Minulle aloitettiin juuri kortisonilääkitys erään reumasairauden vuoksi ja joudun nyt ainakin kolme kuukautta tabletteja popsimaan ja tuleekin kyllä ihan tarpeeseen. Sivuvaikutuksista olen vain erittäin huolissani...
Voiko jo näin lyhyellä kuurillakin olla vakavat vaikutukset mm. luustoon (olettaen, että 3 kk:n kuluttua voin lääkkeen lopettaa)?
Syön lisäksi luustonsuojatabletteja ja olen siis nyt 25-vuotias. Entäs tuo lihominen.. Onko se vain saurausta siitä, että ruokahalu kasvaa vai lihottaako lääke ilman, että en syö enemmän kuin kulutan?
Ja ehtiikö tässä ajassa kasvoni jo muuttumaan ns. kuukasvoiksi? Ja jos niin tapahtuu, niin palautuvatko ne normaaliksi lääkkeen lopettamisen jälkeen? Ymmärrän kyllä, että sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, mutta olisi mukava tietää, mihin varautua. Kiitos paljon, jos joku osaa valaista minua tässä asiassa!
Kortisonin sivuvaikutukset
7
10949
Vastaukset
- reuma minullakin
Itse sairastuin harvinaiseen reumasairauteen kolme vuotta sitten. Olen 21-vuotias nainen. Kortisonia olen joutunut käyttämään siitä lähtien...
Alkuun olin itsekin kauhuissani, koska kortisonin haittavaikutukset oli hyvin tiedossa: kuukasvoisuus, lihominen, akne, luuston haurastuminen, karvoituksen lisääntyminen, infektioherkkyys, mielialojen muutokset jne.
Kaikesta huolimatta kortisoni on erittäin tehokas ja hyvä lääke. Pienellä päiväannoksella 2.5 mg-7.5mg haittavaikutukset ovat vähäiset ja luonnollisesti annoksen suurentuessa haittavaikutuksetkin lisääntyvät... Älä siis ole huolissasi. Itse käytän tällä hetkellä 7.5 mg/pvä ilman sivuvaikutuksia. Taudin alkuvaiheessa jopa 40 mg/pvä, jolloin ruokahalu kasvoi, mutta en kuitenkaan pahemmin lihonnut... Kasvot pyöristyivat jonkin verran, mutta ei kuitenkaan niin, että olisi selkeästi näyttäneet kuukasvoilta...
Kolme kuukautta on lyhyt aika, ja tuskin sinulle ehtii kehittyä pahempia sivuvaikutuksia. Sitä kalkkia kannattaa käyttää ja muista myös D-vitamiini! Kortisonista on hankala päästä eroon, sen takia se tulee lopetaa todella varovasti annosta vähitellen pienentäen.- ap...
Kiitos, tuo lohdutti! :) Mun annos on tosiaan 5 mg/pv ja se aloitettiin kai lähinnä sen takia, että varsinaisen lääkkeen (Oxiklorin) vaikutus alkaa vasta parin kuukauden kuluttua. Toivon todella, että pääsen eroon tuosta kortisonista sen jälkeen, mutta eihän sitä koskaan tosiaan voi tietää. Tällä hetkellä kuitenkin tärkeintä, että kivut lähtisivät pois..
- reumaatikko
olen syönyt jo olme vuotta 60 mg päivässä ja mitään sivuvaikutuksia...
- turvokki2
reumaatikko kirjoitti:
olen syönyt jo olme vuotta 60 mg päivässä ja mitään sivuvaikutuksia...
tosi hienoo kyllä
- minä vaan...
Moikka!
Mä oon syönny kortisonia jo 9 vuotta...erilaisilla annoksilla...tällä hetkel 10mg/pvä...
oon 23-vuotias...ja mä voin kyl sanoo et kortisoni pilas mun vartalon...silloin alkuvaihees annos oli isompi ja tuli ihan kauhee ruokahalu...koko aika piti olla syömäs jotaa...ja lihoin sinä aikaan varmaan 15 kiloo...ja siihi ku lisäs viäl ton nesteen kertymisen...nyt oon onneks saannu jo 7 kiloo pudotettuu mut unelmoin aina vaa siint et kuinka helppoo ois laihuttaa jos ei tartteis syödä kortisonia..:)
ja silloin alussa ku en syönny kalkkii ni nyt on osteopeniakii sit todettu...kerran lääkäri kuvas aika hyvin kortisonii sanomal et se on hyvä renki mut huono isäntä...täl hetkel jos saisin valita kortisonin tai jonkuu muun lääkkeen välilt en valitsis kortisonia...
ja niinku tos edellinenkii kirjottaja sano sitä on tosi vaikee lopettaa...nytkii jos unohan ottaa päivän annoksen tulee kauheet vierotusoireet...kuume nousee ja tulee ihan voimaton ja sekopäinen olo...:)toivotaa ettet joudu kauempaa kortisonia syömää...jaksamista! - mummo maalta
sain lääkäriltä pyytäessäni kortisonitabl. Sain miniältäni aina muutaman, kun nivelet olivat jäykät ja kipeät. Niihin ainakin lääke vaikutti. Poikalääkäri kirjoitti 5 mg pillereitä 20 kpl ja kertoi että osteoporoosi voi haurastuttaa luut. Olen 74 vuotias, niin minun luuni eivät kerkiä hyvin haurastua. Ja sopiipahan pienempään arkkuun. Jos kortisoni antaa muutamankin kivuttoman päivän, niin miksi sitä ei voisi kirjoittaa meille ikäihmisille. Ka ja Terv.lehdessä oli artikkeli kortisonin turhasta pelosta. Haittavaikutukset eivät ole niin suuret, että jos kipuihin auttaa, niiin miksi ei anneta?
- cvah-21
Itse olen joutunut syömään kortisonia 2 vuotiaasta lähtien, koska munuaiseni ei sitä tuota ollenkaan. Eli 30 vuotta olen kortisonia nappaillut. Sivuvaikutuksena kuukasvoisuus, mutta ei paljoa kiinnosta. Luustoon otan jokapäivä Calcichewta 2 taplettia. Kortisonin määrä on tällä hetkellä 7.5mg päivässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.4332788IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk912056- 1651634
Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.901553Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten171496Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää4591248- 1471094
Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu521080Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla44942Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450932