Gallup: ruotsinkielisten palvelut halutaan

lakkauttaa

Länsiväylä, Helsingin uutiset ja Vantaan Sanomat tekivät gallupin, jonka mukaan ruotsinkielisten palveluita halutaan karsia. Ainakin myös Keski-Uusimaa lehti julkaisi gallupin tuloksia.

Ruotsinkieliset halutaan asettaa samalle viivalle muiden pienten kielivähemmistöjen kanssa.

Tämä onkin oikea suunta. Ruotsinkielisten palvelut ovat ihan älyttömän ylimitoitettuja. Näin on varsinkin, kun hyvin tiedetään, että pääkaupunkiseudulla ruotsinkieliset osaavat suomen kieltä erinomaisen hyvin ja voivat näin aivan hyvin ottaa vastaan tarjotut palvelut suomen kielellä.

On täysin turhaa vaatia henkilökunnalta ruotsin kielen kietodistuksia siinä mittakaavassa kuin nykyään tehdään.

Lisäksi monissa kunnissa on paljon enemmän muiden pienten kielivähemmistöjen edustajia.
Vantaa on ääriesimerkki. Vantaalla muiden pienten kieliryhmien edustajia on kaksikertainen määrä ruotsinkielisiin nähden.

Onkin syytä kysyä, onko ylipäätään järkevää, että Vantaan tapaista kuntaa yhä väkisin pidetään "virallisesti kaksikielisenä" kuntana.

9

830

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin sääli

Köyhän ja velkaisen kunnan rahoja tuhlataan surutta noin älyttömään asiaan.
      Kekityttäisi mieluummin antamaan huolellisempaa suomenkielen opetusta.

• hoitua

Suomen kielen opetusta tarvitsijoille. Ja kaikki palvelut suomeksi, ja tulkit paikalle, jos tarvitaan.

• svedu

Olen itse kaksikielisestä kodista. Olen käynyt peruskoulun ruotsinkielellä, opistotason koulutuksen suomen kielellä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että valtion ja myös tietysti kuntien varoja tuhlataan "turhan" ruotsinkielisen palvelun tuottamiseen. Nykyään on enää harvassa sellainen väestönosa, jotka todellakaan eivät ymmärrä suomen kieltä. Heille järjestettäköön tarvittaessa, vaikka tulkin avulla, palvelu jota tarvitsevat. Mutta se, että jokainen lomake ja esite jne. on löydyttävä virastoista sekä suomen että ruotsin kielellä on älytöntä ja pöyristyttävää rahan tuhlausta. Kukahan politikko tai peräti puolue, näin eduskuntavaalien alla, uskaltaisi ottaa tämän asian esille? Ruotsinkieliset koulut on kuitenkin hyvä säilyttää niin kauan kun löytyy tarvetta ja kysyntää, mutta niitäkin voi karsia pois sitä mukaan kun oppilasmäärät käyvät liian pieniksi.

• uskaltavat

sanoa ääneen tämän totuuden, että ruotsinkielisiä palveluja ei enää tarvita?

Voisivathan ns.ruotsinkielisetkin saada jotain todellista hyötyä niistä rahoista, joita nyt käytetään täysin turhien "ruotsinkielisten" palvelujen tuottamiseen.

• ulkokultaisia
        uskaltavat kirjoitti:

sanoa ääneen tämän totuuden, että ruotsinkielisiä palveluja ei enää tarvita?

Voisivathan ns.ruotsinkielisetkin saada jotain todellista hyötyä niistä rahoista, joita nyt käytetään täysin turhien "ruotsinkielisten" palvelujen tuottamiseen.

oman edun tavoittelijoita?

• Tvåspråkig
        ulkokultaisia kirjoitti:

oman edun tavoittelijoita?

Mene ja tiedä. Provoilulla ei ainakaan saa mitään aikaseksi!

• maine,
        Tvåspråkig kirjoitti:

Mene ja tiedä. Provoilulla ei ainakaan saa mitään aikaseksi!

tätä menoa?
        Kaikkia kakskielisiä ruvetaan pitämään kyykyttäjinä.

• puhetta!

Ja totuus ja todellisuus on siinä tiivistetty lyhyesti ja ytimekkäästi.
        On otettava järki käteen ja lopetettava tuhlaus ja turhat ruotsinkielisten palvelut.
        Kyllä tulkkipalvelu riittää hyvin.

• ruotsinkieli ja

rekka. Nää on niin rakastettuja suomeessa. Näistä puhutaan koko ajan. Eräs kirjottaja kehottaa ottaa tulkin mukaan kauppaan kun kaupassa on niin tyhmää henkilökunta että ei osaa toista kotimaista.Kyllä näitä tulkkeja sais olla ja paljon koska ei kukaan osaa ruotsia esim. Siwassa ja muita tällaisissa pienkaupoissa.
      Muuten mistä saan tulkin ensikesäksi kun lähden kiertää suomen asuntoautolla? Luulisi että on halvempi jättää nykyiset systeemit kun että jakaa tulkkeja kaikille ruotsalaisille.
      Minä en ainakaan puhu suomea sen jälkeen kun minulla on oikeus tulkkiin,käytän tulkkia jatkuvasti ja suomalaiset maksaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      71
      1118
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      1074
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      933
    4. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      65
      895
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      126
      860
    6. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      134
      827
    7. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      20
      790
    8. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      57
      766
    9. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      27
      741
    10. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      676
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      46
      661
    12. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      643
    13. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      128
      621
    14. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      617
    15. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      612
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      48
      610
    17. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      80
      602
    18. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      48
      594
    19. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      590
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      12
      579
    Aihe