Toimittaja sen sanoo

kaikkien alojen asiantuntija

TM-koeajo numerossa 13 vuonna 2003.
Koeajettuna autona Audi A3 2,0 TDI.

Jarmo Sukava, tuhansia autoja koeajanut entinen kilpa-ajaja sen sanoo:

"Audilla liikuttaessa oppii hyvin nopeasti ymmärtämään, ettei hevosvoimien määrällä ole suurtakaan merkitystä -vaikka ne lukuina ovatkin yleensä ensimmäisenä esillä- vaan vääntö on se, jolla matka taittuu"


Olen itse samaa mieltä.
Vääntö ratkaisee.

22

1202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan sama asia

      No mikä ero on väännöllä ja hevosvoimalla? Eikö ne ole vähänkuin sama asia.

      • toinen asiantuntija

        Ei se sama ole.
        Vääntö on voimaa.
        Hevosvoima on laskennallinen suure joka syntyy voiman ja kierrosnopeuden tulosta. Se on teho.


      • olen oikeassa
        toinen asiantuntija kirjoitti:

        Ei se sama ole.
        Vääntö on voimaa.
        Hevosvoima on laskennallinen suure joka syntyy voiman ja kierrosnopeuden tulosta. Se on teho.

        no mutta, eikö auto jossa on tehoa ole myös auto jossa on voimaa


      • toinen asiantuntija
        olen oikeassa kirjoitti:

        no mutta, eikö auto jossa on tehoa ole myös auto jossa on voimaa

        Moottori voi tuottaa suurenkin huipputehon, esim. 200 heppaa, mutta sen tuottama suurin vääntömomentti voi olla hyvinkin alhainen. Siis voimaa vähän.

        Esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa viritettyä 500 kuutioista moottoripyörän moottoria.
        Suurin vääntö on ehkä jotain 150Nm, mutta samantehoinen TDI-Diesel auto tuottaa jopa 400Nm:n vääntömomentin eli voiman.


      • ole niin
        olen oikeassa kirjoitti:

        no mutta, eikö auto jossa on tehoa ole myös auto jossa on voimaa

        Auto joka on tehokas (hevosvoimia) mutta ei vääntävä, alkaisi hyytymään ylämäessä, kylläkin kiihtyy nopeammin isoilla kierroksilla.

        Auto joka on vääntävä, mutta ei tehokas jaksaisi ajella ylämäet kepoisesti, mutta kiihtyy hitaammin, kylläkin pienillä kierroksilla vääntävä on vahvemmilla kiihdytyksessä, johtuen että massan liikuttaminen vaatii juuri voimaa ja pienillä kierroksilla sitä on vähempi käytössä.

        Vääntävä auto on mukavampi automaattivaihteisena koska laatikon ei tarvitse vaihtaa niin usein alaspäin ja vetoautona, koska kierroksia ei tarvitse ottaa paljoa.


      • The Rat
        olen oikeassa kirjoitti:

        no mutta, eikö auto jossa on tehoa ole myös auto jossa on voimaa

        Jos kierroksia on yhtään, niin kyllähän siitä aina positiivinen luku saadaan... :D

        Kysymys on kai pitkälti siitä miten se teho on jakautunut. Minulle on aivan sama onko autossani 100 vai 150 heppaa, jos käyttämälläni kierrosalueella (~1200 - 2500 rpm) löytyy kuitenkin vain se 100.


      • vääntö ei ole teho
        ole niin kirjoitti:

        Auto joka on tehokas (hevosvoimia) mutta ei vääntävä, alkaisi hyytymään ylämäessä, kylläkin kiihtyy nopeammin isoilla kierroksilla.

        Auto joka on vääntävä, mutta ei tehokas jaksaisi ajella ylämäet kepoisesti, mutta kiihtyy hitaammin, kylläkin pienillä kierroksilla vääntävä on vahvemmilla kiihdytyksessä, johtuen että massan liikuttaminen vaatii juuri voimaa ja pienillä kierroksilla sitä on vähempi käytössä.

        Vääntävä auto on mukavampi automaattivaihteisena koska laatikon ei tarvitse vaihtaa niin usein alaspäin ja vetoautona, koska kierroksia ei tarvitse ottaa paljoa.

        "Auto joka on tehokas (hevosvoimia) mutta ei vääntävä, alkaisi hyytymään ylämäessä, kylläkin kiihtyy nopeammin isoilla kierroksilla."

        Sotket nyt maitovellit ja kaurapuurot.

        Olet sitä mieltä että tämä "vääntö" = vääntö alakierroksilla, mitä se ei kuitenkaan tarkoita. Käytännössä usein on näin mutta ei aina.

        Ei se vääntö ole mitenkään kierrosnopeuteen sidottu. Teoriasi mukaan auto jossa on hyvin kapea vääntöhuippu kierroksilla 8000rpm ei hyytyisi ylämäessä.

        Ja kyllä, tuollainenkin saadaan aikaiseksi nykyisell turbomoottorien aikakaudella.


      • Anonyymi
        ole niin kirjoitti:

        Auto joka on tehokas (hevosvoimia) mutta ei vääntävä, alkaisi hyytymään ylämäessä, kylläkin kiihtyy nopeammin isoilla kierroksilla.

        Auto joka on vääntävä, mutta ei tehokas jaksaisi ajella ylämäet kepoisesti, mutta kiihtyy hitaammin, kylläkin pienillä kierroksilla vääntävä on vahvemmilla kiihdytyksessä, johtuen että massan liikuttaminen vaatii juuri voimaa ja pienillä kierroksilla sitä on vähempi käytössä.

        Vääntävä auto on mukavampi automaattivaihteisena koska laatikon ei tarvitse vaihtaa niin usein alaspäin ja vetoautona, koska kierroksia ei tarvitse ottaa paljoa.

        hevosvoimakin on väärä mittasuure , hevosessa kun on voimaan. neljän hevosvoiman verran.
        Lähempänä on lehmävoima, paitso jos on sonninmullikka, tai parhaat päivänsä nähnyt hieho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hevosvoimakin on väärä mittasuure , hevosessa kun on voimaan. neljän hevosvoiman verran.
        Lähempänä on lehmävoima, paitso jos on sonninmullikka, tai parhaat päivänsä nähnyt hieho

        Ja päästäksesi tuomaan julki tuon suuren viisautesi ja neroutesi tuotteen, kaivoit typerän ketjun vuodelta 2006.
        Et ole mikään terävin kynä.


    • ...

      Kiva lukea lehtiä joita kirjoitetaan "maalaisjärjellä"...

      • kaikkien alojen asiantuntija

        Ei siinä fyysikon loppututkintoa tarvita kun huomaa, että auto lähtee niin, että selkänoja rutisee.


      • Koulutus kesken
        kaikkien alojen asiantuntija kirjoitti:

        Ei siinä fyysikon loppututkintoa tarvita kun huomaa, että auto lähtee niin, että selkänoja rutisee.

        Yhdessä autossa olen tuon selkänojan rutinan havainnut liikkeellelähdössä. Kyseessä oli wartburg 353 ja rutinan aiheutti se että putkesta rakennettu selkänojakehikko oli murtunut poikki.

        Ja ei, minulla ei ole fyysikon loppututkintoa, teknisen alan korkeskouluopintoni ovat edelleenkin kesken.


      • mekaniker
        kaikkien alojen asiantuntija kirjoitti:

        Ei siinä fyysikon loppututkintoa tarvita kun huomaa, että auto lähtee niin, että selkänoja rutisee.

        riippuu myös välityksistä. Siis se vääntöhän ratkaisee, joka on vetävissä pyörissä. Ja todellisuudessa teho on kuitenkin se, joka autoa liikuttaa P [Nm/s] = w*Mv, missä w = kulmanopeus [rad/s] ja Mv = vääntömomentti [Nm]. Vääntöä voidaan siis lisätä lisäämällä välityksiä, jolloin kulmanopeus pienenee, mutta vääntömomentti lisääntyy, mutta teho pysyy samana (tietysti välityslaitteiston häviöt poistettuna).

        Siis jos käytetään ns. kierroskonetta pitää vaan olla enemmän välityksiä, jolloin siis koneen pitää käydä suuremmilla kierroksilla, että saadaan aikaiseksi tarvittava nopeus esim. rivakkaan kiihdytykseen. Onhan esim. Formula 1:ssä on kierroskoneet ja kiihtyvyys mahtava.

        Totta kai vääntävä kone "tuntuu tehokkaammalta", kun sitä ei tarvitse huudattaa. Todellisuudessa moottorin tehosta suurin osa voi olla kuitenkin käytössä, silloin, kun autoa kiihdytetään ihan samoin kuin ns. kierroskoneellista autoa "huudattamalla". Vääntävää moottoria käytettäessä tehon käyttö ei siis ole vaan niin äänekästä. Ja sehän on toki mukavampaa ...


    • Siksi jenkit voittaa

      Käykääs kattoo Porsche-palstalta,siellä oiva linkki ruotsalaiseen testiin jossa etukäteen huippunopeaksi hehkutettu,kaikkien aikojen tehokkain Porsche 911 Turbo ottaa pataan sekuntikaupalla vakiolta Corvetelta joka kierros.

      Vääntö on voimaa,ja iso V8 on ylivoimaa!

      • Porche on hyvä

        Meinaat että kuskilla, renkailla ja kelillä ei ole mitään merkitystä tuossa.


      • ei ollut..
        Porche on hyvä kirjoitti:

        Meinaat että kuskilla, renkailla ja kelillä ei ole mitään merkitystä tuossa.

        Renkaat vakiot jotka tulevat autojen mukana tehtaaltakin, kuskina sama jätkä kummallakin autolla ja kierrokset ajettiin vuorotelleen,eli sää oli sama.

        Tehoja oli suunnilleen samanverran (ainakin paperilla,mahdollista toki että Vetessä enemmän tai Porschessa vähemmän tehoa kuin tehtaat ilmoittavat),mutta vääntöä Corveten V8 antoi ulos paljon enemmän ja laajemmalta alueelta kuin Porschen kutonen.


      • ei ollut.. kirjoitti:

        Renkaat vakiot jotka tulevat autojen mukana tehtaaltakin, kuskina sama jätkä kummallakin autolla ja kierrokset ajettiin vuorotelleen,eli sää oli sama.

        Tehoja oli suunnilleen samanverran (ainakin paperilla,mahdollista toki että Vetessä enemmän tai Porschessa vähemmän tehoa kuin tehtaat ilmoittavat),mutta vääntöä Corveten V8 antoi ulos paljon enemmän ja laajemmalta alueelta kuin Porschen kutonen.

        "mutta vääntöä Corveten V8 antoi ulos paljon enemmän ja laajemmalta alueelta kuin Porschen kutonen."

        Tuon voi kirjoittaa ihan yhtäläillä "TEHOA Corveten V8 antoi ulos pajon laajemmalta alueelta kuin Porschen kutonen"


      • ainoa oikea
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "mutta vääntöä Corveten V8 antoi ulos paljon enemmän ja laajemmalta alueelta kuin Porschen kutonen."

        Tuon voi kirjoittaa ihan yhtäläillä "TEHOA Corveten V8 antoi ulos pajon laajemmalta alueelta kuin Porschen kutonen"

        Lapset lapset, kaikki ovat jo kauan tienneet että tuollainen corvette kiihtyy Suomen routavaurioisilla teillä 0,2 sekuntia nopeammin nollasta sataan, siinä ei siis ole mitään jakoa porchella.

        Korttelin ympäri menee sekunnin nopeammin corvetella.

        Kyllä corvette on hyvä, porche on huano.


    • Anonyymi

      Jenkit eivät muuta ymmärrä kuin että jos autossa 600 heppaa niin se on kova peli.

    • Anonyymi

      Onko Jarmo Sukava vielä elossa? Hyvä autotoimittaja oli TM:ssä.

    • Anonyymi

      ihan kuin elämässä ei ole muuta parempaa kuin tehokas auto...
      kunhan täyttää 60 ja yli niin alkaa valumaan kusi lahkeesta..

    • Anonyymi

      Heil haloo siksi kuorma ja linjaautoissa on diesel moottorit.😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2307
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe