Ihan mielettömän kipeä rakkula, ilmeisesti afta(?), ilmestyi ylähuulen taakse suun sisään, se on siis sellainen valkoinen täplä tuolla suussa ja on ollut siellä sellaisenaan n. 3 päivää, ja siis todella kipeä, ei pysty syömään kuin vähän kerralla ja puhuminen ja hymyilykin sattuvat, kirvelee ja sattuu tosi paljon. Olo on muutenkin huono, tuntuu kuin olisi kipeänä, töissä ollessa varsinkin tulee tosi inhottava olo tän kauheen kivun kanssa ja tuntuu että väsyykin paljon helpommin.. Onko siis joku afta kyseessä vai? Voiko tällaiseen saada ihan jopa sairauslomaa, kun tosiaan tuntuu ettei voimia ole yhtään normaaliin verrattuna kun tän kivun kanssa pitää sinnitellä kokoajan?
Aftako !? Sairauslomaa??
10
4033
Vastaukset
- alkup.
Unohtui täysin sanoa, että ihmetyttää se, kun nyt on sitten tullut tuonne ylähampaitten ikenien kohdallekin joku aristava, tosin pienempi, rakkulan tapainen, ja kielen tuolla juuressa sivullakin tuntuu joku tällainen pienempi, siis mitä tämä sitten on? Eikai aftat nyt lisääntymään rupea siellä suussa vai miten on?
- bkishan
Oletko juonut samasta pullonsuusta jonkun kanssa tai muuta vastaavaa? Olen itse sairastanut tarttuvan suutulehduksen, joka meni kyllä ihan muutamassa päivässä ohi itsestään. Käväise lekurissa varmuuden vuoksi. Kuulemma yleinen vaiva lapsilla tarhoissa jne..
- Höpsö.
Toiset aivat "aftoihin taipuvaisia" toiset taas eivät ole koskaan kokeneet tätä kaameutta. Itse olen afta-taipuvainen, elikkä niitä tulee helposti. Niihinhän ei ole oikeastaan mitään ennaltaehkäisevää hoitoa, suuhygienian on katsottu hieman tepsivän, mut ei sekään ole kaiken a jo. nythän apteekista saa aftoihin laitetavia tabletteja(aftatabs), jotka kuulemma helpottavat kipua.
yleensähän aftoja tulee esim. kun tulee flunssaan, voi olla että olet tulossa kipeäksi ja siksi niin huono olo. Toisaalta tiedän, että jpa aftat saavat olon tukalaksi ja huonoksi, koska varsinkin syöminen jää mitättömiin, kivun vuoksi.
Mulla oli n. voisi sitten aftoja suu aivan täys, koska kävin viisaudenhampaan poistoleikkauksessa ja se kesti, koska oli hankala tapaus. suu herkistyi mekaaniselle ärsytykselle ja oli aftoja pullollaan, muutaman päivän päästä leikkauksesta, meinasin nääntyä!! oli kovaa särkyä ja suun limakalvot muutenkin herkkänä ja vielä aftat!! en voinut syödä kuin nestemäisiä ruokia ja olo oli kamala!! Jopa hengittäminen suun kautta sattu!
eli kyllä tiedän mitä noiden aftojen kanssa on, onnex ne kestää noin viikon verran ja häipyvät. Ainiin unohdin sanoa, että jos on aftoille taipuyvainen taikka aftoja on suussa suositelaan, että käyttäisi EI- vaahtoutuvaa hammastahnaa, elikkä nämä markettientahnathan vaahtoutuu runsaasti, mut itse kokeilin apteekin biotem taikka jou vastaava, se on kuivalle ja afta-herkälle suulle, ei vahhtoa. - Pipinä
Mulla kun tuli ekan kerran elämässäni aftoja, niitä tuli kolme kpl ja aiheuttivat sen että myös ikenet turposivat ympäri suuta aivan mahdottomasti. Siis voitteko kuvitella kun ien turpoaa hampaan päälle, ja oli sitten kipeä. Kaiken kukkuraksi rysähti päälle angiina ja sitten ei muutamaan päivään voinut syödä juuri mitään kun oli sekä suu että kurkku kipeä. Aftoja ei ole sen jälkeen ollut kertaakaan eikä angiinaa. En kylläkään toivo enää saavanikaan.
- alkup.
Voiko olla että minun aftani tuli siitä, kun törmäsin suoraan huuli päin hyllyn reunaa, ja huuli turposi ja oli kipeä, ja kun odottelin sen parantuvan, kipu vaan kasvoi ja huomasin sitten siis tuon aftan.. voiko siis afta tulla tällaisestakin?
Joo no melkein viikon on nyt ollut nää suussa, luulisi että jo edes vähän helpottaisi :S.. tosi inhottavaa tää kipu.. onko kukaan sitten kokeillut mitään apteekin juttuja aftoihin? - Yasuni
alkup. kirjoitti:
Voiko olla että minun aftani tuli siitä, kun törmäsin suoraan huuli päin hyllyn reunaa, ja huuli turposi ja oli kipeä, ja kun odottelin sen parantuvan, kipu vaan kasvoi ja huomasin sitten siis tuon aftan.. voiko siis afta tulla tällaisestakin?
Joo no melkein viikon on nyt ollut nää suussa, luulisi että jo edes vähän helpottaisi :S.. tosi inhottavaa tää kipu.. onko kukaan sitten kokeillut mitään apteekin juttuja aftoihin?Minulla on saattanut tulla juuri jostakin sellaisesta, että raapaisen limakalvon rikki esimerkiksi haarukalla ja virus pesiytyy siihen. Usein afta on jopa aivan haavan muotoinen.
Teen aftoille "kidutushoitoa" eli hampaita harjatessa otan harjaan tahnaa ja jynssään aftaa kostoksi. Kipu on tolkuton, mutta auttaa siihen tuskaiseen aftakipuraivoon. Kai. 8) - ...
Yasuni kirjoitti:
Minulla on saattanut tulla juuri jostakin sellaisesta, että raapaisen limakalvon rikki esimerkiksi haarukalla ja virus pesiytyy siihen. Usein afta on jopa aivan haavan muotoinen.
Teen aftoille "kidutushoitoa" eli hampaita harjatessa otan harjaan tahnaa ja jynssään aftaa kostoksi. Kipu on tolkuton, mutta auttaa siihen tuskaiseen aftakipuraivoon. Kai. 8)Afta ei johdu viruksesta, sekoitat sen varmaan huuliherpekseen? Se kyllä johtuu viruksesta.
- Höpsö.
Yasuni kirjoitti:
Minulla on saattanut tulla juuri jostakin sellaisesta, että raapaisen limakalvon rikki esimerkiksi haarukalla ja virus pesiytyy siihen. Usein afta on jopa aivan haavan muotoinen.
Teen aftoille "kidutushoitoa" eli hampaita harjatessa otan harjaan tahnaa ja jynssään aftaa kostoksi. Kipu on tolkuton, mutta auttaa siihen tuskaiseen aftakipuraivoon. Kai. 8)Aftan kuuluis olla rauhassa, siitä ei saisi poistaa "valkoista" mönjää/kalvoa. Soilloin se ipu on pahin kun sen kalvo lähtee siitä. Monet luulevat että kauhella hampaiden harjauksella ja alkoholipitoisten aineiden käytöllä se aftan mokoma saataisiin kuriin, mut näin ei ole. Tietty pitää muistaa normaali suuhygienia. Kun aftoista tiedetään kovin vähän, ne ei johdu huonosta hygieniasta. Mutta se voi olla hyvin, että se tuli siitä kun satit huulesi. Mulle ainakin tuli sillä kamalalla hammaslääkärireissulla ja suun limakalvot saivat liikaa mekaanista ärsytystä. Aftahan on suun limakalvovaurio, mutta oman tyyppisensä, se ei ole mikä tahansa tavallinen haava. Mä en oo kokeillut niin kuin aikasemmassa vistissä sanoin aftatabseja, mut vaahtoamatonta hammastahnaa ollen käyttänyt, auttoi.
- sirppu
Höpsö. kirjoitti:
Aftan kuuluis olla rauhassa, siitä ei saisi poistaa "valkoista" mönjää/kalvoa. Soilloin se ipu on pahin kun sen kalvo lähtee siitä. Monet luulevat että kauhella hampaiden harjauksella ja alkoholipitoisten aineiden käytöllä se aftan mokoma saataisiin kuriin, mut näin ei ole. Tietty pitää muistaa normaali suuhygienia. Kun aftoista tiedetään kovin vähän, ne ei johdu huonosta hygieniasta. Mutta se voi olla hyvin, että se tuli siitä kun satit huulesi. Mulle ainakin tuli sillä kamalalla hammaslääkärireissulla ja suun limakalvot saivat liikaa mekaanista ärsytystä. Aftahan on suun limakalvovaurio, mutta oman tyyppisensä, se ei ole mikä tahansa tavallinen haava. Mä en oo kokeillut niin kuin aikasemmassa vistissä sanoin aftatabseja, mut vaahtoamatonta hammastahnaa ollen käyttänyt, auttoi.
Olen käyttänyt Aftabeja. Toimivat parhaiten silloin, kun laittaa heti haavan tullessa. Suojaa hyvin, pysyy paikalla ja mahdollistaa syömisen. Olen kokeillut myös geeliä. Tämä auttaa hiukan. Ulkomailta olen ostanut geelejä, joissa on puuduttavaa ainetta mukana. Aika on kuitenkin paras parantaja. Ikävä kyllä.
- olevan aftoja
Itselläni oli nuorena lähes 20 vuotta tosi pahoja aftoja - kokeilin useita asioita - mikään ei auttanut - KUNNES - ALOITIN B-VITAMIINIKUURIN - VOIMAKKAAN B-VITAMIININ KÄYTÖN - JA AFTAT HÄVISIVÄT - ENÄÄ EI OLE VUOSIIN OLLUT AFTOISTA HAITTAA - joskus niitä voi tulla 1 kpl, mutta otettuani b-vitamiinia ne häipyvät! Hammastahnana käytän kahta erilaista Elmex-nimistä hammastahnaa - sitä oranssin väristä/sitä vihreän väristä (hammastuubin väri).
Ne aftat voivat johtua - sitrushedelmien allergiasta - itse en voinut nuorena lainkaan syödä minkäänlaista sitrushedelmää - heti tuli aftoja. Ja vaikka lopetin täydellisesti sitrus-hedelmien syönnin silloin nuorena - silti suu oli täynnä aftoja - kielessä ja limakalvoilla.
B-vitamiinit ovat vesiliukoisia - joten niitä voi vapaasti ottaa vaikka päivittäin.
Keliakia/suolistosairaudet heikentävät ruuan imeytymiskykyä elimistöön - eli elimistö ei saa esim. b-vitamiineja tarpeeksi elimistöstä. Itselläni todettiin aikuisiällä keliakia - mutta vaikka noudatan täysin keliakian edellyttämää ruokavaliota - aftoja tulisi - jos en söisi niitä vahvoja b-vitamiineja - itse käytän Neuromax:ia (kuuriluontoisesti) - erittäin vahvaa B-vitamiinivalvistetta!
Ja voin nykyään syödä - mandariineja - satsumoita - klementiinejä - IHANAA!
Keliakia/suosistotutkimukset kannattaa tehdä, jos on jatkuvasti kipeitä aftoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla572794Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "362409SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past911667Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851295Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,301129Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o155821Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m80754Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52696Ymmärrätkö jo nyt, että
Vetäytyminen ei kannattanut? Asioista pitäis puhua rauhassa hyvässä hengessä eikä lakasta maton alle. Yhdeltä ihanalt44672- 43655