Kortisonipiikki olkapäähän

Ekl

Teen raskasta työtä rakennuksilla, kädet koholla koko päivän ja viime kesästä lähtien olen tuntenut epämääräistä kipua vasemmassa olkapäässä.Se on alkanut herättää minua öisinkin.Olin röntgenissä mutta kuvissa ei ilmennyt mitään kulumaa yms.Lääkäri epäili jäätynyttä olkapäätä mutta ei osannut sanoa varmasti.Tänään sain 2 kortisonipiikkiä ja lääkäri lähetti minut takaisin töihin.Nyt tultuani kotiin kättä särkee todella lujaa ja tuskin pystyn liikuttamaan sitä.Onkohan se ihan normaalia?Eikö kortisonin juuri pitäisi helpottaa kipuja?Uskallanko ottaa jotakin särkylääkettä vai lähdenkö päivystävälle?

12

4014

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälkeen

Itselläni on ollut kyseistä vaivaa jo pitkään. Piikit helpottavat kyllä jonkin ajan kuluttua,mutta pari päivää piikin jälkeen kipu on ollut tosi kovaa ja kättä ei ole pystynyt oikestaan liikuttamaan ollenkaan. Ota särkyyn lääkettä huoletta ,varsinkin yöksi kannattaa ottaa jotta saisit jotenkin nukuttua. Näin minä tein. Parin päivän päästä pitäisi helpottaa.

• %%%

Mä olen ymmärtänyt että piikin jälkeen kättä ei paljoa saisi rasittaa pariin päivään. Eli sun olis pitäny saada saikkua. Ei kortisonista ole hyötyä jos heti lähtee repii...
      Siksi luulen että kivutkin on nyt kovemmat, koska olet ollut töissä. Kyllä sitä särkee pari päivää muutenkin piikin laiton jälkeen, mut ei varmaan noin kovin jos olisi ns. tekemättä mitään.
      Sinuna menisin magneettikuvaukseen. Selviäisi mikä siellä mättää ja voisi sitten hoitaa asianmukaisesti. Tsemppiä!

• E.L.

Minulle viime talvena laitettiin parikin piikkiä, mutta eipä niistä ollut sanottavaa hyötyä. Toisen piikin jälkeen kivut kyllä loppuivat noin viiden päivän kuluttua. Mutta heti kun vähän yritti hommia tehdä, kivut palasivat.
        Itselläni ultraäänikuvasta ei ollut juuri mitään hyötyä. Röntgenin perusteella epäiltiin ahtautta. Mutta eipäs ollutkaan. Tähystämällä piti olkapääni korjata, mutta osoittautui, että synnynnäinen epämuodostuma, jota ei voi korjata.
        Magneettikuvassa ainoastaan olisi vika näkynyt. Eli ei kovin luotettavia nuo röntgen- ja ultraäänikivat välttämättä ole.
        Mutta piikkiin palatakseni. Kyllä itsellänikin piikin jälkeen kivut ensin pari päivää lisääntyivät, mutta sitten alkoivat hieman hellittää. Toisen piikin sain vasta kolmen viikon päästä ensimmäisestä ja se kyllä vei kivut, mutta siis vain hetkeksi.
        Minulle piikit pistänyt lääkäri sanoi, että muutamaan päivään ei saa yhtään rasittaa kättä. Perusteluna ainakin se, että kortisoni ja puudutusaine pysyisivät mahdollisimman hyvin olkanivelessä, eivätkä lähtisi liikkeelle. Kumma, että et saanut sairaslomaa.

• namis

Minulle myös lääkäri sanoi että piikin jälkeen ei saa kättä rasittaa. Viikko saikkua pistoksen jälkeen. Viime talvena fysiatrian polin lääkäri laittoi piikin ja käski suoraan töihin. Se piikki meni ihan hukkaan, ei minkäänlaista apua ollut.

• klapilpäähän

oli jokunen vuosi sitten olkapää kipu sellaista että rasituksessa vihlo niin pirusti ja eikun röntgen kuviin ja todettiin nivelrikko ja kalkkeumaa ja ahtautta.No sitten leikkausjonossa yksi vuosi ja lekattiin ja ei ole vielläkään kunnossa ja sama tehtiin toiselle olkaimelle ja se meni samoin, vihloo edelleen kun rasittaa.tätä ennen kortisoonia 3 kertaa ja ei apua sen muistan ettei saannut rasittaa moneen päivään.oliko sulla työpaikka lekuri jos oli niin ymmärrän(taloon päin kallellaan)tsemppiä ja lomaa sulle anna terveitten tehä duunit muuten oot rampa koko ukko.ei pakko mutta jos voit.

• iak

niinpä, varsinkaan sinun ammatissasi. Mulle on pistetty vuoden sisään 7 piikkiä (nyt on piikki kielto) ja mullekin alussa lääkäri sanoi, että töihin, mutta ei sanois enää. Olin 2-3 päivää levossa käden kanssa piikin jälkeen (omalla luvalla, toisen piikin jälkeen), koska se kipeytyi ennenkuin alkoi helpottaa. Viimeinen piikki ei kyllä enää edes helpottanu. olen käynyt fysiatrilla ja magneettikuvassa jänne paksuuntuma, syön Burana 600 3 kertaa päivässä ja tee jumppaliikkeitä... JOS OLISIT KIRVESMIES niin silloin pitempi sairasloma, koska käden kohoasento rasittaa, näin sanottiin mulle. Viime lääkäri reissun jälkeen todettiin, ettei ole ihme parannusta tullut, mutta ei konsultoida kirurgia, koska ei se vielä mitään tee (vaiva on jatkunut jo yli 1.5 vuotta). Seuraavalla kerralla soitan vaan lääkärille joulukuussa ja kerron onko käsi terve...sit mietitään kirurgin konsultaatiota. Nyt sit syödään särkylääkettä ja ollaan sairaslomalla tarvittaessa (nyt 1 kk). Eli ÄLÄ OLE TÖISSÄ piikin jälkeen sulla on toiveita vielä, että siitä ei tule pitkäaikaista vaivaa vaan menee parilla piikillä ohi :)

• Ekl

Kiitoksia vastauksistanne.Otin uudelleen yhteyttä työterveyslääkäriin ja sain loppuviikon saikkaria.Kättä pystyn jo liikuttelemaan mutta on edelleen kipeä saa nähdä auttaako kortisoni.

• E.L.

Aina ei yhdellä piikillä kivut häviä. Voi tarvita useammin piikin, vaikka kättä olisi pitänyt levossakin heti ensimmäisen pistoksen jälkeen. Ja jos pistoksen jälkeen kättä on rasittanut, on entistä todennäköisempää, että tarvii ainakin toisen pistoksen. Lääkäristä sitten riippuu, miten pian toisen pistoksen saa. Tavallisesti kai pitävät muutaman viikon väliä.
        Jos käsi vähän alkaa parantua ensimmäisellä pistoksella, mutta ei kuitenkaan kokonaan, olisi kai suositeltavaa olla sairaslomalla seuraavaan pistokseen asti ja sen jälkeenkin. Jos kivut häviävät vain osittain, on riski, että kättä rasittamalla paraneminen ei edistykään, vaan alkaa jälleen kipeytyminen. Vasta kun käsi on kivuton, selviää, oliko pistoksista apua. Jos kipeytyy pian uudelleen, on jotain hieman vakavampaa vikaa. Tiedän kyllä tapauksia, että piikin tai kahden jälkeen käsi pysyy monia vuosia hyvässä työkunnossa. Mutta kuten sanottu, itselleni ei piikeistä ollut mitään hyötyä. Itsekin olin rakennustyöntekijä, mutta uudelleenkoulutus on edessä. Olkapäätäni ei saada sellaiseen kuntoon, että sillä mitään raskasta voisi työkseen tehdä. Näin on todennut ihan huipputason käsikirurgi.

• hoidettu
        E.L. kirjoitti:

Aina ei yhdellä piikillä kivut häviä. Voi tarvita useammin piikin, vaikka kättä olisi pitänyt levossakin heti ensimmäisen pistoksen jälkeen. Ja jos pistoksen jälkeen kättä on rasittanut, on entistä todennäköisempää, että tarvii ainakin toisen pistoksen. Lääkäristä sitten riippuu, miten pian toisen pistoksen saa. Tavallisesti kai pitävät muutaman viikon väliä.
        Jos käsi vähän alkaa parantua ensimmäisellä pistoksella, mutta ei kuitenkaan kokonaan, olisi kai suositeltavaa olla sairaslomalla seuraavaan pistokseen asti ja sen jälkeenkin. Jos kivut häviävät vain osittain, on riski, että kättä rasittamalla paraneminen ei edistykään, vaan alkaa jälleen kipeytyminen. Vasta kun käsi on kivuton, selviää, oliko pistoksista apua. Jos kipeytyy pian uudelleen, on jotain hieman vakavampaa vikaa. Tiedän kyllä tapauksia, että piikin tai kahden jälkeen käsi pysyy monia vuosia hyvässä työkunnossa. Mutta kuten sanottu, itselleni ei piikeistä ollut mitään hyötyä. Itsekin olin rakennustyöntekijä, mutta uudelleenkoulutus on edessä. Olkapäätäni ei saada sellaiseen kuntoon, että sillä mitään raskasta voisi työkseen tehdä. Näin on todennut ihan huipputason käsikirurgi.

Niin siis kirurgisi ei sitä enää kuntoon saa. Mutta se ei tarkoita etteikö joku muu saisi...

Tuossa eräs tarina monista:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/frozen/blom.html

• E.L.
        hoidettu kirjoitti:

Niin siis kirurgisi ei sitä enää kuntoon saa. Mutta se ei tarkoita etteikö joku muu saisi...

Tuossa eräs tarina monista:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/frozen/blom.html

Nämä muka ihmeparantajat kai pystyvät muotoilemaan lapaluun päähän sen olkaluun pallopään vaatiman kuopan, mikä minulta puuttuu? Kun ei kuoppaa ole, ei nivel pysy kunnolla kasassa... Ja sitten tekevät vielä sinne väliin sen liukkaan liukupinnan? Vai onko näillä joku parempi keino, millä nivelen saa pysymään kasssa?

• namis
        E.L. kirjoitti:

Nämä muka ihmeparantajat kai pystyvät muotoilemaan lapaluun päähän sen olkaluun pallopään vaatiman kuopan, mikä minulta puuttuu? Kun ei kuoppaa ole, ei nivel pysy kunnolla kasassa... Ja sitten tekevät vielä sinne väliin sen liukkaan liukupinnan? Vai onko näillä joku parempi keino, millä nivelen saa pysymään kasssa?

Sepä mukavaa olisi jos kaikki vaivat saisi hoidettua ilman piikkejä, leikkauksia ja kipuja. Minä olen yrittänyt tätä kyynärpäätäni venytellä kun täällä väittävät että se parantaa kyseisen vaivan. Nyt ainakin tuntuu että kipeämmäksi menee vain. Mihinkähän perustuu se väite että kuluneen nivelen saa jumppaamalla ja venyttelemällä ehjäksi ja vielä kalkkeutumatkin pois nivelestä :/

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1646
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1551
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      271
      1288
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1262
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      877
    6. 66
      854
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      843
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      831
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      791
    Aihe