Miksi, Ikea, miksi?

Warum?

Kaikki muu oli käynnilläni Suomen uusimmassa Ikeassa täydellistä. Ei ollut liian pitkiä jonoja. Informaatiota oli suomeksikin. Vähän häiritsi se, että keittiöesite oli vain ruotsiksi. Mutta meneehän se ruotsi vielä kouluruotsilla jotenkuten lukea. Kunhan ei tarvitse sentään puhumaan ruveta eikä kuuntelemaan.

MIKSI, voi MIKSI IKEA MYYMÄLÄSSÄNNE ON NIIN VÄHÄN SUOMENKIELENTAITOISIA?

Melkein itku meinasi päästä kun sisäänkäynnin alussa oli kaksi ikea-paitaista neuvojaa. Toinen oli täysi ummikko ruotsalainen. Toinen hyvin huonosti suomea osaava mies, joka haki sanoja koko ajan. No häneltä sain sentään tiedon, että missä niitä ostoskärryjä on. Meneehän ne asiat hoitaa noin huonollakin suomella, mutta ruotsiksi en suostu rupeamaan shoppailemaan.

Kun kerran mainostatte olevanne Suomen uusin Ikea, niin asioiden on hoiduttuva äidinkielelläni.

Kiersin koko tavaratalon sisulla läpi asti ja asioin joka paikassa suomeksi. Oikein piruuttani.

Yhtään toista suomenkielistä ei sillä kierroksella vastaan tullut! Olen helvetin hämmästynyt. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Kuulemma Ikea palkkasi Suomen puolelta vain 2 (kaksi!) työntekijää. Loput yli 100 työntekijää otettiin Ruotsista. Ilmeisesti suomen kielen osaaminen oli työpaikan saamisen este.

Miksi edes mainostatte itseänne Suomessa, jos ette tahdo tai halua meitä suomalaisia palvella?

Miksi? Miksi ihmeessä tämä asia hoidettiin näin, vaikka Haaparannalla ja Torniossa on kaksikielistäkin työvoimaa olemassa?

24

2488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

Ikea poikkeaa kyllä muista haaparantalaisista liikkeistä sillä, että eipä siellä paljon suomea osattu edes vaikka kolme ikealaista yritti selvittää kassamokailua.

• Stadium

Stadiumissa ainakin osattiin suomea, käytin parinkin myyjän palveluksia ja ei mitään vaikeuksia. Käyn siinä firmassa toistekin vaikkei merinovillaisia housuja tällä kertaa löytynytkään.

Kuka ton Stadiumin omistaa? Se on kai päälliköstä kiinni, minkälaista henkilökuntaa liikkeesen on valittu?

• Ikeassa käynyt

Puhun ja osaan ruotsia, mutta ihmettelin, että kassa puhui skoonen murretta, ja eurot tuntuivat vielä olevan opettelemisessa, koska piti kolikot kääntää ja tarkistaa.
      Eikö täältä pohjoisesta tosiaan olisi löytynyt kassalle sopivia henkilöitä joille olisi eurotkin olleet tuttuja? Tuskinpa kyseinen henkilö suomeakaan osasi!
      Poislähtiessäni kävin vielä tekemässä pikkuostoksia ja siellä sama juttu, kassan piti syynätä eurot todella tarkkaan, joten ilmeisesti oli hänkin tullut kauempaa.

• bättre folk

Ruoka-Ruotsin edessä pitää sinun suomalaisen maaorjan polvistuman ja asiasi ruotsinkielellä esittämän. Sillä Suomen kieli ei ole sivistyksen kieli, se on mongoolien ulvontaa eikä sitä kuningaskunnassa pidä suvaittamaan.

Oi tyhmä suomi juntti, luovuta siis eurosi meille Ruotsin mahtiherroille ja sanakirja kädessäsi pitää sinun pakkoruotsia sönkäämän.

On etuoikeus saada ostaa puolalaisen työläisen nälkäpalkalla kasaamia lastulevyhuonekaluja täältä Maailman Kansainvälisimmästä Ikeasta, jonka henkilökunta on maailman yksikielisintä.

Lähde Saatana saastuneesta sielusta ja Suomen kieli yksinkertaisesta mielestä. Vain Rootsin kaunis kieli on ihmisen puhetta.

• ruotsia Haaparannalla

Osaan ruotsia melko hyvin,mutta periaatteessa en Haaparannalla koskaan sano "heijtä" enempää ruotsiksi. Haaparanta on vanhaa suomenkielistä aluetta, ja miehän en siellä ruotsia puhu! Luulajassa puhun ruotsia kaupoissa. Eteläisen ruotsin möngertäjille puhun satavarmasti suomea ja oikein hoon päältä, jos ikeaan vielä tästä lähden!

Ruotsin "puolihan" on täynnänsä kaksikielisiä. Ihme jos eivät paikkakuntalaiset ole kelvanneet ikeaan töihin.

• jep jep

En oo koskhaan tarvinnu ruottia Haaparannalla, enkä aio tarvita vastasuuvessakkaan.

• kielimies

Maassa maan tavalla. Ei se pakkoruotsi aivan p**seestä oo vai mitä? Pärjää rajan toisella puolellakin ilman erityiskohtelua, kun on ruotsintunneilla pitänyt korvansa auki.

Kysynpä vaan ihan tasapuolisuuden nimissä, moniko ruotsalainen saa palvelua äidinkielellään Torniossa tai yleensä Suomessa? Ja Suomi on sentäs kaksikielinen maa.

• ruotsia Haaparannalla-----
        kielimies kirjoitti:

Maassa maan tavalla. Ei se pakkoruotsi aivan p**seestä oo vai mitä? Pärjää rajan toisella puolellakin ilman erityiskohtelua, kun on ruotsintunneilla pitänyt korvansa auki.

Kysynpä vaan ihan tasapuolisuuden nimissä, moniko ruotsalainen saa palvelua äidinkielellään Torniossa tai yleensä Suomessa? Ja Suomi on sentäs kaksikielinen maa.

Puhukaa te etelän varikset (ja kemiläiset;) vaikka kiinaa, mutta minä en ruotsia Haaparannalla puhu. Syy on periaatteellinen: olen torniojokivartinen juuriltani ja tiedän kuinka röyhkeästi Ruotsin puolella asuvia on ruotsitettu läpi vuosikymmenten. Olen heitä kohtaan solidaarinen, siksi en puhu rajan pinnassa ruotsia. Toki kaikki kielet ovat arvokkaita osata, eikä minulla ruotsia vastaan mitään kielenä olekaan.

• Heh heh

Hauska kuulla, että hengenheimolaisia löytyy.

Puhun ruotsia oikein mainiosti, mutta Haaparannalla hyvin harvoin. Siellä on kun on aika paljon sellaisia, jotka osaa suomea, muttei periaatteesta puhu sitä. Joten olen ottanut saman asenteen mutta toisinpäin, heh heh! Potut pottuina.

Haaparanta on kumminkin suomalaisten ostovoimasta riippuvainen ja omalla toiminnallani tuen niitä siskoja ja veljiä Haaparannalla, jotka vastustavat ruotsinkielisten sortoa ja yksikielistämistä. Älkää sanoko, ettei sellaista Hapitsussa esiinny. Kyllä sitä esiintyy, se vain on pinnan alla piilorasismina.

Tehkää muutkin suomalaiset samoin, solidaarisuutta!

Ps. paikkakuntalaisia on Ikeassa ilmeisesti vähän, murteista päätellen porukkaa on palkattu Kalixista, Luleåsta ja kauempaakin. Sitten on varmaan jotain lainasakkia Etelä-Ruotsista, Skånesta. Vai liekö pysyvämpiä? Outoa politiikkaa todellakin.

• itseään ruotsalaisille
        kielimies kirjoitti:

Ruotsalaisten uutena shopping centerinä

• Haaparannalla
        Heh heh kirjoitti:

Hauska kuulla, että hengenheimolaisia löytyy.

Puhun ruotsia oikein mainiosti, mutta Haaparannalla hyvin harvoin. Siellä on kun on aika paljon sellaisia, jotka osaa suomea, muttei periaatteesta puhu sitä. Joten olen ottanut saman asenteen mutta toisinpäin, heh heh! Potut pottuina.

Haaparanta on kumminkin suomalaisten ostovoimasta riippuvainen ja omalla toiminnallani tuen niitä siskoja ja veljiä Haaparannalla, jotka vastustavat ruotsinkielisten sortoa ja yksikielistämistä. Älkää sanoko, ettei sellaista Hapitsussa esiinny. Kyllä sitä esiintyy, se vain on pinnan alla piilorasismina.

Tehkää muutkin suomalaiset samoin, solidaarisuutta!

Ps. paikkakuntalaisia on Ikeassa ilmeisesti vähän, murteista päätellen porukkaa on palkattu Kalixista, Luleåsta ja kauempaakin. Sitten on varmaan jotain lainasakkia Etelä-Ruotsista, Skånesta. Vai liekö pysyvämpiä? Outoa politiikkaa todellakin.

Hyvä me! uskon, että meitä on aika paljonkin. Kyllä sitä nenänvarttapitkin katsomista ruotsalaisissa esiintyy sen verran, että eihän me ruotsia mongerreta jos ei ole pakko. Puhutaan sitten vaikka ennemmin englantia niille...ja oikein suomalaisella aksentilla. Venäjääkin osaisin vähän mongertaa. Miehän koitan sitä, jos eivät ikeassa suomea ymmärrä, vaikka muka niin ollaan kansainvälisiä olevinaan. Mitä kansainvälisyyttä se on, että rahdataan Suomen rajan pintaan skånelaiset myyjät. Ja p***at sanon minä!

• kyllä...nej
        kielimies kirjoitti:

No tuohon on nyt aivan ensinnäkin sanottava ettei haaparanta mitään kaksikieleistä aluetta ollut enne pakko-ruotsitusta. Tutustupa historiaan ennenkuin alat höpistä!

Ja suomi ei tosipeleissä ole sen kaksikielisempi maa kuin ruotsikaan, kannattaa ottaa selvää myös tästä asiasta. Historian tuntemus saatta opettaa myös sinulle jotain.

• Totta puhut
        kyllä...nej kirjoitti:

No tuohon on nyt aivan ensinnäkin sanottava ettei haaparanta mitään kaksikieleistä aluetta ollut enne pakko-ruotsitusta. Tutustupa historiaan ennenkuin alat höpistä!

Ja suomi ei tosipeleissä ole sen kaksikielisempi maa kuin ruotsikaan, kannattaa ottaa selvää myös tästä asiasta. Historian tuntemus saatta opettaa myös sinulle jotain.

Haaparanta on vanhaa suomenkielistä aluetta, kunnes se pakkoruotsitettiin Tornion ruotsinkielisten toimesta. Tornio on vanha ruotsalainen kaupunki, tiesitkö?

Vielä 1800 luvulla ruotsi oli täällä sosieteetin pääkieli.

Nykyään Haaparanta on kaksikielinen kaupunki. Mutta pakkoruotsitus jatkuu vielä nykyäänkin. Mm. Ikea harrastaa sitä, kun ei palkkaa kaksikielisiä tai suomenkielisiä töihin. Silloin suomalainen joutuu muuttamaan pois ja jäljellee jää arvaa kuka. Sillä metodilla Haaparanta pikku hiljaa ruotsitetaan täydellisesti.

Suomalaiset voivat halutessaan estää tämän, koska IKEA ei kauppana onnistu tavoitteissaan ilman suomalaisten rahaa. Jos IKEA joutuu selkä seinää vasten valitsemaan pakkoruotsituksen tai kauppakeskuksen onnistumisen välillä niin luulen sen uhraavan mieluummin ruotsitustavoitteen kuin miljardiinvestoinnin. Niin tärkeä asia tämä ei Gunnelillekaan (IKEAN paikallinen tavaratalojohtaja) ole, että oma ura ja onnistuminen asetetaan vaakalaudalle.

• vain suomea
        Haaparannalla kirjoitti:

Hyvä me! uskon, että meitä on aika paljonkin. Kyllä sitä nenänvarttapitkin katsomista ruotsalaisissa esiintyy sen verran, että eihän me ruotsia mongerreta jos ei ole pakko. Puhutaan sitten vaikka ennemmin englantia niille...ja oikein suomalaisella aksentilla. Venäjääkin osaisin vähän mongertaa. Miehän koitan sitä, jos eivät ikeassa suomea ymmärrä, vaikka muka niin ollaan kansainvälisiä olevinaan. Mitä kansainvälisyyttä se on, että rahdataan Suomen rajan pintaan skånelaiset myyjät. Ja p***at sanon minä!

pakotetaan palkkaamaan suomenkielisiä.

Englantia puhumalla he toteavat, että hommahan toimii eivätkä tee asialle mitään.

Vaatimalla suomalaista palvelua vaihtoehtoja Ikealle ei jää.

Asiakas on kuningas ja päättää näistä asioita viime kädessä.

• kun et tiedä
        kielimies kirjoitti:

Jos on ruotsalainen tullut kysymään tietä Torniossa, on kyllä saanut ruotsinkielistä palvelua osakseen. Kun olen ollut asiakaspalvelussa, on takuuvarmasti palveltu ruotsiksi, eikä sitäpaitsi millään pakkoruotsilla! Ruotsia en nimittäin ole Suomessa opiskellut päivääkään!
        Tiedänpä muitakin, joten älä yleistä!

• tämäkin :-)
        Haaparannalla kirjoitti:

Minäkin sain Hesan Stokkalla oikein hyvää palvelua aikoinaan, kun kokeeksi puhuin ruotsinruotsia.

• KKLKKKLKK

mitä??? eihän se ole suomen ikea,,, kaikkihan tietää että ikea on ruotsissa.... tottakai me suomalaiset siellä käymme ostoksilla ku sattuu olemaan muutama sata kilsaa lähimpään suomalaiseen ikeaan!!!!

• niin tiedät

"Suomen uusin Ikea, Haaparannassa"

Näin ne itse mainostavat, joten eikö se ole silloin suomalainen Ikea?

• lintsari
        niin tiedät kirjoitti:

"Suomen uusin Ikea, Haaparannassa"

Näin ne itse mainostavat, joten eikö se ole silloin suomalainen Ikea?

Ne on kai lintsanneet maantiedon tunneilta.Haaparanta, Suomi?? Täh.Nooh mulle loppujenlopuksi aivan sama.Kai siellä joskus sitten tulee käytyä.Kavereille kun menee niin kaikki on ikea koteja.Vituttaako mua,ehkä.No mutta sekin on aivan samaT:narsisti Kemistä (ex-tyttöystävän määritelmä).Noh sekin on aivan sama.

• suurin osa osaa suomea

Väittävät omassa mainoksessaan heidän sadasta myyjästä suurimman osan osaavan myös suomen kieltä.

Palautetta, Reklaamia Ikeaan! Laittakaa muutkin.

• valehtelua taas?

Semmoista mainosta ei ole näkynyt?

Se olisikin suoranainen valhe, koska lehdessä oli aiemmin tieto, että vain vähemmistö osaa suomea. Sen voi tarkistaa itse paikanpäällä, niillähän on kielitaito merkattuna nimilappuun.

Protestoimalla ja vaatimalla paikalle suomenkielisen asiakaspalvelijan Ikea joutuu taipumaan tässä asiassa.

• torniolainen

olisit katsellu ympärille,josko ois näkyny tornionkaupungin johtajaa Ronkaista.olisit voinut kysyä häneltä neuvoa,hän tuntee paikat IKEassaon ollu siellä jo toista vuotta.On jäänyt Tornion asiat hoitamatta.Ruotsalaiset kerkeää perustamaan kaikki toiminnot,ennen Torniota.Meille vain 3 kerrostaloa ja rapa monttu.

• kotisivuilla
        valehtelua taas? kirjoitti:

Semmoista mainosta ei ole näkynyt?

Se olisikin suoranainen valhe, koska lehdessä oli aiemmin tieto, että vain vähemmistö osaa suomea. Sen voi tarkistaa itse paikanpäällä, niillähän on kielitaito merkattuna nimilappuun.

Protestoimalla ja vaatimalla paikalle suomenkielisen asiakaspalvelijan Ikea joutuu taipumaan tässä asiassa.

Käypäs ikea.se kotisivuilla,
        http://www.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/ikea_haparanda_tornio/ikea_haparanda_tornio_fin01.html
        Tuolla sivun oikeassa laidassa on teksti:

Henkilökunnan lukumäärä on noin 100, joista suurin osa puhuu myös suomea.

Niin osaanhan minäkin puhua japania: Sayonara, Toyota, Nissan, Samurai ;)

• "palvelu pelaa"

juu yllätys oli suuri kun suomenkielentaitoisia ei ollutkaan vaikka niin mainostettiin.minulle kävi kassalla näin, että kassatäti alkoi huutamaan ja haukkumaan minua ruotsiksi kun en olut huomannut kuppeihin ottaa hintalappua mukaan.olipa kiva kuunnella huutoa n.5min, vaikka sanoinkin että en minä osaa sulle ruottia puhua.ymmärrän kyllä, mutta puhuminen ei oikein luonnistu.mielestäni oli todella huonoa asiakaspalvelua.eikös se niin ole että asiakaspalveluammateissa, vaikka asiakas olisikin kuinka väärässä niin ei asiakkaalle silti huutaa tarvitse.jäi erittäin paska maku suuhun koko hemmetin ikeasta.onkohan tuonne ikeaan mitään muuta palaute mahdollisuutta kuin soittaa asiakaspalveluun?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe