Valintakoe järjestelmä

T.H

Moro!

Olen itse melkein valmis AMK kasvatti. Aikanaan jätin hakematta korkeakouluihin sen takia kun en pysty asioita oppimaan sanasta sanaan ulkoa. Tietoa pystyn helposti soveltamaan ja oppimaan laajoja kokonaisuuksia mutta esim puhelin numeron oppiminen kestää ikuisuuksia.

Tää vaan pohjustuksena mun varsinaiseen kysymykseen. Eli jos te saisitte valita niin minkälaiset pääsykokeet korkeakouluihin tulisi olla? Ihan vaan omia mielipiteitä.

Nykyistä järjestelmää tuskin kukaan pitää järkevänä.

14

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoh

on yhdyssana. Puhellinnumerokin. Taisi AMK olla ihan hyvä veto.

• T.H

Moro!

Tässä on taas yksi näitä jotka yliopisto on opettanut ajattelemaan, niin kuin on tapana sanoa.

eli jos luet viestini uudestaan niin en kysynyt apua suomen kielioppiin vaan ajatuksia pääsykoejärjestelmästä.

• Kiira

Sinulla jokin ongelma? Miksi Sinun täytyy aina kommentoida negatiivisesti? Etkö ole huomannut, että tämä on keskustelupalsta? Ei Sinun tarvitse lukea, saatikaan vastata, jos kysymykset mielestäsi ovat typeriä...

• huohhuoh

...puhelinnumero, ei puhellin.

• totuudentorvi

nykyinen pääsykoejärjestelmä on kaikinpuolin järkevä ja toivottavasti se sellaisena pysyykin, joten AMK-laiset pysyisivät edelleenkiin omassa ruodusssaan.....

• totuudentorvi

nykyinen pääsykoejärjestelmä on kaikinpuolin järkevä ja toivottavasti se sellaisena pysyykin, jotta AMK-laiset pysyisivät edelleenkiin omassa ruodusssaan.....vai pitäiskö yliopisto täyttää ammatillisesti (käytännöllisesti?) orientoituvista ihmisistä, joilla ei ole riittävästi lukupäätä ja kykyä oppia ulkoa, kaikkia näes tarvitaan sekä AMK-laisia että yliopistolaisia.

Ja millaiseksi se sitten pitäisi kysyjän mielestä muuttaa siis se pääsykoejärjestelmä?!

• T.H

Moro!

Nyt en ymmärrä, miksi tää asia nostaa tunteet ihmisillä noin pintaan. Kysymykseni ei ollut mikään provo yliopistoja vastaan. Itse olen urani valinnut ja ollut ihan tyytyväinen. Mietin vain itsekseni että onko mitään parempaa systeemiä kuin tämä nykyinen. Viime aikoina kun on ollut jonkinverran keskustelua muutamista nykyistä järjestelmää vaivaavasta ongelmasta

Nuoret ihmiset käyttävät helposti 2-3 vuotta pyrkiessään yliopistoon, mikä aiheuttaa kustannuksia yhteiskunnalle ja turhautumista nuorissa itsessään. Lisäksi koejärjestelmä on erittäin yksipuolinen, se ei hyvitä aikaisemmasta kokemuksesta tai ota huomioon mitään muita pohjakoulutusvaihtoehtoja kuin YO. Esim kaupallinen ammattilukio tarjoaisi kaupalliselle alalle paremman pohjan kuin YO. Lisäksi pääsykoe ei mittaa mitenkään kykyä soveltaa tietoa. Nykyajan työelämässä ei ulkoa opittu tieto merkitsee mitään, koska kaikki muuttuu hirvittävän nopeasti ja tietoa on saatavilla enemmän kuin pystyy käyttämään.
        Lisäksi yksi yleisesti tunnustettu ongelma on että pääsykoe yliopistoon on se kaikkein vaikein koe. Se ei ole tasoltaan mitenkään suhteessa oppilaitoksessa sisällä vallitsevaan tasoon.

En väitä olevani mikään "totuudentorvi" tai tietäväni parempaa tapaa. Ajattelin vain että jollakulla voisi olla hyviä mielipiteitä aiheesta. Valitettavasti vain näyttää olevan niin että kun tällä palstalla mainitsee sanan ammattikorkeakoulu, saa heti paskaa niskaansa.

• Salla
        T.H kirjoitti:

Moro!

Nyt en ymmärrä, miksi tää asia nostaa tunteet ihmisillä noin pintaan. Kysymykseni ei ollut mikään provo yliopistoja vastaan. Itse olen urani valinnut ja ollut ihan tyytyväinen. Mietin vain itsekseni että onko mitään parempaa systeemiä kuin tämä nykyinen. Viime aikoina kun on ollut jonkinverran keskustelua muutamista nykyistä järjestelmää vaivaavasta ongelmasta

Nuoret ihmiset käyttävät helposti 2-3 vuotta pyrkiessään yliopistoon, mikä aiheuttaa kustannuksia yhteiskunnalle ja turhautumista nuorissa itsessään. Lisäksi koejärjestelmä on erittäin yksipuolinen, se ei hyvitä aikaisemmasta kokemuksesta tai ota huomioon mitään muita pohjakoulutusvaihtoehtoja kuin YO. Esim kaupallinen ammattilukio tarjoaisi kaupalliselle alalle paremman pohjan kuin YO. Lisäksi pääsykoe ei mittaa mitenkään kykyä soveltaa tietoa. Nykyajan työelämässä ei ulkoa opittu tieto merkitsee mitään, koska kaikki muuttuu hirvittävän nopeasti ja tietoa on saatavilla enemmän kuin pystyy käyttämään.
        Lisäksi yksi yleisesti tunnustettu ongelma on että pääsykoe yliopistoon on se kaikkein vaikein koe. Se ei ole tasoltaan mitenkään suhteessa oppilaitoksessa sisällä vallitsevaan tasoon.

En väitä olevani mikään "totuudentorvi" tai tietäväni parempaa tapaa. Ajattelin vain että jollakulla voisi olla hyviä mielipiteitä aiheesta. Valitettavasti vain näyttää olevan niin että kun tällä palstalla mainitsee sanan ammattikorkeakoulu, saa heti paskaa niskaansa.

Kuinka monen alan pääsykokeissa sitten olet käynyt kun noin hyvin tiedät niiden tiedonsoveltamisvaatimuksista?

• humanisti
        T.H kirjoitti:

Moro!

Itse pärjäsin koulussa aina vain kohtalaisesti, koska opin yksityiskohdat huonosti ulkoa. Lisäksi olen aina oppinut kieliä huonosti oppitunneilla istuen ja kieliopppia päntäten (sitä vastoin omaksun kielen periaatteita hyvin korvakuulolta, kuuntelemalla natiivien puhetta). Ominta alaani olivatkin koulussa äidinkieli, reaaliaineet ja matematiikka. Kirjoituksissa tuli vanhan systeemin mukaan 2xL, 2xM ja 1xC, ja keskiarvo oli päästötodistuksessa 8 ja risat.

Pääsin yliopistoon (reaalikoetyyppinen pääsykoe) ensimmäisellä yrittämällä. Vetelin hämmästyksekseni koko opiskeluajan arvosanoja välillä 2,5-3. Vain nippelitietoja edellyttävien opettajien kokeissa sain arvosanoja, jotka olivat kahden kieppeillä. Päästötodistukseen tuli kaikista aineista kuitenkin erinomaiset tiedot.

Gradunteko oli jälleen omaa alaani. Jokaisen yksityiskohdan, vuosiluvun sun muun saattoi tarkistaa lähdekirjallisuudesta. Olennaista oli asiakokonaisuuden hahmottaminen ja teoreettisen kirjallisuuden soveltaminen tutkittavaan kohteeseen sekä uuden tutkimustiedot tuottaminen. Minua kannustettiinkin gradun jälkeen useaan otteeseen tieteelliselle uralle.

Minusta T.H. tekikin tärkeän keskustelunavauksen. Tietysti kannattaa muistaa, että pääsykokeita on monenlaisia (esim. valtiotieteellisen tai humanistisen sisällä on sekä soveltavia että nippelitietoa edellyttäviä pääsykoeaineita). En silti ymmärrä, mitä esim. HKKK:n monivalintakysymykset mittaavat?

Ainoa mikä minulle tulee mieleen, on motivaatio. Vain motivoitunut ihminen jaksaa ryhtyä moiseen urakkaan. Muuta syytä en oikein keksi tuollaisille pitkälti mekaaniseen muistamiseen perustuville pääsykokeille.

• YKSVAAN
        T.H kirjoitti:

Moro!

Monet väittämäsi asiat ovat täysin virheellisiä.
        Esimerkiksi fysiikan pääsykokeessa ulkoaoppimisella ei ole mitään sijaa. Yleensä pääsykokeisiin voi ottaa taulukkokirjan mukaan ja jos asian ymmärtää, osaa laskea soveltaviakin tehtäviä.
        Työelämässä vaaditaan paljon nippelitietoa vai mitä sanoisit terveyskeskuslääkäristä, joka ei muistaisi umpisuolentulehduksen oireita vaan joutuisi vastaanottotilanteessa lukemaan pari tuhatta sivua sisätautioppia läpi. Tai lääkäri ei muistaisi mitä lääkkeitä EI SAA määrätä glaukoomapotilaille ja niin edelleen.

• humanisti
        YKSVAAN kirjoitti:

Monet väittämäsi asiat ovat täysin virheellisiä.
        Esimerkiksi fysiikan pääsykokeessa ulkoaoppimisella ei ole mitään sijaa. Yleensä pääsykokeisiin voi ottaa taulukkokirjan mukaan ja jos asian ymmärtää, osaa laskea soveltaviakin tehtäviä.
        Työelämässä vaaditaan paljon nippelitietoa vai mitä sanoisit terveyskeskuslääkäristä, joka ei muistaisi umpisuolentulehduksen oireita vaan joutuisi vastaanottotilanteessa lukemaan pari tuhatta sivua sisätautioppia läpi. Tai lääkäri ei muistaisi mitä lääkkeitä EI SAA määrätä glaukoomapotilaille ja niin edelleen.

Totta! Tässä täytyy nyt muistaa, että eri aloilla vaaditaan täysin erilaista lähestymistapaa. Lääkärin on todella muistettava yksityiskohtia voidakseen tehdä diagnooseja. Mutta: hänen on myös osattava soveltaa nippelitietoa työtilanteessa. Tosin olettaisin, että lääkiksen kokeissa mitataan myös tätä soevltamispuolta. Matematiikassa ja fysiikassa tehtävät ovat myös varmasti useimmiten soveltavia.

Itse puhun humanistisista tieteistä, kasvatustieteistä ja valtiotieteistä, jotka ovat luonteeltaan erilaisia tieteenaloja. Niillä aloilla olennaisinta on kokonaisuuksien hahmottaminen opitun tiedon/teorian soveltaminen.

En ole kauppatieteiden asiantuntija, mutta olettaisin, että esim. analyytikolta vaaditaan nippelitiedon ohessa myös samanlaista kykyä hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteet.

• T.H
        Salla kirjoitti:

Kuinka monen alan pääsykokeissa sitten olet käynyt kun noin hyvin tiedät niiden tiedonsoveltamisvaatimuksista?

Moro!

Itse olen käynyt vain tutustunut kauppakorkean vanhoihin pääsykokeisiin jotka ainakin ovat pelkkiä ruksi ruutuun ja ulkoaoppimiskysymyksiä.

En halunnut rajoittaa keskustelu pelkkään kauppikseen, siksi en maininnut mitään tiettyä alaa. Joillain aloilla tilanne on varmasti toinen.

Lisäksi kysymykseni pääsykoe järjestelmästä perustui osin siihen mitä olen muilta opiskelijoilta kuullut.

• kielipoliisi
        T.H kirjoitti:

Moro!

Itse olen käynyt vain tutustunut kauppakorkean vanhoihin pääsykokeisiin jotka ainakin ovat pelkkiä ruksi ruutuun ja ulkoaoppimiskysymyksiä.

En halunnut rajoittaa keskustelu pelkkään kauppikseen, siksi en maininnut mitään tiettyä alaa. Joillain aloilla tilanne on varmasti toinen.

Lisäksi kysymykseni pääsykoe järjestelmästä perustui osin siihen mitä olen muilta opiskelijoilta kuullut.

Pääsykoejärjestelmä on vieläkin yhdys_sana

• T.H

Moro!

Kiitoksia kaikille mielipiteistä. Ilmeisesti olen ainoa joka näkee joitain virheitä nykyisessä järjestelmässä.
      Itse en viitsi enää jatkaa keskustelua, koska se näköjään saa ihmiset turhaan hermostumaan.
      Mielestäni asia ei ole riitelemisen arvoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe