Harjallinen pesu?

niku

Naarmuttaako autoa, jos käyttää harjallisissa pesuissa? Oon käyttäny harjattomissa mutta ei tunnu lähtevän puhtaaksi niissä. Eli uskaltaako käyttää harjallisissa?

15

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naarmuttaa

      Naarmuttaa kyllä.

      • Pilkunviilaaja

        Kaikki mekaaninen rasitus naarmuttaa maalipintaa, vaikka pesisit käsin.


      • toope
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        Kaikki mekaaninen rasitus naarmuttaa maalipintaa, vaikka pesisit käsin.

        Sehän on vain auto. Itse olen käynyt harjattomassa
        pesussa tasan kerran, eikä tullut auto puhtaaksi.
        Miksi ei auto saisi naarmuuntua, kuluuhan se muutenkin?


      • toope kirjoitti:

        Sehän on vain auto. Itse olen käynyt harjattomassa
        pesussa tasan kerran, eikä tullut auto puhtaaksi.
        Miksi ei auto saisi naarmuuntua, kuluuhan se muutenkin?

        Harjapesut. Nykyiset ekovesisotkut eivät taida kestää. Selvitä, millä autosi on maalattu!


      • Jamppa1
        thatsit kirjoitti:

        Harjapesut. Nykyiset ekovesisotkut eivät taida kestää. Selvitä, millä autosi on maalattu!

        ekovesisotkuja on käytetty ainakin toistakymmentä vuotta, eikä niissä ole mitään eroa. Tekniikka kehittyy, asbestillekin on keksitty vaihtoehtoja...


    • "naarmuttaa"

      Miten peset auton jos et vie sitä harjattomaan pesuun, siis koneelliseen suihkuun... Sekin naarmuttaa jos auton pinnalla on hiekkaa tai muuta sellaista, auton maalia kovempaa ainetta ja sitä aletaan vesisuihkulla ajamaan edestakaisin pinnalla. Vain puhtaan auton käsitteleminen on turvallista jos ei halua ikinä yhtään naarmua maalipintaan.

      Harjallinen pesu on normaalia auton käsittelyä, tehtiin se sitten perinteisesti käsin tai nykyaikaisemmin koneella. Maali on tehty autoon suojaamaan peltiä, sen kuuluu ottaa ulkoiset rasitukset vastaan. Koita vain kestää...

    • Jamppa1

      tähän sekamelskaan yksiselitteinen vastaus: naarmuttaa. Jos auton maalipinnan kunto kiinnostaa, se kannattaa pestä tai pesettää käsin.

      • niku

        Pesuharjojen tehtävä ei siis ole irrottaa likaa, vaan siirtää jo esipesuaineella irrotettu lika pois maalipinnalta. Pesulaitteissa käytetään patentoituja Softecs –pehmoharjoja. Harjat ovat valmistettu vaahdotetusta polyeteenistä. Vaahdotusprosessin aikana polyeteeniin syntyy ilmakuplia. Harjan rakenne on kuitenkin suljettu, joten lika ja vesi ei pääse imeytymään harjamateriaalin ilmakupliin. Muun muassa Saksalainen Suomen Autoliittoa vastaava organisaatio ADAC on tehnyt tutkimusta pesuharjoista ja todennut Softecs –harjamateriaalin olevan naarmuttamatonta.


      • Jamppa1
        niku kirjoitti:

        Pesuharjojen tehtävä ei siis ole irrottaa likaa, vaan siirtää jo esipesuaineella irrotettu lika pois maalipinnalta. Pesulaitteissa käytetään patentoituja Softecs –pehmoharjoja. Harjat ovat valmistettu vaahdotetusta polyeteenistä. Vaahdotusprosessin aikana polyeteeniin syntyy ilmakuplia. Harjan rakenne on kuitenkin suljettu, joten lika ja vesi ei pääse imeytymään harjamateriaalin ilmakupliin. Muun muassa Saksalainen Suomen Autoliittoa vastaava organisaatio ADAC on tehnyt tutkimusta pesuharjoista ja todennut Softecs –harjamateriaalin olevan naarmuttamatonta.

        noi on vähän tai oikeastaan ihan eri asia. Puhuin perinteisistä nailoniharjoista.


    • koneessa

      Harjallinen pesu on ok, koska maalipinta tarttee mekaanista hankausta puhdistuakseen. Karseimmat maalivauriot syntyy kun autoa pestään vain painepesurilla tai harjattomassa pesukoneessa. Pintaan jää tällöin aina ohut likakerros muhimaan.

      Nykyajan harjakone ei naarmuta autoa pahasti. Toki tumma väri paljastaa pienetkin naarmut helpommin, mutta käsinvahaus muutama kerta vuodessa peittää nekin hyvin. Itse ratkaisin asian ostamalla metallihopean harmaan auton, sitä voi käyttää stressittä harjapesukoneessa eikä naarmut näy.

      Ja autofiksarit on aina sanoneet että harjakoneen tekemät naarmut on helppo poistaa mutta harjattoman vaurioittama auto lian muhittua on maalattava uudelleen.

      • kivikaudella

        vielä? Mistä huoltsikasta saat harjapesun nailonharjoilla vielä? Nykyään käytetään pehmoharjoja jotka eivät yksinään naarmuta auton maalipintaa.
        Varsinaiseen kysymykseen niin auton maalipintaa on vaikeaa pitää naarmumattomana. Esim. jos harjaat lumet maalinpinnasta pois niin harjan nailonharjat tekevät ne naarmut jokatapauksessa.


      • Jamppa1
        kivikaudella kirjoitti:

        vielä? Mistä huoltsikasta saat harjapesun nailonharjoilla vielä? Nykyään käytetään pehmoharjoja jotka eivät yksinään naarmuta auton maalipintaa.
        Varsinaiseen kysymykseen niin auton maalipintaa on vaikeaa pitää naarmumattomana. Esim. jos harjaat lumet maalinpinnasta pois niin harjan nailonharjat tekevät ne naarmut jokatapauksessa.

        elän kivikaudella kun pesen itse autoni käsin. Siis oli se mikä tahansa ja minkä hintainen tahansa. Käsin pesu on edullista, lopputulos virheetön ja naarmuton. Sama koskee vahausta.

        Harjakoneisiin olen työni puolesta sen verran perehtynyt, että harvemmassa on vielä pahmoharjat. Näistä ei ole pitkäaikaista kokemusta, että voisin naarmuuntumiseen ottaa kantaa. Mutta niillä perinteisillä tulee naarmuja varmasti ja kiilto himmenee, tästä on kokemusta.


      • ja parkkipaikka?
        Jamppa1 kirjoitti:

        elän kivikaudella kun pesen itse autoni käsin. Siis oli se mikä tahansa ja minkä hintainen tahansa. Käsin pesu on edullista, lopputulos virheetön ja naarmuton. Sama koskee vahausta.

        Harjakoneisiin olen työni puolesta sen verran perehtynyt, että harvemmassa on vielä pahmoharjat. Näistä ei ole pitkäaikaista kokemusta, että voisin naarmuuntumiseen ottaa kantaa. Mutta niillä perinteisillä tulee naarmuja varmasti ja kiilto himmenee, tästä on kokemusta.

        Siinä naarmuuntumisen kuningas.
        Tai omapiha painepesuri..
        Käsijyystäys tiesuolaa kiviä pesuhallissa! Ei edes puhdistu, mutta naarmuuntuu kyllä.


      • Jamppa1
        ja parkkipaikka? kirjoitti:

        Siinä naarmuuntumisen kuningas.
        Tai omapiha painepesuri..
        Käsijyystäys tiesuolaa kiviä pesuhallissa! Ei edes puhdistu, mutta naarmuuntuu kyllä.

        ei kai sitä autoa nyt parkkipaikalla kukaan järkevä pese.

        Hallit on pesua varten: ensin huuhdellaan irtokurat, sitten vasta pestään ja oikeilla vehkeillä sekä tekniikalla. Tämänkin asian voi tehdä monella tavalla.


      • Jamppa1 kirjoitti:

        ei kai sitä autoa nyt parkkipaikalla kukaan järkevä pese.

        Hallit on pesua varten: ensin huuhdellaan irtokurat, sitten vasta pestään ja oikeilla vehkeillä sekä tekniikalla. Tämänkin asian voi tehdä monella tavalla.

        Malminkartanon pesumoon ja aja autosi sen pesukoneen läpi. Unohda pesumurheet!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe