vettä pakoputkesta

paloletku

olen kuullut ,että auton pakokaasusta muodostuu vettä. Itse en heti uskonut moista,mutta kun kävin katsomassa putkea auton käydessä,niin sieltähän sitä tulla tiputti .Voiskahan tuo vesi olla syy siihen ,että putket hajoavat niin usein kuten minäkin olen uusinut jo monta osaa autossani.Onhan autoni tietenkin vanha 1993 mutta ,jos ton vedentulon saisi jollain loppumaan niin ei varmaan menisi putkiakaan rikki. Gattiko laittaa kusetaan auton.
Kylmällä säällä tulee enemmän.
onks tietoo.

34

8199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autotohtori

      Kannattaa aina porata semmoinen millin reikä pöntön alapuolelle niin ei jää vesi makaamaan ja ruostuttamaan pönttöä.

      • alkaisi

        ensimmäiseksi poraamaan reikää uuden auton pakoputkeen,vaikkakin eres 1 millin reikää .En ole kuullut ikinä viä tuollaista neuvoa.
        2 vuoden vanhana reikä olisi jo iso eikä autoon saisi leimaa ennenkö putken uusisi.Kierre jatkuu.


      • autotohtori
        alkaisi kirjoitti:

        ensimmäiseksi poraamaan reikää uuden auton pakoputkeen,vaikkakin eres 1 millin reikää .En ole kuullut ikinä viä tuollaista neuvoa.
        2 vuoden vanhana reikä olisi jo iso eikä autoon saisi leimaa ennenkö putken uusisi.Kierre jatkuu.

        varmaan hommata kuulolaite tai silmälasit.

        Niksi on aika yleisesti tiedossa ja kaikki valveutuneet sen tekevät. Ja asiahan on ihan päin vastoin, reikä tahtoo umpeutua ja se täytyy määrävälein tarkistaa ja tarvittaessa avata uudelleen.

        Ja ne jotka sitä reikää eivät poraa saavata parin vuoden päästä vaihtaa pönttöä ja kierre vaan jatkuu.


      • nankang

        Kannattaa kuitenkin laittaa siihen reikään ruuvi katsastusta varten ettei päästöt heitä kuperkeikkaa.


      • Autoteknikko
        alkaisi kirjoitti:

        ensimmäiseksi poraamaan reikää uuden auton pakoputkeen,vaikkakin eres 1 millin reikää .En ole kuullut ikinä viä tuollaista neuvoa.
        2 vuoden vanhana reikä olisi jo iso eikä autoon saisi leimaa ennenkö putken uusisi.Kierre jatkuu.

        Opel Vectraan poraavat merkkihuollossakin pienen reiän takimmaiseen äänenvaimentimeen juuri sen takia, että vesi pääsee poistumaan vaimentimen sisältä. Näin se ei ruostu puhki niin nopeasti (ilman reikää saattaa ulompi kuori olla puhki jo vajaassa 2 vuodessa).


      • Autoteknikko
        Autoteknikko kirjoitti:

        Opel Vectraan poraavat merkkihuollossakin pienen reiän takimmaiseen äänenvaimentimeen juuri sen takia, että vesi pääsee poistumaan vaimentimen sisältä. Näin se ei ruostu puhki niin nopeasti (ilman reikää saattaa ulompi kuori olla puhki jo vajaassa 2 vuodessa).

        Eikä se pieni 1 mm reikä haittaa päästömittauksessa mitään, jos pakoputkisto on muuten ehjä/tiivis, joten se kannattaa ehdottomasti tehdä.


      • autotohtori
        nankang kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin laittaa siihen reikään ruuvi katsastusta varten ettei päästöt heitä kuperkeikkaa.

        Päästöt ovat täsmälleen samat vaikka leikkaisit putken poikki katalysaattorin jälkeen. Melua ei lasketa päästöihin.


      • nankang
        autotohtori kirjoitti:

        Päästöt ovat täsmälleen samat vaikka leikkaisit putken poikki katalysaattorin jälkeen. Melua ei lasketa päästöihin.

        Päästöt on kyllä samat, mutta reikäinen putki antaa kelvottomia arvoja päästömittauksessa. Sitä sitten en tiedä, jos pieni reikä on niin olematon ettei sillä ole merkittävää vaikutusta ilmavuotoihin.


      • Jamppa1
        autotohtori kirjoitti:

        varmaan hommata kuulolaite tai silmälasit.

        Niksi on aika yleisesti tiedossa ja kaikki valveutuneet sen tekevät. Ja asiahan on ihan päin vastoin, reikä tahtoo umpeutua ja se täytyy määrävälein tarkistaa ja tarvittaessa avata uudelleen.

        Ja ne jotka sitä reikää eivät poraa saavata parin vuoden päästä vaihtaa pönttöä ja kierre vaan jatkuu.

        puhut. Itse olen tuota harrastanut, tosin parin millin terällä kun millin reiät tuppaa tukkeutumaan. Sen verran pieniä pitää reiät olla ettei bensa-autossa happiarvot nouse yli 5% katsastuksessa.


      • Suatanan savolaine
        Jamppa1 kirjoitti:

        puhut. Itse olen tuota harrastanut, tosin parin millin terällä kun millin reiät tuppaa tukkeutumaan. Sen verran pieniä pitää reiät olla ettei bensa-autossa happiarvot nouse yli 5% katsastuksessa.

        Ai happiarvot todellakin nousevat jos pakoputkessa /äänenvaimentimessa on reikä?

        Mulla jäi (Vectra-A 1991) katsastuksessa kiinni siitä että happiarvot olivat reippaasti kohollaan, niin että katsastaja sanoi ettei voi edes mitata muita päästöjä koska happiarvot vääristävät tuloksia.

        Hän heitti veikkauksena että imupuolella olisi vuoto, mutta kun tiesin sanoa että äänenvaimentimessa on reikä niin hän totesi että voi se hyvinkin johtua siitäkin.

        Korjasin sitten vaimentimen (h**vetillinen homma) ja olisin kohta viemässä uusintanäyttöön...
        Korjaamolle ei olisi oikein varaa autoa viedä joten toivoa sopii että menee nyt läpi. :)


      • Suatanan savolaine
        Autoteknikko kirjoitti:

        Eikä se pieni 1 mm reikä haittaa päästömittauksessa mitään, jos pakoputkisto on muuten ehjä/tiivis, joten se kannattaa ehdottomasti tehdä.

        OK. Pitää sitten tehdä tuo vielä, mutta vasta kun olen käynyt katsastuksessa uudemman kerran... :D


      • 18+1
        Suatanan savolaine kirjoitti:

        Ai happiarvot todellakin nousevat jos pakoputkessa /äänenvaimentimessa on reikä?

        Mulla jäi (Vectra-A 1991) katsastuksessa kiinni siitä että happiarvot olivat reippaasti kohollaan, niin että katsastaja sanoi ettei voi edes mitata muita päästöjä koska happiarvot vääristävät tuloksia.

        Hän heitti veikkauksena että imupuolella olisi vuoto, mutta kun tiesin sanoa että äänenvaimentimessa on reikä niin hän totesi että voi se hyvinkin johtua siitäkin.

        Korjasin sitten vaimentimen (h**vetillinen homma) ja olisin kohta viemässä uusintanäyttöön...
        Korjaamolle ei olisi oikein varaa autoa viedä joten toivoa sopii että menee nyt läpi. :)

        Löysit sitten yöhapoissa seitsemän vuotta vanhan pilan?


    • JJH

      Bensalitran polttaminen tuottaa muiden palojätösten lisäksi vesihöyryä suurinpiirtein litran verran nesteeksi muutettuna.

      Pakoputken takaosa mätänee siksi, että se varsinkaan pätkäajossa ei kuumene kunnolla vaan sinne kertyy kosteutta kastepisteen vuoksi.

      Vesi yhdistettynä palokaasujätteisiin muodostaa oivan korroosionkiihdyttäjän.

      • Autoteknikko

        Myös katalysaattorissa muodostuu vettä ja tietääkseni (joku korjatkoon, jos olen väärässä, kun on tuosta koulusta aikaa) suurin osa putkeen muodostuvasta vedestä on juuri katalysaattorin aikaansaannosta.


      • hip hei
        Autoteknikko kirjoitti:

        Myös katalysaattorissa muodostuu vettä ja tietääkseni (joku korjatkoon, jos olen väärässä, kun on tuosta koulusta aikaa) suurin osa putkeen muodostuvasta vedestä on juuri katalysaattorin aikaansaannosta.

        Eihän tämä ole enää todellista...

        Mitä teille autoteknikoille siellä koulussa oikein opetetaan? Pissapojan säiliön täyttöä? Ilmankos ei enää muut työt huolloissa suju.


      • -seurailija-
        hip hei kirjoitti:

        Eihän tämä ole enää todellista...

        Mitä teille autoteknikoille siellä koulussa oikein opetetaan? Pissapojan säiliön täyttöä? Ilmankos ei enää muut työt huolloissa suju.

        Katalysaattori mm. jatkaa sylinterissä vajaaksi jäämyttä palamista ja hiilivetyjen (HC) hapetus tuottaa vettä ja hiilidioksidia.

        Suurin osa vedestä on peräisin jo mainitusta polttoaineesra ja seuraavaksi eniten ilman sisältämästä kosteudesta.
        (poitettua bensalitraa kohti se voi olla 0... n.300g ilmankostudesta riippuen)

        Katissa muodostuvan veden osuus on vaihtelevasti häviävän pieni.


      • jatkakaa, pliis
        -seurailija- kirjoitti:

        Katalysaattori mm. jatkaa sylinterissä vajaaksi jäämyttä palamista ja hiilivetyjen (HC) hapetus tuottaa vettä ja hiilidioksidia.

        Suurin osa vedestä on peräisin jo mainitusta polttoaineesra ja seuraavaksi eniten ilman sisältämästä kosteudesta.
        (poitettua bensalitraa kohti se voi olla 0... n.300g ilmankostudesta riippuen)

        Katissa muodostuvan veden osuus on vaihtelevasti häviävän pieni.

        Hyvä, hyvä, teissä on luontaisia koomikon taipumuksia. Että oikein 300 g vettä (ilmakuutiota kohti?) pelkästään ulkoilmasta peräisin olevana. Ja loput pääosin katissa tapahtuvan hapetuksen tuloksena. Näinhän se moottori toimii... polttoaine poltetaan katissa, jossa siitä saadaan paras hyöty.

        Kannattaisi varmaan keskittyä tosiaan siihen pissapojan säiliön täyttöön, kun ei ole rahkeita muuhun.


      • tippuva
        jatkakaa, pliis kirjoitti:

        Hyvä, hyvä, teissä on luontaisia koomikon taipumuksia. Että oikein 300 g vettä (ilmakuutiota kohti?) pelkästään ulkoilmasta peräisin olevana. Ja loput pääosin katissa tapahtuvan hapetuksen tuloksena. Näinhän se moottori toimii... polttoaine poltetaan katissa, jossa siitä saadaan paras hyöty.

        Kannattaisi varmaan keskittyä tosiaan siihen pissapojan säiliön täyttöön, kun ei ole rahkeita muuhun.

        aine olla puhtaasti bensaa. Jos moottori ei polta ajettaessa kaikkia .vai palaako vain hyvälaatuinen bensa.Toinen seikka ,että autoa kaasuttaessa jää palamatonta tavaraa ja se tippuu putkessa.Aamuisin sama seikka johtuisi automaatti ryypystä. Tietämätön.Mutta en kyllä poraisi reikää !


      • voisi.
        tippuva kirjoitti:

        aine olla puhtaasti bensaa. Jos moottori ei polta ajettaessa kaikkia .vai palaako vain hyvälaatuinen bensa.Toinen seikka ,että autoa kaasuttaessa jää palamatonta tavaraa ja se tippuu putkessa.Aamuisin sama seikka johtuisi automaatti ryypystä. Tietämätön.Mutta en kyllä poraisi reikää !

        Mikäli olisit vaivautunut olemaan edes vähän hereillä koulun kemian ja fysiikan tunneilla, tietäisit mitä on tuloksena kun hiilivety- yhdiste palaa.


      • tollasta
        voisi. kirjoitti:

        Mikäli olisit vaivautunut olemaan edes vähän hereillä koulun kemian ja fysiikan tunneilla, tietäisit mitä on tuloksena kun hiilivety- yhdiste palaa.

        opetettu mutta mitenkäs dieselin kohdalla lorottaakohan sekin ei siis bensaa mutta mitäs se tiputtaa.?


      • tuollaisia
        tollasta kirjoitti:

        opetettu mutta mitenkäs dieselin kohdalla lorottaakohan sekin ei siis bensaa mutta mitäs se tiputtaa.?

        peruskouluja?


      • lukutaitoinenko.
        jatkakaa, pliis kirjoitti:

        Hyvä, hyvä, teissä on luontaisia koomikon taipumuksia. Että oikein 300 g vettä (ilmakuutiota kohti?) pelkästään ulkoilmasta peräisin olevana. Ja loput pääosin katissa tapahtuvan hapetuksen tuloksena. Näinhän se moottori toimii... polttoaine poltetaan katissa, jossa siitä saadaan paras hyöty.

        Kannattaisi varmaan keskittyä tosiaan siihen pissapojan säiliön täyttöön, kun ei ole rahkeita muuhun.

        Eikös siinä ollut 300 g poltettua bensalitraa kohti
        Siihen tarvitaan 10 kuutioo ilmaa, niin mikä tässä nyt oli niin hauskaa. ?


      • lue tarkemmin
        lukutaitoinenko. kirjoitti:

        Eikös siinä ollut 300 g poltettua bensalitraa kohti
        Siihen tarvitaan 10 kuutioo ilmaa, niin mikä tässä nyt oli niin hauskaa. ?

        Lainaus: "Suurin osa vedestä on peräisin jo mainitusta polttoaineesra ja seuraavaksi eniten ilman sisältämästä kosteudesta.
        (poitettua bensalitraa kohti se voi olla 0... n.300g ilmankostudesta riippuen) "

        Kun haarukaksi annetaan 0-300 g, niin löpisijä lienee tarkoittanut pelkästään ilman kosteudesta tulevaa osuutta. Paksua ilmaa sielläpäin - tai sitten kyseessä on todellinen laihaseosmoottori - koska viileillä ilmoilla, jolloin tiputtelua eniten esiintyy, ilman sisältämä vesi(höyry)määrä on gramma tai kaksi kuutiota kohti.

        Sitten on sellainenkin pikkuseikka, että eihän se imuilman mukana tullut kosteus minnekään tiivisty - vai onko teillä ilmastoitu/jäähdytetty pakoputki autoissanne? Ilman kosteutta ei siksi tarvitse edes ottaa laskuissa huomioon ja kaikki ylimääräinen kosteus (mitä moottorin läpi kulkenut ilma ei kykene sitomaan) on peräisin polttoaineen palamisesta. Palamisesta peräisin oleva kosteus tiivistyy vedeksi pakokaasujen jäähtyessä.


        Että on näillä "asiantuntijoilla" vastaukset OK, kun otetaan 99 % virhemarginaali huomioon.


      • -seurailija-
        lue tarkemmin kirjoitti:

        Lainaus: "Suurin osa vedestä on peräisin jo mainitusta polttoaineesra ja seuraavaksi eniten ilman sisältämästä kosteudesta.
        (poitettua bensalitraa kohti se voi olla 0... n.300g ilmankostudesta riippuen) "

        Kun haarukaksi annetaan 0-300 g, niin löpisijä lienee tarkoittanut pelkästään ilman kosteudesta tulevaa osuutta. Paksua ilmaa sielläpäin - tai sitten kyseessä on todellinen laihaseosmoottori - koska viileillä ilmoilla, jolloin tiputtelua eniten esiintyy, ilman sisältämä vesi(höyry)määrä on gramma tai kaksi kuutiota kohti.

        Sitten on sellainenkin pikkuseikka, että eihän se imuilman mukana tullut kosteus minnekään tiivisty - vai onko teillä ilmastoitu/jäähdytetty pakoputki autoissanne? Ilman kosteutta ei siksi tarvitse edes ottaa laskuissa huomioon ja kaikki ylimääräinen kosteus (mitä moottorin läpi kulkenut ilma ei kykene sitomaan) on peräisin polttoaineen palamisesta. Palamisesta peräisin oleva kosteus tiivistyy vedeksi pakokaasujen jäähtyessä.


        Että on näillä "asiantuntijoilla" vastaukset OK, kun otetaan 99 % virhemarginaali huomioon.

        Vai epätoivoista selittelyä ?

        Kaikki vesi mikä moottorista tai katista tulee ulos on höyrynä.

        Minkäänlainen pakoputki ei osaa eritellä mikä putkelle tiivistyvastä höyrystä on peräisin polttoaineesta tai ulkoilman kosteudesta.
        Vain se osa vesihöyrystä jonka osapaine nousee riittäväksi, tiivistyy nesteeksi, ja kirjoituskin käsitteli aihetta, mistä vesi on peräisin, eikä sitä missä olosuhteissa osa siitä tiivistyy nesteeksi.

        Imuilman sisältämän vesihöyryn pitoisuus saattaa olla paljon suurempikin ja jo 25 asteessa pitoisuus voi olla 20 g/kg, että aika lailla sitä vettä voi kulkeutua ilman mukana, ja se nyt vaan on lisäämässä pakokaasussa olevan höyryn määrää, vaikka kuinka olisit sitä mieltä että sitä ei tarvitse huomioida.

        Niin että mitä oikein tarinallasi halusit kertoa, ellei se ollut tarkoitettu vitsiksi.


      • tahaton koomikko
        -seurailija- kirjoitti:

        Vai epätoivoista selittelyä ?

        Kaikki vesi mikä moottorista tai katista tulee ulos on höyrynä.

        Minkäänlainen pakoputki ei osaa eritellä mikä putkelle tiivistyvastä höyrystä on peräisin polttoaineesta tai ulkoilman kosteudesta.
        Vain se osa vesihöyrystä jonka osapaine nousee riittäväksi, tiivistyy nesteeksi, ja kirjoituskin käsitteli aihetta, mistä vesi on peräisin, eikä sitä missä olosuhteissa osa siitä tiivistyy nesteeksi.

        Imuilman sisältämän vesihöyryn pitoisuus saattaa olla paljon suurempikin ja jo 25 asteessa pitoisuus voi olla 20 g/kg, että aika lailla sitä vettä voi kulkeutua ilman mukana, ja se nyt vaan on lisäämässä pakokaasussa olevan höyryn määrää, vaikka kuinka olisit sitä mieltä että sitä ei tarvitse huomioida.

        Niin että mitä oikein tarinallasi halusit kertoa, ellei se ollut tarkoitettu vitsiksi.

        Hohhoijaa, vaikka ulkoilman lämpötila olisi sellainen, että ilma kykenee sitomaan 20 g vesihöyryä ilmakiloa kohti ja ilmassa sattumoisin olisi juuri noin paljon kosteutta (= suhteellinen kostus 100 %), niin ihan samalla lailla se pakoputkesta ulos tuleva pakokaasu pystyy sitomaan saman määrän kosteutta (20 g/kg), vaikka pakoputki olisi niin pitkä, että pakokaasu ehtisi siinä jäähtyä ulkoilman lämpötilaan. Tämän vuoksi ulkoilman kosteutta ei tarvitse laskuissa huomioida - mikä menee sisään, tulee myös ulos. Tiivistyvä kosteus on peräisin polttoaineen palamisesta.

        Vai onko sinulla jäähdytetty pakoputki - ainoastaan silloin on mahdollista, että ulos tuleva pakokaasu on kuivempaa kuin sisään menevä imuilma.


      • Suatanan savolaene

        Hyvä tietää, thanks!

        Mun ajo on 99% nimenomaan pätkäajoa, no 15km suuntaansa. Ilmankos vaimentimeen oli tullutkin oikein kunnon railo.
        Nyt kun paikkasin sen hitsaamalla niin siinä on niin paljon uutta rautaa että kestää taas hetken...
        Puikoilla hitsasin ensin parina kolmena päivänä siihen paikkaa -ja aina kun sai paikan kiinni niin tuli uusia reikiä sen laidoille.
        Virtaa ei voinut pienentää liikaa koska tuntui ettei puikko olisi sitten syttynyt kunnolla.
        Lopulta kun vaihdoin täytelankamikkiin niin sain uudet reiät tukittua. Lopuksi tilkitsin epätasaisuudet mahdolliset reiät mitä olisi jäänyt huomaamatta, kittaamalla. Päälle laitoin ruosteenestopohjamaalia koska kittiä hiottaessa tuli metalliakin näkyviin. Kitti oli siinäkin mielessä mielestäni tarpeellista että puikoilla hitsatessa jäi kuonapesäkkeitä mitkä saattaisivat varista pois ja aukaista jonkin reiän mitä en olisi huomannut.
        Nyt sai ne piiloon.

        Melkoinen tilkkutäkki siitä silti tuli. Mutta otan sen oppituntina, sekä hitsauksesta että elämästä. ;)
        Uusi vaimennin olisi maksanut satasen.. jos ajalleen ja hermoilleen / mielenterveydelleen laskee vähääkään hintaa niin tappiota tuli niin että ropisi.


    • se vaan on

      Talvella putkistoon tiivistyy vettä, joka ei täysin poistu, jos ajetaan vaan lyhyttä matkaa.

      Palamatonta bensaa ei kyllä tuollaisten laitteiden läpi pääse.

      Pakoputkesta tippuu siis vettä ja se on normaalia joskus.

    • putki koetuksella

      onhan putki monesti koetuksella,mutta ei se pönttö tai putki sisältäpäin koskaan hajoa,vaan se on teiden suolauksen johdosta syntyvää korroosiota ja sitten putkeen tulee reikä ja liitoksiakaan ei saa auki muuta kuin rälläkällä.
      Kierrä suolatut tiet niin putki kestää.
      Höyry joka putkesta tulee ei haittaa muutakuin luontoa. Ps älä poraa reikää putkeen sillä putket ovat sinkittyjä ja sinkki irtoaisi reijän kohdalta ja ruostuminen alkaisi heti.(sama kuin pelli ilman maalia)

      • että ijommat

        moottorilla varustetut autot tiputtavat enemmän kuin pienemmät alle 1,8 ei muodosta lähes ollenkaan vesi/bensa tippoja.Koska esim 1.6 litran moottori on kehitetty paljon tarkemmin ja näin päästöjä ei synny .jos putkesta tulee isoissa moottoreissa h2o ta niin ei kun kippo putken ympärille ja vesi talteen.
        Kyllä sille käyttöä on...


      • se vaan on
        että ijommat kirjoitti:

        moottorilla varustetut autot tiputtavat enemmän kuin pienemmät alle 1,8 ei muodosta lähes ollenkaan vesi/bensa tippoja.Koska esim 1.6 litran moottori on kehitetty paljon tarkemmin ja näin päästöjä ei synny .jos putkesta tulee isoissa moottoreissa h2o ta niin ei kun kippo putken ympärille ja vesi talteen.
        Kyllä sille käyttöä on...

        kyllä joku 1.4 litranenkin tiputtaa ja reippaasti, koska ei se kaikki vesi ole palamistuotteita vaan suoraan ilmasta tiivistynyttä kosteutta.

        Tippuminen loppuu kun ajettu pitkään.


      • on yläpuolinen
        että ijommat kirjoitti:

        moottorilla varustetut autot tiputtavat enemmän kuin pienemmät alle 1,8 ei muodosta lähes ollenkaan vesi/bensa tippoja.Koska esim 1.6 litran moottori on kehitetty paljon tarkemmin ja näin päästöjä ei synny .jos putkesta tulee isoissa moottoreissa h2o ta niin ei kun kippo putken ympärille ja vesi talteen.
        Kyllä sille käyttöä on...

        nokka-akseli niin vesi muodostuu siitä syystä ,että palamaton bensa muodostaa hapen ja lämmön muodostaman höyrylautan joka takimmassa äänenvaimentimessa tiivistyy koska moottori ei lämmitä höyryä putkesta ulos asti vaan kondensoituu
        takapöntössa mistä tiputus johtuu.
        Katti ei käsittele näitä höyrylauttoja vaan läpäisee ne tiivistämällä ne vain molekyyleiksi ja taas kohdatessa kylmemmän takapöntön niin se muuttuu vedeksi.


      • corsa 1.2i
        on yläpuolinen kirjoitti:

        nokka-akseli niin vesi muodostuu siitä syystä ,että palamaton bensa muodostaa hapen ja lämmön muodostaman höyrylautan joka takimmassa äänenvaimentimessa tiivistyy koska moottori ei lämmitä höyryä putkesta ulos asti vaan kondensoituu
        takapöntössa mistä tiputus johtuu.
        Katti ei käsittele näitä höyrylauttoja vaan läpäisee ne tiivistämällä ne vain molekyyleiksi ja taas kohdatessa kylmemmän takapöntön niin se muuttuu vedeksi.

        Kaveri on korjaamolla töissä ja hänelle tuli viime talvena pari autoa korjattavaksi kun ei enää lähtenyt käyntiin...oli lämpimässä hallissa muutaman tunnin ja starttas kuin palmun alta.
        tovin päätään raavittuaan selvis että takavaimentimet umpijäässä. yön yli sulattivat ja vettä tuli tosiaan yli litra per auto!!
        Itte ostin -95 corsan 1.2i koneella ja porasin uuteen takavaimentimeen matalimpaan kohtaan pikkuruisen reiän ja kappas... 3-4dl vettä lorisi ulos. Vaimennin vaihdettu 3.5kk sitten että pieni reikä tekee pienempää "tuhoa" kuin vedessä lilluva
        vaimennin!


      • selvitettävää
        corsa 1.2i kirjoitti:

        Kaveri on korjaamolla töissä ja hänelle tuli viime talvena pari autoa korjattavaksi kun ei enää lähtenyt käyntiin...oli lämpimässä hallissa muutaman tunnin ja starttas kuin palmun alta.
        tovin päätään raavittuaan selvis että takavaimentimet umpijäässä. yön yli sulattivat ja vettä tuli tosiaan yli litra per auto!!
        Itte ostin -95 corsan 1.2i koneella ja porasin uuteen takavaimentimeen matalimpaan kohtaan pikkuruisen reiän ja kappas... 3-4dl vettä lorisi ulos. Vaimennin vaihdettu 3.5kk sitten että pieni reikä tekee pienempää "tuhoa" kuin vedessä lilluva
        vaimennin!

        Esimerkkiauto kuluttaa 6l satasella bensaa,kilometriä kohden siis jotain 50 grammaa.Vanhojen oppien mukaan moottori syö saman määrän ilmaa kuin polttoainetta (otto).Sisään meni siis 100 grammaa.Tästä poistui vetenä 50 grammaa,CO2-päästöksi ilmoitetaan 200 grammaa ja taitaa siitä poistu jotain muitakin pöpöjä vielä.Aineen massa lisääntyi moottorin läpi kuljettuaan.Ei mahdu ymmärrykseeni,tämähän olisi ikiliikkuja-aihio.


      • maallikko.
        selvitettävää kirjoitti:

        Esimerkkiauto kuluttaa 6l satasella bensaa,kilometriä kohden siis jotain 50 grammaa.Vanhojen oppien mukaan moottori syö saman määrän ilmaa kuin polttoainetta (otto).Sisään meni siis 100 grammaa.Tästä poistui vetenä 50 grammaa,CO2-päästöksi ilmoitetaan 200 grammaa ja taitaa siitä poistu jotain muitakin pöpöjä vielä.Aineen massa lisääntyi moottorin läpi kuljettuaan.Ei mahdu ymmärrykseeni,tämähän olisi ikiliikkuja-aihio.

        1 kg polttoainetta vaatii suunnilleen 15 kg ilmaa (otto).


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe