Alkuseurakunnan esoteriikkaa

Kristillisessä alkuseurakunnassa oli käytössä suorastaan vapaamuurarimaisia initiaatiomenoja, joilla jäseneksi haluava noviisi otettiin yhteisöön sisään.

Ensiksi asiasta kiinnostunut henkilö, Katekumeeni eli kasteoppilas sai olla ns. "kuuntelijana" mukana jumalanpalvelusmenojen alkuosassa. Myöhemmin hänet saatettiin hyväksyä ns. "rukoilijaksi" eli "polvistujaksi" Piispan suorittamaa kätten päällepanotekniikkaa hyväksi käyttäen. Tällöin oli tärkeää saada häneen synnintuntoa ellei sitä jo ennestään ollut.

Kun keväällä alkoi ns. paastonaika, katekumeeni saatettiin nimittää ns. "kelvollisten" joukkoon ja hän saattoi aloittaa ns. "katekeettiajan", joka kesti koko tuon paastonajan eli 40 päivää ja sen täytti salainen, esoteerinen opetus ja synnintunnustukset, joita ilmeisesti oli kaiken kaikkiaan 13 kappaletta kuten Pistis Sophiassakin. Yksi katumusmysteerio kutakin "aioonia" kohti.

Kymmenisen päivää ennen pääsiäistä (noin 30. paastopäivän kohdalla) katekumeenille annettin salainen tunnussana kastetunnustuksineen. Hänelle annettiin myös siihen saakka salaisina pidetyt "Herran Rukous" ja "Uskontunnustus" sekä muuta salaista esoteerista opetusta.

Pääsiäisyönä oli sitten vuorossa kastetilaisuus, johon liittyi rituaalinomainen luopuminen Saatanasta ja kääntyminen Kristuksen puoleen. Tämä tehtiin konkreettisesti kääntymällä lännestä itään, pimeydestä auringonnousun suuntaan. Kastettava lausui tällöin kastetunnustuksensa, joka oli hänelle annettu kymmenen päivää aikaisemmin ja myös Herran Rukouksen. Tämän jälkeen hänet kastettiin upottamalla kolme kertaa altaaseen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Lopuksi hänet puettiin valkoisiin vaatteisiin ja hänestä oli tullut "Pistos" eli Uskovainen tai Uskollinen. Hänestä oli tullut Täysivaltainen seurakunnan jäsen.

Kaste ja voitelu varhaiskristillisyydessä (Raimo Sissonen):

http://personal.inet.fi/private/tsasounan_suunnalta/kaste_ja_voitelu_varhaiskristillisyydessa.htm

Nykykäytännöstä (Robert Lemberg):

http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/kksv/20054/robert.htm

8

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkii kaikkia

      mitä sanoit,eikä toisinpäin..

      Ajatteles nyt kumpi oli ensin..

      Jo vaaamuurarit ovat Saatanan omia ja Kristityt Jumalan omia..

      Niitä ei saa sotkea keskenään..

      Tiesitkö, että Saatana matkii kaikkia osa aluita..

      Ja luetkos:

      http://www.heinola.org/~patato/fritz0.html

      jatkuu sitten:


      http://www.heinola.org/~patato/fritz1.html

      sitten vain eteenpäin..

      Ja se on tehokasta.. miten eksytetään Saatanaa palvomaan.. nytkin kirkko tekee sitä..


      Jumala on lähettänyt eksytyksen niille, jotka eivät totuutta rakasta..

      Nytkin yrität tehdä pahaksi alkuseurakunnan kastekysymyksne jne.. siksikö että olet valheita oppinut..

      http://avatkaa.com/kaste.html

      • Minä olen ystävä hyvä pesunkestävä kristitty ja RAKASTAN tutkia noita alkuseurakunnan käytäntöjä ja KUNNIOITAN niitä suuresti.

        Pidin vain mielenkiintoisena tuota samankaltaisuutta joidenkin vapaamuurarimenojen kanssa. En ollenkaan ottanut kantaa siitä kumpi on kopioitu kummasta vai onko molemmilla vanhempi yhteinen lähde. Vapaamuuraius nykymuodossaan on peräisin vasta 1700-luvulta mutta itse he uskovat juuriensa menevän aina kuningas Salomon aikoihin saakka.


      • tarkistaa asioita
        KTS kirjoitti:

        Minä olen ystävä hyvä pesunkestävä kristitty ja RAKASTAN tutkia noita alkuseurakunnan käytäntöjä ja KUNNIOITAN niitä suuresti.

        Pidin vain mielenkiintoisena tuota samankaltaisuutta joidenkin vapaamuurarimenojen kanssa. En ollenkaan ottanut kantaa siitä kumpi on kopioitu kummasta vai onko molemmilla vanhempi yhteinen lähde. Vapaamuuraius nykymuodossaan on peräisin vasta 1700-luvulta mutta itse he uskovat juuriensa menevän aina kuningas Salomon aikoihin saakka.

        laitan tässä muutaman linkin lisää:

        http://www.kolumbus.fi/kmalmirae/UMJ/uusi.htm

        http://www.free-webspace.biz/heavenlyjerusalem/Maailmanyhdentyminen.htm

        kyllä minä käsitin mitä tarkoitit..

        SE näytttä ja mahdollisesti, jopa eksyttää luulemaan että sama asia..

        Eikä oikea kristitty edes mainitse vapaamuurariutta ja kristillisiä juttuja samassa.. ja varsinkaa ehdottele.. se verran kovaa pilkkaa kristittyjä kohtaan..

        Tarkistan millä lailla kristitty?

        oletko s. uudestisyntynyt vai sellainen, joka sanoo..

        Vai sellainen nimikristitty, joka ei tiedä että vapaamuurarius ja sen sellaiset pilkkaa kaikkia raamatussa..

        Mutta hei siunausta etsimiselle Jeesuksessa..

        Kun luet ajatuksella ja uskon kautta.. huomaat että ei kannatais lopultakaan sanoa ihan mitä tahansa kirstittynä..

        Miksi yritit korostaa olevasi kristitty?


      • se laitat
        KTS kirjoitti:

        Minä olen ystävä hyvä pesunkestävä kristitty ja RAKASTAN tutkia noita alkuseurakunnan käytäntöjä ja KUNNIOITAN niitä suuresti.

        Pidin vain mielenkiintoisena tuota samankaltaisuutta joidenkin vapaamuurarimenojen kanssa. En ollenkaan ottanut kantaa siitä kumpi on kopioitu kummasta vai onko molemmilla vanhempi yhteinen lähde. Vapaamuuraius nykymuodossaan on peräisin vasta 1700-luvulta mutta itse he uskovat juuriensa menevän aina kuningas Salomon aikoihin saakka.

        näitä porttokirkon opetusta samaan..

        Kertoo jo siitäkin ettet edes ukso raamattuu siten kuin pitää..


      • tarkistaa asioita kirjoitti:

        laitan tässä muutaman linkin lisää:

        http://www.kolumbus.fi/kmalmirae/UMJ/uusi.htm

        http://www.free-webspace.biz/heavenlyjerusalem/Maailmanyhdentyminen.htm

        kyllä minä käsitin mitä tarkoitit..

        SE näytttä ja mahdollisesti, jopa eksyttää luulemaan että sama asia..

        Eikä oikea kristitty edes mainitse vapaamuurariutta ja kristillisiä juttuja samassa.. ja varsinkaa ehdottele.. se verran kovaa pilkkaa kristittyjä kohtaan..

        Tarkistan millä lailla kristitty?

        oletko s. uudestisyntynyt vai sellainen, joka sanoo..

        Vai sellainen nimikristitty, joka ei tiedä että vapaamuurarius ja sen sellaiset pilkkaa kaikkia raamatussa..

        Mutta hei siunausta etsimiselle Jeesuksessa..

        Kun luet ajatuksella ja uskon kautta.. huomaat että ei kannatais lopultakaan sanoa ihan mitä tahansa kirstittynä..

        Miksi yritit korostaa olevasi kristitty?

        Tuo ylempi linkkisi johtaa oppi-isäni ja mentorini Kyösti Malmiraen sivulle. Minulla on hänen kaikki kirjansa. Myös tuo "Uusi maailmanjärjestys".

        Tämä riittäköön vastaukseksi.


    • Tristar

      Kuinka alkuseurakunnasta puhutaan? Isä, poika ja pyhä henki -kolmiyhetys lanseerattiin vasta ad 350 nikean kirkolliskokouksen toimesta. Nuo kastemenot eivät vastaa "alkuseurakuntaa" vaan varhaista kirkkokristillisyyttä.

      ***

      • Tristar

        352

        * Nikean kirkolliskokous julistaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Samalla päätetään evankeliumien virallisesta sisällöstä. Yli viisikymmentä evankeliumia, jotka eivät olleet Rooman kirkon mieleen, julistetaan kerettiläisiksi ja tuomitaan poltettaviksi. Eräät lahkot piilottavat pyhät tekstinsä luoliin; gnostilaiset tekstit löytyvät 1600 vuotta myöhemmin Nag Hammadista. Gnostilainen kristinusko säilyy Lähi-Idässä Rooman kirkon väkivaltaisesta lähetystyöstä huolimatta.

        553

        * Keisari Justinianus I kutsuu kirkolliskokouksen koolle Konstantinopoliin. Jälleensyntymisoppi ja monta muuta hellenistis-itämaista suuntausta sensuroidaan pyhistä kirjoituksista. Ajatus perisynnistä ja viimeisestä tuomiosta alkavat muodostua virallisiksi. Vanhojen juhlapyhien ja riittien järjestelmällinen kristillistäminen alkaa viimeistään nyt.

        http://www.taivaansusi.net/historia/arcana.html

        ***


    • joukossa...

      Vapaamuurareiden joukossa nykyisinkin on kristinuskon johtohahmojakin jote ei asiat ole paljon muuttuneet...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe