Lisävalojen koko

Venla

Voisiko joku kertoa tai mitata, mikä on tarkka ulkohalkaisija Bosch Big Knickeissä, tarvitsen telineen tekoon ku laitan kolme vier.

Kestääkö kolme 100 wattisilla polttimoilla varustettua valoa yhdellä lisäreleellä vai joutuuko laittaa releitä enemmän ja paljonko tarvitaan laturilta ytyä et jaksaa poltella tollasia? Onko järjetön idea?

Minkä vahvusta piuhaa tollaset vaatii?

Miten kytken?

Suuret kiitokset vastauksista jo etuk. ;)

16

1614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekka

      LAITTOMAT !!!!!!!!!!!

      • häikäsee

        Miten muuten on, mitä seuraa jos ne tarkistetaan ja todetaan laittomiksi, onko kokemusta?


      • Jza

        Heppu kysyy asiallisesti, että kestääkö vai ei.

        Ei se suinkaan tiedustellut sitä, onko ne laittomat vai ei?

        Kumma tyyli täällä joillain hyppiä silmille epäoleellisuuksilla, kun olisi tarkoitus keskustella ja saada infoa asioista.

        Vaikka se laittaisi Gigawatin valot autoonsa, niin hittoako se ketään haittaa.. auto, kun voi olla vaikka rallipeli tms.

        Itse ajattelin tunkea auton takalasiin 11 joulen xenon strobon, seuraavaa takaluukun nuolijaa silmälläpitäen :D ks. http://www.deegee.com/beacons/xenon/xfl.htm

        Ajakaa vaan perseessä kiinni..


    • -L-

      Mitat: 225(halk) x 120(syvyys) mm, lisätietoja linkin takaa:
      www.bosch.fi/files/Carparts/files/zswesite_fi.pdf

      Virtamäärä ratkaisee, kestääkö yksi rele.
      I=P/U eli (3*100w)/12V=25A.

      Muistaakseni normaaleissa lisävaloreleissä on 30A:n virrankesto, eli periaatteessa yksi rele kestää, mutta suosittelisin katselemaan hiukan parempaa virrankestoa omaavaa relettä.

      Johdon paksuudessa ei kannata nuukailla ettei ainakaan sen takia menetä valotehossa. Releelle sähkönsyöttö ainakin 4mm2 mieluummin 6mm2 ja lampuille kannattaa viedä oma johto releeltä jokaiselle, eikä haarottaa lampusta toiseen. Lamppujen johto tulisi olla ainakin 2,5mm2.

      Maadoitus kannattaa vetää kanssa joka lampulle erikseen jostakin paikasta josta tulee kunnollinen maakontakti, lisäksi vielä maadoita telineesi kautta jos suinkin mahdollista. Maa tietenkin yhtä paksulla johdolla kuin virta.

    • jukka

      Me kaksi taidamme olla ainoat lisävaloista "kiinnostuneet".. ;) Mutta, Big Knickien valoaukko on 205mm ja itse valon halkaisija 225. nämä on Boschin sivuilta hankittu. oletkos jo hommannut valot? löytyikö sieltä micro.se:stä? täällä on Boschin lisävaloluettelo pdf-muodossa:
      http://www.bosch.fi/files/Carparts/files/zswesite_fi.pdf

      Jaa aiot laittaa 3 Big Knickiä? mihin autoon? tuota kestävyyttä en osaa tarkkaan sanoa. tuota pitäis kysyä ruotsalaisilta.. ;) niilä kun on järjestään 3kpl Big Knickejä autossa kuin autossa. mutta kyllä siinä laturi on kovilla.. olen kuullut, että joillain ruotsalaisilla on lisälaturi autossa. Missäs päin suomea asut? itse asun täällä "Tornionjokilaaksossa", eli Pellossa. täällä on silta ruotsin puolelle. monesti käymme tankkaamassa siellä. itsekin laittaisin Big Knickit, mutta kun tuo poliisin pelko on sen verran kova, että jääköön vielä.. :) paitsi paikalliset poliisit ovat todella mukavia, serkkupoikakin on täällä poliisina. kerran kysyin hänen mielipidettään, ja se sanoi, että "Mitä enemmän, sen parempi!" että näin... Mutta onnea valojen kanssa! =) Täällä muuten yksi audi 80, missä on 3 Big Knickille tehty teline.

      http://www.arch.kth.se/~a98_don/extralights.html

    • tunari

      Mittaa kopat ostopaikassa, saat paremmin kuvan tilantarpeesta. Et kerro meinaatko 190 knickejä vai 225 rallyetä vai jotain muuta.

      300 Wattia meinaa ampeereita luokkaa 25, joten yhdellä laadukkaalla releellä toimii, mutta ei kauan. Itse laittaisin joka lyhdylle oman releen (Bosch mieluiten) ja sulakkeen. Releiden ohjaukset tietysti kaukovalon piuhasta mieluiten kytkimen kautta. Jos osaat etsi heräte kojetaulusta, jos et osaa, niin vedä rosvolla lyhdyltä ohjaamoon ja takaisin releille. Yhdellä 1-1,5 neliöisellä johdolla voit ohjata kaikkia releitä (ohjuas 86-nastaan ja maa 85-nastaan).

      Akulta releiden 30-nastaan 4-6 neliötä, jos on matkaa vähänkin enemmän ja releiden 87:lta lampuille samaten. Releet mieluiten akun lähelle suojaan roiskeilta yms. Laatuliittimet peliin, huoltoaseman muoviset ovat löystyviä romuja. Boschilta saa myös käypäiset relepohjat ja niihin lukittuvat laattaliittimet, tosin tarvitset hyvät pihditkin.

      Jokaiselle linjalle sulakkeeksi oma 15-20 A heti akulta lähtöön.

      Jos käytät yhteistä syöttöjohtoa, niin tarvitset minimi 6 neliöisen ja hyvin lyhyen syötön ja ison sulakkeen. Virta oli noin 25 A, joten sulakkeenkin pitää olla hyvillä liitoksilla, eikä normaaleista autosulakkeista tahdo löytyä riittävän laadukkaista noille virroille, vaikka nimellisarvot olisivatkin riittäviä. Yhteiseksi sulakkeeksi pitäisi olla liki 40-50 A luokkaa, ettei lämpenisi turhaan ja mielellään ruuvattavat liitokset. Jos syötöstä tulee vähänkin pidempi, niin laita 10 neliöinen piuha.

      Paksuilla piuhoilla tulee mekaanisia ongelmia, koska ne ovat jäykkiä. Koeta löytää hyvin ohutsäikeistä notkeaa johdinta, jos päädyt yhteiseen syöttöön ja joka tapauksessa tue johdot releiden vierestä, etteivät ne riuhdo relettä mekaanisesti. Käytä johdotukseen sopivaa suojasukkaa johtimien päälle.

      Laturi on kovilla 25 ämpärillä... Mikä lieneekin laturisi koko, niin saattaa kylmillä keleillä ja lyhyillä ajoilla yllättää sähkön puute.

      Itse tyytyisin kahteen lyhtyyn ja vakiopolttimoihin, niillä näkee kyllä. Muista myös lyhtyjen maadoitus minimi samanpaksuisella johtimella ja vie se kunnolla auton korirautoihin ja tee liitos huolellapuhtalle metallille ja rasvaa se. Voit viedä maajohdon myös akun miinukseen, mutta muista johdon paksuus taas pituuden mukaan.

      • Petri

        Mielestäni parempi tapa on vetää herätevirta suoraan releille ja ohjata sitten relettä hyttiin vedetyllä maajohdolla ja katkaisijoilla.
        Yo. ohjeisiin verrattuna säästyy piuhaa, kun ei tarvitse vetää paluupiuhaa takaisin konehuoneeseen, mutta ennenkaikkea ei tarvitse vetää turhia jännitteisiä johtoja ympäri autoa ja rintapellin läpi.


      • Venla

        Suurkiitokset tod. kattavista neuvoista, noil ohjeilla tekeepi tumpeloki jo kytkennät, mut mitä tarkotit tolla herätteellä? alko kiinnostaa vaikkei hajuakaa :)

        "Jos osaat etsi heräte kojetaulusta, jos et osaa, niin vedä rosvolla lyhdyltä ohjaamoon ja takaisin releille. Yhdellä 1-1,5 neliöisellä johdolla voit ohjata kaikkia releitä (ohjuas 86-nastaan ja maa 85-nastaan)."

        Eli tarkotin juurikin 225 Rallye, laittas sivuil. leveät ja keskelle pistevalo... ku laittaa ni sitä tulleepi ahneeks ja kerralla tehokkaat

        ...silti ...laitan valot vain valontarpeen takia pohjosen väleille, eli teline pois ku ei tarvita.


      • tunataan
        Petri kirjoitti:

        Mielestäni parempi tapa on vetää herätevirta suoraan releille ja ohjata sitten relettä hyttiin vedetyllä maajohdolla ja katkaisijoilla.
        Yo. ohjeisiin verrattuna säästyy piuhaa, kun ei tarvitse vetää paluupiuhaa takaisin konehuoneeseen, mutta ennenkaikkea ei tarvitse vetää turhia jännitteisiä johtoja ympäri autoa ja rintapellin läpi.

        Juu Petri olen samaa mieltä. Erona on piuhan menekki juuri edestakaisin kytkennässä ja itse asiassa maan kautta ohjaaminen on muutenkin turvallisempi tapa.


      • tunaaja
        Venla kirjoitti:

        Suurkiitokset tod. kattavista neuvoista, noil ohjeilla tekeepi tumpeloki jo kytkennät, mut mitä tarkotit tolla herätteellä? alko kiinnostaa vaikkei hajuakaa :)

        "Jos osaat etsi heräte kojetaulusta, jos et osaa, niin vedä rosvolla lyhdyltä ohjaamoon ja takaisin releille. Yhdellä 1-1,5 neliöisellä johdolla voit ohjata kaikkia releitä (ohjuas 86-nastaan ja maa 85-nastaan)."

        Eli tarkotin juurikin 225 Rallye, laittas sivuil. leveät ja keskelle pistevalo... ku laittaa ni sitä tulleepi ahneeks ja kerralla tehokkaat

        ...silti ...laitan valot vain valontarpeen takia pohjosen väleille, eli teline pois ku ei tarvita.

        Heräte tai herätevirta on se auton valojohdoista rosvoliittimellä otettu sähkö, jonka viet releelle "herätteeksi". Siis lisävalokytkimen ollessa päällä lisävalosi heräävät/syttyvät kaukovalojen mukana.

        Itse asiassa lisäkaukovalot eivät tyaida tarvita edes kytkintä, vaan relettä voi ohjata suoraankin. Tosin tuommoisen patterin kyseessä ollen ja vieläpä irrotettavana, voi olla paree sen kytkimen kanssa.

        Tee kuitenkin releen ohjaus kuten Petri tuossa mainitsi, eli kytke kaukovalojohdolta suoraan releen 86-nastaan ja vie 85:ltä johto kytkimen kautta maahan.

        Ja vielä, yhden releen (ehkä halvankin vielä) käyttö tuolla wattimäärällä johtaa muutamassa viikossa päälle jääviin kaukovaloihin releen juuttuessa ja sitä tilannetta ei sitten pelastetakaan välttämättä kovin nopeasti...


      • tunari
        tunaaja kirjoitti:

        Heräte tai herätevirta on se auton valojohdoista rosvoliittimellä otettu sähkö, jonka viet releelle "herätteeksi". Siis lisävalokytkimen ollessa päällä lisävalosi heräävät/syttyvät kaukovalojen mukana.

        Itse asiassa lisäkaukovalot eivät tyaida tarvita edes kytkintä, vaan relettä voi ohjata suoraankin. Tosin tuommoisen patterin kyseessä ollen ja vieläpä irrotettavana, voi olla paree sen kytkimen kanssa.

        Tee kuitenkin releen ohjaus kuten Petri tuossa mainitsi, eli kytke kaukovalojohdolta suoraan releen 86-nastaan ja vie 85:ltä johto kytkimen kautta maahan.

        Ja vielä, yhden releen (ehkä halvankin vielä) käyttö tuolla wattimäärällä johtaa muutamassa viikossa päälle jääviin kaukovaloihin releen juuttuessa ja sitä tilannetta ei sitten pelastetakaan välttämättä kovin nopeasti...

        Jäi vielä kiusaamaan tuo kytkinasia. Jos kytkimessä on merkkivalo, niin tarkista pitääkö kuitenkin viedä plussa sen kautta jotta merkkivalo toimisi, vai voiko merkille tuoda oman plussan.


      • jukka
        Venla kirjoitti:

        Suurkiitokset tod. kattavista neuvoista, noil ohjeilla tekeepi tumpeloki jo kytkennät, mut mitä tarkotit tolla herätteellä? alko kiinnostaa vaikkei hajuakaa :)

        "Jos osaat etsi heräte kojetaulusta, jos et osaa, niin vedä rosvolla lyhdyltä ohjaamoon ja takaisin releille. Yhdellä 1-1,5 neliöisellä johdolla voit ohjata kaikkia releitä (ohjuas 86-nastaan ja maa 85-nastaan)."

        Eli tarkotin juurikin 225 Rallye, laittas sivuil. leveät ja keskelle pistevalo... ku laittaa ni sitä tulleepi ahneeks ja kerralla tehokkaat

        ...silti ...laitan valot vain valontarpeen takia pohjosen väleille, eli teline pois ku ei tarvita.

        Niin, en ole mikään lain pilkunnu***ja, mutta kai Venla tiedät ettei 3 valoa saa olla? on sekin hullu laki.. olen itekin suunnitellu laittaa keskelle pistevalon ja laidoille 2 hajottavaa Big Knickiä. toisaalta 3 valoa herättää enemmän huomiota kuin 2, mutta jos tekee sellaisen telineen, että valot saa helposti irti, niin laittaa valot vasta sitten kun tulee pimeä! eipähän koppalakit pääse niin kärkkäästi tutkiskelemaan valoja... =) Tietääkö kukaan muuten mitään järjellistä syytä tuohon referenssiluku-hommaan että auton pitkien valojen ref.luku ei saa ylittää 75:ttä? mulla se menee yli ymmärryksen.. itsellä on lailliset valot, tosin pienellä rikkeellä.. mulla on 17,5 ref Hella Rallye 1000:Set, missä 100w hehkut. mutta jos ei tuota ref.lukurajaa olisi niin nyt autossani olis Boschin Big Knickit.


      • -L-
        tunari kirjoitti:

        Jäi vielä kiusaamaan tuo kytkinasia. Jos kytkimessä on merkkivalo, niin tarkista pitääkö kuitenkin viedä plussa sen kautta jotta merkkivalo toimisi, vai voiko merkille tuoda oman plussan.

        Kyllä kytkimen valon pitäisi toimia, koska tuleehan se herätejännite releen käämin läpi aina maahan saakka. Eli siis on sama onko kytkin ennen vai jälkeen releen niin jännite kytkimen navoissa on kuitenkin sama.

        Kytkimen kytkentä pitää tutkia, eli yleensä valokytkimet ovat 4-napaisia. Tässä tapauksessa kahteen napaan tuodaan maa ja yhteen releen maanapa (oliko se nyt 35 vai 36).

        Ymmärtääkseni kytkimen valon pitäisi palaa, korjatkaa jos olen väärässä.


      • tunari
        -L- kirjoitti:

        Kyllä kytkimen valon pitäisi toimia, koska tuleehan se herätejännite releen käämin läpi aina maahan saakka. Eli siis on sama onko kytkin ennen vai jälkeen releen niin jännite kytkimen navoissa on kuitenkin sama.

        Kytkimen kytkentä pitää tutkia, eli yleensä valokytkimet ovat 4-napaisia. Tässä tapauksessa kahteen napaan tuodaan maa ja yhteen releen maanapa (oliko se nyt 35 vai 36).

        Ymmärtääkseni kytkimen valon pitäisi palaa, korjatkaa jos olen väärässä.

        Ajatusmalli releen käämin läpi maapiuhaa pitkin tulevasta jännitteestä, jolla myös lamppu palaa, ei toimi.

        Ilman lamppua jännite vaikuttaa käämin navoissa ja jos siihenlaitetaan sarjaan vielä se lamppu, niin rele ei vedä ja lamppu korkeintaan hehkuu himmeästi.

        Jos lamppu on tehokas, niin rele saattaa vetää, mutta lamppu ei edes hehku.

        Jos taas releen käämi on tehokas, niin lamppu saattaa jopa palaa, mutta rele ei nytkähdäkään.

        Kytkimiä on monenlaisia, joissakin plussa ja maa haaroittuu sisällä lampulle tarkoituksen mukaan kytkettynä.

        Jos lampun nastat ovat erilliset, niin ne pitää kytkeä hyppyjohdoilla, mutta oikein.

        Jos siis kytkin laitetaan maajohdon puolelle, niin lampulle pitää tuoda erillinen plussa vaikkapa parkkien johdosta, jolloin se toimii aina kun kaukovalot kytketään, kun vain lampun maapuoli kytketään maadoittumaan saman kytkimen kautta.

        Heplointa olisi kertoa, jos tietäisi käytetyn kytkimen kaavion, tosin niiden mukana yleensä tulee yksinkertainen ohjekin.


      • pena
        jukka kirjoitti:

        Niin, en ole mikään lain pilkunnu***ja, mutta kai Venla tiedät ettei 3 valoa saa olla? on sekin hullu laki.. olen itekin suunnitellu laittaa keskelle pistevalon ja laidoille 2 hajottavaa Big Knickiä. toisaalta 3 valoa herättää enemmän huomiota kuin 2, mutta jos tekee sellaisen telineen, että valot saa helposti irti, niin laittaa valot vasta sitten kun tulee pimeä! eipähän koppalakit pääse niin kärkkäästi tutkiskelemaan valoja... =) Tietääkö kukaan muuten mitään järjellistä syytä tuohon referenssiluku-hommaan että auton pitkien valojen ref.luku ei saa ylittää 75:ttä? mulla se menee yli ymmärryksen.. itsellä on lailliset valot, tosin pienellä rikkeellä.. mulla on 17,5 ref Hella Rallye 1000:Set, missä 100w hehkut. mutta jos ei tuota ref.lukurajaa olisi niin nyt autossani olis Boschin Big Knickit.

        Kaks tai kolme...
        Jos on tuollainen tarve lisävalosta, niin kannattaa pistää muutama lisämarkka likoomaan ja ostaan nykyaikaiset ksenon lisävalot. Ei tartte pistää kuin kaksi lisävaloa ja jo riittää
        -pena-


      • jukka
        pena kirjoitti:

        Kaks tai kolme...
        Jos on tuollainen tarve lisävalosta, niin kannattaa pistää muutama lisämarkka likoomaan ja ostaan nykyaikaiset ksenon lisävalot. Ei tartte pistää kuin kaksi lisävaloa ja jo riittää
        -pena-

        totta, nuo kun vain ovat niin pirun kalliita vielä... arvelisin, että 2 Hellan Luminator Xenonia kun laittaa niin on jo julma valoteho... =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe