Hei kaikille!
Olen hankkimassa uutta pöytäkonetta työkäyttöön kotiin. Vanhasta koneesta on takoitus tehdä kotiverkon kautta "levyvarasto" ts. pelkkiä kovoja sisällä, koska tarvitsen paljon levytilaa.
Mikä käyttis olisi sopiva kakkoskoneeseen, jonka tehtävänä ei ole muuta, kuin siirtää dataa kotiverkon yli pöytäkoneelle? Tietty joku Windows toimisi, mutta onko Linuxilla pientä ja yksinkertaista versiota tähän tarkoitukseen? Mihinkään virittelyyn ei olisi aikaa...
Kiitos jo etukäteen ja sori ristiinpostituksesta
Pekka
Käyttis levyvarastoon
11
751
Vastaukset
- Pekka***
...niin ja xp pöytäkoneessa jos sillä nyt mitään merkitystä on...
- puusilima_
suse 9:n ja samban jakamaan niitä levyjä äkspeelle. dsl on sitten "pienempi" vaihtoehto.
tai mikä tahansa muukin distro..riippuen konetehoista..ehkä?
"Mihinkään virittelyyn ei ollut aikaa?"
jos olet uusi linuxin kans niin voit varautua siihen että menee hetki opetellessa joitakin asioita(mut sitä ei tarvii buutttia sen asentelun jälkeen, ja se toimii!). - vois olla..
xubuntu on ubuntusta kevennetty versio.
siinä saat graafisin työkaluin säädettyä jaot kohdalleen. sen jälkeenhän graafista työpöytää ei enää mihinkään tarvita, vaan kone raksuttelee omia aikojaan.
mitään viiden rompun susea ei todella kannata alkaa latailemaan noin simppeliin hommaan!- Turhuuksien turhuus...
"xubuntu on ubuntusta kevennetty versio."
Kaikissa jakeluissa on mahdollisuus ns. server-asennukseen, jossa ei edes mitään X:ää tarvita.
Tiedostopalvelin ei nimenomaa kaipaa mitään turhia potentiaalisia reikiä. Oli sitten käyttöjärjestelmä mikä hyvänsä. - voi olla vaikea
Turhuuksien turhuus... kirjoitti:
"xubuntu on ubuntusta kevennetty versio."
Kaikissa jakeluissa on mahdollisuus ns. server-asennukseen, jossa ei edes mitään X:ää tarvita.
Tiedostopalvelin ei nimenomaa kaipaa mitään turhia potentiaalisia reikiä. Oli sitten käyttöjärjestelmä mikä hyvänsä.aloittelijan voi olla vaikea saada asennusta tehtyä ilman graafista liittymää, siksi sellaista ehdotin. kun kaikki on asennettu, oletusajotasoa voidaan muuttaa niin ettei äksä turhaan käynnisty.
- puusilima_
"mitään viiden rompun susea ei todella kannata alkaa latailemaan noin simppeliin hommaan!"
enpä tuota edes miettinyt...
mutta elä ota upuntia.. ota zenwalk :P hih..
tai slackware :D
- ftpd?
"Vanhasta koneesta on takoitus tehdä kotiverkon kautta "levyvarasto" ts. pelkkiä kovoja sisällä, koska tarvitsen paljon levytilaa."
Havittelet tiedostopalvelinta? Ftp tai samba -palvelin hoitaa homman. Lisäksi, jos muut koneet ovat Unixeja ja verkko on turvallinen, kävisi suoraa nfs.
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/nfs.php
ja lisää infoa Tumpelon Linux-sivuilta:
http://www.saunalahti.fi/~korhorm/Tumpelon_Linux/
Eiköhän noilla jo pääse alkuun. olisi NASLite?
http://www.serverelements.com/naslite.php- Pekka***
Toi naslite voiskin olla hyvä...tosin tää menee nyt tähän virittelyyn mihin ei olisi resursseja, mutta kiinnostuksesta on pakko kysyä, että mites tossa Xubuntussa ajetaan toi käsky:
gunzip NASLite.img.gz
fdformat /dev/fd0u1722
dd if=NASLite.img of=/dev/fd0u1722
Sillä pitäis saada käsittääkseni tehtyä 3"5 korpulle toimiva palikka. Tää nyt on vähän tätä...Xubuntu toista päivää koneessa ja aikaisempi kokemus on...sitä ei ole. Sais nyt vaan levyt niin, että ne näkyis XP:lle.
Paljon kiitosta kaikille vastanneille - näin:
Pekka*** kirjoitti:
Toi naslite voiskin olla hyvä...tosin tää menee nyt tähän virittelyyn mihin ei olisi resursseja, mutta kiinnostuksesta on pakko kysyä, että mites tossa Xubuntussa ajetaan toi käsky:
gunzip NASLite.img.gz
fdformat /dev/fd0u1722
dd if=NASLite.img of=/dev/fd0u1722
Sillä pitäis saada käsittääkseni tehtyä 3"5 korpulle toimiva palikka. Tää nyt on vähän tätä...Xubuntu toista päivää koneessa ja aikaisempi kokemus on...sitä ei ole. Sais nyt vaan levyt niin, että ne näkyis XP:lle.
Paljon kiitosta kaikille vastanneilleJustiinsa tekemässä levyä Ubuntulla, joten kopioin tässä samalla ohjeet korjattuna:
1) kopioi NASLite-SMB.img.gz vepistä omaan kotihakemistoosi
2.) gunzip NASLite-SMB.img.gz
3.) sudo mknod /dev/fd0u1722 b 2 60
3.) sudo fdformat /dev/fd0u1722
4.) sudo dd if=NASLite-SMB.img of=/dev/fd0u1722
Herjaa että
3444 0 records in
3444 0 records out
Muistialueen ylitys
mutta ainakin naapuriläppäri lähti käyntiin, BTW oletustunnus on sitten "admin", salasana on "nas". - Pekka***
näin: kirjoitti:
Justiinsa tekemässä levyä Ubuntulla, joten kopioin tässä samalla ohjeet korjattuna:
1) kopioi NASLite-SMB.img.gz vepistä omaan kotihakemistoosi
2.) gunzip NASLite-SMB.img.gz
3.) sudo mknod /dev/fd0u1722 b 2 60
3.) sudo fdformat /dev/fd0u1722
4.) sudo dd if=NASLite-SMB.img of=/dev/fd0u1722
Herjaa että
3444 0 records in
3444 0 records out
Muistialueen ylitys
mutta ainakin naapuriläppäri lähti käyntiin, BTW oletustunnus on sitten "admin", salasana on "nas"....yes eli muuten varmaan onnistuis, mutta ei Ubuntu löydä koko fuckin levyasemaa vaikke se on ihan ok. Ei tää niin näppärä ollutkaan tää Linux, mutta lämmin kiitos kaikille yrittäneille ja vastanneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93531
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437