Voiko saada selville jostain (mistä) että onko jollain ero vireillä?? niinku harkinta-aika... Ja jos on molemmin eropaperit allekirjoitettu niin voiko toinen saada eron peruttua...
kymysys
6
1019
Vastaukset
>
Kyllä voi, vireillä olevat avioeroasiat ja avioerotuomiot ovat aivan julkista tietoa. Mistäpä luulet "Oho" yms. lehtien ammentavan tietonsa?
Asia selviää käymällä sen käräjäoikeuden kansliassa mistä oletat eroa haetun. Puhelintiedusteluihin ei vastata yleensä, syynä kai ajatus siitä että saa tiedon haluajakin jotain vaivaa nähdä ...
Ei voi. Avioeroprosessin voi keskyttää hän tai he ketkä ovat avioeroahakemuksen (I tai II vaiheen) tehneetkin.
Harkinta-ajan osaltahan ei ole "hätää" ... ellei sen umpeuduttua kumpikaan hae II-vaiheen hakemuksella lopullista avioeroa, koko juttu raukeaa itsestään ... ei siis tarvitse tehdä yhtään mitään ja avioliitto jatkuu. Jos uudelleen tahdotaan avioerota, koko rumba aloitettava alusta harkinta-aikoineen.
Jos sittn ehditty jättää se II-vaiheen hakemus harkinta-ajan kuluessa ... niin voi olla kiire asian perumisella. Jos hakemuksen ehtii vetää takaisin käräjäoikeudesta ennen kuin "tuomio napsahtaa" niin homma OK ... ellei ... niin käy kuin Nykäsille ... Matti & Mervi eivät ehtineet tai muistaneet ja oman kertomansa mukaan avioero tuli vahingossa !- enpäs eroakkaan
Mitäs jos peruisinkin tässä vaiheessa eron kun hain yksipuolisesti avioeroa ja harkinta-aika päättyy 3 kk kuluttua, toiselle tietysti tuli tieto asiasta ja ei vastusta asiaa....voinko perua tekemäni hakemuksen, tuleeko asiasta tieto toiselle?Siis peruisin yksin hakemuksen
enpäs eroakkaan kirjoitti:
Mitäs jos peruisinkin tässä vaiheessa eron kun hain yksipuolisesti avioeroa ja harkinta-aika päättyy 3 kk kuluttua, toiselle tietysti tuli tieto asiasta ja ei vastusta asiaa....voinko perua tekemäni hakemuksen, tuleeko asiasta tieto toiselle?Siis peruisin yksin hakemuksen
Mitäpä se toinen olisi voinutkaan vastustaa ... avioeron kun saa ilman perusteluita tai syytä aivan yksipuolisella hakemuksella. Paitsi jos olisit vaatinut avioerohakemuksen ohessa esim. lasten yksinhuoltajuutta ja suuria elareita olisi niitä varmaan vastustanut.... mutta silti eroa ei voisi "estää".
Mutta kysymykseesi:
Kyllä, sinä voit aivan itse perua itse jättämäsi avioerohakemuksen.
En ole varma tuleeko peruutuksesta tietoa toiselle ... epäilen ettei tule.- en eroa
M36 kirjoitti:
Mitäpä se toinen olisi voinutkaan vastustaa ... avioeron kun saa ilman perusteluita tai syytä aivan yksipuolisella hakemuksella. Paitsi jos olisit vaatinut avioerohakemuksen ohessa esim. lasten yksinhuoltajuutta ja suuria elareita olisi niitä varmaan vastustanut.... mutta silti eroa ei voisi "estää".
Mutta kysymykseesi:
Kyllä, sinä voit aivan itse perua itse jättämäsi avioerohakemuksen.
En ole varma tuleeko peruutuksesta tietoa toiselle ... epäilen ettei tule.Ja jos kumminkin päätämme asua erilleen ilman että avioero olisi vireillä, niin toimiiko edelleen lasten elatus ja tapaamissopimukset entisellään?
en eroa kirjoitti:
Ja jos kumminkin päätämme asua erilleen ilman että avioero olisi vireillä, niin toimiiko edelleen lasten elatus ja tapaamissopimukset entisellään?
Käsitykseni on, että ei toimi ... koska olette edelleen aviopuolisoita joilla ei ole avioeroa vireillä, kumpikaan lapsen huoltajista ei ole lähi- tai etähuoltaja (termiä ei avioliitossa vanhempien välillä ole) joka elareita maksaisi.
Toisaalta, laki on hyvin yksiselitteinen että avioliitossa vanhemmat hoitavat lapsensa elatuksesta yhdessä ... ja lisäksi puolisoilla on elatusvelvollisuus toisistaan.
Joten mihin noita sopimuksia tarvittaisiin ... toki keskenänne voitte sellaiset sopia .... mutta ei niitä lastenvalvoja voi vahvistaa. Tai että saisit kunnalta 188 EUR/lapsi/kk jos esim. mies jättäisi maksamatta elarit tuossa tilanteeessa.M36 kirjoitti:
Käsitykseni on, että ei toimi ... koska olette edelleen aviopuolisoita joilla ei ole avioeroa vireillä, kumpikaan lapsen huoltajista ei ole lähi- tai etähuoltaja (termiä ei avioliitossa vanhempien välillä ole) joka elareita maksaisi.
Toisaalta, laki on hyvin yksiselitteinen että avioliitossa vanhemmat hoitavat lapsensa elatuksesta yhdessä ... ja lisäksi puolisoilla on elatusvelvollisuus toisistaan.
Joten mihin noita sopimuksia tarvittaisiin ... toki keskenänne voitte sellaiset sopia .... mutta ei niitä lastenvalvoja voi vahvistaa. Tai että saisit kunnalta 188 EUR/lapsi/kk jos esim. mies jättäisi maksamatta elarit tuossa tilanteeessa.Jos puolisot asuvat pysyvästi erillään niin elatussopimuksen voi tehdä ja se on voimassa. Perusteena nimenomaan erillään asuminen. Sopimuksen voi vahvistuttaa lastenvalvojalla tai tuomiolla niinkuin ilman avioliittoakin. Kunta maksaa tarvittaessa elatustuen aivan normaalisti.
Tämä sopimus lasten elatuksesta ei tietenkään muuta puolisoiden keskinäistä elatusvelvollisuutta. Niinpä jos "lähivanhempi" saa vaikkapa toimeentulotukea, niin puolison osalta kunta voi peria maksetun tuen toiselta puolisolta mutta lasten osalta, mikäli elatusavut on maksettu, ei maksettua toimeentulotukea voi periä elatusvelvollisuutensa elatusavulla täyttäneeltä.
Asiasta (toimeentulotuen perinnästä) on oikeuden päätös. En muista oliko viimeinen aste Korkein Hallinto-oikeus vai lääninoikeus. Joka tapauksessa kunta jäi ilman lapsille maksettun toimeentulotuen takaisinperintää vaikka pitkään sitä yrittikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201101- 138993
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten306787Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82694Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514