toisen lääkärin pakeilla? Eihän sitä tuohonkaan tilaan voi jättää!"

"No en kyllä ole halukas enää maksamaan tuollaisia summia turhaan huonosta palkastani"

"Mutta kun ne kiskot oli vääränlaisia, sinun pitäisi käyttää [olikohan nyt sitten] stabilisaatiokiskoa."

"Just just. No ei nyt auta kyllä, kun ei ole laittaa enää sellaisia rahoja."

"No harmi. Heitä nyt kuitenkin ehdottomasti se farrar-kisko pois, sitä et saa missään nimessä käyttää."

AAAAAAAAAAAAAAAA..!

Muistuttakaa minua, etten koskaan, koskaan, koskaan enää lankea "Joo, ne oli vääränlaisia, mutta TÄSTÄ sinulle on apua" -maanitteluihin!

• oulunainen78
        aikaisemmin kirjottanut kirjoitti:

näin nämä viestit nyt kymmenen vuoden jälkeen. Eli minulla on ollut täysin samaa kokemusta ja tilanne vieläkin "päällä". hassua,olen kuulut kokoajan myös tuon saman "jännitän leukojani" ja "ei voi tehdä mitään kun puret yhteen". Ja tietenkin, VAIN kisko on ainoa apu mitä olen saanut. Yksityisellä jouduin ite oikomaan kulmahammasohjauksen alas kun hups kävi viisaudenhampaan poistossa "pikku" leukanivelen välilevyn paikaltaan lähto ja purenta meni vikkelis vokkelis vastakkaiselta puolelta.
        Toki silloinkin anntettin vain kisko ja hassua, en voi sitä edes pitää nyt kun taas korottaa ja aika "puolen vuoden päässä". Rahaa palanut kun taivaan tuuliin eikä mikään ole muuttuntu(sentään omilla rahoilla älysin tehdä pienen oikomisen). Niin joo mutta tämä välilevysairaus,kas ei ole tehty mitään ,ei kuvattu magneetilla ri mitään. Ai niin, että sain tuonkin diagnoosin taas maksoin itteni kipeäksi. Nin hienoa kunnalisella puolella. Vai koskeeko tämä kaikkia purentaan erikoistuneita hammaslääkäreitä?Mikä kulmahammasohjaus,ei se voi auheuttaa, mikä diskusdislokaatio: "ei jännität vaan leukoja liikaa!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1943
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      201
      675
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      192
      556
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe