Oikomishoito aikuisena

leegot suoraan

heissan.
oliko tietoa aikuisena hampaiden oikomisesta? Kustannuksista? paikoista Helsingissä? 5 etummaista hammasta kaipaisi oikomista ylhäällä pari niistä tosi pahasti vinossa. Kuinkakohan kauan oikominen kestää näin aikuisena ja kela ei ilmeisesti korvaa lainkaan oikomista?
Kiitos!

10

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautasuu

      Itselläni on kolmatta vuotta raudat. Vuoden ensin ylhäällä pelkästään ja sitten tuli alaskin ja tuntuu, etten koskaan pääse näistä eroon. Alahampaat oikenivat aika hyvin, mutta ylähampaat jäävät ulkoneviksi. Kannattaa kysyä tarkkaan millainen lopputulos on odotettavissa ettei tule pettymyksiä.

      Kustannuksista sen verran, että alkuun maksaa enenmmän kun raudat laitetaan. Kaarien vaihto on kuukausittain jotain 85 euroa.
      Mutta teetäppä arvio, niin tulet viisaammaksi tässä asiassa.

      • rautasuu

        Kela korvaa 20 % harvoissa tapauksissa. Silloin tarvittaisiin jo leukaleikkausta, että korvausta tulisi.


    • tietoa

      Helsingissä ei tehdä kunnallisella puolella oikomishoitoa täysi-ikäisille, eikä Kela korvaa yksityisestä oikomishoidosta muuta kuin alkututkimuksen ja röntgenkuvat. Itse käyn Helsingissä oikomishoidossa, paikkaa en voi kertoa koska tämän palstan säännöt kieltävät sen. Kustannukset riippuvat aika paljon siitä, miten paljon oikomista täytyy tehdä ja mitä menetelmiä käytetään. Suurin piirtein noin 4000 € koko hoitoajalta, jos sekä ylä- että alaleuka oiotaan. Hoidon pituus on hyvin yksilöllistä, jos täytyy ainoastaan oikaista vinoja hampaita, se onnistuu paljon nopeammin kuin jos täytyy lisäksi korjata purentaa ja kauimmin, jos tarvitaan lisäksi leukakirurgiaa. Itse olen aikuinen ja minulla on ollut sekä vinojen hampaitten että purennan korjausta, ja se tulee ehkä kestämään yhteensä noin 2 vuotta. Itselläni olisi oikomishoito pitänyt toteuttaa yksityisellä silloinkin, jos olisin mennyt siihen lapsena, koska kunta ei kustanna lapsillekaan oikomishoitoa, ellei ole toiminnallinen purentavika.

      • Helsingissä aikuisiakin.

        Kyllä Helsingissä tehdään kunnallisellakin puolella oikomishoitoa täysi-ikäisille, olen itse siellä toista vuotta. Purennan pitää aiheuttaa toiminnallinen haitta, esteettisistä syistä ei oiota. Kunnalliseen oikomishoitoon pääseminen helpottui muutama vuosi sitten jonkun (hoitovastuu?) lain muutoksen takia.


      • ....
        Helsingissä aikuisiakin. kirjoitti:

        Kyllä Helsingissä tehdään kunnallisellakin puolella oikomishoitoa täysi-ikäisille, olen itse siellä toista vuotta. Purennan pitää aiheuttaa toiminnallinen haitta, esteettisistä syistä ei oiota. Kunnalliseen oikomishoitoon pääseminen helpottui muutama vuosi sitten jonkun (hoitovastuu?) lain muutoksen takia.

        Sinulla täytyy sitten olla erittäin vaikea ja normaalia elämää haittaava purentavirhe, jos olet Hesassa päässyt kunnalliselle. Mutta tosiaan kukaan ei pääse kunnalliseen, eivät edes lapset, silloin jos ei ole toiminnallista haittaa. Itsellläni oli juuri ja juuri kosmeettiseksi haitaksi luokiteltava saksipurenta, syväpurenta ja ahtaus, enkä päässyt hoitoon edes lapsena. Haitan aste oli 7, kun hoitoon olisi päässyt asteella 8. Oma oikojani sanoi että Hesassa eivät pääse hoitoon kuin sellaiset täysi-ikäiset, joiden purentavirhe on suu-kitalakihalkion aiheuttaman vian tasoa, purentakiskot ovat pääsääntöisesti ainoa asia, mitä Helsingin kaupunki suostuu antamaan purentavikoihin aikuisille. Toi hoitotakuu on aika kyseenalainen asia, kun aikuinen serkkuni joutui odottamaan puoli vuotta jo ihan pelkkään paikkaukseen pääsyä.


      • Helsingissä aikuisiakin.
        .... kirjoitti:

        Sinulla täytyy sitten olla erittäin vaikea ja normaalia elämää haittaava purentavirhe, jos olet Hesassa päässyt kunnalliselle. Mutta tosiaan kukaan ei pääse kunnalliseen, eivät edes lapset, silloin jos ei ole toiminnallista haittaa. Itsellläni oli juuri ja juuri kosmeettiseksi haitaksi luokiteltava saksipurenta, syväpurenta ja ahtaus, enkä päässyt hoitoon edes lapsena. Haitan aste oli 7, kun hoitoon olisi päässyt asteella 8. Oma oikojani sanoi että Hesassa eivät pääse hoitoon kuin sellaiset täysi-ikäiset, joiden purentavirhe on suu-kitalakihalkion aiheuttaman vian tasoa, purentakiskot ovat pääsääntöisesti ainoa asia, mitä Helsingin kaupunki suostuu antamaan purentavikoihin aikuisille. Toi hoitotakuu on aika kyseenalainen asia, kun aikuinen serkkuni joutui odottamaan puoli vuotta jo ihan pelkkään paikkaukseen pääsyä.

        Mulla oli/on syväpurenta ja ylä- ja alahampaat osuivat toisiinsa aiheuttaen kulumista. Hammaslääkärin mukaan jos niitä ei olisi alettu oikomaan, ne olisivat saattaneet kulua poikki jossain vaiheessa. Tuo oman oikojasi "suu-kitalakihalkio" lausunto kuullostaa kyllä vahvasti siltä että hänellä on myös "oma lehmä ojassa". :)

        Nykyään lapset pääsevät onneksi pienemmillä pisteillä Helsingissä kunnalliseen oiontaan. Taitaa päästä jo 6:lla, koska pojallani oli 5,5 ja sillä ei juuri ja juuri päässyt.


      • asia
        Helsingissä aikuisiakin. kirjoitti:

        Mulla oli/on syväpurenta ja ylä- ja alahampaat osuivat toisiinsa aiheuttaen kulumista. Hammaslääkärin mukaan jos niitä ei olisi alettu oikomaan, ne olisivat saattaneet kulua poikki jossain vaiheessa. Tuo oman oikojasi "suu-kitalakihalkio" lausunto kuullostaa kyllä vahvasti siltä että hänellä on myös "oma lehmä ojassa". :)

        Nykyään lapset pääsevät onneksi pienemmillä pisteillä Helsingissä kunnalliseen oiontaan. Taitaa päästä jo 6:lla, koska pojallani oli 5,5 ja sillä ei juuri ja juuri päässyt.

        Niin, silloin 90-luvulla, kun olin itse lapsi, pääsi hoitoon vasta 8 pisteellä. Minulle vaan sanottiin: "kosmeettinen haitta" silloin. Ikävää kuulla, että nykyään asiat ovat toisin. Minullakin oli alahampaat aika kulunu, ennen kuin pahempi kuluminen estettiin kalliilla yksityishoidolla. Kun yritin kaksi vuotta sitten kunnalliselle, että onnistuuko oikomishoito siellä, niin sieltä vastattiin: "vain alle 16-vuotiaille", ja niinpä jouduin menemään yksityiselle, ilman että kunnallinen hammaslääkäri olisi arvioinut purentaani aikuisiällä, oli se nyt varmaan erilainen kuin 11-vuotiaana. No, ei voi enää mitään, pitänee jatkaa hoito loppuun yksityisellä.


      • taitaa takuuvarmasti
        Helsingissä aikuisiakin. kirjoitti:

        Mulla oli/on syväpurenta ja ylä- ja alahampaat osuivat toisiinsa aiheuttaen kulumista. Hammaslääkärin mukaan jos niitä ei olisi alettu oikomaan, ne olisivat saattaneet kulua poikki jossain vaiheessa. Tuo oman oikojasi "suu-kitalakihalkio" lausunto kuullostaa kyllä vahvasti siltä että hänellä on myös "oma lehmä ojassa". :)

        Nykyään lapset pääsevät onneksi pienemmillä pisteillä Helsingissä kunnalliseen oiontaan. Taitaa päästä jo 6:lla, koska pojallani oli 5,5 ja sillä ei juuri ja juuri päässyt.

        olla oma lehmä ojassa ihan kirjaimellisesti. Nimittäin meidän kunnallinen oikoja tekee myös yksityisvastaanotolla töitä ja kuinka ollakaan moni putoaa kunnallisesta sen vuoksi pois. Ohjaa potilaat omalle yksityisvastaanotolle, että näin!


      • ikäni takia
        taitaa takuuvarmasti kirjoitti:

        olla oma lehmä ojassa ihan kirjaimellisesti. Nimittäin meidän kunnallinen oikoja tekee myös yksityisvastaanotolla töitä ja kuinka ollakaan moni putoaa kunnallisesta sen vuoksi pois. Ohjaa potilaat omalle yksityisvastaanotolle, että näin!

        Niin voi olla, minä tosin olin saanut hylkäävän vastauksen terveyskeskuksesta jo ennen kuin menin yksityiselle. Soitin vaan hammashoitolaan varatakseni ajan, jotta he voisivat katsoa hampaitani, mutta hylky tuli jo puhelimessa ikäni perusteella (silloin olin 19 v.), ilman että he missään nimessä olisivat edes nähneet hampaitani. Joten en olisi tässä tapauksessa voinut edes mitään muuta tehdä kuin mennä yksityiselle. Minulla tosiaan oli syväpurenta ja saksipurenta sekä ahtaus, jotka lapsena arvioitiin vaikeusasteella 7, eli kyllä luulisi minun olleen tarpeeksi oikomishoidon tarpeessa. Nyt tosiaan olen ollut yksityishoidossa jo lähes kaksi vuotta, ja hoito jo lähes valmis.


    • takana

      Minulla oikominen maksoi n 2000 euroa ja kesti vähän reilun vuoden(tänään sain raudat pois!). Alahampaat olivat vinksin vonksin ja ahtaasti, toinen etuhammas hiukan vino. Hampaita ei poistettu vaan kallistettiin hiukan eteenpäin jolloin hampaille tulee lisää tilaa ja olen tyytyväinen.

      Toivottavasti löydät hyvän ja taitavan oikojan! Rahaa vei mutta kyllä kannatti :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe