DNS

miten toimii

Miten DNS-oikein toimii?

Oletetaan että on kaksi IP-osoitetta A.A.A.A ja B.B.B.B
sekä domain, vaikka domaini.com

Pystytämme kaksi nimipalvelinta:

A.A.A.A ns1.domaini.com sekä
B.B.B.B ns2.domaini.com

Määrittelemme, että domaini.com nimipalvelimet ovat:
master: ns1.domaini.com
slaver: ns2.domaini.com

Nimipalvelin ns1.domaini.com:ssa on määritelty, että:

--------
domaini.com IN A A.A.A.A
ns1.domaini.com IN A A.A.A.A
ns2.domaini.com IN A B.B.B.B
www IN CNAME A.A.A.A
jne..
--------

Ok, nyt kun käyttäjä kirjoittaa osoiteriville domaini.com
tehdään nimikysely DNS palvelimelle joka kertoo, että domaini.com hoittaa ns1.dommaini.com, Mutta mistä me tiedämme, mikä on tuon ns1.domaini.com koneen IP kun se on sama tässä tapauksessa kuin haettavan domaini.com:in?

14

772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksuh.

"Ok, nyt kun käyttäjä kirjoittaa osoiteriville domaini.com
      tehdään nimikysely DNS palvelimelle joka kertoo, että domaini.com hoittaa ns1.dommaini.com, Mutta mistä me tiedämme, mikä on tuon ns1.domaini.com koneen IP kun se on sama tässä tapauksessa kuin haettavan domaini.com:in?"

No sen kertoo se juuri pystyttämäsi ns1.domaini.com DNS-palvelin, joka palvelee tuota domain.com domainia. Ei niihin nimipalvelimiin voidakaan viitata host- ja domainnimellä ennenkuin on käytössä nimipalvelin joka tietää mitä ip-numeroa nimet vastaa.

• miksuh.

Niin tietenkin ne nime-ip parit on voitu määritellä staattisesti esim /etc/hosts tiedostossa. Mutta toi ei varmaankaan olut se mitä hait.

• miksuh.

En ole ihan varma haitko takaa sitä miten saa selville ns1.domain.com osotetta astavaa ip-numeron, vai sitä miten käyttäjä saa tietoonsa dns-palvelimen ip osotteen että voisi käyttää dns-palvelimta.

Jälkimmäinen tapaus järjestetään käyttämällä dhcp-palvelinta, joka paitsi jakaa dynaamiset ip-osotteet, pystyy myös kertomaan asiakkaille mistä ip-osotteesta esim. dns-palvelin löytyy.

Toinen vaihtoehto on määritellä dns-palvelinten ip-osotteet staattisesti käyttäjän koneella.

• miten toimii

>> tehdään nimikysely DNS palvelimelle joka kertoo, että domaini.com hoittaa ns1.dommaini.com, Mutta mistä me tiedämme, mikä on tuon ns1.domaini.com koneen IP

>No sen kertoo se juuri pystyttämäsi ns1.domaini.com DNS-palvelin, joka palvelee tuota domain.com domainia.

Miten se voi kertoa? Eikö siltä pitäisi kysyä? Ja miten voidaan kysyä, jos ei tiedetä sen IP-osoitetta?

-----

Oletetaan että minulla on domain nimi (domaini.com) ja kaksi palvelinta joiden ip osoitteet ovat A.A.A.A ja B.B.B.B

Haluan hoitaa itse tuon domainin nimipalvelut ja sitä varteen asennan BIND-dns palvelimen A.A.A.A ja B.B.B.B koneisiin.

Kone A.A.A.A on dns master sekä web palvelin (apache) ja
        kone B.B.B.B on pelkää dns slaver palvelin.

Ensimmäiseksi pitäisi määritellä domain hallintasivuilla domainin nimipalvelimet? Eikö niin? Mitä sinne voisi laittaa? ns1.dmaini.com ja ns2.domaini.com kun IP osoitteet eivät kelpaa siinä?

Mutta mutta, mistä nyt tiedetään mikä palvelin on tuo ns1.domaini.com ja mistä se löytyy? Minä sen tiedän, että se mun A.A.A.A kone, mutta kuka ja miten sen kertoo muille?

• miksuh.
        miten toimii kirjoitti:

>> tehdään nimikysely DNS palvelimelle joka kertoo, että domaini.com hoittaa ns1.dommaini.com, Mutta mistä me tiedämme, mikä on tuon ns1.domaini.com koneen IP

>No sen kertoo se juuri pystyttämäsi ns1.domaini.com DNS-palvelin, joka palvelee tuota domain.com domainia.

Miten se voi kertoa? Eikö siltä pitäisi kysyä? Ja miten voidaan kysyä, jos ei tiedetä sen IP-osoitetta?

-----

Oletetaan että minulla on domain nimi (domaini.com) ja kaksi palvelinta joiden ip osoitteet ovat A.A.A.A ja B.B.B.B

Haluan hoitaa itse tuon domainin nimipalvelut ja sitä varteen asennan BIND-dns palvelimen A.A.A.A ja B.B.B.B koneisiin.

Kone A.A.A.A on dns master sekä web palvelin (apache) ja
        kone B.B.B.B on pelkää dns slaver palvelin.

Ensimmäiseksi pitäisi määritellä domain hallintasivuilla domainin nimipalvelimet? Eikö niin? Mitä sinne voisi laittaa? ns1.dmaini.com ja ns2.domaini.com kun IP osoitteet eivät kelpaa siinä?

Mutta mutta, mistä nyt tiedetään mikä palvelin on tuo ns1.domaini.com ja mistä se löytyy? Minä sen tiedän, että se mun A.A.A.A kone, mutta kuka ja miten sen kertoo muille?

Luehan nyt aivan ekana BIND9:n dokumentaatiota. Ennenkun palvelinta alkaa asentamaan pitäs yrittää ymmärtää sen toiminta. Palvelimia asennettaessa RTFM on ihan asiallinen ohje.

http://www.isc.org/index.pl?/sw/bind/

Jatka sitten vaikkapa Howtoforgen ohjeilla:

http://www.howtoforge.com/antispam_smtp_proxy

Tossa on joku suomenkielinen sivu, jonka google löyti:

http://velhottaret.net/~zoey/documents/bind.html

• miten toimii
        miksuh. kirjoitti:

Luehan nyt aivan ekana BIND9:n dokumentaatiota. Ennenkun palvelinta alkaa asentamaan pitäs yrittää ymmärtää sen toiminta. Palvelimia asennettaessa RTFM on ihan asiallinen ohje.

http://www.isc.org/index.pl?/sw/bind/

Jatka sitten vaikkapa Howtoforgen ohjeilla:

http://www.howtoforge.com/antispam_smtp_proxy

Tossa on joku suomenkielinen sivu, jonka google löyti:

http://velhottaret.net/~zoey/documents/bind.html

Olen jo lukenut yhden näistä linkeistä aikaisemmin ja siksi kysyinkin täältä kun en ymmärtänyt tätä asiaa.

Enkä minä mitään palvelimia aio asentaa, kysymys oli teoreettinen.

• miksuh.
        miten toimii kirjoitti:

Olen jo lukenut yhden näistä linkeistä aikaisemmin ja siksi kysyinkin täältä kun en ymmärtänyt tätä asiaa.

Tossa on esimerkkinä mun vanha labraselkkari inssiopiskelun Linuxin asennus ja ylläpito -kurssilta. Tosta saa ainakin jonkinlaisen kuvan miten se DNS pistetäöän toimimaan.

http://www.saunalahti.fi/~miksuh2/labra8.doc

Selkkarissa voi sitten olla virheitä (sekä teknisiä että asiavirheitä). Mut läpi se kurssi meni :)

• miksuh.
        miten toimii kirjoitti:

Tossa on esimerkkinä mun vanha labraselkkari inssiopiskelun Linuxin asennus ja ylläpito -kurssilta. Tosta saa ainakin jonkinlaisen kuvan miten se DNS pistetäöän toimimaan.

http://www.saunalahti.fi/~miksuh2/labra8.odt

Selkkarissa voi sitten olla virheitä (sekä teknisiä että asiavirheitä). Mut läpi se kurssi meni :)

• miten toimii
        miksuh. kirjoitti:

http://www.saunalahti.fi/~miksuh2/labra8.odt

Ei siinä ollut mitään uutta minulle, eikä ainakaan vastausta mun kysymykseen.

Totta kai se toimii sun omasta koneesta, mutta jos minä omalta koneelta haluaisin löytää tuon miksuh.fi koneen.

Niin ensin tehdään kysely juuripalvelimille, jotka sitten ohjaisivat sen suomeen viestintävirastoon palvelimelle (joka hallitse kaikki fi-domainit). Se sitten osaisi kertoa että miksuh.fi domainin tiedot löytyvät ns.miksuh.fi palvelimelta. Mutta mitä sitten? Miten saadaan selville tuon ns.miksuh.fi domainin IP-osoite, jotta voitaisiin kysyä mistä löytyy miksuh.fi ?? Tätä minä en ymmärrä.

PS: Turhaan sinä poistit sen vuoden harkarin päivämäärästä kun SOA kentän timestampista näkee kuitenkin milloin se on tehty/kirjoitettu :)

• miksuh.
        miten toimii kirjoitti:

Ei siinä ollut mitään uutta minulle, eikä ainakaan vastausta mun kysymykseen.

Totta kai se toimii sun omasta koneesta, mutta jos minä omalta koneelta haluaisin löytää tuon miksuh.fi koneen.

Niin ensin tehdään kysely juuripalvelimille, jotka sitten ohjaisivat sen suomeen viestintävirastoon palvelimelle (joka hallitse kaikki fi-domainit). Se sitten osaisi kertoa että miksuh.fi domainin tiedot löytyvät ns.miksuh.fi palvelimelta. Mutta mitä sitten? Miten saadaan selville tuon ns.miksuh.fi domainin IP-osoite, jotta voitaisiin kysyä mistä löytyy miksuh.fi ?? Tätä minä en ymmärrä.

PS: Turhaan sinä poistit sen vuoden harkarin päivämäärästä kun SOA kentän timestampista näkee kuitenkin milloin se on tehty/kirjoitettu :)

Miksi sä luulisit, että domain pitää rekisteröidä? Itsekin viittaat viestintävirastoon, joka hallinnoi .fi-domaineja.

Sä et voi vain pystyttää dns-palvelinta, keksiä jonkun domainin ja sitten olettaa, että joku internetin toiselta puolelta pääsee käsiksi siihen domainiin. Domain pitää ensin rekisteröidä.

Haettaessa tietoa dns-puusta haku aloitetaan siis juuresta. Juuripalvelin kertoo mistä seuraavan tason nimipalvelimet löytyvät. Näiltä puolestaan löytyy tieto seuraavan tason palvelimista ja niin edelleen kunnes tullaan halutun vyöhykkeen palvelimeen. Tämä palvelin osaa kertoa halutun tiedon, tai sen ettei kyseistä tietoa löydy. Eli .fi -tasolla siis tiedetään mistä ip-osotteesta domain.fi domainin nimipalvelimet löytyy. Alemmalla tasolla tapahtuvat dns-muutokset pitää siis aina ilmottaa ylemmälle tasolle.

Esimerkiksi nimen foobar.domain.fi muuntaminen osoitteeksi tapahtuu siten, että lähtien juuresta edetään DNS-puussa ensin fi -alueeseen, josta sitten domain.fi-haaraan, jonka nimipalövelimelta sitten foobar.domain.fi osoite löytyy.

Sikäli mä sanoin väärin tuossa aiemmissa viesteissä, että .fi-tasolla tiedetään ip-osotteen lisäksi myös se domain.fi -domainin nimipalvelimen nimi, eli esim ns1.domain.fi. Ainut nimipalvelin, joka tuntee foobar.domain.fi on sitten ns1.domain.fi.

• miten toimii
        miksuh. kirjoitti:

Miksi sä luulisit, että domain pitää rekisteröidä? Itsekin viittaat viestintävirastoon, joka hallinnoi .fi-domaineja.

Sä et voi vain pystyttää dns-palvelinta, keksiä jonkun domainin ja sitten olettaa, että joku internetin toiselta puolelta pääsee käsiksi siihen domainiin. Domain pitää ensin rekisteröidä.

Haettaessa tietoa dns-puusta haku aloitetaan siis juuresta. Juuripalvelin kertoo mistä seuraavan tason nimipalvelimet löytyvät. Näiltä puolestaan löytyy tieto seuraavan tason palvelimista ja niin edelleen kunnes tullaan halutun vyöhykkeen palvelimeen. Tämä palvelin osaa kertoa halutun tiedon, tai sen ettei kyseistä tietoa löydy. Eli .fi -tasolla siis tiedetään mistä ip-osotteesta domain.fi domainin nimipalvelimet löytyy. Alemmalla tasolla tapahtuvat dns-muutokset pitää siis aina ilmottaa ylemmälle tasolle.

Esimerkiksi nimen foobar.domain.fi muuntaminen osoitteeksi tapahtuu siten, että lähtien juuresta edetään DNS-puussa ensin fi -alueeseen, josta sitten domain.fi-haaraan, jonka nimipalövelimelta sitten foobar.domain.fi osoite löytyy.

Sikäli mä sanoin väärin tuossa aiemmissa viesteissä, että .fi-tasolla tiedetään ip-osotteen lisäksi myös se domain.fi -domainin nimipalvelimen nimi, eli esim ns1.domain.fi. Ainut nimipalvelin, joka tuntee foobar.domain.fi on sitten ns1.domain.fi.

Kun ostat domainin niin sinulta kysytään "master" ja "slaver" nimipalvelinten tiedot. Nimipalvelimen tiedon pitää antaa "domaini muodossa" IP-osoite siinä ei kelpaa.

Eli jos rekisteröin matti.fi domainin ja master nimipalvelimeksi annan "ns1.matti.fi" ja slaver: "ns2.matti.fi" niin mistä he tietävät, mistä IP-osoitteesta tuo ns1.matti.fi löytyy?

Tässä on koko jutun juju onkin!

Eli miten tämä voi toimia, jos taas oletetaan että minulla on oma domaini (vaikka matti.fi) sekä kaksi palvelinta joiden ip osoitteet ovat A.A.A.A ja B.B.B.B. Mitä minä laitan nimipalvelimiksi tuonne viestintävirastolle/networksolutionsille/joker.comille tai mistä tuo domaini on hankittukin? ns1.matti.fi?

Mielestäni tämä ei voi toimia vain kahden palvelimen vaarassa, koska jonkun pitää myös osata kertoa, mistä nuo nimipalvelimet löytyy, ja jos sen osaa kertoa vai tämä nimipalvelin itse, niin olemme umpikehässä.

Jos en ymmärrä jotain yksinkertaista, niin voitko vääntää rautalangasta tuon edellä mainitun "domaini ja kaksi A.A.A.A ja B.B.B.B palvelinta" esimerkin avulla. Kiitos.

• miten toimii
        miten toimii kirjoitti:

Kun ostat domainin niin sinulta kysytään "master" ja "slaver" nimipalvelinten tiedot. Nimipalvelimen tiedon pitää antaa "domaini muodossa" IP-osoite siinä ei kelpaa.

Eli jos rekisteröin matti.fi domainin ja master nimipalvelimeksi annan "ns1.matti.fi" ja slaver: "ns2.matti.fi" niin mistä he tietävät, mistä IP-osoitteesta tuo ns1.matti.fi löytyy?

Tässä on koko jutun juju onkin!

Eli miten tämä voi toimia, jos taas oletetaan että minulla on oma domaini (vaikka matti.fi) sekä kaksi palvelinta joiden ip osoitteet ovat A.A.A.A ja B.B.B.B. Mitä minä laitan nimipalvelimiksi tuonne viestintävirastolle/networksolutionsille/joker.comille tai mistä tuo domaini on hankittukin? ns1.matti.fi?

Mielestäni tämä ei voi toimia vain kahden palvelimen vaarassa, koska jonkun pitää myös osata kertoa, mistä nuo nimipalvelimet löytyy, ja jos sen osaa kertoa vai tämä nimipalvelin itse, niin olemme umpikehässä.

Jos en ymmärrä jotain yksinkertaista, niin voitko vääntää rautalangasta tuon edellä mainitun "domaini ja kaksi A.A.A.A ja B.B.B.B palvelinta" esimerkin avulla. Kiitos.

Taisin löytää vastauksen:

Registering and Managing Child Name Servers

Child Name Servers are Name Servers which are registered with the Registry under your Domain Name. You have to register Name servers with the Registry, before you can use them as Name Servers for registering Domain Names. Child Name Servers can be registered only by the owner of the Domain Name under which they are registered. For instance, a Child Name Server ns2.xyz.com maybe registered by the Owner of xyz.com.

• miksuh.
        miten toimii kirjoitti:

Taisin löytää vastauksen:

Registering and Managing Child Name Servers

Child Name Servers are Name Servers which are registered with the Registry under your Domain Name. You have to register Name servers with the Registry, before you can use them as Name Servers for registering Domain Names. Child Name Servers can be registered only by the owner of the Domain Name under which they are registered. For instance, a Child Name Server ns2.xyz.com maybe registered by the Owner of xyz.com.

Just sitähän minä sulle yritin sanoa, että esim. sinne .fi tasolle pitää kertoa missä ip-osottessa ne domainin dns-palvelimet on, mutta sinä vaan et kuuntele ja vänkäät vastaan. Eli kun rekisteröit domainin, sun pitää myös kertoa missä osotteessa ne domainin dns-palvelimet on, et sä niitä voi muuten käyttää. Usko nyt vaan että se on niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      51
      3326
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2782
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      141
      2573
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2291
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      355
      2014
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1634
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1485
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1308
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      35
      1258
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1164
    Aihe