Uskomatonta!

Peksi

Tulee ihan pöyristyttävä olo kun lukee mitä täällä jotkut (luulempa, että aika pitkälti samat ihmiset) jauhavat siitä kuinka vl on harhaa, pulinaa, plörinää, moskaa, mössöö ja mitä lie..
Ja monta kertaa olen huomannut täällä puhuttavan vanhoillislestadiolaisesta uskosta?! Jos sellanen olisi, niin sitten ymmärtäisin että käytätte sanaa mössö ym.

Minä olen n. 20 vuotta kulkenut vl:n seuroissa, en tiedä montako kertaa olen seurapenkkiin istunut, mutta KOSKAAN en ole kuullut puhujan saarnaavaan VANHOILLISLESTADIOLAISUUDESTA.
Vaan aina on saarnan pohjana ollut RAAMATUN SANA. Ja Raamatun sanan mukaisesti on puhuja uskosta ja uskomisesta puhunut. Siis uskosta Jeesukseen Kristukseen.

Jos teille mössökirjoittajille jo tuollainen YDIN ASIA (siis, että vl:n usko perustuu täysin Raamattuun), on hämärän peitossa niin kehotankin teitä ottamaan asioista hieman selvää, ennen kuin alatte täällä satuja kertomaan.

55

6161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

miksi sitten vl:t taalla palstalle puhuvat vl:sta ainoana oikeana pelastuksena jne jos heille ei niin kerran opeteta?

• Peksi

Ymmärrä:

1. Ei ole olemassa vanhoillislestadiolaista USKOA. On vain usko JUMALAAN.

2. Vanhoillislestadiolaisuus on VAIN NIMIKE.

3. Kun uskoo syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja haluaa olla kuuliainen Jumalan sanalle ja tehdä matkaa synninpoispanijana, pelastuu. Vanhoillislestadiolaisuus - nimisen "liikkeen" sisällä tehdään arvokasta Jumalan siunaamaa työtä.

USKOMINEN VANHOILLISLESTADIOLAISUUTEEN ON TIETÄMÄTTÖMIEN KEKSIMÄ KÄSITE, JOTA AINAKAAN MINÄ (VL) EN YMMÄRRÄ.

• Aivan
        Peksi kirjoitti:

Ymmärrä:

3. Kun uskoo syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja haluaa olla kuuliainen Jumalan sanalle ja tehdä matkaa synninpoispanijana, pelastuu. Vanhoillislestadiolaisuus - nimisen "liikkeen" sisällä tehdään arvokasta Jumalan siunaamaa työtä.

USKOMINEN VANHOILLISLESTADIOLAISUUTEEN ON TIETÄMÄTTÖMIEN KEKSIMÄ KÄSITE, JOTA AINAKAAN MINÄ (VL) EN YMMÄRRÄ.

Älä heittäydy tietämättömäksi. Seurakuntaoppi ei ole Raamatusta. Myös vanhurskauttamisoppi menee osittain pieleen väärän seurakuntaopin vuoksi.

Sanassa oleva vaikuttava Pyhä Henki kielletään ja siirretään se sanasta pois kokonaan "asuvan Pyhän Hengen" omaavan ihmisen omaisuudeksi. Näin turhennetaan Jumalan Sana ja sakramentit joiden vaikuttavana osana Sana on. Sana on Kristus. Uskovat todistavat Kristuksesta eivät itsestään.

Pyhä Henki taas ei tee mitään itseään vastaan, eikä suostu oman vanhurskauden saatanan renkipojaksi vahvistamaan hengellisesti ylpeiden ihmisten itsevaltaa, koska Hän on Jumalan kolmas persoona.

Vanhoillisuus ei siis ole Jumalan valtakunta, eikä seurakunta, heidän harhaoppinsa tarkoittamassa mielessä, vaikka toivonkin, että yhdistyksenne olisi 1/0000000000000000000000001 osa Jumalan seurakuntaa.

• Krookus
        Aivan kirjoitti:

Älä heittäydy tietämättömäksi. Seurakuntaoppi ei ole Raamatusta. Myös vanhurskauttamisoppi menee osittain pieleen väärän seurakuntaopin vuoksi.

Sanassa oleva vaikuttava Pyhä Henki kielletään ja siirretään se sanasta pois kokonaan "asuvan Pyhän Hengen" omaavan ihmisen omaisuudeksi. Näin turhennetaan Jumalan Sana ja sakramentit joiden vaikuttavana osana Sana on. Sana on Kristus. Uskovat todistavat Kristuksesta eivät itsestään.

Pyhä Henki taas ei tee mitään itseään vastaan, eikä suostu oman vanhurskauden saatanan renkipojaksi vahvistamaan hengellisesti ylpeiden ihmisten itsevaltaa, koska Hän on Jumalan kolmas persoona.

Vanhoillisuus ei siis ole Jumalan valtakunta, eikä seurakunta, heidän harhaoppinsa tarkoittamassa mielessä, vaikka toivonkin, että yhdistyksenne olisi 1/0000000000000000000000001 osa Jumalan seurakuntaa.

Kirjoitit:
        " toivonkin, että yhdistyksenne olisi 1/0000000000000000000000001 osa Jumalan seurakutaa. "

1/0000000000000000000000001 = 1/1 :)

Leikki leikkinä... Jumalan tiet ovat tutkimattomat ja uskosta uskoon saarnatun evankeliumin omistajia voi löytyä mistä tahansa päin maailmaa, joilla on siis sama usko ja oppi ihmisen vanhurskauttamisesta.

Vanhoillislestadiolaisuus on todella vain nimike, vaikka täällä tietyt uskomattoman sitkeät sissit yrittävät saada meitä uskomaan, että uskomme vanhoillislestadiolaisuuteen, emmekä Jeesukseen Kristukseen syntiemme sovittajana. Ja tämä jos joku on valhe.

Tervetuloa rauhanyhdistykselle toteamaan omin silmin, että siellä puhutaan elävää Jumalan sanaa ja korotetaan Jeesusta, ei ihmistä. Me emme Jeesuksen antamaa käskyä syntien anteeksisaamisen järjestyksestä voi muuttaa, vaikka kuinka itse haluaisimme.

• Aivan
        Krookus kirjoitti:

Kirjoitit:
        " toivonkin, että yhdistyksenne olisi 1/0000000000000000000000001 osa Jumalan seurakutaa. "

1/0000000000000000000000001 = 1/1 :)

Leikki leikkinä... Jumalan tiet ovat tutkimattomat ja uskosta uskoon saarnatun evankeliumin omistajia voi löytyä mistä tahansa päin maailmaa, joilla on siis sama usko ja oppi ihmisen vanhurskauttamisesta.

Vanhoillislestadiolaisuus on todella vain nimike, vaikka täällä tietyt uskomattoman sitkeät sissit yrittävät saada meitä uskomaan, että uskomme vanhoillislestadiolaisuuteen, emmekä Jeesukseen Kristukseen syntiemme sovittajana. Ja tämä jos joku on valhe.

Tervetuloa rauhanyhdistykselle toteamaan omin silmin, että siellä puhutaan elävää Jumalan sanaa ja korotetaan Jeesusta, ei ihmistä. Me emme Jeesuksen antamaa käskyä syntien anteeksisaamisen järjestyksestä voi muuttaa, vaikka kuinka itse haluaisimme.

Kyllä se on hyvin pieni osa yhdestä. Minulle on turha tarinoida, olen yli 50 vuotta ollut lestadiolainen ja tiedän sen opin heikot kohdat.
        Jotka muuten olivat jo tulleet paljon ennen hajaannusta. Hajaannus oli seuraus seurakunnan lankeemuksesta ihmisoppeihin Kristuksen asemesta.

Säälin sellaisia, joille tuo opetus on !/!, sillä he eivät tiedä millaista on olla rakastavan Kristuksen opetulapsi.

Tuollainen ihmisoppi on vaeltamista kiellosta kieltoon ja käskystä käskyyn, taivaan toivossa ja helvetin pelossa. Sana = Kristus pitää olla se 1, ja väärästä surakuntaopista pitää tehdä parannus, ennen kun silmät alkavat nähdä muutakin kun fiktiota. Siis kun toiveita pidetään totena, se on valhetta.

• Krookus
        Aivan kirjoitti:

Kyllä se on hyvin pieni osa yhdestä. Minulle on turha tarinoida, olen yli 50 vuotta ollut lestadiolainen ja tiedän sen opin heikot kohdat.
        Jotka muuten olivat jo tulleet paljon ennen hajaannusta. Hajaannus oli seuraus seurakunnan lankeemuksesta ihmisoppeihin Kristuksen asemesta.

Säälin sellaisia, joille tuo opetus on !/!, sillä he eivät tiedä millaista on olla rakastavan Kristuksen opetulapsi.

Tuollainen ihmisoppi on vaeltamista kiellosta kieltoon ja käskystä käskyyn, taivaan toivossa ja helvetin pelossa. Sana = Kristus pitää olla se 1, ja väärästä surakuntaopista pitää tehdä parannus, ennen kun silmät alkavat nähdä muutakin kun fiktiota. Siis kun toiveita pidetään totena, se on valhetta.

... ja uskomattoman palstaintoilusi:

"Minulle on turha tarinoida, olen yli 50 vuotta ollut lestadiolainen ja tiedän sen opin heikot kohdat."

Omatuntosi soimaa ja se tekstistäsi näkyy. Valitan, mutta minä ainakin jätän kommentoimiseni teksteihisi tähän pisteeseen. Sinua on kutsuttu, ja tä mä kutsu on edelleen voimassa. "Jumalan valtakunta on sinua lähestynyt, tee parannus ja usko evankeliumi."

Ps. Sinulla on kyllä yllättävän heikko "yleissivistys" uskostamme, jos et valehtele kertoessasi olleesi yli 50 vuotta lestadiolainen. Tai sitten vääristelet tahallasi rankasti asioita. Tai sitten olet aikanasi kuulunut johonkin muuhun haaraan kuin vanhoillislestadiolaisuuteen.

• Horsma
        Krookus kirjoitti:

"Minulle on turha tarinoida, olen yli 50 vuotta ollut lestadiolainen ja tiedän sen opin heikot kohdat."

Omatuntosi soimaa ja se tekstistäsi näkyy. Valitan, mutta minä ainakin jätän kommentoimiseni teksteihisi tähän pisteeseen. Sinua on kutsuttu, ja tä mä kutsu on edelleen voimassa. "Jumalan valtakunta on sinua lähestynyt, tee parannus ja usko evankeliumi."

Ps. Sinulla on kyllä yllättävän heikko "yleissivistys" uskostamme, jos et valehtele kertoessasi olleesi yli 50 vuotta lestadiolainen. Tai sitten vääristelet tahallasi rankasti asioita. Tai sitten olet aikanasi kuulunut johonkin muuhun haaraan kuin vanhoillislestadiolaisuuteen.

Mutta siitä huolimatta en voi kuuna kullan valkeana tajuta, miten joku yksi pieni herätysliike voi opettaa sellaista oppia, että vain he ovat koko maailmassa ainoita oikeita uskovaisia.

He siis ovat omineet itselleen elävän uskon ja Jeesuksen sovitustyön.

He pyrkivät nollaamaan Jeesuksen sanat "Tulkaa minun tyköni KAIKKI..."

HYVIN OUTOA.

Olen tasan matti siitä, että Jumala taivaassa ei allekirjoita tuollaista oppia.

• Krookus
        Horsma kirjoitti:

Mutta siitä huolimatta en voi kuuna kullan valkeana tajuta, miten joku yksi pieni herätysliike voi opettaa sellaista oppia, että vain he ovat koko maailmassa ainoita oikeita uskovaisia.

He siis ovat omineet itselleen elävän uskon ja Jeesuksen sovitustyön.

He pyrkivät nollaamaan Jeesuksen sanat "Tulkaa minun tyköni KAIKKI..."

HYVIN OUTOA.

Olen tasan matti siitä, että Jumala taivaassa ei allekirjoita tuollaista oppia.

Aivan=Niinpä=!!!=Horsma=Ihmettelen=?? Haluat keskustelu-threadin näyttävän siltä, että useat ihmiset ovat kannallasi, vai mitenkä? Valitettavan läpinäkyvää...

• Horsma
        Krookus kirjoitti:

Aivan=Niinpä=!!!=Horsma=Ihmettelen=?? Haluat keskustelu-threadin näyttävän siltä, että useat ihmiset ovat kannallasi, vai mitenkä? Valitettavan läpinäkyvää...

lainkaan vanhoillisten Raamatun vääristelyä.

Miksi?

• Velmu
        Peksi kirjoitti:

Ymmärrä:

Älkäähän nyt alkako saivartelemaan kyllä teidät vanhoillisuudesta tunnetaan se on kuin rekisterikilpi se paljastaa ketä tai millaisia uskovia on tuon nimen alla.
        Lain alla kulkevia ylpeitä uskovia tallaavat jalkoihin elävän Jumalan sanan joka kehoittaa nöyryyteen ja hiljaisuuteen. Miten mahtaa sopia nuo kahdeksan autuuden tuntomerkkiä heidän kohdalleen.

• Torven soittaja
        Aivan kirjoitti:

Jos joku luulee seisovansa, katsokoon ettei kompastu. On sanottu että Jumalalla on vain päivän vanhoja lapsia.

• Krookus
        Horsma kirjoitti:

lainkaan vanhoillisten Raamatun vääristelyä.

Miksi?

Mielestäni usko on täysin Raamatun mukainen emmekä vääristele Raamattua mainitsemissasi asioissa. Olen kommentoinut, pyydän sinuakin kommentoimaan esittämääni kysymystä. Vai etkö kehtaa tunnustaa, että nimimerkkikikkailullasi yrität saada näyttämään, että monet tahot allekirjoittavat ajatuksesi?

• Horsma
        Krookus kirjoitti:

Mielestäni usko on täysin Raamatun mukainen emmekä vääristele Raamattua mainitsemissasi asioissa. Olen kommentoinut, pyydän sinuakin kommentoimaan esittämääni kysymystä. Vai etkö kehtaa tunnustaa, että nimimerkkikikkailullasi yrität saada näyttämään, että monet tahot allekirjoittavat ajatuksesi?

takaisin koneen ääreen.

Nimimerkki "Aivan" voi halutessaan kommentoida väitettäsi, että minä ja hän olemme yksi ja sama henkilö.
        Minä en vaivaudu edes kommentoimaan.

Mutta kaikesta huolimatta käsittämätön vl-harha on ja pysyy ------> "Vain me..."

• Aivan
        Krookus kirjoitti:

Sieluni kiittää Herraa ja haluaisin muidenkn sielujen kiittävän. Siinä todellinen syy.
        Mainitsin tuon siksi että tiedän mitä on elää omassa vanhurskaudessa. Vanhoilliset tällä sivulla ovat miltei poikkeuksetta syytäneet samaa oman vanhurskauden oppia ja siksi kirjoitan erityisesti heille. Esikoislestadiolaisuudessa on osa päässyt jo tästä vammasta eroon. Oma tuntoni on siis puhdas ja ystäviä on paljon kiitos Herralle.

• Aivan
        Krookus kirjoitti:

En ole kenenkään nähnyt kirjoittavan minun nimimerkilläni, joten ne ovat minun. Aivan.
        Muita mainittuja en käytä.

• Horsma
        Krookus kirjoitti:

"Mielestäni usko on täysin Raamatun mukainen emmekä vääristele Raamattua mainitsemissasi asioissa."

esittää tässä meille kaikille kiinnostuneille ne Raamatun kohdat, jotka puoltavat/vahvistavat vl-opetuksen, että vanhoillislestadiolaiset ovat "ainoita oikeita uskovaisia" maailmassa.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

• Juho
        Horsma kirjoitti:

"Mielestäni usko on täysin Raamatun mukainen emmekä vääristele Raamattua mainitsemissasi asioissa."

esittää tässä meille kaikille kiinnostuneille ne Raamatun kohdat, jotka puoltavat/vahvistavat vl-opetuksen, että vanhoillislestadiolaiset ovat "ainoita oikeita uskovaisia" maailmassa.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

Kyllähän Raamatussa puhutaan että "yksi kylästä ja kaksi kaupungista". Missään ei ole mainintaa muunlaisesta tilanteesta. Mooses oli Israelin kansan korpivaelluksen aikana ainoita, jotka eivät langenneet kuvainpalvontaan, so. epäuskoon. Loot oli perheineen ainoa, joka pelastui epäuskoisesta Sodomasta. Daniel oli ystävineen ainoa oikeaan Jumalaan uskova Baabelin hovissa. Raamattu ei tue pastori Kylliäisen väitettä siitä, että kaikki pääsevät taivaaseen. Miten kävi ristin ryövärin, joka pilkkais Jeesusta? Hänelle Jeesus ei luvannut paikkaa paratiisissa.

Martti Luther sanoi uskovansa, että on olemassa yksi pieni pelastettujen joukko. Siinä mielessä vanhoillislestadiolainen oppi on kyllä periluterilainen.

Vanhoillislestadiolaisuus ei ole mikään leima, jota kantamalla tulee autuaaksi. Minulle ei ole osoitettu kohtaa Raamatusta, jossa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsuttu liike opettaisi väärin. On ehkä hyvä tehdä selväksi, että vanhoillislestadiolaiset eivät usko L.L.Laestadiuksen luoneen liikettä, joka tempaisee tuulesta oppinsa. Kysymys on siitä, että maailmassa on Aabrahamista lähtien ollut Jumalan valittu pieni joukko, Jumalan valtakunta. Aabrahamin, Danielin, Mooseksen, Paavalin ja Lutherin uskon seuraajia. Laestadiuskin sai syntinsä anteeksi Maria-nimiseltä lappalaisnaiselta. Vain tivas tietää, miten evankeliumi oli pohjoiseen tullut.

• Horsma
        Juho kirjoitti:

Kyllähän Raamatussa puhutaan että "yksi kylästä ja kaksi kaupungista". Missään ei ole mainintaa muunlaisesta tilanteesta. Mooses oli Israelin kansan korpivaelluksen aikana ainoita, jotka eivät langenneet kuvainpalvontaan, so. epäuskoon. Loot oli perheineen ainoa, joka pelastui epäuskoisesta Sodomasta. Daniel oli ystävineen ainoa oikeaan Jumalaan uskova Baabelin hovissa. Raamattu ei tue pastori Kylliäisen väitettä siitä, että kaikki pääsevät taivaaseen. Miten kävi ristin ryövärin, joka pilkkais Jeesusta? Hänelle Jeesus ei luvannut paikkaa paratiisissa.

Martti Luther sanoi uskovansa, että on olemassa yksi pieni pelastettujen joukko. Siinä mielessä vanhoillislestadiolainen oppi on kyllä periluterilainen.

Vanhoillislestadiolaisuus ei ole mikään leima, jota kantamalla tulee autuaaksi. Minulle ei ole osoitettu kohtaa Raamatusta, jossa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsuttu liike opettaisi väärin. On ehkä hyvä tehdä selväksi, että vanhoillislestadiolaiset eivät usko L.L.Laestadiuksen luoneen liikettä, joka tempaisee tuulesta oppinsa. Kysymys on siitä, että maailmassa on Aabrahamista lähtien ollut Jumalan valittu pieni joukko, Jumalan valtakunta. Aabrahamin, Danielin, Mooseksen, Paavalin ja Lutherin uskon seuraajia. Laestadiuskin sai syntinsä anteeksi Maria-nimiseltä lappalaisnaiselta. Vain tivas tietää, miten evankeliumi oli pohjoiseen tullut.

"Kyllähän Raamatussa puhutaan että "yksi kylästä ja kaksi kaupungista"."

???

"Raamattu ei tue pastori Kylliäisen väitettä siitä, että kaikki pääsevät taivaaseen."

Ei tietenkään tue, koska pitää olla henkilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen.

"Martti Luther sanoi uskovansa, että on olemassa yksi pieni pelastettujen joukko. Siinä mielessä vanhoillislestadiolainen oppi on kyllä periluterilainen."

Minä uskon mieluummin Jeesusta ja Hänen opetuksiaan Raamatussa kuin Lutheria.

Yksi pieni joukko = uskovaiset ovat todellakin koko maailman ihmisten lukumäärässä yksi pieni joukko.

Tämä käsite EI TIETENKÄÄN tarkoita fyysisesti yhtä pientä joukkoa, vaan pientä pelastettujen joukkoa suhteutettuna koko ihmismäärään.

"Minulle ei ole osoitettu kohtaa Raamatusta, jossa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsuttu liike opettaisi väärin."

Mene kyselemään asioista joltakin muulta Raamatun tuntijalta ja elävässä uskossa olevalta henkilöltä kuin vl-saarnaajalta, joka AIVOPESEE sinun yhä enemmän ja enemmän joka kerta uskomaan vl-pöntöistä kaikuvaa harhaoppia: "Vain me...".

"Vain me olemme oikeita uskovaisia" = VÄÄRÄ OPPI.

• Horsma
        Juho kirjoitti:

???

"Raamattu ei tue pastori Kylliäisen väitettä siitä, että kaikki pääsevät taivaaseen."

Ei tietenkään tue, koska pitää olla henkilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen.

"Martti Luther sanoi uskovansa, että on olemassa yksi pieni pelastettujen joukko. Siinä mielessä vanhoillislestadiolainen oppi on kyllä periluterilainen."

Yksi pieni joukko = uskovaiset ovat todellakin koko maailman ihmisten lukumäärässä yksi pieni joukko.

Tämä käsite EI TIETENKÄÄN tarkoita fyysisesti yhtä pientä joukkoa, vaan pientä pelastettujen joukkoa suhteutettuna koko ihmismäärään.

"Minulle ei ole osoitettu kohtaa Raamatusta, jossa vanhoillislestadiolaisuudeksi kutsuttu liike opettaisi väärin."

Mene kyselemään asioista joltakin muulta Raamatun tuntijalta ja elävässä uskossa olevalta henkilöltä kuin vl-saarnaajalta, joka AIVOPESEE sinun yhä enemmän ja enemmän joka kerta uskomaan vl-pöntöistä kaikuvaa harhaoppia: "Vain me...".

• Juho
        Horsma kirjoitti:

???

Miksi suutut?

Miten on, pelastuvatko vanhoillislestadiolaiset vai eivät?

Miksi kiellät Lutherin auktoriteetin, jos samalla käsket minun mennä keskustelemaan jonkun Raamattua tuntevan kanssa? Sen enempää Lutheriin vetoamatta huomautan vain, että kaveri tunsi Raamatun paremmin kuin moni muu. Käänsi sen mm. saksaksi. Olipa jopa teologian tohtori, mikä ei ollut 1500-luvun Euroopassa mikään pikkujuttu.

Henkilökohtainen usko pelastaa, se on totta. Mutta miten ihminen vanhurskautetaan? Siis ihan yksinkertaisesti, miten ihminen saa syntinsä anteeksi? Synnin palkkahan on kuolema, miten siis voit puhdistautua siitä?

Missä menee pelastuvien raja? Kuka pelastuu, kuka ei? Valiotko kaikista suuntauksista? Olivatko Kristuksen opetuslapset hajallaan oleva, uskonkäsityksiltään heterogeeninen joukko? Siinä mielessä "uskovien" käsite edellyttää aika vaikeaselkoista ja perusteiltaan huteraa ajatusrakennelmaa.

Ei Jumalan järjestys muutu, vaikka ihmiset onnistuisivatkin ekumeniassaan samaan aikaan yhden lammashuoneen. Raamatun mukaan ei ole epäselvyyttä siitä, etteikö Jeesus olisi puhunut yhdestä joukosta. Ei siis ole väärää oppia puhua Jumalan valtakunnan ykseydestä.

Tätä et kyllä pysty Raamatulla kumoamaan.

• Horsma
        Juho kirjoitti:

Miksi suutut?

Miksi kiellät Lutherin auktoriteetin, jos samalla käsket minun mennä keskustelemaan jonkun Raamattua tuntevan kanssa? Sen enempää Lutheriin vetoamatta huomautan vain, että kaveri tunsi Raamatun paremmin kuin moni muu. Käänsi sen mm. saksaksi. Olipa jopa teologian tohtori, mikä ei ollut 1500-luvun Euroopassa mikään pikkujuttu.

Henkilökohtainen usko pelastaa, se on totta. Mutta miten ihminen vanhurskautetaan? Siis ihan yksinkertaisesti, miten ihminen saa syntinsä anteeksi? Synnin palkkahan on kuolema, miten siis voit puhdistautua siitä?

Missä menee pelastuvien raja? Kuka pelastuu, kuka ei? Valiotko kaikista suuntauksista? Olivatko Kristuksen opetuslapset hajallaan oleva, uskonkäsityksiltään heterogeeninen joukko? Siinä mielessä "uskovien" käsite edellyttää aika vaikeaselkoista ja perusteiltaan huteraa ajatusrakennelmaa.

Ei Jumalan järjestys muutu, vaikka ihmiset onnistuisivatkin ekumeniassaan samaan aikaan yhden lammashuoneen. Raamatun mukaan ei ole epäselvyyttä siitä, etteikö Jeesus olisi puhunut yhdestä joukosta. Ei siis ole väärää oppia puhua Jumalan valtakunnan ykseydestä.

jos sait vaikutelman, että suutuin. Joskus vain näinkin hiljaiselta mieheltä meinaa hihat palaa tuohon vanhoillisten Raamatun vääristelyyn.

Ehkäpä edellistä kommenttia kirjoittaessani hihat hieman savusivat.

No... mennäänpä sinun viestiisi.

"Miten on, pelastuvatko vanhoillislestadiolaiset vai eivät?"

Tottakai jokainen vilpittömästi elävässä uskossa oleva henkilö pelastuu Raamatun lupausten mukaan. Sitä en minä pysty sanomaan, miten Jumala suhtautuu henkilöihin, jotka saarnaavat Jumalan sanaa vastaan. Raamatussa vain sanotaan, että niitä jotka opettavat, odottaa muita tiukempi seula.

"Miksi kiellät Lutherin auktoriteetin"

No Luther oli kuitenkin vain yksi ihminen meidän muiden ihmisten joukossa. Minä en häntä aseta mihinkään puolijumalalliseen asemaan omassa kategorioinnissani.

"Siis ihan yksinkertaisesti, miten ihminen saa syntinsä anteeksi?"

Hyvin yksinkertainen vastaus: Hän tunnustaa Jumalan edessä syntinsä ja syyllisyytensä sekä pyytää, että Jeesuksen sovintoveri puhdistaa hänet synneistä.

Tämä voi tapahtua yksin ollessa tai jonkun uskovan läsnäollessa.
        MUTTA...
        ketään toista henkilöä EI TARVITA siinä tilanteessa välimieheksi kuten vanhoillislestadiolaiset opettavat.
        Jeesus on välimies Jumalan ja ihmisten välillä. Hän riittää!

"Missä menee pelastuvien raja? Kuka pelastuu, kuka ei?"

JOKAINEN pelastuu, joka on vilpittömin sydämin kääntynyt Jumalan puoleen kuten edellä sanoin.

"Olivatko Kristuksen opetuslapset hajallaan oleva, uskonkäsityksiltään heterogeeninen joukko?"

Eivät olleet aluksi, mutta he lähtivät viemään ilosanomaa kukin tahoilleen.

Samaa Jeesuksen kehotusta uskovaiset noudattavat tänäkin päivänä, joka kehotus ilmenee ns. lähetyskäskyssä
        Matt. 28: 18-20 "...Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."

Huom! KAIKKI KANSAT.

Tämä on toteutunut tänä päivänä siten, että elävässä uskossa olevia ihmisiä löytyy KAIKISTA KANSOISTA ympäri maailmaa.

"Raamatun mukaan ei ole epäselvyyttä siitä, etteikö Jeesus olisi puhunut yhdestä joukosta"

Edellisessä viestissäni puhuin jo käsitteestä "pieni joukko".

Kun Jeesus puhui yhdestä joukosta, niin Hän EI tarkoittanut yhtä fyysistä ja lähellä toisiaan olevaan joukkoa. Jeesus tarkoitti sillä "yhdellä joukolla" nimenomaan kaikkia niitä ihmisiä ympäri maailmaa, jotka ovat ottaneet Jeesuksen sydämeensä ja antaneet Jeesuksen veren puhdistaa itsensä synneistä.

Siis se on tämän "yhden joukon" tunnusmerkki, että heidän kaikkien joukon jäsenten sydämiin on painettu ns. Jeesus-sinetti. Se on joukon punainen lanka ja tuntomerkki.

Vanhoilliset ovat nimenneet oman herätysliikkeensä Jumalan valtakunnaksi ja opettavat, että "yksi joukko" ovat vain he.

Tämä on TOTAALISEN VÄÄRÄÄ OPPIA.

En suuttunut viimeksikään, enkä ole nytkään suutuksissani. :))

Siunausta sinulle!

• Horsma
        Juho kirjoitti:

Miksi suutut?

jos sait vaikutelman, että suutuin. Joskus vain näinkin hiljaiselta mieheltä meinaa hihat palaa tuohon vanhoillisten Raamatun vääristelyyn.

Tottakai jokainen vilpittömästi elävässä uskossa oleva henkilö pelastuu Raamatun lupausten mukaan. Sitä en minä pysty sanomaan, miten Jumala suhtautuu henkilöihin, jotka saarnaavat Jumalan sanaa vastaan. Raamatussa vain sanotaan, että niitä jotka opettavat, odottaa muita tiukempi seula.

No Luther oli kuitenkin vain yksi ihminen meidän muiden ihmisten joukossa. Minä en häntä aseta mihinkään puolijumalalliseen asemaan omassa kategorioinnissani.

Hyvin yksinkertainen vastaus: Hän tunnustaa Jumalan edessä syntinsä ja syyllisyytensä sekä pyytää, että Jeesuksen sovintoveri puhdistaa hänet synneistä.

MUTTA...
        ketään toista henkilöä EI TARVITA siinä tilanteessa välimieheksi kuten vanhoillislestadiolaiset opettavat.

JOKAINEN pelastuu, joka on vilpittömin sydämin kääntynyt Jumalan puoleen kuten edellä sanoin.

"Olivatko Kristuksen opetuslapset hajallaan oleva, uskonkäsityksiltään heterogeeninen joukko?"

Samaa Jeesuksen kehotusta uskovaiset noudattavat tänäkin päivänä, joka kehotus ilmenee ns. lähetyskäskyssä
        Matt. 28: 18-20 "...Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."

Huom! KAIKKI KANSAT.

Tämä on toteutunut tänä päivänä siten, että elävässä uskossa olevia ihmisiä löytyy KAIKISTA KANSOISTA ympäri maailmaa.

"Raamatun mukaan ei ole epäselvyyttä siitä, etteikö Jeesus olisi puhunut yhdestä joukosta"

Kun Jeesus puhui yhdestä joukosta, niin Hän EI tarkoittanut yhtä fyysistä ja lähellä toisiaan olevaan joukkoa. Jeesus tarkoitti sillä "yhdellä joukolla" nimenomaan kaikkia niitä ihmisiä ympäri maailmaa, jotka ovat ottaneet Jeesuksen sydämeensä ja antaneet Jeesuksen veren puhdistaa itsensä synneistä.

Siis se on tämän "yhden joukon" tunnusmerkki, että heidän kaikkien joukon jäsenten sydämiin on painettu ns. Jeesus-sinetti. Se on joukon punainen lanka ja tuntomerkki.

Vanhoilliset ovat nimenneet oman herätysliikkeensä Jumalan valtakunnaksi ja opettavat, että "yksi joukko" ovat vain he.

Siunausta sinulle!

• Tarkastuspiste
        Aivan kirjoitti:

En ole kenenkään nähnyt kirjoittavan minun nimimerkilläni, joten ne ovat minun. Aivan.
        Muita mainittuja en käytä.

Olepa rehellinen. Käytät tällä ja muilla palstoilla useita nimimerkkejä. Siihen sinulla on toki oikeus.
        PS. Huomasitko, mitä sinulta lipsahti: "joten NE OVAT minun"

• Sivusta
        Tarkastuspiste kirjoitti:

Olepa rehellinen. Käytät tällä ja muilla palstoilla useita nimimerkkejä. Siihen sinulla on toki oikeus.
        PS. Huomasitko, mitä sinulta lipsahti: "joten NE OVAT minun"

"PS. Huomasitko, mitä sinulta lipsahti: "joten NE OVAT minun""

Eiköhän tuo "Aivan" mahtanut tarkoittaa, että eri ketjuissa oleva "Aivan" -nimimerkki on hänen.
        Eli siellä täällä on useita hänen kirjoituksiaan,

joten...

NE OVAT hänen.

Älä suotta etsi lipsahduksia sieltä, missä niitä ei ole!

• Aivan
        Juho kirjoitti:

"Martti Luther sanoi uskovansa, että on olemassa yksi pieni pelastettujen joukko."

Luther:

Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.(Gal. 4:26)

Tämä maallinen Jerusalem, hän sanoo, joka on alhaalla ja jota hallitaan lainomaisesti, on Haagar ja se elää lapsineen orjuudessa, toisin sanoen, se ei pääse vapaaksi laista, synnistä ja kuolemasta.

Se Jerusalem taas, joka on ylhäällä, toisin sanoen, hengellinen, on Saara - Paavali ei kuitenkaan lisää tähän Saaran ominaisnimeä, vaan nimittää häntä pelkästään vapaaksi -, toisin sanoen, täysi valtijatar ja tosi vapaa, meidän äitimme, joka ei synnytä orjuuteen niinkuin Haagar, vaan vapauteen.

Tämä taivaallinen Jerusalem, joka on ylhäällä, on seurakunta, toisin sanoen, koko maanpiirin hajallaolevat uskovaiset, jolla on sama evankeliumi, sama usko Kristukseen, sama Pyhä Henki ja samat sakramentit.

• Aivan
        Sivusta kirjoitti:

"PS. Huomasitko, mitä sinulta lipsahti: "joten NE OVAT minun""

Eiköhän tuo "Aivan" mahtanut tarkoittaa, että eri ketjuissa oleva "Aivan" -nimimerkki on hänen.
        Eli siellä täällä on useita hänen kirjoituksiaan,

joten...

NE OVAT hänen.

Älä suotta etsi lipsahduksia sieltä, missä niitä ei ole!

Kaikki "Aivan" nimimerkillä tehdyt kirjoitukset ova minun tekemiäni. Ja tuolla aiemmin mainituista nimimerkeistä ei yksikään ole minun.
        Tämä on totisesti tosi, eli Amen.

• Juho
        Horsma kirjoitti:

MUTTA...

Huom! KAIKKI KANSAT.

Siunausta sinulle!

"Raamatussa vain sanotaan, että niitä jotka opettavat, odottaa muita tiukempi seula."
        Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? JOs Hajllis tekee huorin, Jumala armahtaa, mutta miten on Riekkisen laita?

Vanhoillislestadiolaisten opetus syntien anteeksisaamisesta ihmisen välityksellä perustuu moneen eri raamatunkohtaan. Sen jälkeen, kun Jeesus oli noussut ylös, jätti hän anteeksiantamuksen opetuslapsilleen. "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat annetut jne." Korneluis rukoili Jumalaa, mutta tarvitsi Pietarin saarnaamaan evankeliumia. Saulus ei saanut Damaskon tiellä Jeesukselta armahdusta, vaan tarvittiin Ananias, joka saarnasi Paavalille synnit anteeksi.

Vanhoillislestadiolaiseksi kutsutun opin ydin on evankeliumissa ja Jumalan valtakunnan käsitteessä. Eivät vanhoillislestadiolaiset väitä, että Jumalan valtakunta = lestadiolaisuus. Uskon, että Jumalan valtakunta on lestadiolaisten piirissä, mutta liikkeen jäsenyys ei ole pelastava tekijä. Voi käydä niinkin, että Jumalan valittu joukko eroaa lestadiolaisuudesta. Viittasit aivopesuun tässä aiemmin. Kuulostaako edelleen siltä?

Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Sinulla näyttää hengellistä terveyttä olevan. Työläämpi on kamelin kulkea neulansilmän läpi kuin rikkaan tulla Jumalan valtakuntaan. Seikka koskee sekä konkreettista että hengellistä rikkautta. Synninpäästö kahden kesken Jumalan kanssa ei ole kristillistä, tuleehan usko kuulosta. Miten muuten tämä kohta on selitettävissä? Edelleen, kuulo tulee Jumalan sanan kautta. Evankeliumia saa toistaa epäuskoiselle sydämelle kuin mantraa sen sinne juurtumatta. Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta.

Lestadiolaisuuden piirissä on ollut sanonta, jonka mukaan Jumalan valtakunta kirkastuu viimeisenä ja hämärtyy ensimmäisenä. Asia on siis jokaiselle uskovallekin usein vaikea. Miksi minä, miksei tuo ratikassa vastapäätä istuva? Siitä tunteesta on kuule itserakkaus kaukana. Mutta odotan edelleen raamatullisia perusteita harhaoppisuudelleni. Henkilökohtaiset antipatiat lestadiolaista liikettä kohtaan ovat huono keskustelun lähtökohta. Jos olet pohjoisesta, niin ymmärrän asenteesi.

• Horsma
        Juho kirjoitti:

"Raamatussa vain sanotaan, että niitä jotka opettavat, odottaa muita tiukempi seula."
        Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? JOs Hajllis tekee huorin, Jumala armahtaa, mutta miten on Riekkisen laita?

Vanhoillislestadiolaisten opetus syntien anteeksisaamisesta ihmisen välityksellä perustuu moneen eri raamatunkohtaan. Sen jälkeen, kun Jeesus oli noussut ylös, jätti hän anteeksiantamuksen opetuslapsilleen. "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat annetut jne." Korneluis rukoili Jumalaa, mutta tarvitsi Pietarin saarnaamaan evankeliumia. Saulus ei saanut Damaskon tiellä Jeesukselta armahdusta, vaan tarvittiin Ananias, joka saarnasi Paavalille synnit anteeksi.

Vanhoillislestadiolaiseksi kutsutun opin ydin on evankeliumissa ja Jumalan valtakunnan käsitteessä. Eivät vanhoillislestadiolaiset väitä, että Jumalan valtakunta = lestadiolaisuus. Uskon, että Jumalan valtakunta on lestadiolaisten piirissä, mutta liikkeen jäsenyys ei ole pelastava tekijä. Voi käydä niinkin, että Jumalan valittu joukko eroaa lestadiolaisuudesta. Viittasit aivopesuun tässä aiemmin. Kuulostaako edelleen siltä?

Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Sinulla näyttää hengellistä terveyttä olevan. Työläämpi on kamelin kulkea neulansilmän läpi kuin rikkaan tulla Jumalan valtakuntaan. Seikka koskee sekä konkreettista että hengellistä rikkautta. Synninpäästö kahden kesken Jumalan kanssa ei ole kristillistä, tuleehan usko kuulosta. Miten muuten tämä kohta on selitettävissä? Edelleen, kuulo tulee Jumalan sanan kautta. Evankeliumia saa toistaa epäuskoiselle sydämelle kuin mantraa sen sinne juurtumatta. Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta.

Lestadiolaisuuden piirissä on ollut sanonta, jonka mukaan Jumalan valtakunta kirkastuu viimeisenä ja hämärtyy ensimmäisenä. Asia on siis jokaiselle uskovallekin usein vaikea. Miksi minä, miksei tuo ratikassa vastapäätä istuva? Siitä tunteesta on kuule itserakkaus kaukana. Mutta odotan edelleen raamatullisia perusteita harhaoppisuudelleni. Henkilökohtaiset antipatiat lestadiolaista liikettä kohtaan ovat huono keskustelun lähtökohta. Jos olet pohjoisesta, niin ymmärrän asenteesi.

on mukava vaihtaa ajatuksia, koska et ole mikään "umpipöhkö" :)) ja aivopesty vl, vaan pystyt analyyttiseen ja asialliseen keskusteluun ja asioiden pohdiskeluun.

No niin asiaan...

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? JOs Hajllis tekee huorin, Jumala armahtaa, mutta miten on Riekkisen laita?"

Valitettavasti minä en ole Jumala. En osaa sanoa.

"Sen jälkeen, kun Jeesus oli noussut ylös, jätti hän anteeksiantamuksen opetuslapsilleen. "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat annetut jne."

Jos joku rikkoo sinua vastaan, niin sinä voit antaa hänelle anteeksi ja taivas kuittaa sen anteeksiannon. Ei tarkoita sitä, että sinulla on yleisluontoinen syntien anteeksianto-oikeus. Eli että sinä olisit tullut Jumalan tilalle.

"Saulus ei saanut Damaskon tiellä Jeesukselta armahdusta, vaan tarvittiin Ananias, joka saarnasi Paavalille synnit anteeksi."

Valitettavasti nyt joudun sanomaan, että puhut OHI TOTUUDEN. Luehan uudelleen Raamatustasi kohta:
        Apostolien teot 9 luku.

Siinä kohdassa Ananias/Saulus EI PUHUTA MITÄÄN siitä, että Ananias olisi saarnannut Saulukselle synnit anteeksi. Siinä sanotaan, että Ananias pani kätensä Sauluksen päälle, jotta tämä saisi näkönsä takaisin ja että Saulus tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä.

Tämä on ERINOMAINEN ESIMERKKI juuri siitä vanhoillislestadiolaisten tavasta vääristää Raamatun totuutta saadakseen Raamatun TODELLISEN TEKSTIN ja asiasisällön vastaamaan vanhoillisten omaa harhaoppia.

"Eivät vanhoillislestadiolaiset väitä, että Jumalan valtakunta = lestadiolaisuus."

Vaan kun ne ystäväiseni juuri niin väittävät! Sinä olet poikkeus.

"Synninpäästö kahden kesken Jumalan kanssa ei ole kristillistä, tuleehan usko kuulosta. Miten muuten tämä kohta on selitettävissä? Edelleen, kuulo tulee Jumalan sanan kautta"

TOTTAKAI se on kristillistä. Hyvänen aika (nyt alkaa taas hihat savuta) sentään. Väitätkö tosissasi, että ihminen ei saa yksin ilman lestadiolaista (!) lähestyä taivaan Isää ja pyytää häneltä syntejään anteeksi ja myöskin saada ne anteeksi.
        Lopeta!

Tottakai usko tulee kuulosta/näkemisestä/lukemisesta/kaverin todistuksesta jne.

Jollakin tavalla ihmisen pitää saada tieto Jumalan valtakunnan asioista ja pelastuksesta.
        Raamatun kirjoittamisen aikoihin evankeliumia julistettiin lähinnä henkilöltä henkilölle.
        Nyt tilanne on toinen. Elämme ns. informaatioyhteiskunnassa ja on monia eri tapoja viedä evankeliumia eteenpäin. Mm. muslimimaihin tai muihin vaikeisiin kohteisiin TV, videot jne.

Ihminen saa jollakin tavalla "kipinän" lähestyä Jumalaa ja kokee haluavansa antaa elämänsä Jumalan käsiin.
        VARSINAINEN H-HETKI eli USKOONTULO voi sitten tapahtua joko ihan yksin tai jollakin muulla tavalla.

TÄRKEINTÄ ON se, että ihmisen sydän kääntyy Jumalan puoleen ja ilmaisee halunsa luovuttaa sydämensä "ohjakset" Jumalan käsiin.

" Mutta odotan edelleen raamatullisia perusteita harhaoppisuudelleni."

Tuossa aiemmin tuli yksi hyvä esimerkki vanhoillisten tavasta muuntaa Raamatun totuutta oman mielensä mukaiseksi eli tämä tapaus Ananias/Saulus.

Tällä kyseisen kohdan VÄÄRIN OPETTAMISELLA tuetaan sitä harhaoppia, että ihminen voi tulla uskoon vain siten, että toinen uskovainen julistaa hänelle synnit anteeksi.

Samoin Raamatusta EI LÖYDY mitään perusteita sille, että vl-porukka olisi ainoita oikeita uskovaisia maailmassa.

Eli kun ei ole mitään perusteita väittää näin, niin silloin kyseessä on Raamatun vastainen harhaoppi.

"Henkilökohtaiset antipatiat lestadiolaista liikettä kohtaan ovat huono keskustelun lähtökohta. Jos olet pohjoisesta, niin ymmärrän asenteesi."

Olen Etelä-Suomesta - ja TOTUUTTA rakastava ihminen.

Tsau!

• Aivan

(siis, että vl:n usko perustuu täysin Raamattuun),

Täysin! Ei perustu lähellekään Raamattuun. Et ole paljon lukenut Raamattua ja sen näkee. Hyvä jos muutama perusasia olisi kunnossa, ettei tarvitsisi olla toisten kristittyjen tuomarina.

• Peksi

Aivan, kerro mikä asia sinun mielestäsi uskossamme ei perustu Raamattuun?

Ps. Kristittyjen tuomariksi minusta ei ole, jätetään ne asiat Taivaan Isän haltuun.

• Aivan
        Peksi kirjoitti:

Aivan, kerro mikä asia sinun mielestäsi uskossamme ei perustu Raamattuun?

Ps. Kristittyjen tuomariksi minusta ei ole, jätetään ne asiat Taivaan Isän haltuun.

Olen tällä nimimerkilläni kirjoittanut Raamatusta poikeamiset kuukauden aikana varmaankin kymmeniä kertoja.

Jos asia kiinnostaisi voisit ne lukea. Mutta ylpeys kieltäytyy näkemästä tosiasioita ja toimimasta niiden mukaan. Sinusta ei ole kristittyjen tuomariksi tiedän sen. Eikä liioin minusta. Ei ole edes haluja, koska tekisin tuomion kuitenkin väärin.

Vain kaikkivaltias voi tuomita oikein ja siksi Jumala luovuttikin tuomiovallan Pojalleen, ei kenellekään muulle. Jumala ilmoittaa vielä syynkin miksi hän tuon vallan luovutti Pojalleen. "Koska hän on Ihmisen Poika."

Poikkeuksellista Rauhanyhdistyksessä on jättää tämä asia Jumalan haltuun. Toivottavasti tuo mitä sanoit tuli sydämestä, eikä ollut vain huulilla.

• Mie - jo vain

Sinä näyt olevan tuomarina jokaisella palstalla kertomassa kellä on oikea oppi. Sinut on erittäin helppo tunnistaa tyylistäsi, vaikka vaihdat nimimerkkiäsi. Aivan Niin usein kuin kuin kirjoitat tänne ja monelle muulle palstalle, nousee minulla ainakin karvat pystyyn. Monesti kysymys ei ole niinkään asoista, kuin tuosta Niin kaikkitietävästä oikeassa olemisen vimmasta.

• Ihmettelen
        Mie - jo vain kirjoitti:

Sinä näyt olevan tuomarina jokaisella palstalla kertomassa kellä on oikea oppi. Sinut on erittäin helppo tunnistaa tyylistäsi, vaikka vaihdat nimimerkkiäsi. Aivan Niin usein kuin kuin kirjoitat tänne ja monelle muulle palstalle, nousee minulla ainakin karvat pystyyn. Monesti kysymys ei ole niinkään asoista, kuin tuosta Niin kaikkitietävästä oikeassa olemisen vimmasta.

karvasi pörhistyvät vielä enemmän siitä vl-harhasta ja Raamatun vääristelystä, jota saat lukea täälläkin päivittäin.

Se se vasta nostaa niskavillat ja muutkin karvat tosi pystyyn!!

• Aivan
        Mie - jo vain kirjoitti:

Tosiasiassa olen profiloitunut tällä sivulla nimimerkillä "Aivan".

Enhän minä kirjoittaisi jos olisin väärässä, sinähän outoja kirjoitat.

Mutta tuli todistettua että sinä olit väärässä, vaikka luulit toden näköisesti olevasi oikeassa.

Tuomari on tuolla yläkerrassa, mutta Hän jätti kyllä Sanansa tänne alakertaan, että olla hyvä ja luke Sana. Kyllähän Jumala katuvalle armollinen on. Ja kaikki ovat syntiä tehneet. Toiset katuvat syntejään, toiset eivät kadu.

• Velmu
        Aivan kirjoitti:

Tosiasiassa olen profiloitunut tällä sivulla nimimerkillä "Aivan".

Enhän minä kirjoittaisi jos olisin väärässä, sinähän outoja kirjoitat.

Mutta tuli todistettua että sinä olit väärässä, vaikka luulit toden näköisesti olevasi oikeassa.

Tuomari on tuolla yläkerrassa, mutta Hän jätti kyllä Sanansa tänne alakertaan, että olla hyvä ja luke Sana. Kyllähän Jumala katuvalle armollinen on. Ja kaikki ovat syntiä tehneet. Toiset katuvat syntejään, toiset eivät kadu.

Olen seurannut tätä keskustelua jo pitempään , suupielet virneessä kun nämä erään suunnan sana nikkarit yrittää jallittaa nimimerkkiä "Aivan" mutta siihen kykenemättä, yrittävät saada jos jonkinlaisesta sanasta ja nyt nimimerkin käytöstä kiinni. Taas kerran hävisivät melkein ja pärähdän nauruun, mutta suu edelleen hymyssä tätä kirjoitan.

• Ihmettelen

viitsit avata jälleen keskustelun samalla vl-POTASKALLA, jonka me muut hyvin tunnemme.

"Jos teille mössökirjoittajille jo tuollainen YDIN ASIA (siis, että vl:n usko perustuu täysin Raamattuun), on hämärän peitossa niin kehotankin teitä ottamaan asioista hieman selvää, ennen kuin alatte täällä satuja kertomaan."

Miten kehtaat VALEHDELLA tässäkin niin, että korvien heilumisen aistii tänne saakka.

Tule sitten uudelleen tänne, kun voit sanoa Raamatun mukaisesti:

"Kaikki elävässä uskossa olevat ihmiset ympäri maailmaa ovat minun uskonsisaria ja -uskonveljiä. Olemme yhtä suurta Jumalan perhettä."

Sitten kun käsittämätön vl-ylpeys, itserakkaus ja Jumalan kestämättömän sanan kova VÄÄRISTELY loppuu sinun huuliltasi, että

"Vain me..."

• Niinpä

auta, vaikka olisit 40 vuotta kulkenut vl-seuroissa.

Ellet osaa ajatella omilla aivoillasi, niin sitä vahvemmin olet aivopesty vl-harhalla ja Raamatun oikean opin ohittamisella vl-seuroissa, mitä kauemmin olet sitä opetusta kuunnellut.

Sen sijaan, jos kykenet ajattelemaan omilla aivoillasi ja ymmärtämään sen, mitä Raamattuun on kirjoitettu, niin silloin sylkäiset nopeasti suustasi sen vl-opetuksen, että

- Vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia maailmassa.

• !!!

se höpäjät oikein kunnolla.

Tuskin uskot itsekään omia juttujasi.

• Minun mielipide

ja Veksit saisivat lukea Raamattua niinkuin se on kirjoitettu.

• On se

Että sellaista Raamatun vastaista harhaoppia ja vilppiä syydetään viikosta toiseen vl-saarnapöntöistä, että "vain me..."

• Vanhlest.

Kun me vanhoillislestadiolaiset tapaamme sellaisia ihmisiä,joilla saattaa olla halua puhua iankaikkisuusasioista, esim. sairaalassa tai vaikka kotona. Niin me emme yleensä sano että olemme vl,jos keskustelukumppani ei sitä tiedä. Yleensä me sanomme että olen uskovainen, tai siihen suuntaan. Vl-sanaa ei ole tarpeenkaan käyttää ellei keskustelukumppani sitä erityisesti kysele. Esim. saatamme keskustelun aikana kysyä vain toiselta: olen uskovainen ihminen,ja jos sinä haluat, voin saarnata sinulle kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Ja monesti on käynyt niin että asianomainen on halunnut uskoa tämän yksinkertaisen saarnan, ja on heti alkanut iloitsemaan uskosta, kun on saanut syntinsä anteeksi.
      Ja sitten yksi huomioitava asia. Näin parannuksen tehnyt ihminen ei välttämättä aina tiennyt mihin "joukkon" teki parannuksen. Kun ajallinen kuolema kohtasi ehkä nopeastikin. Mutta hyvillä mielin kuoleman kohtasi, kun tunsi että synnit ovat anteeksi, ja ihana taivas odottaa pian minua.
      Siis meidän ei tarvitse "tuputtaa" ihmisille ollenkaan välttämättä vl:ää, Vaan että olemme uskovaisia, ja sekin kyllä monesti riittää.Sillä puhuteltava saataa monesti aistia ja aistiikin milloin siinä on takana sellaista rakkautta joka voi vain olla ylhäältä lähtöisin.
      Keskustelija itse menee aina tilanteeseen arkana ja omalta puoleltaan vähäntietävänä ja pelonsekaisin ajatuksinkin. Siis tehtävä on vaikea. Mutta kun nöyrällä mielellä lähehtyy tilannetta, niin Jumala voi antaa tarpeelisia sanoja, ja keskustelu voi johtaa siihen että kumppani Haluaa uskoa. Ja silloin on helppo saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
      Sanoisin kun tuli tuossa mieleen, kun itse olen uskomassa, että Lahjaksi te olette saaneet niin lahjaksi myos antakaa.

• vl

Ei ole lisättävää eikä vähennettävää!

• käyttöönottoa

Toivon, että täälläkin alettaisiin puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Ehdotukseni on seuraava. Korvatkaa edellämainittu sana jälkimmäisellä.

vanhoillislestadiolainen = opetuslapsi tai Jumalan lapsi

vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta

• Miksi

"vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta"

silkkaa valehtelua!

• Velmu

Olkoonpa sitten mitä mössöä tahansa siihen en ota kantaa mutta sana "vanhoillisuus"se on kuin mooseksen verho se kätkee kaiken alleen eli itsensä tuntemattomuuden.

• kävelijä

Joo noin se suunnilleen varmaan menee täällä.
      Paljon aikaansa tappavia ihmisiä ja mielipiteiksi peiteltyjä tiedottomuuksia.
      Täällä keskustelijat tekevät sitä jostakin syystä:
      Heillä on paha olla ja haluavat huomiota tavalla tai toisella.

• Lukija

lukea, mitä Raamatussa sanotaan?

• kävelijä

Joo noin se suunnilleen varmaan menee täällä.
      Paljon aikaansa tappavia ihmisiä ja mielipiteiksi peiteltyjä tiedottomuuksia.
      Täällä keskustelijat tekevät sitä jostakin syystä:
      Heillä on paha olla ja haluavat huomiota tavalla tai toisella.

• /*unissakävelijältä.

• harri

Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin olla täällä verkossa cshattailemasssa? Eläisitte ja menisitte vaikka ravintolaan viikonloppuna. Vähän mielikuvitusta peliin...

• vl

Ihme kyllä, kun tämä palsta on monesti aika sekava. Niin on käynyt niinkin onnellisesti että oman syntisyyden tunnon taakan alla elävä ihminen on tämän palstan kautta löytänyt tien sellaisen,sellaisten ihmisten luo jotka ovat auttaneet häntä pääsemään vapaalle tunnolle, kun on saanut kaikki synnit anteeksi.

• ateisti

vl-läinen pääsee taivaaseen ,siellä minä en halua
      olla vl-ten taivaassa . Se taivas pitää olla
      paljon hirveämpi paikka kun raamatusssa kuvat-
      HELVETTI.Olen saanut kokea ainakin sen ,että
      täällä maanpäällä vl-läiset katsovat ,että heilä on oikeus uskoonsa kuulumattomile pitää helvettiä yllä jopa kymmenen vuotta.

• vl

Mutta kaikesta huolimatta meidän täytyy kunnioittaa muidenkin mielipiteitä tällä palstalla.

• Anonyymi00054

Nimimerkki peksi !
      Kirjoitit että vanhoillisten usko perustuu täysin raamattuun mutta nyt kuitenkin vanhoilliset sanovat että he ovat Lestadiolaisia ? Nyt kuitenkin myös vanhoillisten opetus isä Rovasti Lestadius saarnaa että Totisesti kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa mutta vanhoilliset kieltävät tämän
      Eräs vanhoillinen kirjoitti että me tukeudumme lukiais kristillisyyteen mutta lukiais kristityt ovat ei ainoastaan saarnanneet vaan uskoneet vaimoväen koreuden synniksi . Senvuoksi kristitty nainen peittää päänsä Jumalan sanan kuulossa hän ei ripusta korvarenkaita tai meikkaa eikä leikkaa hiuksiaan kristityt myöskin uskovat itsensä armosta autuaaksi mutta eivät ansion mukaan

• Anonyymi00055
      UUSI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1394
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      52
      1316
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1095
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      120
      1046
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      65
      687
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      165
      646
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      483
    Aihe