Alastonmalliksi mitenkä pääsee

Mikko 22 v

Kuka osaisi neuvoa, että mitenkä pääsee alastonmalliksi erilaisiin taidealan oppilaitoksiin?

Millaisia vaatimuksia alalla on?
Pitääkö olla paljon kokemusta?
Mistä sitä voi ensikertalainen saada?

Kertokaa te, jotka olette olleet alastonmalleina, että millaiselta työ tuntuu alussa ja missä ajassa siihen sitten tottuu?

Vastauksista kiitollinen.

17

7967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iivis

      Mutta ystävä (nainen) oli ja tykkäsi kyllä, kovinta oli olla paikoillaan.

      Nyt on ainakin www.mol.fi:n sivuilla avoimet työpaikat-osiossa yksi alastonmallin paikka haettavana! (jossain siellä taidealan työpaikkojen takana)

    • kaltsu

      Soitat rohkeasti taidekouluihin, taiteilijaseuroihin ja kansalais- ja työväenopistoihin.Esittelet luonnollisesti itsesi.Yleensä miesmalleista on pulaa.
      Palkkaa voit saada yleensä noin 10 euroa tunti, ehkä myös matkakulut maksetaan.
      Työ vaatii ennenkaikkea luetettavuutta ja kärsivällisyyttä.On oltava paikalla täsmällisesti luvattuna aikana.Jotkut työt saattavat viedä viikkoja joten työ 20 min työtä ja 10 min taukoa viitenä kertana viikossa 6 tuntia kerrallaan voi olla pitkästyttävää.
      Itse olen ollut mallina 10 vuotta ja ensikertalaista varmasti jännittää, ainakin vähän.Alastomuuteen tottuu yleensä heti-jos on sinut itsensä kanssa.Vaikeimpia ovat pitkät asennot esim. kädet pään päällä.Vaikeaa voi olla yksin alastomana vieraiden keskellä ja se että sinusta tehtyjä kuvia voi olla näytteilläjulkisesti.Itse olen siihen tottunut.

      • Mikko 22 v

        Kiitos Kaitsu vastauksistasi. Vielä tuuli mieleen muutamia ensikertalaiselle uusia asioita eli
        - mitenkä pukeudutaan väliajoilla vai pitääkö olla alasti silloinkin, ettei tule mitään painautumia ihoon vöistä tai kuminauhoista, olisiko pyyhkeeseen kietoutuminen hyvä keino?

        - mitenkä suhtautua mahdolliseen alkukankeuteen varsinkin aamuaikaan. jos oppitunnit alkavat heti klo 8.00 aaikaan? Miten siihen oppilaat ja opettaja reagoivat. nöin kokemattomana asia tuntuu väähän stressaavalta ainakin ennakkoon.

        - tulevatko piirtäjät juttelemaan taukojen aikana alastonmallin kanssa ja mistä siinä tialnteessa oikein osaa keskustella?

        - millaiselta tuntuu poseerata alasti sekaryhmässä eli jossa on piirtäjinaa sekä naisia että miehiä taai pelkässä naisryhmälle tai miesryhmälle? Mitenkä miespuoliset piirtäjät suhtautuvat alastomaan miesmalliin?

        - voiko tuntea piirtäjien katseet ihollaan, onko siinä poseerauskerrottain eroa? Eikö ainakin alussa tunnu vähän oudolta poseerata vieraille ihmisille täysin ilkialastomana kaikki vartalon osat esillä? Entä jos vaikkapa työväenopistossa sattuu olemaan joku tuttava piirtäjien joukossa, mitenkä siinä tialnteessa osaa olla ollenkaan alastomana mallina? Onko itselläsi ollut sellaista tilannetta vuosien aikana?

        Tääsä muutamia ensikertalaiselle mieleen tulleita kysymyksiä. Tein jo ohjeesi mukaan ja pääsin ensi viikon maanantaina alkavalle croquispiirustuskurssille alastonmalliksi. Arvaa olenko nyt vähän kauhunsekaisessa paniikissa, toisaalta on hyvä, että pääsen kokeilemaan ja toisaalta pelkään, että mitenkähän tässä käy. Ajatus on jännittävä ja mielenkiintoinen mutta käytännön toteutus pelottaa. Piirtäjiä on noin 20 henkeä ja siinä on sekä naisia että miehiä.

        Toivoisin vastauksia kysymyksiini.


    • Katariina

      Hei,

      Itse opiskelen vaatetusta ja minulla on ollut elävänmallin kursseja. Tiedän, että malleista on pulaa. Soita oppilaitoksiin ja kysy kyseisen aineen opettajaa. Kokemusta ei tarvitse olla. Voit kysyä esim. Taideteollisesta korkeakoulusta (Helsinki), Lahden muotoilu istituutista ja Hämeen ammattikorkeakoulu/Wetterhoffista (Hämeenlinna).

    • nakumalli

      Itse joskus mol:n sivuilta löysin työpaikkailmoituksen missä hakivat taidemallia/alastonmallia, soitin kyseiselle taidekoululle jossa opettaja harmitteli että just kerkisi paikka mennä, mutta jos olet kiinnostunut niin soittele ja ota yhteyttä rohkeasti taidekouluun keväällä/syksyllä kun alkaville kursseille hakevat taas alastonmallia.

    • sdkjfksfjksl

      Minkätakia pitää olla juuri alastonmalli, eikö olisi paikkoja vaikkapa vaatteetpäällä -mallille? Jos on joku kaunis nainen piirtämässä niin tulisi helposti munapystyssä-malli jos alasti pitää olla...

      • Anonyymi

        Vaatteet päällä olevaa mallia kun piirtää niin piirtää vaatteita....ei ihmiskehoa. Itse olen ollut taidekoulussa ja tykkäsin piirtää alastonmallia. Nyt kun ilmoittauduin kurssille ja malli oli pukeutunut löysiin vaatteisiin ja asennot oli tylsiä, alkoi harmittaa että pitää piirtää roikkuvia vaatteita... Ihmisen keho on kaunis ja paljon mielenkiintoisempi piirtää. Samalla oppii anatomiaa ja mittasuhteita. Vaatteiden alta niitä on vaan vaikeampi hahmottaa.


    • VRsiiderivalaat
    • Juha8237

      Toi näyttää sopivalta : www.alastonmalli.com

    • Anonyymi

      Itse kiinnostuin asiasta luettuani Virpi Hämeenanttilan kirjaa Alastonkuvia. Olen ollut aikanaan eksälle nakuna alastonmallina valokuvauksessa (oli hyvin korrekti, aloimme seurustella vasta myöhemmin). Kerran olen ollut aikakausilehden jutussa, jossa otettiin alastonkuva ja haasteteltiin. Eniten jännittään nimenomaan paikalla pysyminen, sillä minulle on lievähköjä tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Selkä väsyy ja puudun. Sikäli valokuvaus on helpomaa. Tosin kai se on myös paljastavinta. En ole edes ihan nuori, mutta aika monenlaisia mallejahan taiteessa näyttää olevan.

    • Anonyymi

      Olen 34 vuotias mies tykkään olla alasti kotona ja mökillä en häpeä olla alasti vieraiden ihmisten edessä minua kiinnostaisi olla alaston malli

    • Anonyymi

      Jos joku hyvännäköinen nainen haluaa malliksi niin täällä yksi innokas taiteilija!

    • Anonyymi

      Entä tällainen vanhempi alle 60-vuotias?
      Onko mahdoĺlisuuksia? Turussa ollaan. Ja mnkälaiset ovat palkkiot?

    • Anonyymi

      kylmä voi tulla ilman vaatteita ilkosillansa. Ei nuo taideoppilaitosten isot hallit ole kovinkaan lämpimiä tiloja.

    • Anonyymi

      Miehillä voi olla kankeutta.8

    • Moi,olen tehnyt alastonmallin töitä usean vuoden ajan eri taidekouluissa ja elävän mallin kursseilla usean vuoden ajan ja ei ole milloinkaan tullut tunnetta että joku piirtäjä tai oppilas olisi tullut paikalle tirkistelemään vaan oppiakseen mallin työstämistä paperille tai kuvanveistossa muovailtavaksi / en tosin osaa ajatella että alastomuus sinänsä olisi mitenkään kieroutunutta eikä seksuaalista mutta jos joku kurssilainen kokee tilanteen jotenkin kiihoittavana niin olen kovin mielissäni että pystyn tarjoamaan jollekin toiselle tämänlaista iloa ja mielihyvää vain katselemalla alastonta miesvartaloani ei siinä ole mitään hävettävää työnä alastomana esiintyminen ei ole sen kiusallisempaa kun vaatetettunakaan (rohkeasti vaan kokeilemaan se on ihan mukavaa hommaa ja tekijät arvostaa

      • Itse tykkään kanssa alastomana olemisesta. Kokemusta on mm. eurooppalaisilta naturistirannoilta ja saksalaisista kylpylöistä ja saunoista, joissa sekä miehet että naiset ovat uima-asuitta. Olen jäämässä eläkkeelle ja ajattelin, että olisi aikaa tehdä näin iäkkäänä miehenä vaikka juurikin alastonmallin hommia ja samalla saada vähän taskurahaa. Taskujahan ei töitä tehdessä tietenkään ole vaan rahat sitten jälkeenpäin vaikka housuntaskuun. ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe