Isot etuhampaat

Riesana

Ongelmanani ovat isot etuhampaat, joista en pidä alkuunkaan. Oikomishoitoa sain viitisen vuotta ja hampaat kyllä suoristuivat melko paljon. Valitettavasti oikominen ei kuitenkaan muuta hampaiden kokoa mitenkään. Siksi kyselisin, löytyykö niin mitään keinoa, miten niitä saisi pienemmiksi? Keinohampaita en niiden tilalle haluaisi, ja hiomisestakin olen kuullut sellaista, että se saa hampaat vihlomaan. Kadehdin niitä joilla on suora, kaunis hammasrivi...

9

10535

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liinii

Hei !

Tässä yksi vaihtoehto mietittäväksesi :).

Itselläni (olen nyt 29-v.) on aina ollut isot etuhampaat, jotka kaiken lisäksi olivat ulkonevat. Olin myös joutunut tapaturmaan joskus 6-vuotiaana, jolloin molemmista etuhampaista lohkesi pala (toisesta ihan hiukan ja toisesta n. 1/3), ja nämä puuttuvat kohdat korvattiin muovilla (oli siis oma juuri ja omaa hammasta muuten).

Muovia uusittiin viimeisen kerran vielä yläasteella, mutta sen jälkeen hampaat saivat olla. Muovi alkoi ajan myötä joistakin kohdin tummua, ja kun siihen lisätään hampaiden iso koko ja ulkonevuus, ei yhdistelmä ollut tietenkään kovin mieltä ylentävä :(. Eli toisin sanoen jouduin aina piilottelemaan hampaitani.

No, viime loppukeväästä sain nyt sitten tarpeekseni, ja nostin luottokorttirajaa sen verran, että pystyn nyt muutoksen toteuttamaan. Menin yksityissairaalan hammaslääkäriyksikköön asiakkaaksi ja minusta todettiin, että posliinikuoret olisivat oikea vaihtoehto haluamani muutoksen aikaansaamiseksi.

Kun kerta posliinikuoret kerran laitettaisiin, päätin ottaa kaikkiin nökyviin hampaisiin valkaisun tätä ennen, jotta posliinitkin voidaan sitten sovittaa samaan uuteen sävyyn. Valkaisu toteutettiin Zoom!-tekniikalla, jonka lopputulokseen olinkin todella tyytyväinen :).

Posliinikuorien laittaminen tarkoittaa tätä: Omasta hampaasta poistetaan alareunasta, etu-, -taka ja sivupinnoista niin paljon ainesta, että jäljelle jää litteä lyhyt hammas (omassa tapauksessani neljä yläetuhammasta). Tämän jälkeen koko suusta otetaan muotit. Sitten näiden väliaikaisten "tynkähampaiden" päälle laitetaan suojaksi muovi- tms. ainetta, jotta potilas pystyy pärjäämään hampailla ulkoäöllisesti tulevan viikon ajan (suojaa myös mahdolliselta vihlomiselta). Lisäksi viereisistä "kokonaisista" hampaista määriteltiin väri, jotta posliinikuoret voitaisiin tehdä juuri samansävyisiksi.

Tämä väliaikainen hampaiden päällinen yhtenäinen suojus näytti ihan oikeilta hampailta (siihen oli muotoiltu hammasvälien näköiset kohdat jne), vaikka toki normaalia lyhyemmiltä hampailta :). Mutta ihan hyvin niillä pärjäsi viikon verran. Piti olla erityisen varovainen pureskelun suhteen, eikä esim sähköhammashajaa saanut käyttää näihin hampaisiin. Tämä siksi, koska muovipäällinen oli täysin väliaikainen, ja se pitäisi pystyä helposti irrottamaan ( että hampaiden tulisi siinä kohtaa vastata täydellisesti niitä samoja hampaita joista muotti on otettu) viikon päästä. Siksi väliin ei laiteta mitään kiinnikeainetta.

Viikon päästä olivat hammasteknikon tekemät uudet posliinikuoret valmiit asennettaviksi näiden omien "tynkähampaiden" päälle (väliaikainen suojus lähti ihan napsahtaen irti mekaanisesti). Itselläni näin tehtiin kahden hampaan sijaan neljälle etuhampaalle, koska suussani oli ollut niin ahdasta, että keskimäisitä etuhampaista olisi jouduttu tekemään muuten aivan liian kapeat.

Nyt posliinikuoret siis sementoitiin paikalleen ja koko operaatio oli näin ollen valmis. Posliinikuoriset hampaat ovat aivan kuin omat hampaat, niihin on täysin sama tuntuma kuin omiin hampaisiin, ja niitä kohdellaan ja hoidetaan ihan samalla tavalla kuin mitä ennenkin omia hampaita. Ja ne siis ovat myös aivan pysyvä ratkaisu. Sen verran on sanottu, että ihan kaikista kivikovinta näkkileipää ei suositella syötäväksi, mutta eihän muutenkaan ole tarkoitus käyttää hampaita työkaluina.

Niin, se ainoa ero on siis suunnaton ero ulkonäössä. Olen lopputulokseen todella tyytyväinen ja samaa palautetta olen sitten saanut muiltakin. Nyt hampaat ovat suorat, kauniit, litteät, valkoiset - ja ihanan kokoiset, eli eivät siis enää suuret ja liian pulleat :).

Yhtenä poikkeuksena koko systeemissä oli itselläni se, että minulle laitettiin posliinit kahteen kertaan, koska ensimmäisiin en ollut tyytyväinen. Hampaat olivat silloin mielestäni vielä liian isot ja alaspäin levenevät, myös vielä hiukan ulkonevat ja mielestäni turhan pulleat. Tämä johtui osittain siitäkin, että hammaslääkäri, joka hampaat oli kaivertanut, ei ollut osannut ottaa juuri oikeista kohdista ainesta pois, mikä aiheutti sen, että hammasteknikolla ei ollut mahdollista rakentaa juuri sellaisia hampaita, mitä tarkoituksenani oli. Lisänä asiassa oli vielä se, että itselläni ja hammaslääkärillä sekä -teknikolla oli ilmeisesti hieman eri käsitykset siitä, miltä hampaideni tulisi loppujenlopuksi näyttää.

Toisella kertaa siis hammasteknikko oli itse paikalla, kun hammaslääkäri pienensi omia hampaitani (ekat posliinit poistettiin poraamalla sitä ennen) uudestaan, jolloin ainesta saatiin juuri oikeista kohdista pois.

Tämä jouduttiin käymään läpi siltikin, vaikka olin jo alunpitäenkin tehnyt photoshopilla vertailukuvat siitä mitä minulla nyt on ja siitä mitä haluaisin lopputuloksen olevan. Tämän tein uudestaan uusilla valokuvilla vielä ennen toisten posliinien tekoa. Tämä on tosiaan yksi asia mitä suosittelen, eli tekee itse mahdollisimman yksityiskohtaiset mallikuvat, joista ilmenee hampaiden koko ja muoto suhteessa muihin ympäröiviin hampaisiin. Koska hammaslääkärillä tai -teknikolla voikin olla yllättävä näkemysero omaan mielipiteeseen verrattuna.

Eli lopullinen lopputulos oli kuitenkin onneksi juuri haluamani :). Ja: onneksi myös sain nämä uudet posliinit samaan hintaan, eli uudestaan tehdystä työstä ei peritty lisäkuluja.

Eräs asia, mikä myös epäilytti aluksi, oli se että kun hampaiden kokoja muutellaan melkoisen paljon, niin miten käy ienrajan suhteen, siis että onko hammas sitten sieltä kuitenkin yhtä leveä/kapea kuin mitä alunperin, ja että miten ylipäätään ienrajan muoto mukautuu uusiin hammasmuotoihin ja -leveyksiin. Tämä huoli osoittautui kuitenkin täysin turhaksi, ja ienrajat (kuten kaikki neljä hammastakin) näyttävät täysin oikeilta ja aidoilta.

Kävin operaation jälkeen vielä uudestaan hammasvalkaisun tehneellä hammashygienistillä, joka nyt teki uusien hampaiden mukaan koko suusta muotit valkaisun omaa ylläpitoa varten (1-2 kertaa vuodessa tehdään oma hoitokuuri aineella, joka maksaa n. 18 euroa per hoitojakso (=muutama päivä)). Nämä ylläpitomuotit kuuluivat valkaisun alkuperäiseen kokonaishintaan, mutta ne tehtiin tietenkin vasta posliinikuorten asentamisen jälkeen, jotta ovat sitten oikeanmuotoiset. tämä kyseinen hammashygienistikin ihasteli lopputulostani, ja että miten hampaat ovatkin niin, ettei niistä yhtään voisi arvata, että ovat osittain keinotekoiset. Hänhän oli edellisen kerran valkaisussa ollessani nähnyt vain lähtötilanteen (alkuperäiset hampaani), ja tunnusti nyt sen perusteella epäilleensä hiukan, että mitenköhän suuri muutos mahdetaan posliineilla pystyä tekemään.

Ymmärrän epäilyksesi "keinohampaita" kohtaan. Itse olisin suhtautunut hyvin varauksella siihen, jos tehtäisiin kokonaan uusi hammas (eli siis juuren tilalle tulisi nasta tms, tai että minkäänlaista juurta ei olisi ollenkaan ja hammas tehtäisiin siltana ja kiinnitettäisiin vain vierisiin hampaisiin.). Mutta koska posliinikuorella voidaan tehdä melkeinpä minkä näköinen hammas tahansa, ja oma hammasaines (vaikkakin pienennetynä) juurineen säilyy kuitenkin alla, oli tämä ratkaisu mielestäni hyvinkin helppo.

Nyt on sitten tullut opeteltua hymyilemän ihan uudella tavalla... Ainoa asia mikä mietityttää, onkin että miksi ihmeessä en tehnyt tätä kaikkea jo vuosia aikaisemmin :)!

• Liinii

...posliinikuori = posliinilaminaatti.

• Liinii

Siitä vielä, että laminaattien laitto saattaa vaatia juurihoidon kyseiselle hampaalle, etenkin jos omaa hammasainesta poistetaan paljonkin.

Itselläni oli toinen yläetuhammas juurihoidettu muutamaa vuotta aikaisemmin, ja kun toista yritettiin nyt tämän lainaattioperaation yhteydessä juurihoitaa, huomattiin että juuri oli niin luutunut (alkuperäisen lapsena koetun tapaturman takia), ettei juuri kanavaa pystytty ede löytämään. Näin ollen todettiin, ettei juurihoito ole tarpeen ennen laminaattioperaatiota, vaan hammasjuuren todettiin kestävän käytössä myöhemminkin.

Lamnaatithan minulle laitettiin myös kahteen seuraavaan yläetuhampaaseen, mutta niiden kohdalla ei juurihoidon tarpeesta edes puhuttu. Johtui arvatakseni siitä, että koska niiden kohdalla oli oman hammasaineksen poistaminen paljon vähäisempää suhteessa hampaan alkuperäiseen kokonaiskokoon.

• vauvauvauvau

Mitä maksoi? Missä laitoit?

Kuulostaa ihanalta :)

• valintoja täynnä

Jos minun pitäisi valita, kumman riesan haluan:
      "isot" etuhampaat vai keraamiset laminaatit muuten täysiin terveisiin hampaisiin,
      niin ehdottomasti pitäisin omat "isot" hampaani sellaisinaan.

• ........

Kuinka paljon maksoi tollanen operaatio ja onko siihen joku ikäraja esim. 18v. ? :D

• hampi
        ........ kirjoitti:

Kuinka paljon maksoi tollanen operaatio ja onko siihen joku ikäraja esim. 18v. ? :D

Olen jostain kuullut ,että hampaita vois itse viilata? Onkohan tämä mahdollista?

• .........
        hampi kirjoitti:

Olen jostain kuullut ,että hampaita vois itse viilata? Onkohan tämä mahdollista?

Ei saa lähteä itse viilailemaan, hammas voi rispaantua pahasti ja siten lohjeta. Ja todennäköisimmin saa seurauksena valtavan vihlonnan, joka ei lähde pois.

• hammasrivi
        ......... kirjoitti:

Ei saa lähteä itse viilailemaan, hammas voi rispaantua pahasti ja siten lohjeta. Ja todennäköisimmin saa seurauksena valtavan vihlonnan, joka ei lähde pois.

Osallistun vanhaan viesti ketjuun omalla osuudellani.
        Menin vuosi sitten yksityispuolen hammashoitoon esteettisen hammashoidon vuoksi; isokokoisten etuhampaiden keskellä oli hirmuinen rako ,toinen kulmahammas ei ole suostunut kasvamaan ollenkaan jne, tätä kulmahammas aukkoa on jo kouluaikana muotoiltu muovilla siedettävämmän näköiseksi.
        Hammaslääkäri antoi laminaateista hinta-arvion, joka ei ollut ihan pieni, nyt puhun ylähampaista ja seuraavaksi varmaankin olisin halunnut alahampaiden rivistön korjattavaksi...
        Hämmästyin kun hammaslääkäri antoi toisenkin vaihtoehdon, tehtäisiin korjaukset pelkästään muovista ja sitten joskun kun siltä tuntuu voin ottaa ne alunperin suunnitellut laminaatit.

Kuusi hammasta päällystettiin muovilla ja yksi alahammas korotettiin saman korkuiseksi kuin muut alahampaat, maksoi muutaman sata euroa.

Lisäksi nyt on valmiina suussa" malli" laminaateille kun se päivä koittaa.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että elämänlaatu on parantunut, paljon enemmän tulee hymyiltyä,jotenkin varmempi olo ja nyt käyn säännöllisesti hammaslääkärissä tarkastuksessakin kun sekin oli aiemmin jotenkin niin vastenmielistä.Mutta tähän kaikkeen vaikuttaa kylläkin että löytämäni/työkaverin suosittelema hammaslääkäri on oikea helmi; lievä hammaslääkäri kammokin on hävinnyt tämän aarteen kanssa, kerroin jo ensimmäistä aikaa tilatessa että hermostuttaa sitten odotushuoneessa ja minusta tämä hammaslääkäri huomioi sen ekakerran tullessa ja sai aika äkkiä rentoutumaan.

Ps. minäkin olisin tehnyt tämän jo paljon aiemmin mutta luullakseni parikymmentä vuotta sitten ei oikein ollut tämmöistä esteettistä hoitoa ja jos oli niin hinnat olivat tavallisen ihmisen saavuttamattomissa .

Huomautus, ennen tätä esteettistä hammasoperaatiota kaikki reiät paikattiin joten kannattaa varata aikaa jos on muuta hoidettavaa,ainakin tällä hammaslääkärillä oli tämä tyyli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe