Kyllähän se on niin, että suolauksesta tulee säästöjä, kun suola sulattaa teitä, ei tarvitse "karhuta" silloin, ja se säästää kalliita jääteriä. Nimenomaan lisätä sitä ennakkosuolausta, se on paras lääke liukkauteen. Mutta sitä pitäisi levittää säännöllisesti, silloin suola ei pääsisi pakkasessa jäätymään.Toinen vaihtoehto on, että suola-auto sulattaa jääpinnan, ja hiekka-auto ripottelee sulaan tiehen hiekkaa, sitten kun suola jäätyy, siitä saadaan karhea luistamaton pinta. Nämä vaihtoehdot ovat ehdottomasi edullisimmat, koska tarvitaanhan verorahoja myöskin mm. terveydenhoitoonkin.
Asiaa suolauksesta
20
1138
Vastaukset
- Tie"mestari"
Mihinkähän kemialliseen tosi asiaan perustuu tuo suolan jäätyminen? Taitaa nyt olla tiemestari ihan paikallisen suojatyökeskuksen oma "mestari", tai sitten kaikkien alojen erikoisasiantuntija.
Mitenköhän on ne pitkän ajan säästöt. Kun kerta olet tiemestari, hae tietoa Kaakkois-Suomen alueelta VT6 ja 13, laske yhteen paljonko maksavat kaikki ne uusien porakaivojen tekeminen ja Luumäellä tienvarren suojaus jolloin kahden metrin syvyyteen upotettiin suojakalvoa useiden kilometrien matkalle. Minua kiinnostaisi tietää. rahathan meni valtion kassasta ja sinähän tiemestarina saanet asiasta tietoa, jotkut kolleegasihan ovat olleet operaatiossa mukana- whiic
"Mihinkähän kemialliseen tosi asiaan perustuu tuo suolan jäätyminen?"
Siihen, että suola levitetään vesiliuokseen sidottuna. Rakeista suolaa käytetään vain pölynsidontaan sorateillä ja savuaffenaa laitettaessa ja hienoa suolaa muuhun ruoanlaittoon.
Nollakelillä vahvan suolavesiliuoksen levittäminen ei johda liuoksen jäätymiseen, mutta parinkymmenen asteen pakkasilla väistämättä. Tuo "ennakoivuus" (=jatkuvuus) on vaan tuonut sen ongelman, että levityshetkellä ei vallitsevaa säätilannetta pahemmin huomioida. - JP
pois vaan. suojaukset pitää tehdä suolankäytön vuoksi, joskin hyvä että ne tehdään. mutta, määrittelisitkö sinä meille ihmishengen hinnan, jotta voidaan vertailla kumpi tulee halvemmaksi ? ja laskelmassa pitää myös huomioida liikenteen välityskyvyn huononeminen, joka taas lisää kustannuksia.
- autoilija
suola ei edistä muuta kuin ruostetta ja rapaa tuulilasissa
- whiic
Ennakoiva auraus on hyvä tapa estää lumen kertyminen teille.
Oikeastaan, mitäpä minua hetkahduttaa miten budajettinne käytätte, koska aina te sen käytätte kuitenkin ettei sitä seuraavalle vuodelle leikata. Pääasia, että suolaus on ohi toukokuussa, kun auto herää talviunilta, se riittää minulle. Kiinnostukseni "maailmanparannuksesta" huojuu vähemmästäkin välinpitämättömyydestä Tiehallinnon puolelta. Peekele, levitellä suolaa "ennakoivasti" pakkasellakin vaikka suojaa ei olisi edes luvassakaan. Siihen pintaanhan se suolaliemi sitten jäätyy ja asiat vain pahenee. - ;-)
On se vaan kumma, että yksi instanssi saa saastuttaa ilman sen kummempia seuraamuksia sekä pohjavedet, että teiden varsien metsät.
Meikäläinen jos alkaisi torjumaan kotipihan liukkautta suolalla, niin jo kohta pursuaa postilaatikko kaikenmaailman maksukuponkia ja vaimo vetelisi ympäri korvia, kun kukkapenkit ei varmaankaan kovinkaan paljoa tästä ravinteesta pidä. - Eräs autoilija
Olipa tosi ennakoivaa suolausta tässä kerran takavuosina, kun aamulenkillä havaitsin, että Taivaskallion luolasta lähti kuorma-auto suolalastissa toukokuussa. Lämpöä oli yli 10 plus astetta, linnut lauloivat, lehti oli puussa ja lumesta ja jäästä ei tietoakaan.
Siitä auto lähti Käpylän Alkolle päin mäkeä ylös ja alkoi levittää lastina ollutta suolaa :-o Oliko se ennakoivaa suolausta seuraavaa talvea varten -- vai ei kai talven suolakiintiötä ollut vielä käyttämättä ???
Kyllä tuokin teiden teiden jäädytys kiristyvään pakkaseen ihmetyttää. Tiet, joille ei suolaa tuolloin ole levitetty ovat kuivia ja pitäviä, mutta missä sitä suolaa on (esim moottoriteiden rampit) ovat pirullisen liukkaita. Montakohan tuulilasia on jo mennyt tuon hiekan ansiosta, jota noilla rampeilla on ? Kivet sitten lentävät rampeilta tulevien rekkojen pyöristä välittömästi rampin jälkeen tuulilaseihin.- tiemestari
Suolaa käytetään myös pölyn sitomiseen, ei ole allergigoille mukava tilanne keväällä maantiepölyt. Suola on maanteille hyvä apuväline vaihtelevaan ilmastoon. Kakille piireille lasketaan oma suolankäyttökiintiö. Parempaa suola on pölynsitomiseen, kuin ennen kovin suosittu lipeä.
- Sama
tiemestari kirjoitti:
Suolaa käytetään myös pölyn sitomiseen, ei ole allergigoille mukava tilanne keväällä maantiepölyt. Suola on maanteille hyvä apuväline vaihtelevaan ilmastoon. Kakille piireille lasketaan oma suolankäyttökiintiö. Parempaa suola on pölynsitomiseen, kuin ennen kovin suosittu lipeä.
Asfaltille ??
Jos et satu tietämään, niin kyseinen mäki on asfaltoitu katu ja toukokuussa on hiekoitushiekat Hesassa jo lakaistu pois ! Eli miksi toukokuussa levitettäisiin yli 10°C:ssa kuivalle puhtaalle asfaltille kauniina aamuna suolaa muusta syystä kuin, että kiintiötä on jäänyt kayttämättä ?????
- Ari
Onko laskettu sitä paljonko maksaa kun jatkuvasti suolataan ja tienpinta on jatkuvasti märkä. Silloinhan on tien kuluminen tosi nopeaa. Asfaltti hajoaa alla kun autot aiheuttaa paineen tiehen ja vesi välissä toimii kuin olisi vesileikkaus.
Kumpi on parempi:
Sohjoinen vai luminen tie?
Sohjoinen vai jäinen tie?
Kuiva vai paskanen tie?
Paljonko onnettomuuksi sattu sen vuoksi kun näkyvyys huononeen suolauksen ansiosta?- jamppa
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ensin pidetään tiet mahdollisimman pitkään märkinä, aina kun suola vaan puree.
Pinnoitteet joudutaan uusimaan puolentoista vuoden välein. Katsokaas esim. Turunväylää (siis HKI, Espoo) kuinka järkyttävässä kunnossa se keväisin on. Kyllä saadaan rahaa kulumaan.
Ainoa oikea tapa olisi yksnkertaisesti hyväksyä se, että asumme jääkarhujen maassa ja kelit nyt tuppaa vaan olemaan talvisia.
Taisimpa jostain lukea, että talvikunnossapidon tavoitteena on pitää kitkakerroin arvossa, joka vastaa kesäkelien kitkakerrointa.
Kukakohan älypää tuossakin kokouksessa on vasaraa lopussa pamauttanut. Ja nyt tuota samaa tavoitetta yritetään pitää yllä maksoi mitä maksoi.
Jos on suolattava, niin organisoikaa sitä hieman ja tutkikaa riskipaikat isolle liikenteelle kuten rampit ja mäet jne. Tällöin voitaisiin suolaus vähentää tod. viidennekseen. Vaan kuka nyt tuommoiseen hommaan ryhtyy, paiskotaan vaan kymmeniä kilometrejä suolaa suorille moottoriteille, jotta suomalaiset voivat ajaa talvellakin rajoitusten mukaan.
ELI TÄSMÄSUOLAUS OLISI LÄÄKE !!
Olisi kiva joskus nähdä yksikin järkevä esitys "vähentää" suolausta päättävältä taholta. Ei miltään tiemestarilta, joka taas puolustaa omaa työpaikkaansa suolaamisen puoltamisella. - JP
jamppa kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ensin pidetään tiet mahdollisimman pitkään märkinä, aina kun suola vaan puree.
Pinnoitteet joudutaan uusimaan puolentoista vuoden välein. Katsokaas esim. Turunväylää (siis HKI, Espoo) kuinka järkyttävässä kunnossa se keväisin on. Kyllä saadaan rahaa kulumaan.
Ainoa oikea tapa olisi yksnkertaisesti hyväksyä se, että asumme jääkarhujen maassa ja kelit nyt tuppaa vaan olemaan talvisia.
Taisimpa jostain lukea, että talvikunnossapidon tavoitteena on pitää kitkakerroin arvossa, joka vastaa kesäkelien kitkakerrointa.
Kukakohan älypää tuossakin kokouksessa on vasaraa lopussa pamauttanut. Ja nyt tuota samaa tavoitetta yritetään pitää yllä maksoi mitä maksoi.
Jos on suolattava, niin organisoikaa sitä hieman ja tutkikaa riskipaikat isolle liikenteelle kuten rampit ja mäet jne. Tällöin voitaisiin suolaus vähentää tod. viidennekseen. Vaan kuka nyt tuommoiseen hommaan ryhtyy, paiskotaan vaan kymmeniä kilometrejä suolaa suorille moottoriteille, jotta suomalaiset voivat ajaa talvellakin rajoitusten mukaan.
ELI TÄSMÄSUOLAUS OLISI LÄÄKE !!
Olisi kiva joskus nähdä yksikin järkevä esitys "vähentää" suolausta päättävältä taholta. Ei miltään tiemestarilta, joka taas puolustaa omaa työpaikkaansa suolaamisen puoltamisella.jos levität suolaa tielle, lyhyelle pätkälle, se sulaa ja kastuu. mitäs pätkän jälkeen, kas kun autot mokomat kuskaavat vettä ja suolaa tästä pätkästä eteenpäin, joka muodostuu todella liukkaaksi. ja nopeuksista. nopeuksien ei voida antaa laskea rajattomasti koska se näkyy rahana. tavaran on pakko kulkea.
- jamppa
JP kirjoitti:
jos levität suolaa tielle, lyhyelle pätkälle, se sulaa ja kastuu. mitäs pätkän jälkeen, kas kun autot mokomat kuskaavat vettä ja suolaa tästä pätkästä eteenpäin, joka muodostuu todella liukkaaksi. ja nopeuksista. nopeuksien ei voida antaa laskea rajattomasti koska se näkyy rahana. tavaran on pakko kulkea.
Onkos siinä sitten järkeä, että suolataan 40 km suoraa tietä kuten esim. moottoriteillä tehdään.
Sillä ei käsittääkseni ole mitään tekemistä raskaanliikenteen kanssa.
Ja sitäpaitsi jossainhan se suolauskohta aina loppuu. Nyt ne tuppaavat olemaan nuo sivutiet ja usein rampit myös.
ps. kyllä minä olen huomannut, että todella pahoilla keleillä ne ovat juuri ne raskaat ajoneuvot, jotka parhaiten moottoriteillä puskevat (lue. kaukoliikenteen bussit, rekat). Pysähtyminen/liikkeellelähtö on sitten eri asia.
- idea
Eikös tuo sepeli pysyisi paremmin tiellä kuin hiekka, onhan se paljon painavampaa tavaraa verrattuna hienoon hiekkaan. Suolan ja sepelin sekoitus olisi varmasti tehokkaampi yhdistelmä. Vain onko sepeli paljon arvokkaampaa, ettei kannata käyttää?
- Eräs autoilija
Koska en ole tuulisifirman omistaja, niin kiitos ei sepelille. Jos sitä käytettäisiin, kyllä tuulilaseja menisi talvella vielä enemmän kuin nykyään.
- Vili
huomattavasti halvempi tapa on suolata kuin karhuta. Itse en niinkään kannata suolausta, mutta ajatellaanpa ettei suolaa käytettäisi. Lumi tunnetusti tallaantuu auton renkaiden alla hyvin kovaksi, mitenköhän sen lumen saisi tiestä irti muuten kuin höylällä tai suolalla? Nolla kelien jälkeen polanteet jäätyvät ja lehtien lööpeissä komeilevat otsikot: kuski menetti autonsa hallinnan, kun "taitavat" kuskit ohittelevat hitaampia kulkijoita jne. Suolauksen lopettaminen alentaisi pakosti myös yleisiä maantienopeuksia nykyistä pienemmiksi. Että suolaaminen jatkuu halutaan sitä tai ei...
- Asenteilla...
Oletteko te "tiemestarit" koskaan joutuneet särkemään kiviä kotikonstein? Helppo ja ympäristöystävällinen tapa on kaataa vettä kiven rakoihin ja odottaa. Kun vesi jäätyy, niin "poks" ja kivi on murusina.
Tämä sama tapahtuu kun vesi menee asfaltin rakosiin ja jäätyy. Sitten keväällä saadaan niellä pölyä - niin tai odottaa että se suola-auto tulee suolaamaan tien pölisemättömäksi.
Paljonko muuten maksaa jääterät verrattuna kansalaisten autojen ruoste- ja maalivaurioihin, pyyhkijänsulkiin, tuulilaseihin ja autonpesuun meneviin euromääriin? Tai verrattuna huonon näkyvyyden tai epämääräisen kelin aiheuttamiin onnettomuuksiin? Taitaisin mieluummin maksella niitä jääteriä.- näinkin
Mutta onhan sillä laaja-alaisempaakin vaikutusta, esim. pesunesteet menevät kaupaksi, huoltoasemat saavat myytyä pesuja, ruostesuojafirmat suojauksia, autovaraosaliikkeet jarruosia. Sillä suolaamisella on todella merkittävä osa piiloverotuksessakin, mietihän tätäkin puolta. Se tosiaankin pitää työpaikkojakin yllä.
- Asenteilla...
näinkin kirjoitti:
Mutta onhan sillä laaja-alaisempaakin vaikutusta, esim. pesunesteet menevät kaupaksi, huoltoasemat saavat myytyä pesuja, ruostesuojafirmat suojauksia, autovaraosaliikkeet jarruosia. Sillä suolaamisella on todella merkittävä osa piiloverotuksessakin, mietihän tätäkin puolta. Se tosiaankin pitää työpaikkojakin yllä.
ja ennen kuin auto on pesty, jarruosat vaihdettu ja ruostevauriot korjattu, niin olet liikkuva pommi.
Toisaalta, saadaanhan näin työllistettyä lääkärit ja hautausurakoitsijat - eli taas raha kiertää.
Tietysti tälle pelihullulle suomen kansalle tuo vielä lisäjännitystä kun menee autokauppaan ja ostaa käyte-tyn auton josta ei tiedä että mikä paikka ensimmäisenä poksahtaa ja tapahtuuko poksahdus esim. mootto-ritiellä vaiko jossakin Mannerheimintien iltapäiväruuhkassa.
- Asenteilla...
Oletteko te "tiemestarit" koskaan joutuneet särkemään kiviä kotikonstein? Helppo ja ympäristöystävällinen tapa on kaataa vettä kiven rakoihin ja odottaa. Kun vesi jäätyy, niin "poks" ja kivi on murusina.
Tämä sama tapahtuu kun vesi menee asfaltin rakosiin ja jäätyy. Sitten keväällä saadaan niellä pölyä - niin tai odottaa että se suola-auto tulee suolaamaan tien pölisemättömäksi.
Paljonko muuten maksaa jääterät verrattuna kansalaisten autojen ruoste- ja maalivaurioihin, pyyhkijänsulkiin, tuulilaseihin ja autonpesuun meneviin euromääriin? Tai verrattuna huonon näkyvyyden tai epämääräisen kelin aiheuttamiin onnettomuuksiin? Taitaisin mieluummin maksella niitä jääteriä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927