maavaran nostamisesta.....

KingCab

Jos nostan -01 Nissan KingCabin maavaraa välipaloilla vaikkapa 2,5cm, täytyykö auto muutoskatsastaa?
Onko välipalat hinnakkaitakin? Onko nostaminen suuritöinenkin juttu?
Rengaskokoa muuttamalla voin kai nostaa maavaraa toiset 2,5cm, ilman muutoskatsastusta?
Muuttaako 2,5cm välipalat auton ajo-ominaisuuksia maantieajossa?
Auton vakiovannekoko on 16". Löytyykö renkaita, jos ostan 17" vanteet? Paikallisessa rengasliikkeessä väittivät, ettei maasturiin löydy renkaita 17" vannekoolla???? Kuinkahan on, löytyykö?
Minun on ostettava vanteet kuitenkin keväällä, joten samalla suurenisi vannekokokin helposti..

11

2843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oululainen

Mikähän järki siinä vannekoon kasvattamisessa on? Ennemmin 15" vanteet alle niin alkaa löytyä valinnanvaraa renkaista. 17" renkaisiin en ole maasturissa törmännyt, en alkuperäisinä enkä jälkiasennuksena. Ainahan auton korotus jonkin verran muuttaa ajo-ominaisuuksia mutta kenen mielestä ja mihin suuntaan...
      Eikös siinä Nissanissa ole vääntösauvat edessä?

• KingCab

On vääntösauvat edessä....

• ossi

• Sleeper

• ossi
        Sleeper kirjoitti:

Joku muukin kirjoittee samaan aikaan viestiä.. ja laitoit vielä saman linkin... =)

No kertauksella menee asiat paremmin perille ;)

• Sleeper

Aika heikolla pohjalla on rengasliikkeen tiedot, jos väittävät ettei löydy 17" vanteelle maastorengasta.. Löytyy niitä, jopa 18" vanteelle... Ja löytyy täällä hieman tuntemattomampia kokoja esim. 16.5" vanteelle.. =) Jos ajaa paljon kadulla ja haluaa isot renkaat, mutta ei halua huonontaa "tuntumaa" tiehen, niin iso vanne on parempi.. Isolle vanteelle renkaat vaan maksaa aika helvetisti! Tässä on BfGoodrichin kokoja.

http://www.bfgoodrichtires.com/assets/pdf/all_terrain_ta_kd.pdf

http://www.bfgoodrichtires.com/assets/pdf/mud_terrain_ta_km.pdf

Voi olla, että joudut tilaamaan noita erikoisempia renkaita, koska kysyntää ei hirveästi ole..

• by Toyota

Ota ja soita tammiston Vianoriin ja kysy KP Vartiota se jos joku tietää maastoautojen renkaista niin ei tarvi ihmetellä ja tuumia kenen ohjeet on oikeita prk....

• Maasturimies
        by Toyota kirjoitti:

Ota ja soita tammiston Vianoriin ja kysy KP Vartiota se jos joku tietää maastoautojen renkaista niin ei tarvi ihmetellä ja tuumia kenen ohjeet on oikeita prk....

Varkauden Vianorissa ei Ainakaan kukaan ole kiinnostunut myymään maasturiini renkaita. Itselläni on -98 Nissan KingCab ja kun yritin liikkeessä ostaa kesärengaspakettia, niin myyjät olivat kiinnostuneet jostain muusta, kuin kaupanteosta! Itse kyselin 16" kesärenkaita ja he sanoivat 15" olevan parempia..... Kaipa heillä oli jäänyt viime vuodelta joku rengaspaketti myymättä, kun eivät olleet muusta innostuneita!
        Aiemmat kokemukseni viittaavat samaan, kun liike oli aikanaan Rengasmestarit ketjussa, ja liikkeessä oli toiset vetäjät, myyjätkin olivat kiinnostuneet asiakkaan ongelmista....

• by Toyota
        Maasturimies kirjoitti:

Varkauden Vianorissa ei Ainakaan kukaan ole kiinnostunut myymään maasturiini renkaita. Itselläni on -98 Nissan KingCab ja kun yritin liikkeessä ostaa kesärengaspakettia, niin myyjät olivat kiinnostuneet jostain muusta, kuin kaupanteosta! Itse kyselin 16" kesärenkaita ja he sanoivat 15" olevan parempia..... Kaipa heillä oli jäänyt viime vuodelta joku rengaspaketti myymättä, kun eivät olleet muusta innostuneita!
        Aiemmat kokemukseni viittaavat samaan, kun liike oli aikanaan Rengasmestarit ketjussa, ja liikkeessä oli toiset vetäjät, myyjätkin olivat kiinnostuneet asiakkaan ongelmista....

Vianor Tammisto erittäin asiantuntevaa palvelua olen itse ostanut sieltä gumekseja sekä monta kaveria on KP Vartion vakiasiakkaita.Soita ja kysy...

• Subbis6.5TD

Liikenneministeriön päätös
      auton rakenteen muuttamisesta
      ...
      15 §

Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
      ..."

Eli jos Nisukka on "vain" N1-luokan paku (ks. rek.ote, ajoneuvoluokka), niin ota selvää miten saat N1G:ksi (maastopakettiauto), jotta korottaa saa enempi kuin 51mm/100mm eli 77mm/150mm.

• Syncro 16"

Jos haluat maavaraa autoon, osta joku muu kuin japsi. Niiden todellinen maavara kun jää aikas pieneksi. Siis se mikä jää perämurikan alimman kohdan ja maanpinnan väliin.

Nyt en hauku japseja japseina, vaan niiden akselistorakennetta. Eriasia on sitten jos haluat vaan muuttaa auton ulkonäköä.

Itse ainakin joudun ajamaan paljon lumisilla teillä ja välillä tiettömilläkin osuuksilla ja olen todennut Volkkarin erillisjoussituksen ja lähes tasaisen pohjan toimivaksi ratkaisuksi. Ainoastaan ikä (vm -89) ja kilometrit (480 tKm)alkaa painaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe