MIRTAZAPIN 30mg

Kertokaa...

Kertokaa kokemuksianne Mirtazapin Ratiopharm 30 mg lääkkeestä. Itse käyttänyt n. 1kk iltaisin masennustilan hoitoon ja helpottamaan nukahtamista. Nyt vasta huomaan väsyttävän vaikutuksen illalla. Ja aamulla lääkkeen maku suussa ja vähän krapulainen olo.

Miten sen pitäisi mukamas vaikuttaa? V....aa vaan entistä enemmän ja en ajattele muuta kun syömistä ja mitähän ruokaa seuraavaksi. Ja makeeta tekee mieli, vaikka yleensä en koskaan syö mitään makeita ei edes jäätelökään maistu kesällä. Sairasta. Turvonnut kun sika, vaikka olisi pitänyt n. 5-7kg pudottaa painoa, ettei pääse repsahtamaan täysin. Lopetanko lääkkeen vai otanko 1/2 pilleriä? Auttaako dieetti vai onko lääkkeessä todellakin joku turvottava aine? Meneekö se ohi vaan sillä, että heittää nuo nappulat huitsin Nevadaan?

Asiallisia vastauksia odotan
Ninni

29

19225

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Debbieres

Syömisen himoon ainakaan annoksen puolittaminen ei auta. Mirtazapiin on siitä erikoinen lääke, että haittavaikutukset yleensä lisääntyy pienemmillä annoksilla. Tosin väsyttävä vaikutuskin on suurempi pienellä annoksella. Unettomuuteen käytetään yleisesti jopa 7,5mg n ja jopa siitä puolikkaita annoksia.

Mulla oli aiemmin käytössä 30mgn annos masennukseen ja unihäiriöön. Nyt annosta on pienennetty puolella, koska jouduin paniikkihäiriön vuoks ottamaan rinnalle vielä lisälääkitystä.

Lääke itessään ei turvota, se vaan lisää ruokahalua. Eli jos et syö enempää kun ennen, et myöskään liho. Ite oon laihuttanu 17kg Mirtazapin hoidon aikana, eikä kiloakaan ole tullu takasin. Tosin mulla oli jo aiemmin pitkäaikanen suunnitelma laihuttamisesta, joten ehkä se siks kävi niin helposti...

• minä taas

Kiitos hyvästä vastauksestasi. Minulla on myös paniikkihäiriöitä tämän tästä. Saanko kysyä mitä lääkettä käytät mirtaz. ohella?

• Debbieres
        minä taas kirjoitti:

Kiitos hyvästä vastauksestasi. Minulla on myös paniikkihäiriöitä tämän tästä. Saanko kysyä mitä lääkettä käytät mirtaz. ohella?

Vastaus hieman viivähtänyt, sori!!!
        Tällä hetkellä paniikkihäiriöön mirtazapin 15mg:n ohella Cipralex 10mg, Oxamin 15mgx3 tai tarvittaessa ja Propral 40mgx3.
        Ehkäpä näistä paniikeista ja unettomuuksista vielä selvitään...

• takana

Hei. Olen 44-v. nainen ja syönyt jo 3,5 vuotta Remeronia eli samaa mirtatsapiinia kuin sinäkin. Aluksi 15 mg, mutta viimeiset 4 kk 22,5 mg. Oletko nuori nainen? Silloin 30 mg voisi olla liian iso annos. Yleensä 15 mg auttaa nuorille ja naisille ja varsinkin jos eivät ole kovin isokokoisia. 30 mg voi virkistää liikaa yöksi. Aluksi se väsytti n. kuukauden ajan päivällä, mutta se meni ohi. Ruokahalua se lisää kovasti ja makeaa mussutan koko ajan....kuola oikein valuu. Olen lihonut ehkä 4 kiloa koko tänä aikana. Läskit lähtisivät jos laihduttaisin, mut ei ole tahdonvoimaa tarpeeksi. Kyllä se pari kiloa turvottaa. Siihen vois auttaa nesteenpoistolääke, mut minä en saa, koska on niin alhainen verenpaine. Remeron auttaa paniikkiin ja ahdistukseen myös. Käytän rinnalla yöksi Diapamia, mikä ok yhdistelmä. Remeronin kanssa saa käyttää melkein mitä vain!

• Ninni taas

Olen 42v. 165cm pitkä ja nyt 70kg vaikka ihanteellinen minulle olisi 58-60kg. Ennen lääkkeitä painoin 63kg ja aikomukseni oli laihduttaa viitisen kiloa. Olen tosi turvoksissa ja poden vielä korkeaa verenpainetta. (ei verenpainelääkkeitä vielä) Täytynee keskustella lääkärin kanssa seuraavalla kerralla asiasta.

Olisikohan luontaistuotteista apua nesteenpoistoon????

• Remeron-käyttäjä
        Ninni taas kirjoitti:

Olen 42v. 165cm pitkä ja nyt 70kg vaikka ihanteellinen minulle olisi 58-60kg. Ennen lääkkeitä painoin 63kg ja aikomukseni oli laihduttaa viitisen kiloa. Olen tosi turvoksissa ja poden vielä korkeaa verenpainetta. (ei verenpainelääkkeitä vielä) Täytynee keskustella lääkärin kanssa seuraavalla kerralla asiasta.

Olisikohan luontaistuotteista apua nesteenpoistoon????

Hei taas, täällä edellisen viestin kirjoittaja. Remeron ei ole hirveästi turvottanut, ehkä parin kilon verran alamahaa ja vähän nilkkoja. Ei se minusta sinällään lihota, jos pystyy taistelemaan mässäilyhimoa vastaan. Se muuten on laskenut verenpaineeni. Ei mielestäni nosta ainakaan verenpainetta. Ennen minulla oli aina normaali vp 115/75, mutta nyt koko 3,5 vuoden ajan Remeronin kanssa yläpaine 80-90/ ja alapaine 50-60. Ei ole tämäkään hauskaa kun silmissä mustenee vähän väliä. Uskon että mirtatsapiini voi laskea sinunkin verenpainettasi tai se pysyy ennallaan. Kysy voitko syödä vain sen 15 mg. Jos syöt sitä unta antamaan, paras annos on 7,5 mg tai puolet tästä. Silloin se ei lihota yhtään, olen kokeillut senkin, turvotuskin laski pois. Kyllä sen aikana voi laihduttaakin, eli ei estä sitä. Turvotukseen ei tietysti auta oikein mikään. Mutta sitä kai voi olla enimmillään vain pari kiloa?!

• adhdpoika1985

on hyvä lihotuslääke...se on sen yleisin sivuvaikutus!

• 3 kg -> 2 vko

Mullakin oli tota samaa ja ruokahalu senku kasvoi. Olisin voinut syödä vaikka hevosen jos olisi ollut tarjolla. Söin lääkettä 2 viikkoa ja lihoin 3 kg. Vaikka yritti olla syömättä tuli semmoinen vapaiseva olo että oli pakko syödä. Lääke vaihdettin ja ruokahalu palautui normaaliksi.

• adhdpoika1985

vaikuttaa noradrin- ja serotoninergisiin reseptoreiden toimintaan.

• TEITII

MULLAKI MIRATSAPIINI LÄÄKITYS JA KYLLÄ LIHOTTAA IKÄVÄ KYLLÄ.

• Käyttäjä

Itselläni menee Remeronia 30 mg päivässä ja hyvinkin tyytyväinen olen ollut. Vaikeasta masennuksesta olen parantunut kokonaan, samoin ahdistuneisuushäiriöstä. Vaikea sanoa, että paljonko siitä on Remeronin ansiota, mutta todennäköisesti melko paljon, koska lääkitys on ollut pääasiallinen hoitomuoto. Sivuoireita kuten painonnousua ei ole ollut, vaikka se tällä lääkkeellä yleistä onkin. Kuten todettu, niin lääke sinällään ei lihota eikä turvota ollenkaan, lisää vain ruokahalua monilla.

• adhdpoika1985

on taipumusta kyllä aiheuttaa turvotusta mm. käsiin ja jalkoihin

• jalkatykki

terve

Olen syöny Mirtazapin Ratiopharm 30 mg unilääkkeenä.
      Alotin puolikkaalla eli 15mg. 30min päästä alkaa hieman väsyttää, sänkyyn ku menee nii kestää semmonen toinen 30min ja alkaa jalka heiluu. Ärsyttävää, mä yritän nukkua mut pitää samalla jalkaa heiluttaa. En tiiä meneekä jalanheiluminen ohi ? syöny vasta viikon ehkä. En osaa vielä sanoo mitenkä auttanu unen saantia, ehkä vähä helpommin tulee uni,vähän. Ruokaa rupenu tekee nii saatanasti mieli. Täydenolon tunneta ei tule ja koko aika pitää mässää jotai, iha sairasta. Jos otan 30mg nii siitä ei tuu mitää, alkaa kädetki heilumaan ja jotenki liittyen siihen käden heilumiseen tulee semmonen ahdistunu olo rintaan että pakko nousta ylös ja oottaa vaan. Ei tässä sen kummempia kuha sanoin oman jutun, emä näitä kauaa syö ku sit pitäs toi lähi siwaki syyä !!

• on tämmönen

Aloitin syömään mirtazapiinia 5/07 1*30mg... lihoin parissa kuukaudessa n.10 kg, 9/07 nostettiin annostus 1*45mg. lihoin lisää 3kg. Sitten 12/07 psykiatri päätti nostaa annostuksen 60 milligrammaan eli 2*30mg. Lihoin taas lisää n.3kg. Nyt kun on ollu 8kk annostus 2*30mg olen alkanut pikkuisen laihtumaan, n.5kg. Koska olen alkanut syömään terveellisesti, ja vaikka olen syönyt paljon niin olen laihtunut. Toinen sivuoire on ollut levottomat jalat,(siis tosi levottomat, puol tuntii lääkkeenoton jälkeen saanut n30min potkia joka suuntaan ennen ku o rauhottunu. Enään ei ole sitäkään ongelmaa kun syön kal-maggia eli kalsiumia ja magnesiumia 3 tbl illassa. Loppujen lopuks lääke on niin paljon auttanut ongelmiin, että en uskaltaisi jättää sitä pois.

• jakkopokka

Söin eka kerran lääkettä -06 ja lihoin 10kg. Söin toka kerran lääkettä -08 ja sama juttu.Laihuin takasi aina lääkkeen lopettamisen jälkeen mut psyykeoireet kahta kauhiammat. Alotin syömään kolmanen kerran lääkettä tässä kuukaus sitte ja lääkäri anto hyvän neuvon.Ku tekee mieli hyvää niin huuhella suu LIGHT-limu juomalla!!! Oon noudattannu neuoa ja on kyllä auttannu. Itellä ei o nälkä ku lääkestä muutenki turvonnu olo mut sylkyrauhaset huutaa mässyä/namia niin käyn aina välillä juomassa lasin LIGHT- limua. On tää sen verran hyvä lääke ku kaikkilla muilla masislääkeillä ni paljon enempi haittavaikutuksia on ollu meikäläisella. Eli tsemppiä kaikille kilojen suhteen!!! T. Jaska

• been there...

Lääkkeen vähentäminen ei vähennä sivuvaikutuksia vaan päinvastoin. Ajan kanssa ja riittävän suurella annoksella (itselläni 45 mg iltaisin) lääke usein syötättää vähemmän. Samoin unettomuuden hoitoon käy pieni annos paremmin, koska se, epäloogista kyllä, väsyttää enemmän.

Lihomiseen ei auta muu kuin itsekuri mirtatsapiinihoidon aikana. Ei saa ostaa kotiin mitään epäterveellistä eikä lihottavaa. Jos syötättää, pitäisi olla käsillä esim. hedelmiä. Liikuntaa on lisättävä, jotta paino ei nousisi.

• mirza-orja

lääkäri määräsi kun kärsin masennuksesta ja olin aina ollut liian laiha ( 23 v ja painoin hädin tuskin 40 kg!! )
        mutat nyt yli vuoden käytön jälkeen on ollut kamala turvotus kasvoissa ja vartalossa.... alussa oli hyvää koska halusinkin lihoa mutta nyt tuntuu että on liian turvonnut ja paisunut

yritin itse yehssä vaiheessa lopettaa ja olin viikon käyttämättä, mutta samat tunteet ja masennus ennen läääkettä pulpahtivat esille!! en siis uskalla lopettaa mutt haluaisin kovasti lopettaa ja pärjtä ilman...vaikka kuituiski luurankoksi yrittäisin terveellä tavalla lihoa....

Lähteekö lopettamisen jälkeen ylimääräinen neste ja turvotus??

• Ei lihottanut
        mirza-orja kirjoitti:

lääkäri määräsi kun kärsin masennuksesta ja olin aina ollut liian laiha ( 23 v ja painoin hädin tuskin 40 kg!! )
        mutat nyt yli vuoden käytön jälkeen on ollut kamala turvotus kasvoissa ja vartalossa.... alussa oli hyvää koska halusinkin lihoa mutta nyt tuntuu että on liian turvonnut ja paisunut

yritin itse yehssä vaiheessa lopettaa ja olin viikon käyttämättä, mutta samat tunteet ja masennus ennen läääkettä pulpahtivat esille!! en siis uskalla lopettaa mutt haluaisin kovasti lopettaa ja pärjtä ilman...vaikka kuituiski luurankoksi yrittäisin terveellä tavalla lihoa....

Lähteekö lopettamisen jälkeen ylimääräinen neste ja turvotus??

Mulla on Mirtazapin ollut masennuslääkkeenä reilun vuoden. Ennen oli Tolvon mutta vaihdettiin Mirtaan, että saisin ruokahalua lisää koska olen alipainoinen (ei johdu masennuksesta vaan suolistosairaudesta). Mulla valitettavasti ei ruokahalu (eikä siis myös paino lisääntynyt). Mieltä on tasoittanut kovasti ja illallakin saa paremmin unen ko. lääkkeen ansioista. Mielestäni hyvä lääke, siis minulle sopiva, ei sivuoireita. Mutta kaikki ei käy kaikille ja sopiva löytyy varmasti jokaisella kokeilemalla.

• uniuniuni
        Ei lihottanut kirjoitti:

Mulla on Mirtazapin ollut masennuslääkkeenä reilun vuoden. Ennen oli Tolvon mutta vaihdettiin Mirtaan, että saisin ruokahalua lisää koska olen alipainoinen (ei johdu masennuksesta vaan suolistosairaudesta). Mulla valitettavasti ei ruokahalu (eikä siis myös paino lisääntynyt). Mieltä on tasoittanut kovasti ja illallakin saa paremmin unen ko. lääkkeen ansioista. Mielestäni hyvä lääke, siis minulle sopiva, ei sivuoireita. Mutta kaikki ei käy kaikille ja sopiva löytyy varmasti jokaisella kokeilemalla.

Söin Mirtaa ja lihoin älyttömästi, koska ruokahalu oli ihan pitelemättömissä. Kaikkia se ei lihota, mutta useimpia kyllä. Se kyllä tasaa ahdistunutta ja masentunutta oloa ja sillä saa nukuttua, mutta minä lopetin lääkkeen juuri tuon lihomisen takia. Ei sopinut mulle.

• idoru
        uniuniuni kirjoitti:

Söin Mirtaa ja lihoin älyttömästi, koska ruokahalu oli ihan pitelemättömissä. Kaikkia se ei lihota, mutta useimpia kyllä. Se kyllä tasaa ahdistunutta ja masentunutta oloa ja sillä saa nukuttua, mutta minä lopetin lääkkeen juuri tuon lihomisen takia. Ei sopinut mulle.

Mulla (mies 32) tämä on toiminut erittäin hyvin. Kärsin tosin myös unettomuudesta, joten pääsin seronil tenox -kierteestä, kun tuntui, että sietokyky tenoxiin alkoi olla jo ihan järjetön. Tämä hoitaa kaksi ongelmaa kerralla ainakin minun kohdallani.

Ruokahalu lisääntyy vähän lääkkeen ottamisen jälkeen, mutta hyvällä itsekurilla ja apukeinoilla (porkkanoita, sokeriton skamehu yms.) paino on pysynyt ihan samana. Turvotusta ei ole ollut. Pääasia ainakin mun kohdalla on se, ettei iltanälkään syö "kaikkea hyvää" karkkia, rasvaa suolaa tms.

• tietoo?
        idoru kirjoitti:

Mulla (mies 32) tämä on toiminut erittäin hyvin. Kärsin tosin myös unettomuudesta, joten pääsin seronil tenox -kierteestä, kun tuntui, että sietokyky tenoxiin alkoi olla jo ihan järjetön. Tämä hoitaa kaksi ongelmaa kerralla ainakin minun kohdallani.

Ruokahalu lisääntyy vähän lääkkeen ottamisen jälkeen, mutta hyvällä itsekurilla ja apukeinoilla (porkkanoita, sokeriton skamehu yms.) paino on pysynyt ihan samana. Turvotusta ei ole ollut. Pääasia ainakin mun kohdalla on se, ettei iltanälkään syö "kaikkea hyvää" karkkia, rasvaa suolaa tms.

Sain lekurilta setralin lääkityksen,100mg,paniikkihäiriöön!Onko kellään kokemusta lääkkestä,lihottaako?kun luin pakkausselostuksen,niin oli siitä maininta!Lääkäri itse ei maininnut,kun en kerinnyt kysymään,kirjotti reseptin ja pellolle,tämä on tän päivän meininkiä suomessa ja vielä venäläinen lekuri,huoh!

• arnoldi5
        tietoo? kirjoitti:

Sain lekurilta setralin lääkityksen,100mg,paniikkihäiriöön!Onko kellään kokemusta lääkkestä,lihottaako?kun luin pakkausselostuksen,niin oli siitä maininta!Lääkäri itse ei maininnut,kun en kerinnyt kysymään,kirjotti reseptin ja pellolle,tämä on tän päivän meininkiä suomessa ja vielä venäläinen lekuri,huoh!

6kk syönyt. paino pysyny samassa. oon 80 kg mies.

• Love111
        arnoldi5 kirjoitti:

6kk syönyt. paino pysyny samassa. oon 80 kg mies.

Vuorottelen tällä hetkellä lääkkeitä opamox, truxal ja triptyl. Eli kaikkia parina iltana viikossa. Näin ei toleranssi ole noussut esim opamoxin kohdalla vuoteen. (truxalilla ja triptylillä ei lääkäreiden mukaan nouse toleranssi ollenkaan...). Nyt kuitenkin triptyl ei ole viime viikoina oikein tuonut unen, eli periaattessa niinä öinä en ole nukkunut ollenkaan. Onko kenelläkään kokemusta sekä triptylistä että mirtatzapinista? Mietin pitäisikö minun vähitelleen vaihtaa tuo triptyl mirtatzapiniin.... Onko ketään joka syö mirtaa vain parina päivänä viikossa, eli ns vuorottelee? Vai syövätkö kaikki joka päivä? Ja unettava vaikutus säilyy? Itselläni on painoa tullut vuoden sisällä 6 kiloa lisää, nyt kun häät häämöttää olen tiukalla syömiskuurilla laihduttamassa ne pois. Siksi en uskalla kokeilla mirtaa ennenkuin häät ovat ohi. Huoh kun uniongelmat näyttäisi vaativan tätä lääkitystä for life...no onneksi nämä lääkkeet on keksitty!! =0)

• moulkku

noihin paniikkihäriöihin, itse otan rivatril 0,5mg, mirtatszapinin 15 mg, lisäksi. Mirtsan pitäisi riittää maksenukseeni ja paniikki häiriöihinini. Nyt syötyäni mirtsaa 3kk ei jeesinkiä kummoisesti, mutta rivatril vie paniikkikohtauksen.Tilattu ambulanssi 3 kertaa, enkä tiennyt että oli paniikkikohtaus, kunnes yksi viisas ambulanssinhoitaja kehotti tutkituttamaan paniikkihäiriöt.
        Tapaukseni ovat olleet todella pahoja, olen saannut pieniä päivittäin mutten ymmärtänyt mitä olivat. Mirta ei auta, mut hei lihottaa, koskaan ollu paino ongelmia ja nyt yhtäkkiä lihonut 10kg ja en saa lopetettua syömistä, mikä on huono koska olen diabeetikko.Koskaan en ole ollut iso syöjä ja nyt ihmiset huomauttaa kuinka paljon syön.
        Tilasin ajan lääkärille ja tämänhän on pakko loppua, muitakin lääkkeitä on jotka sopii minulle, uskon näin, muuten elän elämäni fiilistellen paskasti, mut jospa punttisali auttaisi, who knows, ainakin yritän.

• Never ever.

Mirtazpinia lääkärit helposti määrää kun se ei koukuta ja sit voi käyttää kuulemma määrättömästi .Näin lääkäri mulle sanoi. Otin reseptin ja kiitin mutta revin roskiin koska en halua olla turvonnut ja masentunut sen takia että saan muutaman tunnin yöhöni lisää unta.

• Kuortaneen mies

Puoli vuotta takana mirtazapinia (30 mg) ja ei painoni ole noussut, kuin noin kolme kiloa. Olen mies, 28 v ja 190 cm pitkä. En harrasta vapaa-ajalla liikuntaa, toki työni on hyvin fyysinen. Toimii todella hyvin tuo mirtazapin, hävinnyt ruokahalu palasi takaisin, uni tulee pari tuntia mirtan ottamisesta ja olo on muutoinkin huomattavasti parempi, jopa työnteko maistuu. Kyljessä sitten xanor 2 mg ja efexor. Xanoria olen syönyt jo noin viisi vuotta ja se auttaa erittäin hyvin vakavaan paniikkihäiriööni.

• jaajo

Vaikuttaako mirtazapiini seksuaalisuuteen milään tavalla?

• moulkku

En ole huomannut että vaikuttaisi seksuaalisti, puhuu nainen, heh heh.

• Jkbnknk

En ole huomannut. Lääkitystä aloittaessa alkoi aina seisoa pillerin ottamisen jälkeen. Nykyään noin parin vuoden käytön jälkeen voisin sanoa että noin 5 kertaa viikossa tekee mieli, eli ihan suhteellisen normaalisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe