suomenruotsalaiset

ihmettelen kovasti

eroaako suomenruotsalaiset teiän mielestä jotenkin ihan umpisuomalaisista? onko kotikasvatus jotenkin erilainen? ihmettelen vaan...

21

3089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

He ovat kaikin puolin parempia ihmisiä, ja suomenruotsalaiset miehet ovat tosi komeita.

Tätähän vastausta etsit?

• on on on

niitten kotikasvatus on ruotsinkielinen ja niillä on juomalauluja, joita lauleskellessa sukupolvien väliset kuilut unohtuvat ja snapsia voidaan nauttia yhdessä iloisesti koko suvun voimin. Lapsena ne lukee Peppi Pitkätossua alkuperäiskielellä. Ne käy usein Ruotsissa ja puhuu siellä ruotsia. Suomalaisten kanssa ne puhuu suomea, vähän niinku Peter Nyman.

• Bencher

ON SE että ovat paljon sivistyneenpiä kuin suomalaiset vaikka itse olen umpisuomalainen niin sanon näin.

• Jåå'å

Ainakin sivistyneempiä kuin se, jotka kirjoittavat sanan sivistyneempiä väärin.

• jep.

Jep. Suomenruotsalaiset ovat paremmalla itsetunnolla varustettuja ja solidaarisempia kuin "suomen-suomalaiset".

• suomenruotsalaiset

naiset ovat kauniita. Tiedä nyt siitä sivistyksestä, mutta kyllä niitä katselee. Ja mitä tulee kotikasvatukseen, pitäisi olla suomenruotsalainen tietääkseen mitä siellä neljän seinän sisällä tapahtuu...

• löytyy

Yhtä paljon ongelmia ihmissuhteissa,tai jopa enemmän prosentteja ajatellen,kuin valtaväestöllä.
        Kurjaa lapsuutta ja traumaista vanhuutta,mihinkäs se ihminen siitä muuttuisi.

• Savolaxare
        löytyy kirjoitti:

Yhtä paljon ongelmia ihmissuhteissa,tai jopa enemmän prosentteja ajatellen,kuin valtaväestöllä.
        Kurjaa lapsuutta ja traumaista vanhuutta,mihinkäs se ihminen siitä muuttuisi.

Ihan kuin yrittäisit selitellä jotain... Kurjaa voi olla monilla, mutta nimenomaan suomensuomalainen ottaa sen ihan erikseen esiin. Mitä kurjempaa, sen parempaa. Tämä katajainen kansa ja pettuleipää on pitänyt syyvvä ja sotia käyvvä aina jonkin sortajan alla.

Suomenruotsalaiset aina katsova eteenpäin ja seilaavat ja syövät lohikakkuja, hanhenmaksapalleroita shamppanjaa siemaillen. Paitsi saattavat snapsin kossua ottaa loppukesän rapukekkereissä ja laulun luikauttaa. Pikkaraisista asianmukaisista kristalleista tietenkin.

Olenhan minä nyt näitä nähnyt kun kuljen ihan kaikenlaisissa piireissä.

Savossa otetaan moukku silloin kun sille tuntuu ja niitä viinien litkuloita ja muita hienosteluja ei siellä tarvita.

• N35+

Täällä nettideittipuolella olen huomannut etenkin suomenruotsalaisista miehistä, että heillä on tapana aluksi kovasti kinuta viestejä ja sitten kadota tuhkatuuleen. Heillä tämä käytös on selkeämpää kuin suomenkielisillä. En tiedä kyllästyykö suomenruotsalainen kirjoittamiseen (siis suomeksi) vai eikö psyyke kestä itsevarmaa ja tasapainoista finski naista.

Tarkoituksenani ei ole loukata ketään tällä suoralla kirjoituksella. Näitä vaan olen pohtinut.

• että A-luokan

miehillä kiinnostus lopahtaa, kun toteavat, ettei nainen täytä heidän laatukriteereitään:)

• on moiseen...
        että A-luokan kirjoitti:

miehillä kiinnostus lopahtaa, kun toteavat, ettei nainen täytä heidän laatukriteereitään:)

käytökseen varaa... :)

• N35+
        että A-luokan kirjoitti:

tai sitten miehillä kiinnostus lopahtaa, kun kuvittelevat, etteivät täytä naisen laatukriteereitä :(

• Mohamed

kotiolot ovat tasapainoisemmat ja sukukeskeisempää.

Ihmisinä ovat keskimäärin rauhallisempia ja aavistuksen sivistyneempiä.

Tilastollisesti vakaammat perheolosuhteet kuin suomenkielisissä perheissä.

• JEEPnisti

Joitakuita vuosia sitten työtehtävät veivät muutamaksi kuukaudeksi suomenruotsalaisten keskelle Porvooseen. Kaunis kaupunki. Jäi aika kumma kuva väestä: kahtiajako kielen mukaan melko jyrkkä ja stereotyyppinen. Ei olis uskonut, että ne vitsit ja sketsit "bettrefolkista" ovat totta, ellei olisi itse nähnyt ja kokenut. Surkuhupaisaa. Mitä sivistykseen tulee, sitä ei liiemmin ilmennyt tai ainakaan se ei päässyt esiin moukkamaisen käytöksen takaa.

• swnskifinne huh huijaa..

siis väkivaltanen suhde ja ihan selvin..
      päin löi naistaan.Joku mielenvikanen ääliö, myös viilteli salaa itteesä ja lopulla ihan muutenki..Puukon kaa heilu.On niitä heissäkin ja vielä hyvästä perheestä.Sit töissä kulissit pystyyn ja mummot tykkäs*hymypoika*mutta kolikolla oli toinen puoli.Vankilassako lie mokoma jo??rötöstelystään

• Liina

...rakastu suomenruotsalaiseen. Näin kävi mulle aikoinaan ja niin hävis meikäläisen ennakkoluulot. Ihan ovat tavallisia mukavia ihmisiä ja jos joukossa on joku idiootti niin se tuskin johtuu syntyperästä. Ihan varmasti meissä on prosentuaalisesti saman verran kuspäitä.
      Positiivisena puolena täytyy sanoa, että suomenruotsalaiset osaa pitää hauskaa, aamuun asti ilman nyrkkitappeluita ja tunnelma pysyy hilpeänä. Eikä ärsytä enää mua edes ruotsinkieli ratikassa koska nykyään ymmärrän mistä puhuvuvat.
      Enpä keksi mitään negatiivista sanottavaa, vaikka kuinka mietin.

• Vill veta

Kiinnostuuko ne edes valtaväestöstä?

Usein näkee heitä omissa porukoissaan, kaikki samannäköisiä, ulkoisesti hyvin hoidettuja;)-

• Hyvännäköinen Finski
        Vill veta kirjoitti:

Kiinnostuuko ne edes valtaväestöstä?

Usein näkee heitä omissa porukoissaan, kaikki samannäköisiä, ulkoisesti hyvin hoidettuja;)-

Itse olen ainakin huomannut, että jos on kyseessä suomenruotsalais & suomalaispariskunta niin se suomalainen osapuoli on paremman näköinen kuin suomenruotsalainen. Jos asia on päinvastoin niin silloin rumemmalla täytyy olla kuuluisuutta ja rahaa.

Tämä on eräs syy miksi kauneus ei katoa suomenruotsalaisista. Jollei omat geenit riitä kauneutta luomaan niin hyvännäköisellä puolisolla sitä ainakin saadaan.

• pvpb ..
        Hyvännäköinen Finski kirjoitti:

Itse olen ainakin huomannut, että jos on kyseessä suomenruotsalais & suomalaispariskunta niin se suomalainen osapuoli on paremman näköinen kuin suomenruotsalainen. Jos asia on päinvastoin niin silloin rumemmalla täytyy olla kuuluisuutta ja rahaa.

Tämä on eräs syy miksi kauneus ei katoa suomenruotsalaisista. Jollei omat geenit riitä kauneutta luomaan niin hyvännäköisellä puolisolla sitä ainakin saadaan.

olen itse suomenruotsalainen, isäni on suomenruotsalainen ja äitini on suomalainen. Miehistä voi sen verran sanoa että he pukeutuvat erittäin hyvin, käyttäytyvät asiallisesti ja osaavat pitää hauskaa ilman sitä saakelin kossu-pulloa. Syy siihen miksi me suomenruotsalaiset ollaan niin paljon keskenään on se että on ihanaa puhua omaa äidinkieltään ja muutenki on hyvä olo ku on "omiensa" seurassa. Mutta tämä ei tarkoita sitä että emme olisi suomalaistenkin kanssa, itse olen kihloissa suomalaisen kanssa. Meillä on vaan omat tavat. Ja voin itse sanoa et ne tavat ja perinteet ovat myös aina välil melko hauskoja ;) kuten hauskanpito ja kieli.

• noh...
        pvpb .. kirjoitti:

olen itse suomenruotsalainen, isäni on suomenruotsalainen ja äitini on suomalainen. Miehistä voi sen verran sanoa että he pukeutuvat erittäin hyvin, käyttäytyvät asiallisesti ja osaavat pitää hauskaa ilman sitä saakelin kossu-pulloa. Syy siihen miksi me suomenruotsalaiset ollaan niin paljon keskenään on se että on ihanaa puhua omaa äidinkieltään ja muutenki on hyvä olo ku on "omiensa" seurassa. Mutta tämä ei tarkoita sitä että emme olisi suomalaistenkin kanssa, itse olen kihloissa suomalaisen kanssa. Meillä on vaan omat tavat. Ja voin itse sanoa et ne tavat ja perinteet ovat myös aina välil melko hauskoja ;) kuten hauskanpito ja kieli.

Itse deittailin kerran suomenruotsalaista nuorta naista, ja hän sitten paljasti mulle joskus että perheensä ei oikein hyväksy suomenkielisiä, ja olivat sanoneet hälle että jos "ulkomaalaisen" haluat niin ota mieluummin lapsesi geenit Saksasta tai Ruotsista. :-D

Karu totuus on kyllä se, että suomenruotsalaisia tunkkaisempaa ja sisäsiittoisempaa kuppikuntaa on melko vaikea löytää... Toisaalta, yksi parhaista kavereistani on suomenruotsalainen, mutta hän on itse kyrpiintynyt touhuun niin täysin että on muuttanut sukunimensä suomenkieliseksi. :)

• Borgbacken
        noh... kirjoitti:

Itse deittailin kerran suomenruotsalaista nuorta naista, ja hän sitten paljasti mulle joskus että perheensä ei oikein hyväksy suomenkielisiä, ja olivat sanoneet hälle että jos "ulkomaalaisen" haluat niin ota mieluummin lapsesi geenit Saksasta tai Ruotsista. :-D

Karu totuus on kyllä se, että suomenruotsalaisia tunkkaisempaa ja sisäsiittoisempaa kuppikuntaa on melko vaikea löytää... Toisaalta, yksi parhaista kavereistani on suomenruotsalainen, mutta hän on itse kyrpiintynyt touhuun niin täysin että on muuttanut sukunimensä suomenkieliseksi. :)

tuo rotu-ulottuvuus ja sisäsiittoisuussyyte on skeidaa kahdesta syystä:

1. Suomenkielisetkin ovat pääasiassa geeneiltään germaaneja

2. suomenkieliset ja ruotsinkieliset ovat sekoittuneet aika vahvasti, suurin osa perheistä kaksikielisiä esim. ja moni suomenruotsalainen suku oli alunperin suomennkielinen(ja vastaavasti moni suomenkielinen suku ruotsinkielinen).

Eroissa kieliryhmien välillä kysymys on lähinnä kielestä ja jossain määrin perinteistä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe